جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314143
 امام رضا ( ع) احیاگر علم کلام
نویسنده:
سمانه سلمانی پورمهدی آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق از جهاتی به بعد علمی امام ( ع) می پردازد واز سوی دیگر نیز نقش وتاثیر آن حضرت را دراحیاگری مباحث کلامی بررسی می کند , که به برخی از آن هابه طور مختصر اشاره می شود: چگونگی بحث در اعتقادات , ارائه دلایل منطقی برای متقاعد کردن مردم وچگونگی رفع شبهاتی که در مسائل مختلف به وجود آمده است.و نیز نقشی که حضرت در تقریب بین ادیان ایفا کردندوهمچنین با وجود فرق فکری مختلف در عصر امام , حضرت توانستند باعث سالم سازی افکار وتعد یل فرقه های کلامی شوند. از جمله دستاورد های شکوهمند حیات علمی ومعنوی امام رضا(ع) که میتواند در جامعه امروز , چراغ راه پژوهشگران و محققان باشد و,می توان به این موارد اشاره کرد : 1- امر به تعقل2- توجه به فلسفه احکام3- بررسی وواکاوی پدیده ها و اندیشه های علمی 4- شکیبایی در راه هدف 5- تربیت نخبگان 6- پرهیزاز بحث و جدل ومناظرات بی ارزش. عصری که امام رضا(ع) در آن به سر می برند از جمله دوره هایی است که بحث های کلامی از سوی گروه های گوناگون فکری وجود داشته است . به گونه ای که این عصر را باید اوج فعالیت های فرقه های کلامی دانست . زیرا مأمون با گرایش به فرقه اعتزال که ماهیت عقل گرایانه داشت , زمینه مناسب را تقویت می کرد. آنچه باعث گستردگی نهضت کلامی در عصر امام رضا ( ع) شده عوامل متعددی است از آن جمله : ترجمه کتب یونانی برای رویارویی با متون ناب اسلام و مشتبه کردن امور دینی بر مردم با قالب های تفکر عقلانی ومنطقی می باشدزیرا این ترجمه ها تمامأ توسط مسیحیان , بت پرستان و غیر مسلمانان انجام می شد و آشفتگی فکری وعقیدتی که جامعه شیعه را با تشتت مواجه کرده و مسافرت های امام ( ع) برای مناظره با مخالفان نمونه ای از تلاش های آن امام همام در مبارزه باغرض ورزی های معاصران عصرخود می باشد. آنچه که در تمام مناظرات امام رضا ( ع) به چشم می خورد این است که:این مباحث حول محورهای علمی ودینی مانند شبهات مذاهب مختلف چون واقفیه,جبریه و000 می باشد وهمچنین مناظراتی که با سران ادیان همچون جاثلیق , رأس الجالوت و0000 در شهر ها وکشورهای اسلامی برگزار می شد که همه نشان از احاطه ی علمی امام ( ع) درتمام مسائل مادی ومعنوی بوده است . تا آن جا که این احاطه علمی سبب کناره گیری و خضوع صاحبان ادیان در برابر علم امام ( ع) شد که مامون را در هدف پنهان خود ( خدشه دار کردن مقام ومنزلت امام(ع) ) نا کام گذاشت. از نکات دیگر حائز اهمیت در این پژوهش آن است که نگارنده سعی نموده است در بیان مطالب بیشتر از منابع دست اول و به ندرت منابع دست دوم استفاده نماید ودرتلفیق وتبیین مطالب بیشتراز روش جمع‎آوری اطلاعات کتابخانه ای وترکیبی استفاده نموده است. و نیز کلید واژگان این تحقیق علم کلام ، شیعه ، اشاعره ، مرحبه ، منزله بین المنزلتین ، قیاس و استحسان می‎باشد.
ابعاد تربیتی آیات معاد در قرآن
نویسنده:
اعظم افتخاراربابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نویسنده در این پایان نامه تلاش کرده است، نکات اخلاقی و تربیتی آیات معاد را به ترتیب مراحل وقوع استخراج و بیان کند. آن را در دو بخش به نگارش درآورده است: در بخش اول، با عنوان کلیات به واژه شناسی تربیت، تعلیم، معاد، تذکر، تشویق، تبشیر، انذار و تنبیه، بیان اهمیت و ضرورت تعلیم و تربیت، و معرفی روش های تربیت قرآنی(تذکر، تبشیر و انذار) پرداخته است. در بخش دوم، با نام نکات تربیتی مراحل معاد، مراحل مختلف عالم آخرت را از سکرات موت تا وقوف در بهشت یا جهنم با تکیه بر آیات قرآن و گاهی روایات بررسی کرده و نکات تربیتی آنها را بیان کرده است.
 امام حسین ( ع) از مدینه تا کربلا
نویسنده:
معصومه ایزانلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
امام حسین(ع) فرزند دوّم امام علی(ع) و حضرت زهرا ( س) از خاندان رسالت و امامت می باشند. ایشان به دنبال وظایف جدّ ، پدر و برادر بزرگوارشان به امامت و پیشوایی امّت اسلام نائل آمدند و از آنجایی که اوضاع عمومی اسلام و مسلمین در آن زمان سخت ناراحت کننده بود، و هیئت حاکمه اسلامی بدترین وضع را به خود گرفته، و وقیح ترین کارها را انجام می داد، واز آنجائی که رئیس این هیئت حاکمه، یعنی خلیفه وقت، یزید ملعون فرزند معاویه بود و در حالی که یک انسان منحرف، یک جوان قمارباز و شرابخوار، یک آدم بی بند و بار و صددرصد اهل دنیا و خوشگذرانی بود خود را خلیفه مسلمین می دانست! و با توجّه به اینکه زندگی انسانی مردم در شرف سقوط بود و فکر و فرهنگ کاملاً تضعیف شده، استقلال و شخصیت از افراد گرفته شده بود و هر کس در هر نقطه ای سخت کوبیده می شد. لذا امام حسین(ع) با خلیفه وقت ، یزید ملعون ، بیعت نکرده وبه همین منظور از مدینه به سوی کربلابرای قیام علیه یزید و یزیدیان به همراه خاندان رسالت و یاران باوفایشان خارج گردیدند. تمام تلاش من بر این بوده است که تاریخ دوران امامت امام حسین(ع) مورد مطالعه ای تحلیلی قرار گیرد و طی آن کوشیده ام تا جنبه های ناشناخته و پنهان و نیز موارد ارزشمندی را که تاکنون، چنان که باید، به ارزش آنها پی برده شده و یا حقایقی را که در پس پرده های دروغ پنهان مانده است؛ و یا دروغ هایی را که لباس حقیقت پوشیده اند آشکار سازد. بدین سبب می توان گفت در این مجموعه اهدافی چون : شناخت در زمینه شکل گیری جریان عاشورا و پیام آن که منجر به شناخت و آگاهی فردی نسبت به امام حسین(ع) و قیام ایشان می گردد و نیز بررسی علل قیام ایشان و همچنین فراموش نکردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دنبال شده است. در رابطه با موضوع حرکت امام حسین ( ع) از مدینه تا کربلا تا کنون در حوزه علمیه الزهرا ( س) هیچ پایان نامه و پژوهشی تحت این عنوان صورت نگرفته است ، اما در این رابطه کتابهای فراوانی مطالعه کردم که نویسندگان آنها تلاشهای فراوانی انجام داده اند از جمله: شهید مرتضی مطهری در « حماسه حسینی» ، هاشم رسولی محلاتی در « زندگانی امام حسین» ، علی ربانی خلخالی در « چهر? درخشان حسین بن علی» ، محمود حکیمی در « زندگی رهبر آزادگان» ،ابو القاسم بن سحاب تفرّشی در « زندگانی خامس آل عبا» ، محمّد مهدی شمس الدِّین در « قیام امام حسین»، میرزا خلیل کمره ای در « عنصر شجاعت و فداکاری» و عبد الکریم هاشمی نژاد در « درسی که حسین به انسان ها آموخت و صدها کتاب با ازرش دیگر برای برشمردن عوامل مؤثر در قیام سیدالشهدا(ع) بسیار ارزشمندمی باشند و جای سپاسگزاری دارند. این تلاش ها می تواند سرفصلی برای یک تحقیق مفصل تاریخی در این موضوع باشد. کلید واژه کلیدواژه های این تحقیق عبارتند از : امام حسین ( ع)، مدینه، کربلا، کرب ، بلا .
 اثبات عدم وجود تناقض در قرآن کریم
نویسنده:
طاهره ایمانی لنگرودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن کریم معجزه جاودان نبی اکرم (ص) است که در آن هیچگونه کژی و دگرگونی روی نداده و از دستبرد تحریف مبرا و دور مانده است و در آیات و عبارات آن هیچگونه اختلاف و تناقضی دیده نمی شود، از این روست که هدایتگر جهانیان خوانده شده است . با این وصف، عده ای با انگیزه های مختلف و بعضا به جهت مخالفت و جلوگیری از توسعه و گسترش اسلام، درصدد آن برآمده اند تا در قداست و الهی بودن این کلام الهی خدشه نمایند و با این اهداف، شبهه موهوم و بی اساس وجود تناقض در قرآن را مطرح نموده اند، نیز جمعی دیگر هر چند مانند گروه اول دارای انگیزه ستیزه جویی و مخالفت با اسلام نبوده اند، اما به سبب عدم آشنایی با کلام عرب، اسلوب و شیوه های متنوع بیانی، خصوصا عدم توجه آنان به کاربرد مجاز لغوی، عام و خاص، مطلق و مقید، مشاکله و نظایر آن، گرفتار توهم تناقض در قرآن گردیده اند. گرچه مخالفان اسلام کوشیده اند آیات قرآن را متناقض جلوه دهند، ولیکن در این مورد توفیقی کسب ننموده اند، چرا که آنان دلیل واضح و روشنی ارائه نکرده و دلیلشان تنها، ادعای موهوم و بی اساس آنها می باشد. و با تدبر و تفکر در قرآن معلوم می گردد که در هیچ جای قرآن، دو آیه متناقض و یا متعارض با هم دیده نمی شود. اشتباه این عده بخاطر عدم آشنایی آنان با اسالیب کلام عرب و عدم فراهم آوردن مقدمات و دانشهای علمی جهت فهم و تفسیر آیات قرآن بوده است که با اتخاذ و بکارگیری روشهای صحیح در راه فهم آیات کریمه و با تدبر و تفکر در این کلام الهی، واهی بودن ادعاهای موهوم آنان ثابت می گردد.
 ابن مسعود و روایات تفسیری او
نویسنده:
عباس عذیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
. این پایان نامه با عنوان ابن مسعود و روایات تفسیری او در دو فصل تدوین شده است . در فصل اول به طور اجمال در باره ابن مسعود، اصل و نسب او، مقام علمی او، شاگردان او، روش تفسیری او بحث شده، و در فصل دوم روایات تفسیری اوآمده است . مفسر در تفسیر آیات، از خود آیات قرآن، احادیث نبوی، سبب نزول و اجتهاد شخصی بهره برده است . او در تفسیر آیات از علوم قرآنی مثل : محکم و متشابه، مکی و مدنی، تشبیه و تمثیل، ناسخ و منسوخ، قرائت و ... بحث کرده است . او از روش های تفسیری مختلف از جمله : قرآن به قرآن، تفسیر روایی،تفسیر لغوی و اجتهاد شخصی استفاده کرده است ./
 ایران در عهد خلافت امام علی (ع)
نویسنده:
رحمن طالبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
‫طومار امپراطوری عظیم ساسانی با طوفان سهمگینی که از شبه جزیره عربستان برخاست در هم پیچیده شده بود. اوضاع آشفته دربار ایران بعد از مرگ خسرو پرویز از یک سو، سلهشوری سپاهیان عرب که ملهم به آیات جهاد و شهادت بودند از سوی دیگر، باعث گردید تا با فرو ریختن کنگره های عظیم امپراطوری ؛ تاریخی دیگر برای این سرزمین رقم زده شود این فصل از تاریخ ایران با فتح مداین توسط مسلمانان آغاز میشود و بدنبال آن سراسر ایران جزءامپراطوری عظیم اسلامی میگردد . دوران خلافت عمر و بخش عظیمی از دوران خلافت عثمان به لشگر کشی برای فتح نواحی مختلف ایران اختصاص یافته بود . ولیکن دوره خلافت امام علی (ع) در مورد حکومت و حاکم و همچنین نظرات ایشان در مورد رعیت، بویژه ایرانیان قابل وجه می باشد.نحوه برخورد با مردم و رسیدگی به وضعیت اقتصادی آنان صرف نظر از نژاد و تبا و حتی دین از جمله اموری بود که امام علی به آن در دوران حکومت اندک خود اهتمام زیاد داشت. از نظر او حکومت هیچ ارزشی نداشت مرگه اینکه در آن حقی ادا گردد و یا ظلمی از روی مظلومی برداشته شود. بر خلاف دیگران که حکومت بر مردم را فرصتی برای بهره کشی و بهره برداری خود و قبیله خود می پنداشتند. امام علی(ع) علی رغم اینکه سه جنگ داخلی اورا همواره به خود مشغول می داشت ولی هرگز برای لحظه ای هم که شده از توجه به وضع مردم بویژه تازه مسلمانان ایرانی غافل نمیشد. میتوان این امور را از نامه هایی که به والیان خود در مناطق ایرانی مینوشت به خوبی دریافت. علاوه بر این بر کار والیان نیز نظارت تمام داشت تا مبادا بر رعیت ظلم کنند . اینان از جمله خصایصی است که حکومت امام علی (ع) را برای بشر بعنوان یک حکومت آرمانی که بتوان در پناه آن به سعادت دستیافت، مبدل ساخت.
 ابی بن کعب و روایات قرآنی او
نویسنده:
جواد فرامرزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق با هدف بررسی زندگی و مصحف و قرائات و دیگر روایات قرآنی او به انجام رسیده و مشتمل بر شش فصل با این مباحث است: فصل اول، زندگی نامه ابی بن کعب؛ فصل دوم، مصحف ابی بن کعب؛ فصل سوم، نقد و بررسی حدیث فضائل سور منسوب به ابی بن کعب، فصل چهارم، ابی بن کعب و علوم قرآنی: ویژگی تفسیر ابی بن کعب، منابع تفسیری ابی بن کعب، آرای ابی بن کعب در علوم قرآنی، نقش ابی بن کعب در علم قرائت؛ فصل پنجم، قرائات ابی بن کعب؛ فصل ششم، روایات تفسیری ابی بن کعب.
 بررسی و تبیین مشکلات اعراب در نهج البلاغه از خطبه 63 تا 120
نویسنده:
فاطمه قادری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه مشکلات اعراب بخشی از خطبه های نهج البلاغه مورد بحث قرار گرفته است و قصد ما ارائه مواردمشکل اعرابی بوده که به آسانی نمی توان نظری قاطع در مورد اعراب آن داد زیرا ممکن است در مورد یک لفظ یاعبارت چندین وجه اعرابی صدق کند و در نتیجه دارای چندین معنا باشد . از این رو شناخت وجه صحیح اعراب ومفهوم درست کلام نیازمند بررسی و تحقیق است مسئله اعراب از دیر باز مورد توجه بزرگان ادب و تفسیر بوده است و کتب زیادی در مورد اعراب قرآن تألیف شده است ضمن اینکه برخی از مفسرین هم در ضمن تفاسیر خود وجوه اعرابی را هم ذکر کرده اند. اما در موردنهج البلاغه کار اساسی و مستقلی صورت نگرفته هر چند برخی از شارحان با اختصاص دادن بخشی کوتاه از شرح خودو یا در ضمن شرح تا حدودی به این مسئله پرداخته اند ما در این رساله بر آن شدیم که این موضوع را بطور مستقل مورد بررسی قرار دهیم تا بتواند مورد استفاده طالبان دریای بی کران علم علی (ع ) قرار گیرد روش کار بدین صورت بوده که ابتدا موارد مشکل اعرابی مشخص شده ، سپس با مراجعه شروح نهج البلاغه اگر درمورد اعراب آن نظراتی وجود داشته ، آن نظرات نقل شده ویا یکی از آنها ترجیح داده شده و یا با استناد به کتب نحوی و شواهد قرآنی وجه دیگری پیشنهاد شده است و اگر شارحان در مورد آن نظری نداده اند با استفاده از کتب نحوی وقوانین نحو و یافتن موارد مشابه در قرآن و استفاده از کتب اعراب قرآن وجهی در مورد آن پیشنهاد شده است با این امید که توانسته باشیم قدمی هر چند کوتاه در جهت احیای کلام معصومین برداشته باشیم
 ابعاد شخصیتی پیامبر اعظم(ص) در قرآن
نویسنده:
میثم مددی جابری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است و مشتمل بر چهار فصل می باشد که در این فصول چهارگانه به طور اجمالی موارد زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است: فصل اول: در این فصل جهت تبیین بیشتر جایگاه موضوع سعی شده است اشاره ای گردد به مفهوم اسوه و اهمیت و ضرورت آن در زندگی. و مطالبی در زمینه الگوهای برتر درقرآن، پیامبر اعظم(ص) الگوی برتر، راههای شناخت شخصیت پیامبر(ص)، حجیت سنت و سیره نبوی و پیامبر الگوی جهانی و همیشگی، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم: در این فصل شخصیت فردی پیامبر(ص) در سه دوران: کودکی و نوجوانی، جوانی و دوران رسالت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در بحث شخصیت پیامبر در کودکی، رفتار شناسی پیامبر با کودکان و در بحث شخصیت پیامبر در جوانی، رفتار شناسی پیامبر با جوانان نیز مطرح شده است. در زمینه شخصیت پیامبر در دوران رسالت مطالبی چون عبودیت، امانت و صداقت، ساده زیستی، زهد، صبر و بردباری، شجاعت، عدم تکلف، استقلال، حفظ حدود الهی، توکل و آراستگی جسم عنوان شده است. فصل سوم: در این فصل شخصیت خانوادگی پیامبر(ص) مورد بررسی قرار گرفته است. و مطالبی چون ازدواج و اهمیت آن در اسلام، پیامبر و ترغیب جوانان به ازدواج، همسران پیامبر، فلسفه تعدد زوجات، رد شبهه تعدد زوجات پیامبر(ص) و ویژگی های اخلاقی پیامبر(ص) در زمینه های رعایت عدالت بین همسران، رعایت روحیه هر یک از همسران، مدارا کردن، روحیه اعتذار، در خواست همسران، خوش خلقی، اهتمام به کارهای خانه مطرح شده است. فصل چهارم: در این فصل شخصیت اجتماعی پیامبر(ص) در دورانهای قبل از رسالت و بعد از رسالت مطرح شده است و ویژگی های شخصیتی حضرت در دوران رسالت در عناوینی چون نرم خویی و مهربانی، محبت ورزی، عفو و گذشت، عدل مجسم، تواضع و فروتنی،خیر خواهی و انسان دوستی، مشورت، وفای به عهد، شرح صدر، شوخ طبعی و مزاح، رفق و مدارا و قاطعیت و عدم مداهنه، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ضمنا در پایان هر فصل خلاصه مطالب آن فصل آمده است.
تحلیلی بر طرح اقتصادی شورای پاپی عدالت و صلح در اصلاحات کلان اقتصادی در جهان
نویسنده:
محمدجواد توکلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شورای پاپی عدالت و صلح واتیکان در اوایل سال 2011 با صدور بیانیه تحلیلی در زمینه بحران مالی سال 2008، راهبردهایی را برای حل بحران های اقتصادی از منظر اقتصاد مسیحیت ارائه داد. تحلیل این بیانیه از آن جهت مهم است که می تواند زمینة تعامل میان مکاتب توحیدی را برای رفع مشکلات اقتصادی جهان فراهم آورد. این مقاله، درصدد تحلیل بیانیه با توجه به ریشه های آن در رویکرد اقتصاد مسیحی و همچنین دستاوردهای نظری و عملی بانکداری اسلامی است. یافته های این پژوهش، که به روش کتابخانه ای و تحلیلی انجام شده، نشان می دهد که هرچند بیانیة مزبور از نقاط قوتی چون توجه به ریشه های اخلاقی بحران های اقتصادی برخوردار است، از نقایصی چون عدم ارائه تحلیل راهبردی از ریشه های اصلی بحران های مالی همچون رسوخ ساختار ناعادلانه ربوی و گسترش سفته بازی قمارگونه در بسیاری از بخش پولی و مالی جهان رنج می برد. به نظر می رسد، که برای حل ریشه ای بحران، باید از تجربیات بانکداری اسلامی در طراحی و اجرای نظام مشارکت در سود و زیان استفاده نمود. در نگرش اسلامی، شکل دهی و مدیریت نظام اقتصادی و مالی جهان، با توجه به نقش سه نهاد بازار، دولت و اخلاق و همچنین شکل گیری نهاد های بین المللی پشتیبان و نظارتی، می تواند زمینة بروز بسیاری از بحران های اقتصادی را از بین ببرد.
  • تعداد رکورد ها : 314143