جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314142
 آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی روزه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا انصاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه، عمل عبادی روزه را در چهار فصل و از جهات مختلف مورد بررسی قرار می دهد. در فصل اول روزه را از نظر معنی و اصطلاحی توضیح داده و پیوند این واژه را با واژ های دیگری همچون : امساک، صبر در بعد فردی و اجتماعی و صوم بررسی می کند؛ همچنین وجود آن در اسلام و دیگر ادیان الهی مورد بحث قرار می دهد. در فصل دوم این پایان نامه فلسفه روزه و چرائی آن را برای فرد مشخص نموده و اتصال دادن اندیشه انسان را با ذکر خداوند بیان می کند و آن را با نیازهای روحی و جسمی انسان ، ونتیجه روزه ، را تقوا و تقویت اراده و محک اخلاق بر می شمارد و وسعت دادن اندیشه انسان با ذکر خداوند را بیان می کند. این فصل نمایانگر این مطلب است که خداوند باری تعالی، روزه را جز برای حفظ تعادل و سلامت انسان واجب نکرده است. در فصل سوم مراتب و درجات روزه که به روزه عموم و اخص تقشیم می شود که روزه عموم همان سی روز روزه ماه رمضان است و روزه اخصی الخصوص روزه اعضاء و جوارح است بیان شده و چگونگی قرار گرفتن امر روزه بر ظواهر و بواطن انسان بررسی شده است اینکه چگونه ظواهر و بواطن و عملکرد های آن باید تحت الشعاع روزه قرار گیرند، از مطالب این فصل به شمار می رود. در فصل چهارم آثار و پیامدهای فردی روزه را بیان نموده و آن را به قناعت و پرهیز از زیاده روی، عادت کردن به امانت داری، تواضع و قروتنی، تقوی و تقویت اراده فردی و صحت و سلامت جسمی و روحی دسته بندی کرده و فوائد اجتماعی روزه را بیان نموده و آن را، به تقویت اراده جمعی همراه با صبر و استقامت، به یاد آوردن فقراء، پی بردن به آزادی و حریت انسانی مقابله با ستمگران و زور گویان و پاک نمودن جامعه از ریاکاری و پدید آمدن حسن خلق در افراد جامعه، مساوات و برابری، تقوای اجتماعی و دوری از جرایم و پرورش وجدان اجتماعی را دسته بندی کرده و روزه را در گرایش انسان به معنویت و پاکسازی ساختاری جامعه مؤثر می شمارد.
 آداب دعا و ادعیه قرآنی
نویسنده:
معصومه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق پایانی ، آداب دعا و ادعیه قرآنی می باشد . شناخت برخی از آداب و شرایط دعا و آثار آن که آثار روانی و اجتماعی و تربیتی می باشد و بررسی ادعیه قرآنی است . ابتدا برای اینکه با خود دعا آشنا شویم به طور فشرده به تعریف دعا از نظر لغوی و اصطلاحی و بررسی جایگاه آن در قرآن و روایات پرداختیم که دعا در لغت ( خواندن ) و در اصطلاح ، روی آوردن به خدا و درخواست از او با حالت تضرع و خشوع است . و قرآن هم آن را مایه اعتنا قائل شدن انسان نزد خداوند می داند و روایات آن را کلید رحمت و مغز عبادت معرفی کرده است . دعا را نزد دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان بررسی کردیم و فهمیدیم که اولیای الهی هیچ چیز را جز دعا خوش نداشتند و به خود دعا بیشتر توجه می کردند . آثار دعا را بررسی کردیم و با توجه به سخنان روان شناسان ، دانستیم که دعا گذشته از آرامش روانی که ایجاد می کند ، در درمان بیماری های روحی و جسمی نیز موثر بوده است . و باعث خودسازی در فرد و ایجاد پیوند عمیق روحی در اجتماع می شود و در تعلیم و تربیت راه گشای انسان است . چرا که دعا یک امر فطری است و ثابت کردیم که دعا جزئی از قضا و قدر و مؤثر در آن است . با شناختی که از جایگاه و آثار دعا پیدا کردیم مشتاقانه تر به آداب دعا پرداختیم که شرایط دعای واقعی(اجابت ) عبارت است از ( اخلاص ، شناخت پروردگار ، حسن ظن به خدا و همراهی دعا با عمل و . . . ) آداب دعا را در سه مرحله ( قبل ، حال ، بعد از دعا ) بررسی کردیم که از جمله آداب قبل دعا ( توبه ، تادیه مظالم ، تغذیه حلال ، طهارت ظاهری ، انقطاع از دیگران ) و آداب حال دعا ( انتخاب زمان و مکان مناسب ، نیایش در پنهانی ، اقرار به گناهان ، خضوع و خشوع ، اصرار در دعا ، ستایش و ثنای خدا و صلوات بر پیامبر و گریه ) چگونگی اجابت را شرح دادیم این که دعا بی اجابت نمی ماند و اگر در دنیا به اجابت نرسد بهتر از آن در آخرت به ما داده می شود . فهمیدیم که گناه و ظلم ( به خود و خدا و دیگران ) مانع اجابت می شود و درخواست نیز باید به مصلحت فرد باشد و در آخر اشخاصی را که دعای آنها به اجابت نزدیک است و کسانی را که دعایشان به اجابت نمی رسد ، را برشمردیم . به ساختار ادعیه قرآنی پرداختیم و این که در دعاهای قرآن به همه جوانب زندگی انسان اعم از مادی و معنوی توجه شده است و تعدادی از آن ها را مورد بررسی قرار دادیم و براساس نوع درخواست دسته بندی کردیم . که از جمله ی درخواست ها ، هدایت به راه راست است .
آثار و فواید روزه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اشرف تقی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق آثار و فوائد روزه از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. بیان چگونگی روزه داری و انحاء روزه و نام بردن روزه داران بزرگ اسلام و تشریح پیامدهای مؤثر آن از جهات گوناگون از اهداف این پژوهش می باشد. کمک گرفتن از آیات و روایات و معانی و تفاسر آنها دامنه این تحقیق را نشان می دهد. منابع و مآخذ مورد استفاده در این مجموعه قرآن، کتب روایی و کتب اخلاقی کتب پزشکی مؤلفان قدیم و معاصر می باشد. روش تحقیق ، روش کتابخانه ای، کاربردی می باشد. این مجموعه در دوازده فصل تدوین شده است که در زیر به طور خلاصه بیان می شود: در فصل های اول تا چهارم معنای روزه از دیدگاه های مختلف بررسی شده است. در فصل های پنجم تا هشتم اشاره به داستان میقات حضرت موسی و منزلت روزه داران و معرفی شقاوتمند می پردازد. در فصل هشتم عامل بازدارنده از گناه معرفی شده است و تفسیر امام صادق ( ع) در مورد الصوم جنَّه معرفی گردیده است. در فصل نهم روزه از دیدگاه دانشمندان شرق و غرب معرفی شده است. در فصل دهم روزه در امم گذشته مورد بررسی قرار گرفته و در فصل یازدهم اشاره ای دارد به روزه داران نمونه و انسان های راستین. در فصل دوازدهم این مجموعه شامل اعتکاف و معانی آن و روشهای آن می باشد.
آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طیبه علی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق شامل نه فصل می باشد در فصل اول کلیاتی از قبیل مقدمه، تعریف موضوع، اهداف تحقیق، پیشینه موضوع، روش تحقیق و سؤالات آمده است. فصل دوم : معنای لغوی و اصطلاحی کلمه « امر» ، « نهی» و « معروف» و « منکر» همچنین امر به معروف و نهی از منکر از نظر اسلام معنا شده ، راههای شناخت معروف ها و منکرات از سه دیدگاه عقل، فطرت، سلیم و شرع، اهمیت و جایگاه این دو فرضیه از دیدگاه ادیان الهی ( اسلام، مسیحیت و یهودیت) و فرقهای اسلامی ( خوارج، مرجئه ، معتزله و ...) بیان شده است. در فصل سوم از تحقیق چهار شرط اصلی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر بیان شد که این شرایط عبارتند از : اولا امر و ناهی باید معروف و منکر را بشناسند، ثانیا امر و ناهی احتمال اینکه امر به معروف و نهی از منکر آن ها تأثیر دارد را بدهند، ثالثا تارک معروف و عامل به منکر بر ادامه شیوه خود اصرار داشته باشد و رابعا امر به معروف و نهی از منکر موجب مفسده ای نباشد در فصل چهارم مراتب این دو فرضیه شامل ( انکار قلبی، انکار زبانی و اقدام عملی آن بیان شده است. فصل پنجم شیوه های امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است که عبارتند از ( شیوه گفتاری، نوشتاری و عملی، شیوه هنری، شیوه مستقیم و غیر مستقیم ، شیوه ارائه جایگزین، شیوه فردی و جمعی ، شیوه تدریجی و تکرار کردن و الگو سازی برای فرد می باشد. از فصل ششم بخش اصلی تحقیق یعنی آثار و پیامدهای امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت پرداخته شده در فصل ششم آثار و پیامدهایی که انجام امر به معروف و نهی از منکر در اجتماع دارد بیان شده که عبارتند از ( برپایی واجبات، تأمین امنیت، حلال شدن درآمدها، پرداخت حقوق دیگران ، عمران و آبادی زمین، انتقام از دشمنان اسلام ، اصلاح امور دین و دنیا، دعوت به اسلام ، مخالفت با ستمگران و نجات از بلای الهی ) فصل هفتم آثار و پیامدهایی که خود فرد بر اثر برپایی این دو فرضیه بدست می آورد ذکر شده که عبارتند از : ( خود سازی خود فرد، شرکت در ثواب الهی ، دنیا و آخرتی سودمند، عزت و سربلندی ، مقام خلیفه الهی ، بهره مندی از الطاف الهی ، نشانه بهترین بودن، فلاح و رستگاری ، خوشنودی خدا، مقام ویژه در آخرت.) در فصل هشتم آثار و پیامدهایی که ترک این دو فریضه در جامعه دارد بیان شده که عبارتند از : ( سلب نعمت و برکات الهی، تسلط اشرار، عقوبت الهی، پیامدهای فرهنگی و فروپاشی کانون گرم خانواده) و در فصل آخر آثار و پیامدهای ترک این دو فریضه برخورد فرد بیان شده که شامل ( تضعیف ایمان خود فرد، عدم اجابت دعای او، شرکت در گناه، محرومیت از حیات واقعی، لعن و نفرین الهی، کم شدن روزی فرد، واژگونی قلب و جدایی از اولیاء خدا).
قضا و قدر
عنوان :
نویسنده:
فاطمه شاه گل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از آن جا که موضوع تحقیق، قضا و قدر است سعی شد مفهوم قضا و قدر به روشنی بیان گردد. همچنین نکاتی هم از معنای اصطلاحی قضا و قدر بدست آمده است که عبارتند از: استثنا ناپذیری، تقدّم تقدیر بر خلق جهان و تقدّم بر قضا و قدر. مهمترین محور اصلی تحقیق، بررسی تقدیر در زندگی انسان و ابعاد مختلف آن و به ویژه ارتباطش با جبر و اختیار است. در یک تقسیم بندی کلّی می توان امور مربوط به انسان را به چهار بخش تقسیم کرد:1- آفرینش انسان 2- رویدادهای زندگی انسان 3- شرایط و امکانات درونی و بیرونی افعال انسان 4- افعال انسان. در این تحقیق انواع قضا و قدر بیان شده است که عبارتند از: قضا و قدر تکوینی و تشریعی و قضا و قدر حتمی و غیر حتمی. از آن جا که تقدیرات غیر حتمی تغییر پذیرند. گاه کاری ناپسند سبب می شود که خدا نعمتی را که تقدیر کرده است، تغییر دهد و یا بلایی را که تقدیر نکرده است، تقدیر کند و به عکس. تغییر در قضا و قدر الهی همان است که احادیث معصومین ( ع) نامش را « بداء» گذارده اند. در حقیقت بداء گونه ای نسخ تکوینی است؛ چنان که گاه خداوند در حوزه ی احکام تشریعی، حکمی را تغییر می دهد و حکمی دیگر را بر جای می نهد که آن را « نسخ تشریعی» می گویند. در قلمرو امور تکوینی نیز گاه پروردگار تغییراتی پیش می آورد و قضا و قدری را بر می دارد و قضا و قدر دیگری را به جای آن می نشاند. سر اهمّیت اعتقاد به بداء، در این است که گواه بر حریّت و اختیار الهی است. بداء نشان دهنده ی این است که دست خدا در تغییر تقدیرات بسته نیست و در تقدیر مقدّرات و تغییر آن ها فعّال ما یشاء است. در این تحقیق از کتب تاریخی، دینی و روایی استفاده شده و سعی گردیده آیات و روایات مربوط به قضا و قدر لحاظ گردد. واژگاه کلیدی تحقیق عبارتند از: قضا، قدر، قضا و قدر تکوینی و تشریعی، قضا و قدر حتمی و غیر حتمی، بداء.
مباحث علوم قرآنی در آثار شیهد مطهری ( ره )
نویسنده:
مسعود صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بررسی و تحیق پیرامون افکار شهید مطهری در باب علوم قرآنی می باشد. ورش نمونه گیری با استفاده از تمامی آثار مطهری و گزینش بعضی از سخنان استاد مطهری. روش پژوهش : تحقیق در آثار برجای مانده از آثار استاد شهید مرتضی مطهری ( ره ) . طرح پژوهش : تقسیم بندی علوم قرآنی به ۱۸ بخش در طی پژوهش و سپس توضیح کوتاه پیرامون هر بخش و آنگاه پرداختن به نظرات استاد شهید صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که در بسیاری از موارد استاد شیهد با زبانی شیوا و روان، علوم قرآنی را طرح کرده اند که مفید عوام و خواص بوده و به دلیل آنکه ایشان شخصیتی چند بعدی بوده اند نظرایات بکر نیز در میان آثار ایشان در باب علوم قرآنی مشاهده می شود.‬
فلسفه انتظار و وظایف مردم در زمان غیبت
نویسنده:
بتول محمدیان مقدم کاریزنوئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اندیشه مهدویت و انتظار از جمله بنیانهای فکری اسلام و مورد اتفاق همه ادیان الهی است عطش عدالت در نهاد بشر و سرخوردگی های او از وضعیت عمومی جهان و توجه به وعده های ادیان درباره آینده تاریخ ، جلوه ای از جایگاه و اهمیت این اعتقاد است . مکتب شیعه در این عرصه ، سخنی روشن تر دارد؛ چرا که موعود خود را زنده و ناظر می داند و در انتظار ظهور حیات بخش اوست . از دیدگاه تاریخ ؛ فلسفه امید و انتظار در مذهب شیعه ، رمز بقای این مذهب در طول تاریخ اسلام ، اتصال شیعه به امام و در واقع نوعی تکامل و راهگشایی است . و از دیدگاه عقیدتی ، انتظار دارای ابعاد توحید ، نبوت ، قرآن ، امامت ، عدل و معاد است زیرا فرج امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه و شریف ) فقط به قدرت الهی تحقق پیدا می کند و رسالت امام مهدی ( علیه السلام) استمرار راه پیامبران و ائمه معصومین ( علیهم السلام ) در برپایی حکومت عدل الهی و مبارزه با طاغوتها است و انتظار ظهور در واقع نوعی مبارزه با مستکبران است و این ممکن نیست جز با تمسک به احکام اسلام و معارف قرآن و اجرای دستورات شرع مقدس است وبا ظهور امام ، ظالمان و ستمگران به سزای اعمال خود می رسند و از دیدگاه فلسفه عملی ، منتظران باید دیندار ، پارسا ، مقید به مکتب و خط مکتب ، آمر به معروف و ناهی از منکر و آمادگی نظامی داشته باشند و از دیدگاه فلسفه اجتماعی ، انتظار نه تنها عاملی برای رکود و واپس ماندگی نیست ، بلکه عامل اساسی در جهت تلاش و سازندگی آینده بشریت صبر و تحمل و پایداری در برابر رهبریهای فاسد و مبارزه با فساد است و از دیدگاه فلسفه تربیتی و روان شناختی با توجه به روایات اهل البیت ( علیهم السلام ) و نیز منابع غربی ، به بررسی آثار تربیتی ،اخلاقی و روان شناسی انتظار پرداخته می شود . انتظار علاوه بر رویکرد عاطفی دارای رویکردهای معرفتی ، اجتماعی ، اخلاقی و فردی است . گسترش امیدهای واقعی در بشر که انسان بر تداوم زندگی و تحمل دشواریهای آن بدان نیاز دارد ، پویایی معطوف به هدف ، استقرار وحدت و همبستگی که باعث نوعی پیوند و دلبستگی و وحدت میان معتقدان به آن هدف می شود . مراقب دایمی و احساس حضور و ناظر اعمال بودن امام ، سلامت اخلاقی جامعه را که زمینه ساز جامعه سالم می باشد از آثار بسیار مهم روان شناختی انتظار است . با توجه به اهمیت انتظار باید منتظرین به وظایف فردی و اجتماعی خود عمل کنند و وظایف فردی مانند معرفت امام و شناخت حقوق امام ، محبت ، اطاعت ، تسلیم بودن و عجله نکردن و انتظار است و وظایف اجتماعی که در دو مقوله وظایف فردی و وظایف نهادهای حکومتی است . و در آخر انتظار در آزمایش انسانهاست و باعث رشد و پویایی شیعیان ، اصلاح خود دیگران و مسئولیت شدیدتر در میان انسانها می شود . پس وظایف منتظران فقط دعا و نیایش نیست بلکه هر یک باید به وظایف فردی و اجتماعی خود آگاه بوده و به آنها عمل کنند . این پایان نامه از سه بخش تشکیل شده است بخش اول : نگاهی به زندگی امام ، بخش دوم : نگرشی بر فلسفه انتظار ، بخش سوم : وظایف مردم در زمان غیبت .
فطرت از دیدگاه عقل و نقل
نویسنده:
رضا عبدپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پایان نامه حاضر به بررسی فطرت در فلسفه و آیات و روایات پرداخته و شامل شش فصل با این عناوین است: فصل اول، آشنایی اجمالی با بحث فطرت: تعریف فطرت، فرق فطرت با غریزه و طبیعت، اقسام فطرت؛ فصل دوم، بینش ها و گرایش های فطری؛ فصل سوم، جلوه های گوناگون فطرت خداشناسی و خداگرایی؛ فصل چهارم، فطرت در قرآن و احادیث؛ فصل پنجم، فطرت خداشناسی و خداگرایی از منظر برهان؛ فصل ششم، ادراکات فطری انسان از دیدگاه فلاسفه غرب.
فلسفه امامت و دلایل آن
نویسنده:
فاطمه صفیه مقدم حسین آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی دلایل امامت و فلسفه آن می باشد، با توجه به منابع قرآنی و حدیثی به روش کتاب خانه ای بر آن شدم تا استدلال های عقلی و نقلی و فلسفه وجود حجت خدا بر روی زمین را برشمرم. و در سیر تحقیق به نکات ذیل دست یافتم: اولین اختلاف مسلمانان پس از وفات پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم) در مساله امامت بود و همین اختلاف به جدائی تشیع و تسنن انجامید اهل سنت امامت را منصبی الهی نمی دانستند ولی در اندیشه شیعه، امامت منصبی الهی و تداوم بخش رهبری پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در امت اسلامی است. مسایل مربوط به امامت، حتی در زمان حاضر از جهات مختلفی ضرورت دارد: الف) بحث امامت می تواند بخشی از اصول اعتقادی شخص را منقح گرداند. ب) اتخاذ موضع در مساله امامت، تعیین می کند که چه منابعی را در تفسیر کتاب خدا و سنت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) معتبر بدانیم و این امر در اعتقادات و احکام مورد قبول شخص ایفاء نقش می کند. ج) طرح عالمانه مساله امامت می تواند به اتحاد صفوف مسلمانان یاری رساند، چرا که بسیاری از دشمنی های فرقه ای از ناآشنایی دیگر مذاهب با چهره حقیقی شیعه برخاسته است. امامت در دیدگاه شیعه، منصب الهی، جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در راهبری دینی و دنیوی امت اسلامی است و امام انسانی معصوم و برخوردار از علوم خدادادی است که از سوی خدا و پیامبرش(صلی الله علیه و آله و سلم) به این مقام برگزیده و به مردم معرفی می شود تا پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) عهده دار تداوم وظایف او(به جز مسئولیت دریافت و ابلاغ وحی) گردد. اکثر عالمان اهل سنت، امامت را از فروع دین و در زمره مسایل فقهی و احکام عملی به شمار می آورند، ولی در نظر شیعه، امامت از اصول اعتقادات اسلامی است. در نظر متکلمان شیعه ضرورت امامت با استدلال های عقلی همچون قاعده لطف و آیات قرآن همچون آیه: تبلیغ، ولایت، اولواالامر، تطهیر و صادقین و سنت نبوی همچون حدیث منزلت، سفینه، یوم الدار، ثقلین و روایات جابر در معنای اولواالامر قابل اثبات است. واژگان کلیدی عبارتند از: امام، ولی، عصمت، علم، عالم امر و عالم خلق.
فلسفه آفرینش انسان
نویسنده:
کلثوم صیدمحمدخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بنام خداوند حکیم که هیچ فعل عبث و بیهوده ندارد پس انسان هم بیهوده و بی هدف آفریده نشده است. پس بر ما است که بدانیم با چه هدفی آفرده شده ایم؟ و در قبال این هدف چه وظیفه ای بر عهده ماست؟ لذا برای رسیدن به جواب این دو سؤال ابتدا باید در باب معرفت پیش رویم یعنی یک شناخت اجمالی از راز و رمز های وجودیمان چه بعد جسمانی و چه بعد روحی مان پیدا کنیم چرا که شناختن نظم شگرفی که در العاد وجودی ما حاکم است ما را به این نکته سوق می دهد که این نظم باید ناظمی داشته باشد و با پی بردن به وجود ناظم این مطلب در ذهن انسان تداعی می شود که این ناظم حکیم چرا این همه موجودات را آن هم با این پیچیدگی ها آفریده است و سر این مطلب در آن است که انسان را به سمت پیدا کردن جواب برای مهمترین سؤالات زندگیش هدایت می کند و مهم تر این که پی بردن به وجود خالق بزرگ و دانا انسان را به کرنش در مقابلش وادار می کند. لذا برای رسیدن به سؤالاتی که در ابتدا مطرح کردیم بادید یک فرد مسلمان و از دریچه جهان بینی توحیدی اسلامی نگاه می کنیم پس منابعی هم که یک فرد مسلمان برای یافتن چرائی های زندگیش در اختیار دارد قرآن و سنت است که با نگاه کردن به آیات الهی می فهمیم که خداوند خودش هدف از خلقت را عبادت بیان کرده است همچنین در احادیثی که از معصومین ( ع) به دست ما رسیده است اهدافی چون کسب معرفت، فهمیدن عظمت خداوند، گرفتن پیمان فطرت و مواردی اینچنین بیان شده است که بطور کلی باتوجه به تفاسیر موجود و سخنان ائمه اطهار ( ع) همه این مواردی که بیان شد به هم مربوط می شوند و می توان چنین گفت که انسان با فهم عظمت خداوند و پیدا کردن معرفت نسبت به حق تعالی از عبادت غیر او بی نیاز می شود و تنها سر تعظیم در مقابل خداوند فرود می آورد و به عبادت و اطاعت خداوند مشغول می شود که اثر این عبادت این است که انسان یک موجود الهی می شود و در نتیجه مشمول رحمت و فضل خداوند می گردد که رحمت خداوند بالاترین و برترینش قرب الهی و رضوان ُ الله است. و به راستی خداوند برای پیمودن این راه وسایل لازم را در اختیار انسان قرار داده است من جمله دادن اختیار به انسان که خودش راه سعادت یا شقاوت را ببیند و بعد انتخاب کند و دیگر اینکه رسولانی برای هدایت و راهنمایی انسان فرستاده است. پس انسان باید در وهله اول اسلام آورد و بعد با ایمان و باور قلبی به اطاعت و عبادت خداوند بپردازد آنهم با نیت خیر و خوب و با بالاترین درجه اخلاص به عبادت که در واقع نهایت حقارت و کوچکی انسان در برابر نهایت بزرگی و عظمت خداوند است بپردازد تا مورد قبول خداوند واقع شود و در این راه پیامبران هم آمده اند که اولا انسان ها را با خداشناسی آشنا و به قرب الهی سوق دهند و در جامعه عدل و قسط را برپا کنند پس برای اینکه ما به کمال لایق و شایسته ای که فراتر از مادیات است و خداوند بر ایمان در نظر گرفته است برسیم نخست باید وظیفه شناس باشیم و بعد به وظیفه ی خودمان خوب عمل کنیم که این کار که به ظاهر بسیار بصورت کلی به نظر می آید در واقع همان تهذیب و تزکیه نفس است که با پیمودن این راه می توانیم از الگو هایی که خداوند در قرآن بیان کرده است و همچنین از بیانات ائمه اطهار(ع) معلوم می شود استفاده کنیم تا پیمودن راه بر ایمان سهل الوصول تر شود.
  • تعداد رکورد ها : 314142