جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1092
آیا اعطای اختیار و قدرت به بنده توسط خداوند با مشیت خداوند منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خير زيرا عقلاً و شرعا امكان دارد كه خداوند متعال به خاصّ از بندگانش، از فرشته و انسان، به جهت اظهار رفعت و علوّشان، يا تأييد آنها و اتمام حجّت بر ديگران، يا مصالح ديگر، ولايت و قدرت و تصرف در كاينات، يا مأموريتهاي خاصي ـ مثل تدبير امور ـ عطا ك بیشتر ...
آیا دخیل بستن شرک می باشد، یا خواستن حاجتی از امامان به جای خواستن از خدا ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مفهوم شرك وسيع تر از آن است كه فقط تعدد خدايان يا بُتها را در نظر آوريم . بايد توحيد صحيح را به آساني ياد بگيريم و با شناختي صحيح از توحيد در باره مسائل بينديشيم . دخيل بستن به اصطلاح مردم چيزي نيست ,جز همان پناه بردن به رحمت و كرامت الهي . دخيل بستن بیشتر ...
آیا توسّل به پیامبر و امامان(علیهم السلام) و حاجت خواستن از آنان، مؤثر دانستن غیر خدا و شرک نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال در ضمن چند نكته روشن مي‌شود: يك. اقسام شرك‌ همچنان كه توحيد اقسامي دارد، در برابر آن شرك نيز داراي اقسامي است؛ از جمله: 1-1. شرك ذاتي؛ يعني، اعتقاد به دو، سه يا چند خدا. اما توحيد ذاتي؛ يعني، اعتقاد به يگانگي ذات خداوند. 1-2. شر بیشتر ...
مگر خدا مستقیماً نمی‏تواند فیض به بندگان برساند که واسطه قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آن اين است كه واسطه قرار دادن امام زمان«عليه السلام» نه به خاطر اين است كه نعوذ باللَّه خداوند قدر نيست به طور مستقيم فيض به بندگانش برساند ممكن است واسطه قرار دادن از جهت عدم قابليّت موجودات براي دريافت فيض مستقيم از خداوند باشند براي اين كه بیشتر ...
علم خداوند نسبت به آینده انسانها چگونه است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آگاهي خداوند نسبت به آينده انسان ها مطلبي قطعي و مبرهن است زيرا گذشته حال وآينده نسبت براي ما كه محاط به زمان هستيم مطرح است در هر مرحله از زمان اجزاي پسين و پيشين آن ازما غايب است ليكن براي خداوند كه موجودي غير زماني بل خالق زمان و مكان است گ بیشتر ...
چگونه خداوند همزمان از همه چیز در همه جای عالم آگاه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بعد از توحيد، يكي از مهم‌ترين اوصاف پروردگار، علم و دانايي او است كه تمام عالم هستي را شامل مي‌شود ، و ذره اي در عالم پهناور از علم نامحدود او پوشيده و پنهان نيست. هر قطره باراني كه فرو مي‌افتد، هر غنچه اي كه مي شكفد، هر دانه‌اي كه در دل زمين بیشتر ...
چگونه خداوند می تواند در یک لحظه اعمال همه مردم را زیر نظر بگیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آن جا كه خدا خالق مخلوقات است، و وجودي است فوق زمان و مكان و نامحدود و غير متناهي، احاطة‌ قيّومي به همة عالم دارد و همواره با مخلوقات است. قرآن مي فرمايد: "و هم معكم اين ما كنتم؛ او با شما است هر جا كه باشيد".[1] بودن خدا با همة اشيا مانند بیشتر ...
چرا انسان باید در عرصه توحید، خودآزمایی کند و این کار چگونه ممکن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گام برداشتن در صراط توحيد بسي مشكل است؛ چون مسيري باريكتر از مو است و سالك با اندكي غفلت در معرفت يا محبت به غير خدا به وادي شرك مي غلطد. از اين رو شاگرد مكتب توحيد، همواره بايد خودش را بيازمايد و مجموعه عقايد، اخلاق و اعمال خود را بسنجد كه آي بیشتر ...
پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «التوحید ثمن الجنَّه» بهشت را به بها می‏دهند نه به بهانه این حدیث به چه معنی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : رسول خدا(ص) فرمود: «التوحيد ثمن الجنة» (بحار3/3)؛ بهشت را به بها مي‌دهند نه به بهانه. اگر ره آورد كسي توحيد بود، اهل بهشت است. منطق قرآن هم اين است كه اُمنيه، تمني و خواهش، معيار نيست و صِرف آرزو، عامل راهيابي به بهشت نيست: «لَيس بِأمانيكم و ل بیشتر ...
قرآن و احادیث چگونه لزوم بعثت پیامبران را از جهت «تثبیت و تکمیل توحید» اثبات می‏کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هدف از آفرينش انسان آشنائي او با مبدء و معاد است و انسان فاقد معرفت يك انسان ناقص است كه در حد حيوان توقف نموده است موجودات ديگر مانند جهان نبات و حيوان در پرتو غرائز، به كمال خود مي‌رسند ولي انسان با اينكه با دو قوه نيرومند به نام فطرت و غريز بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1092