جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 610
نقدهای نیچه به علم جدید
نویسنده:
روح‎‌الله کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده زمانی که سوت قطارها، زنگ تلفن‌ها و روشنایی لامپ‌ها مجالی برای مردم قرن نوزدهم برای شک دربارۀ علم جدید و فواید فناورانه آن باقی نگذاشته بود، نیچه آن را به چالش ‌کشید. او با نقد این تصور که جهان طبیعت به‌گونه‌ای تنظیم شده است که با «قواعد» یا «قوانین» علمی ما مطابقت داشته باشد، اصلی‌ترین بنیان علم جدید را زیر سؤال ‌برد. او همچنین با نقد اصل علیّت که برای فهم علمی جهان بسیار ضروری است، نقد خود را عمق ‌بخشید. البته تفاوت‌های مهم و ظریفی میان نقد وی از مفاهیم «قانون» و «علیت» در آثار دورۀ اولیه و میانی نیچه و آثار دورۀ نهایی‌اش وجود دارد. نیچه در لایه‌های ژرف‌تری از نقد خود تلاش می‌کند با کشف پیوندی عمیق میان علم و مابعدالطبیعه، افسانه از کار درآمدنِ «جهان حقیقی» را بی‌بنیان شدن کل بنای علم جدید جلوه دهد. از این رو، نیچه علم را نیهلیستی می‌داند و با مقایسۀ علم و الهیات، علم را والاترین صورتِ آرمان زهد و بهترین هم‌دست آن معرفی می‌کند. البته باید توجه داشت که هدف نیچه نهایتاً نه کنارگذاشتنِ علم و خواستِ حقیقت به‌عنوان رانۀ اصلی آن، بلکه تجدید بنای آن بر ستونِ ارزش‌های نویی است که به زندگی آری گویند.
صفحات :
از صفحه 53 تا 79
مروری بر آراء تربیتی استاد مطهری و نیچه
نویسنده:
نويسنده:سیداحمد هاشمی نويسنده:نهضت صفایی نويسنده:ابراهیم صحرانشین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: موعود اسلام,
چکیده :
در پژوهش حاضر به بررسي آراء تربيتي نيچه پرداخته شده که طي آن مهم‌ترين نظريه‌ها و اصول تربيتي وي، همچنين انتقادهاي وارد شده در اين زمينه مورد بررسي قرار گرفته است. نويسنده به بررسي مکتب تربيتي شهيد مرتضي مطهري و انتقادات، نظريه‌ها و اصول مهم وي در خصوص انسان و تربيت ديني او پرداخته شده است. اين مجموعه در پنج فصل تنظيم شده است.
سودمندی و ناسودمندی تاریخ برای زندگی
نویسنده:
نويسنده:فریدریش‌ویلهلم نیچه مترجم:پیتر پرویس مترجم:عباس کاشف مترجم:ابوتراب سهراب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر و پژوهش فرزان روز,
سپیده‌دمان
نویسنده:
نويسنده:فریدریش‌ویلهلم نیچه مترجم:علی عبداللهی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: جامی,
دجال: تلاشی برای نقد مسیحیت
نویسنده:
نويسنده:فریدریش‌ویلهلم نیچه مترجم:سیدسعید فیروزآبادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: جامی,
چنین گفت زرتشت: کتابی برای همه کس و هیچ کس
نویسنده:
نويسنده:فریدریش‌ویلهلم نیچه مترجم:داریوش آشوری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: موسسه‌ انتشارات‌ آگاه,
جایگاه انسان کامل در کارکرد فردی دین از دیدگاه شهید مطهری و نیچه
نویسنده:
نويسنده:نسرین هژیری نويسنده:رقیه نظری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی - مشهد: انتشارات 110,
کلیدواژه‌های اصلی :
انسانی، زیاده انسانی
نویسنده:
نويسنده:فریدریش‌ویلهلم نیچه مترجم:ابوتراب سهراب مترجم:محمد محقق‌نیشابوری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر مرکز,
چکیده :
مجموعه‌ی حاضر، شامل گزین گویه‌های نگارنده است که در بخش نخست، با تفکر مابعدالطبیعی، سر و کار دارد. او "مابعدالطبیعه" را پدیده‌ای می‌داند که باید شناخت نه مجموعه‌ای از احتجاجات که ذهن را باید به آن درگیر کرد. همین رویکرد در زمینه‌ی اخلاقیات در بخش دوم (تاریخ احساسات اخلاقی)، نخستین تلاش نیچه برای رسیدن به آن چه "تبار شناسی اخلاق" نامیده؛ در مورد دین در بخش سوم (حیات دینی) و در مورد هنر در بخش چهارم (نفوس هنرمندان و نویسندگان) دیده می‌شود. در هر یک از این موارد، نیچه پیشنهاد می‌کند که این امور ظاهرا متعالی را هم چون پدیده‌هایی انسانی ـ تجارب و فعالیت‌های آدمیان ـ قلمداد کنیم و بپرسیم هنگامی که این امور در حیات انسانی به وقوع می‌پیوندد، چه پیش می‌آید و به جای تعالی آن‌ها این گمان را پیش فرض بگیریم که ظاهر متعالی آن‌ها فریبنده است. در چهار فصل بعدی، "نیچه" توجهش را به قلمرو روابط و گونه‌های فرهنگی و اجتماعی و پیوندهای شخصی، معطوف می‌کند. این التفات، بیشتر متوجه فرهنگ است و نه هنر و ادبیات و او تلاش می‌کند در بخش پنجم، فرهنگ را به دقت، بررسی کند. نهادها و روابط اجتماعی، مرحله‌ی منطقی بعدی است، بخش ششم (انسان در جامعه) و پس از آن مسائل خانوادگی "زن و کودک" و حیات سیاسی "نگاهی به دولت"، مطرح می‌شود. اگر در چهار بخش نخست، "نیچه"، مسائلی را ارزیابی می‌کند که از نوعی معنای متعالی برخوردار است و "هگل"، قلمرو آن‌ها را گستره‌ی "روحانیت مطلق" می‌دانست، در این جا اموری را ارزیابی می‌کند که آن چه را "هگل"، "حیات یک ملت "در سطح روحانیت عینی"، نامیده بود، محقق می‌سازند. این‌ها نیز در زمره‌ی مسائلی عمده هستند که عموما انسانیت و معنا و ارزش انسانی ما بر اساس آن‌ها تصور می‌شود.
انسانی، بسیار انسانی: شامل دو کتاب، کتاب سوم: آراء و گفته‌های گوناگون، کتاب چهارم: آواره و سایه‌اش
نویسنده:
نويسنده:فریدریش‌ویلهلم نیچه مترجم:سیدسعید فیروزآبادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: جامی,
انسانی، بسیار انسانی
نویسنده:
نويسنده:فریدریش‌ویلهلم نیچه مترجم:عباس کاشف
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: فرزان روز,
چکیده :
كتاب حاضر معرف آغاز دوران ميانه نيچه است كه با يك گرايش به فلسفه تحصلي مشخص رمانتي‌سيزم آلمان مي‌گويد. او پرسپكتي‌ويزم خود را به عنوان طرح‌هاي توجيهي به كار مي‌گيرد. نيچه در اين كتاب از بحراني كه تماميت فرهنگ و تمدن ما را درهم مي‌نورديد سخن مي‌گويد. نيچه معتقد بود كه آن آزادي كامل روح كه همسنگ تملك نفس و تهذيب قلب است، وجود ندارد.
  • تعداد رکورد ها : 610