جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 313425
تجسد و تجلی ( مقایسه تجسد از دیدگاه مسیحیت و تجلی در عرفان )
نویسنده:
ابوالفضل طهماسبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر آشنایی با عقیده تثلیث و تجسد نزد مسیحیان و تجلی در عرفان اسلامی و مقایسه تجلی و تجسد بوده است و با روش کتابخانه ای انجام شده است و نتیجه گرفته است که عقیده تثلیث و تجسد باطل می باشد.
ترجمه رساله کتاب الکتب، لسیدی الشیخ الامام یحیی الدین بن عربی المتوفی سنه 638 ه
نویسنده:
حسن سپهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله ترجمه «کتاب الکتب» عارف نامدار امام محیی الدین بن عربی است که به صورت مکتوب های متعدد کوتاه یا مختصر یا نسبتاً طولانی و مفصل آمده است، نویسنده هر نامه را خطاب به شخص یا اشخاصی نگاشته که شامل افکار عرفانی، اعزاض و مضامین حکمتی است.
تحلیل زیارت عاشورا ( نگرش عرفانی- سیاسی)
نویسنده:
زکیه نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با موضوع تحلیل زیارت عاشورا ، نگرشی عرفانی و سیاسی نوشته شده است . هدف از نگارش این پایان نامه رسیدن به زیارتی است که بتوان به وسیله آن خود را به امام حسین ) علیه السلام) نزدیک کرد و بتوان فهمید که هدف از زیارت، احیاء سنت حسینی است ، احیاء امر به معروف و نهی از منکر است و رسیدن به زیارتی که« عارفاً بحقه» باشد . شرح زیارت عاشورا منحصر به دو جنبه ی عرفانی و سیاسی آن نمی باشد بلکه زیارت عاشورا دریایی جوشانی است که هر قطره از آن معرفتی به انسان می آموزد ، از این رو ، می توان زیارت عاشورا را در ابعاد فرهنگی، تاریخی،اخلاقی،اجتماعی و موضوعات مختلف دیگر بررسی کرد ولی دراین پایان نامه ما درخور وقت وتوان خود به بررسی دو بعد عرفانی و سیاسی این زیارت پرداخته ایم. به دلیل استفاده از آیات وروایات اهل بیت از روش کتابخانه ای استفاده کرده ایم و سعی شده بیشتر از کتب دست اول بهره ببریم . بهره های فراوان می توان از این شرح برد . از جمله اینکه نگاه عرفانی زائر به زیارت عاشورا می تواند به او معرفت کامل از این زیارت بدهد نگاهی که مصیبتهای حسین را در نظر زائر یک مصیبت نمی بیند بلکه یک فاجعه جان سوز می بیند که زمین و آسمان در سوگ او گریان می شوند ، و بانگاه سیاسی به زیارت می توان دشمنان حضرت را بهتر شناخت ،آنهایی که چندین بار در زیارت مورد لعن و نفرین خود قرارشان می دهیم و با شناخت بدی ها است که می توان به زیبایی وجود خوبی ها پی برد، با شناخت دشمنان حضرت می توان به گوهر وجودی اباعبدالله)علیه السلام) بیشتر پی برد . واژه گان کلیدی : زیارت ، تحلیل،عاشورا،عرفان و سیاست .
خسارت معنوی در اسلام و قوانین
نویسنده:
داوودپوراللهیارخانشیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش توجه دادن به اهمیت خسارت معنوی و جلب رضایت زیان دیده از آن و وجود قوانین متناقض در خصوص جایگاه قانونی آن است روش پژوهش مراجعه به کتابخانه ها از جمله کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ، دانشکده علوم قضائی و کتابخانه مجلس و استناد به منابع فقهی و حقوقی شیعه و سنی و حقوق بین الملل است طرح پژوهش : مشتمل بر پیشگفتار، مفهوم ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، انواع ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، شرایط و نحوه جبران زیان معنوی ، ضرر و زیان معنوی در فقه و حقوق ایران ، اعمال موجب مسوولیت در روابط بین الممل ، آثار مسوولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی ، حذف خسارت معنوی در قانون آئین دادرسی ۱۳۷۸ است نتیجه گیری : حقوق خصوصی صرفا حقوق حاکم براموال و حقوق مالی نیست ، بلکه به صیانت حقوق مربوط به شخصیت نیز توجه دارد و وظیفه دادگاه هاست که به این امر به نحو مطلوب بپردازند
ترجمه و تفسیر کتاب الیاء و کتاب الازل از تصنیفات شیخ العلامه محی الدین ابی عبدالله محمد بن علی بن العربی الطائی
نویسنده:
محمدعلی گذشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر در دو بخش تنظیم شده است، بخش اول به ترجمه کتاب الیاء و بخش دوم نیز کتاب الازل که در مورد رابطه خداوند و مخلوقات است می پردازد.
مهدویت در ادیان
نویسنده:
فاطمه جنیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق مهدویت در ادیان می باشد ، واژه مهدویت از نظر ادبی مصدر جعلی گرفته شده از کلمه« مهدوی» است که این کلمه نیز به نوبه خود اسم منسوب ساخته شده از لغت عربی« مهدی» می باشد. تاریخ ولادت با سعاد ت آن حضرت بنا بر قول مشهور در سال 225 هجری واقع شده است و در سحر جمعه پانزده شعبان بوده است. رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله و سلم) و ائمه معصومین ( علیه السلام)برخی از آیات قرآن مجید را به وجود مقدس و با برکت حضرت مهدی(علیه السلام)و ظهور و قیام او، چگونگی حکومتش تفسیر نموده اند: بر طبق این آیات و روایات حضرت مهدی ( علیه السلام) وعده ای است الهی، که در آخرالزمان خداوند به او اذن ظهور می دهد تا آن چه را که انبیاء بخاطرش مبعوث گردیدند و در راهش هزار بلا به جان می خریدند به انجام برساند، بزرگان ائمه حدیث و علم و رجال و پیشوایان مذهب اهل سنت کتابهای مستقلی را پیرامون حضرت مهدی منتظر(علیه السلام) نگاشته اند روایاتی که پیرامون بنیانگذار حکومت واحد جهانی براساس عدالت و آزادی مهدی موعود، قائم آل محمد(صلی الله علیه وآله و سلم) در منابع اهل سنت َ آمده است دست کم از روایات شیعیان می باشد. اعتقاد انسانها به ظهور یک منجی و مصلح بزرگ ، در آخرالزمان برخاسته از عدالت طلبی آنهاست که از فطرت الهی آنها سرچشمه گرفته است. از این رو همه افراد انسانی طبق فطرت الهی خود انتظار دارند که روزی این وعده بزرگ الهی تحقق پیدا کند و جهان در زیر لوای رهبری الهی که مورد عنایت و حمایت پروردگار است. از بدبختی رهایی یابد و به آسایش دست یابد. این تحقیق به سه بحش تقسیم شده ، بخش اول با عنوان مروری بر زندگانی حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه) است که دارای سه فصل است: فصل اول: معنای لغوی و اصطلاحی مهدویت و مروری کوتاه بر زندگانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) استَ، فصل دوم : عصر غیبت صغری و کبری، فصل سوم: عصر ظهور. بخش دوم: مهدویت از دیدگاه قرآن و سنت که دارای سه فصل است، فصل اول: مهدویت در قرآن، فصل دوم: مهدویت در روایات اهل سنت ، فصل سوم: مهدویت در روایات اهل تشیع بخش سوم: مهدویت در ادیان که دارای چهار فصل است. فصل اول: مهدویت در کتب مقدسه هندوان، فصل دوم: مهدویت در دین یهود، فصل سوم: مهدویت در دین مسیح، فصل چهارم: مهدویت در کتب زرتشتیان دراین تحقیق از منابع روایی، حدیثی ، تفسیری، دینی استفاده کردم.
جستجوی عرفان درفرهنگ ونمایش شرق بانگاهی به چند حکایت عرفانی از مولانا(موضوع پروژه عملی: بازی در نمایش پل به نقش ریم)
نویسنده:
رضا صمدپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث مطرح شده در این رساله شامل فصول ذیل است. فصل اول: - مراتب رسیدن به مقام «حدثنی قلبی عن ربی» - خاستگاههای متصور برای عرفان - ادله قرآنی - مروری کوتاه بر تاریخ عرفان در قرن اول هجری - مروری کوتاه بر تاریخ عرفان در قرن دوم هجری - وحدت وجود، تصور کلی عارفان از جهان هستی - سلوک نامه - طریقت و مراحل عملی آن - سلوک از دیدگاه عطار نیشابوری، وادی های هفت گانه
مسیحیت از دیدگاه اسلام و مسیحیان
نویسنده:
رفعت راست پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مسیحیت از دیدگاه اسلام و مسیحیان در زمینه های مختلف قابل بررسی می باشد.با توجه به اینکه حدود چهارده قرن از عمر مشترک اسلام و مسیحیت می گذرد ، اما هنوز عده ی زیادی از مسیحیان و مسلمانان نسبت به آموزه های دینی یکدیگر ناآشنا هستند، و نیز اظهار نظرها و انتقادات غیرعالمانه در زمینه هردو آیین توسط پیروان آن ها بیان می گردد که البته بهتر است قبل از ابراز هر گونه پیش داوری مغرضانه طرفین به جمع آوری اطلاعات صحیح از مبانی دینی و اصول احکامی هم بپردازند. هدف از انجام این تحقیق ، بررسی دیدگاه اسلام و مسیحیان امروزی در مورد مسیحیت ، آیین و عقاید مسیحیان ، کتب مقدس و تحریفات موجود در آن و پیروان حضرت مسیح(ع) می باشد تا نقاط مبهم در آیین مسیح و نقاط افتراق و اشتراک آن با آیین اسلام در بعضی موارد مورد بررسی قرار گیرد. این نوشتار متشکل از یک مقدمه، 5 بخش و یک پیوست می باشد. بخش اول با عنوان کلیات؛ شامل تبیین ، پیشینه، اهمیت موضوع، سؤالات اصلی و فرعی و واژگان کلیدی می باشد. بخش دوم، که شامل دو فصل است ، به بررسی زندگی مریم(س) ، چگونگی تولد و بزرگ شدن ایشان و چگونگی باردار شدن او و نیز تولد مسیح(ع) پرداخته است. سومین بخش نگاهی دارد به زندگی حضرت مسیح(ع) در مقاطع مختلف، و متشکل از 5 فصل شامل: ولادت مسیح(ع) ، دوران نبوت وی ، مواهب الهی و معجزات حضرت عیسی ( ع) و مصائب ایشان و فلسفه مصلوب شدن او و بررسی ظهور مجدد عیسی مسیح(ع) از دیدگاه های مختلف می باشد. بخش چهارم در قالب سه فصل با عنوان تطور مسیحیت پس از عیسی مسیح(ع) به بررسی زندگانی حواریون حضرت عیسی ( ع) و اناجیل موجود، انشقاق و انتشار مسیحیت و فرقه های موجود در مسیحیت می پردازد. در بخش پنجم باورها و آیین های مسیحیت در گذر زمان بیان می شود که شمل 3 فصل : عقاید مسیحیان، آیین های مقدس و دگر دیسی مسیحیت در عهد پسامدرون می باشد که سعی شده تحریفات بعد از عروج عیسی مسیح(ع) مورد بررسی قرار گیرد. در پی دست یافتن به اهداف فوق الذکر ، بسیار تلاش شد تا حد امکان از مطالبی صحیح و از منابع دست اول در زمینه های مورد نظر استفاده گردد.منابع تفسیری مانند تفسیر قمی ، تبیان، برهان، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، المیزان و نمونه و منابع تاریخی مانند تاریخ تمدن ، جهان مذهبی ، تاریخ ادیان جهان، تاریخ زنده ادیان، دین مسیح، جهان مسیحیت و... . همچنین برای بیان احادیث از کتب اصول کافی،وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه،من لا یحضره الفقیه و بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمة الاطهار کمک گرفته شده است. از آنجایی که در اکثر کتاب ها تنها در بعضی موارد جزئی به مسائل مسیحیت پرداخته شده ، و یا این که فقط از دیدگاه اناجیل و مسیحیان این آیین را بررسی کرده بودند.سعی بر شد تا مجموعه ای جمع آوری شود که شامل تمامی جنبه های آیین مسیحیت از شروع زندگی مریم(س) ، دوران زندگی عیسی ( ع) و بعد از مرگ او عقاید و آیین ها و فرقه های بوجودآمده ، باشد.تمام تلاش بر این بود که انحرافات و تحریفات موجود در این آیین را روشن ساخته و با استفاده از آیه هی قرآنی ، دلایلی بر ردآنها بیان گردد. لذا در این نوشتار به شیوه های مختلف سعی در تبیین و تفهیم بهتر و بیشتر آیین میحیت شده است تا بدین وسیله به نتایج زیر دست یابیم. 1- آشنایی اجمالی با چگونگی تولد مریم(س) و نحوه ی باردار شدن ایشان. 2- آشنایی با چگونگی تولد حضرت عیسی(ع)، دوران زندگی ایشان، نبوت و سرانجام حضرت مسیح(ع). 3- آشنایی با مسائل و نکات انحرافی که بعدا در این آیین بوجود آمد و ساخته زهن حواریون یا پیروان ایشان بود. 4- اثبات اینکه اناجیل امروزی با آنچه بر حضرت عیسی ( ع) وحی شده تفاوت دارد. 5- بررسی دیدگاه اسلام در مورد عقاید موجود در مسیحیت و بیان قرآن در رد آن ها. 6- آشنایی با دیدگاه های مختلف در مورد بازگشت مسیح(ع). 7- آشنایی با فلسفه اصلوب شدن عیسی مسیح(ع). 8- دستیابی به اطلاعاتی در زمینه مسیحیت کنونی. واژگان کلیدی: انجیل، تثلیث، حواریون، روح القدس، رهبانیت، صلیب، عیسی، مسیح، مریم، نصاری
اباحه گری در تصوف اسلامی (از آغاز تا قرن هفتم هجری )
نویسنده:
مهدی الماسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اباحه در لغت به معنی اجازه است.اباحه اصطلاحی است که معمولا بر تعالیم یا افعال سهل انگارانه ی اخلاقی واجتماعی شرعی بخصوص به گونه ای که از سوی برخی از فرقه های متصوفه بیان شده اطلاق می گردد. صوفیان اولیه درمراعات آداب مذهبی استوار وسخت پای بند اصول اخلاقی بودند ولی از زمانی که حیات معنوی مسلمین بیشتر در مسیر اندیشه های صوفیانه جریان پیدا کرد تفکرات اباحی نیز در آن به وجود آمد. اباحه گری صوفیان از تجربه عارفانه ومکاشفه سرجشمه می گرفت که درآن تاثر پذیری اخلاقی وباطنی انجام دادن دستورات ظاهری شرع را بی دلیل نشان می داد.ظاهر بعضی از آداب صوفیه با شریعت مباینت داشت از جمله موسیقی ورقص وحتی استعمال مواد مخدر یا نظر در روی زیبا رخان. اما شریعتمداران صوفی مسلک با هرکس که نوعی از اباحه را تجویز می کردمخالفت وبه او حمله می کردند. در این پایان نامه اباحه گری صوفیانه از آغاز تا قرن هفتم هجری با توجه به موارد یاد شده مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.
مقایسه تمدن اسلامی با تمدن غرب
نویسنده:
اسدالله زارعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر، مقایسه تمدّن اسلامی با دیگر تمدن ها از جمله تمدن غرب می باشد. رساله در چهار فصل تدوین شده است نویسنده پس از واژه شناسی فرهنگ و تمدّن و معنای آن ها از دیدگاه نویسندگان اسلامی و غربی به ارکان تمدّن از جمله فرهنگ، دین، اخلاق و مناطق جغرافیایی و ارکان تمدّن مثل نیروی انسانی، اقتصاد، قدرت سیاسی، آموزش، خلّاقیت و علم اشاره می نماید. سپس به بررسی ریشه های تمدّن اسلامی می پردازد و این ریشه ها را در نظام آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و در مقایسه با دیگر ملل همچون یونان و روم و ایران باستان می داند. وی مظاهر تمدّن اسلامی را در علوم انسانی، دانش تجربی، مراکز علمی و هنر معماری می داند، وی در ادامه به مبانی تمدّن غربی و عناصر آن از جمله آزادی، مردم سالاری، سکولاریسم، سینما، تکنولوژی و... اشاره می کند و مظاهر آن را در جامعه مدنی، تکثّرگرایی، قانون مداری، نفی ایدئولوژی و نسبی گرایی ذکر می کند و در پایان ضمن مقایسه تمدن اسلامی با تمدن غربی در علم، حکومت داری، آزادی، هنر، فرهنگ، کرامت انسانی، اقتصاد، خانواده و حقوق نتیجه می گیرد که در تمدّن اسلامی راهبرد اصلی معنویات و ارزش هاست و آثار آن صلح و همزیستی و بنای مدینه فاضله است اما راهبرد تمدّن غربی مادیّات و غوطه ور شدن در زندگی حیوانی است.
  • تعداد رکورد ها : 313425