جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تجدد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
عنوان :
جستاری در رویکرد مولوی به از خودبیگانگی انسان، با نگرشی به انسان معاصر
نویسنده:
مجتبی صداقتی فرد ,فرهاد ابی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بحران معنویت
,
از خود بیگانگی
,
خودشناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اندیشه مولوی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
عرفان مولوی
,
ادبیات عرفانی
,
هستی شناسی مولوی
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
پست مدرنیسم ,
انسان شناسی عرفانی ,
مولانا ,
حکایت های مثنوی ,
مصرفگرایی ,
انسان مدرن ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
اهمیت خودشناسی ,
انسان شناسی مولوی ,
از خودبیگانگی انسان مدرن ,
چکیده :
در این مقاله، نگارندگان با رویکردی برای شناخت چالش هایی که در برابر انسان معاصر قرار دارد با بهره گیری از آرا مولوی در مثنوی معنوی، پدیده «از خودبیگانگی» را مورد توجه قرار داده اند. در ادبیات کهن پارسی، برخی اندیشمندان با بیان نکات ظریف و مهمی درباره از خودبیگانگی انسان، دری دیگر در شناخت این گونه پدیدارهای گشوده و منظر خاصی را پیش روی انسان نهاده اند که در اطلاقی کلی می توان آن را نظرگاه عرفانی خواند. در صدر قائلان و حاملان پیام عرفانی در فرهنگ دیرین پارسی، مولوی است که در شش دفتر مثنوی معنوی، بسان معلمی انسان گرا، هوشمندانه پدیدارهایی را از دل روایات و داستان ها استخراج کرده است که تامل در آنها انسان امروز را نیز به نکات گران بها و ارزشمند رهنمون می سازد. وی درباره مسخ و از خودبیگانگی بشری در برابر پدیدارهای غفلت ساز و فریبای بیرونی جهان مادی، معناپردازی و اشارات قابل توجهی کرده است که شرح، تفسیر و تحلیل آن محور محتوای این نوشتار را تشکیل می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی تولرنس با رویکردی به تسامح و تساهل
نویسنده:
هادی عظیمی گرکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
تساهل و تسامح
,
تساهل و تسامح دینی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
Tolerance
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
قرون وسطی ,
لیبرالیسم ,
جهان بینی ,
جهان بینی اسلامی ,
حاکمیت الهی ,
حقوق اجتماعی ,
فرهنگ اسلامی ,
فرهنگ غربی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) ,
اسلام و لیبرالیسم ,
نسبیت معرفت ,
معرفت شناسی اسلامی ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی) ,
حاکمیت کلیسا ,
مبانی نظری تسامح و تساهل ,
مبانی معرفتی تسامح ,
شکاکیت غربی ,
جهان بینی غربی ,
چکیده :
واژه Tolerance به معنای بی قیدی و رهاسازی است که متاسفانه معادل تساهل و تسامح تعبیر شده است. هستی شناسی، معرفت شناختی، اومانیسم، مدرنیسم و قرائت های مختلف از دین از مبانی مشروعیت بخشیدن به تساهل و تسامحی است که مورد ادعای پاره ای از متفکران غربی است. با این بیان، اهمیت بحث درباره این موضوع روشن می شود؛ زیرا اولا این واژه هیچ شباهتی به تسامح و تساهل دینی ندارد و ثانیا مبانی آن، یارای مشروعیت بخشیدن به آن را ندارد. با توجه به آنکه پاره یی از متفکران اسلامی در صددند تا نوعی پیوند میان این واژگان برقرار سازند و به آن، صبغه شرعی بدهند بحث، در مورد مبانی این واژه و بیگانه بودن آن از مبانی شرعی و دینی ضروری است. اهمیت بررسی در این مورد، بدان علت است که مکاتب دوران مدرنیسم با مدد سکولاریسم، بر این باورند که اصلی ترین مبانی اومانیسم، تسامح و تساهل است و نتیجه می گیرند که با مبانی تعالیم ادیان آسمانی پیوند خورده است. از دست آوردهای این تحقیق، می توان به اثبات تضاد میان این مبانی و اصول شریعت اشاره نمود و دیگر اینکه اصول اسلامی به هیچ وجه تساهل به معنای پذیرش عقاید، رفتار و فرهنگ غلط و تسامح به معنای مدارا کردن با زورگویان و حق ستیزان را تجویز نمی کند. آموزه های دینی تسامح و تساهل را به صورت مشروط و محدود، مشروع دانسته است. تسامح اسلامی به معنای همزیستی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان الهی و رأفت اسلامی نسبت به خطا کاران با هدف ایجاد تنبه و ارشاد است. تسامح دینی به معنای چشم پوشی از حقوق شخصی و مسائل فردی است و به هیچ وجه در حقوق اجتماعی و حاکمیت الهی جایگاهی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیشگامان بیداری اسلامی در مصر
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
سید جمال الدین اسدآبادی
,
غرب
,
سید قطب
,
مصر
,
بیداری اسلامی
,
رشیدرضا
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
شیخ محمد عبده
چکیده :
دوران معاصر شاهد حیات مجدد اسلام در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و تحت عنوان «جریان بیداری اسلامی»در سده اخیر میباشد. در دنیای اهل سنت، مصر نخستین جبهه بیداری اسلامی را توسط پیشگامانی همچون سید جمال،عبده، رشید رضا و اخوان المسلمین پدید آورده است. دین و سیاست در اندیشه آنان به ویژه در نگاه سید جمال و اخوانیهادرهم تنیده بوده و تفکیک آن دو از یکدیگر ناممکن مینماید. در اندیشه پیشگامان بیداری اسلامی، تمدن مادی غرب درکنار چهره استعماری آن، دو روی یک سکه ارزیابی شده و در عین تجویز اخذ فناوری، از پیامدهای مادی این تمدن هشدارداده اند. در این میان، عبده نسبت به استاد خود سیدجمال و اخوانیها قدری متفاوت به نظر میرسد. جریان بیداری اسلامیدر عین ریشه داشتن در عمق تاریخ و برخورداری از اصالت، به آفاتی هم مبتلا بوده است که ضرورت حزم و هوشیاری راطلب میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علی شریعتی و الیناسیون فرهنگی
نویسنده:
امیر روشن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
تمدن
,
الیناسیون
,
ماشینیسم
,
خودآگاهی (معرفت نفس)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی معنویت گرایی
نویسنده:
محمد عرب صالحی,محمد کاشی زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
معنویت
,
تعبد
,
دین
,
ایمان
,
عقلانیت(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
عقل خود بنیاد ,
زندگی اصیل ,
دین و عقلانیت ,
کارکردهای دنیوی دین ,
ویژگی های انسان معنوی ,
چکیده :
رویکرد معنویت گرا به دین که برخی از روشنفکران ایران با عنوان «پروژه عقلانیت و معنویت» مطرح کرده اند، با گوهر دين دانستن معنويت قصد دارد تعامل دين با دنيای مدرن را سامان بخشد و بين اين دو مهربانی ايجاد کند. تلقی مذکور با اصيل دانستن بعد معنوی دين و تعريفی فرادينی از معنويت در ايجاد همزيستی مسالمت آميز ميان افراد معنوی جهان از هر دين و آيينی می کوشد و از سوی ديگر دين و دينداران را از به اصطلاح تنگناهای قالبی که به زعم ايشان، شريعت به آنان تحميل کرده ، رها کند. اين رويکرد مبتنی بر نگاه کارکردگرا، با مغفول نهادن پشتوانه های نظری دين، خواستار تبيين نوعی معنویت سازگار با مبانی فکری جديد در دنيای مدرن است. به نظر می رسد به رغم آنکه مهم ترين مؤلفه ادعايی اين رويکرد ، تعامل معنويت و عقلانيت بيان شده است ، نمی توان آن را رويکردی عقلانی خواند؛ زيرا بر گزاره هايی مبتنی است که از راه تجربی اثبات پذير نيست و انسان مدرن را در تضاد با اصل عقل خودبنياد به تقليد و تعبد در اين حوزه فرا می خواند. افزون بر آن ، در اين رويکرد، مؤلفه ها سازگاری و يکپارچگی لازم را ندارند و کل ادعا را دچار خودويرانگی می کنند. بعد ديگری که سبب ايجاد چالش در اين رويکرد می شود ، ناکارآمدی نظريه در مقام عمل است. رنج خودفريبی و اضطراب ناشی از ناآگاهی از شرايط آينده، از معضلاتی است که رويکرد معنوی گرا به آن دامن می زند. مقاله حاضر بر اساس رويکردی تحليلی - انتقادی برای بررسی محتوايی و ميزان کارآمدی، رويکرد مذکور را در حوزه معنايی، کارکردها، مولفه های ساختاری و غايات، تحليل و بررسی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره و ادبیات مدرن
نویسنده:
محمود طاووسی ,آمنه درودگر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
اسطوره
,
ادبیات مدرن
,
اسطوره و ادبیات
,
ادبیات
,
ویژگی اسطوره
,
اسطوره مدرن
,
اساطیر کهن
,
جایگاه اسطوره در ادبیات
,
تاثیر مدرنیته بر ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
دوران مدرن ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
کارکردهای اسطوره ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
نویسنده مدرن ,
چکیده :
بررسی نقش و جایگاه اسطوره ها در ادبیات مدرن و رویکرد تامل برانگیز نویسندگان مدرنیست به بینش اسطوره ای، در عصر و زمانه ای که بی شک استیلای دانش در تمامی عرصه های تفکر و حیات، بی اعتباری مطلق چنین بینشی را گریزناپذیر می نماید، موضوعی است که محل تامل مقاله پیش رو به شمار می رود. بر مبنای ره یافت حاصل از این پژوهش، از جمله مهم ترین دلایل حضور اسطوره های کهن در پیکره آثار ادبی مدرن را می توان در موارد ذیل تبیین نمود: ماهیت مشترک اسطوره ها و تجارب بشری، تسری پیچیدگی های زندگی مدرن بر پیکره آثار ادبی به یاری اسطوره ها، اعاده نظم در جهان اثر به مدد نظام های اسطوره ای، برساختن قهرمانی مدرن در برابر قهرمان اسطوره ای کلاسیک، تغییر نگرش انسان عصر مدرنیسم نسبت به ماهیت اسطوره ها و بازنگری و نقد برخی از ابعاد اسطوره های کلاسیک. پژوهش پیش رو به منظور دستیابی به نتایج یادشده، از شیوه توصیفی - تحلیلی و اتکا بر مطالعات کتابخانه ای بهره برده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اجتماعی دین از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
حمید پارسانیا، فاطمه کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارکرد دین
,
ابن سینا
,
دین و جامعه
,
فلسفه بوعلی
,
نقش دین
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
رابطه عقل و شرع ,
مدینه فاضله ,
خلیفه و جانشین امام ,
سکولاریزم ,
روشنگری ,
بقای نوع انسان ,
بقای شریعت ,
اختلاف طبقاتی ,
قوانین کیفری ,
وظیفه حاکم ,
دین و سیاست ,
ضرورت دین ,
مدینه عادله ,
نیک بختی ,
اندیشه دینی ,
وجوب عبادت ,
وظیفه قانون گذار ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
پژوهش حاضر نیز به دنبال بررسی کارکرد و نقش دین در عرصههای مختلف جامعه از دیدگاه ابن سینا بوده است. از آنجا که نوع نگاه و تبیین و تفسیر اندیشمندان و جامعهشناسان به دین و جامعه مختلف است، در ابتدا لازم شد به تعریف دین و جامعه و رابطهی میان آن دو از دیدگاه ابن سینا پرداخته شود و سپس کارکردهای دین در درون جامعه از دیدگاه ایشان بیان گردد. حاصل بحث چنین شد که ابن سینا وجود دین را امر قدسی از جانب خدا دانسته، با بیان کارکردهای مختلف، آن را برای حفظ حیات و پیشرفت جامعه و سعادت اخروی لازم و ضروری میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کانت و مسئولیت اجتماعی، سیاسی
نویسنده:
علی ذکاوتی قره گوزلو
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
دوره روشنگری
,
تربیت بشر
,
جامعه مدنی
,
صلح پایدار
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
کلیدواژههای فرعی :
حیات طبیعی محض ,
اختیار انسان ,
شهروندی ,
اومانیسم روشنگری ,
حاکمیت اراده ,
دموکراسی جهان وطنی ,
حکومت قانون (مسائل جدید کلامی) ,
مکتب اخلاق فضیلت محور ,
آزادی سیاسی ,
فلسفه نقادی عقل ,
نقش عقل نظری در اخلاق ,
فلسفه تاریخ ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) ,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) ,
سعادت اجتماعی ,
فلسفه جنگ ,
تعارضات عقل محض ,
حیات فرهنگی انسان ,
نگاه غیر آلی به انسان ,
طرح طبیعت در تاریخ ,
اصول دولت مدرن ,
حکومت جمهوری ,
حق حاکمیت ملی ,
چکیده :
نقطه آغازین اندیشهورزی کانت در فلسفه، نقادی وی به نظریه مهم او در باب آنتینومیها باز میگردد. کانت سرچشمه آنتینومیها را در گذر از فهم، به خرد مییابد. نظریه آنتینومی همواره به مثابه محوری بنیادی در اندیشههای وی مورد توجه قرار میگیرد. با مطالعه آراء و اندیشههای وی در حوزه حیات اجتماعی به خوبی و به روشنی میتوان دریافت که تا چه حد آراء فلسفی وی در باب خرد و خرد ورزی و اخلاق که در دو اثر گرانبهای وی یعنی نقد خرد نظری و نقد خرد عملی سامان یافتهاند در اندیشههای اجتماعی وی مؤثر واقع شدهاند. کانت برای تبیین اندیشههای تربیتی و سیاسی خود بر آن بود تا تفسیری از حیات تاریخی «نوع انسان» ارائه دهد. به این ترتیب صلح را یکی از مسائل مهم جهانی شمرد و صلحجویی، خودبیداری، عقل نظری، خردورزی، اندیشهورزی و جامعه مدنی را از اهداف اصولی روشنگری و نیز تربیت دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به مبادی و مسائل فلسفه اطلاعاتِ لوچیانو فلوریدی
نویسنده:
محمد خندان, غلامرضا فدایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اطلاعات
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه اطلاعات
,
فلسفه رایانش
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
سوبژکتیویسم ,
مرگ خدا ,
هوش مصنوعی (AI) ,
علوم شناختی ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه اطلاعات ,
ایدئالیسم آلمانی (مکتب فلسفی) ,
واقعیت مجازی ,
گشت رایانشی ,
اسکولاستیسیسم ,
رشد ققنوس وار فلسفه ,
معنی شناسی فلسفی ,
الهیات دکارتی ,
دمیورژ اطلاعات ,
قیمومت اخلاقی بر واقعیت ,
ساخت انگاری ,
اخلاق کامپیوتری ,
اطلاعاتی شدن طبیعت ,
جایگاه وجود شناختی اطلاعات ,
پلورالیسم مفهومی اطلاعات ,
نظریه اطلاعاتی صدق ,
معنی دهی به داده ها ,
نظریه ریاضی ارتباطات ,
مهندسی مجدد هوش مصنوعی ,
دیالکتیک رَویت ,
گشت دمی اورگی ,
چکیده :
فلسفه اطلاعات عنوانی است که لوچیانو فلوریدی، فیلسوف معاصر ایتالیایی، برای اشاره به یک حوزه جدید در مطالعات فلسفی عنوان کرده است. فلسفه اطلاعات در زمره آن دسته از فلسفه های مضاف است که هم دارای جنبه پدیدارشناختی است و هم دارای جنبه فرانظریهای. این بدان معنی است که فلسفه اطلاعات از یک سو متکفل تحقیق انتقادی درباره ماهیت مفهومی و اصول اساسی اطلاعات، از جمله دینامیک های اطلاعات، کاربرد اطلاعات و علوم مربوط به اطلاعات است و از سوی دیگر، معطوف به اخذ و کاربرد روش شناسیهای مبتنی بر نظریه اطلاعات و رایانش برای حل مسائل فلسفی است. در مقاله حاضر، پس از تبیین سیر تاریخی ظهور فلسفه اطلاعات در تاریخ تفکر غرب، مسائل هجده گانه مطرح در آن به اجمال تبیین میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علمانية تحت المجهر
نویسنده:
مسيري، عبدالوهاب، 1938- م
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دارالفكر؛ بيروت: دارالفكر المعاصر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین نزد کانت
,
سکولاریسم
,
دنیوی گرایی
,
دنیوی گرایی - کشورهای عربی
,
روشنفکران - کشورهای عربی
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
جدایی دین از سیاست ,
دین و تجدد گرایی ,
عقلانیت سکولار ,
شابک (isbn):
1-57547-447-6
چکیده :
المسیری پس از منتقلشدن از زمینه فکری مارکسیستی به حوزه گفتمان اسلامی خط ابطال بیطرفی علوم انسانی غربی را پیش گرفت و در پی اثبات جانبداری این علوم برآمد و در پروردن نظریه «اسلامیسازی معرفت» که پروژه نظری و روشی مرکز جهانی علوم اسلامی ( المعهد العالمی للفکر الاسلامی) را تشکیل میداد مشارکتی جدی داشت. وی میان دو گونه از سکولاریسم تفکیک میگذارد: سکولاریسم جزئی و سکولاریسم فراگیر. وی بر آن است که رواج تعریف سکولاریسم به « جدایی دین از دولت»، سبب سطحینگری و تقلیلگری نسبت بدان شده است. المسیری بر آن است که این تفکیک، چالشی جدی برای مرجعیت دینی ایجاد نمیکند؛ زیرا این امر جدیدی نیست که نهاد دین از دولت جدا باشد و چنین تفکیکی در همه جوامع بشری مشترک است، جز در جوامع بدویای که در آنها رئیس قبیله، ریاست دینی و سروری سیاسی را یکجا بر عهده داشته است. المسیری بر آن است که سکولاریسم جزئی، نگرهای جزئی به جهان است که بر عالم سیاست و چه بسا اقتصاد منطبق است و معمولاً از آن به جدایی دولت از کلیسا تعبیر میشود. کلیسا نماد نهادهای دینی است و دولت نماد نهادهای دولتی مختلف. گاه این تعریف توسعه داده و گفته میشود: جدایی دین از دولت، به مثابه زندگی عمومی است از پارهای جهات. اینها همگی به معنای آن است که سکولاریسم جزئی حوزه گستردهای را برای ارزشهای مطلق انسانی و اخلاقی و حتی دینی تا جایی که در جهان سیاست به معنای مشخصاش دخالت نکند وا مینهد. اینگونه از سکولاریسم در چاه ویل نسبیگرایی یا پوچیگرایی نمیافتد و آنچه که از سکولاریسم در میان عامه مردم در غرب و شرق رایج است، همین نوع از سکولاریسم است. حتی بسیاری از متفکران مسلمان هم این سکولاریسم جزئی اخلاقگرا را به هیچ روی با منظومه دینی اسلام مخالف نمیبینند و به همزیستی و همنشینی آن دو باور دارند و البته به یکپارچگیشان. اما نوع دوم سکولاریسم، سکولاریسم فراگیر است که وی آن را سکولاریسم طبیعی/ مادی یا سکولاریسم پوچگرا میشمارد. این سکولاریسم نگرهای فراگیر به همه جهان با همه حوزهها و سطوحش است و نه تنها میان دین و دولت و برخی از ابعاد زندگی عمومی جدایی میافکند، بلکه همه ارزشهای دینی و اخلاقی و انسانی را ابتدا از همه ابعاد زندگی عمومی و سپس از همه ابعاد زندگی خصوصی جدا میکند تا اینکه کاملاً از جهان و طبیعت قداستزدایی کند. این سکولاریسم فراگیر است و همه ابعاد زندگی انسان را در بر میگیرد. جهان بر اساس این نگره، خودکفا و خودبنیاد است و از انسجام اندامواری برخوردار است و خلأ و گسست و دوگانگیای در آن نیست و تن به قوانین یگانه و یکدست حاکم بر آن سپرده است. عبدالوهاب المسیری با وجود نقد ریشهای که بر سکولاریسم فراگیر دارد، از ابعاد مثبت مدرنیته که در چارچوب سکولاریسم جزئی و فراگیرقرار دارد غفلت نمیورزد و بر آن است که اینگونه از سکولاریسم ابعاد مثبتی را برای مدرنیته غربی رقم زده است. اما نوع دوم سکولاریسم که المسیری شدیداً نقد میکند، مشابه همان گونه از سکولاریسم است که ارگون نام سکولاریسم ستیزهجو و ناعقلانی بر آن مینهد. المسیری این سبک همهگیر را که از جدایی دین از دولت فراتر رفته است، « سکولاریسم فراگیر» مینامد. وی دایره سکولاریسم جزئی را دایره کوچک و در حقیقت گامهای اجرایی برای سکولاریسم فراگیر میداند که شامل امور کلان و منظومههای معرفتی و اخلاق هم میشود. نقد المسیری بر سکولاریسم فراگیر، نقدی ریشهای است و تا نهاییترین حد ممکن به پیش میرود. وی در توضیح این نگاه میگوید: این حقیقت بدیهی را باید یادآوری کنم که همه اشیاء و پدیدهها و اندیشههایی که درباره ما را گرفته اند، تجسم الگوی تمدنی یکپارچهای هستند و به نگره فراگیری مستندند که در درون خود پاسخ پرسشهای کلی نهاییای را که انسان با آن مواجه میشود دارد. وی این فرایند را فرایند ساختارگرایان نهفته مینامد و بر آن است که بسیاری از کسانی هم که خود در این فرایند مشارکت دارند، از درون مایهها و استلزامات فلسفی آن و نقش قدرتمند آن در جهتدهی به ادراک و رفتار بیخبرند و از اینرو ممکن است جامعهای، ظاهری به شدت ایدئولوژیک - دینی داشته باشد، اما فرایند ساختاری نهفته در آن چنان قوی باشد که جامعه را به سمتوسویی کاملاً مغایر ببرد و اعضای این جامعه اصلا احساس هم نکنند. فهرست مطالب کتاب: مصطلح العلمانیه/ نگاشته عبدالوهاب المسیری شامل متتالیه العلمانیه و تطور المصطلح، التعریفات المختلفه للعلمانیه، تعریفنا للعلمانیه، الاشکالیات الاساسیه للعلمانیه. العلمانیه فی الخطاب العربی المعاصر/ نگاشته عزیز العظمه شامل السطحیه فی التناول، الاحتجاج بالغربه عن المجتمع، التناول الایدیولوجی للعلمانیه، امتداد خطاب الاصاله الی مجالات ارحب فی الفکر العربی. تعقیبات شامل تعقیب الدکتور عبدالوهاب المسیری، تعقیب الدکتور عزیز العظمه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید