جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 51
تبیین فلسفى - کلامى عقاید شیخیه در نبوت و امامت
نویسنده:
موسی ساعدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
شیخیه طرفداران شیخ احمد احسائی‌اند که در موارد متعددی از اصول عقاید، متمایز از شیعه‌ی امامیه‌اند بزرگان شیخیه همواره کوشیده‌اند در ظاهر خود را شیعه‌ی امامی بخوانند، اما با مراجعه به منابعی که مآخذ این فرقه محسوب می‌شود، می‌توان به نادرست بودن این ادعای ایشان پی برد. از مهم‌ترین عقاید شیخیه که راهی به غیر از راه تشیع امامی در نبوت و امامت پیموده‌اند می‌توان به مواردی چند اشاره کرد، از جمله اینکه: شیخیه در مورد جایگاه رسول خدا و همچنین ائمه اطهار(ع) دچار غلو گشته و شأنیتی بالاتر از بندگی خدا برایشان قائل شده‌اند، و ایشان را علل چهارگانه‌ی خلقت نامیده‌اند. طرفداران شیخیه معتقدند خدای تعالی رسول خدا وائمه اطهار(علیهم‌السلام) را آفرید و خلقت دیگر خلایق را به ایشان واگذار کرد. آنان در این باره معتقدند علل اربعه‌ی آفرینش، وجود امامان شیعه‌اند. و طوری در این باب سخن می‌رانند که گویا ایشان در این امر خلقت، مستقل از اراده و مشیت الهی عمل می‌کنند. می‌توان گفت رایحه‌ی خداگونه سازی و بخشیدن صفات الهی به ائمه از عقاید آنان استشمام می‌شود. لذا می‌توان شیخیه را، شیعه‌ی امامی غالی بر شمرد. و نیز شیخیه با قائل شدن به معراجی غیر از معراج مشهور در نزد شیعه راهی دیگر پیموده‌اند و با سخن راندن دو پهلو در نهایت قائل به معراج با جسم خاص و ترقیق و لطیف شده و به اصطلاح، جسم هورقلیایی، شده‌اند. شیخیه به مسائل دیگری اعتقاد داشته است؛ از جمله: وجود امام زمان(عج) در عالم هورقلیا در دوران غیبت، نیابت خاصه در دوران غیبت کبری، اعتقاد به رکن رابع و... عقاید شیخیه سر منشأ بسیاری از گروه‌های سیاسی مثل بابیگری، بهائی‌گری و ازلی‌گری می‌باشد که بعد از شیخیه به لباس مذهب و فرقه در آمدند.
آيا صحيح است كه شيخيه مي گويند خون، بول و مدفوع امام پاك است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيخيه از پيروان شيخ احمد احسائي متوفي قرن سيزده «هـ. ق» هستند که این فرقه توسط شاگردش سيد كاظم رشتي تاسیس گردیده است. شيخ احمد احسائي در جواب ملا محمد حسين اناري كه پرسيده است: آيا فضولات ائمه اطهار عليهم السلام از خون، بول و غائط فقط به خود ائمه اطه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
شيخيه بر چه مبنايي تقليد و رهبري جامعه خويش را موروثي مي دانند بطوريكه امروزه با مرگ مجتهدشان دور پسرش را كه بي سواد و پنچرگير است را گرفته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با مراجعه به كتابهاي مختلف مكتب شيخيه اعم از كرمانيها كه به كريمخانيه شهرت دارند و آذربايجانيها كه به احقاقيه معروفند هيچ مجوزي براي تقليد به صورت موروثي ديده نشده بلكه مانند ساير شيعيان آنها هم معتقدند كه مجتهد لازم است ويژگيهائي از قبيل علم و توانا بیشتر ...
شيخي ها معتقدند که اصول دين چهار چيز است و عدل را قبول ندارند و مي گويند چرا از ميان اين همه صفات خدا فقط عدالت خدا را جزء اصول دين مي دانيد؟ جواب چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي هر ادعا و اثبات هر انديشه از بهترين راه و منطقي ترين استدلال اين است که به سخنان صاحب همان انديشه رجوع شود و با نگاهي به آثار در دست شيخيه روشن مي گردد که شيخيه هيچ گاه منکر عدل نيستند، بلکه عدل را از اصول دين دانسته و منکر عدل الهي را کافر مي د بیشتر ...
معراج پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از ديدگاه شيخيه چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معراج پيشواي گرانقدر اسلام كه بدون ترديد يكي از وقايع بسيار مهم دوران رسالت آن بزرگوار مي باشد، طبق آيه اول سوره اسراء از مسلمات دين بوده و مورد تأييد فرقه هاي اسلامي مي باشد. لكن به دلايل خاصي كه مورد قبول بعضي از فرق و مذاهب هست، در كيفيت معراج ترد بیشتر ...
معاد از ديدگاه شيخيه و فرق آن با معاد شيعي در چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معاد در عقل و فطرت هر انساني جايگاه قابل توجهي دارد، زيرا اين سوال براي همگان هست که آينده انسان و جهان چه مي شود؟ در طول تاريخ، هيچ کس دليل علمي براي نبودن معاد نياورده است و تنها چيزي که مخالفان معاد زمزمه مي کنند آن است که مگر مي شود انسان مرده اي بیشتر ...
لطفا درباره عالم هور قليايي که نظر شيخ احمد احسايي درباره معاد است که طريقت شيخيه را به وجود آورد توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«هور قليا» به معناي حيات برزخي يا زندگي فرد در بين جامعه مي باشد. اين کلمه را شيخ احمد احسايي از آن چه شيخ اشراق سهروردي در «مطارحات» استعمال نموده گرفته است. هور قليا معرّب «هراکليا» است که لفظ يوناني مي باشد.[1] برخي گفته اند که اين اصطلاح از پيروا بیشتر ...
مرشد اعظم در نزد شيخيه چه كسي است و از چه جايگاه عقيدتي برخوردار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيخيه فرقه اي از شيعة اثني عشري است كه منتسب به شيخ احمد احسائي مي باشند و بنا به برخي عقايدي كه دربارة اصول دين دارند از اماميه متمايز مي شوند اين گروه در قرن سيزدهم هجري قمري از شيعه جدا شد و به مناسبتهاي مختلف به نامهاي ديگري از جمله پشت سريها, رك بیشتر ...
فرق شيخيه با ما شيعيان چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيخيه نامي است كه به پيروان شيخ احمد احسايي اطلاق مي‌شود. هر چند بنيان گذار واقعي اين مسلك، شاگرد شيخ احمد، يعني سيد كاظم رشتي بود؛ ولي بعد از مرگ سيد كاظم اين مسلك به چندين فرقه تقسيم شد كه هر كدام داعيه استقلال داشتند و براي خود سبك و سياق خاصي دست بیشتر ...
چرا به آيات عظام حائري، احقاقي، اسکويي و پيروانشان شيخي مي گويند در حالي که خودشان اين نام را رد نموده و از شيخي ها ابراز ندامت مي کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيخيه فرقه اي منسوب به شيخ احمد احسائي (در قرن 13 هجري) مي باشد. در واقع سيد کاظم رشتي که جانشين وي شد پس از وي این فرقه را تأسیس نموده است. در منطقه آذربايجان ايران چند گروه به ترويج مرام شيخي گري پرداختند که از جمله آنها مي توان به خاندان حجت الاس بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 51