جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 106
چگونه می توان معنای واقعی توکل به خدا را در درون خود درک کرد و فهمید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مفهوم شناسي دراسلام خيلي مهم است كه مثلا مفاهيم صبر، شکرو ذکر را درست بشناسيم. درمورد توکل هم درک مفهوم توكل مهم است كه توكل يعني چه. بحث توكل اين است كه واقعا ما به اين باور برسيم كه علت العلل تمام حادثات وجود خداوند سبحان است (لاموثر في الوجود الي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نور و ضیاء در معنا چه تفاوتی با یکدیگر دارند که در ادعیه و نیز در قرآن نور را به ماه و ضیاء را به خورشید نسبت می دهند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
« هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُوراً – يونس5» در فروغ لغت ضياء به نوري گفته مي شود كه از وجود وذات خودش جوهر مي گيرد يعني نور ذاتي . اما نور، عام است ممكن است ذاتي باشد ممکن است عاريه اي وقرضي باشد لذا خورشيد ضياء دارد چون نورش بیشتر ...
لطفا در مورد اینکه عیسی خیر دائم است توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كلمه مبارك يعني خيرمستمر . عيسي مي گويد «وَجَعَلَنِي مُبَارَكاً – مريم 31». (خداوند من را مبارك قرار داده است) يعني خير وجودي عيسي بن مريم هميشه براي بشريت رسيده است ، مي رسد و خواهد رسيد . اينها انسانهايي نيستند كه نامشان تمام شود فکروذکرومكتب اينها بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
با توجه به اینکه در آیات قرآن معمولاً پس از نماز به زکات اشاره شده است و از خمس صحبتی نشده است لطفا در این مورد توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كلمه زكاتي كه در كنار صلات در قرآن بكار برده مي شود زكات فقهي نيست آن زكاتي كه شامل غلات اربعه(جو ، گندم ، كشمش وخرما) وانعام ثلاثه(گاو، شتر وگوسفند) ونقدين (طلا و نقره با شرايط خاصش) مي شود ، نام آن در قرآن صدقه است اما در فقه به آن زكات مي گويند. بیشتر ...
 خداوند در آیه 122 سوره بقره در مورد بنی اسرائیل می فرماید که اینها قوم برگزیده اند، آیا بر این اساس می توان چنین استدلال کرد که ادعای صهیونیست مبنی بر برتری قوم یهود درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ما گاهي يک حصر داريم که به آن حصر حقيقي گفته مي شود ، مثلاً مي گويند فلاني اولين عالِم است يعني اولين عالِم در جهان و هستي از ازل تا ابد، اين حصر حقيقي است. گاهي مي گويند فلاني اول عالِم است اما مراد درروستا و محله خود اوست که اين حصر اضافي است نه ح بیشتر ...
از يک سو خداوند انسانها را به تدبر و تفکر در قرآن دعوت مي کند از سوي ديگر داريم (مَن فََسّرَّ القُرآنَ برَأيهُ فاليُتبوَّّع مقعدُه مِنَ النّار ) يا (اَکَبّه الله علي مِنخَِريه في النّار) کسي که قرآن را به رأي خود تفسير کند جايگاه او در جهنم است. لطفا توضيح دهيد؟ محل تدبر و تفکر کجاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
موضوع تدبر را خداوند در قرآن مطرح مي فرمايد «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ – محمد24». تدبر از ماده دبر مي آيد. پشت کتاب را ديدن دبرگفته مي شود . تدبر يعني چيزي را از همه جوانب و اطرافش بررسي کردن، يعني به يک آيه از تمام جهات فکر کردن وتامل کردن بیشتر ...
منظور از اسماعيل صادق الوعد در آيه 54 سوره مريم، اسماعيل بن ابراهيم است يا اسماعيل بن هزقيل؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند درسوره مريم مي فرمايد « وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ » (پيامبرياد کن در قرآن از اسماعيل که در وعده اش صادق بود). ما در قرآن يک اسماعيل بيشتر نداريم و منظور قرآن اسماعيل بن هزقيل نيست.اگر بنا بود در قرآ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 در بعضی آیات خداوند می فرماید: « َأَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ – مائده 92» اطاعت کنید خدا را واطاعت کنید رسول را ولی در بعضی ازآیات می فرماید: « َأَطِیعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ – ال عمران 132» اطاعت کنید خدا ورسول را چرا فعل اطاعت گاهی تکرار می شود وگاهی تکرار نمی شود ؟ فاکتور گیری در ادبیات و در ریاضی یک اصل است چرا خداوند فاکتورگیری نمی کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اطاعت خدا و رسول هم يکي هست وهم يکي نيست. ريشه اطاعت خدا و رسول يکي نيست، اطاعت خدا عقلاً و قهراً و ذاتاً واجب است ودليل نمي خواهد چون خالق وآفريننده هستي است(هرآن کس که نان دهد فرمان دهد) اما اطاعت پيامبرعقلاً و ذاتاً واجب نيست. اطاعت خداوند ذاتي ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
شیطان تا روز قیامت از خداوند مهلت خواست در حالی که مسئله قیامت و بعث بعد از بیرون آمدن حضرت آدم (ع) از بهشت مطرح شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتي اين صحنه پيش آمد و ابليس تمرد کرد گفته شد (فَاخرُج) از بارگاه قدسي خارج شو. ابليس گفت پس اگر مي شود من نابود نشوم تا يوم بعث به من مهلت بدهيد. « أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ – اعراف 14». در آنجا با حضرت آدم (ع) صحبت بعث نشده بود ولي ملائ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
لطفاً آن 14 موردي که خداوند به حضرت رسول فرمود از تو سؤال مي کنند را فهرست وار بگوييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چهارده سؤال تحت عنوان يسئلونک از پيامبر (ص) - گاه از ناحيه دوستان و گاه ازسوي دشمنان - مي شود که اينها دغدغه مردم بوده است : « يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأهِلَّةِ - بقره 189»« يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ - بقره 215و219»« يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 106