جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314143
 تحول در الگوی فکری روشنفکران دینی ایران
نویسنده:
علیرضا نامور حقیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر در سه بخش تنظیم شده است. در بخش اول مفاهیم و ابزارهای نظری به کار گرفته شده مانند روشنفکران، مفاهیم وابسته، نقش و موقعیت آنها در تعامل با قدرت و روشن کردن مفهوم گفتمان مقاومت به عوان عرصه گفتمان روشنفکری در مقابل ساختار قدرت مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم ابتدا تحلیل کلی از روند حرکت روشنفکران در ایران ارایه شده و سپس در فصل اول موج اول روشنفکران دینی یعنی حرکت خداپرستان سوسیالیست و نیز نهضت آزادی مورد بحث قرار گرفته است. در فصل دوم هم گفتمان روشنفکری مذهبی ایدئولوژیک و دو جریان عمده آن یعنی شریعتی و سازمان مجاهدین خلق مورد بحث و بررسی قرار گرفته ست. در بخش آخر هم شکل گیری گفتمان دموکراتیک دینی، روشنفکران دینی موج سوم را در رابطه تحلیل متن و فرامتن مورد بررسی قرار می دهد و در فصل اول آراء و نظریات گفتمان سنتی و ایدئولوژیک قدرت به عنوان گفتمان سلطه و نیز گفتمان روشنفکری دینی را در پرتو تحلیل آرا بر دکتر سروش و ملکیان به عنوان گفتمان مقاومت مطرح می کند. فصل دوم مسئله دولت ایدئولوژیک و بحرانهای آن یعنی بحران مشارکت، مشروعیت و سلطه به عنوان عنصر فرا متن در شکل گیری گفتمان را مورد بحث قرار می دهد. فصل سوم هم به مسأله رشد طبقه متوسط و فرایند سکولاریسم در ایران پرداخته و زمینه های اجتماعی، سیاسی و فکری و رشد این طبقه را و چگونگی رشد مطالبات دموکراتیک آنها را بررسی می کند. فصل پایانی این بخش هم به بررسی مساله جهانی شدن و تأثیر آن بر فرایند و موقعیت ایران پرداخته است.
 اتحاد اسلام
نویسنده:
سعید شکورزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اینکه چرا اتحاد اسلام مطرح شد و اینکه چرا چه کسی و یا چه کسانی طراحی نمودند. و مراحل طراحی و پی ریزی آن چگونه انجام گرفت، و با چه موانعی مواجه شد مسائلی هستند که در این رساله بدان پرداخته شده است. در این مورد چند فرضیه محتمل می نماید : اولا لزوم طرح اندیشه اتحاد ملل اسلامی ریشه در اعتقادات اسلامی و آموزه های دینی داشت ثانیا جریانات و حوادث بوجود آمده در جریان اسلام که پاره ای از آنها متأثر از رویارویی های سیاسی و نظامی بین جهات غرب و دولتهای اسلامی بود، در طرح اتحاد اسلام توسط افراد طراحی شد که بیشتر پشتوانه مردمی داشتند تا دولتی و در نهایت آنان با بهره داری از رسانه ها مختلف به طرح ایده خود پرداخته اند . روش تحقیق روش تحقیق تاریخی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است و در این پایان نامه ، منابع و آثار دست اول در اولویت قرار گرفته اند. یافته های اساسی تحقیق این است که لزوم طرح اندیشه یا پایان اسلامیزم ریشه در باور های دینی طراحان آن داشته باور های که قرآن و حدیث بر آن صحه میگذاشتند. از طرفی اندیشمندان این تفکر بر وجود تفاوتهای بارز جوامع غربی و اسلامی پی برده و بر نشانه های اضمحلال جامعه اسلامی که برخی از آن عقب ماندگی ها ریشه در فعالیتهای استعماری برخی کشورهای غربی داشت اطلاع یافته و بر لزوم تشکیل جبهه ای واحد تحت عنوان اتخاد اسلام واداشت و طراحان اندیشه اتخاد اسلامی که در میان آنها سید جمال الدین اسد آبادی نقش مهمی داشت با تبلیغات رایج آن عصر به طرح اندیشه و افکار خود پرداختند که البته در این مبارزه با موانعی نیز مواجهه گردیدند
 آغاز پیدایش شیعه و نقش ائمه ( ع) و ولایت فقیه در استمرار و بقای آن
نویسنده:
صغری عبدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع: آغازپیدایش شیعه و نقش ائمه – علیهم السلام- و ولایت فقیه در استمرار و بقای آن است ، این تحقیق مختص، برهه خاصی از زمان نیست بلکه درهمه زمان ها، افراد طالب شیعه را با مذهبشان آشنا می کند و دشمنان اسلام را به آنان می شناساندو همچنین مسئله امامت که مسئله تحقیقی و فطری است را به جوانان بیشتر تفهیم می کند و هدف روشن شدن برخی ابهامات و سوالاتی که در ذهن هر شیعه ای وجود دارد. چه آنها که در بدو ورود به این مذهب هستند و چه کسانی که خود را شیعه مذهب می داند . شیعه فرقه ای از اسلام است که جانشینی و خلافت رسول گرامی اسلام-صلی الله علیه و آله وسلم- را انتصابی و حق مسلم و تعیین شده از سوی خداوند برای خاندان عصمت و رسالت دانسته است. شیعه خود را متعهد به این کلام مشعشع و جاودانه رسول خدا-صلی الله علیه و آله وسلم- می داند که فرمودند: « اِنِِّی تَارِکٌ فیِکُمُ الثَّقَلِینْ کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی اَهلِ بَیْتِی...» شیعه در طول حیات درخشان و پرفراز و نشیب خود، به این دو ثقل عظیم وارجمند پیامبر-صلی الله علیه و آله وسلم- تمسک نموده و در پیروی از کتاب آسمانی و عترت پاک معصومین-علیهم السلام- و حفظ حرمت و حریم آن دو، محکم واستوار بوده و هست . پیوسته ازحریم معارف اسلامی و از سنت پیامبر عظیم الشان-صلی الله علیه و آله وسلم- و اهل بیت والا مقام آن حضرت و اصالت مکتب تشیع و پیروی از عقل و منطق، باسرسختی تمام دفاع نموده و همواره این مهم را از وظایف نخستین خویش به شمار آورده است. آری، پرورش در دامن پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله وسلم- به پاس فداکاری های ابوطالب، تقدم در اسلام به منزله اولین ایمان آورنده به پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله وسلم- حضرت علی - علیه السلام- را در دل و دیده یاران با اخلاص پیامبر-صلی الله علیه و آله وسلم- استحکام بخشیده، آنان را دوستدار آن بزرگوار ساخته بود. اگر تاریخ زندگی امامان و یارانشان را به دقت مطالعه کنیم، می بینیم که اکثریت ایشان توسط خلفای ستمکار و خودکامه اموی و عباسی به شهادت رسیده اند. اینگونه شهادت طلبی ها و ایثارگری ها در راه خداوند باعث پایداری دین اسلام گردیده است. موضوع امام زمان-عجل الله تعالی فرجه الشریف- به مساله اساسی امامت برمی گردد که از اصول عقاید شیعه است و در قرآن و روایات اسلامی به صورت گسترده روی آن سرمایه گذاری شده است. امام مهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- دوازدهمین نفر از سلسله پاک امامت است، همان امامتی که یکی از دو یادگار گرانقدر رسول خداست. بنابراین پس از قرآن کریم که سخن خداوند است کدام راه از راه امام روشن تر و هدایت بخش تر است. در زمان غیبت امام عصر-عجل الله تعالی فرجه الشریف- مسئولیت رهبری و هدایت بردوش فقهاست. و ولایت فقیه شالوده اصلی نظام سیاسی اسلام و مرکز ثقل حکومت دینی است. اندیشه ولایت فقیه، امری شناختنی است و ارتباط با آن ضروری است. منابع به کار برده شده منابع تاریخی و تحقیقی و سیره ائمه می باشند، و روش تحقیق روشی توصیفی تاریخی است ، و به طور کلی در می یابیم که شیعه از همان زمان حیات پیامبر – صلی الله علیه و آله سلم-بوده است ؛ زیرا آن حضرت یاران حضرت علی – علیه السلام – را شیعه حضرت علی – علیه السلام – می خوانند . شیعه پدیده ای نو ظهور و جدید نیست که در صدد یافتن عامل به وجود آورنده آن باشیم تا زمانی که قرآن و سنت و احادیث نبوی و سلسله امامت وجود دارد شیعه هم به حیات خود ادامه خواهد داد . اصطلاحات کلیدی این تحقیق عبارتند از: شیعه، رفض، غدیرخم، جفر، حکومت ولایی، ولایت فقیه .
 اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
اعظم شاه پسندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشته ای که هم اکنون در پیش روی شماست، نتیجه ماه ها، تلاش و کوشش است و موضوع آن بیان اخلاق حضرت فاطمه زهرا – علیها السلام- می باشد. این اثر مشتمل بر سه بخش و سیزده فصل می باشد بخش اول متشکل از دو فصل است. فصل اول درصدد بیان این مطلب است که داشتن اخلاق بر هر انسانی ضروری است و تمام علما و دانشمندان آن را وسیله رسیدن به سعادت و کمال انسانی دانسته و سرمایه تعالی و تکامل مادی و معنوی بشر به شمار می آورند. و اخلاق مبتنی بر دو بخش نظری و عملی می باشد. و انسان به هر دو بخش نیازمند است. در بخش اخلاق عملی انسان ها نیاز به الگو دارند تا بتوانند از او پیروی کنند و سرمشق بگیرند و مکتب اخلاقی اسلام در این میان سرآمد است. در فصل دوم همین بخش علت نیاز به الگوها بیان شده است و حضرت فاطمه زهرا – علیها السلام * به عنوان الگوی برتر به زنان مسلمان معرفی شده است. بخش دوم آن مشتمل بر نه فصل است. فصل اول آن در مورد ازدواج حضرت زهرا* علیها السلام * با امیرالمؤمنین * علیه السلام * می باشد. ازدواجی که با پیوند عشق معنوی و الهی صورت گرفت و آن بانوی نمونه تمام ارزش های دروغین را زیر پا نهاد و کلبه فقیرانه، اما پر از محبت و صفای علی * علیه السلام * را با وجودش روشن ساخت. فصل دوم آن، در مورد همسرداری فاطمه زهرا * علیها السلام * است. او در همه امور با امیرالمؤمنین همگام و همراه بود. در شادی ها، غم ها، نگرانی ها، فقرها و محرومیت ها و تحمل رنج ها، به گونه ای که او را نیز می توان مجاهدی در راه خدا خواند. او هیچ گاه با همسرش مخالفت ننمود و همیشه برای رفاه و آسایش آن بزرگوار تلاش می نمود؛ و در آیین همسرداری نمونه بود، به طوری که همسرش با دیدن او همه غصه هایش را به فراموشی می سپرد. فصل سوم، به نحوه اداره امور منزل توسط آن حضرت می پردازد. فاطمه زهرا* علیها السلام * در خانه داری نیز نمونه است. ایشان در ادای این مسئولیت با مشکلات و سختی های فراوانی روبرو می شد دست های مبارکش بر اثر کثرت آسیاب نمودن تاول می زد، او اگرچه کنیز داشت و می توانست کاری انجام ندهد، اما بر اساس عدالت خواهی، کارهای منزل را با اوتقسیم نموده بود. فاطمه زهرا * علیها السلام * به زندگی مشترک با امیرمؤمنان با سختی های زیادی مواجه شد اما هچ گاه خم به ابرو نیاورد. فصل چهارم، راجع به تربیت فرزندان، توسط آن بانوی نمونه است. آن حضرت با تمام مسئولیت هایی که داشت از فرزندان خود غافل نمی شد، آنان را مورد نوازش قرار می داد و با آنان بازی می نمود و هیچ گاه بین فرزندانش فرق نمی گذاشت، به نیازهای طبیعی شان توجه می نمود و نسبت به آنان سوز و شفقت داشت. فصل پنجم، بیانگر این است که حضرت زهرا * علیها السلام * شخص زاهد و قانعی بودند، انتخاب علی * علیه السلام * به عنوان همسر ،نشانه زهد آن بزرگوار می باشد.زیرا که امیر المؤمنین * علیه السلام * از مال دنیاهیچ نداشت. زهد آن حضرت باعث مسلمان شدن عده ای از همسایگان یهودی شد . فصل ششم ، پیرامون ایثار و گذشت حضرت زهرا * علیها السلام * می باشد . آن بانوی بزرگوار آن چه را که داشت، مانند مادرش در راه خدا ایثار نمود. او در شب عروسی جامه تازه اش را به فقیر داد و خود جامه کهنه را پوشید. خود گرسنه می خوابید، اما همسر و فرزندانش را سیر می نمود سهم غذای خود را به فقیر و گرسنه می داد و حتی گردنبندی را که دختر عمویش به او هدیه داده بود و آن را خیلی دوست داشت به سائل بخشید. طعام افطارش را چون همسر و فرزندانش تا سه شب به مسکین و یتیم می دهد. فصل هفتم، از حیا و عفت حضرت فاطمه زهرا * علیها السلام * بحث می کند؛ فاطمه * علیها السلام * حیای مجسم است و ایشان هیچ گاه مرتکب حتی شبه خطا نیز نشد. روزی مرد کوری بر پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله – وارد می شود و فاطمه * علیها السلام * با دیدن او چهره اش را می پوشاند و وقتی از این کارش سؤال می نمایند در جواب می گوید او مرا نمی بیند اما من او را می بینم. در روایت است روزی پیامبر – صلی الله علیه و آله – به خانه فاطمه * علیها السلام * می روند. در منزل را می زنند و از محضر ایشان کسب اجازه می کنند که وارد شوم یا نه؟ کسی را به همراه دارم، فاطمه * علیها السلام * می گوید: مقنعه ای ندارم که بر سر کنم؛ ولی به ناچار با گوشه ملافه خود را می پوشاند، تا در معرض دید دیگران قرار نگیرد. آن بزرگوار در عین عفت و حیا، به فکر مسئولیت های اجتماعی است و این امرباعث نمی شود از وظایف اجتماعیش غفلت کند. فصل هشتم، پیرامون علم فاطمه * علیها السلام * و معلم بودنش است. آن حضرت با عالم غیب در ارتباط بود و پیوسته جبرئیل بر او حاضر می شد. و اخبار گذشته، حال وآینده را بیان می داشت. آن بانوی عالمه، یک معلم نمونه و مرجع فکری برای شیعیان بود. اگر کسی سؤالی داشت با صبر و متانت به آنان جواب می داد. و شاگردانی را تربیت نمود که هر کدام از آن ها انسان های بزرگی شدند. او شخصیت هایی مثل فضه را تربیت نمود که جز به قرآن سخن نمی گفت. فصل نهم، بحث از نیایش و پرستش فاطمه * علیها السلام * است. به فرموده پیامبر بزرگوار اسلام – صلی الله علیه و آله – ایمان به خداوند متعال در اعماق دل و روح فاطمه * علیها السلام * چنان نفوذ کرده بود که برای عبادت خدا، خود را از همه چیز فارغ می ساخت. او با تمام کارهایی که داشت بیشتر وقتش را به عبادت و نیایش با پروردگار می گذراند. امام حسن – علیه السلام- از دوران خردسالیش یاد می کند و می گوید: مادرم را شبی در محراب عبادت و سرگرم دعا دیدم، که دایم دیگران را دعا می کرد، پرسیدم: مادر! چرا نخست ما را که فرزندان تو هستیم دعا نمی کنی؟ فرمود: فرزندم اول همسایه، بعد خانه. او همه اعمالش در مسیر هدف و خواسته الهی بود. همه کارش، زندگیش، خانه داریش، تربیتش، همسرداریش و ... همه در راه خدا و برای رضای او بود. بخش سوم که از دو فصل تشکیل شده و پیرامون اخلاق سیاسی- اجتماعی آن حضرت می باشد. در فصل اول این بخش آمده است که: حضرت فاطمه زهرا* علیها السلام * یک زن گوشه نشین نبود. بلکه با اجتماع در ارتباط بود. او در جنگ شرکت می نمود و در پشت جبهه برای سپاه اسلام آب می آورد و آنان را پشتیبانی می نمود. به همسایگان سر می زد و اگر شخصی فوت می کرد، بر سر مزارش حاضر می شد و برای او طلب مغفرت می نمود. اما در فصل دوم صحبت از مبارزه حضرت زهرا * علیها السلام * با غاصبین خلافت است. آن هایی که هم امیرالمؤمنین علی - علیه السلام- را از حق ولایت محروم نمودند و هم فدک را غصب کردند. او مبارزات خود را در کنار همسرش و گاهی هم با استقلال ادامه داد. کمتر فایده اش آن بود که اتمام حجت کرد، خصم را به محاجه طلبید، بحث کرد، استدلال و منطق به کار برد، رسواگری نمود، دشمن نادان را به گریه و انابه انداخت و نشان داد که حق با او و همسر اوست، اگرچه نهایتاَ هر دو را از حقشان محروم نمودند. این مختصر در واقع گویای مباحث این تحقیق می باشد و تا حد ممکن سعی نمودم مطالب اساسی و مهم در هر بخش گنجانده شود امیدوارم مرضی حق تعالی و مقبول خانم فاطمه زهرا * علیها السلام * واقع شود.
 بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی خراسان مقارن ورود امام رضا(ع)
نویسنده:
علی ارمی رود معجنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خراسان در سقوط دولت بنی امیه و روی کار آمدن دولت عباسیان نقش مهمی ایفا نمود. ایرانیان پس از گذشت زمانی کوتاه از حکومت بنی عباس دریافتند که حکمرانان عباسی نیز همچون بنی امیه به غارت و ظلم و ستم نسبت به آنان پرداخته اند. لذا در نخستین سالهای قرن سوم هجری به ویژه در، درگیری میان امین و مأمون بر سر تصدی خلافت به حمایت همه جانبه از مأمون که دارای مادر ایرانی بود پرداختند. این پیروزی مقارن با قیام های متعدد علویان در شهر های مختلف سرزمین های اسلامی گردید. مأمون با مشورت فضل بن سهله (وزیر ایرانی خود) تصمیم به انتخاب یکی از بزرگان علوی به عنوان ولایت عهدی جهت خواباندن قیام های ابن علویان بود. این شخص امام رضا(ع) بود چگونگی حضور علویان در نقاط مختلف جهان، ایران و خراسان و بررسی شخصیت امام رضا(ع) و تأثیرات حضور ایشان در خراسان را نیز بیان می کند.
 اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
اعظم علیخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پایان نامه اخلاق فاطمی است و مساله مورد بحث در این تحقیق یا شناخت شخصیت تکامل یافته حضرت زهرا(س) در طول حیات آن بزرگوار می باشد و هدف از این شناخت و آشنایی با خصوصیات اخلاقی آن بزرگوار ، ارائه الگوی رفتاری جامع در تمامی مواردی است که هر انسانی در طول زندگی با آن مواجه می شود که اگر انسان رفتار خود را با الگوی جامع مطابقت دهد به سعادت دنیوی و اخروی نائل می شود. در این پایان نامه ابتدا به توضیحاتی راجع به علم اخلاق، فلسفه وجودی علم اخلاق و الگوی اخلاق اسلامی پرداخته می شود تا خواننده با مفهوم اخلاق اسلامی آشنایی کامل پیدا کند. سپس در فصل سوم به شرح خلقت و ولادت ایشان پرداخته و توضیح داده شده که حضرت زهرا(س) از نور خلق شده و نطفه ایشان از طعام بهشتی بوجود آمده، بدین ترتیب بی سابقه بودن خلقت و ولادت ایشان معرفی می شود. آنگاه به شرح فضائل و مناقب ایشان و مقام آن بزرگوار در قرآن و عترت می پردازد و با آوردن حدیث شریف کساء و آیه تطهیر اذعان می دارد که آن بانوی بزرگوار دارای مقام عصمت است. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده که شرح کامل آن در فصل سوم پایان نامه آمده به اثبات می رسد که حضرت زهرا(س) جامع جمیع صفات کمالی است و قابلیت و شایستگی آن را دارد که الگوی همه انسان ها به ویژه زنان مسلمان باشد. سپس در ادامه پایان نامه به بیان اخلاق اجتماعی، عبادی، معیشتی و برخورد ایشان با فرزند و همسر و همچنین موضعگیرهای سیاسی ایشان پرداخته تا با روش عملی و انتخاب های ایشان در زندگی روزمره ای که هر انسانی و هر زنی دارد آشنایی محقق گردد. نتیجه ای که از این پایان نامه به دست می آید آن است که شخصیت فاطمه زهرا(س) الگویی تام برای تمامی زنان و مردان عاشق عفت و فضیلت است. موضوع پایان نامه اخلاق فاطمی است و مساله مورد بحث در این تحقیق یا شناخت شخصیت تکامل یافته حضرت زهرا(س) در طول حیات آن بزرگوار می باشد و هدف از این شناخت و آشنایی با خصوصیات اخلاقی آن بزرگوار ، ارائه الگوی رفتاری جامع در تمامی مواردی است که هر انسانی در طول زندگی با آن مواجه می شود که اگر انسان رفتار خود را با الگوی جامع مطابقت دهد به سعادت دنیوی و اخروی نائل می شود. در این پایان نامه ابتدا به توضیحاتی راجع به علم اخلاق، فلسفه وجودی علم اخلاق و الگوی اخلاق اسلامی پرداخته می شود تا خواننده با مفهوم اخلاق اسلامی آشنایی کامل پیدا کند. سپس در فصل سوم به شرح خلقت و ولادت ایشان پرداخته و توضیح داده شده که حضرت زهرا(س) از نور خلق شده و نطفه ایشان از طعام بهشتی بوجود آمده، بدین ترتیب بی سابقه بودن خلقت و ولادت ایشان معرفی می شود. آنگاه به شرح فضائل و مناقب ایشان و مقام آن بزرگوار در قرآن و عترت می پردازد و با آوردن حدیث شریف کساء و آیه تطهیر اذعان می دارد که آن بانوی بزرگوار دارای مقام عصمت است. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده که شرح کامل آن در فصل سوم پایان نامه آمده به اثبات می رسد که حضرت زهرا(س) جامع جمیع صفات کمالی است و قابلیت و شایستگی آن را دارد که الگوی همه انسان ها به ویژه زنان مسلمان باشد. سپس در ادامه پایان نامه به بیان اخلاق اجتماعی، عبادی، معیشتی و برخورد ایشان با فرزند و همسر و همچنین موضعگیرهای سیاسی ایشان پرداخته تا با روش عملی و انتخاب های ایشان در زندگی روزمره ای که هر انسانی و هر زنی دارد آشنایی محقق گردد. نتیجه ای که از این پایان نامه به دست می آید آن است که شخصیت فاطمه زهرا(س) الگویی تام برای تمامی زنان و مردان عاشق عفت و فضیلت است.
 اخلاق فاطمی ( س)
نویسنده:
معصومه رودسرابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشتار موجود تحت عنوان اخلاق فاطمی ( س) تنظیم شده است که شامل بخش های زیر می باشد. 1.ابتدای بحث با عنوان کلیات می باشد که در آن به موضوع تحقیق، تاریخچه ی مختصری از مطالعات انجام شده در مورد آن، اهداف کلی تحقیق و فرضیه ها پرداخته شده است. 2.بخش اول: به تعریف کلید واژه های « اخلاق» و « سیره» اختصاص یافته است. 3.بخش دوم: به شرح حال زندگی حضرت صدیقه کبری ( س) اشاره دارد که این بخش شامل دو فصل می باشد در فصل اول که از زمان تولد حضرت فاطمه ( س) تا وفات پیمبر ( ص) و وقایع و اتفاقاتی که در طول این سال ها برای حضرت ( س) پیش آمده اشاره شده است و در فصل دوم که دوران بعد از وفات پیامبر ( ص) تا شهادت خود حضرت و اتفاقاتی که برای حضرت فاطمه ( س) و علی ( ع) از سوی حاکم و قت و مردم ناسپاس آن روز مدینه و مکه پیش آمده اشاره دارد. بخش سوم: به مقام حضرت فاطمه زهرا از دیدگاه آیات و روایات پرداخته و در آن به آیاتی که نشان از عظمت و مقام آن حضرت دارد. اشاره شده از جمله اشاره به مقام عصمت و طهارت و معصوم بودن از گناه و نیز اشاره به اینکه حضرت ( س) یکی از اسباب و علل خلقت و آفرینش است همانگونه که پیامبر ( ص) و امیرالمؤمنین ( ع) و حسنین ( ع) سبب خلقت و آفرینش هستند. و در بحث روایات به گفتار ائمه در شأن و مقام و منزلت آن حضرت اشاره دارد. 4.بخش چهارم: به فضائل و صفات عالیه حضرت پرداخته و از ایثار و ادب و آزادگی، زهد و عبادت، ایمان و تقوا حضرت گرفته تا عمل و عدالت خواهی و عفت، دانش آموزی و هدفداری و شجاعت و حلم و متانت حضرت هرچند به طور مختصر و کوتاه اشاره ای شده است. 5.بخش پنجم به کاربرد اجتماعی فردی اخلاق فاطمی در زندگی و اجتماع پرداخته شده است. و در پایان این رساله به خلاصه ای از مباحث مطرح شده و نتیجه ای که از این مباحث می توان گفت و همچنین به فهرست منابع و مآخذ اشاره شده است.
 تحلیلی بر عملکرد حضرت زینب ( س) در واقعه عاشورا، درس ها و پیام ها
نویسنده:
حمیده بلوکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش ، تحلیلی بر عملکرد حضرت زینب(سلام الله علیها) در واقعه ی عاشورا ، درس ها و پیام ها می باشد که به بررسی فعالیت های آن حضرت در طول جریان عاشورا می پردازد . هدف از انتخاب این موضوع ، خارج کردن جریان عظیم عاشورا از یک واقعه ی تاریخی و تبدیل آن به یک جریان انسان ساز است که نگاه دقیق و عمیق به آن می تواند راهگشای انسان در مسیر تعالی و رسیدن به سعادت اخروی باشد . جریانی که دشمن با تبلیغات روز افزون خود سعی در تبدیل آن به یک رویداد تاریخی کرده است که باید در کتب تاریخی مهجور بماند . و در این میان حضرت زینب ( سلام الله علیها) به همگان آموخت که قیام امام از هدفی والا برخوردار است که همان اعتلای کلمه ی حق است هدفی که در طول تاریخ، سرمشق همه ی آزادی خواهان خواهد بود . حضرت زینب ( سلام الله علیها) با بصیرتی که از ایمان او سرچشمه می گرفت همراهی برادر را در رسیدن به این هدف بزرگ برمی گزیند و در این مسیر همواره مطیع دستورات امام حسین ( علیه السلام ) به عنوان امام زمان خویش است. در روز عاشورا به فرمان برادر کنترل امور خیمه ها را بر عهده می گیرد و با پشت سر گذاشتن روزی سرشار از مصیبت و اندوه بدون آن که سستی از خود نشان دهد ، خود را جهت انجام مأموریتی بزرگ آماده می کند که مهم ترین هدف آن رساندن پیام امام و شهیدان کربلا می باشد . او اگر چه که در لباس اسیر ظاهر شده است اما در واقع با قامتی استوار و بیان کوبنده و آتشین که آن را از پدر بزرگوارش به ارث برده هر جا که پا می نهد چه در کوفه و شام و چه در مدینه ، سخن از مظلومیت برادر و هدف والای او به زبان می آورد . منابع مورد استفاده در این پژوهش ، کتب و مقالات تاریخی است و از روش کتابخانه ای استفاده شده که بعد از مطالعه کتب تاریخی به تحلیل و بررسی آن ها پرداخته شده است . مهم ترین نتیجه بر گرفته از تحقیق آن است که حضرت زینب با هدف دفاع از ولایت همراهی امام زمان خود را بر می گزیند و با تلاش های خود در جریان عاشورا ، فعالیت های دشمن را در زمینه ی خاموش کردن نور اسلام خنثی نمود و با مشخص ساختن جایگاه واقعی حق و باطل به دفاع از ولایت پرداخت و به همگان آموخت که تنها راه سعادت و کامیابی انسان در پیروی صحیح از ولایت پیامبر ( صل الله علیه و آله ) و خاندان او می باشد . واژگان کلیدی : زینب ، قیام ، عاشورا
 از تولد تا عصر ظهور ( مهدویت و جهانی شدن)
نویسنده:
اشرف عادلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با توجه به پیکره موضوع بحث ( از تولد تا عصر ظهور) رساله حاضر تلاشی است اندک در راه شناخت و ذخیره الهی حجه ابن الحسن ( عجل الله تعالی فرجه) ولادت ایشان، غیبت ایشان و چگونگی غیبت و مهدویت در قرآن مفهوم آخرالزمان در ادیان و مذاهب که تقریباً در همه مذاهب به نحو عام و مذاهب الهی به نحو خاص از آن یاد شده مورد بررسی و نظر سنجی قرار گرفته و از آیات و روایات و مقایسه نگرش اسلامی و نقطه نظرهای غرب در قوی شدن متن از این دید دور نماند. متن اصلی شامل: 1)بخش اول: کلیات 2) بخش دوم: مهدی کیست؟ 3) بخش سوم: ظهور و آینده گرایی در این سه بخش نکاتی است به اندیشه مهدی و ظهور ایشان رویدادهای اجتماعی و تحولات سیاسی حال و آینده که نشان از آماده شدن جهان به عصری سرنوشت ساز از حیات کره خاک دارد سخن به میان می آید. با توجه به اینکه ما با مجموعه ای قابل توجه از روایات کلمات معصومین ( علیهم السلام) روبرو هستیم می توانیم تصویری نسبتاً واضح از تفاصیل ولادت ایشان دلایل غیبت و وضعیت رویدادهای آستانه ظهور دست می یابیم. در مقطع سعی شده، جمع بندی و نتیجه گیری و گاهاً راهکار برای وارد شدن به بحث های پیرامون این مطلب داده شود و ویژگیهای منحصر به فرد حکومت حضرت مهدی ( علیه السلام) را مورد تأکید و توجه قرار داده و تمام زوایای زندگی جامعه بشری در حد توان معرفی شود. در پایان امیدوارم با این بضاعت کم علمی، توانسته باشم راهی هرچند اندک به سوی مطالعه پیرامون موضوع بحث گشوده و بابی برای وارد شدن به آن باشد.
 اخلاق محمدی ( ص)
نویسنده:
طیبه سالمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خداوند حکیم در کتاب خود ، وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام- صلی الله علیه و آله - را اسوه حسنه و بهترین نمونه عملی برای مسلمانان و بلکه تمام انسانها معرفی فرموده است ، با توجه به نیاز جامعه اسلامی به الگو پذیری از آن حضرت و اقتدا کردن به ایشان در شئونات و کارهای مختلف زندگی، نیازمند دانستن سیره و روش های عملی بکار گرفته شده توسط آنحضرت هستیم ، بنابراین با هدف آشنایی با روشها و اصول کلی زندگی حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - این تحقیق را انجام دادم. البته در بررسی اخلاقیات پیامبر - صلی الله علیه و آله - به نمونه هایی از سیره ایشان در زندگی فردی و اجتماعی اکتفا شد و از آوردن مسائل سیاسی تا حد امکان صرف نظر گردید. منقلب شدن حال پیامبر خدا - صلی الله علیه و آله - در موقع نماز و مقدم دانستن آن بر هر کار دیگر بهترین نمونه اهمیت دادن به این عبادت پرمحتوای اسلامی است . وقتی آن حبیب خدا در نیمه شب در مناجات خود اشک می ریزد و از خدا می خواهد که حتی برای یک لحظه او را بخود وانگذارد وظیفه و حال ما روشن است که چه باید بکنیم. کوتاه کردن نماز جماعت بخاطر کودکان و رسیدگی به حوایج مردم پس از اتمام نماز در مسجد، گویاترین مطلب برای اهمیت دادن و رسیدگی به مشکلات مسلمانان است خوش رفتاری با زن و فرزند ، اصحاب و مسلمانان و با افراد جاهل و نادانی که اعمال جسارت آمیز نسبت به ایشان روا داشتند موجب می شد همه مجذوب این اخلاق کریمانه و زیبا شوند.که این مطالب بطور تفصیلی در بخش دوم فصل دوم و سوم اشاره شده است . آنحضرت با تمام عظمتی که داشتند مهمان خود را با گذاشتن پشتی، نشاندن در جای خود ، بدرقه و پذیرایی ،گرامی می داشتند . هیچگاه از کلمات زشت و تحقیر آمیز استفاده نمی کردند و با سخنان مودبانه و مناسب ، پاسخگوی مردم بودند . وصله زدن به لباس و کفش با دستان مبارکشان ، دوشیدن گوسفند ، نشستن روی زمین، غذا خوردن با بردگان ، سلام به کودکان و سوار شدن بر کمترین مرکبها همه و همه بیانگر تواضع و فروتنی آن شخصیت عظیم تاریخی است که هیچگاه نشد مانند رهبران و فرمانروایان طاغوتی برای خود ، شان و مقام ظاهری و تشریفات زائد قائل شوند . و حتی برای شاد کردن دل مومن بدون اینکه دروغی گفته باشند ، با کلمات مناسب آنها را می خندانیدند و خوشحال می کردند این مطالب در بخش دوم فصل سوم به آنها اشاره شده است . زندگی ساده ایشان به تمام مدعیان رهبری ، ثابت کرد یک رهبر الهی با استفاده از کمترین امکانات مادی و بدون تجملات و تشریفات می تواند بهترین و بانفوذترین رهبری و هدایت را داشته باشد و باید این موضوع را از خانواده خود نیز بخواهد تا همه بدانند منظور از مسئولیتها و مدیریت در اسلام برخورداری خود و اطرافیان از نعمتهای دنیوی نیست بلکه هدف ، خدمت به مردم است و اگر کسی گرفتار دنیا شد ، دیگر نمی تواند در مسیر معنویت و در مسند رهبری مردم موفق باشد . زندگی مختصر حضرت و همراهی عملی ایشان با فقرا ، تحمل این وضعیت را بر آنان آسان می نمود. علاوه بر اینکه ایشان دائما درصدد کمک به قشر محروم جامعه و کم کردن فاصله طبقاتی بودند . که این مطالب بطور تفصیلی در بخش دوم فصل چهارم بیان شده است . نظافت لباس و بدن ، مسواک زدن ، معطر نمودن خود ، شانه زدن به موی سر و صورت و امثال آن از سیره آن حضرت است . رعایت مسائل بهداشت فردی و محیط و استفاده از معالجه و مداوا کردن و توصیه های موثر و مفید آنحضرت در این زمینه ها نمونه خوبی برای مسلمانان در اهمیت دادن به مساله بهداشت و درمان می تواند باشد. برنامه ریزی و نظم و انضباط حضرت در کارهای شخصی ، مدیریتی ، جنگ و غیره ، به همه مسلمین آموخت که انسان بدون برنامه و بی نظم نمی تواند فرد موفقی در زندگی باشد.که این مطالب بطور تفصیلی در بخش دوم فصل پنجم و ششم و ... بیان شده است . صبر و استقامت و تحمل مشکلات و سختی ها توسط شخص پیامبر- صلی الله علیه و آله - ، وظیفه بسیار سنگینی بود که در عرصه های مختلف تبلیغی ، جنگی ، مدیریتی ، الگوی زیبایی از پایداری را به نمایش می گذاشت . مدارا کردن با مردم و آسان گرفتن دین ، از ابزارهای مهم ایشان برای پیشبرد اهداف الهی شان بود تا مردم در اثر سختگیری های بیجا از دین خدا بیزار و متنفر نشوند. رعایت عدالت در حقوق همسران و کودکان و حتی نگاه کردن به حاضرین در مجلس در حال سخن گفتن ، گرفتن حق مظلومین و گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه ،نمونه های عملی و بارزی بود که حضرت رسول- صلی الله علیه و آله - در جهت اقامه عدل در طول رهبری الهی خویش به یادگار گذاشتند . که این مطالب بطور تفصیلی در بخش سوم فصل اول و دوم بیان شده است . همه اینها بهترین نمونه و سرمشق عملی زندگی ، برای مسلمانان جهان است که امیدواریم با بکاربستن آن امت خوبی برای آن حضرت باشیم. برای این مهم از منابع تاریخی چون سیره ابن هشام و مغازی واقدی و منابع اخلاقی چون مکارم اخلاق طبرسی و کتابهایی که بطور اختصاصی به اخلاقیات و سنن پیامبر- صلی الله علیه و آله - مثل شمائل النبی ترمذی و سنن النبی علامه طباطبائی و نیز کتابهای معاصر چون سیره نبوی دلشاد تهرانی استفاده شده است .
  • تعداد رکورد ها : 314143