جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
طبیعت گرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 36
عنوان :
بررسی دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن
نویسنده:
حسین محمدی، عبدالرسول کشفی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جان هیک
,
ملاصدرا
,
رابطه نفس و بدن
,
علم نفس
,
تأثیر متقابل نفس و بدن
,
حکمت متعالیه
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
کلیدواژههای فرعی :
بدن ,
اتحاد نفس و بدن ,
حرکت اشتدادی نفس ,
حرکت اشتدادی ,
ماهیت نفس ,
نظریه رفتارگرایی ,
یگانه انگاری نفس و بدن ,
حقیقت نفس انسانی ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
کارکردگرایی ,
دوگانه انگاری ,
دوگانه انگاری جوهری ,
طبیعت گرایی ,
یگانه انگاری ,
اتحاد نفس و بدن ,
ماتریالیسم ,
جوهر مجرد ,
بدن ,
ماده گرایی ,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
رفتارگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و کارکردگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
نظریه پیامد جانبی ,
جوهر ذومراتب ,
تعامل نفس و بدن ,
نظریه این همانی نفس و بدن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفه ذهن است. درباره این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانهانگاری و دوگانهانگاری؛ دوگانهانگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبه بدن مادی و نفس مجرد میداند. یگانهانگاری که در تقابل با دوگانهانگاری است دو شاخه دارد: یگانهانگاری مادیگرایانه که حقیقت انسان را ماده محض تلقی میکند و یگانهانگاری ایدئالیستی که حقیقت انسان را نفس محض میداند. ملاصدرا و جان هیک، که متعلق به دو سنت معرفتی متفاوتند، هر دو معتقدند که انسان دارای نفس مجرد و بدن مادی است. مقاله نشان میدهد که دیدگاه ملاصدرا در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاهی یگانهانگارانه است، اما نه به معنای مصطلح آن، بلکه دیدگاهی بدیع و منحصر به فرد که مبتنی بر اصول فلسفی و نفسشناسی اوست. جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاه دوگانهانگاری جوهری را اتخاذ کرده است که با نفی نظریههای اینهمانی و پیامد ثانوی از دیدگاه خود دفاع میکند. در عین حال، صرف نظر از دیدگاه او در باب نفس و بدن، بسیاری از نظریات او شبیه یا نزدیک به دیدگاههای ملاصدرا است. باور به دوساحتیبودن انسان و وجود نفس، کیفیت پیدایش نفس، تجرد، جسمانیهالحدوث بودن، حرکت اشتدادی، ذومراتببودن و تعامل نفس و بدن و تأثیر هر یک در دیگری از جمله آنهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تفسیر شکاکانه با تفسیر طبیعت گرایانه از فلسفه هیوم
نویسنده:
هاشم مروارید، علی حقی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طبیعت گرایی
,
باورهای بنیادین
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه هیوم
چکیده :
آیا هیوم واقعاً تجربه گرایی شکاک بود؟ تصویر رایجی که تا چندی پیش از هیوم وجود داشت، او را تجربه گرایی ترسیم می کرد که بر خلاف تجربه گرایان پیش از خود توانست شکاکیت را، که نتیجه منطقی تجربه گرایی است، از آن استنتاج کند. طبق این تفسیر، کل پروژه هیوم نفی و رد معرفت متافیزیکی و نیز علمی براساس اصول تجربه گرایی است. اما در نیمه اول قرن بیستم، دیوید کمپ اسمیث تفسیر ایجابی تر جدیدی از هیوم ارائه داد. طبق تفسیر او کل هدف هیوم نفی و رد نیست، بلکه هدف اصلی او آن است که نشان دهد باورهای بنیادین انسان، که طبق اصول تجربه گرایی از تجربه و یا عقل غیر قابل کسب هستند، از طبیعت انسان ناشی می شوند، و به دیگر سخن، طبیعت آن ها را به ما تحمیل می کند. این تحلیل اسمیث، هیوم را از تجربه گرایی شکاک به فیلسوفی طبیعت گرا تبدیل می کند. این نوشتار در صدد انجام مقایسه ای اجمالی بین این دو تفسیر از هیوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل طولی در علم دینی : سال 3، شماره 2 : حکمت اسراء
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
جهانبینی علمی
,
مدل طولی در علم دینی
کلیدواژههای فرعی :
علوم طبیعی ,
عینیت ,
علوم انسانی ,
خودشناسی ,
نظریه علمی ,
فهم ,
آزمایش ,
تجربه حسی ,
علم النفس ملاصدرا ,
تبیین (منطق) ,
تفسیر ,
عقل استدلالی ,
تحویل نگری ,
علم نفس ,
علوم تجربی ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
طبیعت گرایی ,
کل گرایی ,
پیچیدگی ,
تعمیم ,
آزمون و خطا ,
پیش بینی ,
قانون کلی ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تجربه حسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
تحویل تبیینی ,
ضد طبیعت گرایی ,
علوم انسانی (سایر) ,
تحویل گرایی ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
علوم طبیعی ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
تبیین(اصطلاح وابسته) ,
تعمیم((اصطلاح وابسته)، قسیم تجرید و انتزاع) ,
وحدت روش علوم ,
تحویل گرایی در علم ,
تحویل گرایی در تبیین ,
تحویل گرایی در نظریه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
دوگانگی علوم طبیعی و انسانی یکی از جاافتادهترین دوگانگیها در تفکر و فرهنگ غربی است. این دوگانگی، آن گونه که در فلسفه غرب به چشم میخورد، نتایج و پیامدهای بسیاری داشته است. نگارنده با اشاره به این مبنا و پیامدهای آن، به بیان ناهمخوانی آن با تفکر دینی میپردازد. در ادامه ـ با استفاده از فلسفه نفس صدرایی ـ مدل طولی در علم دینی مطرح میشود. سه پیامد مهم این مدل، یعنی رد تحویلگرایی و رد تقابل تبیین و تفسیر و رد طبیعتگرایی نیز بررسی میگردد. تحویلگرایی اقسام گوناگونی دارد. این اقسام تا آنجا پذیرفتنیاند که به تحویل و تقلیل بعد اساسی آدمی به جنبه مادی او نینجامند. تبیین و تفسیر هم یک پیوستار طولی را تشکیل میدهند. طبیعتگرایی به وحدت روش علوم انسانی و تجربی یا وحدت موضوع آنها تأکید دارد. در مقابل، ضد طبیعتگرایی بر عدم وحدت روش این علوم و عدم وحدت موضوع آنها اعتقاد دارد. در غرب، نزاع طبیعتگرایی با ضد طبیعتگرایی تاریخچهای طولانی پشت سر گذاشته است. بر اساس مدل طولی، علوم طبیعی و انسانی تفاوتهای بنیادی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبیعتگرایی علمی و فراطبیعتگرایی دینی : سال 4، شماره 2 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم طبیعت
,
طبیعت گرایی
,
فراطبیعت گرایی
,
طبیعت گرایی علمی
,
طبیعت
,
طبیعت گرایی علمی
,
فراطبیعت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
الحاد ,
داروینیسم ,
خداباوری (دئیسم) ,
بدعت ,
اعتقاد به خدا ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
ابطال ناپذیری (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه داروین ,
تفسیر پدیده طبیعی ,
خوانش متافیزیکی طبیعت گرایی ,
خوانش روش شناختی طبیعت گرایی ,
روش غیرتجربی ,
علت غیرمادی ,
ماده گرایی علمی ,
تبیین فراطبیعی ,
حقایق تجربی ,
طبیعتگرایی روششناختی ,
طبیعتگرایی هستیشناختی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
تبیین و تفسیر پدیدههای طبیعی فرایند پیچیدهای است، زیرا عوامل متعددی چون تجربه، منطق و باورهای گوناگون روششناختی، هستیشناختی و حتی دین در آن نقش دارند. طبیعتگرایی علمی با دو خوانش متافیزیکی و روششناختی میکوشد این تفسیر را با زدودن نقش پارهای از عوامل مذکور، ساده سازد و مدعی است طبیعتگرایی روششناختی از مؤلفههای لازم علم است و توصیه میکند که ما در تبیین پدیدههای طبیعی باید چنان رفتار کنیم که گویی واقعیتی جز ماده نیست و فرض میگیرد که علل غیرمادی، اعم از مخلوق (ذهن، روح) یا نامخلوق (خدا)، در فهم ما از جهان مادی تأثیری ندارند. جستار کنونی به بررسی این مدعا میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم و دین در پرتو روش تفسیر موضوعی علمی قرآن کریم (کاربرد آن در اقتصاد)
نویسنده:
علی اصغر هادوی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر موضوعی قرآن
,
سید محمد باقر صدر
,
رابطه علم و دین
,
قرآن
,
علوم اسلامی
,
ترجمه و تفسیر قرآن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر موضوعی
,
اقتصاد اسلامی
,
علوم اسلامی (سایر)
,
قرآن و اقتصاد
,
امکان علوم اسلامی
,
اسلوب تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
علوم طبیعی ,
علوم انسانی ,
تعامل علم و دین ,
اهل بیت(ع) ,
تفسیر علمی ,
تفسیر تربیتی ,
طبیعت گرایی ,
معاوضه ,
رشد اقتصادی ,
نظریه پردازی ,
تفسیر موضوعی درون گرا و برون گرا ,
تقسیم کار ,
ظواهر قرآن ,
هماهنگی منافع فرد و اجتماع ,
طبیعت گرایی علمی ,
هماهنگی علم و دین ,
تفسیر علمی قرآن ,
تفسیر تربیتی ,
تفسیر موضوعی برون گرا ,
تفسیر موضوعی درون گرا ,
معاوضه ,
علوم انسانی (سایر) ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
جامعیت تفسیر ,
خاتمیت تفسیر ,
منطق تفسیر موضوعی ,
پویایی تفسیر ,
قابلیت فزایندگی ,
استخدام عمومی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
حجم وسیعی از گنجینه تفسیری، خود را بر اسلوب تفسیر تربیتی محدود نموده است. در گذشته، اسلوب سفیر موضوعی نیز غالبا درباره موضوع های درون قرآنی مورد استفاده قرار گرفته است. شهید صدر به عنوان مبتکر و طراح تفسیر موضوع برون گرا توانست بر گستره تفسیر قرآن کریم بیفزاید. در این مقاله، تلاش شده است که در موارد ذیل گامی به پیش برداشته شود: الف. استخراج مراحل مختلف تفسیر موضوعی برون گرا و رتبه بندی آن جهت آشکارسازی منطق خاصی که در این روش به کار می رود. ب. توجه و تاکید بر این نکته که اساسا تفسیر موضوعی برون گرا (بر خلاف تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی درون گرا)، آن گونه که در این جا مطرح می گردد، به عنوان یک روش فهم (و نه صرفا یک اسلوب تفسیری) قابل طرح است. ج. در این جا تلاش می شود که روش تفسیر موضوعی برون گرا، با تکیه بر مبانی تفسیری قرآن مطرح گردد. اما می توان گفت که روش مزبور به عنوان یک روش فهم از تمامی متون اسلامی از جمله روایات در نظر گرفته شده است. د. شهید صدر، اگر چه مبتکر روش تفسیر موضوعی برون گرا می باشد، به نظر می رسد که به مهم ترین دست آورد این روش یعنی «امکان دست رسی به علوم اسلامی»، نظر نداشته اند؛ بلکه شاید بتوان گفت که ایشان با تکیه بر برخی مبانی فلسفی، منکر این امر گردیده اند که اساسا بتوان از آموزه های اسلامی، علم اسلامی را کشف نمود. این مقاله درباره امکان مزبور سخن می گوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توازن روح و جسم در مدار تربیت اسلامی: نگرشی تطبیقی با مکاتب دیگر
نویسنده:
محمد شریفانی، محسن قمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
جسم
,
انسان شناسی
,
روح
,
مکاتب مادی
,
نظام تربیتی
,
مکاتب اخلاقی
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
سعادت گروی ,
آیات برزخ ,
آیات مرگ ,
دوگانگی نفس و بدن ,
دیگرگرایی ,
دمیدن روح الهی ,
طبیعت گرایی ,
کلبیان ,
مکتب سود گرایی ,
مکتب لذت گرایی ,
مکتب اخلاقی ارسطو ,
مکتب اخلاقی افلاطون ,
مکتب اخلاقی سقراط ,
مکتب عاطفه گرایی ,
محرک ,
رؤیای صادقه ,
آیات خلقت انسان ,
مکتب رواقی ,
دوانگاری ,
آیات جهان پس از مرگ ,
قدرت گرایی ,
مکتب کلبی ,
اپیکوریسم (مکتب فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
پایهی نظام تربیتی هر مکتب اخلاقی، بر جهانبینی آن مکتب بنا شده است که مهمترین جزء این جهانشناسی نیز، انسانشناسی آن مکتب است. مکاتب غیرالاهی بر مبنای فهم خویش از انسان، گاهی به سمت توجه تام به ارزشهای مادی گرویدهاند و گاهی در ورطهی غفلت از مادیات و فرو افتادن در ماورا افتادهاند؛ گاهی نیز به نوعی تعادل - البته غیرمتکی به ارزشهای الاهی- رسیدهاند. در این میان، نظریهی اخلاقی تربیتی اسلام بر انسانشناسی دوبعدی بنا میشود؛ به این بیان که انسان را مرکب از دو ساحت وجودی روح و جسم میداند و البته اهتمام ویژه را متوجه روح میکند. این مقاله به بیان بخشی از این انسانشناسی، یعنی قرار گرفتن دوگانهی روح - جسم به عنوان موضوع و محطّ تربیت انسان و مقایسهی آن با مکاتبی میپردازد که در این زمینه حرفی داشتهاند و مورد توجه قرار گرفتهاند. در پایان نیز نتیجه میگیرد که در عین دوگانگی روح و جسم و تأثیر و تأثّر متقابل این دو بر یکدیگر، اصالت با روح است و نقش کلیدی را در تربیت انسان بازی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 36
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید