جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه و منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
تعداد رکورد ها : 740
عنوان :
تفسیر المنار المجلد 2
نویسنده:
محمد رشید رضا
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المنار
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اجتماعی
,
تفسیر تربیتی
,
نواندیشی دینی
,
تفسیر سیاسی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
03- تفسیر اهل سنت
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
توبه ,
معجزات ,
تقلید ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
اسرائیلیات ,
آیه تمتع ,
نزول قرآن ,
قَصص ( قرآن ) ,
حج تمتع ( خاص ) ,
اسراف ,
احکام قصاص ,
طلاق ,
آداب قصاص ,
انفاق ,
آداب زیارت قبور ,
مقام تقوی(قسیم مقام حسن ظن و استقامت و فناء و حیرت و خلت) ,
تقوی ,
صحت نبوت محمد (ص) ,
آیات نبوت ,
آیات خاتمیت ,
تزکیه ,
زیارت قبور ,
ازدواج در اسلام ,
چکیده :
المنار (تفسیر القرآن العظیم) تفسیری است جامع ولی ناتمام در ۱۲ جلد که به آیه ۵۳ سوره یوسف پایان مییابد. از اول قرآن تا آیه ۱۲۶ سوره نساء به انشای شیخ محمد عبده (متوفای ۱۳۲۳) و املای سیدرشیدرضا (متوفای ۱۳۵۴) است و بعد از آن، رشید رضا به پیروی از سبک شیخ محمد عبده، آن را تا سوره یوسف ادامه داده است. تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند. توجه کردن به مشکلات کنونی مسلمانان، بررسی علل عقب ماندگی جامعه اسلامی، امکان ساخت جامعهای قوی، برانگیختن امت به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده خویش، برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به (ضرورت) تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران که بر اعتقادات و تاریخ و تمدن و بزرگان اسلامی شبیخون زدهاند (با ادلهای علمی و حقایق تاریخی) و بطلان تفکر آنان از ریشه، از ویژگیهای این تفسیر است. این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات عالم خارج از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا، اسلام رجبی، علیرضا صانعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان خارج
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
علم به جهان خارج
,
اصل علّیت
,
علم به جهان خارج(اصطلاح وابسته)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
خارج(اصطلاح وابسته)
,
اثبات جهان خارج
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
نهایه الحکمه ,
فهم عرفی ,
هستی شناسی اسلامی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
محسوس(معرفت شناسی) ,
گزاره های هستی شناسانه ,
استدلال زبان شناختی ,
نظریه مشابهت ,
استدلال از راه اصل سادگی ,
استدلال از راه نظم پدیده ها ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اثبات عالم خارج یا بهعبارتی عالمی مستقل از مدرِک، از مسائل اساسی، پرماجرا و جریانساز در عالم تفکر بوده است و تأثیرات مهمی نیز در زندگی اجتماعی بشر داشته است. جریانهایی همچون سوفیسم، ایدئالیسم و گونههای مختلف شکاکیت و جریانهای کوچک برآمده از آنها، برخاسته از نوع واکنش اندیشمندان با این مسئله بوده است. این تعامل - در موارد بسیاری - وابسته به موضع معرفتشناختی آنها دارد؛ بدین معنا که با انکار یا پذیرش برخی از راههای معرفت، عالم خارج نیز قلمرو متفاوتی خواهد داشت. اینکه واقعیتی مستقل از ذهن انجام پذیرد و در صورت تحقق، مادی یا غیرمادی و یا ذهنی یا فراتر از ذهن باشد، در تعیین قلمرو عالم خارج نقشی اساسی دارد. انکار یا فروکاستن واقعیت به امور ذهنی و همینگونه عادت روانشناختی که موجب شکاکیت میشود، پاسخی منطقی و استوار نیاز دارد. ازاینرو در این نوشتار، نگارنده بنا دارد، دیدگاه علامه طباطبایی را در این زمینه بررسی کند. چهار استدلال بر اثبات جهان خارج از ذهن که علامه در آثار گوناگون خود به آنها پرداخته است، بررسی شده است. نگارنده در ابتدا نیمنگاهی به دیدگاه فیلسوفان و اندیشمندان صاحبنام در این زمینه خواهد داشت و سپس دیدگاه علامه طباطبایی را بررسی میکند. بیان استدلالهای ایشان، بررسی استدلالها از حیث قلمرو و محدودۀ مورد اثبات، از لحاظ اینکه آیا استدلالهای ایشان تنها عالم جسمانی را اثبات میکند یا فراتر از آن است، از مباحث مورد تأکید در این نگاشته خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آنتی رئالیسم و شکاکیت نسبت به جهان خارج
نویسنده:
حمید علائی نژاد، محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان خارج
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
رئالیسم هستی شناختی(معرفت شناسی)
,
خارج(اصطلاح وابسته)
,
آنتی رئالیسم(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
شکاک ,
نظریه برون گرایی معنایی ,
رئالیسم معرفت شناختی ,
شکاکیت پیرونی ,
مغز در خمره ,
فرضیه شکاکیت ,
شیطان خبیث دکارت ,
چکیده :
شکاکیت فلسفی درباره جهان خارج دیدگاهی معرفتشناختی است که ادعا میکند انسان علیالاصول نمیتواند نسبت به گزارههایی که در مورد جهان خارج هستند معرفت داشته باشد. دستهای از استدلالهایی که به منظور اثبات موضع شکاکانه نسبت به جهان خارج ارائه شده است، بر اساس فرضیههایی شکلگرفته که به فرضیههای شکاکانه معروفاند. این فرضیهها تبیینی ممکن از اوضاع جهان هستند که با درک متداول ما از آن متفاوت است. شکاک با استفاده از این امر که کسی نسبت به وقوع یا عدم وقوعِ شرایطی که در این فرضیهها مطرح شدهاند، معرفت ندارد، بر اساس استدلالی نتیجه میگیرد که کسی نمیتواند نسبت به هیچ گزارهای در مورد جهان خارج معرفت داشته باشد. اینگونه به نظر میرسد که این نوع شکاکیت تنها در جایی مطرح میشود که شخص به لحاظ متافیزیکی رویکردی رئالیستی در مورد جهان داشته باشد و موضع کسی که در مورد جهان خارج به رویکردی آنتیرئالیستی قائل است، نسبت به آن مصون است. بر خلاف این مطلب، در مقاله حاضر استدلال شده است که شکاکیت استدلالی نسبت به جهان خارج هر دو موضع متافیزیکی رئالیسم و آنتیرئالیسم نسبت به جهان خارج را به یکسان تهدید میکند و نمیتوان برای دوری از شکاکیت نسبت به جهان خارج که تهدیدی معرفتشناختی محسوب میشود، موضع متافیزیکی آنتیرئالیسم را برگزید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح و تحقیق تفسیر سوره توحید از آخوند ملاعلی نوری
نویسنده:
محمود نظری پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
سوره توحید
,
علوم انسانی
,
تفسیر
,
قرآن
,
زندگی نامه عبدالمجید سلیم
,
تصحیح
,
پژوهش
,
حکمت متعالیه
,
قرآن
,
آخوند ملاعلی نوری
,
زندگینامه
,
آخوند ملاعلی نوری
چکیده :
آخوند ملا علی نوری که از حکمای سده دوازدهم و سیزدهم هجری قمری و شاگرد آقا محمد بید آبادی بوده است ، توانست با قریب هفتاد سال تدریس فلسفه و تربیت شاگردان بسیار و نگارش شرح و تحشیه بر کتابهای ملاصدرا، حکمت متعالیه را به جریان غالب فلسفی در ایران تبدیل کند . یکی از آثار او تفسیر مبسوط سوره توحید است که در زمره تفاسیر فلسفی و عرفانی قرار دارد؛ هر چند به شیوه رایج کتب تفسیری نگاشته نشده است . دریغا که این تفسیر ناتمام ماند و آخوند نوری تنها توانست مقدماتی در باب توحید و مراتب آن برای طالبان حکم و معارف قرآن به یادگار گذارد . این رساله به دو بخش تقسیم مجزا گردیده است. در بخش اول ، مقدماتی در باب علم تفسیر و زندگانی ملا علی نوری و معرفی نسخه های خطی کتاب و شیوه تصحیح آنها مده و در بخش دوم نیز متن تفسیر سوره اخلاص آخوند نوری به همراه حواشی مولف بر تفسیر خویش قرار داده شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ميشيل فوكو: الفيلسوف المتنكر
نویسنده:
جاري جوتينج؛ ترجمة: أمير زكي
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت نظریه فرا اخلاقی خوب و توجیه آن در فعل اخلاقی از دیدگاه راس در پرتو اندیشه های کانت و مور
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری، بیتا نخعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مفاهیم مورد بحث در فرا اخلاق مفهوم خوبی است که در سیاق های اخلاقی بسیار به کار میرود و نقش مهمی در صدور داوری اخلاقی دارد از فیلسوفانی که به این مفهوم پرداخت و آن را غیرقابل تقلیل به دیگر مفاهیم اخلاقی میدانست، ویلیام دیوید راس است. با این حال پیشینیان وی از جمله کانت و مور هم در باب خوبی نظریه پردازی کرده اند که نظرات آنها بر او تأثیر داشته است. نوشتار حاضر در صدد است تا دیدگاه فرا اخلاقی او را در پرتو دو نظریه مور و کانت به روش تطبیقی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای مورد مداقه قرار دهد که در چه مواردی راس از این دو فیلسوف تاثیر پذیرفته است و آیا می توان به رغم این تاثیرها نظر راس را دیدگاهی بدیع محسوب نمود. در نهایت تحقیق حاضر نتیجه گیری مینماید راس علیرغم تأثیری که از پیشینیان پذیرفته سعی کرده تا مشکلات آنها را برطرف کند و با ترکیب نظرات کانت و مور و اضافه کردن عناصر دیگر به آنها نظریه شخصیت خوب اخلاقی را ارائه نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 339 تا 360
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل هماهنگی پیشین بنیاد در فلسفه لایب نیتس
نویسنده:
معصومه شاکری حسین آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
هماهنگی
,
اصل
,
بنیاد
,
لایب نیتز، گوتفرید ویلهلم
چکیده :
این رساله در دو فصل تنظیم شده است. پس از پیشگفتار، مقدمه، شرح زندگی و آثار لایب نیتش و جهان شناسی او X فصل اول به اصل هماهنگی پیشین بنیاد تاریخچه آن تعریف و رابطه اش با اصول دیگر فلسفه لایب نیتس میپردازد. تفاوت آن تعریف و رابطه اش با اصول دیگر فلسفه لایب نیتس میپردازد. تفاوت آن با علیت اعدادی مالبرانش مورد بررسی قرار میگیرد. این تعابیر که جهان ساعت خداست، هر چیزی جایگاه خاص خود را دارد نظام عالم همان است که باید باشد و فعالیت درونی هر مناد آن را به واحدی مکتفی بالذات تبدیل میکند تاثیر و تاثر علی و علیت اعدادی مالبرانش را زیر سوال میبرد و پس از آن دینامیسم لایب نیتس و مساله منادها تشریح میگردد. است برای گریز از اصالت ماده و بینش کمی دکارت. منادها طوری تعریف میشوند که اوصاف واقعیت و تجربه ناپذیری را واجدند. با توجه به تعریف منادها میتوان آنها را جواهری واقعی که خارج از مقوله کمیت اند تلقی نمود. در فصل دوم معضلاتی که اصل هماهنگی پاسخگوی آنهاست مورد بررسی قرار میگیرد این معضلات عبارتند از: 1- مساله جوهر، 2- علیت، 3- ارتباط نفس و بدن، 4-ماده، 5- خلقت و اختیار.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفرقه الناجیه
نویسنده:
محمدحسن محمدی مظفر
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
تشیع
,
علوم انسانی
,
فرقه ناجیه
,
فلسفه و منطق
,
قطیفی بحرانی، ابراهیم بن سلیمان
چکیده :
پیامبر گرامی (ص) از افتراق امت پس از خود، به 73 فرقه خبر دادند و تنها یک فرقه را اهل نجات شمردند. فرقه ناجیه را نیز به ((راکبان سفینه اهل بیت و متمسکان قرآن و عترت)) تعریف کردند. شیعه امامیه اثنا عشری مدعی دارا بودن چنین ویژگیهایی است و خود را مصداق آن یگانه فرقه ناجیه می شمارد. کتاب حاضر به منظور اثبات همین مدعا به نگارش درآمده است و مولف آن ((شیخ ابراهیم بن سلیمان)) مشهور به فاضل قطیفی کوشیده است تا با ارائه دلائل منطقی ومقبول شیعه و اهل سنت بر صحت این ادعا مهر تایید بزند و مخالفان را در عرصه احتجاج در باب عقاید دینی، بویژه اعتقادات شیعه در مورد امامت و ائمه اثنا عشر (ع) مجاب سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منتخب من تفسير القرآن و النكت المستخرجة من كتاب التبيان المجلد 2
نویسنده:
محمد بن احمد ابن ادريس حلي؛ محقق: مهدی رجایی؛ ناظر: محمود مرعشی نجفی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی (ره),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
سوره ابراهیم ,
سوره تین ,
سوره زلزال ,
سوره کهف ,
سوره نحل ,
سوره نور ,
سوره اِسراء ,
سوره انبیاء ,
سوره بینه ,
سوره حِجر ,
سوره رعد ,
سوره طه ,
سوره علق ,
سوره غاشیه ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
آیه نور ,
چکیده :
منتخب التبیان، تالیف ابن ادریس حلی ابو عبدالله محمد بن احمد است. نام کامل کتاب «المنتخب من تفسیر القرآن و النکت المستخرجة من کتاب التبیان» از آن به عنوان «مختصر التبیان» یا «منتخب التبیان» یاد میشود. بعضی برآنند که ابن ادریس دو اثر قرآنی داشته است. ۱- مختصر التبیان (تفسیر مورد بحث) ۲- تعلیقیه و حواشی بر تفسیر تبیان، که اکنون در دست نمیباشد. عظمت فکری و شخصیت ممتاز علمی و نبوغ اجتماعی شیخ طوسی آنچنان گسترده و متقن بوده که تا مدتها فقهای زمان خوشه چین خرمن فضل و فقه او، و دنباله رو روش خاص او بودهاند، در زمینه تفسیر و علوم قرآنی نیز چنین گسترش و نفوذ عمیق و اعتبار بالا را داشته است، به حدی که متاخرین از او، دست نوشت او را سرمایه تلاش فکری خود قرار دادهاند و از اعتبار علمی و وجاهت مقبول و منطقی او بهرهها بردهاند. چندین اثر تفسیری پیرامون تفسیر التبیان بوجود آمده است که تلخیص یا تعلیق بر تبیان بودهاند، از این آثار مختصر التبیان ابن ادریس حلی است. مختصر التبیان در دو جلد به زبان عربی است و همه آیات قرآنی را نمیپوشاند، به عنوان مثال نخستین آیه مورد بحث در آن آیه ۱۳۶ سوره بقره میباشد. ابن ادریس توجه ویژهای به تفسیر تبیان داشته، و نگارش این گزیده (که به نوعی میتوان آن را تجلیل از شیخ طوسی و پایگاه تفسیری وی به شمار آورد) از این جهت که ابن ادریس نخستین منتقد آراء فقهی و اصولی شیخ بوده، توجه برخی محققان از جمله مرحوم شیخ آقا بزرگ طهرانی را برانگیخته است. مختصر التبیان گزیدهای از هر سوره میباشد که ابن ادریس در سال ۵۸۲ ق از آن فارغ شده است. جلد اول آن تا بخشی از سوره هود بوده و جلد دوم از بقیه سوره هود تا آخر سوره زلزال میباشد. روش ایشان به این صورت است که با عنوان «فصل» آیه را مطرح کرده، معنای لغات مشکل را با استفاده از نظرات لغویینی مانند زجاج، ابن درید و استشهاد به شعر عرب، بیان میدارد، معمولا پس از نقل اقوال نظر خود را نیز با تعبیر «و الذی یقتضیه مذهبنا» عنوان میکند. بطور کلی معنای لغوی، در این تفسیر جلوه خاصی دارد و در همه جا خودنمایی میکند. ابن ادریس به تبعیت از شیوه استدلال فقهی و مطرح کردن نظرات پیشینیان و تجزیه و تحلیل آنها، اینجا نیز تفسیر آیه را با نقل اقوال صحابه و تابعین (از قبیل، ابن عباس، ابن زید، حسن بصری، قتاده، جبائی، ربیع بن انس، ابراهیم و...) و تجزیه و تحلیل و نقد آنها و بیان نظر خود، دنبال میکند. مفسر در بحثهای اصولی به مقدار مناسب آیه وارد میشود و با همان سبک نتیجه گیری میکند. برای نمونه ذیل آیه ۱۴۳ بقره راجع به حجیت اجماع، نظر بلخی را مطرح و نقد مینماید. و آیه ۱۵۹ بقره درباره عمل به خبر واحد، که بطور مفصل دیدگاه خود را بازگو کرده است. مفسر بحثهای فقهی را ذیل آیات احکام به اختصار مطرح میکند و از تفصیل دوری میجوید. از موارد دیگری که در مختصر یافت میشود، بحثهای کلامی است که ذیل آیات مناسب به آنها میپردازد، مانند کیفیت حیات شهدا ذیل آیه ۱۵۴ سوره بقره. در این بین بندرت نیز به وجه تسمیه سورهها اشاره دارد، مانند سوره ممتحنه در مجموع میتوان این مختصر را، تعلیقیهای بر تفسیر تبیان، محسوب کرد. تحقیق این اثر توسط فاضل محترم سید مهدی رجائی با اشراف آقای سید محمود مرعشی مسئول کتابخانه آیتالله نجفی مرعشی، انجام یافته و در ۱۵ محرم ۱۴۰۹ ق به پایان رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة في العصر المأساوي الإغريقي
نویسنده:
فريدريش ویلهلم نيچه؛ مقدمه نویس: میشل فوکو؛ مترجم: سهیل قش
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: المؤسسة الجامعیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه غربی ,
فلسفه مشائی یونانی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه هراکلیتوس ,
فلسفه ارسطو ,
فلسفه افلاطون ,
فلسفه اروپا ,
ملموسات(فلسفه) ,
تاریخ فلسفه ,
فلسفه نیچه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
تعداد رکورد ها : 740
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید