جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 319393
سؤال و جواب
عنوان :
نویسنده:
سبزواري، هادي بن مهدي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
علم الكلام (رسالة في)
نویسنده:
آقكرماني، محمد بن مصطفي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
جواب مسألة السيد علي الزنوزي
نویسنده:
همداني شيخي، محمد باقر بن محمد جعفر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
پاسخ به سؤال سيد علي زنوزي درباره سلسله طوليه است، ختم رساله در رجب 1295 بوده است. (ابوالفضل حافظيان) [آستانه حضرت عبدالعظيم 1/188]
رسالة في علم الله تعالی
نویسنده:
فیض کاشانی، ملامحسن
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
اجوبة مسائل ابن شدقم
نویسنده:
شيخ بهائي، محمد بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چند پرسش در افضليت پيامبر صلوات الله عليه وآله برقرآن، افضليت درميان ائمه عليهم السلام، عصمت پيامبر صلوات الله عليه وآله وپاسخ آنها در اين رساله نوشته شده است. درالذريعه وساير فهرست ها ديده نشد. چند مساله است که علي بن حسن بن شدقم حسيني مدني از شيخ بهائي درباره قرآن و افضليت امام و عصمت پيامبر و امام و خروج مهدي و عيسي در 10 محرم 1013 پرسيده و پاسخ آنها. شش سؤال است با استدلال، اعتقادي در موضوع امامت و عصمت و مانند اينها كه در دهم محرم 1013 نگاشته شده و شيخ بهائي در حاشيه ها پاسخ هاي كوتاه مي گويد. (سيد احمد اشكوري) رساله ايست بزبان عربي - در اين رساله علي بن حسن بن شدقم حسيني مدني شش پرسش در باب مسائل ديني از شيخ بهائي كرده است و او در پايان رساله طي 16 سطر به او پاسخ داده كه چون عازم سفر است نمي تواند آنها را جواب دهد. (بهروزي و فقيري) سه پرسش است پيرامون آيه « اني جاعل للناس اماماْ » و شهادت بر نفس و بطلان تعصيب، كه ابن شدقم با استدلال نگاشته و به شيخ بهاء الدين تقديم داشته ولي گويا بدون جواب مانده اند. (سيد احمد اشكوري) و افضلية الامام من رعيته و وجوب عصمة النبي و الائمة و عدم سهوهم و عصمة فاطمة و خروج المهدي، سالها زين الدين علي بن الحسين بن شد قم الحسني المدني عن الشيخ بهاء الدين محمد بن عبدالصمد و جوابه، پرسشها مفصل در ده صفحه با حواشي منه ولي پاسخ كوتاه در يك صفحه و نيمي و شيخ بهائي پس از ستايش پرسنده مي گويد كه من در سفرم و اكنون نمي توانم بآنها پاسخ گويم. (محمد تقي دانش پژوه) نخستين آنها درباره برتري قرآن است از پيامبر و پيشوايان. (محمد تقي دانش پژوه) هي احدي عشر مسألة كلامية و فقهيه سأل عنها السيد زين الدين علي بن الحسن بن علي ابن شدقم الحسيني المدني سأل عنها الشيخ بهاء الدين محمد بن عزالدين الحسين بن عبدالصمد العاملي المتوفي 1031 فاجاب عنها علي هوامش تلك المسائل اجوبة موجزه فالمسائل في المتن و اجوبتها كالتعليق بالهوامش و تاريخها محرم 1013 و اطري شيخ بهاءالدين في نهاية الاجوبة علي السائل اطراء بليغا. و الموجود في نسختنا في السوال و الجواب كليهما زين الدين علي بن حسن (سيد عبدالعزيز طباطبايي) آغاز كتاب: بعد عرض العبودية و الاخلاص لدي مولانا ... ينهي المملوك ان الحاجة داعية الي عرض مسائل ... آغاز پاسخ شيخ بهائي - بسمله بحمدك اللهم نفتح الكلام و الي النبي و آله نهدي افضل الصلوة. انجام كتاب: و طلكم مقصوداْ و عزكم ممدوداْ و شانيكم مكموداْ.
جواب مسائل دانيال همداني
نویسنده:
كرماني، محمد بن محمد كريم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
در پاسخ پرسشهاي حكيم دانيال همداني، كه از همدان فرستاده بود و جناب مولانا آقا محمد تأكيد بر پاسخ دادن به آنها داشت. پاسخ 3 پرسش عقيدتي است كه در 16 شوال 1299ق به انجام رسانده است: 1. در تفسير لارطب و لايابس الا في كتاب مبين 2. در تفسير: قالت اليهود عزيز بن الله و قالت النصاري المسيح بن الله 3. در تفسير تنزل الملائكة و الروح فيها باذن ربهم من كل امر. (احمد منزوي) [دائرة المعارف بزرگ اسلامي 3/83]
ايمانيه
عنوان :
نویسنده:
نعمة الله ولي، نعمة الله بن عبدالله
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
الاسئلة و الاجوبة
نویسنده:
عبدالجليل
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
علم الامام بالموضوعات
نویسنده:
گلپايگاني، زين العابدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دراينكه علم امام به موضوعها آيا ارادي است يا فعلي، و بنا به راي مولف دومين وجه صحيح و در اين رساله كه در كربلا تحرير شده راي دوم را انتخاب كرده و دراين رساله فقط دليل خود را براي اثبات موضوع مي آورد بدون نقل اقوال ديگران. [مدرسه آية الله خوئي ص 42؛ كتابخانه هاي گلپايگان 13 و 105؛ عكسي مركز احياء 4/334]
أجوبة المسائل ملارشید
نویسنده:
احسایی، احمد بن زین الدین
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله بسيار مختصر يست که درپاسخ به سؤال ملارشيد نگاشته است. وي اين رساله را درجواب سؤالات آخوند ملا رشيد نوشته است. که سؤالات او چنين بوده: 1- آيا ائمه عليهم السلام از وجود مقيدند يا وجود مطلق، و معناي حديث «إن روح القدس في جنان الصاقورة ذاق من حدائقنا الباکورة» 2- اينکه حقيقت محمديه علي صاحبها چگونه نفس مشيت است و اسامي وجود حق مثل ذات بحت ومجهول النعت و «عين کافور» و «ذات ساذج» چگونه به آن حقيقت اطلاق مي شود 3- اين که ائمه عليهم السلام چگونه مقامات الله و ذات ظاهره به صفاتند. جواب سؤال، در اينکه محمد و آل محمد وجود مطلق يا مقيد هستند، اين رساله در 29 شعبان 1225 تأليف شده است. جواب از سه سؤالي است كه ملارشيد ازشيخ پرسيده و وي به روش خود بدانها پاسخ داده و در عصرروز پنجشنبه 19شعبان 1225از آن فارغ شده است. پاسخ سه پرسش است پيرامون آنكه: اهل بيت (ائمه عليهم السلام) وجود مقيد يا مطلق اند، حقيقت محمديه، مقامات آنحضرت. اين پاسخ روز پنجشنبه 29 شعبان 1225 نگاشته شده است. (سيد احمد اشكوري) پرسش از ملارشيد، پاسخ از شيخ احمد احسائي، با عنوان قال، اقول ملا رشيد از شيخ احمد احسائي پرسشهاي زير را مي كند و از او جواب مي خواهد: اما پرسشها: اول: آيا محمد صلوات الله عليه از وجود مطلق است يا وجود. دوم: حقيقت محمديه بر چه سانست كه مشيت مي باشد و چگونه آنها مقامات الهي اند كه بر آنها اسامي وجود واقع مي شود سوم: روشن كنيد كه آيا ائمه از مقامات الله مي باشند شيخ با پاسخ گويي خود رساله زير را مي پردازد (عبدالله انوار) در پاسخ ملارشيد، ساخته پسين روز پنجشنبه 19 شعبان 1325 (پايان رساله) نوشته 1258 «دانش پژوه، افشار» در پاسخ سه پرسش ملا رشيد مورخ روز پنجشنبه 19 شعبان 1225. (12: 2) در پاسخ 3 پرسش آخوند ملا رشيد (يا ملا محمد رشيد ملقب به رشيد): 1. ائمه (ع) از وجود مقيدند يا وجود مطلق، معني حديث «ان روح القدس في جنان ... » . 2. كيفيت حقيقت محمدي و مشيت و اسامي وجود حق ... 3. چگونه ائمه (ع) مقامات الله و ذات ظاهره به صفات اند. در انجامه تاريخ به پايان رسيدن 19 شعبان 1225ق آمده است. و به نوشته «فهرست كتب مشايخ 223» در «جوامع الكلم» چاپ شده است. (احمد منزوي) آغاز كتاب: الحمدلله رب العالمين. . ان ذا الراي السديد الملا رشيد قد عرض علي مسائل طلب مني الجواب عنها و القلب غير مجتمع. انجام كتاب: و اعصمنا فيما بقي من اعمارنا برحمتك يا ارحم الراحمين. . [الذريعه 5/181؛ مرعشي 30/76و 26/298 و 23/199؛ مركز احياء ميراث 1/484؛ كتابخانه وزيري 4/1214؛ كتابخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي ص 39؛ مدرسه فيضيه 2/41؛ كتابخانه ملي 8/253؛ كتابخانه ملك 5/363؛ آستانه حضرت عبدالعظيم 1/25؛ مدرسه صدر بازار 1/88 و 1/203؛ دائرة المعارف اسلامي 1/182 و 6/662؛ احسايي؛ مشار، عربي 259 «جوامع الكلم» ‌: كه نشاني 2 چاپ آن را داده؛ فهرست كتب مشايخ، 223 «رساله رشيديه» ؛ ذريعه 21/144 «مطالع الانوار» ؛ سيد رشتي كه براي همين ملا محمد رشيد ساخته است؛ اهدائي به آستان قدس ص 327؛ نشريه 7/274؛ شيخ علي حيدر 1/159؛ تراثنا س 13ش2و/3 335؛ رايانه ملي 1190؛ دانشگاه تهران 17/528؛ مكتبة اميرالمومنين 1/48]
اجوبة مسائل جعفر بن ميرزا احمد النواب
نویسنده:
احسائي، احمد بن زين الدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شيخ جعفر پسر ميرزا احمد مشهور به نواب از شيخ احسائي سؤالهاي زير را مي كند: 1- معني كشف چيست، 2- نمازهاي شرعي از چه چيزها مأخوذ است، 3- معني « سبق رحمته علي عضبه » چيست، 4- معني « ان الله لايغفران يشرك به و يغفر مادون ذلك لمن يشاء »، 5- معني « اللهم صل علي محمد و آل محمد كما صليت علي ابراهيم و آل ابراهيم »، 6- اينكه انسان مختص بآن شده كه رسولان بسوي او آيند چيست، 7- غرض از شتريكه قرمز است در وحي ايكه بهمه انبياء شده مبني بر اينكه نبي مبعوث در آخر زمان صاحب شتر قرمز است چيست. شيخ احمد احسائي درين رساله بهمه آنها پاسخ مي گويد. «عبدالله انوار» تاريخ به پايان رسيدن در شهر يزد، در شب دوشنبه 7 شوال 1222ق آمده است. «احمد منزوي» آغاز كتاب: حمدله. صلاة اما بعد، فيقول العبد المسكين احمد بن زين الدين الاحسائي انه قد ورد علي من ... . جعفر بن الميرزا المرحوم الميرزا احمد المشتهر بالنواب فتح الله له ابواب. . مسايل دقيقة خفية عميقة طلب من محبه الداعي له جوابه ... انجام كتاب: و هو علي كل شيء قدير و لاحول و لاقوة الا بالله العلي العظيم. و فرغ من هذه العجالة مولفها العبد المسكين احمد ... في بلدة المحروسة يزد حرسها الله من حوادث الزمان. ليلة الاثنين السابعة في شهر شوال (1222 به حروف) حامداً مستغفراً مصلياً. [كتابخانه ملك 5/122 و 5/372؛ ادبيات تهران 3/60؛ دانشگاه تهران 13/3465 و 16/372؛ طبقات 13/88-91؛ ‌اعلام 1/64؛ مشار، مؤلفين 1/345 تصوير؛ دائرة المعارف اسلامي 1/97؛ دانشگاه اصفهان 1/124؛ نشريه 11/945؛ وزيري 3/1058؛ عمومي مراغه ص 254؛ شيخ علي حيدر 1/157؛ تراثنا س13ش2و/3 331؛ مكتبة اميرالمومنين 1/55؛ شورا 44/218]
  • تعداد رکورد ها : 319393