جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
معناي تكوين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مراد از عالم تکوين و نظام تکوين، کل عالم خلقت و عالم وجود و قوانين حاکم بر آن است به عبارت ديگر مراد از عالم تکوين، فعل خداست. « بَديعُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْرًا فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛(بقره/117) مقابل نظام تکوين، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
محرك ماوراءالطبيعي زمين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:


1ـ هر متحرّکی محرّک می خواهد.
2ـ خود آن محرّک نیز یا متحرّک است یا غیر متحّرک .
3ـ اگرآن محرّک ، متحرّک نیست پس مادّی نیست. چون حرکت یعنی خروج تدریجی شیء از حالت بالقوّه برای رسیدن به حالت بالفعل. و لازمه ی فلسفی بالقوّه بودن نیز مادّی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي حقيقت  و واقعيت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. اصطلاح واقعيت معمولاً به اشياء بالفعل ، ذات اشیاء و نفس الامر اطلاق مى‏شود. برای مثال گفته می شود : تفاوت موجودات در عالم یک واقعیّت است. یعنی چتین تفاواتی بالفعل وجود دارد. یا گفته می شود: این سخن واقعیّت دارد. یعنی در نفس الامر موجود است. یعنی م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زمان مجرد
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درباره حقيقت زمان آراء متفاوتي بيان شده است. برخي گفته اند زمان يک جوهر جسماني [فلک] است. به عقيده گروهي جوهري مجرد است. برخي قائلند مقدار وجود است. در نظر عده اي مقدار حرکت فلک اقصي است و به رأي عده اي مقدار حرکت است مطلقا مباحث فلسفی
برگشت فعليت به قوه و سقوط معنوي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر چه برگشت فعليت به قوه محال است. اما فساد و استحاله فعليت محال نيست. لذا در اثر بي احتياطي شكستگي اشياء مادي و لغزش كمالات معنوي بسيار اتفاق مي افتد. و اين همان معناي حبط اعمال است.
و در باره تكفير سيئات نيز بايد دانست هر عملي آثار دروني و بير بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه امام صادق(ع) و فلسفه ارسطو
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انسان همواره براساس کشش فطري خود در صدد بود تا از اسرار آفرينش جهان مطلع گردد و حقايق را از خيالات باز شناسد. دريابد که آيا هستي مبدا و غايتي دارد، متناهي است يا نامتناهي؟ ايا او مجبور است يا مختار ؟ و آيا جهان را خالقي است يا نه؟ و ...
هر چند که بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فرق ميان منطق جديد و منطق قديم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منظور از منطق قديم همان منطق ارسطويي است. منطقي که قواعد آن را ارسطو حدود 4 قرن قبل از ميلاد وضع کرد. اين منطق در قرن 2 هجري با شروع نهضت ترجمه آثار يوناني به جهان اسلام وارد شد و 2 قرن بعد يعني قرن 4 هجري با کارها و ابداعات ابن سينا به اوج خود رسيد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شبهه اعاده معدوم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شبهه اعاده معدوم در ارتباط با معاد جسماني مطرح مي شود و بدين گونه که بعضي ها مي گويند چون جسم انسان به کلي نابود مي شود، بازگشت آن در قيامت از قبيل اعاده معدوم است، و مي دانيم که اعاده معدوم محال است پس نتيجه آن مي شود که معاد جسماني با مشکل مواجه مي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان آنسلم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنسلم(Anselm) در سال 1033 ميلادي(حدود قرن يازدهم) به دنيا آمد، اهميت وي در دو نكته مهم در طرز تفكر اوست:
الف) تقدم ايمان بر معرفت(fideism)
ب) استدلال ابتكاري درباره اثبات خدا( معروف به برهان وجودي آنسلم)
آنسلم درباره استدلال ابتكاري خود م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سنخيت علت و معلول
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سنخيت علت و معلول ترديدى نيست كه هر معلولى از هر علتى بوجود نمى‏آيد و حتى ميان پديده‏هاى متعاقب يا متقارن هم هميشه رابطه عليت برقرار نيست بلكه عليت رابطه خاصى است ميان موجودات معينى و به ديگر سخن بايد ميان علت و معلول مناسبت‏خاصى وجود داشته باشد كه ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87