جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
تعداد رکورد ها : 318736
عنوان :
تقریری نو از نظریه «بازگشت علم حصولی به علم حضوری» علامه طباطبایی
نویسنده:
حسام یزدی ، احسان کرمانشاهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علامه طباطبایی در آثار مختلفشان بر این نظر تصریح کردهاند که «علم حصولی به علم حضوری بازمیگردد». با توجه به کلمات و عبارات مختلف ایشان، دو بیان از بازگشت علم حصولی به حضوری قابل برداشت است: 1. در یک بیان، مأخذ و منشأ انتزاع هر علم حصولی، یک علم حضوری دانسته شده است. 2. در بیانی دیگر بر این نکته تأکید شده که علم حصولی مجاز و اعتباری اضطراری است و ازاینرو هر علم حصولی حقیقتاً یک علم حضوری است. در این نوشتار بعد از توضیح هردو بیان تلاش شده است تا با یافت وجهجمعی میان این دو بیان، تقریری نو از این نظریه بهدست آید. در این وجهجمع، بیان دوم اصل انگاشته شده و بیان اول به آن تأویل برده میشود و نتیجه این میشود که علم حصولی هم متأخر از علم حضوری است (بنا بر بیان اول) و هم در حقیقت همان علم حضوری است (بنا بر بیان دوم). اگرچه این وجهجمع در نگاه ابتدایی، گزارهای متناقض به نظر میرسد، اما با نگاه دقیقتر مشخص میشود که تأخر علم حصولی بر علم حضوری از سنخ «تأخر مجاز بر حقیقت» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Examining and Criticizing the Accusing Reasons of Fabrication and Lying against Jābir bin Yazīd Ju'fī (d. 128 AH)
نویسنده:
Ezzatollah Molaeiniya ، Ali Badri
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 242
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
The Relationship Between Ways of Attaining the Truth in the Mathnawi of Maulawi
نویسنده:
Mazaher Ahmadtobi ، Saeed Geravand
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وجه اشتراک توحید و الحاد در برهان نظم طبیعتشناختی: تتمیم معرفتبخشی برهان نظم طبیعتشناختی
نویسنده:
طیبه خسروی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پس از نظریه داروین، برهان نظم غایتشناختی دچار چالشها و تحولات بسیاری شد به طوریکه نمیتوانست نظم را مطابق با علم جدید تبیین کند؛ چراکه علت غایی قادر به تبیین نظریه داروین نبود. درواقع نیاز به یک برهان طبیعتشناختی بود تا بتواند همگام با تحول در طبیعیات ارسطویی، در علوم تجربی وجود نظم و ارتباط آن را با خالق نظم تبیین کند؛ زیرا غایتمندی در برهان نظم آکوئیناس با ابتناء بر علت غایی حاکی از اراده فاعل هوشمندی در پس پرده جهان بود که در ظاهر به نظر میرسید نظریه تکامل با فهم طبیعت براساس «علت فاعلی»، جهان را بینیاز از این هوش ماورائی میکند. بدینسان برهان نظم غایتشناختی توان همسو شدن با علم جدید را پیدا نکرد و کمکم تطبیق آن بر وجود خدا امری غیر علمی و غیر ضروری محسوب شد. لذا لازم است نظم را بهگونه تبیین کرد و به نحو دیگری از آن در الهیات و دفاع از خداباوری بهره جست تا همچنان نظم تجربی جهان نیازمند به ضرورت وجود خدا باشد. در واقع میتوان نشان داد که نظم فاعلی طبیعتشناختی تنها نقطه مشترک توحید و الحاد است که در استناد به وجود و عدم وجود خدا نمیتواند کارآمد باشد و نیاز است تا این نظم طبیعی در دفاع از خداباوری تتمیم شود. بر این اساس برهان نظم غایتشناختی همچنان در جایگاه خود اهمیت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد فردگرایی روششناختی در اقتصاد نئوکلاسیک از دیدگاه رئالیسم انتقادی
نویسنده:
سید محمدرضا امیری طهرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سیطرۀ مکتب اقتصادی نئوکلاسیک بر برنامههای آموزشی و پژوهشی رشتۀ اقتصاد در دانشکدههای جهان و ایران، اهمیت نقد و تحلیل مبانی فلسفی آن را دوچندان میکند. در وارسی فلسفۀ اقتصاد نئوکلاسیک، آموزۀ فردگرایی روششناختی از جایگاه برجستهای برخوردار است؛ زیرا در هستیشناسی ضمنی اقتصاد نئوکلاسیک و بنابر مغالطۀ معرفتی نهفته در رویکرد پوزیتیویستیِ آن، ویژگیهای هستیشناختی به امور روششناختی فروکاسته میشود. ازاینرو، تحلیل فردگرایی روششناختی، مدخل مطالعۀ فلسفۀ اقتصاد نئوکلاسیک به شمار میرود. این مقاله میکوشد فردگرایی روششناختی را از دیدگاه واقعگرایی انتقادی با روش تحلیلی نقد و ارزیابی کند. این نقد و تحلیل ازآنرو از منظر واقعگرایی انتقادی انجام میشود که با پوزیتیویسم در نگاه رئالیستی به جهان اشتراک دارد. نقد واقعگرایی انتقادی از فردگرایی روششناختی اقتصاد نئوکلاسیک بر تحلیل مفاهیم فرمالیسم، قیاسگرایی، اتمیسم اجتماعی، انسداد و تقلیلگرایی استوار است. واقعگرایی انتقادی بر این باور است که علم اقتصاد نئوکلاسیک به دلیل مفروضات غیرواقعی فردگرایی روششناختی، به علمی انتزاعی و قیاسی همچون ریاضیات تبدیل شده که توان توضیحی اندکی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه امام خمینی (ره) در حجیّت شهرت فتواییه
نویسنده:
صدیقه محقق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
یکی از مسائل علم اصول و علم فقه مسئله حجیت شهرت فتوایی است. شهرت فتوایی یعنی فتوای فقها در زمینه حکمی از احکام شرعی که شهرت یافته باشد. بین فقهای شیعه در این زمینه اختلاف وجود دارد، برخی آن را مطلقاً حجت می دانند، برخی دیگر عدم حجت بطور مطلق و گروهی دیگر قائل به تفصیل شده اند. آنان شهرت فتوایی قدما را حجت می دانند و در شهرت فتوایی متأخرین قائل به عدم حجیت هستند. هدف از این نوشتار بررسی نظر امام خمینی(ره) درباره حجیت شهرت فتواییه است و به روش توصیفی تحلیلی و در محدوده فقه و اصول و با استفاده از منابع معتبر به رشته تحریر درآمده است .دستاورد این نوشتار این است که از جمله کسانی که قائل به نظریه تفصیل هستند، امام خمینی(ره) است که ایشان اعتقاد دارند، فتوای فقهای قبل از شیخ طوسی حجت است و بعد از ایشان حجت نیست. مناط ایشان این است که متون اولیه فقها، حدیثی و نقل فتواهای امام معصوم (علیهم السلام) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
The Islamophobic Approaches of Orientalists (The Case Study of EI2 Encyclopaedia of Islam Entries, Leiden Edition)
نویسنده:
Maede Bayram
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Evaluation of the Opinions of Contemporary Qur’ān Scholars Regarding the Contemplation of Tafsīr al-Mīzān
نویسنده:
Hosein Seddighi ، Ali Rad ، Fathollah Najarzadegan ، Hamed Dejabad
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان به مثابه روش در اندیشه آنتونی گیدنز
نویسنده:
هادی موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان بهعنوان امر ایدئال و انسان بهعنوان موجودی که در وضعیت فعلی هر جامعهای در حال گذران زندگی است، دو حیثیت قابلبحث در علوم انسانی و اجتماعی هستند. این تفکیک اولیه از این دو حیث از انسان میتواند ما را در مواجهه با هویتی تحت عنوان علوم اجتماعی و علوم انسانی بیشتر آشنا کند. افکاری که انبوهی از نظریهها و اصطلاحات و واژگان را در اقتصاد، جامعهشناسی و دیگر رشتههای علوم تولید کردهاند. آنتونی گیدنز از جمله اندیشمندانی است که این دو حیثیت را در مطالعات اجتماعی خود در نظر گرفته و ازاینرو مطالعه آثار او میتواند به ما نشان دهد که چگونه میان شناخت روششناختی انسان با شناخت انسانی که واقع شده است تمایز بنهیم. او انسان را در مرحله اول براساس اقتضائات نظری مدرنیته متأخر صورتبندی مفهومی میکند و در مرحلهای دیگر این صورتبندی را برای مطالعه انسان در دوره اخیر مدرن بهکار میگیرد. انسانی که شخصیت او در بدن خلاصه میشود و بنابراین، مدیریت بدن بهمنزله امری بهعنوان عاملیت انسانی تلقی میشود؛ جایی که اخلاق و دین بهعنوان امور هویتبخش، جای خود را از دست داده و حتی امکانی برای ورود مرگ برای شکلدهی شخصیت بهعنوان واقعیت جهان انسان از چشمها دور نگه داشته میشود تا مانعی بر سر راه خرد کردن انسان و هویت انسانی در دوره مدرن اخیر نباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی
نویسنده:
مهدی عبدالهی ، سیدحمید رضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فیلسوفان اسلامی انسان را در کنشهای ارادیاش «فاعل بالقصد» میدانند که افعال بدنی را با انگیزه دستیابی به غایتی انجام میدهد و وجود ذهنی غایت، علت غایی کنش است. این پژوهش به استناد منابع کتابخانهای و با روش تحلیل و استدلال عقلی و دروننگری، مراحل و مبادی کنش ارادی را تبیین میکند. بنا بر این پژوهش، علت غایی کنش ارادی، وجود حبی غایت برای کنشگر است نه وجود ذهنیاش. مطلوب اصلی کنشگر در کنش ارادی، دستیابی به هدف مترتب بر آن است. اما چون هدف مزبور بدون انجام کنش تحقق نمییابد، محبت به هدف بهمثابه علت غایی موجب مطلوبیت فعل منتهی به آن و اقدام کنشگر به انجام آن میشود. غایت کنش نیز ممکن است مقدمه رسیدن به هدفی بالاتر باشد. در نتیجه مطلوبیتش تابع مطلوبیت غایت مترتب بر آن خواهد بود. در افعال ارادی مقاصد طولی متعددی وجود دارند که مطلوبیت هر هدف تابع مطلوبیت نتیجه مترتب بر آن است. بهمقتضای امتناع تسلسل در علل حقیقی، سلسله علل غایی طولی یک کنش، یعنی محبتهای طولی کنشگر به هر کنش و نتیجه مترتب بر آن باید به علت غایی نخستین منتهی شود. دروننگری کنشگر ارادی و استدلال عقلی نشان میدهند که این محبت اصیل، محبت کنشگر به خود و کمالات خود است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
تعداد رکورد ها : 318736
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید