جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
14. ادیان religions
>
دین خاتم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 180
عنوان :
رابطه خاتميت و امامت با تأکيد بر ديدگاههاي مفسران
نویسنده:
حبيبالله نظري
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
چکیده :
عدهاي از دانشمندان اسلامي با استناد به خاتم انبيا بودن پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و اينکه بعد از ايشان وحي بر کسي نازل نميشود و حکمي تشريع نميگردد، ادعاي تنافي خاتميت و امامت را مطرح کردهاند. آنان ميگويند: صفاتي که شيعيان براي امامان خود قائل هستند، همان خصوصيات انبياست؛ پس اعتقاد به امامت، منجر به پذيرش نبوت امامان خواهد شد؛ بدين ترتيب، ناخواسته به نفي خاتميت گرفتار ميشويم. نويسنده در اين تحقيق تلاش ميکند با استناد به آيات قرآن، روايات تفسيري و نظرات دانشمندان و مفسران، اين ادعا را نقد و ابطال کند و رابطه خاتميت و امامت را در سه فصل به اثبات برساند. درآغاز، روابط ممکن بين خاتميت و امامت را در سه صورت تلازم، تلائم و تنافي تصوير کرده و واژههاي امامت و خاتميت را تعريف کرده است. پس از آن، جايگاه امامت را از ديدگاه قرآن کريم بيان نموده و ملازمه خاتميت و امامت را با تکيه بر براهين «لزوم اتمام حجت» و نيز آيه تبليغ به اثبات رسانده است. وي به اين نتيجه رسيده است که خاتميت و امامت ملازم هم هستند و جداييشان ممکن نيست؛ زيرا اعلان خاتميت بدون نصب امامي که رهبري و مرجعيت جامعه را بر عهده گيرد، به منزله عدم اتمام حجت است. قرآن نيز با توجه به اهميت جايگاه چنين مرجع و امامي، نصب آن را لازم شمرده و عدم نصبش را به منزله عدم ابلاغ رسالت تلقي کرده است. در ادامه، نظريه «رابطه تنافي» را بررسي و نقد ميکند، و به دليل اينکه نظريهپردازان تنافي، دليل خاصي براي نظريهشان ارائه نکردهاند و فقط به ذکر محورهاي تنافي خاتميت و امامت بسنده نمودهاند، نگارنده محورهاي مذکور را مطرح و بررسي ميکند. عصمت، وجوب اطاعت از امام، علم گسترده امام و ارتباطش با عالم غيب، و منصوب بودن امام از طرف خداوند، محورهايي است که آنان مطرح کردهاند. نويسنده در پايان نتيجه گرفته است که: 1.تنافي ادعا شده مبتني بر پيشفرضهاي ناتمامي چون «بلوغ عقلي بشر» است؛ 2.ويژگيهايي که شيعيان براي امامان خود قائل هستند، هيچيک منافاتي با خاتميت ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي ارتباط خاتميت با امامت از ديدگاه قرآن و حديث
نویسنده:
مريم رفيعي پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
---
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مباني وادله کلامي امامت و رابطه آن با خاتميت
نویسنده:
مهدي حسيني
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
چکیده :
---
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت در قرآن و رابطه آن با خاتميت
نویسنده:
توفيق اسداف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
چکیده :
در ظاهر تعاريفي که علماي فرقين از امامت ارايه کردهاند تفاوت زيادي مشاهده نميشود، و اجمالاً همگي ناظر به معناي لغوي امام، يعني مقتدا و پيشوا ميباشد. اما ميان اعتقادات شيعه درباره مسأله امامت، با آنچه در ساير مذاهب اسلامي مطرح ميشود، تفاوت اساسي و جوهري وجود دارد. امامت نزد شيعه يک مسأله کلامي بوده و از اصول دين بهشمار ميرود. شيعيان امامت را انتصابي ميدانند، و براي امام، ويژگيهايي از قبيل مقام عصمت و علم لدني قايل هستند. در قرآن کريم نيز آياتي وجود دارد که صفت هدايتگري را براي امام لازم ميداند. امام علاوه بر راهنمايي مردم بهسوي حقيقت، آنها را از جنبه تکويني هم هدايت کرده و رابط بين خالق و مخلوق در اخذ فيوضات رحماني ميباشد. بنابر اين، خدا هيچگاه زمين را بدون امام هدايتگر نميگذارد. بررسي آياتي چون آيه انذار، هدايت، شهادت، اوليالامر و صادقين، شاهدي بر اين مدعاست. شرايط خاص امام و خصوصاً برخورداري او از دو ويژگي عصمت و علم ويژه، در حقيقت اصليترين اختلاف شيعه و اهل سنت است؛ عصمت ائمه بهواسطه بررسي آياتي چون آيه ابتلا، اوليالامر و تطهير قابل تبيين ميباشد، و با بررسي آيات استنباط و مطهرون، و دلايلي چون وراثت از پيامبر اکرم(، وجود صحيفه خاص نزد هر يک از ائمه، الهام و تحديث، علم ويژه براي ائمه معصومين( قابل اثبات است. بر اساس عقيده مکتب اهلبيت( انتصابي بودن مقام امامت از جانب خداوند متعال نيز از آيه ولايت، تبليغ و حديث غدير قابل استفاده است. همچنين اشکالات مطرح شده از سوي برخي افراد در مورد رابطه خاتميت و امامت نيز بهدليل عدم توجه به منابع علم امام و معناي وحي اصطلاحي نزد فريقين است. در مجموع، با توجه به آيات فوق، ضرورت وجود امام هدايتگر در هر زمان، ضرورت عصمت و علم لدني براي امام، ضرورت نصب امام از سوي خدا، و عدم تعارض اعتقاد به امامت با خاتميت به اثبات ميرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تطبيقي مسأله خاتميت در ديدگاه استاد مرتضي مطهري و اقبال لاهوري
نویسنده:
لياقتعلي کشميري
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مسأله خاتميت، از مسايلي است که به نص قرآن کريم از ضروريات دين اسلام است. تفسير و تبيينهاي مختلفي درباره فلسفه ختم نبوت ارايه شده، که در اين زمينه، پژوهش حاضر به بررسي و تبيين ديدگاه استاد مطهري و اقبال لاهوري پرداخته است. از نظر شهيد مطهري، پيامبر خاتم کسي است که همه مراتب را طي کرده و بعد از او پيغمبر ديگري نخواهد آمد، زيرا آنچه لازم بود تا از طريق وحي به بشر برسد، نازل گرديده، و نيازي نيست که پيغمبر ديگري مبعوث شود. استاد مطهري، با استناد به وجود رابطه معکوس ميان هدايت غريزي و هدايت عقلي، آن را دليلي بر عدم بلوغ عقلي و علمي بشر در دوره قبل از خاتميت ميداند، و معتقد است که بشر در دوره خاتميت، به مرحلهاي از بلوغ عقلي و عملي دست يافته که ميتواند کليات وحي را حفظ نمايد. ولي از نظر اقبال لاهوري، عقل استقرائي و علم، جايگزين وحي است، و وحي مرتبط و متناسب با مقوله غريزه ميباشد. از سوي ديگر، درباره لزوم اصل اجتهاد، استاد مطهري به سنت و احاديث متعددي استناد نموده و آن را اثبات ميکند، اما اقبال، اصل اجتهاد در سنت را تنها ازحديثي از معاذ بن حبل استنباط ميکند. شهيد مطهري با استناد به آيات قرآن و سخنان اميرالمؤمنين در نهجالبلاغه، صفات و ويژگيهاي برجسته و مثبتي را براي علماي دين بيان نموده، و آنان را منسوب به يک طبقه و نژاد نميداند. او منابع اجتهاد دين خاتم را کتاب، سنت، اجماع و عقل ميداند؛ درحالي که اقبال لاهوري معتقد به روش تجربي مشترکي براي عموم بشر بوده، و علما را منسوب به نژاد يا طبقه خاص دانسته است. او بزرگترين منبع اسلامي را قرآن ميداند، و از عقل و قياس طبق عقايد اهل سنت استفاده ميکند. استاد مطهري يکي از علل جاودانگي دين خاتم را مسأله ولايت ميداند، که از پيامبر به امام معصوم منتقل ميشود؛ ولي اقبال با وجود آنکه به اهل بيت پيامبر( عشق ميورزد، به ولايت اثباتي عام اعتقادي ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاتميت از ديدگاه قرآن
نویسنده:
ابوالحسن رضوي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
چکیده :
منظور از ختم نبوت، آن است که سلسله انبياي الهي به پايان رسيده و ديگر وحي تشريعي از سوي خدا براي بشر نازل نميشود. و اينکه پيامبر گرامي اسلام( را خاتمالنبيين ميگويند به اين معنا است که آن حضرت، آخرين فرستاده الهي براي هدايت بشر ميباشد. در اين زمينه، علاوه بر آيات متعدد قرآن کريم، بسياري از روايات از جمله حديث ثقلين و حديث منزلت بر خاتميت پيامبر گرامي اسلام( و ختم نبوت دلالت دارد. از سوي ديگر، دلايل عقلي مانند قاعده معروف "وجود رابطه معکوس ميان هدايت غريزي و هدايت عقلي"، ما را در اثبات خاتميت ديني که توسط پيامبر اکرم( آورده شده، ياري ميرساند؛ بر مبناي اين قاعده، بشر در دوره خاتميت، به مرحلهاي از رشد عقلي و علمي دست مييابد که بهواسطه آن، استعداد دريافت کليه تعليمات ديني را بهطور يکجا و کامل خواهد داشت. در اين مرحله همچنين بشر ميتواند اين تعاليم دريافتي را از تحريف حفظ نموده، و احکام متغير را در پرتو احکام کلي و ثابت کشف نمايد. بنابر اين، علماي دين، در وحي تبليغي بهطور کامل، و در وحي تشريعي تا حدودي جانشين پيامبران ميشوند. بر خلاف ديدگاه روشنفکراني از قبيل اقبال لاهوري، شريعتي و سروش، خاتميت نه بهمعناي پايان يافتن دوران هدايت غريزي در اثر رشد علمي و عقلاني بشر است، و نه بهمعناي برداشتن عنصر مأموريت از تجارب ديني است؛ بلکه راز خاتميت در کاملشدن دين خدا و جاودانگي شريعت اسلام است. همچنين اعتقاد شيعيان به امامت ائمه اطهار( ناقض خاتميت نيست، زيرا ائمه( دريافتکننده وحي نيستند، و حجيت سخنان آنها بهدليل عصمت، و تأکيد قرآن و پيامبر در تمسک به ايشان است. پس آنچه پايان يافته، آوردن شريعت است، اما نياز به رهبران ديني و اجراي احکام دين همچنان باقي است، و کمال معنويت ديني منوط به وجود امامان دينشناس با ويژگيهاي از قبيل علم و عصمت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کدام آیات بر خاتمیت و افضلیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله دلالت دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چنان كه آيه «وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ» دلالت بر خاتميت دارد، همچنين آياتى كه دلالت بر همگانى و هميشگى بودن «عموم و دوام» دين اسلام دارند مانند آيه : «أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» و آي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
,
نبوت
,
آیات خاتمیت
,
خاتمیت در قرآن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاتمیت از دیدگاه قادیانیه چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ظهور دين اسلام با اعلام جاودانگي آن و پايان يافتن دفتر نبوت توأم بوده است. مسلمانان همواره ختم نبوت را امر واقع شده تلقي كرده اند، هيچ گاه براي آنها اين مساله مطرح نبوده كه پس از حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ پيغمبر ديگري خواهد آمد يا نه؟ قرآن ك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
,
قادیانیه
,
عقاید قادیانه
کلیدواژههای فرعی :
خاتمیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاتمیت و مرجعیت علمی امامان معصوم
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
,
حجیت سخنان امامان معصوم علیهم السلام
,
خاتمیت
,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
,
مرجعیت امام معصوم (ع)
کلیدواژههای فرعی :
دستور معاویه به جعل حدیث ,
صفات انبیا ,
عقاید شیعه ,
علم لدنی(کلام) ,
علم ائمه علیهم السلام ,
فضایل ائمه (ع) ,
شیعه شناسی ,
آیه 49 مائده ,
نظریه قبض و بسط شریعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
جعفر سبحانی
چکیده :
اخیرا بعضی افراد در باب سازگاری خاتمیت و مرجعیت علمی امامان معصوم شبهاتی را مطرح نمودهاند آنان برآنند که اعتقاد به علم لدنی و عصمت امامان و حجتیت سخنان آنان با خاتمیت پیامبر گرامی اسلام و انقطاع وحی ناسازگاری دارد. این مقال بر آن است تا پاسخ مستدل به این شبهه و برخی از شبهات دیگر بدهد . در ابتدا به سرچشمه علوم امامان معصوم اشاره میشود که عبارتند از: 1. نقل از رسول خدا 2. نقل از کتاب علی 3.استنباط از کتاب و سنت 4. الهامهای الاهی. سپس مطرح شده است که قرآن و روایات بر این نکته تاکید دارند که ممکن است افرادی از علم لدنی عصمت برخوردار باشند و سخنان آنان بر دیگران حجت داشته باشد ولی نبی نباشند بنابراین هیچ ناسازگاری بین خاتمیت و مرجعیت علمی وسیاسی ائمه وجود ندارد. همچنین در ادامه به نقش امامان در حفظ و پاسداری از شریعت اسلام اشاره شده. در پایان وظیفه و جایگاه عقل در فهم متون دینی پس از رحلت پیامبر مورد بررسی قرارگرفته است. در ضمن در این مقاله به تناقضگوییهای جناب آقای دکتر سروش در این باب اشاره شدهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه مى توان اثبات کرد که دین خاتم، کامل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قبل از ورود به اصل بحث لازم مىدانيم كه منظور از كلمۀ "كامل" در متن سؤال را روشن نماييم. كلمۀ كامل در اينجا ظاهراً در مقابل ناقص است. به طور كلى وقتى مىگوييم دين كامل؛ يعنى دينى كه ناقص نیست. به عبارت ديگر، يعنى دينى كه براى سعادت دنيوى و اخر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین کامل (در مقابل دین ناقص)
,
13. علم کلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
جامعیت و کمال دین خاتم
کلیدواژههای فرعی :
اسلام ,
دین اسلام ,
دین خاتم ,
دین اسلام ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 180
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید