جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نشانه شناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 58
عنوان :
نشانهشناسی تقابلهای دوگانه نمادهای حیوانی در غزلیات شمس
نویسنده:
رقیه آلیانی ، علی صفایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نشانه شناسی
,
تقابل دوگانه
چکیده :
شاعران عارف بهویژه مولوی، برای بیان عرفان عملی و القای مضامین ناب عارفانه، ناچار به استفاده از زبان خاصی بودند؛ بنابراین، با بالابردن ظرفیت زبانی و استفاده از نمادهای عرفانی، سعی در انتقال این مفاهیم عمیق داشتند. از سوی دیگر، برای دریافت دلالتهای ضمنی نمادهای اشعار مولوی، ناگزیر باید به روابط میان نشانهها توجه کرد که از جملۀ آنها روابط تقابلی است؛ چراکه دریافت الگوهای فکری مولوی، متضمن بررسی روابط تقابلی، نحوۀ گزینش و روش برخورد با روابط است. تقابلهای دوگانه، اساس نظریة ساختارگرایی است که توجه حوزههای مختلف زبانشناسی، روایتشناسی، فلسفه و... را به خود جلب کرد. این تقابلها، ژرفساخت متن را نمایان میکنند و با تحلیل و بررسی آنها میتوان به دنیای تفکر شاعر دست یافت. در این مقاله، نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی، جفتهای تقابلی نمادهای حیوانی را در غزلیات شمس بررسی میکنند. آنچه در بخش تقابلی حائز اهمیت است، نحوة گزینش نمادها و هنجارشکنی در روابط تقابلی است. مطابق نتایج، رابطههای تقابلی در غزلیات شمس، در چهار دستة سلبی، ایجابی، دووجهی و میانه نمود یافته است که تقابلهای میانه و دووجهی، نشانگر هنجارشکنی و پویایی در جفتهای تقابلی هستند. همچنین در این مقاله، روابط تقابلی از سه منظر الگو، کنش و دگردیسی بررسی میشود. در مقولة الگوها، جفتهای خاموشی/ قیلوقال، روح/ جسم، عقل/ عشق و... در تقابل با یکدیگر قرار گرفتهاند که این مسئله، بیانگر دغدغههای اندیشگانی مولوی دربارۀ این مؤلفههاست. در بخش کنشی، کنشها در چهار مقولة رنگ، صدا، مکان و حرکت نمود یافتهاند که اغلب، دلالتهای ضمنی نماد، با کارکرد کنشها در یک راستا قرار میگیرند؛ برای مثال، باز جان با شنیدن صدای موسیقی و طبل عشق آرزوی دیدار معشوق در او زنده میشود و بههمیندلیل، حرکت مسیحوار باز، با رنگ سفید و مکان آن تطابق پیدا میکند. در نقطة مقابل باز، کلاغ با داشتن رنگ سیاه، حرکت روبهپایین و مکان مردار، مبین تطابق کنشها با دلالت ضمنی نماد است. درنهایت، روح تعالیبخش مولوی معتقد است که این دوگانگیها زمانی از میان برمیخیزند؛ اما در مواردی، این دگردیسیها درجهت عکس پیش میروند که این مسئله، ناشی از پویایی و هنجارشکنیهای عرفان مولوی است. گذر متن غزلیات شمس از حالت مکانیکی به دینامیکی نیز منوط به ساختارشکنیهای موجود در دلالتهای قراردادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 195
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فرآیند نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی
نویسنده:
مرتضی حیدری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نشانه شناسی
,
حروف الفبا
,
چارلز سندرس پیرس
چکیده :
سنایی با بهرهگیری از کیفیتهای تصویری و ترکیبی حروف الفبا در دیوان خود اشعار بسیار زیبایی سروده است. بهکارگیری نظریّهای فراگیر در مطالعه این سرودهها که زمینههای فرهنگی هنر سنایی را پوشش دهد و نتیجهای فراخور یک پژوهش را در بر داشته باشد، نیازی است آشکار. در مقاله حاضر، نگارنده بر پایه آرای چارلز سندرس پیرس به نشانهشناسی نگرشهای الفبایی سنایی میپردازد و همه سرودههای حروفی او را گزارش میکند. نظریّه نشانهشناسی پیرس با دانش نقد بلاغی رایج در زبان فارسی پیوند تنگاتنگی دارد، امّا از توانش تفسیری بالاتری در مقایسه با آن برخوردار است و رسیدن به نتیجهای علمیتر را میسّر میکند. در این پژوهش، سهگانههای مشهور شمایل، نمایه و نماد پیرس و فرآیند تکامل نشانگی آنها در دیوان سنایی پژوهیده شده است. فرآیندهای نشانگی متفرّد، خطّی و متداخل، سهگونه سیر نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی هستند که نگارنده آنها را از یکدیگر بازشناخته است. نگارنده در پایان نتیجه میگیرد که نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی، دارای نسبت بسیار آسان با موضوع و تفسیر خود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانهشناسی غزلی از مولانا
نویسنده:
یداله محمّدی ، مصطفی گرجی ، احمد پارسا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد ادبی
,
نشانه شناسی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
رحمت الهی ,
عقل(منطق) ,
خاموشی ,
معشوق ازلی ,
طلب ,
زبان شناسی ,
حضرت رحمت ,
مقام حجاب ,
مقام تسلیم ,
مقام سکر ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
عقل(قوه عاقله) ,
زندان دنیا ,
رحمت امتنانیه ,
رحمت وجوبیه ,
تسلط صفات قهر ,
نشانه شناسی ادبی ,
چکیده :
مولانا جلالالدّین محمّد بلخی(604 – 672ق) از شاعران و عارفان بزرگ ایرانی است. درک مفاهیم غزلیّات مولوی برای کسانی که آشنایی کمتری با ذهن و زبان او دارند، دشوار است. وجود اصطلاحات عرفانی، وسعت اطّلاع او از دانشهای گوناگون شرعی، مسائل ادبی و فرهنگ عمومی اسلامی از دلایل این امر شمرده میشوند. علیرغم روند رو به رشد مولویپژوهی در چند دهۀ اخیر و تلاشهای ارزندۀ مولویپژوهان هنوز نکات درخور تأمّل بسیاری در تفسیر برخی از غزلیّات این سرایندۀ توانمند به چشم میخورد و جای پژوهشهای بایستۀ بسیاری در این عرصه خالی است. بررسی انواع نشانهها(رمزگانها) در غزلیّات شمس از مواردی است که کمتر بدان پرداخته شده است. پژوهش حاضر با عنوان «نشانهشناسی غزلی از مولانا» به واکاوی نشانههای عرفانی و ادبی در یکی از غزلهای مولانا به مطلع: ای رستخیز ناگهان، وی رحمت بیمنتها ای آتشی افروخته در بیشۀ اندیشهها پرداخته و رابطۀ میان دالّها و مدلولها(دلالت) را نشان داده است: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– تحلیلی است و دادهها با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوا به روش کتابخانهای و سندکاوی و بر اساس دانش نشانهشناسی بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. وجود واژههای «آتش، جان، حاجب، خامش، خورشید، رحمت، رنگ، زندان، ساقی، سکر، طالب، عقل، علم، کین، مست و مفتاح» به عنوان نشانههای عرفانی و «قافیۀ میانی»، «مجاز و اغراق»، «زنجیرههای باهمآیی»، «غلبۀ وجه تفسیری»، «بهرهگیری هنرمندانه از بحور عروضی» و «غنای موسیقی کناری» به عنوان بخشی از نشانههای ادبی در این غزل از یافتههای این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانه شناسی حسادت با تکیه بر منابع اسلامی
نویسنده:
ابوالقاسم ولی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسادت
,
نشانه شناسی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
چکیده :
هدف این مقاله، معرفی مستند نشانگان حسد از منظر اسلام می باشد. این پژوهش، که از نوع تحقیقات بنیادی است، برای بررسی شاخص ها و نشانه های حسادت و تحلیل روان شناختی آن، اطلاعات به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است؛ یعنی با استفاده از تفاسیر قرآن و کتب روایی، ویژگی های فرد حسود به صورت توصیفی جمع آوری و پس از دسته بندی، تجزیه و تحلیل گردیده است. بدین منظور، این نوشتار پس از تعریف لغوی و اصطلاحی حسادت و تفکیک آن از مفاهیم مشابهی همچون غبطه، منافسه، حسرت، غیرت، غل و نصیحت، به نشانه شناسی حسد با توجه به آیات و روایات می پردازد و با تقسیم نشانه های حسد به سه مؤلفه شناختی، عاطفی و رفتاری، برای حسادت، سه نشانه شناختی، شش نشانه عاطفی و نُه نشانه رفتاری از منابع اسلامی مورد شناسایی قرار می دهد. در پایان راه هایی برای تشخیص موقتی و قطعی حسادت، ارائه گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نمونههایی از آیات مشابه از منظر اعجاز شناختی قرآن کریم
نویسنده:
لیلا ندیرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معجزه
,
نشانه شناسی
,
معارف اسلامی
,
وحدت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات
,
انسجام قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
زبانشناسی شناختی
چکیده :
عنوان پژوهش حاضر «بررسی نمونههایی از آیات مشابه از منظر اعجاز شناختی قرآن کریم» است.اعجاز شناختی قرآن کریم نظریهای زبانشناختی درباره آیات قرآنی از جمله آیات مشابه است و توسط نظریهپرداز محترم آقای دکتر علیرضا قائمینیا مطرح شده است. این نظریه را میتوان با دو اصل مهم آن شناسایی کرد. طبق اصل اصالتِ تعبیر، مفهومسازی آیات منحصر به فرد و غیرتکراری است و هر آیه بر مفهومسازی خاصی استوار است. اصل تعیینپذیری معنا میگوید معنای آیات طبق بافت و سیاق به کار رفته تعیین میشوند. قطعاً از میان آیات، انتخاب آیات مشابه کاربردیترین روش در بررسی منحصر به فرد بودن آیات با توجه به سیاق به کار رفته است. دستاورد مهم این نظریه اختصاص جایگاه ویژه به هر یک از آیات است، که نتیجه آن چینش آیات به سلیقه مفهوم سازنده و به عبارتی توقیفی بودن ترتیب آیات میباشد.دانشمندان اسلامی بر تفاوت آیات به ظاهر تکراری و مشابه همواره صحه گذارده و با بررسی موردی آیات سعی کردهاند این تفاوتها و حکمت آنها را نشان دهند، و به مراد جدی گوینده دست یابند، اما روشی اصولی برای این بررسیها ارائه ندادهاند.مباحث ادبی مسایل بسیاری را در تفسیر متن مطرح کرده است، اما قطعاً تفسیر برای پیشبرد کار خود به روش اصولی و مدون نیاز دارد و بررسی آیات ذیل پژوهشهای زبانشناختی این هدف را تأمین خواهد کرد. پژوهش حاضر تلاش میکند تا ذیل نظریه اعجاز شناختی با انطباق اصول زبانشناختی بر آیات مشابه، برخی از آنها را با استفاده از جنبههای شباهت و تفاوت آنها تحلیل نماید. حاصل کار، تکیه بر جنبه تفاوت آیات با استفاده از تمهیدات زبانشناختی و پیشبرد تفسیر آیات خواهد بود که در برخی موارد نکات جدید و قابل توجهی را در جزئیات آیات بررسی شده آشکار میکند. این بررسیها تفاوت کانون توجه آیات را مشخص مینماید، به تفکیک فضاهای مختلف که آیات در آن قرار دارند کمک میکند، و تفاوت ساختار نیرو، پویایی آیات گوناگون را نشان میدهد. به علاوه قالب افعال و صفات و زمان افعال به توجه ما در تفاوت آیات جهت میبخشد، و موارد دیگری که مفسر با تمرین انطباق این تمهیدات بر آیات مهارت به کارگیری آنها را کسب میکند. بررسی معناشناختی آیات و آیات مشابه به جهت علمی بودنِ روشِ آن، حایز اهمیت است. به علاوه این روشِ بررسی و تفسیر آیات، به دستهای از کوششهای تفسیری پراکنده قبلی جهت و ارتباط خاصی میبخشد، خطای ادبی بسیاری از تحلیلهای ادبی را مینمایاند و افق دید مفسر را به جاهایی کشاند که بدون این دانش امکان دسترسی به آنها میسر نخواهد بود. در نهایت تحلیل تعبیرهای قرآنی از منظر زبانشناختی، به عنوان یکی از شیوههای فهم قرآن، امکانی برای درک تعابیر بدیع و مفاهیم عمیق و لایهای آیات فراهم میآورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانه شناسی کبر، حرص و حسادت در منابع اسلامی با گرایش روانشناسی مثبت
نویسنده:
عبدالوحید داودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حسادت
,
نشانه شناسی
,
کبر
,
حرص
چکیده :
توجه به مسائل اخلاقی سابقه ای به درازای تاریخ بشری دارد . در علم اخلاق صفات اخلاقی به دو دسته فضائل و رذایل اخلاقی تقسیم می شود، در چند سال اخیر و با پیشرفت علم روانشناسی ، گرایشی جدید به نام روانشناسی مثبت بوجود آمده که این علم توجه خود را به فضائل اخلاقی و قابلیت های انسانی معطوف کرده است. توجه به فضائل اخلاقی بدون نگاه به رذائل اخلاقی کاری ناقص می باشد و به همین خاطر نگاهی جدید در روانشناسی مثبت بوجود آمده که به رذایل اخلاقی و اثر آنها در تضعیف فضایل اخلاقی توجه می نماید.سه رذیله اخلاقی مهم که در منابع دینی و اخلاقی به آنها توجه فراوانی شده است کبر ، حرص و حسد می باشند،اهمیت این سه صفت به قدری زیاد می باشد که از آنها در روایات به عنوان(( اصول الکفر)) تعبیر شده است. برای شناسایی هر امری در زندگی احتیاج به دانستن نشانه های آن داریم و رذایل اخلاقی نیز از امر مستثنی نیستند بنابراین برای شناسایی رذایل اخلاقی باید ملاکی عینی برای آنها در اختیار داشته باشیم ، و همچنین با توجه به فرهنگ اسلامی و ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی باید این نشانه شناسی از طریق منابع دینی صورت بگیرد.در این تحقیق به نشانه شناسی این سه صفت اخلاقی و اثر آنها بر فضائل و قابلیت های مطرح شده در روانشناسی مثبت پرداخته شده است.برای رسیدن به هدف تحقیق برای کبر 20 نشانه و برای حرص 15 نشانه و برای حسد 25 نشانه از منابع اسلامی استخراج شدهو سپس رابطه نظری این نشانه ها را با قابلیت های مورد تاکید روانشناسی مثبت بررسی گردید که اثر منفی صفات فوق در اکثر قریب به اتفاق قابلیت ها بدست آمده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانه شناسی حق و باطل در نهج البلاغه از دیدگاه گریماس
نویسنده:
هیبتاله کمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
روایت
,
باطل
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
کنش گر
,
نشانه شناسی
,
معلوم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
نظریه گریماس
چکیده :
تاریخ مویّد این حقیقت است که بشر بر اساس جهانبینی خود، رویدادهای پیرامون خود را به حق و باطل تقسیم کرده است . انسان به اقتضای حکمت خداوند، موجودی بالفطره حقگراست و باید با گرایش ذاتی به عدالت، راه خویش را به سوی حق از میان راههای باطل بیابد . لذا خداوند او را به قدرت تعقّل مجهّز نموده تا بتواند راه بندگی معبود را تا سرمنزل مقصود بپیماید وگام نخست، شناخت حق و باطل است . انسان در مسیر تکاملی خود، همواره باید بر سر دوراهی حق و باطل بایستد و هر لحظه دست به انتخاب بزند به همین منظور، شناخت حق و باطل از ضروریترین معارف بشری است. و از آنجا که نهج البلاغه، بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر بعد از قرآن کریم است به بررسی مصداقهای حق و باطل در 9 خطبهی آن پرداختهایم ( خطبه ی 1، 3، 27، 83، 91، 109، 125، 160، 192 ) و این امر را با توجّه به الگوی یکی از نشانهشناسان فرانسوی به نام آلژریداس ژولین گریماس در قالب مربّع نشانهشناسی او مورد بررسی قرار دادهایم . شش نقش اصلی یا به تعبیر گریماس، کنشگر در این مهمّ، بازنمائی شدهاند که عبارتند از : فرستنده، پذیرنده، فاعل، هدف، یاریگر و بازدارنده . بر اساس الگوی گریماس، در خطبههای مورد نظر این نکات به چشم میخورد : 1 – فاعل دراکثرموارد،امیرالمومنین (ع) است. 2– پذیرنده « ذینفع » در اکثر موارد مردم کوفه میباشد و به بیانی دیگر می توان بشریّت را به عنوان ذی نفع در نظر گرفت و شخص خاصّی مورد نظر نیست 3 – دراکثرخطابهها، کنشگر بازدارنده یا یاریدهندهای وجود ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانه شناسی خطبههای نهج البلاغه: 3 (شقشقیه)،193(متقین)، 83 (الغرّاء) ، 109(معروف به الزهراء) وخطبه 176
نویسنده:
نفیسه رضائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
دال
,
نشانه شناسی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
چکیده :
چکیده:دانش نشانهشناسی با هدف بررسی روابط میان نشانهها، یکی از مباحث جدید در مبانی نقد معاصر است. بن?انگذار این علم، «فرد?نان دو سوسور» زبان شناس سوئ?س? است، او نشانهشناس? را علم? معرف? م?کند که به بررس?«زندگ? نشانهها در دل زندگ? اجتماع?» م?پردازد.از نشانهشناسی خطبه «شقشقیه»ـ که درحقیقت شکوائیّه امام علی(ع) از ماجرای سقیفه و تصاحب ناعادلانه حکومت پس از وفات پیامبر اعظم(ص) و غصب خلافت از جانب خلفای سه گانه است ـ چنین استنباط میشود که علی(ع) در ورای این شکایات، هدایتگری انسانها و اجرای وظیفه خود، در برابر خداوند را به مخاطب القا میکند و در واژگان و حروف نیز آشکار میکند و در خطبه «غراء» سعی دارد مخاطبان را به خدا و مرگ و دنیا هشدار دهد تا بتواند آنها را به اعمال نیک نزدیک ساخته و از دنیاگرایی و زیورهای او دور سازد و در خوانش پسکنشانه سعی دارد با توصیف خداوند، مردم را به پیروی از دستورات او دعوت کرده و آنان را به پندپذیری از آثار گذشتگان دعوت کند. استفاده از صنعتهای بلاغی در این خطبه نقش مهمی ایفا میکنند.در خطبه« 109» نیز تمام تلاش حضرت(ع) در دورکردن مخاطبان از دنیا و نزدیکشدن آنها به خداوند و رسولش است تا بتواند آنها را بهتر با معبودشان آشنا سازد. او با ذکر این مطلب که دنیا جایگاهی برای عبور و آزمایش انسانها است، میکوشد آنها را از دنیاگرایی و دامهایی که هر لحظه ممکن است سبب گرفتار شدن انسانها شود، نجات دهد. وی مطالب مورد نظر خود را در حروف نیز آشکار میسازد. امیرمومنان(ع) در خطبه«176» رذیلتهای اخلاقی را به مخاطبان خود هشدار میدهد و آنان را از اعمال زشتی که سبب گمراهی و واردشدن دستورات جدید در دین میشود، برحذر میدارد. با بیان اینکه تقوا و عمل صالح مهمترین اصلی است که انسانها باید انجام دهند، آنان را به اطاعت از دستورات الهی، انجام واجبات و ادا کردن حقوق خداوندی دعوت میکند.در خطبه «متقین» اینگونه بر میآید که علی(ع) تنها سر آن دارد تا پرهیزکاران و ویژگیهای آنان در شبانهروز را به تصویر بکشد و به ریزترین حرکات آنان اشاره کند، امّا آنچه در ورای آن میتوان تجسّم کرد این است که علی(ع) در میان سخنان خود مخاطب را به پرهیزکاری دعوت میکند و از آنان نیز میخواهد برای افزودن به توشه خود، عمل صالح انجام دهند.کلمات کلیدی: نهجالبلاغه، نشانهشناسی، حضرت علی(ع)، دال، مدلول، خوانش
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانه شناسی حق الناس در قرآن و حدیث
نویسنده:
مهسا شهابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حق الناس
,
نشانه شناسی
,
حقوق مادی
,
حقوق معنوی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
چکیدهحق الناس از مفاهیم اساسی دین مقدس اسلام است که نسبت به ادیان دیگر بسیار ویژه به آن پرداخته شده است. از آنجا که در منطق خداوند حق الناس بیشتر از حق الله حساسیت دارد؛ اهمیت و ضرورت بررسی این موضوع را دو چندان می سازد. اگر جامعه ای به این درک برسد که حقوق افرادش مهم و ارزشمند است و در هر شرایطی باید رعایت شود؛ بدون شک، سریع تر پله های ترقی را طی خواهد کرد. از این رو، در پژوهش حاضر سعی شده است با روش توصیفی – تحلیلی به گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه ای به مسئله حق الناس پرداخته شود و آن را در قالب سه فصل با عناوین نشانه شناسی حق الناس در بعد مادی در قرآن و حدیث، نشانه شناسی حق الناس در بعد معنوی در قرآن و حدیث، رعایت حق الناس در سیره معصومین (علیهم السلام)، بیان کند.واژگان کلیدینشانه شناسی، حق الناس، حقوق مادی، حقوق معنوی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ادبی زبانی داستان قرآنی موسی(ع) و خضر از منظر نظام های گفتمانی
نویسنده:
فریده داودی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نشانه شناسی
,
نشانه - معناشناسی گفتمانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نظامهای گفتمانی
,
حکایت موسی و خضر
کلیدواژههای فرعی :
قرآنپژوهی ,
حضرت خضر(ع) ,
حضرت موسی (ع) ,
خصایص قصص قرآن ,
قصص قرآن کریم ,
نظام گفتمانی تنشی ,
نشانه شناسی سوسور ,
تفسیر داستان موسی و خضر ,
نظام گفتمانی رخدادی ,
نظام گفتمانی تجویزی ,
چکیده :
از رویکردهای مهم و دیرینۀ قرآن پژوهان، تأمل در زبان و چگونگی فهم و تفسیر این متن عظیم است که دارای وجوه گوناگون دینی، معرفتی و هنری می باشد. از جملۀ این رویکردها، رویکرد ادبی و زبان شناسی به قرآن است که افرادی چون سید قطب، مستنصر میر، نیل رابینسون، ایزوتسو، آنگلیکا نویورت طرح و آثاری در این زمینه تألیف کرده اند. با پیشرفت تحلیل مباحث گوناگون زبان شناسی و نشانه شناسی در متون مختلف، دریافته می شود که متن قرآن کریم و از جمله قصص قرآنی در بردارندۀ بسیاری از شگردهای زبانی در رساندن و القای مفاهیم متعالی خویش است که از این حیث کمتر به آنها پرداخته شده است. این پژوهش با تحلیل داستان موسی و خضر در سوره کهف، بر اساس تحلیل نشانه معناشناسی گفتمانی به توصیف و تبیین انواع نظام های گفتمانی چون رخدادی، تجویزی و تنشی در این داستان می پردازد. با توجه به این نکته که در این تحقیق، ما هرگز در صدد این نیستیم که ارزش قصص قرآن را به سبب دارا بودن این نظام های گفتمانی بدانیم، بلکه با قبول تعالی همه جانبۀ این متن برآنیم که این بعد از نظام های گفتمانی را در ساختار و محتوای آن آشکار سازیم. به سخنی دیگر در صدد توصیف این نظام ها در سطح و عمق این قصه هستیم تا از این رهگذر به بیان و اثبات یکی دیگر از ابعاد ارزشمند قصه های قرآنی پرداخته شود. روش تحقیق به شیوۀ تحلیل محتوا و بر اساس نظریه های نشانه معناشناسی است که توسط افرادی چون گرمس و کورتز در سالهای اخیر مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 58
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید