جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 964
رساله مثالیه نوریه (شیخ بهاء الدین محمد بن علی لاهیجی)
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله مثالیه در مسئله عالم مثال و به قلم شیخ بهاء الدین محمد لاهیجی است. به گفته محدث ارموی او همان قطب الدین محمد بن علی اشکوری است که کتاب محبوب القلوب را نوشت. در این رساله از ویژگیهای عالم مثال، شواهد اثبات آن از آیات و روایات و عقل، چگونگی تعلق نفس به بدن مثالی، مثل افلاطونی، تناسخ و امر معاد جسمانی بحث شده است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 172
انسان و تولد معنوی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، راضیه عروجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
ولادت معنوی، حیات دوباره ای است که انسان می تواند در همین نشئه دنیایی به آن دست یابد. این تولد منوط به ایجاد تحولاتی در حوزه معنویت و به تعبیری، ولادت طفل جان از دامن ایمان است که ولایت او را پیامبر اکرم (ص) و به تبع او پیر راهدان، بر عهده دارد. ولادت ثانی مراتب تکامل نفس است که از امارگی به مقام اطمینان می رسد و یکایک صورت ها و پوشش های ناراست را از خود می زداید و سرانجام به صورت الهی و ملکوتی خود دست می یابد. ولادت معنوی محصول مرگ ارادی است؛ این مرگ نوعی فنای اختیاری و میراندن نفسانیات و شهوات است که در پرتو آن، روح به زندگی دیگر دست می یابد. در این ولادت، نفس انواع مرگ را که رهایی از بندها و تعلقات گوناگون است، تجربه می کند تا به حیات معنوی و طیبه دست پیدا کند. در مرگ اختیاری انسان به نحوی به قیامت راه می یابد و آنچه را که آدمی با مرگ اجباری در می یابد، در همین نشئه، بالعیان مشاهده می کند. آنچه عارف را وا می دارد به مرگ اختیاری تن دهد، جوشش و فوران عشق و میل به اتحاد با مبدا خود است. شوق به اتصال، عارف را به وصال پیش از وصال و مرگ پیش از مرگ، دعوت می کند.
صفحات :
از صفحه 59 تا 88
از نظر شیعه عده‌ای معتقدند که اگر کسی ولایت علی ـ علیه السلام ـ را نداشته باشد، به بهشت نمی‌رود، در صورتی که قرآن ایمان به خدا و قیامت را (عامل بهشت رفتن می‌داند).
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتداء ذكر نكاتي ضروري به نظر مي‌رسد: 1. اوصاف بهشتيان در قرآن: به صورت فهرست‌وار مي‌توان گفت: براي بهشت رفتن اوصاف زيادي لازم است، از جمله: 1. ايمان به خداوند؛ 2. ايمان به رسالت پيامبر خاتم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و قرآني كه بر او نازل شده است بیشتر ...
به نظر می رسد، حوادثی که در سوره واقعه آمده، بایستی قبل از وقوع قیامت باشد، چرا که بعد از مردن، عقل و فهم انسان ها کامل می شود و نیازی به نشانه های الهی برای پی بردن به حق، نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم در سورة فوق در مورد قيامت در چهار محور سخن فرموده است: 1. مسائل مربوط به اشراط الساعه، كه در آن به حوادث عجيب و بسيار هول انگيزي كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت است، اشاره مي‎نمايد. 2. مسائل مربوط به وضع حال نيكوكاران و بدكاران در آن روز. بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اينجانب پايان نامه اي با عنوان: «نشانه هاي قيامت در قرآن» در دست تنظيم دارم و از شما در رابطه با تهيه منابع اصلي و فرعي كمك مي خواهم:  1. احوال مردم (نيكوكاران و بدكاران) در قيامت از نظر قرآن چيست؟ 2. آيا نشانه هاي قيامت مرحله به مرحله اتفاق خواهد افتاد يا همه با هم در يك زمان اتفاق خواهد افتاد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يک : قرآن شريف: 1.سورة واقعه 2. سورة الرحمن 3. سورة قيامت 4. سورة تكاثر 5. سورة نباء 6. سورة تكوير 7. سورة انفطار 8. سورة الاعلي 9. سورة سلمه 10. سورة زلزله 11. سورة قارعه 12. سورة همزه 13. همچنين، سورة بقره، آيات 62 ـ 126 ـ 228 ـ 232 ـ 264 ـ 148 بیشتر ...
با توجه به «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما ءاتیها»(طلاق، 7) و با توجه به اینکه نظام جزا و پاداش نیز به عملکرد انسان بستگی دارد آیا انسان در روز قیامت حق اعتراض به پایین بودن درجه خود را به خاطر برخی کمبودها را دارد یا خیر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ترجمه آيه مورد بحث اين است كه: «خدا هيچ كس را جز ـ به قدر ـ آن چه به او داده است تكليف نمي‌كند. خدا به زودي پس از دشواري آساني فراهم مي‌كند.» از اصول مسلّم قرآن اين است كه اگر نيكي كنيد، به خود نيكي كرده‌ايد و اگر بدي كنيد، به خود بد نموده‌ايد.[1] رو بیشتر ...
در قیامت به مردان و زنان نیکوکار، دختران و پسران زیبا روی بهشتی داده می شود، آیا همسر دنیوی صالح و همچنین عاشق و معشوق که به هم نرسیده اند نیز، در آخرت به هم می رسند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ازدواج و نعمت‌هاي بهشتي بسيار دامنه گسترده دارند، تا جايي كه يك سيب آن عالم از تمام ميوه‌هاي اين عالم بهتر است[1]. و يك حورا و دختر زيبارو و يا پسر زيبارو، از تمام زنان صالحه و مردان اين عالم بهتر هستند. در قرآن مجيد، در سوره‌هاي متعدد، از جمله سوره بیشتر ...
اینکه در قرآن آمده است: در روز قیامت دریاها آتش می‌گیرد، یعنی چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن مطلب توجّه به چند نكته ضروري است: 1. بيان چند آيه و ترجمه: «وَ اِذا البِحارُ سُجِّرَتْ»[1] يعني در آن هنگام كه درياها برافروخته شود. در آية ديگر آمده است: «و اِذا البِحارُ فُجِّرَتْ»[2] يعني و آنگاه كه درياها منفجر گردند. در جايي ديگر آ بیشتر ...
قرآن کریم گاهی قیامت را چنان توصیف می کند که گویی، افرادی وارد آن شده و نتیجه ی عملشان را دیده اند. ولی گاهی نیز از وصف قیامت به نظر می رسد در آینده نه چندان دور قرار است اتفاق بیفتد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در بسياري از آيات قرآن كريم به وجود بهشت و جهنم تصريح شده است، و بايد دانست كه مقصود همة آيات بهشت و جهنم موعود نمي باشد، بلكه در برخي از آيات بهشت آدم و حوا و در بعضي از آيات بهشت و دوزخ برزخي موردنظر است. و روشن است كه از آيات مربوط به بهشت آدم و بیشتر ...
در آیه 30 سورة مبارکة آل عمران آمده: انسان اعمال خویش را در قیامت به چشم خویش می‌بیند، کیفیتش چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در باب تجسم اعمال آيات ديگري نيز در قرآن كريم وجود دارد، كه با توجه به آنها مفسّرين نظرياتي را بيان كرده‌اند: نظريه اول: خود اعمال در آخرت ديده نمي‌شوند، بلكه نتيجة اعمال به صورت پاداش و كيفر ديده مي‌شود. به عبارت ديگر:‌ هر كرداري كه انسان انجام مي‌د بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 964