جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 99
نفي خواطر شيطاني
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسانها بطور طبیعی گرایش به محسوسات دارند ؛ چرا که اوّلین یافته های ادراکی آنها محسوساتند و معقولات در اثر رشد وجودی در وجود انسان رخ نشان داده و در سایه ممارست و تمرین گسترش و غلبه می یابند. بنا بر این تنها راه عقلی شدن و فرامادّی اندیشیدن این است ک بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سنت امهال و  استدراج
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سنت امهال و استدراج يعني مهلت دادن به ظالم و گناه کار منتهي دراين رابطه به چند نکته بايد توجه نمود:
1. اولا چنين نيست که خداوند نسبت به همه ستم ها و گناهان بطور کلي، فرصت و مهلت دهد. در روايات شيعه، برخي از گناهان به عنوان «گناهان زودکيفر» معرفي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معرفت ديني
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معارف اساسي دين ( توحيد ، نبوت ، عدل ، امامت ومعاد ) ازطريق عقل منطقي واستدلال گر مبتني بر بديهيّات اوليه مانند استحاله اجتماع نقيضين به دست مي آيند . لذا معيار صحت اين قبيل معارف ديني، عقل منطقي است .
وآنگاه كه صحت اصول احراز شد مصداق نبي ازر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تقيه و مصلحت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:

1ـ معرفت بر دو گونه است. معرفت حصولي (مفهومي) و معرفت حضوري(اتّحاد با خود حقيقت).
در معرفت حضوري يا شهودي، هيچ ابزار ادراكي به كار گرفته نمي شود؛ بلكه خود نفس آدمي است كه با خود معلول تماسّ مستقيم پيدا نموده آن را ادراك مي نمايد. مثلاً ادراك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شك در اعتقادات‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بايد اين نكته را خاطر نشان سازيم كه وسوسه، شك، ترديد و تزلزل از خطرات و القائات شيطانى است؛ چنان كه طمأنينه، يقين، ثبات و امثال آن از افاضات رحمانى و ملكوتى است. شيطان براى بيرون راندن بندگان خدا از راه مستقيم و صراط حق، از وسايل و حيله‏هاى متف بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ذبح حيوانات و احساس درد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از برخي آداب و شفارشات اسلام در باب ذبح روشن مي شود كه حيوان احساس درد دارد و روش ذبح اسلامي به گونه اي است كه حيوان كمترين رنج و درد را متحمل شود . مثلا سفارش به تيز بودن كارد , بريدن از رگهاي گردن بر خلاف آنچه در كشتن با
دين اسلام قوانين و دستو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آموزه‏هاي كلام در زندگي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:


ما در قالب دو بيان سعي ميکنيم پاسخ اين سوال را ارائه کنيم:
1- مسلما آموزه‌‌هاي کلام در زندگي اجتماعي و فردي ما تاثير عميقي دارد . البته با توجه به اينکه آموزه‌هاي علم کلام نظري هستند، مستقيما قابل اجرا شدن در زندگي فردي نيستند. اما از آنجا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
توبه زنا با زن شوهردار
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در هر گناهي، حق الله وجود دارد؛ ولي برخي از معاصي، حق الناس نيز مي باشد.
گناه زناي محصنه، حق الله است و شخص زناکار، تنها بايد بين خود و خداي خود، حقيقتاً توبه کند و حتي حق افشاي گناه خود را نزد همسر ندارد.
توضيحي در باره ي اقسام زنا:
زنا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زيبايي مطلق
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

باید توجّه داشت که زشتی و زیبایی اقسامی دارد که عبارتند از زشتی و زیبایی محسوس ، زشتی و زیبایی خیالی ، زشتی و زیبایی وهمی ، زشتی و زیبایی عقلی و زشتی و زیبایی قلبی. حسن و قبح محسوس همان است که حواسّ انسان آن را ادراک می کند و اکثر مردم قادر به د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شبهات قرآني-برتري بني‏ اسرائيل
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در وجه فضيلت بني اسرائيل بر عالمين , با اين كه مسلم است كه پيغمبر اكرم (ص ) افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان و امت او افضل امت ها مي باشد, چند وجه گفته اند:
1. بعضي گفته اند مراد, عالمين زمان خودشان مي باشد نه همه ي زمان ها; ز بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 99