جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 318634
سویه‌ها: مطالعه‌ای در فلسفه هگل
نویسنده:
تئودور دبلیو آدورنو؛ ترجمه: محمد مهدی اردبیلی، حسام سلامت، یگانه خویی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
تئودور آدورنو در ١٤ نوامبر ١٩٥٦، به مناسبت صدوبیستوپنجمین سالمرگ هگل، در دانشگاه آزاد برلین سخنرانی ای ایراد کرد که بنا بود به ابعاد و سویه های فکری هگل اختصاص داشته باشد. در همان ایام همین مباحث و دیگر مسائل و موضوعات را به نحوی مبسوط تر در قالب درسگفتاری رادیوی مطرح کرد. از آن جا که مباحث سخنرانی دانشگاهی و درسگفتار رادیویی عمیقا به هم ارتباط داشتند، آدورنو مضامین این دو را، به علاوه «اضافاتی مهم» در قالب تک نگاری ای با عنوان «سویه های فلسفه هگل» گرد هم آورد. تئودور آدورنو در این کتاب، برحسب قرائت خاص خودش از ایدئالیسم آلمانی به طور کلی و فلسفه هگل به طور خاص، آن هم قرائتی که به اقتضای فشردگی فضای نوشتار هیچ گاه آن قدرها بسط نمی یابد و صرفا به اشاره برگزار می شود، پاره ای از تعیین کننده ترین پروبلماتیک های فلسفه هگل و نیز دیگر فلسفه های ایدئالیسم آلمانی: کانت، فیشته و شلینگ را برجسته می کند، و البته به سرعت از روی آن ها می پرد، تا در نهایت گرهگاه های این فلسفه را به یکدیگر وصل کند و انسجام منطقی آن و در عین حال تنش درونی اش را نشان دهد. در بخشی از مقدمه ی مترجمان آمده است: ...آدورنو زمانی دربارۀ هگل نوشت: «در قلمرو فلسفه [های] بزرگ، هگل بی تردید تنها کسی است که حین مواجهه با آثار او بعضی اوقات آدمی دقیقا نمی داند و نمی تواند قاطعانه حکم کند که سخن بر سر چیست، و تضمینی وجود ندارد که چنین حکمی اصلا ممکن باشد»(Adorno, 1994: 89). بی شک این دعوی در قبال خود آدورنو نیز، همپای هگل، راست می آید. دشواری نثر آدورنو در اغلب مواقع سرگیجه آور است و بعضا خواننده را، حتی خوانندۀ جدی و پیگیری را که با مواضع وی آشناست، مستأصل می کند و به این صرافت می اندازد که شکست اش را بپذیرد و کتاب را ببندد. در اینجا نیز به سیاق دیگر کارهای آدورنو با متنی به غایت فشرده و سهمگین سروکار داریم که اهم مواضع فلسفۀ هگل را، آن هم در نسبت انتقادی اش با کل سنت ایدئالیسم آلمانی، به یک نفس ترین شیوۀ ممکن، بی آنکه در این میان به خواننده مجال نفس کشیدن بدهد، روایت می کند. این روایت اما به هیچ وجه شرح و تفسیری آموزشی برای آشنایی مقدماتی یا پیشرفته با فلسفۀ هگل نیست. با این اوصاف خواننده ای که به قصد آموختن هگل به سراغ جستار حاضر برود احتمالا دست خالی باز خواهد گشت . وی در جستار حاضر برحسب قرائت خاص خودش از ایدئالیسم آلمانی به طور کلی و فلسفۀ هگل به طور خاص، آن هم قرائتی که به اقتضای فشردگی فضای نوشتار هیچگاه آنقدرها بسط نمی یابد و صرفا به اشاره برگزار می شود، پاره ای از تعیین کننده ترین پروبلماتیک های فلسفۀ هگل – و نیز دیگر فلسفه های ایدئالیسم آلمانی: کانت، فیشته و شلینگ – را برجسته می کند، و البته به سرعت از روی آنها می پرد، تا در نهایت گره گاه های این فلسفه را به یکدیگر وصل کند و انسجام منطقی آن و در عین حال تنش درونی اش را نشان دهد. با این تفاصیل با متنی طرفیم که بی رحمانه دیریاب و خصمانه سخت فهم است. این حقیقت اما عوض آنکه در حکم توجیهی برای انصراف از مواجهه با متن باشد اتفاقا ما را به کلنجاررفتن با آن و سروکله زدن با دقایق اش ترغیب می کند؛ دست کم تجربۀ ما چنین بوده است. از همین رو مترجمان خود را در نهایت ناگزیر یافتند که پیچ وتاب ها، ابهام ها و ارجاعات متن را برحسب فهم خود و تا جایی که توان نظری شان اجازه می داد در قالب یادداشتهای مختصر و مفصل، به اقتضای هر مورد، روشن سازند. هر چه باشد با جستاری سروکار داریم که اساسی ترین نکته های آن صرفا در حد اشارات گذرا طرح شده اند و اغلب ارجاعاتش به کانت، فیشته، شلینگ و هگل، لابد به این دلیل که اشراف خواننده بر سنت ایدئالیسم آلمانی را پیش فرض گرفته است، بی مهابا به درون متن پرتاب شده اند.
مرلو - پونتی: ستایشگر فلسفه
نویسنده:
ویراستار: تیلور کارمن، مارک‌ بی.ان هنسن؛ ترجمه: هانیه یاسری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
«مرلوپونتی: ستایشگر فلسفه» ویرایش‌شده توسط تیلور کارمن، یک سفر علمی به چشم‌انداز فلسفی موریس مرلوپونتی است که به خوانندگان کاوشی جامع از ایده‌های پیشگامانه او و تأثیر عمیق آن‌ها بر پدیدارشناسی وجودی ارائه می‌دهد. در این مجموعه روشنگر، کارمن کادری از همکاران محترم را گرد هم می‌آورند تا تفاوت‌های ظریف اندیشه مرلوپونتی را تشریح و روشن کنند و راهنمای ضروری برای کسانی که به دنبال درک عمیق این فیلسوف تأثیرگذار هستند ارائه می‌دهد. این کتاب به عنوان یک تلاش جمعی برای کشف پیچیدگی‌های میراث فلسفی مرلوپونتی آشکار می‌شود. محور اصلی کتاب، بررسی دقیق مفاهیم کلیدی مرلوپونتی، از ادراک تجسم یافته تا درهم‌تنیدگی ذهنیت و عینیت است. مشارکت‌کنندگان در یک رقص دیالکتیکی با این ایده‌ها شرکت می‌کنند و آن‌ها را در چارچوب وسیع‌تر گفتمان فلسفی تشریح و بازسازی می‌کنند. این یک تصویرنگاری نیست، بلکه یک تحقیق انتقادی است، که در آن نظریه‌های مرلوپونتی در معرض بررسی دقیق و ارتباط معاصر قرار می‌گیرند. خوانندگان از طریق شبکه پیچیده اندیشه مرلوپونتی، از درگیری اولیه او با پدیدارشناسی تا تحولات بعدی در هستی شناسی او، راهنمایی می‌شوند. این کتاب به نقشه راهی برای کاوش فکری تبدیل می‌شود و خوانندگان را دعوت می‌کند تا مسیر یک فیلسوف را دنبال کنند که ایده‌هایش همچنان در رشته‌های مختلف بازتاب می‌یابد. زبان مورد استفاده بدون به خطر انداختن عمق محتوا قابل دسترسی است و مفاهیم پیچیده فلسفی را برای خوانندگان در سطوح مختلف آشنایی با آثار مرلوپونتی قابل هضم می‌کند. مشارکت‌کنندگان تعادل ظریفی بین دقت علمی و وضوح ایجاد می‌کنند و ایده‌های فیلسوف را بدون ساده‌سازی بیش از حد ابهام‌زدایی می‌کنند. این یک تلاش باطنی نیست. این یک دعوت فراگیر برای خوانندگان است که صرف نظر از پیشینه فلسفی خود، با فلسفه مرلوپونتی درگیر شوند. جنبه جالب «مرلوپونتی: ستایشگر فلسفه» ارتباط آن با بحث های فلسفی معاصر است. مشارکت‌کنندگان این شکاف زمانی را پر می‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه ایده‌های مرلوپونتی با بحث‌های جاری در فلسفه، علوم شناختی و علوم انسانی طنین‌انداز می‌شوند و به آن کمک می‌کنند. این کتاب به گفتگوی پویا بین گذشته و حال تبدیل می‌شود و ارتباط پایدار میراث فلسفی مرلوپونتی را به نمایش می‌گذارد. در نتیجه، این همراه بیش از یک راهنما است. کارمن و هانسن، همراه با مشارکت‌کنندگان برجسته، جواهری علمی ساخته‌اند که خوانندگان را به کاوش در اعماق یکی از تأثیرگذارترین ذهن‌ها در پدیدارشناسی وجودی تشویق می‌کند. برای هر کسی که مشتاق کاوش متفکرانه در فلسفه مرلوپونتی است، این کتاب به عنوان یک همراه ضروری است و سفری جامع و جذاب به بینش های عمیق یک شخصیت برجسته فلسفی ارائه می‌دهد.
مرلو - پونتی
نویسنده:
تیلور کارمن؛ ترجمه: مسعود علیا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
کتاب «مرلو-پونتی» به قلم تیلور کارمن، تلاشی جامع برای بررسی فلسفه‌ی موریس مرلو-پونتی، یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان پدیدارشناس فرانسوی قرن بیستم است. کتاب کارمن به عنوان یکی از بهترین مقدمه‌ها برای ورود، آشنایی و تفحص در اندیشهی مرلوپونتی، به ویژه در پدیدارشناسی و فلسفه‌ی ادراک او به حساب می‌آید. کتاب اولا با مروری بر زندگی و آثار مرلوپونتی آغاز می‌شود که زمینه‌ای برای درک عمیق‌تر از سیر تفکر فلسفی او فراهم می‌آورد. کارمن سپس به جنبه‌های اصلی فلسفه‌ی مرلوپونتی، از جمله نظریات وی در مورد ادراک و روی‌آوری (قصدیت)، و نقش حیاتی بدن در رابطه با ادراک می‌پردازد. این بررسی ابتدایی نقش بسیار مهمی در فهم مرلوپونتی است زیرا خروج مرلوپونتی از ثنویت سنتی دکارتی، یعنی ثنویت سوژه و ابژه را نشان می‌دهد که در عوض آن، مرلوپونتی، بر ماهیت تجسم‌یافته (جسمی شده) تجربه‌ی انسانی تأکید می‌کند. کارمن سپس فلسفه‌ی تاریخ و فرهنگ را در تفکر مرلوپونتی مورد بحث قرار می‌دهد و دیدگاه‌های او را در مورد تأثیر ساختارهای اجتماعی بر ادراک و تجربه‌ی فردی توضیح می‌دهد. علاوه بر این، این کتاب تحلیلی از نوشته‌های مرلوپونتی در مورد هنر و زیبایی‌شناسی، با تمرکز ویژه بر آثار سزان، که مرلوپونتی برای نشان دادن ایده‌های فلسفی خود در مورد ادراک و واقعیت از آن استفاده می‌کرد، ارائه می‌کند. یکی دیگر از موضوعات کلیدی مورد بحث در کتاب کارمن، نقد «تفکر عینی» و بحث آزادی محدود است که مرلوپونتی در تقابل با مفهوم انتخاب رادیکال سارتر ارائه کرد. در واقع مرلوپونتی با حد زدن آزادی، امکان اراده‌ی آزاد را ایجاد می‌کند در حالی که سارتر با گزافی کردن این اراده، اساسا مسئله را حذف می‌کند. این بحث با تفسیر جدید مرلوپونتی از «پدیدارشناسی ادراک»، عنوانی که کارمن از آن برای ارائه‌ی دیدگاه‌های نوآورانه‌ی فیلسوف استفاده می‌کند، غنی‌تر می‌شود. به طور خلاصه، کتاب «مرلوپونتی» تیلور کارمن، یک مطالعه‌ی مفید برای کسانی است که به دنبال درک طیف کامل و جامعی از فلسفه‌ی مرلوپونتی هستند، به نحوی که یک منبع ایده‌آل برای دانشجویان و دانش پژوهان پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم، و فلسفه‌ی قرن بیستم و همچنین برای هر کسی در حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی فعالیت می‌کند محسوب می‌شود.
فلسفه اروپایی در قرن بیستم
نویسنده:
زکری دیویس ... [و دیگران]؛ ترجمه: فرزاد جابرالانصار ... [و دیگران]
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
یوگا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
جیمز هیوئیت
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Hodder and Stoughton ,
چکیده :
در این کتاب ابتدا مولف، حرکت‌ها، کنترل‌های تنفسی و تمرین‌هایی را شرح می‌دهد که در سلامت و تسلط بر بدن موثر است .سپس اعمالی که به توازن ذهنی می‌انجامد بیان می‌شود. کنترل حواس، تمرکز، مراقبه و جذبه را جا یوگا از آن جمله است .در آغاز کتاب، چکیده‌ای از مطالب آن به چاپ رسیده است.
یوگا
عنوان :
نویسنده:
جیمز هیوئیت؛ ترجمه: امید اقتداری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
در این کتاب ابتدا مولف، حرکت‌ها، کنترل‌های تنفسی و تمرین‌هایی را شرح می‌دهد که در سلامت و تسلط بر بدن موثر است .سپس اعمالی که به توازن ذهنی می‌انجامد بیان می‌شود. کنترل حواس، تمرکز، مراقبه و جذبه را جا یوگا از آن جمله است .در آغاز کتاب، چکیده‌ای از مطالب آن به چاپ رسیده است.
ایمانوئل کانت
نویسنده:
آنتونی کنی؛ ترجمه: رضا یعقوبی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه,
چکیده :
دو چیز ذهن را با تحسین های جدید و فزاینده پر می کند. . . آسمان پر ستاره بالای سرم و قانون اخلاقی درون من. امانوئل کانت (1724-1804) تأثیر عمده ای در فلسفه، به ویژه در زمینه های معرفت شناسی، اخلاق، الهیات، نظریه سیاسی و زیبایی شناسی داشته است. کتاب "ایمانوئل کانت " تاریخچه ای مختصر است که با در نظر گرفتن هر یک از آثار اصلی کانت به ترتیب شکل ظاهری، توسعه اندیشه کانت را توضیح می دهد و ارتباط معاصر آن را برجسته می کند. این کتاب دارای یک گاهشماری مختصر به‌علاوه واژه‌نامه‌ای از اصطلاحات کلیدی و فهرستی از خواندن بیشتر در پشت است. آنتونی کنی نویسنده این کتاب یکی از بهترین شارحان زنده تاریخ فلسفه غرب است. او در این کتاب شرحی از کانت ارائه می دهد که به دلیل ایجاز و دقت آن قابل تحسین است. او همچنین به خوانندگان کمک می کند تا در مورد ارزش اندیشه کانت تأمل کنند و در عین حال به نقاط ضعف و قوت آن اشاره کنند.
تاریخ فلسفه غرب: فلسفه باستان
نویسنده:
آنتونی کنی ؛ ترجمه: رضا یعقوبی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه(رسته تهیه و توزیع و فروش کتاب),
چکیده :
تاریخ فلسفه ی غرب اثر فیلسوف و پژوهشگر معاصر فلسفه، «آنتونی کنی» است که در چهار جلد نوشته شده است. جلد اول آن به فلسفه ی باستان، جلد دوم به فلسفه ی قرون وسطی، جلد سوم به پیدایش فلسفه ی جدید و جلد چهارم و پایانی آن به فلسفه ی جدید می پردازد. تمام جلد های کتاب های کنی با جملاتی چون "اثری فوق العاده با ارزش عالی" (Times Higher Education Supplement) و "عمومی و قابل دسترسی" (London Review of Books) ستایش شده اند. این چهار جلد در کنار یک دیگر، یک گزارش مداوم از تفکر بزرگ جهان غرب را ارائه می دهند. در اینجا خوانندگان نه تنها یک راهنمای معتبر برای تاریخ فلسفه، بلکه مقدمه ای قانع کننده برای هر زمینه اصلی تحقیق فلسفی پیدا می کنند. کنی داستان فلسفه را به صورت وقایع می گوید. روایت پر جنب و جوش او زندگی فیلسوفان بزرگ را از نو زنده می کند و پیشینه تاریخی و فکری کارهای آنها را به صورت کامل ارائه می دهد. کنی همچنین از نزدیک به هر یک از زمینه های اصلی کاوش فلسفی نگاه می کند: دانش و فهم؛ علوم پایه؛ متافیزیک؛ ذهن و روح؛ ماهیت و محتوای اخلاق؛ فلسفه سیاسی؛ و خدا. کتاب «تاریخ فلسفه ی غرب» یک تاریخ نگاری از رشد فکری تمدن غربی است و به خوانندگان این امکان را می دهد تا تولد و رشد فلسفه را از دوران باستان تا به امروز ردیابی کنند. جلد اول این کتاب با نام فلسفه ی باستان به منشا فلسفه، شکل گیری آن و فیلسوف های اولیه ی دوران یونان باستان می پردازد.
نو ارغنون
عنوان :
نویسنده:
فرانسیس بیکن؛ ترجمه: محمود صناعی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: جامی,
چکیده :
کتاب «نو ارغنون» یک اثر فلسفی است که توسط فرانسیس بیکن ، به زبان لاتین نوشته شده و در سال 1620 منتشر شده است. بیکن در مورد سیستم جدیدی از منطق توضیح می دهد که معتقد است از شیوه های قدیمی قضاوت برتر است. این روش امروزه به عنوان روش باکونی شناخته می شود. برای بیکن ، یافتن ماهیت یک چیز یک فرایند ساده کاهش و استفاده از استدلال استقرایی بود. برای یافتن علت "طبیعت خارق العاده" مانند گرما ، باید همه موقعیتهایی را که در آن گرما یافت می شود ، لیست کنید. سپس باید فهرستی دیگر تهیه شود که مواردی مشابه با موارد لیست اول را به جز کمبود گرما فهرست کند. جدول سوم مواردی را نشان می دهد که گرما می تواند در آن متفاوت عمل کند. "ماهیت شکل" یا علت گرما باید آن چیزی باشد که در همه موارد جدول اول مشترک است ، از همه موارد جدول دوم فاقد است و در موارد جدول سوم از نظر د
آفرینش و نظام کیهانی: غزالی و ابن‌سینا
نویسنده:
ریچارد فرانک؛ ترجمه: شکوفه منشی، زهرا پورسینا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دوستان (رسته تهیه و توزیع و فروش کتاب),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 318634