جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314142
مهدویت در دین اسلام ، یهود و زرتشت
نویسنده:
فریبا عقوبی فشکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش اشنایی با مهدویت در ادیان مختلف روش پژوهش کتابخانه ای . ابزار اندازه گیری کتب و آثاری که درباره مهدویت دین اسلام و یهود و زرتشت وجود دارد. طرح پژوهش بررسی منابع موجود، دیدگاهها، نظریات و تالیفات گذشته در قالب متون مربوط . نتیجه کلی : اعتقاد به مهدویت در تمام ادیان آسمانی خصوصا اسلام یهود و زرتشت وجود دارد
نگاهی بر مکاشفه یوحنا و تفسیر سه باب آن
نویسنده:
حوریه هوشیدری فراهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
:هدف پژوهش آشنایی با مبحث آخرالزمان در مسیحیت و آشنایی بیشتر با کتاب مکاشفه یوحنا به عنوان کتابی که کل تفکر آخرالزمانی یهود و مسیحیت را در خود جای داده است. روش پژوهش کتابخانه ای، مطالعات میدانی یعنی مصاحبه و گفتگو با چند کشیش از دو کلیسای واقع در تهران ترجمه از منابع انگلیسی زبان که عمده ترین آنها ترجمه ۱۶۰ صفحه از کتاب The daily study Bible نتیجه کلی مسیحیت به عنوان فرقه ای از یهود در تفکر آخرالزمانی اش وابسته به اندیشه آخر الزمانی یهودیت می باشد. در اثبات این مطلب می توان به آیه های متعدد کتاب مکاشفه یوحنا اشاره کرد که یا عینا از کتاب دانیال واشعیا و زکریا .. . نقل قول گردیده است و یا گاه با تغییری کوچک همان مضامین را نقل کرده است.
گوهر دین از منظر عرفان اسلامی
نویسنده:
زهرا شریف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کتابنامه: ص. ۱۸۳-‎۱۷۹؛ همچنین بصورت زیرنویس // "گوهر و صدف دین" مساله ای است فلسفی- کلامی که هر چند بستر شکلگیری آن مغرب زمین بوده و زمان رویش آن دوره رنسانس می باشد، اما این تولد جغرافیایی آن را محصور ننموده و در چند دهه اخیر، توجه اندیشمندان اسلامی را نیز به خود معطوف ساخته است. از جمله دیدگاههایی که در این باب مطرح شده است، دو نظریه "تجربه ینی" و "حکمت خالده" است. در نگرش اول گوهر دین، تجربه ای است که سبب می شود فاعل آن تجربه دیدندار تلقی گردد و صدف مجموعه باورها و عقایدی خواهد بود که با وصول به گوهر از آن استغنا حاصل می شود. در نظر دوم بیان می شود که دین دارای دو ساحت ظاهری و باطنی است و سطح باطنی آن توحیدی است که بصورت حکمت خالده در درون انسان دیندار تجلی نموده و تها راه رسیدن به آن شهود می باشد. صدف نیز سنت هایی هستند اعم از دین و باتبعات آن در جامعه- که رهنمون به سوی گوهرند و البته چه بسا صدفهای مختلفی در عرض یکدیگر موصل به توحید باشند. در عرف عرفان، دین حقیقتی است واحد که دارای تجلیات سه گانه می باشد رابطه میان سه تجلی بر اساس ظهور و بطون است که سبب می شود لایه باطنی دین که همان توحید عرفانی یا وحدت شخصیه است، گوهر دین بوده و جلوه های ظاهری اگر چه به عنوان صدف مطرح می شوند اما رقیقه همان حقیقت باطنی بوده، فلذا هیچگاه قابل زوال نخواهد بود. آنچه در عرفان خصیصه بارزی به شمار می رود، انفکاک گوهر دین از گوهر دینداری است؛ این دو هر چند ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند اما هر یک داراری واقعیتی نفس الامری هستند. دیدنداری دارای مراتب مختلفی است که بازگشت رابطه آنها نیز به ظهور و بطون می باشد. آنچه عارف در این مرحله نهایی دینداری واجد آن می شود، شهود حق الیقینی توحید عرفانی است. پس گوهر دین و دینداری با یکدیگر متناظرند. ادبیات عارفانه عرفان نیز هر چند جنبه ای احساسی به خود می گیرد، اما متاثر از مباحث هستی شناسانه آنهاست؛ لذا ایشان عشق را دینی معرفی نموده که در نهایت آن اثنینیت میان عاشق و معشوق محو شده و عاشق را فانی در معشوق می داند. در این میان هر چند گوهر دین و دینداری مقامی مشترک میان ادیان الهی محسوب می شود، اما این قول به وحدت جوهری ادیان سبب پذیرش تکثرگرایی دینی نخواهد شد و تسلیم به دینی خاص از لوازم این نگرش است. در نهایت دیده می شود مباحث معرفتی عرفان در ارتباط با مباحث هستی شناسانه آنها بوده و البته ایشان در این امور وامدار شریعت و فهم عمیق آن هستند.
گناه در عرفان اسلامی
نویسنده:
فاطمه فاضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
گناه به معنی جرم و خطا فعلی است که انسان به اختیار آن را انجام می دهد و از دید عرفا کلیه اموری که انسان را از خدا دور می کند گناه است. ریشه گناه در نفس آدمی است که او را به سمت صفات رذیله سوق می دهد. رده های مختلفی برای دوری و اجتناب از گناه وجود دارد که از جمله آنها ذکر است که صوفیه توجه فراوانی به آن کرده اند. گناه قلب انسان را تیره و تار می کند و مانع از تابش نورالهی می شود ولی از آنجاییکه لطف ایزدی همیشه شامل حال بندگان است توبه را برای گناه کاران قرارداده است. و توبه بازگشت همراه با پشیمانی و ندامت را گویند. افراد مختلف با توجه به مقام شان درجات مختلف از توبه دارند عوام از خطا و معصیت توبه می کنند و خواص از غفلت خویش در برابر پروردگار، ولی نکته مهم آن است که توبه باید حقیقی بود و مورد بخشش خداوند قرارگرفت هرچند که گناه حضرت آدم ترک اولی بود ولی بخاطر غفلت و سرپیچی از امر پروردگار مستوجب عذاب شد. سرپیچی از امر پروردگار موجب ایجاد حجاب می شود که حجاب همان مانع و حائل میان بنده و پروردگار و معرفت به اوست و تمام تلاش عارف عاشق این است که این حجاب ها را که مهم تر از همه آنها حجاب وجود است را کنار بزند تا به حقیقت و معرفت خدا واصل شود. و این پژوهش شامل موارد ذیل است گناه، توبه، گناه و توبه حضرت آدم، حجاب
وحدت ادیان از منظر عرفان اسلامی
نویسنده:
شهریار حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از دیدگاه عارفان مسلمان، آنچه به طور معمول دین (شریعت) نامیده می شود، صورت ظاهری یک تجربه زنده شهودی از «حقیقت» است که خود آن حقیقت از هر صورتی مبرا و متعالی است. این تجربه شهودی منبع اصلی اعتقادات، احکام، مناسک و... بوده و به همراه آنها دو جنبه ظاهری و باطنی دین را تشکیل می دهد. دین در این دیدگاه، ماهیتی کاملاً عرفانی داشته و تجربه های دینی انبیاء هم هیچ تفاوتی ماهوی با تجربه های عرفانی ندارند. حقیقتی که به این ترتیب در صورت یک تجربه عرفانی متجلی می شود، به دلیل محدودیت این «صورت» که ناشی از امتحانات بشری تجربه گر است، به کثرت می گراید و صور گوناگون به خود می گیرد. وقوع چنین تنوع و کثرتی در «تجربه از حقیقت» آنهم در لایه های عمیق معرفتی، می تواند توضیح دهنده تفاوتهای بعضاً بنیادینی باشد که در اعتقادات ادیان گوناگون بروز می کند. با اینحال بین این صورتهای متفاوت تجربه (ادیان) نسبت درست و نادرست و حق و باطل برقرار نیست؛ بلکه با وجود تفاوت در کمال و تمامیت این تجربه ها، همگی ناظر به حقیقت واحدی بوده و هر چند به نسبتهای متفاوت اما همگی حق بوده و دارای حقانیت محسوب می گردند. تصویر نسبتاً کاملتری از این نسبت و ارتباط (بین ادیان گوناگون) را می توان در مفهوم «انسان کامل» و «حقیقت محمدیه» یافت که در پی به دست دادن وحدتی ذاتی بین انبیا و ادیان منسوب به آنان است. در این تصویر، علیرغم تاکید بر وجوه بارز این وحدت بنیادی همچنان بر شخصیت و مقام منحصر به فرد و ممتاز اسلام و طبعاً دین او اصرار می گردد و همه ادبیان دیگر در سطوح پایینتری قرار داده می شوند. چنین امری به این معنا است که پذیرش کثرت و تنوع دینی از دیدگاه عرفای مسلمان به هیچ وجه تا جایی که یک دیدگاه پلورالیستی روا می دارد، نیست و ادیان با وجود برخورداری از یک وحدت جوهری - که در ورای تجربه های عرفانی قرار دارد کماکان هم از نظر معرفتی و هم از جنبه حقانیت با یکدیگر یکسان نیستند. در واقع اگر مقایسه ای در کار باشد، عمدتاً با یک دیدگاه شمول گرا، (inclusivist) است که یک دین خاص را بر فراز ادیان دیگر قرار می دهد.
نگرشی به سیمای زن در ادیان و تمدن های برجسته ی شرقی
نویسنده:
معصومه عسکری نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تاریخ « زن» امتدادی در طول پیکره زمان دارد. اگر چه تاریخ مذکر، فقط از مردان سخن رانده است لیکن به حقیقت دریافته که نادیده انگاشتن زنان به عنوان نیمه ای از پیکره بشریت نه تنها اشتباهی محض بوده، بلکه عدم تربیت و توجه بدیشان، ارمغانی جز فساد و تباهی نداشته است. سیمای زنان در هر دوره بیانگر قالب های فکری مردان آن پاره زمان می باشد. با بررسی فضای زندگی ایشان، نه تنها می توان کاستیها و ناراستیها را شناخته و برطرف کرد، بلکه در کنکاش فضای فکری گذشته بسیار سودمند است. همچنین در این میان بهترین مسیر نیکبختی، که همان راه روشنگر تعالیم اسلام و قرآن می باشد ف ترسیم خواهد شد. در عین حال ، مراجعه و جستجو در لابه لای کتب تاریخی برای بازتاب چهره و جایگاه زن در اعصار تاریخی ف بیانگر تلاش برای قابل قبول جلوه دادن شعائر « تساوی زن و مرد» یا « برتری زن» نیست این رساله ، درصدد پیش کشیدن بحث های جنجالی نبوده ، بلکه با تلاش قابل تأمل سعی دارد تا نمودی از اندیشه چندین هزار ساله بشری در مسأله زن و جایگاه او را در دوره های گوناگون از حیات برجسته تمدن های شرقی پیش روی پژوهشگران قرار دهد.
چله نشینی درعرفان اسلامی
نویسنده:
سهیلا منیری جاوید
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از این پژوهش آشنایی با چله نشینی، آداب و شرایط آن است و اینکه سالک چگونه می تواند با خلوص چهل روزه نفس خود را تصفیه و تزکیه کند و به قرب الهی برسد. روش پژوهش : این مطالعه یک مطالعه مروری، کتابخانه ای و اسنادی است. نتیجه کلی : نتیجه این پژوهش نشان داد که چله نشینی نوعی اعتکاف، دوری گزیدن از جامعه و تزکیه نفس و خودسازی است با این هدف که فرد معتکف آگاهانه چهل شبانه روز بیشترین پهیز را از خوردن، خوابیدن، گفتن و مخالطت کرده و به ذکر و دعا پرداخته تا بتواند با تزکیه نفس به قرب الهی برسد
نقش مذهب و اعتقادات در درمان بیماریها
نویسنده:
کامران سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
فهرست مطالب رساله حاضر به شرح ذیل است: درمان های مردمی عوامل مؤثر در موفقیت درمان های مذهبی درمانگران جدید عقیده روحانیون راجع به درمان های مذهبی عقیده مردم راجع به درمان های مذهبی عقیده پزشکان راجع به درمان های مذهبی مطالعه وتحقیق در قلمرو درمان های مذهبی سوگواری مذهبی ساختار یک سیستم درمان مذهبی الگویی از همکاری پزشکی و مذهب گزارش هایی از آثار درمانی و روش های مذهبی مکانیسم اثرگذاری درمان های مذهبی و حدودی بر برد درمان های مذهبی
اصلاح فکردینی دراندیشه متفکران معاصر ایرانی (40-1320)
نویسنده:
محمدعلی تقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
فصل های مورد بحث در رساله حاضر به شرح ذیل است: فصل اول در باب دین و معرفت شناسی دینی و اصلاح دینی در اسلام است. فصل دوم در مورد خداپرستان سوسیالیست، اصلاح فکر دینی و ریشه یابی این اصلاح و مورد تهدید قرار گرفتن موقعیت دین در جامعه ایرانی مطالبی را بیان می کند. فصل سوم هم در مورد نهضت آزادی ایران، اصلاح، ریشه یابی و روش شناسی اصلاح فکر دینی این نهضت مباحثی را ارایه می دهد فصل چهارم هم در مورد تاریخچه، اصلاح و ریشه یابی نهضت فدائیان اسلام بحث می کند.
بررسی تشبیه و استعاره در خطبه های نهج البلاغه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه به دسته بندی و شرح لغوی و بلاغی تشبیهات و استعاراتِ خطبه های نهج البلاغه پرداخته شده است. متن مورد مراجعه نهج البلاغه «صبحی صالح» بوده و در ترجمه و شرحِ نمونه ها به ترجمه وتوضیحاتِ «فیض الاسلام» نیز رجوع شده است. علاوه بر این از توضیحاتِ «صبحی صالح» و کتب معتبر لغت و تفسیر قرآن نیز استفاده شده، شرح بلاغی نمونه ها در فصلی مستقل آمده، در آنجا نمونه ها با یکدیگر، با آیات قرآن، با احادیث پیامبر، و با اشعار عربی و فارسی مقایسه شده اند و نوع آنها از نظر علوم بلاغی معلوم گشته ، مطالب بسیاری از کتاب «اسرار البلاغه جرجانی» برای درک عمیق تر هنرهای بیانی نهج البلاغه، به مناسبت نمونه ها، در این قسمت گنجانیده شده، در توضیح استعاره های قرانی از «تلخیص البیان» اثر «سید رضی» استفاده شده است. مقدمه این کار اختصاص به بحث درباره بلاغت و خطابه دارد.در آنجا آراء و نظریات سرشناسترین استادان بلاغت مطرح شده، از تاریخ بلاغت اسلامی نیز سخن به میان آمده، کتاب شناسی اساسی ترین منابع هم در همین قسمت انجام پذیرفته است. تقسیم بندی تشبیهات براساس نوع مشبه به بوده و همچنین تقسیم بندی استعاره ها براساس مستعار منه صورت گرفته است. این کار باعث می شود که چشم انداز خیال و تصویر در سخنان علی(ع) آشکار شود و معبری باشد به اندیشه و فرهنگ و احساس و عاطفه ای که در پس این صورتهای بلاغی نهفته است.
  • تعداد رکورد ها : 314142