جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
تعداد رکورد ها : 319535
عنوان :
الهیات تکاملی: یک مقدمه انتقادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Anthony Abril
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Fortress Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9781506491646
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لذت و رنج ازمنظر بوعلیسینا و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه رستمی جاهد ، محمد جواد پاشایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
طبیعت انسان برمبنای کسب لذتهای پایدار و رهایی از هرگونه رنج و درد آفریده شده است؛ چنانکه بسیاری از خواستههای او تحتالشعاع همین میل طبیعی قرار می گیرند. در این پژوهش کوشیدهایم ازمیان نظرات فلاسفۀ اسلامی، دیدگاههای بوعلیسینا و علامه طباطبایی دربارۀ لذت و رنج را بسنجیم و با یکدیگر تطبیق دهیم؛ لذا پرسش اصلی نوشتار حاضر، این است که بوعلیسینا و علامه طباطبایی دربارۀ لذت و رنج، چه دیدگاههایی دارند و چه تفاوتها و شباهتهایی میان دیدگاههایشان دربارۀ این مسئله وجود دارد. در رویکردی توصیفی- تطبیقی به دیدگاههای این دو دانشمند، وجوه اشتراک آنان دربارۀ این مسئله، چنین سامان یافته است که هردوی آنها لذت و رنج را ازسنخ ادراک دانسته و مهمترین تقسیمبندی خود را بر همین پایه بنا نهادهاند. برخی تفاوتهای موجود میان دیدگاههای آنان نیز چنان است که ازنظر بوعلیسینا لذت و رنج، کیفیاتی نفسانی و عارض بر نفساند و ازنظر علامه طباطبایی، لذت و رنج، اموری وجودی و عین نفس قلمداد میشوند. تفاوت در برخی اقسام، مصادیق و نوع تقابلشان نیز از دیگر اختلافات این دو متفکر در بحث پیشِروی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 288
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل فعال در شایستگی نبی برای ریاست و رهبری جامعۀ سیاسی از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
احمد جهانی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مبحث ضرورت وجود نبی در رهبری مدینه و نسبت نبوت با سیاست در فلسفۀ اسلامی از دیرباز، موردتوجه فراوان بوده است. ابنسینا نیز دراینباره اتصال نبی به عقل فعال بهعنوان موجودی مجرد و مستقل از نفس، و برقراری رابطه میان نبی با سیاست در تئوریزهکردن زعامت و رهبری اتباع مدینه را مطرح کرده است؛ ازاینرو، تبیین چگونگی اتصال نبی به عقل فعال، و پیوند نبوت و سیاست براساس منابع دینی و حکمت سینوی از دستاوردهای بوعلی در فلسفۀ سیاسی است؛ بدین ترتیب، در پژوهش حاضر، درصدد پاسخگویی به این پرسش بودهایم که شیخالرئیس بر چه اساس، بر رابطۀ نبوت و سیاست صحه گذاشته و طبق کدام مبنای نظری، نبی را شایستۀ زعامت و رهبری مدینه دانسته است. در این تحقیق، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلیِ موردی، بر یک مورد واحد و مشخص در آرای سیاسی ابنسینا متمرکز شده و با بهرهگیری از رویکرد تفسیری- تفهمی ازنوع هرمنوتیک روششناسانۀ ویلهلم دیلتای نتیجه گرفتهایم شرط اتصال نبی به عقل فعال بهعنوان حلقۀ واسط عالم محسوس با عالم معقول، راهبریِ سیاسی و دینی وی درخصوص اتباع مدینه را نیز توجیه میکند و بدین صورت، نبی بهواسطۀ داشتن سه ویژگی قوۀ عقلیۀ قوی، قوۀ متخیله و قوۀ متصرفه بهمثابۀ منشأ صدور اعجاز، لازمۀ رهبری مدینه بهسوی سعادت دنیوی و رستگاری اخروی بهشمار میآید. ریاست فاضلۀ نبی با اتصال قوۀ متخیله و نفس ناطقۀ نبی، یعنی اتصال عقل مستفاد به عقل فعال و همچنین تجلی پدیدۀ وحی، به حد اعلای سعادت میرسد و دیگران را نیز بهسمت این سعادت هدایت میکند. بوعلی قوۀ عقلیۀ نبی را مستعد دریافت پرتو نورانی عقل فعال دانسته است که به مرتبۀ عقل قدسی دست مییابد؛ ازاینرو، این اتصال موجب میشود مردم فقدان آن را در خود ببینند و از قوانین شریعتِ ابلاغشده ازجانب نبی پیروی کنند؛ بنابراین، حصول اتباع به سعادت حقیقی، لزوم رهبری نبی را بهدلیل اتصال به عقل فعال و دریافت وحی ازمنظر ابنسینا اثبات میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گرایش ابن سینا به عرفان و معرفت شهودی در مقایسه با ملاصدرا
نویسنده:
یزدان رزم آرا ، جهانگیر مسعودی ، عباس جوارشکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در رویکرد معرفتی ابن سینا، تنها شهود عقلانی کاربرد دارد و نمی توان از معرفت عرفانی و شهود قلبی در اندیشۀ وی سخن گفت. شیخالرئیس هدف نهایی معرفت و سعادت را شناخت عقلی و علمی، و اتصال به عقل فعال می دانست که مبتنیبر عقل نظری و شهود عقلانی بود؛ اما در مشرب ملاصدرا برخی حقایق متعالی به کمک عقل نظری، قابل فهم نیستند؛ بلکه با استمداد از کشفوشهود و فرارَوی از طور عقل و بهواسطۀ علم حضوری دریافت می شوند. در این نوشتار، موافقان با تفکر عرفانی بوعلی را به دو دسته تقسیم کردهایم: در یک گروه، سنت گرایانی همچون سید حسین نصر، هانری کربن و غلامحسین ابراهیمی دینانی قرار دارند که ازمنظر سنتی- تاریخی و اندیشۀ رازوَرزی اسلامی- ایرانی و فلسفۀ مشرقی، با استناد به برخی آثار ابن سینا وی را زمینه ساز تفکر عرفانی درحوزۀ فلسفۀ اسلامی می دانند. گروه دوم، برخی محققان متأخر هستند که می کوشند با تکیه بر نظام معرفتشناسی و علمالنفس شیخالرئیس نشان دهند این فیلسوف دو چهره دارد؛ سپس تلاش می کنند ابن سینای اشراقی- عرفانی را از ابن سینای مشائی تمایز بخشند. در ادامه، ضمن مقایسۀ تفکر ابن سینا و ملاصدرا درحوزۀ معرفت شهودی نشان خواهیم داد هردو دیدگاه، خطا هستند و اگر بوعلی در آثار خویش از عرفان و عرفا سخن گفته، صرفاً ازمنظر عقلی و فلسفۀ عرفان بوده و او از ابتدا تا انتها از سبک معرفتی مشائی خویش عدول نکرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارآمدی دولت در فلسفۀ سیاسی ابن سینا
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا بهعنوان فیلسوفی سیاسی، از یک دستگاه منسجم فکری و فلسفی برخوردار است که با استفاده از آن، محیط بیرون از ذهن خود و مسائل آن را تحلیل کرده و متأثر از آنها درصدد تجویز نظم مطلوبی برآمده است که در آن، انسان ازطریق دولت مطلوب خود به آرمانها و آرزوهایش میرسد. پرسش اصلی این پژوهش آن است که دستگاه فلسفهورزی بوعلی جهت دستیابی به آمال و آرزوها چه نوع دولتی را کارآمد میداند و در نیل به اهداف، چه سازوکارهایی را برای کارآمدسازی دولت بهدست میدهد. به این پرسش میتوان اجمالاً چنین پاسخ داد که در فلسفۀ سیاسی ابنسینا کارآمدی دولت در استقرار دولت بر حاکمیت ریاست عادلۀ نبوی و تدابیرِ مبتنیبر قوانین شریعت و بر مشارکت مدنی است تا از یک سو با بهرهگیری از سازوکارهای بازدارنده، افراد جامعه را از خطر انحراف، ظلم و بیعدالتی بازدارد و از سوی دیگر، با استفاده از سازوکارهای جاریکنندۀ عدالت، اعتدال و تعادل را در جامعه استقرار بخشد و بدین صورت، بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادهای کمالیِ افراد جامعه و دستیابی آنها به آمال و آرزوهایشان فراهم شود. در این مقاله، از روش فلسفی، یعنی شیوۀ برهانی- استدلالی بهره میگیریم تا قابلیتهای اندیشگی این فیلسوف در موضوع کارآمدی دولت بر بنیانهای فلسفی و فلسفی سیاسی وی مبتنی شود. براساس یافتههای پژوهش، کارآمدی دولت عبارت است از: پیشگیری از فساد جامعه، دولت و نظام سیاسی؛ وجودداشتن سیاستهای راهبردی عدالتآور و تعادلزا، و حاکمیت قوانین سعادتآور دنیوی و اخروی؛ وجودداشتن مدیریت روزآمد (برگرفته از تجارب و دریافت نظر کارشناسان و اقتضاهای محیطی).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهایِ نظریۀ سعادت در فلسفۀ ارسطو و ابن سینا: تلاقیها، جداییها و نقدها
نویسنده:
حسین سعادت ، امیرعباس علی زمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
سعادت از مهمترین مباحث حکمت عملی محسوب میشود که درطول تاریخ، ذهن فلاسفۀ یونان باستان تا فیلسوفان امروز را به خود مشغول کرده است و در دورههای مختلف، فیلسوفان براساس مبانی و رویکردهای متفاوت، این مسئله را بررسی کردهاند. یکی از شاخصترین نظریات عرضهشده دربارۀ سعادت را ارسطو در کتاب ارزشمند خود، اخلاق نیکوماخوس مطرح کرده و شرحوبسط داده است. این نظریۀ وی بر فیلسوفان پساز او و ازجمله فیلسوفان مسلمان، بسیار مؤثر واقع شده و ابن سینا بهعنوان مهمترین فیلسوف مسلمان، بهمیزان زیادی در نظریۀ سعادت خود، متأثر از ارسطو بوده است. ازدیدگاه ارسطو، سعادت انسان در حیاتِ عقلانیِ توأم با فضایل اخلاقی است؛ همچنانکه ابن سینا نیز برترین لذت و خیر را لذت عقلانی قلمداد کرده و سعادت انسانی را در رسیدن به مرتبۀ عقل مستفاد و مشابهت با عقل فعال و نیز حصول استیلای عقل بر امیال بدنی دانسته است. در این مقاله، نظریۀ سعادت در فلسفۀ ارسطو و ابن سینا را واکاوی و تحلیل میکنیم، با استفاده از روش مقایسهای، وجوه اشتراک و افتراق نظریههای این دو فیلسوف را نشان میدهیم و با بهکارگیری روش انتقادی، نقایص و نقاط ضعف هریک از این نظریات را بیان میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسیِ روانشناختیـهستیشناختی سینوی؛ تبیینی پدیدارشناختی از پیوند بین شوق، آگاهی و معرفت در فلسفهی ابن سینا
نویسنده:
مجید زمانی علویجه ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
اثرگذاری عوامل ناـمعرفتی بر فرایند شکلگیری معرفت یکی از جدیترین پرسشهایی است که ذهن معرفتشناسان را بهخود درگیر ساخته است. مقصود از عوامل ناـمعرفتی عوامل روانشناختی، جامعهشناختی و... است که میتوانند بر فرایند معرفت اثر داشته باشند. آیا در نفسشناسی سینوی میتوان از اثرگذاری عوامل ناـمعرفتی بر معرفت سخن بهمیان آورد؟ بله، در اندیشهی بوعلی معرفت بیشاز هرچیز تحت تأثیر عوامل روانشناختی است؛ او با طرح عامل شوق، و تلاش برای تبیین ارتباط آن با آگاهی، نوعی معرفتشناسی روانشناختیـهستیشناختی را پیشمینهد؛ زیرا همواره عوامل روانشناختی اثرگذار بر معرفت را هستیشناسانه تحلیل میکند. بوعلی از «شوق مؤثر بر آگاهی» بهعنوان یکی دیگر از عوامل ناـمعرفتی مؤثر یاد میکند و از پیوند بین «شوق» و «ادراک» تبیینی هستیشناختی بهدست میدهد که وابسته به سرشت «شوق» و «ادراک» است. در این نوشتار با نگرشی پدیدارشناختی رویکرد بوعلی نسبت به عوامل ناـمعرفتی مؤثر برمعرفت واکاوی شده و دریافته آمده که: (یک) عوامل ناـمعرفتی در جهتبخشیدن به آگاهی و روند شکلگیری معرفت اثرگذاراند. دو) تا زمانی که شوقی پدید نیاید، و یا با احساس امری شوقبرانگیز مواجه نشویم؛ حرکتی عینیت نمییابد، یعنی حرکت پیرو شوق است. شوق سرشت هستیشناختی مستقلی دارد و، نمیتوان آن را ذیلِ نیروهای مدرک یا محرّک تعریف کرد. شوق به آگاهی قِوام میبخشد و آن را متعیّن میسازد، و نیروی مدرِک را در صدور احکام مرتبط با حُسن و قُبح یاری میرساند. معرفتشناسی بوعلی خالی از سویههای طبیعی نیست؛ اما، در این پژوهش با اپوخهی ابعاد طبیعی، عوامل روانشناختی صرفاً از جهتِ هستیشناختی ملاحظه شده و از عبارات ابن سینا تفسیری پدیداری بهدست داده شده است. تفسیر برگزیده، کیفیت ظهور معرفت و نحوهی پیوند آن را با عوامل روانشناختی مدنظر قرار میدهد و با اثبات تقدّم نیروی مشوّق بر نیروی مدرِک، الگویی از معرفتشناسی هستیشناختیـروانشناختیِ سینوی استنباط شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه قوۀ واهمه در ادراک فیلم با نگاهی به ژانر وحشت و مکتب هنری اکسپرسیونیسم براساس آرای ابنسینا
نویسنده:
نفیسه ترابی ، محمدرضا اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ماهیت اصلی فیلم، تصویر متحرک است و وجه بصری آن اهمیت فراوان دارد؛ اما ذهن انسان نیز دارای نقشی مهم در خلق و ادراک فیلم است و از این جهت، برخی نظریهپردازان، سینما را هنر ذهن نامیدهاند. فیلم با برانگیختن احساسات و عواطف مخاطب، او را جذب و با ذهنش ارتباط برقرار میکند. درپی بررسی سِیر تحول آرای ابنسینا درمییابیم برانگیختگی عواطف مخاطب که از انفعالات نفس نشئت میگیرد، با ادراک معانی جزئی که از کارکردهای قوۀ واهمه در نفس انسانی است، ارتباط دارد. در فلسفۀ بوعلی، نفس دارای قوای متعددی است که هریک از آنها با توجه به کارکرد خود در ادراک فیلم یا خلق صحنههای آن نقش دارند. یکی از قوای مؤثر در خلق و ادراک فیلم، قوۀ خیال است؛ اما بهدنبال بررسی آرای شیخالرئیس درحوزۀ نفسشناسی به نقش مهم قوۀ واهمه در ادراک فیلم پی میبریم. قوۀ واهمه بهعنوان یکی از مهمترین قوای نفس با کارکردهای خود همچون ادراک معنای جزئی و خطای شناختی در درک فیلم نقشآفرینی میکند؛ بهگونهای که در ادراک فیلم ازسوی تماشاگر بر دیگر قوا چیرگی دارد. در این مقاله، نقش قوۀ واهمه در ادرک معنای جزئی، خطای شناختی، محاکات حالات درونی و صدور حکم جزئی در نسبت با فیلم را بررسی کرده و بهعنوان نمونهای عینی، کیفیت تأثیر و نقش این قوه در ژانر وحشت و مکتب اکسپرسیونیسم را که در این ژانر بهکار گرفته میشود، تبیین کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعالی تفکر سینوی: گذار ابن سینا از مادّیت به تجرد قوۀ خیال و ادراکات خیالی
نویسنده:
مصطفی مومنی ، محمد نجاتی ، فاروق طولی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مباحث مهم درحوزۀ نفسشناسی ابنسینا مجرد یا مادّیبودن قوۀ خیال است. نظر غالب در عبارات شیخالرئیس، مادّیبودن آنهاست، ولی در برخی مواضع، وی عباراتی دارد که حاکی از تردید او در مادّیت خیال یا مستلزم تجرد خیال است؛ ازاینرو، میتوان مواضع شیخ در این بحث را بر سه نوع تقسیم کرد: نخست، مواضع دالّ بر باورداشتن او به مادّیت قوۀ خیال، مانند النفس من کتاب الشفا که در آن، وی بر مادّیت قوۀ خیال تصریح و اقامۀ دلیل می کند؛ دوم، مواضعی همچون المباحثات که در آنها بوعلی با شکوتردید، مسئلۀ مادّیت خیال و ادراکات خیالی را مطرح میکند؛ سوم، مواضعی همچون نمط پایانی الإشارات و التنبیهات که در آن، ابنسینا به تجرد خیال و ادراکات خیالی اذعان میکند. در این مقاله با درنظرداشتن مبنای «تعالی در تفکر سینوی»، ضمن تبیین سه رویکرد یادشده در آثار این فیلسوف، موضع اقبال وی به تجرد خیال تقویت میشود و به این نتیجه میانجامد که با توجه به گذار او از حکمت مشاء به حکمت متعالیه، نظر نهایی وی تجرد قوۀ خیال خواهد بود؛ هرچند به دلایلی، بوعلی مجال تبیین نظر نهاییاش را نیافته است، این تفکر وی میتواند الهامبخش فیلسوفانی مانند ملاصدرا در تبیین تجرد قوۀ خیال باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقلیلگرائی بر مبنای اندیشه اخلاقی ابنسینا
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف پژوهش حاضر کمک به ساماندهی اندیشة فرااخلاقی ابنسینا است تا بستری برای ملاحظة نظامی اخلاقی، مبتنی بر آرای بنسینا فراهم آید. مسئله اصلی این است که رویکرد کلی ابنسینا دربارة وجود اوصاف و گزارههای اخلاقی چیست. نگارنده در پاسخ به این سؤال میکوشد سه مدل تقلیلگرایی را براساس آرای ابنسینا صورتبندی کند. این مدلهای تقلیلگرایی میتوانند در سطوح نگرش متعارف، نگرش حکیمانه و همچنین نگرش عرفانی و توحیدی ابنسینا نسبت به حقایق اخلاقی صورتبندی شوند؛ بهنحویکه وعی انسجام بین آنها وجود داشته باشد. در آغاز دیدگاه ابنسینا در بخش مواد منطق بررسی، و رویکرد برساختگرایانه او که معطوف به شهرت و توافق عقلا است، در سطحی متعارف، مدلی از تقلیلگرایی معرفی میشود. سپس نگرش ابنسینا برمبنای علمالنفس فلسفی و حقیقت سعادت نفس انسانی ملاحظه، و در آنجا نیز براساس آرای ابنسینا نوعی تقلیلگرایی اخلاقی معرفی میشود. سرانجام با توجه به نگرش عرفانی و توحیدی ابنسینا، مدلی دیگر از تقلیلگرایی تقریر میشود. حاصل پژوهش این است که نمیتوان برمبنای مباحث ابنسینا در حوزة وجودشناسی، واقعگرایی واقعی بود؛ زیرا برایناساس حقیقتی مستقل برای اوصاف اخلاقی وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
تعداد رکورد ها : 319535
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید