جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
2. فرق sects
>
فرق اسلامی (فرق)
>
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
>
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 422
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه مذاهب کلامی (امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اباضیه، اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث) در افضلیت حضرت علی (ع)
نویسنده:
پدیدآور: علی عالمی ؛ استاد راهنما: سید رشید صمیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
زیدیه
,
عقاید شیعه امامیه
,
اسماعیلیه ( جعفری )
,
احادیث افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع) بر انبیا(ع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت علی(ع) بر اصحاب
,
افضلیت علی ( ع ) بر ابوبکر
,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین
,
افضلیت امام علی(ع) بر شیخین
,
اباضیه (خوارج)
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع) بر ابوبکر
,
افضلیت امام علی(ع) بر اصحاب
,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین
,
اشاعره
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
,
6- اباضیه
چکیده :
افضلیت، به معنای فزونتر بودن کرامت و ثواب در نزد خداوند و برجستگی در صفاتی که شرط امامت ظاهری میباشد، تعریف شده است. افضلیت یک فرد در حوزهی امامت و رهبری مسلمانان، در صفات منحصر به فرد شخصی، خانوادگی، اعتقادی، معرفتی، اجتماعی و سیاسی رهبر جامعهی دینی نمود پیدا میکند. حال پرسش اساسی این است که از دیدگاه مذاهب اسلامی، بعد از پیامبر اکرم (ص)، در حوزهی صفات و برجستگیهای شخصی، خانوادگی، اعتقادی، معرفتی، اجتماعی و سیاسی چه کسی بر دیگران افضلیت داشته است تا منصب رهبری مسلمین در وجود ایشان متعین گردد؟ تحقیق حاضر، تلاش کرده است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، پاسخ سئوال فوق را پیدا نماید. متکلمان شیعه بالجمله و متکلمان سنی فیالجمله بر این باورند که امام علی (ع)، در تمام حوزههای فوقالذکر، افضل صحابهی پیامبر خدا (ص) به شمار میآمده است. با این تفاوت که متکلمان شیعه، افضلیت در حوزههای مذکور را دلیل بر امامت بلافصل امیرالمؤمنین دانسته و سنیان، منکر دلالت فضائل بیشمار علی (ع)، در حوزههای مذکور، بر امامت بلافصل ایشان میباشند. به باور متکلمان شیعی، پس از رسول خدا کسی لیاقت امامت مسلمین را دارد که در تمام حوزههای یاد شده، افضلیت علیالاطلاق نسبت به سایرین را داشته و در دو حوزهی صفات کمالی و ریاست ظاهری از همه افضل باشد. به عبارت دیگر، از نظر آنان، امام، باید در آنچه بر آن ولایت مییابد، از تمام افراد امت، افضل باشد؛ زیرا ترجیح مفضول بر فاضل قبح عقلی داشته و در هیچ حال تقدم مفضول بر فاضل روا نمیباشد. اما متکلمان سنی، در این مسأله، دیدگاه واحد و ثابتی ندارند؛ گروهی در مقام نظر، از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی و اجتماعی صدر اسلام، نظریهی افضلیت ترتیبی خلفا را مطرح نمودهاند. در مقابل، اکثر معتزله، قاطبهی اهل حدیث، برخی از اشاعره و اباضیه، امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل، رأی دادهاند؛ هرگروه برای اثبات مدعای خود به دلایلی از کتاب، سنت، اجماع و عقل تمسک کردهاند. با عنایت به اینکه تعیین فرد افضل در حوزههای یاد شده، پس از رحلت رسول گرامی اسلام، تأثیر عمیقی در باورها و حوزهی احکام عملی مسلمانان دارد، افضلیت حضرت علی (ع)، در حوزههای فوقالذکر را از منظر مذاهب کلامی شیعی و نحلههای فکری اهل سنت مورد بررسی قرار دادیم و به نتایج مهمی نیز در این زمینه، دست یازیدیم؛ نیز در این تحقیق ثابت شد که از نظر ثبوتی، مذاهب کلامی، شیعی بالاتفاق و نحلههای اهل سنت اکثرا، بر افضلیت امام علی (ع)، در حوزههای یادشده باورمنداند و در مقام اثبات اختلاف نظرهای وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه امامت و مهدویت از نظر قرمطیان
نویسنده:
علیرضا روحی ، محمدابراهیم روشن ضمیر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه ( جعفری )
,
قرامطه
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
چکیده :
فرقۀ قرامطه در نیمه دوم قرن دوم هجری، و براساس اعتقاد به امامت و مهدویت محمدبن اسماعیل، نواده امام جعفر صادق، شکل گرفت. قرمطیان در خصوص مهدویت عقاید خاصی را مطرح کردند. آنان در آغاز به مهدویت محمدبن اسماعیل معتقد شدند و او را امام هفتم و پایاندهنده دور ششم و قائمالقیامه دانسته و تفسیرهای باطنی بسیاری را برای قائمالقیامه در نظام دور مطرح نموده و معتقد شدند که محمد زنده است و عبدالله بن میمون، باب اوست و او آخرین فردی است که مقام امامت و نبوت را همزمان داراست. به این ترتیب، غیبت و مهدویت محمدبن اسماعیل مورد توجه بسیاری از اسماعیلیان قرار گرفت و به صورت گستردهای تبلیغ شد و پایههای اعتقادی قرمطیان بر این عقیده استوار گردید. آنان پس از چندی و برای مدت کوتاهی به مهدویت احمدبن محمدبن حنفیه گرویدند و نام او را در کنار سایر انبیاء الوالعزم و نیز در شهادت اذان با عنوان یکی از رسولان پروردگار آوردند. این اعتقادات با تردیدهای بسیاری روبرو شد به ویژه اینکه وعده ظهور او نیز محقق نشد، از این رو پس از گذشت مدت کوتاهی مهدویت محمدبن اسماعیل مورد توجه جدی و پذیرش گسترده قرمطیان قرار گرفت. در آغاز قرن چهارم قرمطیان بحرین به رهبری ابوطاهر جنابی معتقد به مهدویت مهدی اصفهانی شدند. این اعتقاد تنها 80 روز دوام آورد، اما تاثیر مخرب آن بر تضعیف اعتقادی قرمطیان کاملا آشکار بود. پس از گذشت مدتی قرمطیان بحرین نیز همانند سایر قرامطه به مهدویت محمدبن اسماعیل بازگشتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جوهره الخالصه عن الشوائب فی العقائد المنقومه علی جمیع المذاهب
نویسنده:
شمس الدین عبدالصمد بن عبدالله العلوی الدامغانی؛ تحقیق عبدالله بن یحیی السریحی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد: الجمل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
شیعه اثنی عشری
,
فرق اسلامی (فرق)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حياة الإمام جعفر الصادق علیه السلام
نویسنده:
جعفر شهیدي؛ مترجم: عائد زین
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
مکتب امام صادق ,
افعال امام صادق(ع) ,
امامت اسماعیل بن جعفر ,
احتجاج امام جعفر صادق علیه السلام ,
امامت امام صادق ( ع ) ,
فضایل امام صادق (ع) ,
عصر امام صادق (ع) ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
سیره جعفری (امام صادق ع) ,
رابطه امام صادق و قیام های شیعه ,
اصحاب امام صادق علیه السلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تأویل نزد اسماعیلیان
نویسنده:
دیانا استایگر والد؛ مترجم: محمدحسن محمدی مظفر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهمیت سبع هفتم عیون الاخبار و فنون الاثار در تاریخ فاطمیان یمن
نویسنده:
ایمن فواد؛ مترجم: اسماعیل باغستانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
فاطمیان(اسماعیلیه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نزهه المقلتَین و اهمیت أن در تدوین تاریخ فاطمیان
نویسنده:
ایمن فواد سید؛ مترجم: اسماعیل باغستانى
نوع منبع :
ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
فاطمیان(اسماعیلیه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضع امامیه در برابر دیدگاه کیسانیه، غلات، زیدیه و اسماعیلیه درباره آموزه بداء
نویسنده:
ابراهیم نوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
چکیده :
اهل سنت و امامیه در نادرستی انتساب معنای لغوی بداء به خداوند اتفاق نظر دارند؛ هرچند اهل سنت بر این پندارند، که امامیه معنای لغوی بداء را به خداوند نسبت میدهد؛ معنایی که مستلزم انتساب لوازمی چون جهل و ندامت به آن ساحت ربوبی است. البته اخبار و احادیث امامیه که شمار آنها به حد تواتر میرسد، بداء را به خداوند نسبت دادهاند و بزرگان امامیه درصدد تبیین معنای بداء در آن اخبار برآمدهاند. فِرَق منسوب به شیعه هم در باب بداء مواضع مختلفی دارند. فرقهای چون زیدیه انتساب بداء به خداوند را صریحاً نفی میکند و همانند اهل سنت بر امامیه به خاطر اعتقاد به بداء، اعتراض میکند. اسماعیلیه هم به سبب تعارض باور به بداء با امامت اسماعیل، بداء را نپذیرفتهاند. کیسانیه بداء را همان نسخ میدانند. غلات هم با آنکه همواره مورد لعن و تکفیر بزرگان امامیه بودهاند، به بداء اعتقاد دارند. نوشتار پیش رو درصدد است مواضع بزرگان امامیه را در برابر فرقههای چهارگانه مزبور تقریر کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیعیان اسماعیلیله؛ از خشونتگرایی تا تجددگرایی
نویسنده:
مسعود اصلانی؛ ویراستار: محمدتقی پوریان، سمیه میرزاییپور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده علوم و فنون فارابی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
شماره ديويي:
297.4176
چکیده :
شیعیان اسماعیلیه، به ویژه شاخه نزاری گروهی از شیعیان بودند که دوره سلجوقی اوج دوران قدرتنماییهای آنها بود. میتوان گفت که حسن صباح با تأسیس نهضت نزاری در قلاع دوران قلمرو سلجوقیان، در رویارویی سیاسی، نظامی و حتی مذهبی با فاطمیان قرار گرفت. حسن صباح روشهای نوینی در اداره جامعه اسماعیلی ایران به کار گرفت که در رشتهکوههای شمال غرب و شرق ایران استواری یافت و تا یورش مغولان به حیات سیاسی خود ادامه داد. در نتیجه شرایط و بسترهای موجود در زمان حسن صباح، اسماعیلیان به صورت رادیکالتری در واکنش به شرایط موجود رشد مییابند. اما در دوره آقاخانها، مهاجرتها و آمیزشها با سایر ملل باعث شده که اسماعیلیان متنوعتر شوند. کتاب حاضر به بررسی اوضاع و شرایط شیعیان اسماعیلیه در تاریخ اختصاص یافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نکت البدیعه فی تحقیق الشیعه
نویسنده:
سلیمان بن عبدالله الماحوزی البحرانی؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
عقاید شیعه
,
شیعه شناسی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب شیعه شناسی
,
الغیبة: نعمانی
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
نهج الحق: علامه حلی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
واقفیه (فرق کلامی) ,
شیعه علی(ع، اعم) ,
عقاید شیعه امامیه ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
نفیسیه ( غلات شیعه) ,
نمیریه(غلات شیعه) ,
واقفه ((زیدیه )، شیعه) ,
فطحیه ,
ناووسیه ,
یعقوبیه ( زیدیه ) ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع) ,
شابک (isbn):
978-9933-489-62-5
چکیده :
کتاب حاضر درباره شناخت شیعه و فرق مختلف شیعه می باشد. فرق مختلق شیعه از قبیل امامیه، غلات، اسماعیلیه، فطحیه، زیدیه و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 422
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید