جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314143
بررسی تطبیقی آراء عرفانی مایستر اکهارت و جلال الدین محمد مولوی به ضمیمه ترجمه آثاری از اکهارت
نویسنده:
مظاهر احمد توبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده (فارسی): مایستر اکهارت و جلال الدین محمد رومی بر شناخت ناپذیری احدیت یا ذات خدا تاکید می کنند. به نظر مایستر، احدیت خود را در تثلیت (اب، ابن و روح القدس) آشکار ساخته است و به عقیده مولوی، ذات خدا دارای اسماء و صفات است. همان طور که دانسته است ذات خدا هفت صفت اصلی حیات، علم ، قدرت ، اراده ، سمع ، بصر و کلام دارد و از میان آنها سه صفت حیات، علم و قدرت اصلی تر و مهم تر هستند. به نظر اکهارت و مولانا، مخلوقات قبل از خلق به شکل صورت در علم خدا بوده اند. احدیت ابتدا عقل کل (مسیح، حقیقت محمدی) را تولید و خلق کرد و آنگاه به واسطه او تمام چیزها آفریده شدند. در آثار مایستر و رومی هم نظریه خلق از عدم به همراه خلق مدام که تحت تاثیر کتاب مقدس و قرآن کریم است یافت می شود، و هم نظریه صدور که تحت تاثیر نو افلاطونی گری است. اما به واسطه کتاب مقدس و قرآن کریم، آندو طرفدار نظریه اولی هستند. ناگفته نماند که اعتقاد به این دو نظریه با هم تناقضی را ایجاد نمی کند و جمع آندو غیرممکن نیست . خدا انسان را به صورت خود آفریده است . به عقیده مایستر و رومی ، انسان نباید از خود بیرون رود، همه هر چه هست در درون او است. از آنجا که ذات انسان با حقیقت انسان یکی است و حقیقت انسان هم خدا است، پس شناخت ذات انسان شناخت خدا خواهد بود. لذا خودت را بشناس تا خدا را بشناسی. به نظر اکهارت و مولوی ، از آنجا که انسان از خدا ناشی شده است ، لذا باید به او باز گردد. راه بازگشت به او فناء یا وارستگی است. تجرید عبارت از ترک نفس ، آزادی ز هر چه رنگ تعلق پذیرد، تهی شدن روح از غیر خدا است. این تجرد لازم است، اما کافی نیست. گرچه خود این جهد عنایت خدا است ولی برای اینکه این کوشش به نتیجه برسد، به عبارت دیگر، شرط کافی فیض یا کشش است. این فقر به عقیده مایستر هم مادی و هم معنوی است، اما به نظر رومی ، آن تنها معنوی است. این مسکین بودن در روح، یعنی ، در اراده ، به اتحاد با خدا می انجامد. اما این اتحاد به عقیده مولانا ، اتحاد صفات است. به عبارت دیگر، عارف لباس صفات بشری را از تن ذات خود بیرون می آورد و لباس صفات خدا را به تن ذات خود می کند. باری، ذات عارف باقی است تنها صفات او به صفات خدا تبدیل می شود. ولی به نظر اکهارت ، عارف غیر از اتحاد صفات به اتحاد ذات هم می رسد. به عبارت دیگر، همچنان که شعله یک شمع ، شمع دیگری را روشن می کند و ...
مقایسه تطبیقی محدودیت در اسلام و زردشت
نویسنده:
علیرضا ابراهیم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش تبیین نقاط مشترک و یا مورد اختلاف دو آئین زرتستی و اسلام مورد مسئله مهدویت و ایجاد زمینه تقریب میان ادیان. روش پژوهش : کتابخانه ای و میدانی طرح پژوهش : با توجه به موضوع مورد بحث بیش از ۹۰ درصد مراجع از طریق رجوع به کتابخانه و تهیه منابع صورت گرفته است. درصدی از تحقیق نیز مرهون انجام مصاحبه و فعالیتهای میدانی است. نتیجه کلی : دو آئین زرتشتی و اسلام به واسطه اشتراک در مسئله موعودهای آخر الزمان امکان گفتگو و تفاهم بسیای را درا می باشد. منتها بایستی بسیار مراقب آسیب شناسیط مهدویت و شناخت نقاط ضعف خود باشند.
غصب قبله نخستین و نگاههای ما
نویسنده:
عباس عصاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
انجام عمل وظیفه شرعی و انسانی در قبال غصب قبله اول مسلمانان و بررسی نوع برخورد و عملکرد مسلمانان و حاکمان کشورهای اسلامی و همچنین برخورد و عملکرد رژیم اشغالگر فلسطین و نقش قدرت های استکباری منطقه ای و فرا منطقه ای و نقش جنبش های آزادیبخش و ارائه راه کار مناسب . روش پژوهش : روش کتابخانه ای ، مطالعات کتب ، سوابق تاریخی ، سیاسی مرتبط با فلسطین
کواکب الدریه فی النصوص علی امامه خیرالبریه و ذکر نجاه أتباع الذریه
نویسنده:
زهرا میرزائی صفی آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پس از حمد و ثنای پرودگار، خلاصه ای از مباحث ترجمه کتاب « الکواکب الدریه» به شرح زیر تقدیم می گردد: بعد از تعریف و تبیین موضوع و بیان اهداف و ضرورت تحقیق و ترجمه و چگونگی تحقیق، در مبحث « مقدمه مرتجم» خلاصه ای از شرح حال فرقه زیدیه و چگونگی اندیشه آنان در زمینه امامت بیان شده است، و بعد مباحث اصلی کتاب که ترجمه شده است آغاز می شود. ابتدا محقق محترم مقدمه ای را ذکر کرده اند و در آن اهمیت و خصوصیت مؤلفات زیدیه را در زمینه امامت بیان نموده اند، و سپس تعدادی از این تألیفات را که در این مورد می باشد معرفی نموده اند که مولفان آنها تقدم زمانی بر نویسنده کتاب داشته اند، و در آخر نیز چگونگی تحقیق خود را که از روی دو نسخه از متن قدیمی کتاب بوده است، توضیح داده اند. متن کتاب شامل مباحثی به شرح زیر می باشد: مؤلف در مقدمه خود سبب تألیف کتاب را با ذکر حدیثی در مورد رد کردن بدعتهای در دین و حدیثی در زمینه کثرت فضائل علی ( علیه السلام) از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) بیان کرده است. وی برای ابطال شبهات و محو بدعتهای مبطلین ، نصوصی را که به طور صریح یا کنایه بر امامت امیرالمؤمنین ( علیه السلام) دلالت می کنند، در قالب فصلی به عنوان کتاب و سنت و اجماع عترت، آورده است، سپس دلائل امامت أمیرالمؤمنین ( علیه السلام) را با بیان شأن نزول آیه « انما ولیکم الله و رسوله» درباره علی ( علیه السلام) و ذکر حدیثی در مورد تصدق عمر بن خطاب در رکوع آغاز نموده است. در ادامه، معنای ولایت را « قدرت بر تصرف» بر شمرده و با توجه به آیه، این معنا را با دو دلیل به اثبات رسانده است. سپس احادیث دیگری را که دلالت بر امامت امیر المؤمنین ( علیه السلام) می کنند، همانند حدیث غدیر و وجه دلالت آن بر امامت و ذکر معنی کلمه « الاولی» و رد سخن یک فرد معتزلی درباره حدیث « من کنت مولاه» و حدیث منزلت و وجه دلالت آن بر امامت را بیان کرده و در ادامه آن حدیث اسدبن غویلم و داستان پیکار او با علی ( علیه السلام) و کشتن او توسط ایشان ذکر شده و شعری که ایشان در حال برگشتن می سرودند، آورده شده است وبعد شأن نزول آیه « سأل سائل » و تأویل آیه « عم یتساءلون عن النبأ العظیم» و تفسیر آیه « وقفوهم إنهم مسؤولون» بیان گردیده است. و بعد احادیثی همچون: حدیث مؤاخاة و داستان مباهله و بیان اینکه نفس أمیرالمؤمنین مانند نفس رسول الله ( علیهما السلام) می باشد، و حدیث نورانیت و سد الابواب و مقام علی ( علیه السلام) در قیامت و حدیث تبلیغ آیات سوره برائت و حدیث النجم و حدیث بیتعت العشیرة بیان شده است. و بعد داستان منازعه علی ( علیه السلام) و عباس درباره میراث پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر شده . و سپس حدیث نامگذاری علی ( علیه السلام) به عنوان امیر المؤمنین توسط خداوند و پیامبرش و احادیثی مانند : « حدیث الأسماء، حدیث السفر جلة، حدیث اللوزة، حدیث التفاح، حدیث الرمانة، حدیث البساط، حدیث دو فرشته نگاهبان علی ( علیه السلام) و افتخار آن دو بر سایر ملائکه، و حدیث رد الشمس» آورده شده است. در ادامه اجماع اهل بیت بر امامت علی ( علیه السلام) و اینکه اجماع آنان حجت است را با شأن نزول آیه « انما یرید الله لیذهب عنکم ...» درباره اهل بیت و وجه دلالت این آیه را بر حجت بودن اجماع آنها بیان کرده و سپس حدیث ثقلین را آورده و صحت آن را بیان نموده و دلالت این حدیث را بر حجیت اجماع اهل بیت ( علیهم السلام) ذکر کرده است. همچنین برای اثبات این مطلب ، حدیث السفینة و وجه دلالت آن را بیان نموده است. در ادامه هم حدیث باب حطة، تفسیر آیه « اهدنا الصراط المستقیم». و بیان امان برای اهل زمین بودن اهل بیت، تفسیر آیات « قل لا أسألکم علیه اجرا» و « و من یقترف حسنة ...» آمده است، در فصل پایانی کتاب، احادیثی در باب حجیت اهل بیت و ولایت آنها وحرام بودن بهشت بر ظالمین نسبت به اهل بیت ، و احادیثی در باب فرقه ناجیه بودن پیروان آل محمد ( علیهم السلام) و غفران شیعیان و محبین علی ( علیه السلام) ذکر شده و مقام شیعه را در روز قیامت با حدیث و آیات بیان کرده است. لازم به ذکر است که محقق محترم اسامی راویان و طرق مختلف احادیث آورده شده توسط مؤلف را با ذکر اسناد احادیث، در پاورقیها به ثبت رسانده اند.
دین در قرآن
عنوان :
نویسنده:
مرزبان کریمی سور شجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه تحقیقی است پیرامون ادیانی که درقرآن از آنها سخن رفته و منشأالهی دارند . سعی شده دین و شریعت براساس سیرتاریخی ازآغاز تاکنون موردبحث قرارگیرد. مباحث این پژوهش عبارتند از: تعریف اصطلاحات ادیان توحیدی، بررسی آیین حنیف ابراهیم(ع)، آیین صابئین، آیین مجوس، آیین یهود و سیرتاریخی یهود پس از استقرار درفلسطین، آیین مسیحیت،آیین اعراب قبل از اسلام، آیین اسلام و بعثت محمد(ص)و وقایع ده سال دوران هجرت آن حضرت.
ترجمه اصطلاحات کنونی وتطبیق آن با عرفان اسلامی
نویسنده:
منصوره هوشی السادات
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث مورد بحث در این رساله به شرح ذیل است: - ماوراء بیرون این دنیا و دنیای دیگر - نور، ظلمت، حیات و مرگ - آمیختگی، پراکندگی، وحدت و کثرت - جداماندگی، وحشت، احساس فراق - حوا و خواب - قابیل و آفریدگار - فرهنگ اصطلاحات مندائی - آب حیات - انسان شناسی - انسان کامل - هبوط - جداماندگی و احساس فراق - دنیا به منزله اقامتگاهی موقت - انس گرفتن روح به بدن و دنیا و مذمت آن - ندای الهی - دعوت همگانی توسط انبیاء و برگزیدگان - معرفت - زهد و انقطاع از دنیا - تقدیر - معمای هستی - وحدت و کثرت - فنا - عوالم و افلاک
جایگاه محیط زیست در اسلام و مسیحیت ( کتاب مقدس و تفاسیر آن)
نویسنده:
فاطمه خداجویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
انسان در طبیعت و در محیطی زندگی می کند که در تعامل و ارتباط متقابل با آن است. در اثر بی توجهی, خودپرستی و احساس تسلط بی قیدوشرط انسان بر طبیعت, امروزه محیط زیست دستخوش انواع آلودگی ها گردیده و این آلودگی ها منجر به یک بحران جهانی شده است که تاثیر منفی بسیاری در جوامع انسانی وغیر انسانی گذاشته است. علت اصلی وجود این بحران نگرش انسان امروزی می باشد. انسان مدرن طبیعت را از خدا جدا کرد و به آن از دریچه علم تجربی نگریست. در حالیکه اگر زندگی را از معنویت تهی نمی ساخت و با نگرش دینی و اخلاقی با طبیعت مواجه می شد و برای آن قداست قائل می شد, مبتلا به این بحران عظیم نمی گشت. از این رو قصد است تا با توجه به دیدگاه دو دین اسلام و مسیحیت به طبیعت, مساله حفاظت از محیط زیست مورد بررسی قرار گیرد.
مفهوم « زمان» و «وقت» در عرفان اسلامی ( با توجه به عرفان مسیحی )
نویسنده:
سوسن نوری تاجر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش شناخت مفهوم » وقت « در عرفان اسلامی و مسیحی و اهمیت وقت از دیدگاه عرفان است. روش پژوهش کتابخانه ای است. ابزار اندازه گیری کتب فلسفی و عرفانی٬ احادیث و شرح اشعار و منابع انگلیسی که در این رابطه نوشته شده است. نتیجه کلی : بر ارزش و اهمیت زمان و وقت همگان تاکید دارند. هر چند به ظاهر وقت و زمان مانند وجود مفهومی کاملا بدیهدی است ولی فلاسفه و عرفا برآنند که تاکنون به کنه و ذات آن مفهوم کسی پی نبرده است و با آنکه حکما و عرفا نظرات مختلفی برای مفهوم » وقت « داده اند اما چون انسان دارای مراتبی است پس بنا به هر مرتبه ای که باشد درکی ویژه از آن دارد
اندیشه های عرفانی در شعر فارسی اقبال لاهوری و تجلی آن در جامعه
نویسنده:
محمد جواد همدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اندیشه عرفانی اقبال نشأت گرفته از آموزه های دین اسلام و هماهنگ با اوضاع کنونی جهان می باشد. اقبال با مطالعه منابع اصیل اسلامی، درک نیازهای مادی و معنوی بشر امروز، عبرت آموزی از تاریخ بشریت و تعمق وتدبر در اندیشه های فلسفی و عرفانی کهن و نو در صدد بازسازی اندیشه های دینی و عرفانی اسلام برآمد. وی بر آن است که دیدگاههای سنتی عرفانی بدون توجه به مسایل و نیازهای معنوی و مادی بشر عصر جدید هرگز پاسخگوی مسایل بشر امروز نیستند. در اندیشه اقبال حرکت و عشق نقش اساسی را دارند؛ گویا عشق باعث حرکت است و حرکت همراه با عشق. مکتب او مکتب پویایی است که در آن لحظه به لحظه سالک به سوی کمال مطلق سیر عروجی دارد. اما او هرگز به هدایت «شخصی» و «نجات خود» بسنده نمی کند. او خواستار تشکیل جامعه موحدان، بدون در نظر گرفتن حد و مرزهای قراردادی است که در آن جامعه همه به سوی کمال مطلق سیر می کنند. اینجاست که وی عرفان که یک حرکت درونی است را با تشکیل جامعه که امری بیرونی است هماهنگ می کند. در اندیشه او هماهنگی دین و دنیا، قدرت و فقر، ماده و معنویت، درون و برون و رزم و بزم نه فقط امکان پذیر است بلکه بسیار ضروری است. زهد واقعی در تسخیر جهان است و نه در ترک آن و به عبارت دیگر عرفان در جهانداری است و نه در جهان گذاری. در عرفان اقبال «انسان» دارای جایگاه ویژه ای است. جایگاه انسان در شعر و اندیشه اقبال چنان رفیع است که انسان در مقابل خدواند همه خود را نمی بازد و هرگز نمی خواهد در ذات احدیت فانی بشود. بلکه انسان اقبال همیشه استقلال و خودی خود را نگه می دارد. چون انسان نیز رنگ و بوی خدایی دارد صفات خدا همچون بی مثل و بی نظیر بودن را در انسان نیز می توان مشاهده کرد.
جاویدانان در آیین زردشت
نویسنده:
عبدالکریم هوشگیان دزفولی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با توجه به موضوع رساله، جاویدانان در آیین زرتشت کسانی هستند که هنگام بازسازی جهان در آخر الزمان ظهور نموده و به نجات جهان می کوشند. اصل موضوع درباره عقیده به جاویدانها عبارت است از یک اندیشه کهن راجع به قهرمانی که بدون مرگ، در خواب ممتدی فرو رفته و در روز بلا و محنت عالمیان از جای برمی خیزد تا ملت خود را به جانب پیروزی هدایت کند. عمده ترین مطالب این رساله عبارتند از: اشم یهمائی اوشت اروتدنر اشوزد بیرز پشوتن _ توس جم زردشت فرهخت خومبیگان کی اپیوه کیخسرو کیومرث گرساسب گستهم گوبدشاه گیو نرسی و یونگهان ون جد بیش هوم یوشت فریان
  • تعداد رکورد ها : 314143