جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 320589
فرهنگ واژگان دریدا
نویسنده:
نیل لوسی؛ ترجمه: مهدی پارسا ...[و دیگران]
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شوند,
چکیده :
نویسنده در کتاب حاضر بر آن است تا تبیینی مستدل از پیام‌های دریدایی ارائه کند، اما نه به کمک مفاهیم متعارف فلسفی، بلکه به کمک «باب دیلن»، «امینم»، «پل استر»، «بن لادن» و بسیاری از وقایع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمانه ما. نویسنده در ابتدا اعلام می‌کند که این یک فرهنگ واژگان نخواهد بود و در این کتاب به‌جای تعاریف خشک معمول از مفاهیم دریدایی، تلاش می‌کند این مفاهیم را وارد زندگی روزمره ما کند، بدین ترتیب آن‌ها را برای ما ملموس و نه مفهوم می‌سازد. این کتاب هم برای دانشجویان فلسفه و رشته‌های علوم انسانی مفید است و چهره فلسفه و نظریه را در نگاهشان دگرگون می‌سازد و هم برای افراد دیگر می‌تواند مورد توجه باشد. قسمت هایی از کتاب فرهنگ واژگان دریدا : کانت شاید بیش از هر فیلسوف دیگری در روزگار خود مظهر روشنگری بود. اما باید به یاد داشت که او در مقاله ی پرآوازه اش «روشنگری چیست؟» تأکید می کند که گرچه در عصری می زیست که «عصر روشنگری» نامیده می شد، اما عملا در دوران روشنگرانه ای زندگی نمی کرد. به بیان دیگر، گرچه عقل و خرد نیک در حیات فرهنگی دست به پیش روی هایی زده بودند، خرافه پرستی همچنان در حوزه ی زندگی روزمره تسلط داشت. شاید کانت نسبت به آینده خوش بین بود، اما به معنایی هنوز هم انتظار می کشید تا روشنگری به وقوع بپیوندد، و همچنان منتظر بود تا بینش های فلسفی آن به «معرفت همگانی» بدل شوند. بنابراین، چنان که کانت می گوید نباید روشنگری را چیزی بدانیم که تنها به سنت فلسفی یا گذشته ای تاریخی تعلق دارد. به همین دلیل می توان گفت که امروز هم روشنگری همچنان «در حال وقوع» است (یا همچنان در انتظار وقوع است). البته نه به این معنا که می توان از کانت تا «ما» سیر پیوستگی روشنفکرانه ی کاملی را ترسیم کرد. با این حال، تا جایی که بحث بر سر تأثیر کانت بر دریدا است، به رغم باوری که وجود دارد، می توان گفت که واسازی با «عصر نقادی» دست کم قرابتی دارد. اگر واسازی کاملا صورتی از نقد یا نقادی فی نفسه نیست، یقینا نقطه ی مقابل آن هم نیست ...
در جست‌وجوی جهانی بهتر: سخنرانی‌ها و مقالاتی طی سی سال به همراه مقاله‌ی «سه جهان»
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: شب خیز,
چکیده :
در «جست‌وجوي جهاني بهتر»، مجموعه مقالات و سخنراني‌هاي «كارل پوپر» با محور مسئله «معرفت» با رويكردي «انتقادي» است. «به چالش كشيدن برداشت يگانه انگار و دوگانه انگار»؛ «معرفت و تأثير آن در شكل دادن واقعيت»؛ «معرفت و رابطه آن با جهل»؛ «برخورد فرهنگي‌مدار و مسئوليت فكري»؛ «خودانتقادي خلاق در علم و هنر»؛ «مغالطه تداعي و استنتاج» و... از مباحث كتاب است.
عقل در تاریخ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
گئورگ‌ویلهلم‌ فریدریش هگل
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Edições 70,
کلیدواژه‌های اصلی :
عقل در تاریخ
نویسنده:
گئورگ‌ویلهلم‌ فریدریش هگل؛ ترجمه: حمید عنایت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: شفیعی,
چکیده :
«فلسفه زمان خودش است که در افکار درک می‌شود. نیازی نیست دربرابر پدیده جهان توقف کند تا تأثیرات خود را از آن بگیرد، برعکس، موضوع خود را آزادانه انتخاب می‌کند و خودش وظایفی را که بعدا توسعه می‌دهد، تعیین‌ می‌کند.» گئورگ ویلهلم فردریش هگل با این کلمات عمیق، جوهره‌ی اثر اصلی کتاب خود، «عقل در تاریخ» را دربر می‌گیرد. این قطعه عظیم، پژوهشی فلسفی به‌عنوان یک کاوش جامع در‌مورد تکامل تفکر بشری عمل‌ می‌کند و توسعه‌ی ایده‌های فلسفی را از دوران‌ باستان تا دوران خود هگل در اوایل قرن‌ نوزدهم دنبال‌ می‌کند. سخنرانی‌های هگل، سفری شگفت‌انگیز را درمیان چشم‌اندازهای فکری تمدن‌های گذشته ارائه می‌دهد‌ و از تابلوی پیچیده ایده‌هایی که درک و ادراک انسان را شکل داده‌اند، پرده‌برداری می‌کند. هگل که به‌دلیل روش دیالکتیکی و بینش عمیق خود در‌مورد ماهیت واقعیت مشهور است، دیدگاهی پانوراما از تاریخ فلسفی ارائه می‌دهد که هم روشنگر و هم تفکر‌برانگیز است. آنچه آثار هگل را متمایز می‌کند صرفا گستردگی تاریخی آن نیست، بلکه عمق بینشی است که او با آن هر دوره فلسفی را تحلیل می‌کند. از تفکرات متافیزیکی یونانیان باستان تا ایده‌های انقلابی عصر روشنگری، هگل در میان ملیله‌های غنی اندیشه‌ی بشری با وضوح و دقت قابل‌توجهی حرکت می‌کند. یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های سخنرانی‌های هگل، توانایی او در تشخیص جریان‌های فکری زیربنایی است که سنت‌های فلسفی ظاهرا متفاوت را به هم متصل می‌کنند. او نشان می‌دهد که چگونه هر جنبش فلسفی، بر دستاوردهای پیشینیان خود بنا می‌شود و یک پیشرفت دیالکتیکی مستمر به سمت درک و ترکیب بیشتر را‌ شکل می‌دهد. علاوه‌بر این، سخنرانی‌های هگل به قلمرو گمانه‌زنی انتزاعی محدود نمی‌شود؛ در‌عوض، آنها بینش‌ عمیقی از زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه می‌دهند که گفتمان‌ فلسفی را در طول تاریخ شکل‌ داده‌ است. هگل با زمینه‌سازی ایده‌های فلسفی در محیط تاریخی‌شان، درک دقیقی از تعامل پیچیده بین ایده‌ها و جامعه ارائه می‌کند. با‌ اینحال، شاید قانع‌کننده‌ترین جنبه‌ی کار هگل، ارتباط پایدار آن با گفتمان معاصر باشد. علیرغم ارائه بیش از دو قرن پیش، سخنرانی‌های او همچنان در‌ گوش خوانندگان معاصر طنین‌انداز می‌شود و بینش‌های عمیقی را درمورد سوالات همیشگی ارائه می‌دهد که از زمان‌های بسیار قدیم بشریت را درگیر کرده است. «عقل در تاریخ»، به‌عنوان یک دستاورد بزرگ در سالنامه‌ی پژوهش‌های فلسفی ایستاده است. این اثر با گستره‌ی وسیع، بینش‌های نافذ و ارتباط بی‌زمان، اثری است که تا امروز به الهام بخشیدن و روشنگری خوانندگان ادامه می‌دهد و همانطور که خود هگل به درستی خلاصه می‌کند: «تاریخ فلسفه را باید به‌عنوان باغ جهان فکری نگریست، زیرا انواع آن اشکالی را به نمایش می‌گذارد که روح تحت‌ آن خود‌ را نشان‌ داده‌ است».
آموزه‌هایی از حکمت چین باستان: طریق اعتدال و میانه‌روی، تعلیم بزرگ، اصول اهل طریق
نویسنده:
زی سی ... [و دیگران]؛ ترجمه: احسان دوست محمدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: طلایه,
چکیده :
ین کتاب به شما کمک می‌کند نسبت به یکی از مهم‌ترین تمدن‌های جهان اطلاعات جالبی به دست بیاورید. این کتاب به شما کمک می‌کند آداب و فرهنگ چین باستان را بهتر بشناسید. در این کتاب با آرای کنفسیوس بیشتر آشنا می‌شوید.
خودفرمانروایی در گفتگو
نویسنده:
کورنلیوس کاستوریادیس؛ ترجمه: امیر نیک پی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نگاه معاصر,
فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت
نویسنده:
آنامارتا گونثالث؛ ترجمه: زهره سعیدی، رضا ماحوزی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: کرگدن,
چکیده :
انتشارات کرگدن منتشر کرد: سه موضوع عمده‌ای که در این کتاب بررسی شده – یعنی بنا نهادن فرهنگی که حول احترام به آزادی انسان صورت‌بندی شده باشد؛ اشتیاق به توسعۀ علم تعلیم‌وتربیت به‌نحوی‌که به پیشرفت بشریت کمک کند؛ و بذرهای نظریۀ نوین اجتماعی – مطالب فراوانی برای درک ظرفیت میراث فلسفی کانت فراهم می‌آورد. کانت ذیل مفهوم فرهنگ دقایق فراوانی را پیش کشیده است، به‌گونه‌ای که می‌توان از آزادی اندیشه و بیان تا مؤلفه‌های متعدد حکومت مطلوب، سعادت مدنی و درنهایت سعادت اخلاقی و عقلانی را در آن مشاهده کرد. از نظر کانت، اساساً هرگونه طرح و انگیزه‌ای برای تغییر مبانی فرهنگی و حرکت به‌سوی فرهنگ عقلانی یا همان فرهنگ آزادی و اخلاقی مستلزم برنامه‌ریزی و آموزش تدریجی و پیوستۀ نسل‌های آتی است، نسل‌هایی که نه‌تنها باید صاحبان فرهنگ پیش رو باشند و میراث گذشته را در اختیار بگیرند، بلکه باید متناسب با حرکت روبه‌جلوی عقل، میراث مذکور را کامل کنند و ارتقا دهند. برای کانت، عرصۀ اخلاق و عمل عرصۀ آزادی است؛ هم به‌معنای آزادی از تعینات علّی جهان جسمانی و مناسبات اجتماعی و فرهنگی و دینی پیرامون و هم به‌معنای فراتر رفتن از هرگونه حدومرزی که وجود محدود آدمی مقتضی آن است. به عقیدۀ او، آدمی به اقتضای طبیعت و مشیتی که برای او در نظر گرفته شده است، رو به‌سوی وحدت تمامی عقول، ملت‌ها و حکومت‌‌ها دارد؛ مشروط بر اینکه انسان‌ها آگاهانه به این حرکت بنیادین توجه داشته باشند و خود به اقتضای شرایط تاریخی و سطح رشد عقل، فرهنگ را بنیان گذارند و آموزش را متناسب با آن تنظیم کنند.
فقر تئوری: رصدگاه لغزش‌ها
نویسنده:
ادوارد‌پالمر تامپسون؛ ترجمه: امیر حسین ابراهیم، عمران حسینقلی خانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: آزاد مهر,
چکیده :
"کتاب فقر تئوری" (رصدگاه لغزش ها) این مجموعه کلاسیکی از مقالات است که توسط ادوارد پالمر تامپسون، یکی از مشهورترین افراد سوسیالیست انگلستان، نوشته شده است. این کتاب ارزشمند همچنان به عنوان یکی از متون اصلی در تاریخ تئوری مارکسیستی باقی مانده است. بخش اعظم کتاب به جدل معروف تامپسون علیه لویی آلتوسر و آنچه که او تقلیل گرایی و استبداد ساختارگرایی آلتوسر می داند اختصاص دارد. تامپسون در نثری پر جنب و جوش و نبوغ آمیز، از اندیشه خود علیه گفتمان های رایج دفاع می کند. این اثر که توسط امیرحسین ابراهیم و به همت نشر "آزادمهر" منتشر شده است، شامل سه مقاله با اهمیت قابل توجه می باشد که برای توسعه اندیشه چپ در جهان امروز ضروری بنظر میرسند. این مقاله، «فقر تئوری: رصدگاه لغزش ها»، حدود 200 صفحه است که آلتوسر و گرایش آلتوسری در نظریه سوسیالیستی را تخریب می کند. تامپسون با بصیرت عالی، بینش و سبک نوشتاری روشن نشان می دهد که چگونه آلتوسر در هر تله ایده آلیستی احتمالی گرفتار شده است در حالی که تلاش می کند مارکسیسمی را حفظ کند که خود مارکس دائما درباره آن هشدار می دهد. تزها و ادعاهای آلتوسر، با همه ژست‌های فلسفی و بازی‌های واژه‌ای‌شان، عمدتا بی‌معنا و اگر نه، کاملا خطرناک آشکار می‌شوند. به ویژه شکست کامل آلتوسر در درک رویه های علم تاریخی به طرز درخشانی نشان داده شده است. خواندن این مقاله برای هر مارکسیست علاقه‌مند به فلسفه و به‌ویژه آنهایی که به ساختارگرایی علاقه دارند، ضروری است.
مناقشات: گفت‌وگویی پیرامون سیاست و فلسفه‌ی زمانه‌ی ما
نویسنده:
آلن بدیو، ژان‌ کلود میلنر؛ ترجمه: سامی آل مهدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سیب سرخ,
چکیده :
ژان کلود میلنر و الن بدیو سیاره ی انقلاب را با یک سفینه ترک نکردند. و هیچ سنجه ی مشترکی میان رهاکردن جهان بینی سیاسی توسط میلنر و تعقیب ادامه دار آن توسط بدیو وجود ندارد. این تبادل ابتدا و مهم تر از همه دعوت به خوانشی از «قرن انقلاب ها»ست، یا چنان که آنتوان ویت نامیدش، دعوت به خوانشی از «قرن کمونیسم». خوانشی دوصدایی که اجازه ی رد و پذیرش مواجهه ای ضد توتالیتر را به اندازه ی مواجهه ای پیگیر [تمامیت خواهی] به ما می دهد که طبق آن، بعد از شکست چرخه ی انقلاب ها، دوره ای «میانه» خواهد آمد که ممکن است در آن نگرشی رهایی بخش درباره ی تاریخ دوباره بنیان گذاشته.
معنای سیاسی هستی‌ شناسی فلسفی مارتین هایدگر
نویسنده:
پیر بوردیو؛ ترجمه: حسن چاوشیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه,
چکیده :
«معنای سیاسی هستی‌شناسی فلسفی مارتین هایدگر» از پیر بوردیو، یک سفر فکری متقاعدکننده است که از دریچه یکی از مرموزترین متفکران قرن بیستم، مارتین هایدگر، به تعامل پیچیده بین فلسفه و سیاست می‌پردازد. در این اثر تأمل‌برانگیز، بوردیو، جامعه‌شناس و فیلسوف مشهورفرانسوی‌، پیچیدگی‌های تعامل سیاسی هایدگر را بررسی می‌کند و پیامدهای عمیق هستی‌شناسی او را بر چشم‌انداز اجتماعی-سیاسی آشکار می‌کند. این کتاب، کاوش عمیقی از تقاطع بین فلسفه و ایدئولوژی سیاسی است‌ که در چارچوب فلسفی هایدگر تجسم‌یافته است. بوردیو با استادی، ایده‌های تاثیرگذار هایدگر را کالبدشکافی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه از قلمرو متافیزیک انتزاعی فراتر ‌می‌روند تا درک ما از قدرت، اقتدار و ساختارهای اجتماعی را شکل دهند. یکی از موضوعاتی که بوردیو در این کتاب به خوبی آشکار کرد، بررسی انتخاب‌های سیاسی هایدگر و همخوانی آنها با اعتقادات فلسفی اوست. این کتاب فراتر از متون فلسفی است و درگیری هایدگر با حزب نازی را در طول دهه‌ی 1930 روشن می‌کند. بوردیو با پیچیدگی‌های اخلاقی، وفاداری‌های سیاسی هایدگر درگیر می‌شود و خوانندگان را تشویق می‌کند تا با رابطه ناراحت‌کننده بین کار فکری و پیامدهای دنیای واقعی روبه‌رو شوند. کتاب فوق، به‌عنوان یک بررسی انتقادی از رابطه‌ی بین قدرت‌فکری و نفوذ‌سیاسی عمل می‌کند. بوردیو خوانندگان را تشویق می‌کند تا در مورد مسئولیت‌های رهبری فکری تأمل کنند و توجه را به پیامدهای بالقوه‌ی ایده‌های فلسفی هنگامی که به کنش سیاسی ترجمه می‌شوند، جلب کند. همچنین بوردیو خوانندگان را دعوت می‌کند تا با مفاهیم گسترده‌تر فلسفه‌ی هایدگر در زمینه‌ی گفتمان‌ سیاسی معاصر، دست‌و‌پنجه نرم کنند. تحلیل بوردیو فراتر از نقد تاریخی است و نشان می‌دهد که چگونه ایده‌های هایدگر همچنان در بحث‌های مربوط به قدرت، هویت و نقش روشنفکران در شکل‌دهی به روایت‌های اجتماعی بازتاب می‌یابد. علاوه‌بر این، کاوش بوردیو از هستی‌شناسی سیاسی هایدگر به‌عنوان یک داستان هشداردهنده عمل می‌کند و خوانندگان را ترغیب می‌کند که نسبت‌به ابعاد اخلاقی کارفکری هوشیار باقی بمانند. این کتاب با رویارویی با جنبه‌های تاریک‌تر میراث هایدگر، خوانندگان را به چالش می‌کشد تا مسئولیت‌های اخلاقی همراه با نفوذ فکری را به‌طور انتقادی ارزیابی کنند. در خاتمه، «معنای سیاسی هستی‌شناسی فلسفی مارتین هایدگر» پیر بوردیو یک سیر فکری است که خوانندگان را به تلاقی پیچیده‌ی فلسفه و سیاست دعوت می‌کند. این تحلیل ظریف و قابل تاملی از هستی‌شناسی هایدگر ارائه می‌کند و ابعاد پنهانی را آشکار می‌کند که فراتر از محدوده‌های فلسفه دانشگاهی است. نثر جذاب بوردیو، همراه با بینش عمیق او، این کتاب را به کاوشی فریبنده در مورد مفاهیم اخلاقی و سیاسی نهفته در میراث فکری متفکران تأثیرگذار تبدیل می‌کند. چه از علاقه‌مندان به فلسفه، چه دانشجوی نظریه سیاسی، یا صرفا در مورد پیوند ایده‌ها و قدرت کنجکاو باشید، این کتاب نوید سفری روشنفکرانه را می‌دهد که شما را مشتاق می‌کند تا رشته‌های پیچیده‌ی هستی‌شناسی سیاسی هایدگر را باز کند.
  • تعداد رکورد ها : 320589