جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
تعداد رکورد ها : 319186
عنوان :
نگاه دوسویه به جلوههای هنری و تفسیر انفسی داستان موسی و خضر (ع)
نویسنده:
زهرا خلیلیان ، رضا سعادت نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در آیات 60 تا 82 سورۀ کهف، حکایت واقعی و پُررمزوراز دیدار حضرت موسی و حضرت خضر (ع2) مطرح شده است. این داستان، سیر درونی و روحانی و صعودی به سوی کمال را به تصویر میکشد؛ لذا افزون بر جلوههای هنری، از منظر تفسیر انفسی به ابعاد متفاوتی نظر کرده است. مفسران هنری گوشهای از این اشارات معماگونه را در هنر تصویرآفرینی قرآن بیان کردهاند و مفسران انفسی با مطابقت این مفاهیم با عالَم درون انسان، از اسرار آن به زیبایی پردهگشایی نمودهاند. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفیتحلیلیتطبیقی و بهرهگیری از جلوههای هنری اعم از اصول تصویرگری و اسلوبهای هنری مانند گفتگو و شخصیتپردازی، همچنین بهرهمندی از تفسیر انفسی شامل شهود عارفان از بطون قرآن و تأویل آیات، درصدد کشف حقایقِ معانیِ این داستان معمایی است. نتیجه اینکه معنای واژگان در این داستان، مانند موسی، فتا، مجمعالبحرین، عبد، سفینه، غلام و دیوار، صرفاً همان معنای ظاهری این واژهها نیست؛ بلکه با عنصر جانبخشی به کلمات، حیات و حرکت و رنگ مییابد و در قلبها و عقلها اثر میگذارد. البته تفسیر هنری مبیّن واقعیت است نه تخیل؛ زیرا باطل در قرآن وجود ندارد. از طرفی مفسران انفسی این داستان را حکایتی رمزگونه دانستهاند و آیات این داستان را با تأویل به حالات نفس انسان رمزگشایی و حقایق آن را آشکار نمودهاند و با مراتب اسفار اربعه تطبیق دادهاند. آنان کوشیدهاند تا ارتباط میان ظهر و بطن قرآن را کشف کنند؛ ازاینرو، میان این دو تفسیر نه تنها مغایرتی نیست، بلکه ارتباط محکم مفهومی برقرار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 80 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبردهای تمدنساز قرآن کریم با تأکید بر سورۀ یوسف (ع)
نویسنده:
مهدی نادی ، سیدحسین فلاح زاده ، محسن الویری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره یوسف
,
012- سوره یوسف
,
012- سورة یوسف
چکیده :
انسان موجودی اجتماعی است و لازمۀ زیست اجتماعی او قوانین مدنی است که بخشی منبعث از عقل بشر و بخشی منبعث از وحی است. قصص قرآن نیز که هدف از نزول آن عبرتآموزی و نقش آن تمدنسازی است، رسالت بخش دوم را به عهده دارد. این پژوهش که با روش توصیفیتحلیلی سامان یافته، درصدد استخراج راهبردهای تمدنساز قرآن بر مبنای قصۀ حضرت یوسف (ع) است. بنا بر یافتههای تحقیق، راهبردهای تمدنی سورۀ یوسف در سه محور قابل شناسایی است که عبارت است از: راهبردهای تربیت نفس و خانواده و مدیریت سیاسی جامعه که ذیل این سه محور قرار دارد: محور اول شامل ترسیم نقش زندگی، کتمان سر، توسل و توکل به خدا،امانتداری، صبر و تقوا؛ محور دوم شامل مهر و عطوفت بین اعضای خانواده، شکیبایی بر ناملایمات فرزندان، ملاک نبودن برتری در توانمندی جسمی و عفو و گذشت؛ محور سوم شامل شایستهسالاری، عدالت اجتماعی، ارتباطات خارجی با محوریت اقتصادی، نظام گزینش کارگزاران و محوریت قانون. برایناساس، مؤلفههای جامعۀ متمدن، از ویژگیهایی نظیر شهروندان خودساخته، برخوردار از فضایل اخلاقی و انسانی، شکیبا در تعاملات خانوادگی و اجتماعی و عطوفت و پیوند عمیق، دور از تعصبات و زمینهساز مدینۀ متمدنِ متدین مبتنی بر توحید و محوریت آن برخوردار خواهد بود. بهعلاوه حکمران جامعهای با شهروندانِ فوق، برآیند آرای آنهاست و کارگزاران آن حکومت براساس شایستهسالاری، افرادی متخصص، متعهد و امانتدار هستند. حاکمیت آن نیز مبتنی بر قوانین الهی است و خیانتکار براساس عدالت و انصاف مجازات خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرآیند جامعهسازی نبوی در دورۀ مکی با تأکید بر سیر نزول داستان بنیاسرائیل
نویسنده:
رضوانه دستجانی فراهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جامعهسازی فرآیندی است که طیّ زمان و بر اساس اصول خاصی بنا نهاده میشود. دورۀ 23ساله نزول قرآن کریم که درنهایت منجر به شکلگیری جامعۀ مطلوب شد، مراحل و ساختار شکلگیری جامعه را در اختیار مخاطب قرار میدهد. میتوان روند جامعهسازی را از مدت 23 سال رسالت پیامبر (ص)، بر اساس سیر تنزیل قرآن کریم استخراج نمود. پیامبر (ص) در سالهای آغازین نزول، ضمن ایدهسازی و ایجاد زمینههای ساخت یک جامعه، به پرورش و تربیت انسانها همت گمارد تا از طریق تربیت نیروی انسانی، به تشکیل جامعۀ اسلامی مبادرت ورزد. این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد تنزیلی قرآن کریم و آموزههای تاریخی و استفاده از روش تحلیل محتوا و با بهرهگیری از داستان بنیاسرائیل، به فرآیند جامعهسازی نبوی در دورۀ مکی با تأکید بر سیر نزول داستان بنیاسرائیل میپردازد. نویسنده با تحلیل سور نازلشده و دربرگیرندۀ داستان بنیاسرائیل و تحلیل وقایع آن در دورۀ مکی، بر آن است که پیامبر (ص) در دورۀ مکی ابتدا به ایجاد زمینه و تقویت اندیشه و تفکر و تحول در هندسۀ معرفتی مخاطبان اهتمام ورزید و بر اساس آن و با تربیت نیروی انسانی، ابتدا جامعۀ حداقلی مؤمنان را شکل داد و در اواخر عهد مکی، جامعۀ مؤمنان ظهور رسمی یافت. پیامبر (ص) آنگاه با دستور هجرت و با ورود به مدینه، به تأسیس جامعه و سپس حکومت مبادرت ورزید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 96 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مؤلفههای تمدنساز در سیرۀ امام علی (ع) با رویکرد قرآنی
نویسنده:
حبیب زمانی محجوب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حضرت علی (ع) پس از پیامبر (ص) نقش بسیار مهمی در شکلگیری تمدن اسلامی ایفا نمود. برای تبیین این نقش، بررسی مؤلفهها و شاخصهای تمدنساز در سیرۀ حضرت بسیار اهمیت دارد. مسئله این پژوهش آن است که مؤلفههای تمدنساز در سیرۀ امام علی (ع) کدام است؟ این نوشتار به روش توصیفیتحلیلی، سیرۀ علوی و نقش امام علی (ع) در تمدنسازی اسلامی را واکاوی کرده و با هدف بررسی و تبیین مؤلفههای تمدنساز در سیرۀ نظری و عملی ایشان با رویکردی قرآنی، تحقق یافته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد حضرت علی (ع) بینش تمدنی و شخصیتی تمدنساز داشته است. نقش اساسی حضرت در تمدن اسلامی، تقویت مؤلفههای تمدنساز فرهنگ اسلامی در میان مردم و بهکارگیری آن در حکومت خویش است. اخلاق، عزت و کرامت انسانی، آزادی و آزاداندیشی، صبر و مقاومت، عدالت و همبستگی از مؤلفههای معنوی تمدنساز در سیره و حکومت علوی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 44 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چهارچوب نظری باستانشناسی قرآن کریم
نویسنده:
مهدی مرتضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
زیربنای چهارچوب نظری باستانشناسی که عمدتاً از سایر رشتههای علمی وام گرفته شده است، تاریخچۀ نسبتاً کوتاهی در باستانشناسی دارد. با وجود این، جامعۀ باستانشناسی ایران از یک دورۀ کوتاه قبل از انقلاب اسلامی و با یک وقفۀ کوتاه پس از آن، تحولات در زمینۀ چهارچوبهای نظری در باستانشناسی را پذیرفته است. هرچند این پذیرش بدون مشکل نبوده، عمدتاً ناشی از ناآشنایی با مطالعات موردی مرتبط با این چهارچوبهای نظری است. انطباق چهارچوبهای نظری که در بافت جوامع آمریکای باستان آزمایش شده، با چشمانداز تحقیقاتی ایران، تلاشی پیچیده و دشوار است. این مقاله به بررسی کلی چهارچوبهای نظری باستانشناسی از منظر قرآن کریم میپردازد. پرداختن به آیات مرتبط با این موضوع از حوصلۀ این نوشتار خارج است، اما نویسنده میکوشد نمونههای خاصی از آیات قرآن را ارائه دهد. چهارچوبهای نظری مطرح در باستانشناسی تاریخ- فرهنگی، باستانشناسی فرایند محوری و باستانشناسی پسافرایندمحوری که همگی منشأ غربی دارد، در آیات خاصی از قرآن کریم طنین روشنی پیدا میکند. درواقع، برخی از آیات قرآن بهعنوان بازتاب جامعی از چهارچوبهای نظری باستانشناسی در این سه محور عمل میکند. هدف این مقاله برجسته کردن ظرفیت قرآن کریم بهعنوان منبع راهنمای چهارچوب نظری برای باستانشناسی بهویژه در زمینۀ میراث ایرانی است. با استفاده از بینش قرآن، باستانشناسان میتوانند درک عمیقتری از گذشته به دست آورند و تفاسیر دقیقتری از دادههای باستانشناسی ارائه دهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه همدلانه تاریخ عیـسی مسیـح(ع) در عهدجدید و روایات شیـعی و بـررسی عنـوان مرکزی وی در قرآن و منـابع مزبـور
نویسنده:
سیدحسین بیریایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با اندک مراجعهای به آثار عیسیپژوهان مسیحی و مسلمان روشن میگردد غالباً سعی دارند تا با اختیار رویکردی مدافعهجویانه و جدلی، قرائت خویشتن را از مسیحیت، مستند و دیگر خوانشها را نامعتبر و مردود اعلان کنند. دور از انتظار است که خروجی اینگونه پژوهشها به اتحاد و همدلی پیروان ادیان ابراهیمی بینجامد؛ ضرورتی که همگان لزوم پیگیری آن را در راستای برقراری صلح جهانی، فهم و اذعان میکنند. بر همین اساس، مقالۀ پیشِرو کوشیده است با استفاده از ابزار گردآوری اسنادیکتابخانهای و روش تطبیقیتحلیلی، ضمن گونهشناسی اخبار عیسی (ع) در عهد جدید و روایات شیعی و تعیین موضع اصلی بحث، گزارشهای ناسازگارنمای این دو منبع مقدس را با اختیار رویکردی همدلانه، همسو و سازگار کند. به نظر میرسد استفاده از سایر دادههای معتبر در اسلام و مسیحیت، توجه به علم لغت و تأمل در ترجمۀ متون، التفات به فضای صدور گزارهها و در مقام بیان بودن متکلم و نیز جمع تبرّعی و بهرهگیری ابزاری از آن، جملگی راهکارهایی به شمار میرود که میتواند در قلمرو اخبار ناسازگارنما گرهگشایی کند. پژوهش حاضر در ادامه تلاش کرده است تا به عنوان مرکزی عیسی (ع) در عهد جدید و قرآن و روایات شیعی دست یابد و سپس دلیل احتمالی آن را تبیین کند. یافتهها نشان میدهد وی در عهد جدید دارای عنوان خاصی نیست، ولی «ابن مریم» عنوان اصلی او در قرآن و «روحالله» عنوان مرکزیاش در روایات شیعی است. این واژگان احتمالاً با اندیشۀ بنیادین «توحید» در اسلام و آموزۀ «حکومت آخرالزمانی» در تشیع بیارتباط نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 130 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی ترجمۀ الهی قمشهای بر اساس نظریۀ آنتوان بِرمن (موردپژوهی سورۀ مریم)
نویسنده:
عبدالوحید نویدی ، نعیم عموری ، حسین گلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره مریم
,
019- سور مریم
,
019- سورة مریم
چکیده :
آنتوان بِرمن فیلسوف و مورخ و نظریهداز معاصر فرانسوی است که بهدلیل نوع نگاه خاص خود به ترجمه، تأثیر فراوانی در حوزۀ نقد و مطالعات ترجمه داشته است. وی مدل ریختشکنانۀ خود را در قالب سیزده گرایش بیان و از موارد ناهمگونی میان ترجمه و متن مبدأ، بهعنوان سیستم تحریف متن یاد کرده است. پژوهش حاضر با روش توصیفیتحلیلی بر آن است تا هفت گرایش از گرایشهای ریختشکنانۀ بِرمن را در ترجمۀ فارسی الهی قمشهای از سورۀ مریم، مورد بررسی و نقد و ارزیابی قرار دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در ترجمۀ قمشهای، عناصر تفسیری و توضیحات کوتاه میانپرانتزی زیادی بهکار رفته و متن ترجمه در برخی موارد، از متن اصلی فاصله گرفته است. در مجموع و در میان این سیزده مؤلفه، اطناب، شفافسازی، منطقیسازی و تخریب سیستمهای متن از عوامل اصلی تحریف متن در ترجمۀ قمشهای است و در حوزههای آراستهسازی، تخریب کمّی و تخریب کیفی نیز، انحرافات اندکی از متن مبدأ بهچشم میخورد. در مجموع، همۀ این مؤلفهها باعث تخریب ساختاری و معنایی متن مبدأ شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مورخان فارسینگار و بهرهگیری از آیات قرآن در گزارش ویرانگریهای حاکمان (مطالعۀ موردی آیۀ 34 سورۀ نمل)
نویسنده:
طاهر بابائی ، سهیلا پیروزفر ، ولی عبدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
,
027- سوره نمل
,
027- سورة النمل
چکیده :
آیۀ 34 سورۀ نمل از آیاتی است که موردتوجه مورخان فارسینگار سدههای هشتم تا سیزدهم هجری قرار گرفته و با برداشتی همسو با هدف این مورخان، در گزارش رویدادهای تاریخی گنجانده شده است. نوشتۀ حاضر در پاسخ به این پرسش سامان یافته است که «مورخان فارسینگار در توصیف اقدامات ویرانگرانۀ سلاطین متجاوز و دشمن یا اقدامات سلاطین و حاکمان دلخواه و ممدوح خود، چگونه از این آیه بهره بردهاند؟» و به روش توصیفیتحلیلی به کاویدن این مسئلۀ پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، اختلاف در برداشت از «تباهی سرزمینها و خواری عزیزان، برآمده از ورود حاکمان» که در آیه آمده، سبب شده است تا گروهی از مورخان این تباهی و خواری را مشیّت الهی بخوانند و اقدامات ویرانگرانۀ حاکمان متجاوز و بیگانه را سرنوشت حتمی و پیشبینیشدهای بدانند که در قرآن از آن یاد شده است؛ گروهی دیگر نیز این افساد و اذلال را اصلی گریزناپذیر و یادآوریشده توسط خداوند بدانند و اقدامات حاکمان دلخواه و ممدوح خود را مشروع و پذیرفتنی توصیف کنند. این افساد و اذلال در برداشت هر دو گروه، در توصیف اقدامات حکمرانان متجاوز و بیگانه یا حکمرانان ممدوح و دلخواه، بهعنوان اصل کلام الهی و نه گفتۀ ملکۀ سبأ تلقی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جُستاری در کاربست روش نظاموارهای تنزیلی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان (مطالعۀ موردی سورههای علق و بقره)
نویسنده:
مجید چهری ، مسعود اقبالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره بقره
,
سوره علق
,
002- سوره بقره
,
096- سوره علق
,
002- سورة البقرة
,
096- سورة العلق
چکیده :
قرآن کریم یک نظاموارۀ معرفتی بیهمتاست؛ بدینمعنا که تمام بخشها و اجزای آن با هم مرتبط است و در سیر نزول سورهها به ترتیبی خاص و پیدرپی نازل شده است و گامبهگام انسانها را در تمام عرصههای موردنیاز، تربیت و هدایت میکند. امروزه هرگونه تفسیر و پژوهش در قرآن کریم به ترتیب نزول، «روش تنزیلی» نامیده میشود. آنچه با نظر به تحولات اجتماعی و نیازهای انسانها در عصر حاضر ضروری به نظر میرسد، لزوم استخراج علوم انسانی قرآنبنیان است که در بهکارگیری روشها با موانعی روبهرو بوده است. مسئلۀ اصلی در پژوهش حاضر پیجویی نوآوری در ترسیم روشها با جُستاری در شناخت جایگاه و کاربست روش نظاموارهای تنزیلی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان است. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی، دو سورۀ علق و بقره را بهعنوان نخستین سورۀ مکی و نخستین سورۀ مدنی بررسی کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد، کاربست نگاه نظاموارهایِ تنزیلی میتواند بهعنوان روش و تحولی نو در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان به شمار آید. در این رویکرد، سورۀ علق، بهعنوان نخستین سورۀ نازلشده، معارفی چون راهکارهایی نو در دعوت و تبلیغ دینی، مراحل تربیت دینی، ابتنای قرآن کریم بر معرفتبخشی و ابهامزدایی را ارائه کرده است؛ همچنانکه از سورۀ بقره، بهعنوان نخستین سورۀ مدنی، معارفی مانند انسجامبخشی به جامعۀ نبوی، راهبری ترقیساز جامعۀ نبوی، شناخت دقیق جامعۀ نوپای دینی و پیشگیری از فعال شدن گسستهای اجتماعی قابل استخراج است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر فرهنگسازی با تکیه بر سنتهای الهیِ موجود در آیۀ ۷ سورۀ ابراهیم، بر ایجاد نشاط و امید در جامعه
نویسنده:
فاطمه خاشعی ، مهدی حبیب الهی ، محمدرضا شمشیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره ابراهیم
,
014- سوره ابراهیم
,
072- سورة ابراهیم: سوره14مصحف
,
014- سورة ابراهیم
چکیده :
ایجاد روحیۀ نشاط و امید در جامعه، ضمن فواید گوناگون، موجب میشود مردم با انرژی مضاعف تلاش کنند و در سایۀ این فعالیتهای پرشور، پیشرفت همهجانبه در عرصههای مختلف حاصل شود. اکنون سؤال این است که چگونه نشاط و امید را در جامعه ایجاد کنیم و سطح آن را ارتقا دهیم؟ در این تحقیق با روش توصیفیتحلیلی، آیۀ ۷ سورۀ ابراهیم بررسی و معلوم شد که این آیه حاکی از دو سنت الهی در رابطه با آثار شکرگزاری و کفران نعمت است. روحیۀ شکرگزاری و دوری از کفران، عاملی بیبدیل در ایجاد و ارتقای سطح امید، شادی، شور و تکاپو، تلاش، قدرشناسی و مثبتنگری است. هدف این تحقیق، اثبات این مدعاست که سنن الهی این آیه با توجه به ویژگیهایش، پیامی دارد که موجب میشود فرهنگسازی عمومی طبق آن، نقش چشمگیری در ایجاد روحیۀ شکر و دوری از کفران و درنتیجه، گسترش نشاط و امید در جامعه داشته باشد. در این راستا، پس از تعریف سنتها و بررسی ویژگیهای آنها، به اثبات وجود دو سنت در آیۀ ۷ سورۀ ابراهیم پرداخته شده است؛ سپس تأثیر هریک از ویژگیهای این دو سنت بر تبلور روحیۀ شکر و دوری از کفران بررسی گردید. در ادامه اثر این روحیه در ایجاد نشاط و امید مورد توجه قرار گرفت و درنهایت، با الهام از روش فرهنگسازی قرآن، چگونگی فرهنگسازی عمومی طبق پیام این آیه تبیین گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
تعداد رکورد ها : 319186
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید