جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مدیریت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
تعداد رکورد ها : 793
عنوان :
بررسی و تحلیل اختلافات تفسیری فریقین پیرامون وراثت انبیا در قرآن
نویسنده:
نرگس خاتون حاجیان، علی نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 016 نمل
,
انبیاء(ع)
,
میراث انبیا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر شیعه
,
انبیاء در قرآن
,
آیه 6 سوره مریم
کلیدواژههای فرعی :
فدک ,
خطبه فدکیه ,
وراثت معنوی ,
وراثت مادی ,
سوره نمل ,
سوره مریم ,
سیاق آیات قرآن ,
و ورث سلمیان داود ,
موروثی نبودن علم ,
موروثی نبودن نبوت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
سید محمدباقر صدر
,
محمدجواد مغنیه
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
آیات مختلفی از جمله آیات: 16 سوره نمل و 6 سوره مریم درباره وراثت انبیا به صراحت سخن گفته اند. بحث وراثت پیامبران علیه السلام از مباحث چالشی و مورد اختلاف مفسران فریقین است. در این باره دو فرضیه مطرح است: یکی اینکه حکم پیامبران در مساله ارث مانند حکم سایر مردم است؛ از این رو انبیا برای دیگران ارث می گذارند و از دیگران نیز ارث می برند؛ دیگر اینکه حکم آنان به جهت شان و رتبه پیامبری با سایر مردم متفاوت است؛ بدین معنا که آنان برای دیگران مالی را به ارث نمی گذارند و از کسی نیز چیزی به ارث نمی برند. ارث به دو نوع: مادی و معنوی، قابل تقسیم است. مفسران فریقین در زمینه وراثت معنوی انبیا اتفاق نظر دارند اما درباره وراثت مادی آنان دارای اختلاف نظر هستند. این مقاله با فروگذاری مشترکات تفسیری فریقین در این موضوع، به بررسی دیدگاه های اختلافی مفسرین می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روایات تعجیل پیامبر در تکرار آیات هنگام نزول
نویسنده:
محمد خامه گر، مهدی جلالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دریافت وحی
,
حفظ وحی(افعال انبیاء)
,
تبیین وحی
,
پیامبر
,
سوره قیامت
,
اسباب نزول
,
نزول قرآن
,
وحی
,
وحی از نظر ملاصدرا
,
روایات تعجیل پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
پیوستگی آیات ,
آیه 6 اعلی ,
آیه 16 قیامت ,
فضای نزول ,
ترتیب نزول آیات ,
ارتباط آیات قرآن ,
آیه 17 قیامت ,
آیه 19 قیامت ,
آیه 18 قیامت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدجواد مغنیه
چکیده :
پیرامون شأن نزول آیات 16 تا 19 سوره قیامت که خداوند، پیامبر را از تعجیل در تکرار آیات نهی فرموده است، روایاتی در تفاسیر شیعه و سنی به نقل از جوامع روایی اهل سنت بیان شده است. در مواجهه با روایات تعجیل چند پرسش مهم مطرح می شود: نخست آنکه آیا از جهت سندی و محتوایی، این روایات قابل اعتماد هستند؟ و دیگر آنکه به فرض صحت سند و محتوای این روایات، آیا می توانند سبب نزول آیات فوق باشند؟ در این نوشتار برای پاسخگویی به این سؤالات، سند روایات تعجیل و نیز محتوای آنها از جهت میزان سازگاری آن با ماهیت وحی، شخصیت و مقام پیامبر ارزیابی گشته است. در انتهای مقاله نیز امکان سبب نزول بودن روایات تعجیل برای آیات 16 تا 19 سوره قیامت مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحدي قرآن و سلمان رشدي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سلمان رشدى نويسنده ى هندى الاصل، به سال 1326 ه.ش، در خانواده ى مسلمان در بمبئى متولد شد، و در سيزده سالگى جهت تحصيل به انگلستان اعزام شد و مدتى با نوشتن مقالات تبليغى در انگلستان به تأمين مخارج زندگى پرداخت و سپس شناسنامهى انگليسى گرفت و تبعهى آن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحدی قرآن
,
سلمان رشدی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
وحی شناسی
کلیدواژههای فرعی :
آیات شیطانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دور هرمنوتیکى شلایر ماخر چیستى، کاربردها و نقدها
نویسنده:
عباسعلى مشکانى سبزوارى، غلامعلى اسماعیلى کریزى، على جلینى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شلایرماخر
,
هرمنوتیک
,
دور هرمنوتیکى
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
حکمای مسلمان ,
علوم بلاغی ,
تفسیر فنی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اسلامی ,
هرمنوتیک دیلتای ,
هرمنوتیک عینی گرایانه ,
هرمنوتیک گادامر ,
دور ,
تفسیر قرآن ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
هرمنوتیک فنی ,
فلسفه تطبیقی ,
دور منطقی ,
انواع حرکات ارتجاعی ,
دور جزء و کل در ساحت زبانی متن ,
فهم تفرد مولف ,
حدس از نظر شلایرماخر ,
شهود از نظر شلایرماخر ,
دور هرمنوتیکی در فهم قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدرضا مظفر
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
دور هرمنوتیکى از مهم ترین مباحث هرمنوتیک شلایر ماخر به شمار مى آید. این دور داراى تعریف ها، تبیین ها و کاربردهاى گوناگونى در علوم مختلف است و در دیگر نحله هاى هرمنوتیکى نیز مطرح است. مخالفان این دور با مقایسه آن با دور منطقى، آن را دور باطل دانسته، لازمه آن را بازى اى بى پایان و منتهى به نسبى گرى قلمداد کرده اند. این در حالى است که این نقدها بیشتر متوجه دور هرمنوتیکى مطرح در هرمنوتیک فلسفى است، و دور شلایر ماخر از این اشکالات مبراست. راه حل نهایى شلایر ماخر براى حل عویصه دور هرمنوتیکى، شیوه حدس و شهود است. همچنین مى توان با استناد به شیوه حل معضلى شبیه دور هرمنوتیکى در فلسفه اسلامى، به پاسخ فیلسوفان مسلمان (نسبت علم حصولى به حضور و ابتناى علوم حصولى بر علم حضورى)، به امکان تعمیم این جواب براى دور هرمنوتیک شلایر ماخر استدلال نمود. مقاله حاضر درصدد است به بررسى و تبیین این مهم پرداخته و از طریق مطالعه اسنادى و با استمداد از روش تطبیقى مقایسه اى، به دیدگاه شلایر ماخر در این زمینه نزدیک گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خشونت خانوادگی از منظر قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کنترل خشم
,
خانواده
,
خشونت خانوادگی
,
خشونت علیه زنان
,
قربانیان خشونت
,
مواجهه با خشونت بین والدین
,
مشکلات اقتصادی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کظم غیظ
,
خشونت
,
خشونت در قرآن
,
عوامل خشونت
,
عوامل فروپاشی خانواده
,
مطالعات زنان و خانواده
,
خشونت روحی
,
خشونت جسمی
,
خشونت مالی
,
خشم در قرآن
,
انواع خشونت
,
فقر و خشونت
,
بیماری خشونت
,
وظایف والدین
کلیدواژههای فرعی :
رسوم جاهلی ,
شهوت ,
طلاق عاطفی ,
خستگی ,
حقوق فرزند ,
آیه 178 بقره ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 10 یوسف ,
آیه 18 یوسف ,
آیه 34 نساء ,
آیه مواریث ,
خوش خلقی ,
حب دنیا ,
حسد ,
بد گمانی ,
تکبر (اخلاق) ,
آیه 19 نساء ,
آیه 30 مائده ,
زن در عصر جاهلیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این نوشتار خشونت خانوادگی به عنوان یکی از بحران های خانوادگی به بحث و بررسی گذاشته شده است. نویسنده پس از آن که خشونت خانوادگی در ایران را گزارش می کند، از تعریف خشونت و پیشینه آن، خشونت خانوادگی در یک خانواده هسته ای،خشونت گرایان و قربانیان و نیز انواع خشونت همچون خشونت جسمی، روحی و روانی و مالی با توجه به آیات وحی سخن می گوید. حسادت، باورهای ناروا، مشکلات اقتصادی، بیماری، بد آموزی، بد گمانی، کبر و خودبینی، حب دنیا، شهوت، خستگی، از عوامل اصلی خشونت در آیات وحی معرفی شده اند. والدین در مدیریت خشم باید با یکدیگر نیکو رفتاری کنند، روحیه اعضای خانواده را بشناسند،از قربانی خشونت حمایت کنند و با خشونت گر برخورد کنند و ایجاد مهر و محبت در میان اعضای خانواده نمایند. تغییر وضعیت جسمی، سکوت، گوش دادن به سخنان خشونت گرا، توجه به آثار خشونت، و وضو گرفتن از راههای کنترل خشم شناخته می شود . از سویی دیگر حکومت ها با وضع برخی قوانین ومقررات می توانند در راستای کنترل خشم قدم بر دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 74 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غیبت و پیامدهای اجتماعی آن در تعالیم اسلامی
نویسنده:
دل آرا نعمتی پیرعلی، مهری طاهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
رذایل اخلاقی
,
غیبت
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
آیات و روایات غیبت کردن
,
پیامدهای غیبت
,
آثار فردی غیبت
,
فواید غیبت نکردن
,
پیامدهای اجتماعی غیبت
کلیدواژههای فرعی :
انسجام خانوادگی ,
آیه 12 حجرات ,
آیه 36 اسراء ,
آیه 1 هُمَزه ,
آیه 148 نساء ,
آیه 11 قلم ,
آیه 214 شعراء ,
اشاعه فحشا ,
آیه 10 حجرات ,
آیه 19 نور ,
تفسیر آیه 12 حجرات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
غیبت، اعظم مهلکات و اشد معاصى است و به اجماع جمیع امت و صریح قرآن و احادیث پیغمبر صلی الله علیه وآله و ائمه اثناعشر علیهم السلام حرمت آن ثابت است و در روایات بسیاری هم این عمل زشت تقبیح شده و عذاب سختی برایش بیان گردیده است. غیبت یکی از گناهان و لغزش های بزرگ زبان است که دراصطلاح به معنای پشت سر مومن بدگویی کردن با گفتار یا اشاره است و در آیه دوازدهم از سوره مبارکه حجرات به صراحت و در آیات دیگر از جمله آیه 148 نساء، 19 نور، 36 اسراء و آیه یک سوره همزه به تلویح از آن نهی شده است. علت این نهی را در پیامدهای مهلک فردی واجتماعی آن می توان دانست. هدف دراین تحقیق تبیین برخی از پیامدهای اجتماعی غیبت بر اساس تعالیم اسلامی و به ویژه توجه به آیات قرآن کریم و سیاق آنهاست که به روش توصیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. براین اساس برخی از پیامدهای فردی غیبت عبارت است از: خروج از ولایت خداوند، حبط اعمال و عذاب الهی و خروج از دایره ایمان و از مهم ترین پیامدهای اجتماعی آن نیز می توان به ترور شخصیت و هتک حرمت مومن، تضعیف روابط خانوادگی و اجتماعی، ترویج ضد ارزش ها و عدم پویایی و سلامت جامعه اشاره نمود. از جمله اهداف اجتماعی نظام اخلاقی اسلام از تحریم غیبت، بهینه سازی روابط اجتماعی، تقویت همبستگی خانوادگی، حفظ حرمت و کرامت افراد و در نهایت ایجاد جامعه سالم و پویا است. نتیجه بررسی غیبت درنظام اخلاقی اسلام از رذائل اخلاقی محسوب شده و در فرهنگ اسلامی ازعوامل انحطاط و خسران فرد و جامعه تلقی می شود که موجب اختلال در بهداشت روانی فرد و وحدت و انسجام جامعه می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرانجام عیسی (ع) در مقارنه میان قرآن و عهد جدید
نویسنده:
عباس همامی، احسان پور اسماعیل
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
حضرت عیسی (ع)
,
انجیل
,
قرآن
,
سرانجام عیسی (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
کلیدواژههای فرعی :
آیات عروج ,
سوره مریم ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
به صلیب کشیدن حضرت عیسی ,
یهودا ,
عروج حضرت عیسی ,
بازگشت مسیح (ع) ,
عروج جسمانی حضرت عیسی (ع) ,
عروج روحانی حضرت عیسی (ع) ,
توطئه قتل عیسی (ع) ,
دستگیری عیسی (ع) ,
محاکمه مسیح (ع) ,
تدفین مسیح (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
آنچه در این نوشتار می آید، بررسی سرانجام حضرت عیسی (ع) در اناجیل چهارگانه و تطبیق آن با قرآن است. مقاله حاضر با واکاوی اناجیل به نقد اعتقاد بیشتر مسیحیان کنونی پیرامون عاقبت مسیح (ع) می پردازد. اگر چه سخن از صلیب و فقدان (توفی) در ماثورات اسلامی آمده است. اما در این مکتب نتیجه دیگری از آن گرفته می شود. نتیجه ای که از سویی ابهام را درباره فرجام عیسی (ع) می زداید و از دیگر سو منجر به باور داشت زنده بودن حضرت عیسی (ع) و عروج جسمانی روحانی او می گردد. به این ترتیب قرآن مجید موضع قاطعی در برابر پایان اولین دوره زندگی حضرت عیسی (ع) معرفی می کند که این رویکرد می تواند برای معتقدان به مسیح (ع) جالب باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه ابدان روحانی از منظر روایات شیعی
نویسنده:
حامد پور رستمی، صفر نصریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علم نفس
,
خلق آدم (ع)
,
مسایل جدید انسان شناسی
,
نظریه تکامل انواع
,
فلسفه دین
,
ابدان روحانی
,
نانسی مورفی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی ملاصدرا ,
بعد معنوی انسان ,
خلقت دفعی ,
منشا روح انسان ,
تکوین ,
ثنویت وجود انسان ,
روح انسانی ,
اراده الهی ,
عدل الهی ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
سلول ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
تکامل تدریجی انواع ,
الهیات مسیحی ,
الهیات جدید مسیحی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
روح حیوانی ,
بدن انسانی ,
اسم الله المحیی ,
اسم الحی القیوم ,
آفرینش گرایی ,
تقلیل گرایی الحادی ,
استعدادهای عالی انسان ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
نظریه ابدان روحانی، یک نظریه جدید کلامی در باب سرشت انسان است که برای اولین بار توسط خانم نانسی مورفی (الهی دان آمریکایی) مطرح شده است. بر اساس این نظریه انسان دارای ساحتی به نام روح نیست؛ ولو آنکه موصوف به روحانیت و دارای استعدادهای عالی است. این نظریه بر مبنای نظریه تکامل داروین، یک تبیین فیزیکال و متکی به یافته های تجربی، درباره سرشت انسان ارائه می دهد. از نظر نویسنده، استعدادهای مخصوص به انسان مثل سایر استعدادهای مشترک با حیوانات، از نوع فیزیکال هستند؛ با این تفاوت که به استعدادهای عالی، تحول یافته اند. اما این نظریه از دو جهت قابل نقد است. اولا روایات شیعی علی الخصوص نهج البلاغه ضمن صحه گذاشتن بر اصل تکامل در خلقت انسان، برخلاف نظریه تکامل، خلقت جسم و روح آدم (ع) را دفعی می دانند؛ نه تدریجی. ثانیا بر اساس این روایات، روحانیت انسان یک جنبه حقیقی از انسان است نه آنکه صرفا وصف بدن آن باشد. این روایات حتی خلقت ساحت روحانی انسان را مقدم بر خلقت جسمانی اش قرار داده و استعدادهای عالی را به روح منتسب می کنند، نه بدن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه اعتبار – تفسیر در اندیشه علامه طباطبایی؛ مقدمه ای بر فلسفه الهی اسلام
نویسنده:
زهیر انصاریان، رضا اکبریان و لطف الله نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
فلسفه دینی (کتاب)
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اعتبار - تفسیر
,
تمایز فلسفه دینی و الهی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
عقل عملی ,
حکمت نظری ,
تفسیر قرآن به قرآن ,
ظاهرگرایی ,
هدف بعثت انبیاء ,
زبان دینی ,
وحی ,
روش وحیانی ,
نسبت روشی دین و فلسفه ,
مقام پدیداری دین و فلسفه ,
نسبت زبانی دین و فلسفه ,
مجهول بودن وحی ,
اعتبار مثالی الفاظ دینی ,
نظام سازی توحیدی ,
رابطه تاریخی دین و فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
دیدگاه علامه طباطبایی درباره پیوند دین و فلسفه را می توان در دو مقام پدیداری و فهم ره گیری کرد. نسبت دین و فلسفه در مقام پدیداری از حیثیات مختلفی نظیر روش، مسائل، زبان و زمان مورد بررسی قرار می گیرد. در این نظریه به جهت مرموز و مجهول دانستن روش وحیانی امکان تبیین نسبتِ روشیِ دین و فلسفه وجود ندارد. متون دینی در تبیین معارف عالی خود از همان زبان مرسوم میان مردم بهره می برند که از جمله اعتباریات محسوب می شود و نسبت آن با حقایق محاکی از آن نسبت مثل به ممثل است. همچنین اوج دین از دیدگاه علامه طباطبایی زماناً متأخر از اوج فلسفه حادث شده است. مناسبات دین و فلسفه در مقام فهم نیز عبارت است از روش هایی زبانی مبتنی بر تفسیر قرآن به قرآن که دانش فلسفه را با فهم صحیح از متون دینی به جایگاهی می رساند که کمال آن در فلسفه ای دینی متجلی می شود که در آن همۀ قضایای نظری و عملی بالتحلیل به اصل توحید بازگشت داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهى به هرمنوتیک و پیامدهاى آن
نویسنده:
مرتضى رستگار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
فلسفه هایدگر ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
تفسیر دین ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
قرآن ,
فلسفه تحلیلی ,
معرفت شناسی هرمنوتیکی ,
هرمنوتیک در لغت و اصطلاح ,
سیر تاریخی هرمنوتیک ,
قرائت های مختلف هرمنوتیک ,
تلقی افراطی از هرمنوتیک ,
دوره سنتی هرمنوتیک ,
دوره خیالی هرمنوتیک ,
دوره فلسفی هرمنوتیک ,
شناخت تفسیری ,
هستی شناسی هرمنوتیکی ,
قرائت معتدل هرمنوتیک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
اين مقال كوتاه نگاهى گذرا به آراء بزرگان هرمنوتيك، از گذشته تا حال و دقت در نقاط خاصى از اين مباحث و بررسى برخى مطالب دارد و هرگز درصدد تشريح گسترده همه مفاهيم و اصطلاحات و ارزيابى تمامى انديشههاى مطرح شده در اين باب نيست. این مباحث در این مقاله مطرح می شوند: هرمنوتيك در لغت و اصطلاح؛ سير تاريخى؛ هرمنوسینها؛ قرائتهاى مختلف؛ ويژگىهاى تلقى افراطى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
تعداد رکورد ها : 793
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید