جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314143
دین در فرایند جهانی شدن
نویسنده:
مهدی نکوئی سامانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رسالة حاضر پژوهشی است در زمینه جهانی شدن، که فرایند جهانی شدن را از دیدگاههای گوناگون مورد بررسی و کنکاش قرار داده است. و با تأکید بر جنبه های فرهنگی آن، از دیدگاه جامعه شناختی و فلسفی به تحلیل این پدیده نوظهور می پردازد. نخست با تبیین معنا و مفهوم آن ابعاد ناشناخته آن را مورد مطالعه قرار داده و عوامل و زمینه های پیدایش و گسترش آن را از نظرمی گذراند، و با نگاهی گذرا به تاریخچه آن، مهمترین نظریات را در این زمینه طرح، و رویکردها وراهبردهای نظریه پردازان را از منظر فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار داده است وپس از بررسی و تحلیل برخی نظریه ها، تفاوت ها و تمایزات جهانی شدن با پروژه جهانی سازی را مورد توجه قرار داده و نشان داده که چگونه این امر باعث انحراف و مغالطه برخی ازپژوهندگان این موضوع گردیده و موجب شده تا نگاه بدبینانه و رویکرد منفی نسبت به جهانی سازی، به فرایند جهانی شدن نیز تعمیم یابد. نظریات و تئوری هایی که در مورد جهانی شدن وجود دارد، چندان منسجم و منطقی نیستند. و واقعیت جهانی شدن را در هاله ای از ابهام قرار داده اند. برای دستیابی به یک تئوری قابل قبول صورت بندی این نظریات، نقد و بررسی آنهاضروری و حایز اهمیت است. برخی از دیدگاهها جهانی شدن را تداوم مدرنیته می دانند، و برخی دیگر آن را چرخش از وضعیت دوران مدرن و یا گذرا از مدرنیته تفسیر می نمایند و دسته سوم نیزآن را در چارچوب تئوری های جدید تفسیر و تبیین می نمایند به عقیده این گروه علل بسیاری برای جهنمی شدن وجود دارد که این علل و زمینه ها چندان با مبانی و مؤلفه های مدرنیته همخوانی ندارد. ولی آیا می توان جهانی شدن را بر اساس تئوری های جدید و متمایز از مدرنیته وپست مدرن تنفسیر و تبیین کرد، در این صورت مبانی علمی و فلسفی چنین تئوری هایی کدام است و چه ویژگی ها و تمایزاتی با الگوی مدرنیته و پست مدرن دارد؟ در بخش دیگری از این نوشتار کارکردها و تأثیرات جهانی شدن و پیامدهای مثبت و منفی آن مورد تحلیل و تحقیق قرارگرفته است و با رویکردی نقادانه ضعف ها و معایب این جریان پیچیده را ارائه نموده است.همچنین به نو.ع رابطه و تعامل و تقابل این فرایند با هویت های بومی و مذهبی وفرهنگی های دیگر اشاره نموده و ضمن تأکید بر نقش و ضرورت دین در جوامع بشری، جایگاه دین اسلام درعصر جهانی شدن را مورد بررسی قرار داده و قابلیت ها و ظرفیت های این دین به عنوان دینی جهان شمول و عقلانی مورد توجه قرار داده است. حاصل و دستاورد این جستار ارائه رهیافتی جدید فراروی اندیشمندان جهان اسلام در جهت شناخت بهتر جایگاه خود در عصر جهانی شدن و کسب آگاهی لازم در قبال این فرایند است، تا با استفاده از شرایط و امکانات به وجود آمده بتوانند در این تعامل از نظر فکری و معنوی نقش سازنده و مؤثر ایفاء نمایند. در بخش دیگری ازاین نوشته فرضیه ها و نظریاتی که در مورد تبیین چیستی جهانی شدن وجود دارد، موردبررسی قرار گرفته است و مجموعا شش نظریه عمده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، ونهایتا با رد فرضیات موجود، نظریه جدید دیگری که منطبق با معیارهای علمی واقعیت جهانی شدن است ارائه نموده است. که این نظریه جهانی شدن را به عنوان یک فرایند طبیعی و دستاوردرشد علمی و تکنولوژیکی بشری و یکی از مراحل پیشرفت و تکامل تاریخ و تمدن بشری شمرده شده است.
عقاید توحیدی مسیحیت در آینه نقد
نویسنده:
ملیحه بلوچ پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این مجموعه با عنوان« عقاید توحیدی مسیحیت در آینه نقد» می باشد. با وجود اختلاف هایی که در فرقه ها و مسلک های این دین وجود دارد اما اکثر آن ها در اصل عقاید توحیدی با هم مشترک هستند از جمله الوهیت مسیح و تثلیث. که این ها مهمترین شاخصه مسیح و محور تعالیم مسیحیان می باشد، هر چند که در نحوه اجرا و جزییات آن ها ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند که سعی شده این عقاید نقد و بررسی شود. در این پژوهش ابتدا به تاریخچه مسیحیت، تولد مسیح، کتاب مقدس، فرقه های مسیحی و آیین مقدس مسیحیان پرداخته شده است. و در ادامه اینکه چگونه این دین آسمانی دچار تحریف شده است و از کی این تحریفات دارد وارد این دین مقدس شده است. تحریفاتی که برخی مخالف با عقل می باشد. همچنین در ادامه تحقیق به بحث توحید اشاره می شود و مقایسه بین توحید در اسلام و مسیحیت پرداخته شده است و اینکه توحید نزد مسیحیان متفاوت با توحید مطرح شده در اسلام می باشد و همچنین به نقد الوهیت مسیح اشاره می شود و این نظریه از نظر خود کتاب مقدس علما و دانشمندان مسیحی و قرآن و عقل نقد شده است که مثلا اعتقاد به الوهیت مسیح برگرفته از یک تحریف در این دین می باشد و در ادامه پژوهش به عقیده دیگر مسیحیان ( تثلیث) پرداخته شده که ابتدا تاریخچه پیدایش این عقیده و سپس نقد و بررسی آن صورت می گیرد و که اگر این عقیده درست بررسی شود متوجه خواهند شد که باطل است هر چند خود مسیحیان به بطلان آن رسیده اند اما به خاطر تعصب آن را تعبداً پذیرفته اند. روش تحقیق این مجموعه کتابخانه ای بوده و در ابتدا مقالاتی مطالعه شده تا آشنایی حاصل شود و سپس نوشتن صورت گرفت. در این پژوهش از منابع تفسیری مثل « نمونه» از مکارم شیرازی « المیزان» از علامه طباطبایی و کتب دیگر چون« مسیحیت شناسی مقایسه ای» از محمد رضا زیبایی نژاد « تولدی نو» از علی الشیخ « ادیان زنده جهان» از رابرت ا.هیوم « کلیات منتهی الامال» عباس قمی استفاده شده است
جستجوی عرفان درفرهنگ ونمایش شرق بانگاهی به چند حکایت عرفانی از مولانا(موضوع پروژه عملی: بازی در نمایش پل به نقش ریم)
نویسنده:
رضا صمدپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث مطرح شده در این رساله شامل فصول ذیل است. فصل اول: - مراتب رسیدن به مقام «حدثنی قلبی عن ربی» - خاستگاههای متصور برای عرفان - ادله قرآنی - مروری کوتاه بر تاریخ عرفان در قرن اول هجری - مروری کوتاه بر تاریخ عرفان در قرن دوم هجری - وحدت وجود، تصور کلی عارفان از جهان هستی - سلوک نامه - طریقت و مراحل عملی آن - سلوک از دیدگاه عطار نیشابوری، وادی های هفت گانه
مهدویت در ادیان
نویسنده:
فاطمه جنیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق مهدویت در ادیان می باشد ، واژه مهدویت از نظر ادبی مصدر جعلی گرفته شده از کلمه« مهدوی» است که این کلمه نیز به نوبه خود اسم منسوب ساخته شده از لغت عربی« مهدی» می باشد. تاریخ ولادت با سعاد ت آن حضرت بنا بر قول مشهور در سال 225 هجری واقع شده است و در سحر جمعه پانزده شعبان بوده است. رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله و سلم) و ائمه معصومین ( علیه السلام)برخی از آیات قرآن مجید را به وجود مقدس و با برکت حضرت مهدی(علیه السلام)و ظهور و قیام او، چگونگی حکومتش تفسیر نموده اند: بر طبق این آیات و روایات حضرت مهدی ( علیه السلام) وعده ای است الهی، که در آخرالزمان خداوند به او اذن ظهور می دهد تا آن چه را که انبیاء بخاطرش مبعوث گردیدند و در راهش هزار بلا به جان می خریدند به انجام برساند، بزرگان ائمه حدیث و علم و رجال و پیشوایان مذهب اهل سنت کتابهای مستقلی را پیرامون حضرت مهدی منتظر(علیه السلام) نگاشته اند روایاتی که پیرامون بنیانگذار حکومت واحد جهانی براساس عدالت و آزادی مهدی موعود، قائم آل محمد(صلی الله علیه وآله و سلم) در منابع اهل سنت َ آمده است دست کم از روایات شیعیان می باشد. اعتقاد انسانها به ظهور یک منجی و مصلح بزرگ ، در آخرالزمان برخاسته از عدالت طلبی آنهاست که از فطرت الهی آنها سرچشمه گرفته است. از این رو همه افراد انسانی طبق فطرت الهی خود انتظار دارند که روزی این وعده بزرگ الهی تحقق پیدا کند و جهان در زیر لوای رهبری الهی که مورد عنایت و حمایت پروردگار است. از بدبختی رهایی یابد و به آسایش دست یابد. این تحقیق به سه بحش تقسیم شده ، بخش اول با عنوان مروری بر زندگانی حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه) است که دارای سه فصل است: فصل اول: معنای لغوی و اصطلاحی مهدویت و مروری کوتاه بر زندگانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) استَ، فصل دوم : عصر غیبت صغری و کبری، فصل سوم: عصر ظهور. بخش دوم: مهدویت از دیدگاه قرآن و سنت که دارای سه فصل است، فصل اول: مهدویت در قرآن، فصل دوم: مهدویت در روایات اهل سنت ، فصل سوم: مهدویت در روایات اهل تشیع بخش سوم: مهدویت در ادیان که دارای چهار فصل است. فصل اول: مهدویت در کتب مقدسه هندوان، فصل دوم: مهدویت در دین یهود، فصل سوم: مهدویت در دین مسیح، فصل چهارم: مهدویت در کتب زرتشتیان دراین تحقیق از منابع روایی، حدیثی ، تفسیری، دینی استفاده کردم.
ترجمه و تفسیر کتاب الیاء و کتاب الازل از تصنیفات شیخ العلامه محی الدین ابی عبدالله محمد بن علی بن العربی الطائی
نویسنده:
محمدعلی گذشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر در دو بخش تنظیم شده است، بخش اول به ترجمه کتاب الیاء و بخش دوم نیز کتاب الازل که در مورد رابطه خداوند و مخلوقات است می پردازد.
خسارت معنوی در اسلام و قوانین
نویسنده:
داوودپوراللهیارخانشیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش توجه دادن به اهمیت خسارت معنوی و جلب رضایت زیان دیده از آن و وجود قوانین متناقض در خصوص جایگاه قانونی آن است روش پژوهش مراجعه به کتابخانه ها از جمله کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ، دانشکده علوم قضائی و کتابخانه مجلس و استناد به منابع فقهی و حقوقی شیعه و سنی و حقوق بین الملل است طرح پژوهش : مشتمل بر پیشگفتار، مفهوم ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، انواع ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، شرایط و نحوه جبران زیان معنوی ، ضرر و زیان معنوی در فقه و حقوق ایران ، اعمال موجب مسوولیت در روابط بین الممل ، آثار مسوولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی ، حذف خسارت معنوی در قانون آئین دادرسی ۱۳۷۸ است نتیجه گیری : حقوق خصوصی صرفا حقوق حاکم براموال و حقوق مالی نیست ، بلکه به صیانت حقوق مربوط به شخصیت نیز توجه دارد و وظیفه دادگاه هاست که به این امر به نحو مطلوب بپردازند
جلوه های عرفانی قرآن در ادب فارسی از آغاز تا پایان قرن هفتم
نویسنده:
علی محمد موذنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف در این رساله یافتن آن دسته از آیات مبارکات قرآن است که بیشتر خود عرفا بدان توجه نموده اند و در برخی از موارد با سلیقه و ذوق خود آنرا تفسیر نموده اند. آیاتی که بیشتر مورد توجه آنها بوده است به موضوعاتی از قبیل آفرینش آدم و هبوط وی، کرامت انسان، عالم الست، عباد الرحمن (اولیاء الله)، آیات مربوط به انبیاء، سیمای خاتم پیامبران در ادب فارسی و... که در این رساله همین مجموعه به ترتیب حروف الفبائی آمده است، مربوط می گردد
اعتقاد به منجی در ادیان
نویسنده:
سمانه محسن زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اندیشه نجات بخشی و اشاره به موعودی که در پایان جهان خواهد آمد و نظامی منطبق با قوانین الهی و آسمانی خواهد ساخت، به طور کلی در همه ادیان وجود دارد. اما این که ویژگیهای این موعود چیست، کی و کجا ظهور خواهد کرد، در همه دینها یکسان نیست. آنچه در این اندیشه مشترک است این که نجات دهنده آخرالزمان از خاندان نبوت است و این نجات بخش به خوی پسندیده، تقوا، دانش و همه صفات نیکو آراسته و از بدیها و زشتیها مبراست. «مهدویت تنها مسأله ای اعتقادی نیست بلکه بعد تربیتی نیز دارد. هنگامی که ما مشخص می کنیم براساس متون روایی، اعتقاد به وجود و ظهور حضرت مهدی علیه السلام ضروری است ، مجموعه دانشی را برای افراد فراهم نموده ایم، اما هنگامی که این مجموعه ، به همراه خود، تحولات هیجانی، عاطفی و عملی معین را ایجاد می کند که ضمن آن، افراد می کوشند خود را برای یاوری امام مهدی علیه السلام مهیا سازند ، چهره تربیتی مهدویت و نقش آن در کمال انسان آشکار می گردد.» در عصر غیبت مهم ترین تکلیف برای مردم، عمل به وظایف امر است، نه فقط خواستن و دل بستن و دعا کردن؛ زیرا نجات دنیا و آخرت انسان در عمل به وظیفه است، نه صرف آرزو و دعا و ... در نظر داشته باشیم که خواستن چیزی است و عمل به وظیفه چیز دیگر، پس باید در زمان غیب بیش از هر چیز به وظیفه شرعی و اسلامی خود روی آورده و عمل نماییم. کلید واژه ها: موعود، منجی، منتظر، مکتب
ترجمه رساله کتاب الکتب، لسیدی الشیخ الامام یحیی الدین بن عربی المتوفی سنه 638 ه
نویسنده:
حسن سپهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله ترجمه «کتاب الکتب» عارف نامدار امام محیی الدین بن عربی است که به صورت مکتوب های متعدد کوتاه یا مختصر یا نسبتاً طولانی و مفصل آمده است، نویسنده هر نامه را خطاب به شخص یا اشخاصی نگاشته که شامل افکار عرفانی، اعزاض و مضامین حکمتی است.
مبانی، اهداف و سیاست های گفتگوی ادیان از دیدگاه شیعه
نویسنده:
احمد بهشتی مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه از سه فصل اساسی تشکیل شده است که در فصل اول آن به بررسی مفهومی برخی واژگان و کلیات تحقیق از قبیل پیشینه تحقیق، روش تحقیق، محدودیت ها و... پرداخته شده است. در فصل دوم مبانی الهیاتی گفتگوی ادیان فهرست شده و هر کدام از این مبانی با استناد به متون دینی شیعی توضیح داده شده است. در این فصل سعی شده است تا مبانی متعددی استقصا شود که مجموعه مصادیق امروزین گفتگوی ادیان را شامل شود. آنگاه انواع مصادیق گفتگو را نام برده ایم و مجموعه آن ها را در سه گروه گفتگوهای الهیاتی، همکاری های علمی و همکاری های عملی دسته بندی کرده، مبنا یا مبانی الهیاتی ورود در هر کدام از این سه دسته گفتگو را بر مبنای متون شیعی مشخص کرده ایم. برخی از مبانی الهیاتی گفتگوی ادیان از این قرارند: تبلیغ دین، تحقیق برون دینی، مشورت، استعانت از غیر مسلمانان، کمک به غیر مسلمان، احتجاج، پاسخ به شبهات، همکاری در امور خیر، اصل احسان و... در فصل آخر هم که در واقع نقطه ثقل این نوشتار است سعی شده تا با الهام از متون دینی، مجموعه ای از سیاست ها و رهنمودهای مربوط به گفتگوی ادیان، فهرست شود. این سیاست ها در مجموع در دو بخش سیاست های ناظر به محتوا و روش اجرای گفتگو و سیاست های ناظر به اخلاق و آداب و گفتگوی ادیان آورده شده اند که البته دسته اول، خود به دو بخش سیاست های محتوایی و سیاست های و روشی و دسته دوم به بخش فرعی تر آداب و اخلاق و قوانین تقسیم شده اند.
  • تعداد رکورد ها : 314143