جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
>
مفهوم خداوند
>
خداباوری
>
وجود خداوند(فلسفه دین)
>
براهین خداباوری
>
تجربه دینی (فلسفه دین)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 319
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه دیویس درباره تجربه دینی وحیانی (الهامی)
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه وحیانی
,
دیویس
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی ,
راه کشف و شهود ,
وحی رسالی ,
عرفان اسلامی ,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی ,
تثلیث مسیحی ,
مراتب کشف معنوی ,
مقام علم الیقین(قسیم مقام عین الیقین و حق الیقین) ,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
یقین مطلق(مقابل یقین نسبی) ,
حجیت عمومی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تجربه های وحیانی (الهامی) یکی از انواع مهم تجربه دینی است که صاحبانش آن را به یقین رسیدن ناگهانی، الهام، وحی، روشنگری، مشاهده عرفانی و بارقه بصیرت می نامند. از نظر دیویس علایم مشخصه این تجربه ها عبارتند از: 1. ناگهانی و کوتاه مدت بودن در غالب موارد؛ 2. دستیابی به معرفتی جدید از غیر طریق استدلال یا ادراک حسی؛ 3. دریافت این معرفت از سوی عاملی بیرونی به نحوی سیل آسا و رگبارگونه در غالب موارد؛ 4. همراهی با یقین مطلق؛ 5. بیان ناپذیر بودن در بسیاری موارد. این مقاله می کوشد ضمن ارائه دقیق آنچه دیویس از منظر فلسفه دین مسیحی درباره این دسته از تجربه های دینی بیان کرده، آرای او را از دیدگاه عرفان اسلامی نقد و بررسی کند. در این مطالعه تطبیقی و انتقادی معلوم می شود، آنچه دیویس تجربه دینی وحیانی نامیده است، با آنچه در عرفان اسلامی کشف معنوی خوانده می شود، ارتباطی تنگاتنگ دارد و در منابع عرفانی ما به گونه ای عمیق تر و دقیق تر بررسی شده است. تمایز میان وحی رسالی با دیگر مصادیق تجربه دینی وحیانی و بیان تفاوت های اساسی این دو، از جمله نکاتی است که مورد توجه خاص عارفان مسلمان بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فیزیولوژی مغز و دعاوی تجربهدینی
نویسنده:
جان باوکر؛ ترجمه: عذرا لوعلیان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی تجربه دینی
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من و تو
نویسنده:
مؤلفان: مارتین بوبر، والتر کافمن؛ مترجمان: الهام عطاردی، ابوتراب سهراب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: موسسه نشر فرزان روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حیات معنوی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
شابک (isbn):
9789643210861
چکیده :
"مارتین بوبر "در کتاب "من و تو "در قالب گفت و گویی فلسفی تجربه دینی و حیات معنوی را در جلوههای گوناگون آن بر میکاود و رمز و راز رابطه و پیوند انسان را با اشیاء و اشخاص و سرانجام با امر متعالی باز مینمایاند .بوبر بر این باور است که" :ما با اشیاء رابطهای یک جانبه داریم و درباره آنها فقط صحبت میکنیم، ولی اشخاص یا انسانهای دیگر این گونه نیستند، ما نه فقط درباره آنها بلکه با آنها صحبت میکنیم، گفت و شنود داریم و مخاطبشان قرار میدهیم ."این رابطه شخصی و صمیمی را بوبر رابطه "من و تو "مینامد، رابطهای در معنای ژرف آن که با خداوند و خداوند هم با ما دارد .کتاب بوبر با مضامینی که از قبل راجع به خدا نگاشته شده بود و همه آنچه که به عنوان معرفتیالهی، یعنی کوشش مستمر جهت نجات بعد مذهبی حیات از اظهارات متکلمین قلمداد میشد، دقیقا مورد توجه متکلمین است .این کتاب به نوعی نماینده به گلنشستن متاخر رمانتیسم و مشحون از ایدههای دیانت یهود است .از خودبیگانگی، رجعت و جوهر از مضامین اصلی کتاب "من و تو "است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان بدون مفاهیم [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Sebastian Gäb (سباستین گاب)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سازه گرایی
,
عرفان
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
محتوای غیرمفهومی
,
دوام گرایی
چکیده :
ترجمه ماشینی: اغلب ادعا شده است، به عنوان مثال.توسط ویلیام جیمز یا آلدوس هاکسلی، که تجربیات عرفانی در زمان ها و فرهنگ ها شباهت قابل توجهی را نشان می دهد. حتی اگر کلمات و تصاویری که ما برای توصیف آنها استفاده می کنیم متفاوت باشند، در زیر سطح ما یک هسته تجربی مشترک پیدا می کنیم. برخی دیگر این ادعا را رد کرده و معتقدند که همه تجربیات ذاتاً بر اساس مفاهیم دینی از پیش موجود عرفا شکل گرفته است. در برابر این مخالفتهای ساختگرا، من از ایده هسته مشترک با این استدلال دفاع میکنم که حتی اگر همه تجربهها از طریق مفاهیم تفسیر شوند، باز هم میتوانند هسته مشترکی وجود داشته باشد. کسانی که تز اصلی مشترک را رد میکنند معمولاً استدلال میکنند که هیچ تمایزی بین تجربه و تفسیر نمیتوان قائل شد، زیرا همه تجربهها به خودی خود قبلاً تفسیر شدهاند. مفهوم یک تجربه تفسیر نشده، خود ویرانگر است. با تکیه بر تحقیقات فعلی در مورد محتوای ذهنی غیر مفهومی، من استدلال می کنم (الف) که تجربیات می توانند محتوای غیر مفهومی داشته باشند. (ب) این تفسیر باید به عنوان مفهوم سازی درک شود و (ج) اینکه مفهوم سازی مستلزم یک محتوای ذهنی خام است که مفهوم سازی نشده است. این محتوای خام به عنوان غیر مفهومی تجربه نمی شود. در عوض، هسته مشترک غیر مفهومی و تفسیر نشده، انتزاعی است که خود را تنها از طریق تأمل نشان می دهد. بنابراین، وجود یک هسته مشترک با این واقعیت سازگار است که همه تجربیات تفسیر می شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان همگون شده با ادراک: دیدگاه تجسمی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Elena Kalmykova (اِلِنا کالمیکُوا)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پدیدار شناسی تجربه دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
همگون سازی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پدیدارشناسی
,
درک تجسمی
,
رویکرد تجسمی
,
ایمان ادراکی
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازم که چگونه می توان رویکرد تجسم یافته را در مورد ایمان دینی و احتمالاً انواع دیگر ایمان به کار برد. من با ایده معرفت شناسان اصلاح شده شروع می کنم که ایمان دینی شبیه ادراک حسی است، و استدلال می کنم که ما می توانیم این ایده را با در نظر گرفتن توانایی ادراکی خود برای درک آنچه از طریق حواس قابل دسترس نیست - «حضور در غیاب» توضیح دهیم (Noë). 2012) یا به قول من ایمان ادراکی. از آنجا که ادراک لزوماً نه تنها شامل یک رابطه ذهنی، بلکه یک رابطه تجسم یافته با موضوع آن است. یک رابطه مجسم را می توان به عنوان یک مؤلفه سازنده ایمان نیز در نظر گرفت. بر اساس گزارشهای پدیدارشناختی از ادراک (Merleau-Ponty، Noë، Siewert)، تجسم و اجرا به انسان این امکان را میدهد که از محدودیتهای چشمانداز فراتر رفته و یک شی را آنطور که فراتر از ظواهر آن است درک کند: با وجود تغییر زاویه، نور، و سایر شرایط و کل، ثابت است. حتی زمانی که فقط قسمت هایی از آن قابل مشاهده است. من استدلال میکنم که در همین راستا، روابط تجسمیافته و هنجارگرایی خاص درگیر در ایمان مبتنی بر ادراک به انسانها اجازه میدهد تا از بیثباتی تجربه ما فراتر رفته و رابطه ادراکمانندی را با اشیاء مذهبی حفظ کنند، که در لحظههای «نگاهی بهتر» به دست آمده است. تجربه دینی نتیجه میگیرم که یک روایت مجسم میتواند بینش جدیدی در مورد ماهیت ایمان دینی ارائه دهد و برخی معماها را حل کند، مانند اینکه چگونه ایمان میتواند یک فضیلت باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احساس خدا یا اثبات خدا [همایش عقلانیت، خداباوری و خداناباوری]
سخنران:
محمدابراهیم باسط
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
برهان تجربۀ دینیِ شلایرماخر
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
T. R. Miles (auth.) (تی آر مایلز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
شابک (isbn):
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الأسس النظرية للتجربة الدينية، قراءة نقديّة مقارنة لآراء ابن عربي ورودلف أتو
نویسنده:
علي شيرواني؛ ترجمة: حيدر حب الله
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: مركز الغدير للدراسات الإسلامية، بيروت، لبنان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی (فلسفه دین)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری تجربه دینی: مطالعه تطبیقی و انتقادی آرای ابن عربی و رودلف اتو
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی (فلسفه دین)
شابک (isbn):
9789643711481
چکیده :
مولف در این کتاب دو جریان فرهنگی دینی متفاوت را بررسی میکند که یکی به حوزه عرفان و تصوف اسلامی اختصاص یافته دیگری مربوط به الاهیات مدرن مسیحیت قرن بیستم است .وی بدین منظور آرا و دیدگاههای "ابن عربی "و "رودلف اتو "را درباره تجربه دینی، عناصر عقلانی و غیر عقلانی دین، تجربه مینوی، تجربه عرفانی، ولایت، نبوت و رسالت را مقایسه و ارزیابی میکند" .ویژگیهای تجربه مینوی"، "پدیدارشناسی و تجربه دینی"، "عینیت تجربه دینی"، "هسته مشترک تجربههای دینی"، "چیستی و انواع تجربههای عرفانی"، "تجربه عرفانی و معرفت به حقیقت هستی "و "وحدت ادیان "از جمله مباحث این کتاب است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التجربة الدينيّة ومنطق العقل الأدنى
نویسنده:
محمود حيدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی (فلسفه دین)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 13
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 319
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید