علمانية تحت المجهر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
العلمانية تحت المجهر
مسيري، عبدالوهاب، 1938- م
334ص
کتابخانه مجازی الفبا
1421 ق.= 1379
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
العلمانية تحت المجهر
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
المسیری, عبدالوهاب (مفکر وعالم اجتماع مصری إسلامی، مؤلف موسوعة الیهود والیهودیة والصهیونیة، از اندیشمندان معاصر عرب), 1938م. دمنهور، مصر 2008م.قاهره، مصر
(نویسنده)
عظمه, عزیز (عضو اتحادیه عقلگرایان عرب یا رابطة العقلانیین العرب), 1947 م
(نویسنده همکار)
وضعیت نشر :
دمشق ،
دارالفكر؛ بيروت: دارالفكر المعاصر ،
1421 ق.= 1379
چکیده :
المسیری پس از منتقلشدن از زمینه فکری مارکسیستی به حوزه گفتمان اسلامی خط ابطال بیطرفی علوم انسانی غربی را پیش گرفت و در پی اثبات جانبداری این علوم برآمد و در پروردن نظریه «اسلامیسازی معرفت» که پروژه نظری و روشی مرکز جهانی علوم اسلامی ( المعهد العالمی للفکر الاسلامی) را تشکیل میداد مشارکتی جدی داشت. وی میان دو گونه از سکولاریسم تفکیک میگذارد: سکولاریسم جزئی و سکولاریسم فراگیر. وی بر آن است که رواج تعریف سکولاریسم به « جدایی دین از دولت»، سبب سطحینگری و تقلیلگری نسبت بدان شده است. المسیری بر آن است که این تفکیک، چالشی جدی برای مرجعیت دینی ایجاد نمیکند؛ زیرا این امر جدیدی نیست که نهاد دین از دولت جدا باشد و چنین تفکیکی در همه جوامع بشری مشترک است، جز در جوامع بدویای که در آنها رئیس قبیله، ریاست دینی و سروری سیاسی را یکجا بر عهده داشته است. المسیری بر آن است که سکولاریسم جزئی، نگرهای جزئی به جهان است که بر عالم سیاست و چه بسا اقتصاد منطبق است و معمولاً از آن به جدایی دولت از کلیسا تعبیر میشود. کلیسا نماد نهادهای دینی است و دولت نماد نهادهای دولتی مختلف. گاه این تعریف توسعه داده و گفته میشود: جدایی دین از دولت، به مثابه زندگی عمومی است از پارهای جهات. اینها همگی به معنای آن است که سکولاریسم جزئی حوزه گستردهای را برای ارزشهای مطلق انسانی و اخلاقی و حتی دینی تا جایی که در جهان سیاست به معنای مشخصاش دخالت نکند وا مینهد. اینگونه از سکولاریسم در چاه ویل نسبیگرایی یا پوچیگرایی نمیافتد و آنچه که از سکولاریسم در میان عامه مردم در غرب و شرق رایج است، همین نوع از سکولاریسم است. حتی بسیاری از متفکران مسلمان هم این سکولاریسم جزئی اخلاقگرا را به هیچ روی با منظومه دینی اسلام مخالف نمیبینند و به همزیستی و همنشینی آن دو باور دارند و البته به یکپارچگیشان. اما نوع دوم سکولاریسم، سکولاریسم فراگیر است که وی آن را سکولاریسم طبیعی/ مادی یا سکولاریسم پوچگرا میشمارد. این سکولاریسم نگرهای فراگیر به همه جهان با همه حوزهها و سطوحش است و نه تنها میان دین و دولت و برخی از ابعاد زندگی عمومی جدایی میافکند، بلکه همه ارزشهای دینی و اخلاقی و انسانی را ابتدا از همه ابعاد زندگی عمومی و سپس از همه ابعاد زندگی خصوصی جدا میکند تا اینکه کاملاً از جهان و طبیعت قداستزدایی کند. این سکولاریسم فراگیر است و همه ابعاد زندگی انسان را در بر میگیرد. جهان بر اساس این نگره، خودکفا و خودبنیاد است و از انسجام اندامواری برخوردار است و خلأ و گسست و دوگانگیای در آن نیست و تن به قوانین یگانه و یکدست حاکم بر آن سپرده است. عبدالوهاب المسیری با وجود نقد ریشهای که بر سکولاریسم فراگیر دارد، از ابعاد مثبت مدرنیته که در چارچوب سکولاریسم جزئی و فراگیرقرار دارد غفلت نمیورزد و بر آن است که اینگونه از سکولاریسم ابعاد مثبتی را برای مدرنیته غربی رقم زده است. اما نوع دوم سکولاریسم که المسیری شدیداً نقد میکند، مشابه همان گونه از سکولاریسم است که ارگون نام سکولاریسم ستیزهجو و ناعقلانی بر آن مینهد. المسیری این سبک همهگیر را که از جدایی دین از دولت فراتر رفته است، « سکولاریسم فراگیر» مینامد. وی دایره سکولاریسم جزئی را دایره کوچک و در حقیقت گامهای اجرایی برای سکولاریسم فراگیر میداند که شامل امور کلان و منظومههای معرفتی و اخلاق هم میشود. نقد المسیری بر سکولاریسم فراگیر، نقدی ریشهای است و تا نهاییترین حد ممکن به پیش میرود. وی در توضیح این نگاه میگوید: این حقیقت بدیهی را باید یادآوری کنم که همه اشیاء و پدیدهها و اندیشههایی که درباره ما را گرفته اند، تجسم الگوی تمدنی یکپارچهای هستند و به نگره فراگیری مستندند که در درون خود پاسخ پرسشهای کلی نهاییای را که انسان با آن مواجه میشود دارد. وی این فرایند را فرایند ساختارگرایان نهفته مینامد و بر آن است که بسیاری از کسانی هم که خود در این فرایند مشارکت دارند، از درون مایهها و استلزامات فلسفی آن و نقش قدرتمند آن در جهتدهی به ادراک و رفتار بیخبرند و از اینرو ممکن است جامعهای، ظاهری به شدت ایدئولوژیک - دینی داشته باشد، اما فرایند ساختاری نهفته در آن چنان قوی باشد که جامعه را به سمتوسویی کاملاً مغایر ببرد و اعضای این جامعه اصلا احساس هم نکنند. فهرست مطالب کتاب: مصطلح العلمانیه/ نگاشته عبدالوهاب المسیری شامل متتالیه العلمانیه و تطور المصطلح، التعریفات المختلفه للعلمانیه، تعریفنا للعلمانیه، الاشکالیات الاساسیه للعلمانیه. العلمانیه فی الخطاب العربی المعاصر/ نگاشته عزیز العظمه شامل السطحیه فی التناول، الاحتجاج بالغربه عن المجتمع، التناول الایدیولوجی للعلمانیه، امتداد خطاب الاصاله الی مجالات ارحب فی الفکر العربی. تعقیبات شامل تعقیب الدکتور عبدالوهاب المسیری، تعقیب الدکتور عزیز العظمه.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
دنیوی گرایی
,
دنیوی گرایی - کشورهای عربی
,
روشنفکران - کشورهای عربی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
سکولاریسم
کلید واژه فرعی :
تجدد ,
جدایی دین از سیاست ,
دین و تجدد گرایی ,
عقلانیت سکولار ,
متکلمان و سایر شخصیت ها :
عبدالوهاب المسیری
نویسنده :
مسيري، عبدالوهاب، 1938- م
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://www.alkottob.com/download/253.html
شابک (isbn):
1-57547-447-6
جنس منبع:
متن
فروست:
حوارات لقرن الجديد
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
كتابنامه: ص. 334
نمايه
توضیحات فیزیکی اثر :
334ص
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
فهرست مندرجات:
ص. ۹-۱۵۴ مصطلح العلمانية/ عبدالوهاب المسيري.-ص.۱۵۵-۲۲۴ العلمانية في الخطاب العربي المعاصر/ عزيز العظمة
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت