جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 106
 کلمه ظن در دوآيه «فَقَالَ لَهُ فِرْعَونُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُوراً – اسري 101» و يا «وَإِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا فِرْعَونُ مَثْبُوراً – اسري 102» ظنّ در دو آيه به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هردو به معناي يقين است . فرعون نمي خواهد بگويد من خيال مي کنم تو ساحر هستي بلکه مي گويد من يقين دارم که تو ساحر هستي. موسي هم ازموضع قطع مي گويد که من يقين دارم اگر تو به همين شيوه باشي نابود مي شوي. يکي از معناي ظن درلغت عرب تَيَقَّنَ (يقين) است. « بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
کلمه خشيت به ترس عالمانه و آگاهانه مي گويند، اما در کلمه خشية الإنفاق (اينها خشيت از انفاق دارند لذا انفاق نمي کنند) آيا اين معنا صحيح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بطور کلي تفاوتهايي که در لغت گفته مي شود، غالبي است نه صد در صد و در همه جا اين معنا را ندارد بلکه با قرايني که در قبل وبعد دارد مي توان تشخيص داد که اين معنا را دارد يا خير بیشتر ...
خداوند در مورد صفات مؤمنين مي فرمايد آنها اهل لغو نيستند و از کارهاي بيهوده اعراض مي کنند و از طرفي ديگر در سوره مبارکه حجرات مي فرمايد: اگر دو گروه از مؤمنان با هم جنگ کردند صلحشان دهيد (وَ إن طائفتانِ مِنَ المؤمنينَ اقتتلوا). چگونه از يک طرف مؤمنين لغو نمي کنند و از طرف ديگر به جان يکديگر مي افتند اينکه از لغو هم بدتر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
گاهي منظور از مؤمن در قرآن کسي است که به تمام نشانه هاي ايماني متصف شده است «قَد أًَفلَحَ المؤمنون الذينَ هم ...»خداوند در ابتداء سوره مبارکه مؤمنون ده صفت براي آنها بيان مي کند و در پايان مي فرمايد: «أُوْلَئِكَ هُمُ الوارثون» آنها وارث بهشت و فردوس بیشتر ...
لطفاً در مورد روح که فطري و از ناحيه خداوند است و پاک، توضيح دهيد که آيا استعداد پليدي دارد؟ آيا روح افرادي مانند فرعون پاک است يا خير؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولاً آن روحي که خداوند مي فرمايد« فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي – حجر29» به اين معنا نيست که پاره اي از روح خداوند جدا شده و به بدن انسان وارد مي شود روح خداوند مخلوق وقابل تجزيه نيست اما روح انسانها مانند جسم آنها مخلوق است. عبا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در سوره مبارکه بقره حضرت ابراهيم (ع) بعد از ساختن خانه کعبه دعا مي کند: «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ» ابتدا تعليم را مي گويد بعد تزکيه . اما در سوره مبارکه جمعه مي خوانيم: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ » اول تزکيه گفته مي شود بعد تعليم را. در يکجا تعليم مقدم است و در جاي ديگر تزکيه مقدم است آيا اين به معناي اختلاف در قرآن نيست؟ آيا حضرت ابراهيم اين مطلب را متوجه نبوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر حضرت ابراهيم متوجه نبودند خداوند کلام ايشان را نمي گفت. سؤالي که دراينجا مطرح مي شود اين است که تزکيه هدف است يا تعليم وتعلّم؟ يعني علم مي گيريم براي اينکه تزکيه شويم يا تزکيه مي شويم و وجودمان را پاک مي کنيم تا علم بگيريم؟ به عبارت ديگر آيا علم بیشتر ...
فضیلت قرائت سوره های قرآن چگونه برای انسان منظور می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فضيلت قرائت سوره هاي قرآن هماني است که در متن روايات وجود دارد وتوصيه شده است البته بايد توجه داشته باشيد كه فضائلي كه براي سوره ها گفته مي شود فضيلت صرف قرائت نيست يعني اگر كسي هزار جور فسق و فجور دارد وهر شب سوره ي واقعه رابخواند كه به ثواب شهيد م بیشتر ...
در روز قيامت كوچكترين عمل خوب پاداش و كوچكترين عمل بد عذاب داده مي شود پس شفاعت چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
شفاعت دليل حاكم است يعني شفاعت در حق كافرو مشرك نيست بلكه شفاعت در حق مؤمني است كه كار خوب و كار بد دارد اما كارهاي بد او درحدي نيست كه مانع اثرگذاري كارهاي خوبش شود در اين شرايط نياز به يك كاتاليزور و يك حمايت دارد. شفاعت در حق مؤمني است كه كارهاي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نظر حضرت عالي در مورد ترجمه هاي قرآن به زبانهاي ديگر چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بزرگان و صاحب نظران معتقدند كه هنوز ترجمه دقيق و زيبائي ازقرآن در زبان انگليسي نداريم و ترجمه هايي كه به زبانهاي ديگر مي شود مثل آلماني ،فرانسه و .. . از ترجمه ي انگليسي آن استفاده مي شود. اگر مايل بوديد باسير ترجمه قرآن آشنا شويد فصلنامه (ترجمان وح بیشتر ...
لطفاً در مورد «مشرقين و مغربين» در سوره مبارك الرحمان توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور دو مشرق اعتدالي و دو مغرب اعتدالي است . يعني اولين روز فروردين و اولين روز مهرماه كه مدت زمان شب و روز برابر مي شود. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
در سوره ي نجم در مورد لات و عزي و تفسير غلطي كه مي گويند پيامبر به آنها سجده كرد توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
جماعتي براي توهين به پيامبر (ص) داستاني را نقل كرده اند كه وقتي اين آيات در سوره ي مباركه نجم نازل مي شد(ا أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّى وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَى ) يك مرتبه نعوذبالله شيطان به پيامبرالقاءكرد ووسط آيات قرآن پيامبرفرمودند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 106