جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 99
چشم برزخي و ستاریت حق
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين که غير از پروردگار عالم ،برخي از بندگان مانند پيامبران، اوصيا ، اولياء و اهل معرفت ، به باطن و درون عالم و موجودات علم دارند جاي شک نيست؛ و براي اين که عدم منافات ميان ستارالعيوب بودن پروردگار و علم آنان به درون انسان روشن گردد، دو نکته را به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چشم باطن‏بين و ستاريت خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چشم بصيرت يافتن معلول نوعي تکامل برزخي و اشتداد يافتن روح است و چنين تکاملي ناشي از تخلّق به اخلاق الهي و به معني مظهر اسماء الهي شدن است. شخص زماني داراي چشم بصيرت مي شود که از يک جهت مظهر اسمائي چون بصير و عالم السر و الخفيات و امثال آن باشد و از ج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نسبيت اخلاق و توجیه هدف با وسیله
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نسبيت در اخلاق يعني اينکه هيچ خلقي به طور کلي و مطلق خوب يا بد نيست. يک صفت در يک زمان و مکان خاص ممکن است خوب باشد و در شرايطي ديگر ممکن است بد باشد.(مجموعه آثار شهيد مطهري، ج16، ص77 و ج21 ص184) و مراد از اين جمله که «هدف وسيله را توجيه مي کند(مباح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رابطه خلقيات و ملكات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

خلقیّات ذاتی را نمی توان ملکه خواند ؛ چون همانطور که فرموده اید: ملکه ابتدا فعلی است همراه با تکلّف که به مرور زمان و در اثر تمرین و ممارست تبدیل به ملکه می شود ؛ و از آن پس بی تکلّف از شخص صادر می گردد.
امّا ملکه یا اخلاقی است یا غیر اخلاقی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
هدف و وسيله  و  نسبيت اخلاق
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين باره بايد دانست «انعطاف پذيري» يکي از اصول اجتماعي در مکتب هاي مترقي است. اما آن چه تمايز بين مکتب ها را مشخص مي کند ميزان اين انعطاف پذيري و شخص تعيين کننده است.
در مکاتب بشري که بنيان آن بر اومانيسم مي باشد ميزان انعطاف پذيري و تعيين گست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
طبيعت و وراثت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در علم اخلاق طبيعت به معناي جسم فيزيک يا عالم طبيعت نيست بلکه به معناي طبع يا ويژگي اي است که خصوصيتي را باعث مي شود؛ مثلا مي گوئيم: طبيعت فلان چيز چنين است که در زمستان هم رشد مي کند يعني اين که ويژگي اي در آن وجود دارد که اين خصوصيت را باعث مي شود. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حساب و کتاب سبک تر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند خالقي است دانا و حکيم، مهربان و دلسوز. آفريدگاري است که ما را از عدم به سرزمين وجود درآورد و لباس حيات و زندگي پوشاند. آنچه را براي زندگي نياز داشتيم در اختيارمان قرار و همواره ما را به سوي خود و حيات جاودان فرا خواند. با طرح داستان آفرينش به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پايه ‏گذار تقيه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

خیلی از انبیاء تقیّه داشته اند و تا زمان بعثتشان یا دین خود را آشکار نمی کردند یا آن را فقط به صورت پرسشی از دیگران مطرح می نمودند و به صراحت نمی گفتند که این اعتقاد من است. امّا در اسلام ، رسول خدا (ص) تا قبل از بعثتشان با این که موحّد بودند امّ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ويژگي هاي صراط مستقيم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
راه مستقيم از نظر قرآن پرستش خدا و تمسك به خداى سبحان و در راه اهل نعمت قرار گرفتن آمده است و اهل نعمت از ديدگاه قرآن و سنت همان انبياء و صديقين و شهدا و صالحين و امامان معصوم(ع) هستند (سوره فاتحه / 6 و 7 - بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
استدراج در نعمت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه در اينجا مهم و تأثيرگذار است واكنش انسان در برابر نعمت هاست. اگر وفور نعمت باعث غفلت و دور شدن انسان از خداوند و دل سپردگي به متاع دنيا و اعراض از آخرت و يا موجب طغيان و سركشي انسان گردد، اين به گونه اي قرار گرفتن در مسير استدراج است و تداوم مست بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 99