جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 321586
منقذ : قراءة لقلب افلاطون
نویسنده:
عبد الغفار مكاوي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الهلال,
کلیدواژه‌های اصلی :
تولید علم در گستره دانش و پژوهش (بخش دوم)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
عوامل تقویت و ضعف ایمان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اکرم علی زاده فنائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پایان نامه حاضر، عوامل تقویت و ضعف ایمان از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. ضرورت این پژوهش براساس آموزه های دینی که همان ایمان و عمل صالح می باشد مشخص می شود. زیرا زمانی که بتوانیم عوامل ضعف و یا قوت ایمان را در خود و جامعه شناسایی کنیم و در جهت بهبود آن اقدام نماییم بسیاری از مشکلات اعم از فرهنگی- دینی و حتی اقتصادی مرتفع می گردد. هدف از تحقیق ارائه شده به تصویر کشاندن ارزش و اهمیت ایمان در اسلام و تبیین عوامل تقویت و ضعف آن و پیامدهای آن و ارائه راهکارهایی برای دستیابی برای جامعه ایمانی می باشد. این تحقیق دارای سه فصل می باشد: فصل اول مفاهیم و کلیات است که معنای لغوی و اصطلاحی ایمان، تفاوت ایمان با اسلام، رابطه ایمان با علم، عمل، عقل، اختیار و معرفت و تقویت علم و التزام را در بردارد. فصل دوم بیان گر عوامل شناختی تقویت و تضعیف ایمان می باشد. که عوامل تقویت آن عبارتند از: شناخت متعلقات ایمان(خداوند، معاد، نبوت و امامت) و راه های افزایش شناخت. این راه ها شامل تفکر، مراجعه به منابع تفکر(نفس انسانی، جهان هستی، قرآن، تاریخ و سیرد در آفاق و انفس) می باشد. عوامل تضعیف ایمان نیز شامل عدم تعقل، عدم توجه به سخنان انبیاء، سهل انگاری در شناخت متعلقات و نادیده گرفتن تاثیر شبهات است. فصل سوم با عنوان عوامل رفتاری تقویت و تضعیف ایمان، به بیان عواملی مانند انجام عمل صالح، ذکر و ارتباط با خداوند، تزکیه قلب، اخلاص، انفاق، صبر، تواضع، امر به معروف و نهی از منکر و مجالست با خوبان می پردازد. عوامل رفتاری تضعیف ایمان نیز طبق عناوین کوتاهی در انجام واجبات، پیروی از هواهای نفسانی، دنیاپرستی، شیطان، محیط های ناسلام خانواده و دوستان و حکومت های فاسد می باشد. نتیجه ی کلی حاصل آمده از مطالب این است که ایمان قابل افزایش و کاهش می باشد و عوامل شناختی و رفتاری ویژه ای باعث تضعیف و تقویت آن می شود. واژگان کلیدی: عوامل، تقویت، ضعف، ایمان. ?
عوامل تحکیم و تخریب خانواده در قرآن و حدیث
نویسنده:
معصومه چشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
انسان، گل سر سبد هستی است که جایگاه ویژه ای در نزد خداوند متعال دارد و از کرامت و شرافتی برخوردار است که او را شایسته دست یافتن به مقام قرب الهی ساخته است. تشکیل خانواده برای انسان اولین پله حرکت در مسیر رشد و کمال و رسیدن به مقام قرب الهی است و به همین جهت در دین مقدس اسلام که مبتنی بر کتاب و سنت چهارده معصوم(ع) در قرآن و سنت، سازنده ترین مطالب را جهت تحکیم خانواده و جلوگیری از تخریب آن مطرح نموده اند که در خور عنایت است. امروزه، اختلال در نظام مقدس خانواده و بی اعتنایی به اصول ضروری و ارزشهای آن، باعث فروپاشی«خانواده» گشته، و جامعه انسانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است و علاوه بر این، انسان را از هدف واقعی خویش دور ساخته است. این مسأله در یک جامعه اسلامی، بی ارتباط با فاصله گرفتن از قرآن و سیره نبوی(ص)؛ نیست: لذا ضرورت دارد با تمسک به قرآن و سنت عواملی که باعث اختلال در نظام خانواده می گردد از عرصه زندگی زدوده شود و عواملی که که به سلامت و قوام خانواده کمک می نماید مورد عنایت قرار گیرد: در این پژوهش، خانواده و مسایل پیرامون آن و عوامل موثر در سلامت یا تخریب از نظر قرآن و سنت معصومین(ع) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است: این پژوهش از یک مقدمه(کلیات)، یک فصل مبانی، و دو فصل مسایل و یک خاتمه تشکیل شده است. هر فصل از پایان نامه نیز شامل 3 بخش است.
معناشناسی، هستی‌شناسی و خاستگاه کثرت تحلیلی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی موسوی اعظم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جستار حاضر، بنیانی از سامانة معرفتی حکمت متعالیه را در حوزة هستی­شناختی آشکار می­سازد: «کثرت تحلیلی». کثرت تحلیلی، از جایگاه حیاتی در حکمت صدرایی برخوردار است، به­گونه­ای که مباحثی چون رابطة وجود و ماهیت، ماده و صورت، جنس و فصل، جوهر و عرض و ... متأثر از آن است. مسألۀ اصلی این جستار تحلیل معنایی کثرت تحلیلی و تعیین جایگاه معرفتی و هستی­شناختی آن است. کثرت تحلیلی از نگاه صدرا کثرت برآمده از معانی و مفاهیم متعددی است که عقل با تحلیل عقلانی از وجود واحد درمی­یابد. تصریحات صدرا بر نفس­الامری بودن کثرت تحلیلی حکایت دارد. از مبانی پیدایش و توسعة این کثرت می­توان به مسألة اتحادی وجودی و امکان تحقق موجودات کثیر به وجود واحد اشاره داشت.
صفحات :
از صفحه 105 تا 125
فرهنگ برابرهای فارسی واژه های قرآن ، بر اساس بخش اول (النوبه الاولی )تفسیر کشف الاسرار میبدی
نویسنده:
جلال پویان خواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از جمله کتابهای کهن فارسی که یک دوره کامل تفسیر و تاویل آیات قرآن مجید را در بر دارد تفسیرکبیر کشف الاسرار و عدة الابرار اثر رشیدالدین میبدی است . از رهگذر این تفسیر و تفسیرهای شبیه به آن است که ما به برابرهای شیوا از لغات قرآنی و نکاتی ظریف بر می خوریم که ترجمه را جاندار ، زیبا و دقیق کرده است و مترجمان را راهنمایی نیکو برای خروج از تنگناهای سخن است و توانایی زبان فارسی را برای بیان معانی گوناگون می رساند در ترجمه آیات واژه های قدیمی فارسی قابل توجه است و در تدوین لغت نامه جامع برای زبان فارسی مورد نیاز می باشد. رساندن معنی روشنی و نزدیک بودن به فهم ، خوش آهنگی ، زیبایی و روانی صفات اکثر لغات نو ساخته یا مستعمل بوسیله میبدی است . بدین جهت بسیاری از آنها هم امروز می تواند به جای لغات بیگانه بکار رود یا به عنوان معادلی اصیل در بر آنها قرار گیرند.برای تالیف این پایان نامه ابتدا معادل های واژه های قرآنی از ابتدا تا انتهای قرآن مجید استخراج شد. وهر کدام را در مقابل لغات مورد نظر قرار گرفت . ضوابط تفکیک واژگانی قرآنی در این پایان نامه بر اساس کتاب گرانقدر المعجم الاحصایی تالیف دکتر محمد روحانی بوده است و بخش اول تفسیر ده جلدی کشف الاسرار مآخذ اصلی این پایان نامه است .
بررسی و نقد مقالۀ «بررسی معانی گوناگون اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در نظام صدرایی»
نویسنده:
محمد نجاتی، یاسر سالاری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در مطالعۀ حاضر مقالۀ «بررسی معانی گوناگون اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در نظام صدرایی» مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. در مقالۀ مذکور نفس اصالت وجود ملاک تفکیک دو معنای اصالت وجود دانسته شده است اما چینش آرای ملاصدرا نشان می­دهد ملاک تفاوت مذکور به نگرش­های متفاوت وی به اعتباریت ماهیت بازگشت می­کند. به جهت اینکه نویسندگان دو معنای اصالت وجود را به صورت عرضی و متقابل با یکدیگر در نظر گرفته­اند به وجود ناسازگاری در نظام صدرایی معتقد شده­اند. اما باید دانست دو معنای اصالت وجود در تفکر صدرایی رابطه­ای طولی و متلائم با یکدیگر دارد و ادعای ناسازگاری مقرون به صحت نیست. در نتیجه تفاوت دیدگاه­های ملاصدرا در برخی مواضع بدین جهت است که رأی ابتدایی ملاصدرا متلائم با معنای عام اصالت وجود بوده است و عمدتاً رأی نهایی وی در اینگونه مواضع مبتنی بر نگرش خاص در مبنای اصالت وجود است.
صفحات :
از صفحه 89 تا 103
بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا در مورد خیال متصل و منفصل
نویسنده:
محمود صیدی، محمد موسوی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اثبات تجرد مثال متصل با اثبات وجود عالم مثال ملازمه دارد و با اثبات تجرد یکی، وجود تجرد دیگری نیز اثبات می­شود. بر این اساس ابن سینا با قائل شدن به مادی بودن خیال متصل، وجود مثال منفصل را نیز منکر است. از آنجایی که اساس براهین ابن سینا در اثبات مادی بودن قوۀ خیال مبتنی بر وضع و محاذات داشتن صور خیالی است، در پژوهش حاضر بیان می­گردد که این ویژگی مختص جسم مادی از جهت مکان و زمان­دار بودن است و اجسام مثالی این خصوصیت را ندارند و لذا با حواس ظاهری ادراک نمی­شوند. با اثبات حرکت جوهری، ماهیت واحد به انحای متفاوت وجودی متصف می­شود و مراتب مختلف مادی، مثالی و عقلی را طی می­کند. ازاین­رو، براهین ابن سینا در ابطال مثال منفصل که مبتنی بر امتناع فرد مجرد و مادی داشتن یک ماهیت و عدم علّیت فردی از آن نسبت به افراد دیگر است، صحیح نیستند.
صفحات :
از صفحه 71 تا 88
فرقه ناجیه در کلام اهل بیت (ع)
نویسنده:
محمد علی عبداللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پیامبر گرامی اسلام با تحمل سختی های فراوان توانست در بین مسلمانان اتحاد و برادری ایجاد نماید اما خودشان از اختلافاتی که بعد از وفاتشان اتفاق افتاد خبر داده بودند، روایاتی از پیغمبر (ص) نقل شده که مضمون آنها افتراق امت به 73 فرقه است که فقط یک فرقه به فلاح و رستگاری خواهد رسید که از آن فرقه با عنوان فرقه ناجیه یاد کرده اند. اکنون می بینیم وعده های پیامبر (ص) متحقق شده و امت به فرقه های مختلف متفرق شده اما همه فرقه ها خود را فرقه ناجیه می دانند. برای شناخت فرقه ناجیه دو راه وجود دارد 1- بررسی روایاتی که به بیان افتراق فرقه ها پرداخته اند و یافتن نشانه های فرقه ناجیه در درون همان احادیث 2- بررسی سایر روایات و ادله ای که در این راه می توانند ما را یاری کنند. با بررسی این ادله آنچه حاصل می شود این است که فرقه ناجیه همان متمسکان به قرآن و عترت پیامبرند و پیروان اهل بیت پیغمبرند که راکبان کشتی نجات امتند. این رساله تلاشی است در بیان و توضیح و اثبات روایات افتراق و مسائل مربوط به آنها و فرقه ناجیه.
  • تعداد رکورد ها : 321586