جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 318634
بهائیت در تحقیقات دنیس مک‌ اوئن
نویسنده:
دنیس مک‌ اوئن؛ ترجمه: حمید فرناق
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: گوی,
چکیده :
از اوائل سال ۱۹۹۶ شاهد پدیده ی ظهور و بروز دگراندیشان منتقد بهائیت از درون جامعه ی بهائی هستیم. یکی از آنان، دنیس مک اوئن، نویسنده، محقق و منتقد بهائی است که بعد از ۱۵ سال عضویت فعال در تشکیلات بهائی، به دلیل مواضع انتقادی و دیدگاه های آزاد اندیشانه ای که داشت، مورد سرزنش تشکیلات بهائی قرار گرفت و با توجه به عملکرد تشکیلات بهائی مجبور به استعفاء و ترک بهائیت شد.در این کتاب پس از معرفی مفصل او و دیدگاه هایش در فصل اول، چندین مقاله از او در موضوع بهائیت ترجمه شده است. مک‌اوئن با بررسی و دقت‌نظر در تاریخ بابی و بهائی، اعلام کرد رهبران بهائی به طور مرتب درحال پاکسازی متون بهائی و تغییر و تحریف تاریخ آن هستند. او بهائیت را نه‌تنها یک آیین الهی نمی‌داند بلکه در مدرن بودن و جهانی بودن آن نیز تردید می‌کند. وی آموزه‌های بهائی را اقتباسی از اسلام و ادیان دیگر دانسته و برخی از آن‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد. او تاریخ باب را جدا و متناقض از تاریخ بهائیت دانسته و درمورد جانشینی بهاءالله و من یظهره‌ الله بودن او تردید دارد. مک‌اوئن بیت‌العدل و عبدالبهاء و شوقی را مصون از خطا ندانسته و به عدم اجازه حضور زنان در رهبری بهائیت اعتراض دارد. او آموزۀ عدم دخالت در سیاست را باحکومت جهانی بهائی در تضاد می‌داند. مک‌اوئن حرکت و جنبش باب را یک حرکت سیاسی با قصد گرفتن حکومت معرفی می‌نماید و اظهارات کتب بهائی را که ادعادارند باب به‌خاطر آوردن آیین جدید و مخالفت علما با او، به قتل رسیده است، قبول ندارد و...
فرجام عقل: فلسفه آلمانی از کانت تا فیشته
نویسنده:
فردریک‌ سی بایزر؛ ترجمه: محمد جواد سیدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دنیای اقتصاد,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در «فرجام عقل» اثر فردریک بیزر، خوانندگان به سفری فکری دعوت می‌شوند که به تعامل پیچیده بین عقل، ایمان و تغییرات فرهنگی گسترده‌تر که تفکر غربی را شکل داده است می‌پردازد. بیزر با مطالعه دقیق و نثری جذاب، در طول قرن‌ها گفتمان فلسفی پیمایش می‌کند تا سرنوشت عقل را در عصر مدرن کشف کند. این کتاب فقط یک بررسی تاریخی نیست، بلکه تأملی عمیق در ماهیت درک و سیستم‌های اعتقادی بشر است. در بطن کاوش بیزر، تنش بین عقل و ایمان نهفته است. بیزر با اقتباس از مجموعه‌ای از سنت‌های فلسفی، چگونگی دفاع و چالش عقل را در طول اعصار روشن می‌کند. از عقل‌گرایی دکارت تا اگزیستانسیالیسم کی‌یرکگور، از آرمان‌های روشنگری تا ظهور رمانتیسیسم، بیزر به‌طرز ماهرانه‌ای سیر تحول اندیشه و تغییر نگرش نسبت به عقل را دنبال می‌کند. یکی از قانع‌کننده‌ترین جنبه‌های «فرجام عقل»، تحلیل ظریف بیزر از چگونگی درهم‌آمیختگی عقل با تحولات فرهنگی، سیاسی و مذهبی گسترده‌تر است. او نشان می‌دهد که چگونه ظهور علم مدرن، گسترش شک‌گرایی مذهبی و ظهور جنبش‌های فلسفی جدید، همگی به تغییر سرنوشت عقل کمک کرده‌اند. بیزر همچنین تأثیر رویدادهای تاریخی مانند اصلاحات پروتستانی، انقلاب فرانسه و ظهور ناسیونالیسم را بر مسیر عقل بررسی می‌کند. بیزر در سراسر کتاب، خوانندگان را به چالش می‌کشد تا با پرسش‌های اساسی درباره‌ی ماهیت دانش، حقیقت و وجود انسان مواجه شوند. او محدودیت‌های عقل، نقش شهود و احساسات در تصمیم‌گیری‌ و جست‌وجوی همیشگی معنا را در جهانی که با عدم قطعیت مشخص‌شده است، بررسی می‌کند. بیزر با درگیر شدن با اندیشه‌های متفکران گوناگونی چون کانت، هگل، نیچه و هایدگر، مجموعه‌ای غنی از بینش‌های فلسفی را به خوانندگان ارائه می‌دهد که درون‌نگری و تحقیق فکری را برمی‌انگیزاند. در نهایت، «فرجام عقل» گواهی بر ارتباط پایدار فلسفه در جهان معاصر ما است. در‌ عصری‌ که با پیشرفت‌های سریع فناوری، تحولات‌اجتماعی و قطبی‌شدن ایدئولوژیک مشخص‌شده است، بیزر اهمیت تفکر انتقادی و گفتمان‌ عقلانی را به ما یادآوری می‌کند. او ما را به چالش می‌کشد تا با ایده‌های پیچیده دست‌و‌پنجه نرم کنیم و درک عمیق‌تری از خود و دنیای اطرافمان پرورش‌ دهیم. به قول خود بیزر: «سرنوشت عقل یک کنجکاوی تاریخی نیست، بلکه مسئله‌ای است که برای زندگی و فرهنگ خود ما اهمیت حیاتی دارد. اگر بخواهیم پیچیدگی‌های دوران مدرن را مرور کنیم، توجه و تأمل ما را می‌طلبد.» با این‌کتاب، خوانندگان دعوت می‌شوند تا سفری فکری‌ای را آغاز کنند که نویدبخش درک آنها از عقل، ایمان و شرایط انسانی است.
نزاع دانشکده‌ها
نویسنده:
ایمانوئل کانت؛ ترجمه: معصومه موسوی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: شب خیز,
چکیده :
به نفع دولت توتالیتر است که افراد در مورد خود فکر نکنند ، و کمتر در مورد تفکر خود صحبت کنند. امانوئل کانت در حالی که زیر نظر دشمنانه ی سانسور پروس می نوشت ، جرأت داشت که در دانشگاه و نه در هیچ جای دیگر ، لزوم استدلال آشکار را مطرح کند. وی در این انتقاد قهرمانانه از سرکوب ، که برای اولین بار در سال 1798 منتشر شد ، بحران هایی را پیش بینی کرد که بیان آزادانه ی ایده ها را به نام سیاست ملی به خطر می اندازد. از سه بخش که در زمانهای مختلف نوشته شده اند ، کتاب نزاع دانشکده هادر مورد جنگ ابدی بین دانشکده "رده پایین" فلسفه است که فقط در برابر عقاید فردی پاسخگو است و دانشکده های الهیات ، حقوق و پزشکی که از اولویت " بالاتر"ی در دنیای امور و آموزه ها برخودار است و شیوه های آن مورد توجه دولت است. کانت ، به عنوان مثال ، اتحاد نزدیک بین دانشکده الهیات و دولت را که تعالیم آن را تحریم می کند و می تواند به زور و سانسور متوسل شود ، روشن می کند. بنابراین ، دانشکده فلسفه بسیار حیاتی و با ارزش تر است ، که تفکر مستقل را قبل از عمل تشویق می کند. بخش اول ، "تعارض دانشکده فلسفه با دانشکده الهیات" ، اساسا اثبات حق دانشکده فلسفی برای آزادی بیان است. در بخشهای دیگر ، فیلسوف نگاهی طولانی و نافذ به پزشکی و قانون دارد ، یکی "معبد" فیزیکی را حفظ کرده و دیگری اعمال آن را تنظیم می کند.
گ‍زارش س‍وم‍ی‍ن‌ ک‍ن‍گ‍ره‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ ح‍ض‍رت‌ رض‍ا ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌ وی‍ژه‌ ب‍ررس‍ی‌ اب‍ع‍اد ش‍خ‍ص‍ی‍ت‌ ام‍ام‌ ه‍ف‍ت‍م‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌
نویسنده:
ت‍دوی‍ن‌ ک‍ن‍گ‍ره‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ ح‍ض‍رت‌ رض‍ا ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
[م‍ش‍ه‍د]: ک‍ن‍گ‍ره‌ ج‍ه‍ان‍ی‌ ح‍ض‍رت‌ رض‍ا ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌,
سقوط در زمان
نویسنده:
امیل‌ ام. چوران؛ ترجمه: محمد صادق رئیسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سولار,
چکیده :
امیل چوران (1911-1995)، فیلسوف و جستارنویس اهل رومانی، یک تبعیدی تمام عیار است، تبعیدی به تمام معنا تبعیدی به جسم و، به روح و به جغرافیا؛ از این روست که "جان تبعید" در سرشت او تنیده شده است. همه چیز را از این منظر در روح و جان خود می پراکند. آنگاه جانش به خلجان در می آید، برمی آشوبد، فرو می ریزد، فرو می ریزند. از نو جهانی دیگر می آفریند. همسو با آن خالق بزرگ، از برآسودن زیر درخت حیات، تا رانده شدن، تا سرگردانی همین دقیقه حیات. این گونه است که چوران یک فیلسوف مبارز است که برعلیه "آن" بزرگ برمی خیزد از سقوط سخن می گوید. از سقوط درون دامچاله تقدیر. چوران بار سنگین این سقوط را با زبانی شاعرانه تلطیف می کند و با لذتی هنرمندانه ما را به درک هستی شناسانه میهمان می کند.
سمفونی زندگی: گزین گویه‌ها
نویسنده:
فریدریش‌ ویلهلم نیچه؛ ترجمه: سعید فیروزآبادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سرایش,
چکیده :
انگیزه برای گردآوری این کتاب افکار و عقایدی است که نیچه از نگاه خود به جهان هستی دارد. و لازم به ذکر است که برخی از این گزین‌گویه‌ها در رابطه با انسان، اخلاق، دانش، فلسفه و... منسوخ شده و اگرچه بخشی از نظریات نیچه با تردید مواجه شده ولی چیزی از ارزش‌های آن نمی‌کاهد. لازم به توضیح است که بگوییم غرض از ارائه این گزین‌گویه‌ها به معنی درستی یا تایید تمام آنها نیست و تنها جهت آگاهی از آرای نیچه آورده شده است.
فلسفه‌ی پیش سقراطی
نویسنده:
کاترین آزبرن؛ ترجمه: گلناز صالح کریمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ماهی,
چکیده :
«فلسفه ی پیش سقراطی» نوشته کاترین آزبورن، کتابی جامع و روشنگرانه از فیلسوفان اولیه یونان است که ایده‌هایشان زمینه‌سازی فلسفه غرب را فراهم کرد. آزبورن، یک محقق محترم در فلسفه باستان، در زندگی، افکار و مشارکت متفکران پیش‌سقراطی به کاوش می‌پردازد و به خوانندگان درک دقیقی از اهمیت و تأثیر پایدار آن‌ها ارائه می‌دهد. کتاب به دقت سازماندهی شده است و با مقدمه‌ای آغاز می‌شود که زمینه‌ی تاریخی و فرهنگی فلسفه پیش از سقراطی را مشخص می‌کند. آزبورن توضیح می‌دهد که چگونه این فیلسوفان اولیه در جهانی در حال گذار از تبیین‌های اسطوره‌ای پدیده‌های طبیعی به تحقیق منطقی و سیستماتیک ظهور کردند. او بر ماهیت پیشگامانه کار آ‌‌ن‌ها تأکید می‌کند، زیرا آن‌ها به دنبال درک کیهان، وجود انسان و دانش از طریق عقل و مشاهده بودند و نه از طریق اسطوره‌های سنتی زمان خود. یکی از نقاط قوت کتاب آزبورن سبک نوشتاری واضح و جذاب اوست که ایده‌های پیچیده را برای مخاطبان وسیعی قابل دسترس می‌کند. او توضیحات مختصر و در عین حال کاملی از مفاهیم و نظریه‌های کلیدی ارائه شده توسط فیلسوفان پیشاسقراطی‌، از جمله نظریه‌های تالس، آناکسیماندر، هراکلیتوس، پارمنیدس، امپدوکلس، آناکساگوراس و دیگران ارائه می‌دهد. هر فیلسوفی به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد و آزبورن مشارکت‌های منحصربه‌فرد آن‌ها و راه‌هایی را که در آن ایده‌هایشان به هم پیوسته و واگرا می‌شوند، برجسته می‌کند. تالس، که اغلب به عنوان اولین فیلسوف شناخته می‌شود، به دلیل ادعای او که آب ماده اساسی زیربنای همه چیز است مورد بحث قرار می ‌یرد. آزبورن توضیح می‌دهد که چگونه ایده‌ی تالس تغییری از تبیین‌های اسطوره‌ای به طبیعت گرایانه جهان را نشان داد. مفهوم بی کران (apeiron) آناکسیماندر به عنوان منشأ همه چیز و دکترین هراکلیتوس در مورد تغییر و وحدت اضداد به طور عمیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و تأثیر عمیق آن‌ها را بر تفکر فلسفی بعدی نشان می‌دهد. آزبورن همچنین در پازل‌ها و پارادوکس‌های فلسفی که این متفکران اولیه معرفی کرده‌اند، کاوش می کند. استدلال پارمنیدس برای واقعیت هستی و ماهیت توهم‌آمیز تغییر با تأکید هراکلیتوس بر سیلان و تغییر دائم اشیاء در کنار هم قرار می‌گیرد و گفت‌وگوی غنی درباره ماهیت واقعیت ارائه می‌کند که بر افلاطون و فیلسوفان بعدی تأثیر می‌گذارد. نظریه امپدوکلس در مورد ریشه‌های چهارگانه هستی (زمین، هوا، آتش و آب) و مفهوم آناکساگوراس از ذهن به عنوان یک اصل سازمان دهنده کیهانی به دلیل مشارکت آنها در توسعه تفکر متافیزیکی و علمی بررسی شده است. آزبورن در سراسر کتاب بر نوآوری‌های روش‌شناختی پیشاسقراطی‌ها تأکید می‌کند. او نشان می دهد که چگونه تحقیقات آن‌ها در مورد اصول طبیعت، ساختار کیهان و ماهیت دانش زمینه را برای پیشرفت‌های بعدی در فلسفه و علم فراهم می‌کند. روش‌های تفکر انتقادی، استدلال، و تکیه بر مشاهده و استدلال آن‌ها به‌عنوان پایه‌ای برای سنت فکری غرب برجسته می‌شود. آزبورن همچنین با توجه به ماهیت پراکنده منابع، به چالش‌های مطالعه فلسفه پیش‌سقراطی می‌پردازد. او تجزیه و تحلیل دقیقی از متون و شهادت‌های باقی‌مانده ارائه می‌دهد، و تفسیرهایی را ارائه می‌کند که احترام به مطالب اصلی را با بینش‌های علمی معاصر متعادل می‌کند. «فلسفه‌ی پیش‌سقراطی» آزبورن یک متن ضروری برای هر کسی است که به ریشه‌های فلسفه غرب علاقه دارد. این یک گزارش روشن، جامع و جذاب از متفکران اولیه یونانی است که جرأت داشتند ماهیت واقعیت و جایگاه ما را در آن زیر سوال ببرند. آزبورن با بررسی ایده‌ها و روش‌های آن‌ها، میراث عمیق پیشاسقراطی‌ها و ارتباط پایدار آن‌ها با تحقیقات فلسفی را روشن می‌کند. این کتاب منبع ارزشمندی برای دانشجویان، دانش‌پژوهان و هر کسی که کنجکاو در مورد آغاز تفکر فلسفی است.
رساله در باب خشم
نویسنده:
لوکیوس‌ آنیبوس سنکا؛ ترجمه: پریسا حکیم جوادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نقش و نگار,
چکیده :
لوسیوس آنائوس سنکا (4 قبل از میلاد مسیح - 65 م) نویسنده کتاب رساله در باب خشم ،فیلسوف ، نمایشنامه نویس ، دولتمرد و مشاور امپراتور نرو ، رواقی رومی بود. او فردی برجسته در تاریخ ادبیات و سیاست در جهان محسوب می شود. آثار کامل لوسیوس آنائوس سنکا یک مجموعه تازه و جذاب از ترجمه های جدید انگلیسی زبان از آثار وی در هشت جلد قابل دسترسی است. این مجموعه جذاب که توسط کلاسیک های مشهور جهان ، الیزابت آسمیس ، شادی بارتش و مارتا سی نوسبام ویرایش شده است. سنکا که آثارش توسط نویسندگان مدرن از دسیدریوس اراسموس تا رالف والدو امرسون بسیار تحسین شده است در این کتاب دست بر روی مقوله خشم گذاشته است و با لحن منحصر به فرد خویش به شکلی فلسفی این مفهوم را پیش روی خوانندگان بسط می دهد. خشم ، رحمت ، انتقام شامل سه نوشتار اصلی است: مقاله های اخلاقی در مورد خشم و درباره دلسوزی - که به عنوان توصیه ای برای امپراتور جوان آن زمان ، نرو نگاشته شده بود - و آپولوکلوسنتوز ، هجو درخشان که پایان سلطنت کلادیوس را نشان می دهد. دوست و معلم ، و همچنین فیلسوف ، سنکا از سن نرو با لحنهایی متناوبا جدی ، شاعرانه و کمیک استقبال کرد - و باعث خشم ، رحمت ، انتقام یک اثر به همان اندازه نویسنده آن پیچیده ، زیرک و بلند پروازانه شد.
تاریخ اندیشه فلسفی چین
نویسنده:
های‌ مینگ ون؛ ترجمه: امین بذرافشان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
تاریخ اندیشۀ فلسفی چین به معرفی اندیشه‌های فلسفی چین از دورۀ ماقبل دودمان چین تا عصر حاضر می‌پردازد، خط سیر این کتاب را دگرگونی‌های تفکر فلسفی در چین شکل می‌دهد و بدین‌ترتیب ویژگی‌های مهم مکاتب فلسفی چین در هر دورۀ تاریخی معرفی می‌شود. مولف در این کتاب، با بهره‌گیری از تقسیم‌بندی‌های غربی، وجوه گوناگون فلسفۀ چین را بیان کرده، مثلا فلسفۀ سیاسی در دورۀ ماقبل چین، مابعدالطبیعه در دوران هان و تانگ، معرفت‌شناسی در دوران سونگ، مینگ و غیره. ون های‌مینگ، در این کتاب ضمن معرفی مکاتب فلسفی مختلف، به معرفی فیلسوفان هر مکتب و اندیشه‌های فلسفی آنان می‌پردازد.
ویکو و هردر: دو بررسی در تاریخ اندیشه‌ها
نویسنده:
آیزایا برلین؛ ترجمه: ادریس رنجی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
کتاب «ویکو و هردر» بررسی دغدغه‌های اصلی دو منتقد روشنگری است که بر قوانین برای انتخاب و تفسیر حقایق تاریخی تأثیر گذاشتند. ویکو فیلسوف، سخن‌دان، مورخ و حقوق‌دان ایتالیایی در دوران روشنگری ایتالیا بود. او از گسترش و توسعه عقل گرایی مدرن انتقاد کرد و تحلیل دکارتی و انواع دیگر تقلیل گرایی را برای زندگی بشر غیرعملی دانست و علاوه بر اینکه اولین بیانگر مبانی علوم اجتماعی بود، مدافع دوران باستان کلاسیک و علوم انسانی رنسانس بود. از نشانه شناسی او به عنوان یکی از اولین شخصیت های ضد روشنگری در تاریخ شناخته می شود. این جمله که "حقیقت خود چیزی ساخته شده است" توسط ویکو ابداع شده است، نمونه اولیه معرفت شناسی سازه انگاری است. او حوزه مدرن فلسفه تاریخ را افتتاح کرد، و اگرچه اصطلاح فلسفه تاریخ در نوشته‌هایش وجود ندارد، ویکو از «تاریخ فلسفه که به صورت فلسفی روایت می‌شود» صحبت کرد. ویکو معمولا توسط تاریخ‌دانانی مانند آیزایا برلین، فیلسوف و مورخ عقاید، ادوارد سعید، منتقد ادبی، و هیدن وایت، متا تاریخ‌دان، تفسیر شده است.
  • تعداد رکورد ها : 318634