جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 318273
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
طاهره عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله بررسی نقش حضرت زینب ( سلام الله علیها) در اسلام می باشد. هدف از گزینش این موضوع، نیاز نگارنده و نسل جوان به آشنایی با ابعاد زندگانی این بانوی گرامی می باشد، چرا که امروزه جامعه به ارائه الگوها و نمونه های کاملی نیازمند است تا بتواند از زوایای مختلف، بهره های کاربردی را از زندگی آنان ببرد. آن چه از بررسی ابعاد زندگی حضرت زینب ( سلام الله علیها) می توان به دست آورد، شخصیت جامع و اندیشمند ایشان است که می تواند در مسیر زندگی راهنمای کاملی باشد. در این نوشتار که در سه فصل تنظیم شده است به بررسی ابعاد زندگی حضرت زینب ( سلام الله علیها) پرداخته ایم. در فصل اول نقش آفرینی حضرت زینب ( سلام الله علیها) در دوران کودکی بحث شده است و در فصل دوم نقش آفرینی ایشان در دوران جوانی مورد بررسی قرار گرفته است که ضمن آن به وقایع این دوران زندگی شان اشاره نموده ایم. در فصل سوم نیز که در دو قسمت مجزا تنظیم شده است، به بیان نقش آفرینی حضرت زینب ( سلام الله علیها) در دوران امامت حضرت علی، امام حسن و امام حسین ( علیهم السلام) پرداخته ایم. در تهیه مطالب این رساله و تدوین آن ها سعی شده است از کتب معتبر تاریخی و روایی معتبر استفاده گردد. البته در کنار آن ها، برخی سایت های مرتبط با موضوع و نرم افزارهای حدیثی مانند: نورالانوار2 (جامع الاحادیث) و جامع التفاسیر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. از نتایج تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود: دستیابی به تصویری روشن از ابعاد مختلف زندگی حضرت زینب ( سلام الله علیها). آشنایی با چگونگی نقش آفرینی آن حضرت در احیاء مکتب اسلام. به دست آوردن رمز موفقیت حضرت زینب ( سلام الله علیها)، که می توان آن را در خدا باوری و خدا محوری ایشان دانست. با توجه به موفقیت ها و توانمندی های فراوانی که در زندگی حضرت زینب ( سلام الله علیها) متبلور است و ارزش های دینی که در وجود ایشان جلوه گر می باشد، می توان زندگی ایشان را به عنوان اسوه ای جامع برای نسل جوان امروز ارائه نمود. واژگان کلیدی: نقش، زینب، اسلام.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
کلثوم ملائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
زهرا نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
زینب به معنای زینت پدر کسی که پدر گرامیش به او افتخار می کرد به دلیل تقوی و بیان شیوایی که ایشان داشتند طبق آیات و روایات انسان ها می توانند با تقرب به خدا و توکل به حق به عزت نائل می شود و پرورش در دامن پاک و شریف عبادت خالصانه توکل به خدا و پشت پا زدن به زندگی راحت دنیوی توانستند برکی به برگ زرین تاریخ بیفزایند. توانستند طوری قیام عاشورا را بیان نمایند که هیچ کس زینب را از عاشورا جدا نمی داند و زندگی ایشان با کربلا عجین شده است با ایراد خطبه های آتشین توانست پایه های ظلم و بیداد را سرنگون سازد. و اسلام ناب محمدی را به عموم جهان معرفی نماید. حماسه انسانی قدر قهرمانانه پا به عرصه نهادند و حماسه های جاویدان بر صحنه تاریخ پدید آوردند که به همه حماسه های تاریخی و همه الگوهای دیگر در مقابل آن ها به حقارت می نشیند.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
خدیجه نزاکتی بوستانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق نقش حضرت زینب(س) در اسلام می باشد که نامی آشنا برای همه تاریخ دانان است، عاشورئیان نام او را همراه امام حسین(ع) می شناسند و مورخان او را شخصیت دوم واقعه ی کربلا و عنصری تاریخی دانسته و نامش را همراه فریادگران عظیم تاریخ ثبت کرده اند، شاعران از صبر و تحمل او دم زده اند و علمای اخلاق از عفت و تقوی. انقلابیون هم از نمونه بودن در پیام آوری و رسالت کربلا سخن گفته اندو دنیای تشیع او را رمز پیروزی امام حسن(ع) و مدافع اسلام و ولایت حقه امامان می شناسد. هدف از ارائه این تحقیق شناختن و شناساندن هرچه بیشتر و بهتر شخصیت فردی ، اجتماعی و سیاسی ایشان به عنوان یک الگوی نمونه است زیرا نوه پیامبر اکرم و دختر علی مرتضی و فاطمه زهرا است بدون شک از نور آن بزرگواران بهره برده و می توانند بهترین الگو بعد از مادرش برای زنان و دختران جوان باشند. تحقیق پیرامون شخصیت سیاسی حضرت زینب(س) و نقش آفرینی بعد از اسارت با ایراد خطبه های فصیح در سرنگونی حکومت یزید و واقف کردن مردم به مشروع نبودن حکومتی که برآنها حکمرانی می کند و سرانجام درس مهمی به ما می آموزد و آن آموزش صبر و مقاومت، پیام رسانی پس از یک حماسه و انقلابی بزرگ، روحیه بخشی به مازماندگان شهداء و حفظ ارزشها و پایبند بودن به اصول حتی در شرایط اسارت است. این مجموعه به روش کتابخانه ای و تحلیلی گردآوری شده است و در این زمینه منابع کمی در دست است. وظیفه یک زن مسلمان در زمینه اجتماعی، برای دفاع از حق چیست؟ باید به دنبال حق برود در جائیکه لازم است سخن بگوید و به مقتضای زمان سکوت کند، همچون حضرت زینب(س) که با معرفی و بیان آثار و پیامدهای جنایاتی که دشمن در کربلا بر خاندان پیامبر روا داشت به مردم چهره واقعی حکومت را نشان داد و با ایراد خطبه در مکانهای مناسب، بقای نهضت عاشورا را به ارمغان آورد، چرا که در غیر اینصورت از عظمت نام عاشورا کاسته می شد. حضرت زینب ( س) بر تمامی زنان عالم ، روشن کرد که فعالیت اجتماعی زن نه تنها با اشکال همراه نیست بلکه در صورت نیاز، عین حفظ کردن دین می باشد به شرط اینکه نه افراط و نه تفریط در میان نباشد. واژه های کلیدی زینب، نقش، کربلا، صبر، علم، عبادت.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
نرجس رضائی قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق « نقش حضرت زینب ( س) در اسلام» می باشد. هدف از این تحقیق شناسائی ابعاد شخصیتی زینب(س) و بیان نقش آفرینی های این بزرگوار و تأثیر آن در جهان اسلام مد نظر می باشد. در این تحقیق به روش اسنادی و توصیفی به توصیف مقام والای زینب کبری(س) و رشادت ها و نقس آفرینی های این شخصیت برجسته پرداخته شده و حضور مثمر ثمر او را به دنیای اسلام معرفی می کند و در این مسیر سوالاتی را هم در ذهن ایجاد می کند از جمله این که زینب(س) آن تربیت یافته مکتب وحی چگونه آموخته های خود را بکار می بندند و سبب بقای اسلام می شود. آیا نقش تأثیرگذار ایشان تنها در واقعه عاشورا خلاصه شود و لازمه این موفقیت چشمگیر چیست؟ همانطور که ثابت شده ایمان به خدا آثار و لوازمی دارد و مسئولیت ها و تعهداتی را به دنبال می آورد و هرکسی نمی تواند به آن ها جامعه عمل بپوشاند لازمه و مقدمه این امر مبارزه و جهاد در راه پیشبرد این اهداف مقدس و پیکار با بی دینان و گذشت و فداکاری در این راه از جان و مال و هستی می باشد و این حقیقت را خدای جهانیان در ضمن آیه ای چنین می فرماید : « والذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجة عند الله » آنانکه ایمان آوردند و مهجرت کرده و در راه خدا با مال و جان خویش جهاد کردند، درجه آنان در پیشگاه خدا برتر و بزرگتر از دیگران است. آری این چنین است که زینب به این مقام عظما می رسد که ابهت او کاخ ستم یزید را فرود می ریزد. از جمله نتایج ثمر بخش زینب(س) در عصر کنونی به ثمر نشستن خون شهداء انقلاب اسلامی ایران بود، که زنان و مردان ایران با تأثیر از زینب کبری(س) در مقابل حکومت باطل ایستادند و پیروز شدند. به راستی اگر زینب نبود معاویه اسلام را از مسیر اصلی خویش منحرف می ساخت و با بر حق جلوه دادن خود و حکومت باطل خود، حق خاندان عترت و طهارت را پایمال می نمود و معاویه ها و یزیدان زمان نیز به تبع او حکومت های فاسد و باطل خود را بر مستد حکومت می نشاندند. زینب(س) در 3 سالگی خطبه های غرّای مادرش زهرا(س) را در خصوص فدک برای مردم نقل می کرد سخنش به گونه ای عجیب بود که مورخین خطبه های زهرا مرضیه را از زبان این کودکی سه ساله نقل می کنند. زینب ( س) با کلاس های تفسیر خود با علم و ایمان و شجاعت، عصمت و پاکدامنی و دیگر صفات و افعال ارزنده خود به اسلام خدمات شایانی نمود. درود بی پایان خداوند بر فاطمه زهرا صدیقه کبری و خاندان پاکشان باد مادامی که آسمان و زمین و عالمی موجود است.
 نقش حضرت خدیجه ( س)در تاریخ اسلام
نویسنده:
زهرا سالاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نقش حضرت خدیجه(س) در تاریخ اسلام پیامبر اکرم ( ص) فرمودند : مردان بسیاری به کمال رسیدند اما از زنان فقط چهار نفر به کمال رسیدند که عبارتند از : آسیه همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد. هر یک از این چهار بانوی نامدار ونمونه ، حقّ بزرگی بر فرهنگ و تمدن بشریت ( مخصوصا تمدن اسلامی) دارند، زیرا در استوار کردن راه سعادت و کمال بشر نقش سرنوشت سازی داشته اند. بدون شک کسی که به این مرحله از کمال رسیده باشد ، در تاریخ زمان حال و آینده ی خود تأثیری شگرف خواهد گذاشت؛ چرا که تاریخ، زندگی و سیره ی آن ها را به عنوان الگوی مناسب به مردان و زنان دوران ای مختلف معرفی خواهد کرد. در میان زنان تاریخ ساز ، زندگی خدیجه به عنوان یک اسوه ی نمونه و تأثیر آن حضرت در تاریخ اسلام ، از اهمیت خاصی برخوردار است. در اینکه از خدیجه می توان به عنوان یک زن نمونه و اسوه بای همه اعصار ( مخصوصا زمان حال) نام برد، جای هیچ شک و ابهامی نیست، چرا که پیامبر(ص) بارها فرمودند: افضل نساء اهل الجنه خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد ، و مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم امراه فرعون. برترین و پرفضیلت ترین زنان بهشت خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد و مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون می باشند. در این تحقیق به روش کتابخانه ای ف زندگانی حضرت خدیجه ( س) قبل و بعد از بعثت بررسی می شود، همچنین فضایل و مناقب آن حضرت از منابع اهل تشیع و تسنن ، از سه دیدگاه قرآن، احادیث و مورخان مورد بحث قرار می گیرد تا اولا نقش و تأثیر شگرف این بانودر شکل گیری و پیشرفت اسلام شفافتر شود، ثانیا زندگانی و شخصیت آن حضرت برای زنان حال و آینده جامه ما الگوی کاملی از زن مسلمان باشد. نقش و تأثیر خدیجه(س) در تاریخ اسلام و تأثیر آن حضرت ( س) در رشد و نمو درخت توحید را از دو دیدگاه مادی و معنوی می توان بررسی کرد. تأثیر مادی آن حضرت ( س) بر پیکره و شجره ی اسلام تا آنجاست که پیامبر اکرم ( ص) فرمودند: ما قام و لا استقام الدین الا بسیف علی و مال خدیجه. یعنی دین اسلام شکل نگرفت و مستحکم نگشت، مگر به شمشیر علی ( ع) و ثروت خدیجه. درباره تأثیر معنوی آن بانوی بزرگ بر دین اسلام ، همین بس که خداوند عزو جل از نسل و سلاسه ی خدیجه ( س)، شجره ی طیبه ی اهل بیت(ع) را خلق نمود و خداوند هر روز در برابر ملائکه مقرب درگاهش به وجود پر برکت خدیجه مباهات می کند. فان الله یباهی بک کرام ملائکته کل یوم مرارا.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
سیده راضیه عباس زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
زینب؛ زینت دو عالم زمان در پوست خود نمی گنجد و مکان مقدس ترین زمین مدینه بود. سال ششم هجری یعنی 5 سال قبل از رحلت خاتم رسولان و جمادی الاولی وارد پنجمین روز چشم انتظاری خود گردیده بود. در خانه وحی بار دیگر، آل ا... در انتظار نوری از انوار محمدی لحظه شماری می کردند. و سرانجام دخت نبی، بنت علی علیه السلام را در برگرفت و سومین فرزندش را خوش آمد گفت : هنگامی که خبر تو را به علی ( ع) رساندند، شیر خدا در محراب مسجد به نماز عشق ایستاده بود و شاید شکر آمدنت بر زمین پر تعب را بجای می آورد. مادر نیکویت فاطمه(س)، تو را به نزد علی ( ع) آورد و به وجود تو بالید که ای پسر عم رسول خدا ( ص)، خدایت دختر به ما عطا نموده است پس نامی نیکو برایش گذار علی ( ع) چون همیشه بر مولایش پیشی نگرفت و نامگذاری را بر عهده جدش وانهاد. در این زمان رسول خدا(ص) در مدینه نبود و همه در انتظار آمدنش از سفر، باز نشستند. محمد ( ص) این پیام آور در صلح و دوستی، با قلبی مطمئن وارد مدینه شد و گویی بوی تو را از دروازه مدینه استشمام کرده بود. وقتی بدن کوچک تو را در آغوش گرفت، علی ( ع) و فاطمه ( س) او را خطاب کردند که « نام این کودک به زبان شما متبرک شود. رسول گرامی ( ص) بفرمود که من از خدای خود سبقت نمی گیرم. » چه زیبا مولودی بودی که جبرئیل امین، وحی نام تو را پس از سلام خدا به جدت رساند و تو را زینب نامید. نام زیبای تو به یقین نام زینب؛ دختر رسول خدا ( ص) را برایش تداعی می کرد و از این ماجرا خرسند بود. اما نمی دانم در دل پیغمبر خدا ( ص) چه می گذشت؛ آن زمان که پیغام الهی را اجرا کرد. چرا که پس از نام گذاری ات، از مصایب تو خبر داد و این گونه سفارش کرد که هر کس بر مصایب زینب گریه کند ثواب کسی را خواهد داشت که بر حسن و حسین گریه کرده باشد. این خبر ناگوار و سرنا گفته به اینجا ختم نشد. هنگامی که سلمان برای عرض تهنیت نوزاد مولایش علی ( ع) شرفیاب شد، او را غرق در سکوتی سنگین و پر اندوه دید و علی ( ع) برایش از کربلا و سرنوشت تو، قصه کرد. به این ترتیب تو زینت پدر نام گرفتی و در حقیقت نه تنها زین ابی، که دو عالم را زینتی. «زینب نه تنها زین اب، بلکه زین دو عالم زینب است» قدر و منزلت تو نزد حسین ( ع) به قدری بود که هرگاه به زیارتش می رفتی، سید الشهداء، پیش پایت برمی خاست و جایش را به وجود خواهرش اختصاص می داد. ای عباده آل علی ! گذشته از آن که تو در کانون علم و معرفت رشد یافتی و در جوار خوبان عالم زیستی، اما براستی تو عالمه بی معلمه ای و فهمیه بی مفهمه، آثار نجابت و جلالت قدر در وجودت نمایان بود و فصاحت، بلاغت، شجاعت، متانت، بردباری و وقار از رفتارت تراوش می کرد. چرا که شرف و مجد را با علم و تقوا و زهد و ورع را با کرامت و عبادت به هم آمیخته بودی. ای عقیله بنی هاشم! تو عفیفه ای هستی که خلخالت شرم و حیا و نگین تاجت عصمت شد و از دیگر زنان متمایز، چه با هیبت بود منظره تشرفت به زیارت مرقد جدت از خانه تا حرم علی ( ع) در مقابل حسنین در طرفین چونان دری تو را در صدف حمایت خویش مشایعت می کردند هنگام ورود، بابیت پیشتر از بقیه گام در حرم می نهاد و روشنایی اش را کم می کرد. کریم آل طاها علت این کار را از پدر سؤال کرد و امیر مؤمنان پاسخ داد : که مبادا کسی ( در روشنایی چراغ ها) خواهرت زینب را ببیند. ای نائبه زهرا! به راستی که در آینه زندگی شرافتمندانه تو، تصویری روشن از حیات مادرت زهرا ( س) نقش بسته بود و زهد و سادگی ات، ماجرای روزه سه روزه خانواده ات برای اهدای طعام خود به مسکین را زنده می کرد. سید ساجدین ( ع) در این باره فرمود : هیچ گاه نشد که عمه ام از برای روز دیگرش چیزی از خوراک امروز ذخیره کند. رحمت خدا بر سخاوت و مناعت طبع تو به آن هنگام که میهمانی بر امیر مؤمنان وارد شد و از سیده زنان عالم سؤال نمود که برای مهمان در خانه چه داری؟ فاطمه ( س) عرض کرد : یا علی، گرده ای نان در خانه است که برای دخترم زینب گذارده ام و تو کودک چهارساله که در آن لحظه به ظاهر خوابیده بودی، با شنیدن این سخن از مادر، ندا سر دادی : مادر جان نان را برای مهمان ببرید. ... و ای شریک? الحسین ! امان از دل دریای تو... به خدا سوگند که دل تو رجای ربوبی را در ساحل خود داشت و گرنه یک زن کجا و کرب و بلا کجا. آخر سجاد ( ع) می گفت کهدل من در تمام عمر ندیدم که عمه ام نماز شبش را نشسته بخواند، بجز شب یازدهم محرم و چه دردناک بود که پشت خمیده ات دیگر نای ایستادن را حتی برای اقامه نماز، نداشتو تو بهمین بانوی نینوا، نمازت را نشسته ادا کردی. زینبا ! و تو چه شایسته نهضت حسین را زنده نگاه داشتی و با خطبه خوانی ات که بلند گوی رسای شعار اسلام شد، خفتگان تاریخ را تا ابد هوشیار ساختی. تو محبوبه مصطفی و نور چشم مرتضایی و اینک پس از قرن ها، نه تنها زنان عالم را الگویی، که مردان نیز کمر به خدمت دو تا کرده اند و در کلاس معرفت و محبت تو تلمیذی می کنند که دروس دانشگاهت را سرمشق زندگانی خویش قرار دهند.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
فاطمه میرزائیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در مورد زن و حقوق او کتاب ها و مقاله های نستباً فراوانی نوشته شده است و هر کسی بر اساس دید و نوع نگرش خود به انسان و جامعه تفاسیری از آن ارایه داده است، ولی به جرأت می توان گفت در هیچ یک از مجامع و محافل مدّعی دفاع از حقوق بشر، حقّ زن اداء نشده است و در این بین تنها مکتب اسلام است که در ادّعای خود صادق است. و در زمینه آزادی و ادای حقوق زن و مرد و حضور سیاسی آن ها در صحنه ی اجتماع، طوری برخورد می کند که حقّی از کسی ضایع نمی شود، ولی همواره بر حفظ شئونات زن تأکید دارد. با تحقیق در باره ی زندگی سراسر حماسه ی زینت کبری ( س) و نقشی که آن بانوی بزرگوار در پیروزی اسلام ناب محمّدی ( ص) و پایداری آن داشت ی توان به صحت این ادّعا پی ببرد. زینب که در دامن بزرگانی چون جدّش رسول الله و پدرش علی ( ع) و مادرش فاطمه ی زهرا ( س) که خود عامل وعالم به مبانی تبیت اسلامی بودند رشد و نمو کرد تا همه ی استعدادهای نهفته در وجودش به فعلیّت درآید و برای انقلابی عظیم آماده گردید، انقلابی که باید ندایش به گوش تمامی جهانیان برسد. آری، روح بزرگ زینب ( س) در دامن عصمت و مهد نبوّت آن گونه تربیت شد که در برابر حوادث سهمگین روزگار نه تنها نشکست، بلکه کوه مصائب را در اسیای اراده اش به خاکستر مبدّل کرد. درخشش مقامات نفسانیّه و صلابت کم نظیر زینب ( س) در صفحات تاریخ عقول همه ی سیاست مداران و اندیشمندان روزگار را متحِیّر ساخت. زینب ( س) به تنهایی یک دانشگاه است، درس هایی که این معلّم به نوع بشر می دهد در قالب واژه های علمی امروز نمی گنجد، دختر علی ( ع) در هر میدانی قهرمان است، در میدان زهد، عبادت و سیاست و در همه ی ابعاد زندگی اش اسطوره ای کم نظیر است. انقلاب زینب دنباله ی انقلاب حسین ( ع) است، اسلام بدون عاشورای حسینی و عاشورا بدون زینب رونق و روحانیّت ندارد، شاهکارهای علمی، ادبی و تاریخی که از دشت نینوا از زبان زینب شنیده شد، ستون های محکم اسلام بوده که سال ها بناهای پایدار بر روی آن ساخته شده و سر به فلک کشیده است. زینب با نشانه های سرهای نواده های پیامبر و اسلحه زبان، سخن گوی اسلام محمّدی می شود و پایه های اسلام معاویه را متزلزل و بالاخره واژگون و چهره ی واقعی اسلام را به همگان برمی نمایاند.
 نقش زن مسلمان در تاریخ اسلام
نویسنده:
زهرا حسین زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
«به خدا سوگند سیصد و سیزده نفر می آیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند، که بدون هیچ قرار قبلی در " مکه" کنار یکدیگر جمع خواهند شد.» امام محمد باقر(ع) نبرزه و جنگ؛ غالب شدن،مغلوب گشتن، گرسنگی، سردی، گرمی،دفاع،هجوم و ... دارد و در این میدان مجاهدین خود را با شرایط تطبیق می دهند و در مواقع حساس صبر می نمایند. زنان مسلمانان نیز در عرصه پیکار نقش بسزایی داشته اند که می توان از آن ها الگو گرفت. آنان نه برای نسل خود بلکه برای نسل های بعدی در س شجاعت داده اند و پا به پای مردان در راه مبارزه قدم برداشته اند؛ در آخر الزمان نیز سیصد و سیزده یار حضرت حجة بن الحسن(عج) پنجاه نفر زن می باشند که امام ( عج) را یاری می نمایند. در این نوشتار با عنوان « نقش زن مسلمان در تاریخ اسلام» ابتدا تعریف نقش ، زن، مسلمان و اسلام در لغت، منابع و متون اسلامی بیان شده و به جایگاه زن در جامعه نخستین و عرب قبل از اسلام اشاره شده است. سپس نظرات دانشمندان اسلامی به طور اجمالی مورد بررسی قرار گرفته و به نظر کلی اسلام درباره زن و مبنای اسلام در نگرش به شخصیت زن اشاراتی شده است. نقش زن نیز در مکاتب مختلف بررسی شده است. گفته شده که زن می تواند همچون مادر موسی(ع) که از ایشان به بزرگی یاد شده و یا مانند خدیجه(س) و فاطمه(س)- دختر پیغمبر(ص)- و برخی زنان صدر اسلام ، نماد عصمت و تقوی و عبودیت خدا باشد. سپس درباره فعالیت های اجتماعی زنان در صدر اسلام، حضور زنان در بیعت، زنان مبارز در عصر رسالت ( نسیبه، ام سنان، صفویه و ...) و ( خدیجه(س)،ام سلمه و ...) و ( حضرت زینب(س)، رقیه(س)، سکینه و ...) سخن به میان آمده است. در این مبحث شجاعتهای زنان پیرامون پیامبر(ص) و ائمه بررسی شده که چگونه بارشادت و صبر، درس بزرگ استقامت داده اند. در ادامه به سیره عملی حضرت زهرا(س) اشاراتی شده است و اینکه فاطمه ( س) مادر پدرش بود. پرا که ایشان در دوران محاصره اقتصادی و شکنجه های شعب ابیطالب همراه با یاران و بستگان پیامبر(ص) بودند. همچنین به ویژگی های برترین بانوی جهان(علم ،ایثار،سیاست،خانه داری حضرت زهرا(س)، دفاع از ولایت علی(ع) و ... ) پرداخته شده است. نقش آفرینی حضرت زهرا(س) در جنگ ها و فضایل آسمانی ایشان بیان شده است و از ایشان به عنوان برترین الگوی زنان عالم یاد شده است. به نقش زنان در عصر حاضر و نقش پشتیبانی – رزمی زنان در دفاع پرداخته شده و از پیروان حضرت زهرا(س) به عنوان نمونه مجاهده و ایثار یاد شده است. و در انتها به تحلیل و ارزیابی و پیشنهادات موضوع مورد بحث پرداخته شده و از زن مسلمانان به عنوان جلوه ایثار و شهامت یاد شده است. زنان مبارز بهترین راه رسیدن به سسعادت و پیروزی در همه زمینه ها و دوران را هموار می سازند و باعث افتخار سرزمین اسلامی می شوند. واژه های کلیدی نقش : عمل و کنش معینی که افراد در یک جامعه عهده دار آن می شوند. زن : از دیدگاه اسلام زن نیز همانند مرد می تواند با مبارزه و تلاش ، عفاف و تقوی به سعادت انسانی دست یابد و به مراتب عالیه کمال برسد. مسلمان : انسان معتقد به دین محمد(ص) را گویند که پیروی از سیره نبی اکرم(ص) و قرآن را برنامه و الگوی زندگی خود قرار می دهد. اسلام : تسلیم در برابر خدا و اطاعت از پیامبر(ص)، آیین یکتا پرستی و تقوی در آن جلوه کرده و در محتوای آن اندیشه های دینی و عرفانی نهفته است.
 نقش حضرت زینب ( س) در تاریخ اسلام
نویسنده:
انسیه پوستینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
بدلیل اینکه در تاریخ حیات اسلام همواره بانوان نقش عظیمی در علم و تقوا داشته اند و علاوه بر این فرزندانی مجاهد ، متقی و بزرگوار تربیت نموده اند لذا لازم و ضروری است که در رابطه با زندگی و نقش بانوان نمونه تحقیق شود . در این تحقیق که از شش بخش تشکیل شده است در هر بخش جداگانه به بیان نقش حضرت خدیجه ( سلام الله علیه و آله) پرداخته شده است . بخش اول که شامل کلیات تحقیق از جمله بیان مسأله ، اهمیت و ضرورت پژوهش و اهداف کلی پژوهش و ... می باشد . در بخش دوم اشاره ای به زندگی خدیجه ( سلام الله علیه و آله) تا قبل از ازدواج شده است . که از چه خانواده ای متولد شد و چه القاب و عنوانهایی گرفت . و از نظر شخصیت عاطفی و ایمان قلبی به ظهور اسلام چگونه بود و اشاره ای هم به ثروت بیکران خدیجه شده است . در بخش سوم به دوران ازدواج خدیجه ( سلام الله علیه و آله) می پردازیم که چگونه محبت پیامبر ( صلی الله علیه و آله) به قلب خدیجه ( سلام الله علیه و آله) انتقال یافت و ماجرای حرکت پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با کاروان خدیجه به سوی شام و سپس ازدواج و پیوند زناشویی بین پیامبر و خدیجه ( سلام الله علیه و آله) و در ادامه اشاره به واکنشها بعد از پیوند مبارک شده است و در نهایت به انگیزة این پیوند درس آموز می پردازیم . در بخش چهارم : هدفها از تشکیل خانه و خانواده را بیان می کنیم و در واقع چگونگی زندگی خدیجه ( سلام الله علیه و آله) با پیامبر در هنگام جوانی و هماهنگی خدیجه ( سلام الله علیه و آله) با زندگی عارفانه حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله)و در ادامه به اسلام و مسلمان شدن خدیجه ( سلام الله علیه و آله) می پردازیم که نخستین بانوی اسلام است و نقش زیادی در دعوت دیگران به اسلام دارد . و در نهایت به ایثار و مقاومت پرصلابت خدیجه ( سلام الله علیه و آله) در پاسداری از پیامبر ( صلی الله علیه و آله) و نقش ثروتش در پیشبرد اسلام و نقش او در محاصرة شدید اقتصادی اشاره شده است . در بخش پنجم : به موقعیت والای خدیجه در بارگاه خداوند و سیمای خدیجه در آینه تفسیر و مقام خدیجه از دیدگاه و نظر پیامبر ( صلی الله علیه و آله) و دیگر ائمه ? می پردازیم . در بخش ششم : به توصیف خدیجه ( سلام الله علیه و آله) در سخن اندیشمندان شیعه و اهل سنت می پردازیم که هر کدام به نوعی نقش خدیجه ( سلام الله علیه و آله) را در تاریخ اسلام بیان می کنند . و در پایان تحقیق به نتیجه گیری از مطالب تحقیق می پردازیم .
  • تعداد رکورد ها : 318273