جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 318274
 جامعه در عصر ظهور
نویسنده:
اکرم خاشع
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
جامعه در عصر ظهور عنوان تحقیق است که هدف از آن ارائه سیمای کلی از عصر امام مهدی « علیه السلام» و قیام مقدس آن حضرت و پاسخ به برخی از سؤالات پیرامون حضرت مهدی « علیه السلام» می باشد که از آیات و روایات استفاده شده است. تحقیق با شرح مختصری از زندگانی امام شروع شده و بعد از بیان حکومتهای پیش از ظهور نگاهی به حکومت حضرت دارد و در بخش پایانی به بررسی جامعه قبل و پس از ظهور می پردازد. منابع استفاده شده بیشتر کتابهای حدیثی و روایی بود که توسط شیعه و سنی تالیف گردیده اند وسعی شده به ذکر یک منبع از روایت اکتفا شود. یکی از مسائلی که جامعه بشری پیش از ظهور امام از آن رنج می برد، ستمی است که به وسیله حکومتها بر مردم می رود، زیرا پیش از ظهور آن حضرت، ستمگران بر جهان فرمانروایی می کنند، اما این حکومتها پیش از ظهور به ضعف می گرایند و این زمینه ای می شودتا حکومت جهانی حضرت را بپذیرند. حضرت هنگامی زمام امور را بدست می گیرد که دنیا وارث انبوهی از نابسامانی هاست و میلیونها بیمار جسمی و روانی وجود دارد ، ناامنی همه جا را فرا گرفته است، شهرها در اثر جنگ ونبرد به ویرانه ای تبدیل گشته است و نابودی کشتزارها در اثر آلودگی محیط زیست ، کمبود ارزاق را به دنبال دارد. بالاخره پس از قرنها انتظار و تحمل رنج و سختی روزگار ستم و تاریکی ها، به سر می آید و شخصیت بزرگی که با یاری الهی،بنای زدودن آثار ستم و جور را دارد ظهور می کند آن حضرت دست به اصلاحات گسترده و دگرگونی بنیادی در دو بعد مادی و معنوی می زند و جامعه بشری را سامان می بخشد . اقدامات حضرت را می توان تحت عناوین احکام جدید ، اصلاحات و تجدید بناها دسته بندی کرد و برای انجام این اقدامات حضرت مهدی « علیه السلام» با دشمنان و کسانی که با وی مخالفت می کنند بسیار قاطعانه برخورد می نمایند و در برخورد با آنها از یک نوع مجازات استفاده نمی کنند.
 ریحانه النبی: برسی ابعادی از زندگی حضرت زهرا ( س)
نویسنده:
حوریه حسینی نامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این نوشته به گوشه هایی از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها که می تواند الگوی مناسبی برای افراد باشد پرداخته شده است. ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها در کانون عصمت و طهارت نبوی، از مادری همچون حضرت خدیجه سلام الله علیها در 20 جمادی الثانی سال پنجم بعثت می باشد. تجارب فاطمه سلام الله علیها در دوره های مختلف زندگی ایشان تصویر کاربردی روشنی از یک الگوی کامل است.با آشنایی از شخصیت بانو سلام الله علیها به آموزه ی بلندی می رسیم و آن اینکه؛ شخصیت سالم،روند و مسیر است نه مقصد،یعنی شکوفایی شخصیت هر فردی هیچ گاه پایان پذیر نیست.برای رسیدن به این شکوفایی علاوه بر مطالعه شخصیت فردی حضرت،مطالعه جهان بینی ایشان،و همین طور دیدگاه هایشان درباره شخصیت بالنده،می تواند معیارهای بلوغ شخصیت را به دست دهد. به عنوان مثال استغنا، ورع، اخلاص وجوهی از بالندگی روح است که حد اعلای را در زندگانی حضرت می توان مشاهده کرد. در نحوه همسرداری و تربیت فرزند همین بس که در کنار مقام والای فردی، به لحاظ خانوادگی همسر ولایت و مادر امامت می باشند. درباره حضور ایشان در مسائل فرهنگی و اجتماعی ،شاید بارزترین مورد، ماجرای غصب خلافت و فدک باشد که می توان به نحوه دفاع ایشان از ولایت و خطبه فدکیه ایشان اشاره کرد.خطبه های نقل شده از ایشان در این باره حائز نکات فراوان است. همین طور نظرات ایشان درباره حجاب زن و حضور اجتماعی زنان می تواند برای جامعه امروز راهگشا باشد. با وجود مطالعه و بیان همه نقلهای تاریخی درباره زندگی فردی،خانوادگی و اجتماعی ایشان،عظمت این بانوی بزرگوار همچنان جزء اسرار عالم است،مگر شناخت ذره ای از این عظمت را در آیات کلام وحی،همچون آیه های؛تطهیر،مباهله،مودت،هل أتی،و کوثریا سخنان معصومین علیهم السلام بتوان جستجو کرد. هدف از بیان مطالب بهره مندی بیشتر ما از زندگانی ایشان به عنوان نمونه کامل یک زن مسلمان می باشد که با پیروی از سیره این بانوی دو عالم بتوانیم به سعادت دنیا و آخرت نایل آییم و جامعه ای پاک و عاری از هر گونه پلیدی داشته باشیم. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: حضرت زهرا سلام الله علیها ، الگو، سیره
 دوچهرگان: مروری بر جریان شناسی نفاق از دوران پیامبر ( ص) تا شهادت امیرالمؤمنین
نویسنده:
مریم احیائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر، بررسی سیر نفاق در جامعه ی پس از رحلت پیامبر 6 می باشد. از مهمترین اهدافی که مورد توجّه قرار گرفته است، علاوه بر شناخت ضربه هایی که نفاق منافقان بر جامعه ی اسلامی وارد کرده است، نگاهی به چگونگی دور شدن مردم از حقّ و حقیقت که همان ولایت الهی است و جایگزین شدن باطل که پس از رحلت نبیّ مکرّم اسلام 6 با دسیسه های منافقانه و در سقیفه ی بنی ساعده شکل گرفت، می باشد. در این پژوهش به سابقه ی نفاق در زمان حیات پیامبر 6 و چگونگی شکل گیری آن، به کارشکنی های منافقان در امور اجرایی و برخورد پیامبر 6 با آنان ضمن محدودیّت هایی که ایشان در برخورد با منافقان داشتند، اشاره گردیده است به شکل آشکارتری از نفاق که همزمان با رحلت پیامبر 6 آغاز شده بود و مشکلاتی را در جامعه به وجود آورده بود، پرداخته شده است. با بررسی نفاق در زمان حیات پیامبر اکرم 6 نمودی از جهل ها، غفلت ها و عداوت های اعراب نسبت به اسلام و پیامبر 6 دیده می شود که با مرور زمان این مسئله شکل دیگری به خود گرفته است و منافقان جامعه ی اسلامی دریافتند که حضور پیامبر 6 مانع رسیدن آنان به اهدافشان می باشد. از این رو تا آن جا که توانستند در راه مبارزه با ایشان چه به شکل ترور و یا نقشه برای سرپرستی آینده، تلاش نمودند. نتیجه این شد که پس از رحلت پیامبر 6 اعراب بدون کمترین توجّهی به خاندان پیامبر 6 و مسئله ی جانشینی که قبل از رحلت ایشان در واقعه ی غدیر تفهیم شده بود، به سوی سقیفه شتافتند و اسلام را به مزایده ی قدرت گذاردند و از مردم برای تحکیم پایه های قدرتشان، بیعت ستاندند. پس از تسلّط و چیرگی خلفا بر جامعه ی اسلامی، فشارهای مکرّر آنان بر خاندان اهل بیت : و انصار اعمّ از سیاسی و اقتصادی ادامه می یابد. همچنین خلفای سه گانه سیاست های دیگری من جمله، منع کتابت و نقل احادیث و سوزاندن آنها، برخورد شدید با ناصحین و مخالفین و... را نیز جهت پایداری حکومتشان دنبال می کردند. تا این که پس از قتل عثمان مردم به امام علی 7 روی آوردند، ولی از آن جا که پایه های اعتقادی، اسلامی و ارزشی مردم طی قریب به 25 سال حکومت داری نابحقّ خلفای پیشین متزلزل گشته بود، از این رو حضرت علی 7 در جنگ ها با نفاق مردم به ویژه خواصّ رو به رو می گردند و در سطح حکومتی نیز رفتارهای منافقانه ی برخی از مردم، سدّ راه حکومت ایشان می گردد. در تدوین این تحقیق، از منابع تاریخی مثل: تاریخ یعقوبی؛ ابن واضح یعقوبی، تاریخ طبری؛ محمّد بن جریر طبری، المعارف؛ ابن قتیبه دینوری و...، کتاب های روایی مثل: بحارالانوار؛ علامه محمّدباقر مجلسی، اثبات الهداة بالنّصوص و المعجزات؛ محمّد بن حسن عاملی، کنزالعمّال فی سنن الاقوال و الافعال؛ حسام الدین هندی و... و کتاب های معاصری که در ارتباط مسئله ی جانشینی پیامبر 6 و بحث تشیّع تألیف شده اند، مثل: حیات فکری و سیاسی امامان شیعه؛ رسول جعفریان، پس از غروب؛ یوسف غلامی، سیاهترین هفته ی تاریخ؛ علی محدّث ( بندرریگی) و... استفاده شده است. پژوهش حاضر با توجّه به هدفی که برای آن تعریف شده است یک تحقیق بنیادی و به اعتبار ماهیّت روش، تاریخی و تحلیلی می باشد و شیوه ی جمع آوری مطالب به صورت تحقیق کتابخانه ای است. برخی نتایج به دست آمده در این پژوهش، این است که نفاق و عافیت طلبی مردم، بعد از رحلت حضرت رسول6زمینه ساز شکنجه ها،تبعیدها و شهادت های اصحاب مخلص پیامبر6 و مبارزه علیه شیعه در دوران بنی امیّه اشاره شده است که همه حاصل نفاقی است. در این تحقیق، فرضیه های به اثبات رسیده عبارتند از: - نفاق به عنوان عاملی بازدارنده در فعّالیّت های سیاسی اجتماعی حکومت اسلامی است. – خیانت گروه عظیم خواصّ در حکومت علوی ریشه در ماجراهای سقیفه و پس از آن دارد. واژه های کلیدی تحقیق شامل: نفاق، منافقین، توطئه، فتنه، خیانت، ناکثین، قاسطین، مارقین و سقیفه می باشد.
 بررسی و تبیین مشکلات اعراب در نهج البلاغه «شصت خطبه اول»
نویسنده:
سید محمدرضا ابن الرسول
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه که با یک « مقدمه » کوتاه در مورد تعریف ، انگیزه ، اهمیت واهداف موضوع وروش کار آغاز می شود بخشهایی از نهج البلاغه از نظرگاه دستور زبان عربی مورد بحث وبررسی قرار گرفته است. کسانی که به گونه ای با آهنگ دلنشین سخنان امیرالمومنان (ع) انسی دارند وزمانی نیز با نحوه اعراب همدم بوده اند ، جای خالی نهج البلاغه را در کتب دستور زبان عربی به خوبی احساس می کنند. « اعراب » یا « تطبیق قواعد نحو با نمونه های اصیل نظم ونثر عربی ونمایاندن نقشهای دستوری واژه ها وجملات موجود درآنها »، اغلب با مشکلاتی روبروست زیرا ممکن است در یک واژه یا یک عبارت چندین وجه اعرابی وبه تبع آن چندین معنی ، قابل طرح باشد ، از این روبازشناسی وجه صحیح اعراب ودر مواردی تعیین مفهوم درست گفتار نیازمند بررسی وتحقیق بوده که در این رساله به این مهم پرداخته شده است. براین اساس باید این پایان نامه را کوششی بدانیم در راستای بازشناسی ، عرضه وتبیین وجوه صحیحی از موارد مشتبه اعرابی در بخشی از نهج البلاغه ، که با نگاه نخست نمی توان نظری قاطع در مورد وجهی از وجوه اعرابی به آنها دست داد. در مورد ارزش وبایستگی این کار باید تاکید کرد که بهره گیری درست از مفاهیم والای گفتار ونوشتار پیشوایان دین به عنوان سرچشمه اندیشه واعتقاد مسلمانان وجهت دهنده نظام اجتماعی انان ، مستلزم آن است که نخست مفهوم صحیحی از آن سخنان برداشت شده باشد ، در این راستا نقش اساسی وتعیین کننده پرداختن به اعراب کلام وبررسی وجوه گوناگون آن در فهم دقیق معانی ودرک صحیح مفاهیم قابل انکار نیست. اهتمام به اعراب در حوزه قرآن پیشینه بسیار افتخار آمیزی دارد وصدها کتب مستقلا" ویا در ضمن مطالب خود به این امر پرداخته اند ولی در زمینه اعراب نهج البلاغه تاکنون کتاب مستقلی نگاشته نشده واین رساله نخستین اثر تحقیقی مستقل است که به بررسی این موضوع در بخشی از نهج البلاغه دست یازیده است . در این رساله در حدود 65 مبحث اعرابی مورد بحث قرار گرفته ودر ضمن آن دیدگاههای شارحان نهج البلاغه نقادی شده وشواهد ونمونه هائی برای موضوعات گوناگون نحوی نیز ارائه شده است.
 بیست و پنج سال سکوت حضرت علی(ع)
نویسنده:
فاطمه مکفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق، بیست و پنج سال سکوت امام علی ( علیه السلام) می باشد. سکوت تلخ و سنگین حضرت علی ( علیه السلام) از زمان رحلت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) و بعد از ماجرای سقیفه آغاز شد. در سقیفه انتخابی صورت گرفت که سرآغاز شکافی عمیق میان مسلمانان شد. امام با سکوتش درسی بزرگ به ما داده است و آن پیروزی در شکست است، به دیگر سخن سکوت برای حضرت شکست نبود بلکه پیروزی بود. هدف ما در این تحقیق، بررسی دلایل سکوت امام علی ( علیه السلام) ، آشنایی با اقدامات حضرت در دوران بیست و پنج سال سکوت، و همچنین بررسی رفتار و عملکرد امام با خلفاء می باشد. این تحقیق دارای سه فصل می باشد: فصل اول: اثبات ولایت حضرت علی ( علیه السلام) از دو جهت عقلی و نقلی بررسی می شود، در جهت عقلی به آگاهی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به جریانات آینده، امتیازات حضرت علی ( علیه السلام) نسبت دیگران که موجب تعیین ایشان از سوی خداوند شد، پرداخته می شود. همچنین به ادلّه منکرین امامت حضرت علی ( علیه السلام) پرداخته و پاسخ داده می شود. فصل دوم: مقدمات سکوت به وقایع هنگام رحلت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) و اقدامات پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) برای جلوگیری از اختلاف امت اسلامی، رخدادهای سقیفه، و اتفاقات پس از آن، و استدلال های سقیفه پرداخته و به آن ها پاسخ داده می شود. فصل سوم: امام علی ( علیه السلام) در دوران سکوت در این فصل به ضرورت سکوت حضرت و دلایل سکوت حضرت، کارهای کلی حضرت در دوران سه خلیفه، شامل: عبادت حضرت بیان احکام و معضلات فقهی، پرورش شاگردان خداجو، خدمات اجتماعی؛ عملکرد امام در دوارن هر یک از خلفاء به طور جداگانه ( یعنی حضرت در دوران ابوبکر، در دوران عمر و در دوران عثمان)، پایان سکوت و نحوه بیعت مردم با امام پرداخته می شود. این تحقیق ، تحقیقی است تاریخی و به شیوه کتابخانه ای و با استفاده از کتب معتبر شیعه و سنّی صورت پذیرفته است همچنین از آیات قرآن و روایات و خطبه های حضرت در نهج البلاغه استفاده شده است و معانی این آیات و روایات در ادامه آمده است. حاصل سخن آن که ما همیشه پیروزی را در رسیدن به اهداف و خواسته های خود می بینیم اما حضرت علی ( علیه السلام) پیروزی را در سکوت می دید. سکوت حضرت سبب شد تا همگان بیشتر به حقّانیّت ایشان پی ببرند و مردم کم کم از غاصبان خلافت فاصله گرفته و به سوی حضرت روی آوردند و بعد از قتل عثمان با حضرت بیعت نمایند، هر چند که برخی از آن ها بعد از مدتی کوتاه بیعت خود را شکستند. کلید واژه هایی که در این تحقیق به آن ها پرداخته خواهد شد: امام ، حضرت، ولایت، سکوت، خلافت، سقیفه.
 حجاب در گذر تاریخ و اندیشه اسلامی
نویسنده:
اکرم نظری مرویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
براساس آنچه در آیات و روایات اسلامی آمده است حجاب از ضروریات دین مبین اسلام است که ریشه در فطرت آدمی دارد زیرا که تاریخ نشان می دهد که پوشش و حجاب نزد تمام اقوام تاریخی و ادیان الهی و غیر الهی در کشورهای غربی و آسیایی و آفریقایی با توجه به آداب و رسوم آن ها وجود داشته است. با توجه به اینکه حجاب از فطرت آدمی نشأت می گیرد، اما عده ای از این امر سرباز می زنند و برخلاف آن رفتار می کنند که این خود علل و عواملی داشته و پیامد های ناگواری به دنبال دارد. رساله حاضر به نام حجاب در گذر تاریخ و اندیشه اسلامی می باشد که تلاش شده است در این مجموعه به تاریخچه حجاب و آثار حجاب و پیامدهای بی حجابی پرداخته شود. هدف از این پژوهش بررسی علل و عوامل بی حجابی و همچنین ارائه یک حجاب برتر است و اینکه بدرستی حجاب واقعی چه حجابی است؟ و کیفیت حجاب چگونه است؟ این رساله در چهار بخش تدوین شده است که در بخش اول در مورد واژه و ماهیت و علل پیدایش حجاب و اشکال ها و شبهاتی که در این زمینه است بیان شده است در بخش دوم حجاب در ادیان مختلف و اقوام گوناگون از جمله حجاب در دین یهود، حجاب در دین مسیحیت و حجاب در دین زرتشت که متوجه می شویم حجاب در این ادیان بسیار مشکل تر از دین اسلام است و سختگیریهای زیادی در این باب شده است همچنین حجاب در اقوامی مانند قوم ماد، قوم پارس، هخامنشی و ... که هر کدام نوعی پوشش و عقاید خاص خود را داند، همچنین حجاب اهل بیت و فتواهایی که در این و حدود پوشش اشاره شده است پرداخته شده. و در بخش آخر به آثار پوشش پرداخته و در صورت عدم پوشش به آثار بی حجابی و بد حجابی اشاره شده است، بطوریکه آثار حجاب را از قبیل مصونیت زن، بالا رفتن روند چرخه اقتصادی ، سلامت خانواده و جامعه، مبارزه با نفس، جواز حضور در اجتماع و ... و پیامدهای بی حجابی از قبیل پیامدهای فرهنگی و عقیدتی ، پیامدهای اجتماعی، ابتذال و انحطاط زن، از هم پاشیدن روابط خانوادگی دگرگونی ارزش ها و ... است. و در انتهای این رساله به تحلیل و نتیجه گیری از مطالب پرداخته و راه حل هایی هم برای این مهم ارائه شده است. به امید آنکه با بکارگیری این ارزش ها گامی صحیح در جهت ترویج حجاب شد.
 بررسی و تبیین مشکلات اعراب نهج البلاغه از خطبه 121 تا 180
نویسنده:
سید محسن احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه بخشهایی از خطبه های نهج البلاغه از نظرگاه دستور زبان عربی مورد بحث قرار گرفته است . اعراب همان تطبیق قواعد مسلم نحوی با متون اصیل زبان وادبیات عرب ودر نتیجه شناخت وجوه مختلف اعرابی است که یک جمله یا یک لفظ در جمله بردارد. پرداختن به اعراب وموارد مشتبه در قرآن واحادیث در قرآن وگفتار بزرگان در بهره گیری درست از مفاهیم والا ومضامین عالی آنان نقش اساسی دارد ، چه بدون توجه به آن درک صحیح نصوص ومتون ادبی میسر نیست وهرگونه خطای اعرابی ممکن است به فهم نادرست سخن منتهی شود ، بگونه ای که از مقصود گوینده ونویسنده کاملا" بدور باشد. بزرگان دین در جاهای زیادی ما را به این امر مهم تحریض وتشویق نموده اند ازجمله امام صادق (ع) می فرماید : اعربوا کلامنا ( حدیثنا ) ، فانا قوم فصحاء. از دیرباز مساله اعراب قرآن وحدیث مورد توجه بزرگان ادب وتفسیر بوده است که با اختصاص دادن بخشی از تفسی خود به اعراب ویا نگارش وتالیف کتاب مستقلی تحت عنوان « اعراب القرا، » و « اعراب الحدیث » به قضیه اعراب پرداخته اند. در نهج البلاغه که مجموعه ای از شیواترین ورساترین کلام امیرالمومنین ( شامل خطبه ها ونامه ها وحکمت ها ) است ، مواردی بچشم می خورد که با نگاه نخست نمی توان نظری قاطع در مورد اعراب آن داشت وممکن است یک لفظ ویا یک عبارت دارای چندین وجه اعرابی ودر نتیجه دارای چندین معنی باشد از این روبازشناسی وجه صحیح اعراب ومفهوم درست گفتار نیازمند بررسی وتحقیق است. در این مورد کار اساسی ومستقلی از طرف بزرگان صورت نگرفته است گو اینکه برخی از شارحان نهج البلاغه نیز یا با اختصاص دادن بخش کوتاه از شرح خود ویا در ضمن شرح تا حدی به این مساله پرداخته اند. براین اساس ما برآن شدیم که نخست ضمن توجه به کتبی که در مورد اعراب وحدیث نوشته شده است وبا توجه به دیدگاههای ادبی شارحان نهج البلاغه وبا استفاده از آراء ونظریات نحویان وبا استشهاد از آیات قرآن وحدیث نبوی ومواضع دیگری از کلام امیرالمومنین (ع) ودیگر متون اصیل نظم ونثر عربی به این کار مهم در حد توان بپردازیم. باشد که این رساله به عنوان نخستین اثر تحقیقی که بطور مستقل به اعراب نهج البلاغه پرداخته است ، در اختیار طالبان دریای بیکران حکمت حضرت قرار گیرد واز طرفی گامی دیگر در جهت خدمت به احیای نهج البلاغه به شمار آید .
 تاریخ پیدایش و تطور سوگواری شیعه
نویسنده:
زهرا حکم آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تاریخ پیدایش مراسم سوگواری به شکل امروز جامعه ما، بعد از واقعه کربلا ، و شهادت ابا عبدالله ( ع) و در سال 60 هجری آغاز گردیده است. و از زمان امام سجاد ( ع) به بعد ذکر مرثیه، به مراسم عزاداری اضافه شده، سابقه عزاداری برای ابا عبد الله ( ع) ، از زمان خلقت حضرت آدم ? تا زمان پیامبر ودر دوران ایشان نیز وجود داشته ، که در بخش دوم این تحقیق به آن اشاره گردیده است. تطور مراسم ، همان تغییر و تحولاتی است که در مراسم عزاداری ازقرون نخستین اسلامی تا کنون صورت گرفته، که در بخش سوم این تحقیق مورد بررسی قرارگرفته است. پیشینه ی عزاداری در فطرت و سیاه پوشی به طور فطری و طبیعی در اکثر نقاط جهان انجام می گرفته، مردم برای از دست دادن عزیزان سوگواری داشته اند. سوگواری اثرات دیگری به طور طبیعی از خود بروز می دهد ابراز محبت به اهل بیت ، انسان سازی، جامعه سازی، انتقال فرهنگ شیعی، از اثرات دیگر عزاداری می باشد. درقرآن و روایات شیعه عزاداری صحیح مورد تمجید واقع شده است. 4 آیه از قرآن آورده شده که به نحوی مفهوم عزاداری از آنها استنباط می شودو 7 روایت درمورد عزاداری از ائمه اطهار ( ع) آورده شده. گریه ارزشی به عنوان شیوه ای در عزاداری فطری مورد بحث قرار گرفته است. زیرا ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم و هر ساله مراسم عزاداری برگزار می شود، و در این میان حرکاتی صورت می گیرد که از ابتدا نبوده، به مرور زمان وارد دین شده در این تحقیق سعی شده کارکردهای مثبت و منفی، آسیب ها، رهنمودها، درمراسم عزاداری بررسی شود و به پیامدهای این نوع حرکات نیز اشاره شده ، و سپس جهت اطلاع از عزاداری مورد قبول شیعه ، احکام عزاداری، مستحبات آن با استفتائات فقهای معاصر مورد بررسی قرار داده که امیدواریم نقش سازنده ای برای بهتر شناساندن شعائر الهی و فرهنگ شیعی باشد. درباره این موضوع ، کتابهای بسیاری مورد بررسی قرار گرفته، علاوه بر مطالب آن کتابها در این تحقیق به مطالبی همچون عزاداری از خود پیامبر و حضرت علی(ع) حضرت فاطمه سلام الله علیها ، عزاداری اباعبد الله برای عزیزان خود، تغییر و تحولات صورت گرفته در مورد عزاداری، کارکردها، آسیب ها، رهنمودها، در زمینه عزاداری مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق به این سوالات پاسخ داده شده است: 1- عزاداری امام حسین ? چه سیری داشته است؟ 2- بهترین نحو آن کدام است؟ 3- چرا باید به عزاداری بها داد؟ 4- چه نوع عزاداری مثبت است؟ تحقیق مورد نظر بر اساس نگرشها تاریخی و تحلیلی در صدد بررسی وضعیت گذشته و بررسی وضعیت فعلی به منظور حل مشکلات و رسیدن به وضعیت بهتر در رابطه با مسئله عزاداری می باشد. و همچنین بر اساس راهبردها به دنبال تحلیل و علت یابی در رابطه با موضوع مورد بحث می باشد. و بر اساس راه کارها با بررسی اطلاعات ثبت شده قبلی ( متون و اسناد) برای رسیدن به هدف مورد نظر، می تواند مؤثر واقع شود. واژگان کلیدی : عزاداری – تطور- کارکرد- آسیب – رهنمود.
 ریحانه های بهشتی: نقش زنان در پیدایش و تداوم نهضت امام حسین ( ع)
نویسنده:
زهرا حسینی گل مکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع نقش زنان در پیدایش و تداوم نهضت امام حسین(ع) موضوعی است که هشیاری زنان مسلمانرا در هر عرصه و مکان می طلبد.اهداف انتخاب موضوع در چهار بخش متفاوت غیر از بخش اول که کلیات و شامل طرحنامه است، مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش اول این مجموعه،حضور بانوان در تاریخ صدر اسلام در عرصه جهاد، شرکت در مسائل سیاسی و اجتماعی و دانش پژوهی و آموزش علوم توسط آنان، وظیفه زن مسلمان و حد و حدود حضور او را در اجتماع، تبیین می کند. در بخش دوم با بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران حسین بن علی ( ع) و مقایسه آن با وضعیت حاکمان و حکومت وقت در هر زمانف می توان نکات ارزنده ای را عبرت گرفت و از تکرار وقایع ناگوار تاریخ جلوگیری نمود.توجه به مفهوم عزت و جلوه های عزتمندی، به عنوان مهمترین عامل پیروزی و تداوم نهضت حسینی، ذلت را که نقطه مقابل عزت است از هرد فرد مسلمان منع می نماید. همچنین خصوصیات حاکمان اسلامی وقت و ترویج قرائت های گوناگون از دین و عوامل دیگری، دلایل قیام امام حسین(ع) را مشخص می کند. به طور کلی عزتمندی در زنان عاشورا، نقش مثبت و منفی آنان به عنوان دلیلی برای قیام عاشورا،همچنین زنان به عنوان یکی از رموز جاودانگی نهضت حسینی، توجه به زندگی حضرت زینب(ع) در قبل و بعد از واقعه عاشورا، دلایل همراهی زنان با کاروان کربلا و نقش های مؤثر آنان در کربلا، چون پرستاری، تبلیغ، سوگواری ، صبر و پایداری، حمایت از ولایت و دفاع از ارزشهای دینی، دامنه ی این تحقیق را تشکیل می دهد. منابع و مآخذ مورد استفاده در این تحقیق کتب روایی نظیر بحار الانوار مرحوم مجلسی و آمالی شیخ صدوق و اصول کافی مرحوم کلینی بوده و دیگر کتب معتبر چون نهج البالاغه، لهوف سید بن طاووس، تحف العقول، الطبقات الکبری، ریاحین الشریعه … و تواریخ چون تاریخ طبری و تاریخ یعقوبی و مروج االذهب می باشد همچنین از مقاتلی چون خوارزمی و مقتل ابو مخنف استفاده گردیده است. روش انجام کار و تحقیق، در این مجموعه روش کتابخانه ای می باشد که اللته با روش تحلیلی و توصیفی موضوع کاربردی شده است. نتایج حاصله از تحقیق، در بخش چهارم آن که تأثیرات نهضت عاشورا بر زنان اعصار دیگر می باشد، بیان گردیده و در نهایت معلوم می گردد همانگونه که بانوان با معرفت و با ایمان می تونند محرک و حمایت کننده انقلابی عاشورایی گردند، زنان شیطانی می توانند مانع این حرکت گردند. زنان عشورایی بعد از شهادت عزیزانشان در انقلاب عاشورا، برای تداوم انقلاب عاشورا و رساندن پیام عاشورا مصادیق جهاد را با سوگواری، تبلیغ و ترویج ارزشهای دینی، رسوایی دشمن و مبارزه با او گفتار و کردار خود به عرصه ظهور نشاندند. کار زنان عاشورایی را، زنان ایرانی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تکرار نمودند و اکنون برای تداوم انقلاب اسلامی و رسیدن به اهداف شهیدان مسئولیت سنگین رساندن پیام شهدا به گوش جهانیان تا حد بسیار زیادی بردوش زنان امروز می باشد. واژگان کلیدی این تحقیق شامل زن، جهاد، عزت، حضرت زینب(س) و تبلیغ می باشد.
 خاتمیت و دستاوردهای آن
نویسنده:
انسیه ترسلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر به بررسی مسئله ی خاتمیّت پیامبر اسلام ( ص) با عنوان « خاتمیّت و پی آمدهای آن» می پردازد. خاتم به معنی ختم کننده و پایان دهنده است و ختم نبوّت عبارت است از این که پس از رسول اکرم(ص) تا روز قیامت پیامبری نخواهد آمد و شریعتش اسلام تا روز قیامت باقی است و نسخ نمی گردد. امّا هرکس بعد از پیامبر اسلام ( ص) ادّعای نبوّت کند، دروغگو می باشد و ا ضروریّات دین اسلام است که حضرت محمّد مصطفی ( ص) به عنوان خاتم النّبیین پذیرفته شود. تصوّر این که انسان با عقل خود می تواند برنامه ی زندگی اش را تدوین کند و نیاز به پیامبر و وحی ندارد، با خاتمیّت منافات دارد. در تورات و انجیل هم به ظهور پیامبر اکرم ( ص) و هم چنین به خاتمیّت ایشان اشاره شده است. مسئله ی ختم نبوّت در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته و به آن بارها اشاره شده است؛ امّا دلایل غیر نقلی ختم نبوّت را می توان در راز تجدید نبوّت ها، جهانی و جاودانی بودن اسلام، سیر تکاملی بشر و هم چنین کامل بودن شریعت اسلام نسبت به شرایع دیگر جستجو کرد؛ امّا مهمّ ترین ویژگی شریعت اسلام نسبت به سایر شرایع، پاسخگویی آن به مسائل متحوّل بشری و هم چنین دارا بودن قوانین ثابت و متغیّر است. خاتمیّت آثاری هم چون امامت و رهبری، اجتهاد و اهمیّت جایگاه عقل و ایجاد حکومت اسلامی برای اجرای احکام اسلام، به دنبال دارد. آثار بیان شده، این مطلب را تأکید می کنند که از ارکان ختم نبوّت، رشد عقلانی بشر است و به همین علّت او می تواند در نبود پیامبر و وحی به استنباط احکام از قواعد کلّی الهی بپردازد و به درجه ی اجتهاد نائل گردد و رهبری جامعه ی مسلمین را پس از پیامبر ( ص) و در عصر غیبت امام به عهده بگیرد. امّا مهم ترین هدف از نگاشتن این تحقیق، اثبات خاتمیّت به وسیله ی دلایل متقن و محکم می باشد که نتیجه ی آن درک صحیح از حقیقت مسئله ی ختم نبوّت و دست یابی به معارفی جدید در اثبات خاتمیّت و هم چنین ارتباط ختم نبوّت با اجتهاد و عقل است. منابع معتبری که در این تحقیق از آنها استفاده شده است در چهار گروه کلامی، روایی، تفسیر و هم چنین لغوی قابل تقسیم می باشد. روش این تحقیق براساس هدف، بنیادی و به اعتبار موضوع، دینی و به اعتبار روش جمع آوری اطّلاعات، کتابخانه ای و به لحاظ ماهیّت، تحلیلی و استدلالی می باشد. واژگان کلیدی خاتم، نبی، رسول، دین، شریعت، امام، اجتهاد.
  • تعداد رکورد ها : 318274