جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314143
ارتداد و احکام مرتد از دیدگاه مذاهب خمسه اسلامی
نویسنده:
محمدحسن نوری ابوذری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش شامل موارد ذیل است معنای ارتداد و تاریخ آن دراسلام ، تاریخ ارتداد در اسلام ، ارتداد در قرآن ، روایات و نظر فقها، اقسام ارتداد و احکام ، نجاست مرتد از دیدگاه فریقین و حکم زن مرتد، شرایط تحقیق ارتداد، راههای اثبات ارتداد و قاعده در و دسیسه دشمنان اسلام
ارزش، آثار و پیامدهای شناخت
نویسنده:
فاطمه زارع زاده مهریزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده مطالبی که در این مبحث به آن پرداخته شده است به شرح زیر می باشد : در فصل اول ، مفهوم شناخت و اینکه شناخت قابل مشاهده ی عینی نیست و تحقق معرفت مستلزم تحقق معلوم ، عالم و علم است. و انواع ارتباطات ذهن با موضوعات در پدیده ی شناخت و اینکه پدیده ی شناخت نه نمود فیزیکی دارد و نه نمود فیزیولوژیکی و تشبیه ذهن به آینه و تفاوت های آن ذکر شده است در رابطه با امکان شناخت و اینکه آیا جهانی خارج از ذهن ما وجود دارد مباحثی مطرح شده است. در فصل دوم لغت عقل، قوه ی عاقله و موارد استعمال عقل در فلسفه و تعریف عقل از منظر صاحب نظران و اطلاقات عقل به معنی دوم(نفس) از جهات مختلف و نظر ارسطو و ابن سینا و فارابی در این مورد و نیز نظر صدر الدین شیرازی و اصطلاحات فلسفی عقل تعریف و در بعضی موارد تبیین شده است. تعبیرات قرآن از منبع عقل و کلماتی که در قرآن درباره ی انواع ادراکات انسانی آمده است بررسی و در هر مورد تعریف و مثالی از قرآن با بیان موضوع و تبیین آن ذکر شده است. فصل سوم : و ارزش شناخت و نیاز انسان به ایدئولوژی و جهان بینی و رابطه آن با وحی و نبوت تا حدی بررسی شده است. از جمله این که برای حل اولین اختلاف اجتماع انسانی دین راه حل دارد و نیز خدا هرکس را که بخواهد به راه مستقیم هدایت می کند، نیاز به نبی و بیان کننده ی شریعت الهی و ایدئولوژی انسانی و نیز این که دین نوعی هدایت است، ذکر شده است. همچنین بحث ضرورت نبوت و ضرورت دین براساس حیات اجتماعی بشر و لزوم دین براساس قاعده ی لطف و اینکه اصل نبوت لازمه ی جهان بینی است و خداوند معرفت و پرستش خود را فرض کرده است تا توحید اجتماعی تحقق یابد و نیز اینکه پیامبران برای راهنمایی بشر به سمت سعادت دنیوی و اخروی مبعوث شده اند. از جمله مباحث دیگر مطرح شده این است که شناخت برای انسان به منزله ی پلی است به سوی قیامت و جاودانگی و قرآن ایمان به آخرت را برای سعادت بشر لازم دانسته است. همچنین نوع رابطه دنیا و آخرت و وجوه مشترک زندگی دنیا و آخرت، بررسی کمال حقیقی انسان و روح ملکوتی او بررسی شده است. فصل چهارم : آثار و پیامدهای شناخت در رابطه با دست یابی به حق و بازداشتن انسان از سستی و تنبلی و سهل انگاری و نیز مبحث تقوا به عنوان عمده ترین شرط معرفت حقایق قرآنی و نیز بحث خضوع و شکر و صبر و شکر و نقش آن ها در شناخت حقایق بررسی شده است.
ارمنیان درایران (جستجوی در تاریخ،عقاید وآداب ورسوم مذهبی)
نویسنده:
حسین حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله شامل فصل های ذیل است: فصل اول: مروری است اجمالی بر سیر تاریخی حوادث تحولات در ارمنستان از آغاز تا سده حاضر. فصل دوم: علل، انگیزه ها و زمینه های کوچاندن ارامنه به ایران واوضاع واحوال آنان تا پیروزی انقلاب، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم: به بررسی تأثیر متقابل انقلاب اسلامی و ارامنه در زمان حاضر، مسائل مربوط به جمهوری اسلامی ایران، ارمنیان در ده سال اخیر و آخرین آمار و تعداد ارمنیان ساکن در ایران می پردازد. شایان ذکر است درسه فصل بالا تحولات فرهنگی و دینی، نیز مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم: شامل تاریخچه و خصوصیات زبان و خط ارمنی، زندگی نامه شماری ازمشاهیر ادب ارمنی، گاهشماری رایج و تاریخچه برخی از اماکن و بناهای تاریخی ارمنیان است. در فصل پنجم که مهم ترین قسمت این رساله است؛ با استناد به کتب اسقف مانوکیان و گفته های ارامنه، ویژگی های کلیسای ارامنه گریگوری را در اصول و فروع مذهبی و در آداب و رسوم مربوط به تثلیث، حضرت مسیح، حضرت مریم، حیات اخروی، جشن ها و رسوم روزمره مورد بحث قرار می دهد.
ارزش زمانی پول ازدیدگاه مدیریت مالی و فقه جعفری
نویسنده:
محمد فطانت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این رساله، بررسی تطبیقی ارزش زمانی پول در مدیریت مالی و فقه جعفری و پاسخ یابی این سوال است که آیاکارکردهای ارزش زمانی پول در مدیریت مالی منع شرعی دارد؟ تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای انجام یافته و مباحث آن در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول اختصاص به کالبد شناسی موضوع تحقیق دارد. دراین فصل مباحثی پیرامون ارزش، بازار شول و سرمایه و ... ارائه می شود. فصل دوم، به بررسی نظریه ارزش زمانی پول می پردازد. در فصل سوم، آراء فقها و اندیشمندان غیر فقیه در مورد موضوع بررسی شده و مقارنه و تطبیقی بین مفاهیم و آراء فقهی صورت می گیرد. درفصل چهارم، دیدگاهی در ارزیابی پروژه و تخصیص منابع در فرض عدم قبول مفهوم ارزش زمانی پول و مساله تنزیل از زبان قائلین به رد مفاهیم مزبور ارائه می شود و درآن پیشنهاد جایگزین برای مفهوم ارزش زمانی پول و مساله تنزیل در صورت عدم قبول مفاهیم مزبور ارائه می شود ونحوه تخصیص منابع در فرض عدم وجود" بهره" مورد توجه قرار گیرد. سرانجام، فصل پنجم به نتیجه گیری از مباحث ارائه شده می پردازد. براساس یافته های تحقیق، مفهوم ارزش زمانی پول و مساله تنزیل دربازار سرمایه موضوعا" از مفهوم ربا خارج است و ظاهرا" مستلزم آن نمی باشد و مفاهیم ارزش زمانی پول در شرایط تورم به دلیل کاهش قدرت خرید پول عقلا" ثابت است و درتصمیم گیریها می توان از نرخ تورم به عنوان یکی از عناصر نرخ تنزیل استفاده نمود. البته قبول مفهوم ارزش زمانی پول در شرایط تورم مستلزم قبول ضمان کاهش قدرت خرید پول نیست. باتوجه به حرمت ربا و لاجرم عدم وجود معیار خارجی ( مانند بهره در سیستم سرمایه داری) در ارتباط با تخصیص منابع و حد بهینه سرمایه گذاری که از اهداف اصلی بحث ارزش زمانی پول و مساله تنزیل می باشد باید گفت که نرخ سوددهی منتظره پروژه ها با مقایسه با یکدیگر انتخاب می گردند و دراین مورد نیازی به نرخ بهره نخواهد بود
ارزیابی آراء مایکل سندل در مورد دموکراسی لیبرال
نویسنده:
سیدمجتبی عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
لیبرال دموکراسی یک از مهمترین موضوعات اندیشه سیاسی معاصر است که در ایران در این زمینه کار تحقیقی جدی و قابل توجه اندکی صورت گرفته است. مایکل سندل یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین فیلسوفان سیاست در ایالات متحده آمریکا است که در زمینه نقد لیبرال دموکراسی اثر ماندگاری چون کتاب نابسامانی های دموکراسی را به رشته تحریر در آورده است.پایان نامه حاضر با بررسی سندل به دنبال طرح و نقد آراء اوست. در این پایان نامه که در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شده است نویسنده ابتدا مفاهیم اصلی مورد نظر سندل در طرح نظریه لیبرال دموکراسی را تشریح می کند این مفاهیم عبارتند از : اولویت حق بر سعادت، بی طرفی دولت، تلقی انسان به مثابه فرد فارغ البال. فصل دوم پایان نامه نشان می دهد که چگونه مطابق آراء سندل سه مفهوم ذکر شده که شاخصه های اصلی جمهوری رویه مند(لیبرال دموکراسی) را شکل می دهند به دو معضل اساسی فقدان حکومت بر خویستن و زوال امت منجر شده اند. فصل سوم پایان نامه آراء منتقدان سندل را مطرح می سازد و فصل چهارم آراء محققانی که در تکمیل نظریات سندل کوشیده اند را مطرح می سازد. در فصل پنجم که نتیجه گیری پایان نامه نیز هست نشان داده می شود که هر چند انتقادات سندل بر دموکراسی لیبرال تا حد زیادی پذیرفته است اما بر آراء سندل نیز انتقاداتی وارد است که این فصل به برخی از آنها می پردازد.
ارث خیار درفقه امامیه با نگاهی مقایسه ای به حقوق مدنی ایران
نویسنده:
ابراهیم پوربافرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف از نگارش این تحقیق ابیین حدود و ثغور و روشن نمودن زمایای مختلف بحث ارث خیار در فقه امامیه با نگاهی مقایسه ای به حقوق مدنی ایران است . لذا سعی در پاسخ یابی به سوالاتی چون خیار حق است یا حکم ؟ آیا اصل خیار قابل انتقال به ارث هست ؟ آیا تمام خیارات قابل انتقال به ارث می باشد ؟آیا ارث خیار تابع ارث مال است ؟ آیا اعمال خیار با توافق ورثه و بصورت اجتماعع با هم باشند ؟ آیا مواد قانونی در زمینه ارث خیار از نظریات مشهور فقها تبعیت کرده است ؟ را دارد براساس فرضیه های تحقیق خیار حق است ، خیارات مگر در موارد استثنایی قابل انتقال بارث می باشند، ارث خیار تابع ارث مال نیست ، اعمال خیار باید با توافق ورثه و بصورت اجتماع با هم باشد و قوانین مدنی در زمینه ارث خیار از نظریات مشهور فقها پیروی کرده است تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است در بخش کلیات ( فصل اول ) به بررسی مفاهیم لغوی و اصطلاحی ارث ، خیار، حق و حکم تمایز بین حق و حکم ، اقسام حقوق به اعتبار نقل و انتقال آن و ماهیت خیار می پردازد ضمن اینکه آراء فقها و دسته بندی های ایشان نیز در موارد مختلف آمده است در فصل دوم که دارای سه بخش است به مستندات فقهی حقوقی حق خیار و قلمرو انتقال پذیری آن پرداخته است . بررسی مبانی فقهی ، روایی حق خیار از جمله اجماع ، روایت نبوی و آیات قرآن بخش مهمی از این فصل را شامل می شود ضمن اینکه نظریات فقهی مخالف و موافق درباره ارث پذیری یا عدم ارث پذیری حق بخصوص حق خیار به طور مفصل آورده شده و مورد بررسی قرار گرفته است همچنین در بخش سوم ، اصل ارث رسیدن خیارات در فقه امامیه و قوانین مدنی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد . در پایان عدم به ارث رسیدن برخی خیارات مثل خیار مجلس به نقد کشیده شده است ضمن اینکه در برخی خیارات دیگر نیز چون شرط و غبن ، جزئیات وجود دارد در فصل سوم که دارای سه بخش است ، مساله تابعیت یا عدم تابعیت ارث خیار از ارث مال مطرح شده است که اموری بر آن متفرع است ، از جمله آنکه آیا زوجین که از زمین ارث نمی برد از حق متوفی در معامله ای که در مورد زمین انجام داده است نیز ارث نمی برد یا مساله بگونه دیگری است در مورد ارث فرزندان غیر از پسر بزرگتر از حق خیار در حبوه نیز همین مساله تعقیب می شود ضمن اینکه نتیجه اثبات تابعیت یا عدم تابعیت ارث خیار از ارث مال در مورد وجود دین پیش از ترکه ، آثاری را در بر خواهد داشت از متفرعات دیگری که بر مساله عدم تابعیت ارث خیار از ارث مال مترتب است ارث قاتل و کافر از حق خیار است که طرح آن خالی از لطف نیست . در فصل چهارم نیز که دارای دو بخش است کیفیت استحقاق ورثه از خیار و چگونگی وضعیت طرف معامله در صورت فسخ ورثه مورد بررسی قرار می گیرد آراء فقها در مورد کیفیت اعمال خیار توسط ورثه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شده و نظر اصلح از میان آنها برگزیده شده است چگونگی اعمال خیار در وضع کنونی حقوق ایران نیز مورد نظر می باشد . براساس نتایج حاصل از تحقیق خیار حق است و به صورت قهری قابل انتقال به ورثه می باشد . فقه و قانون مدنی با توجه به مبانی و مستندات ارث خیار ، تمام خیارات را قابل انتقال به ورثه می دانند و بین اعمال خیار و استفاده از آن ملازمه نیست و حق خیار ارتباطی به مالکیت مورد استفاده از آن ندارد ارث زوجه از حق خیار متوفی در امواتل غیر منقول و ارث فرزندان دیگر غیر از پسر بزرگتر از حق خیار در حبوه می باشد همچنین بنابراین مبنا می توان ورثه را دارای حق خیار دانست حتی در صورتیکه دین میت پیش از ترکه باشد در باره کیفیت استحقاق ورثه از حق خیار قانون مدنی وارد بحث نشده است اما از آنجا که قوانین ارث بر مبنای شرعی و فقه امامیه استوار است در موارد سکوت قانون به آن مراجعه می شود بنابرنظر محققین فقهاء ، اعمال خیار توسط ورثه بصورت اجتماع و با توافق هم صورت باید بگیرد.
ارزش های انسانی اخلاقی در قرآن
نویسنده:
-
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر به بررسی جنبه های مثبت انسان از دیدگاه قرآن پرداخته و شامل این مباحث است: نخست از اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و جنبه های مثبت انسان، مانند خلیفه خدا بودن، ظرفیت علمی داشتن، برخورداری از فطرت الهی، کرامت و شرافت ذاتی، و داشتن وجدان اخلاقی بحث کرده، سپس ارزش های فردی انسان، مانند صبر، شکر و سپاس، کظم غیظ، و غضب محبوب را بررسی کرده و در پایان از ارزش های اجتماعی مانند عفو، راستی، و عیب پوشی سخن گفته است.
ارتداد در مذاهب مختلف اسلامی
نویسنده:
محمود رضائیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله در ‎۹ فصل تنظیم شده است . در فصل اول معنای لغوی و اصطلاحی ارتداد بررسی شده است . اقسام مرتد(ملی و فطری ) موجبات ارتداد، سب انبیا ( ع )، شرایط حکم به ارتداد از دیدگاه فقهای امامیه واهل سنت، راه نبوت ارتداد، احکام مرتد، توبه مرتد و فلسفه تشدید مجازات به ترتیب فصول بعدی رساله هستند.
ارتداد در فقه امامیه
نویسنده:
رمضانعلی حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از مسائل مهم جامعه اسلامی امروز ما درک صحیح از احکام الهی اسلام به منظور اجراء صحیح آنها می باشد. و این مهم پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بویژه در عرصه های حقوق سیاسی و اجتماعی بیش از پیش مورد توجه جامعه اسلامی ما قرارگرفته است؛ زیرا در موقعیت فعلی جامعه جهانی، حکومت دینی با چالشهای متعددی روبروست که از جمله مهمترین آنها،مساله حقوق بشر در ابعاد نظری و عملی است. اینکه دین مبین اسلام چه برخورد ویژه ای با آزادی ها خصوصا آزادی اندیشه،آزادی عقیده و آزادی بیان دارد. مسلمانان را با مشکلات عدیده ای در عرصه بین المللی و داخلی مواجه ساخته است،در این رساله برای اولین بار مساله ارتداد و احکام مربوط به آن بر اساس رویکرد سیستمی که پایه و اساس فقه حکومتی را تشکیل می دهد،مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این رویکرد پس از تفکیگ گزاره های کشفی از گزاره های اعتباری و استنتاج این نتیجه که حکم ارتداد نمی تواند ناظر به گزاره های کشفی دینی باشد؛ زیرا کشف یک واقعیت تحت اراده انسان نیست،در پی تحقیق نسبت به شناخت اهداف قانونگذاری اسلام از جعل حکم حرمت ارتداد،برگشت از اسلام حقیقی(مفاد گزاره کشفی) نیست بلکه مقصود از آن برگشت از اسلام اعتباری حاصل از شهادتین می باشد.و این امر می تواند به لحاظ احکام متعدد نظام حقوقی اسلام باشد که موضوع آنها براساس "اسلام" و "کفر" مورد تفکیک قرار گرفته و لذا حوزه های وسیع اجتماعی و سیاسی را در بر گرفته است. بر این اساس یک فرد در جامعه اسلامی موظف است به لحاظ برقراری نظم اجتماعی،موضع خود را در برابر این دسته عظیم احکام به عنوان مسلمان یا کافر روشن سازد و برای جلوگیری ازاخلال در این نظم ؛برگشت از اسلام را به عنوان ارتداد جرم دانسته است که در این صورت ارتداد عاملی است برای برهم زدن نظم اجتماعی ؛و یا به لحاظ صیانت از جامعه اسلامی و امنیت ملی در برابر دسیسه های دشمنان به منظور ایجاد ضربه های اعتقادی توسط القاء شبهات دینی در شرایط حساس و بحرانی جامعه اسلامی همچون زمانهای بروز جنگ - به عنوان یکی از جرائم سیاسی مورد نظر قانونگذاراسلام قرار گرفته است که در هر صورت ناظر به محدودیت آزادی اندیشه یا آزادی عقیده و آزادی بیان نخواهد بود بلکه صرفا یکی از مصادیق مهم اخلال در نظم اجتماعی یا امنیت ملی در جوامع اسلامی می باشد.
ازدواج بااهل کتاب
نویسنده:
احمد بادکوبه هزاوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از رساله حاضر، بررسی دیدگاه اسلام پیرامون ازدواج با اهل کتاب و پاسخ یابی به این سوالات است که آیا اسلام، تنها ازدواج درون گروهی( ازدواج مسلمانان باهم) را جایز دانسته است یا بادیدجهانی خود، پیوند ازدواج با بعضی از گروههای غیر مسلمان را جایز دانسته است؟ این گروهها، شامل چه کسانی هستن؟ و بالاخره نظر فقهای عامه و خاصه دراین زمینه چیست؟ تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای انجام و مباحث آن درهفت فصل تنظیم شده است: فصل اول، اختصاص به شناسایی اهل کتاب دارد و به سوالاتی از این قبیل پاسخ می دهد که آیا مجوس صابئین اهل کتابن؟ آیا پیروان کتب آسمانی ( غیر از تورات و انجیل) اهل کتاب محسوب می شوند؟در فصل دوم، حرمت ازدواج با مشرکان و مردان اهل کتاب بررسی می شود. دراین فصل، ابتدا مقدمه ای در زمینه ازدواج ملل غیر مسلمان با هم ارائه شده و سپس ازدواج با مشرکان و نیز ازدواج مردان اهل کتاب با زنان مسلامان بیان شده و به وجوهی که فقهای اسلام برای عدم جواز ازدواج کتابی با زن مسلمان به آنها تمسک جسته اند از قبیل اجماع، قرآن و سنت، اشاره می شود. درفصل سوم، ازدواج نمسلمانان با زنان اهل کتاب، مورد نقد و بررسی قرار میگیردو به آیات مربوط به ازدواج و نظرات فقهای امامیه در این زمینه اشاره می شود. در فصل چهارم، ازدواج با زنان زرتشتی و درفصل پنجم ازدواج با زنان صابئی از دیدگاه فقهای امامیه و عامه مورد بحث قرار گیرد. برای تکمیل بحث، قوانین مدنی کشورهای اسلامی و نیز دیدگاه اهل کتاب در زمینه مورد بحث در فصول ششم و هفتم ارائه می شود.
  • تعداد رکورد ها : 314143