جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314351
 نقش زن مسلمان در تاریخ اسلام
نویسنده:
فاطمه حاجی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق : بررسی نقش زن مسلمان در تاریخ اسلام این رساله در شش فصل تنظیم شده است. در فصل اول آفرینش زن، اشتراک زن و مرد در خلقت، تفاوت های تکوینی، زن و مرد گوناگونی راه های کمال، تساوی یا تشابه، و زن و مرد دو موجود مکمل هستند : بررسی گردیده است. در فصل دوم زن در ایران قدیم زن در روم قدیم و زن در میان اعراب عهد جاهلی زنده به گور کردن دختران و ازدواج و رفتار عرب با زنان بررسی گردیده است. در فصل سوم شخصیت زن و پوشش زن و اشتغال به کار زن در شئونان اجتماعی طن شاغل در قرآن و ملکه سبا دختران شعیب بررسی گردیده است. در فصل چهارم نقش سیاسی زن در جامعه اسلامی، نقش زن در عهد رسول اکرم(ص)، نقش زن مسلمان در عهد ائمه(ع)، نقش زن در قیام عاشورا و نقش زن مسلمان در غیبت صغری و نقش زن مسلمان در عصر ظهور، نقش زن مسلمان در پیدایش انقلاب بررسی گردیده است. در فصل پنجم زن و علم زن و هنر زن و اخلاق زن و عرفان زن و شعر و نمونه هایی از شاعران نقش زن در تاریخ زنان نمونه در اسلام بررسی گردیده است. در فصل ششم حفظ و بقای نسل حضانت و نگهبانی حیات کودک تسکین و آرامش بخشیدن به مرد عاطفی کرن محیط و تقویت روحیات مرد تربیت کودکان و پرورش عواطف کمک به سازمان بخشیدن به خانواده و نقش همیاری و تعاون با مرد و آرامش بخش غریزه، کمال ورزی یا تکامل بررسی گردیده است. در پایان نیز فهرستی از آیات و منابع مورد استفاده دراین رساله، ارائه گردیده است. خداوند سبحان را شاکرم که مرا توفیق داد تا بتوانم از دریای بیکران دانش اندکی مستفیض گردم و بر اندوخته های ناچیز خود بیفزای
 نقش حضرت خدیجه ( س) در تاریخ اسلام
نویسنده:
زهرا برهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق درباره ی نقش حضرت خدیجه ( س) در تاریخ اسلام است و آشنایی با چهره ای مؤثر در پیشبرد اهداف اسلام و نحوه ی کمک و یاری حضرت خدیجه ( س) به اسلام و بررسی ابعاد شخصیتی ، اقتصادی، سیاسی این بانو و تأثیر آن در پیشبرد اهداف اسلام در آن زمان و نشان دادن یک الگوی زن کامل از تمام جهات و تأثیر شگفت آور او در تاریخ اسلام از اهداف این تحقیق می باشد در این تحقیق روش جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای بوده است و برای جمع آوری اطلاعات به کتاب های متعدد مراجعه و از مطالب مورد نیاز استفاده شده است. در این تحقیق از بانویی سخن به میان آمده که نخستین زن مسلمان، نخستین همسر پیامبر اسلام(ص) و از هر جهت مظهر کمالات انسانی و ایثار و مقاومت بود، همسری خردمند، مدبر و مهربان، مادر آزموده و فضیلت پرور، مجاهدی مقاوم و صبور، ایثارگری مخلص و بی نظیر ، راست قامتی با عزت و نستوه یعنی مادر زهرای اطهر(س) حضرت خدیجه کبری(س) که براستی زندگی سراسر درخشان او، عالیترین الگو برای زنان با شخصیت است. گر چه سخن گفتن پیرامون بانویی چون خدیجه ( س) کار ساده ای نیست، و نمی توان با این قلم های سر ناتوان و درمانده، پیرامون چنین بانوی با هظمتی، قلم زد ولی به عنوان اینکه : آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید امیدوارم در این تحقیق دست کم ، نموداری کم رنگ از چهره ی تابناک آن بانوی عظمی را ترسیم کرده باشم در این تحقیق سعی شده که مطالب جامع و مفیدی ارائه شود. برای اینکه با بصیرت به مطالعه ی این تحقیق بپردازید ، یادآوری این نکته در این جا لازم است که : حضرت خدیجه(س) با مقاسیه ی آغاز و پایان زندگیش، به راستی بانویی تکرار ناپذیر و نابغه بود و در همه ی تاریخ بانویی جز دخترش حضرت زهرا(س) سراغ نداریم که در کوران های شدید حوادث ، با ایثار و مقاومت و استقامتی عجیب، همچون خدیجه(س) به میدان زندگی وارد ش.د و همه ی هستی خود را بر طبق اخلاص نهاده و فدای حق کند و سخاوتمندانه با شهامتی وصف ناپذیر به دفاع از حق بپردازد. به امید آنکه همه ی قشرهای جامعه به ویژه بانوان در همه ی مراحل زندگی، شیوه ی زندگی پر فراز و نشیب و پر محتوای حضرت خدیجه(س) را الگوی خود ساخته ، تا بتوانند لذت انسانیت را آن گونه که هست بپشند و آن را با هیچ چیز دیگر عوض ننمایند. در این تحقیق به این سؤال پاسخ داده خواهد شد که نقش حضرت خدیجه(س) در پیشبرد اهداف اسلام و شیوه ی عملکرد ایشان در برخورد با حوادث آن روز چگونه بوده است. واژه های کلیدی این تحقیق عبارتند از: 1- حضرت محمد(ص) 2- حضرت خدیجه(س) 3- نقش 4- تاریخ 5- اسلام 6- اخلاص 7- ازدواج 8- ملاک 9- قالب 10- معیار.
 نقش حضرت خدیجه ( س) در تاریخ اسلام
نویسنده:
زهرا قربانی حیدرآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
خدیجه ( س) در سرزمین مکه در یک خانواده قریشی و ثروتمند دیده به جهان گشود. خدیجه(س) در کنار افراد برجسته خاندان خود مثل جد پدری خود«اسد بن عبد العزی» و « خویلد»(پدر خدیجه) با فضائل اخلاقی و هویت دینی رشد نمود. خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر دوباره ازدواج نمود و از آنان صاحب فرزند نیز بود. اما زندگی با این افراد بوسیله ی مرگ از هم پاشیده گردید. خدیجه(س) از ارثی که از مال این همسران بدست آورده بود به تجارت مشغول بود او صاحب کاروان های زیادی بود که در مسیرهای مختلف در حرکت بودند. خدیجه ( س) از همه نظر دارای کمال و فضیلت بود. ثروتمندترین افراد قریش خواهان او بودند ولی او هر کدام را بنا به دلایلی رد می کرد. تا زمانی که با پیامبر آشنا گردید. پیامبر بعنوان فردی امین، سرپرستی کاروان او را قبول نمود. این سرپرستی و همکاری مشترک ثمرات بسیاری برای خدیجه و پیامبر به همراه داشت و زمینه ی یک ازدواج مبارک گردید. در آن زمان خدیجه ( س) 40 سال و پیامبر 25 سال داشت. پیامبر و خدیجه در حالی زندگی زندگی مشترک خود را آغاز نمودند که زنان قریش، خدیجه(س) را بخاطر این پیوند ترک نمودند. این فاصله، زمانی که پیامبر به رسالت مبعوث گردید، بیشتر شد. خدیجه(س) اولین زن مسلمان بود که از هیچ فداکاری نسبت به پیامبر دریغ نمی کرد و دوشادوش او به مبارزه ادامه می داد. او تمام ثروت خود را به پیامبر بخشید تا پیامبر هرگونه خود صلاح می داند مصرف کند. و دریت زمانی که پیامبر در مکه بود، یکی از حامیان بزرگ پیامبر بود و زمانی که مشرکان مسلمانان را محاصره اقتصادی نمودند؛ خدیجه با افتخار همراه پیامبر به شعب ابیطالب وارد گردید و بیشترین ثروت خدیجه در این مکان خرج شد، هنگامی که این محاصره به اذن الهی شکسته شد، خدیجه در حالی که ضعف و ناتوانی بر او مسلط گشته بود به همراه پیامبر از شعب خارج گردید مدت زیادی از این زمان نگذشت که خدیجه(س) به دیدار باقی شتافت، و پیامبر در فاصله کمی دو یار باوفا و صدیق(ابوطالب و خدیجه) خود را ازدست داد، بقدری این مصائب برای پیامبر سخت بود که پیامبر سال درگذشت ابوطالب و خدیجه را عام الحزن نامید. خدیجه(س) اولین همسر پیامبر بود و تا زمانی که زنده بود، پیامبر همسر دیگری اختیار ننموده و در تمام طول زندگی از خدیجه به نیکی یاد می نمود. و درهمین جا از همه کسانی که مرا در تهیه این تحقیق پایانی یاری دادند مخصوصا سرکار خانم نیک، رستگار مقدم، احمدی و ابراهیمی تشکر و قدردانی می کنم. و از خداوند منان برای این عزیزان توفیق روزافزون خواستارم.
 مقایسه جایگاه و شخصیت زن قبل و بعد از بعثت
نویسنده:
لیلا محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
قسمت اول تحقیق را کلیات تشکیل می دهد. که در آن از اهداف و ضرورت تحقیق بحث می شود و مشکلاتی که بر سر راه این تحقیق بوده است را بیان می کند. با توجه به اینکه این تحقیق، یک بحث شخصیتی است. و مطالب در این مورد بسیار مفصل و طولانی است لذا بحث را طور خلاصه و در شش مبحث بیان می کنیم. بحث اول: در رابطه با آفرینش زن است. همانطور که می دانیم آفرینش زن در ادیان مختلف بطور متفاوتی بحث شده است، البته این نکته را باید یادآور شویم که بحث آفرینش زن در اصل یکی است یعنی در همه ادیان الهی بحث آفرینش زن همانند دین مبین اسلام است ولی با توجه به این که ادیان الهی به غیر از اسلام دچار تحریف شده اند لذا بطور جداگانه آفرینش زن از نگاه عهد جدید ( انجیل) و قدیم ( تورات) و دین اسلام بحث می کنیم و همچنین نظر قرآن را در رابطه با آفرینش زن بیان می کنیم. بحث دوم: در رابطه با مقام و شخصیت زن قبل از بعثت نبی مکرم اسلام ( صلی الله علیه و آله وسلم)است.قبل از ظهور اسلام زنان مظلوم ترین انسان ها بوده اند، و بدترین رفتارها حتی رفتاری بدتر از حیوانات با آنان داشته اند. به زن هیچ حقی داده نمی شد، چه حق مالکیت، ارث و ... حتی حق حیات نداشتند، وضع زنان در کشورهای مختلف متفاوت بوده است و عده ای بدتر از عدة دیگر به زن رفتار می کردند به طور کلی زن را عنصری پلید و مایه شر و فساد می دانستند و هیچ احترامی برای زن قائل نبودند. بحث سوم: در رابطه با موقعیت و شخصیت زن پس از اسلام است، با ظهور اسلام تمام قید و بندها و حقارتها و تهمت ها از زن برداشته شد و زنان صاحب شخصیت و کرامت انسانی خویش شدند اسلام بیان کرد که زن هم همانند مرد انسان است و در اصل انسانیّت یکی هستند، اسلام خط بطلان بر خرافه های جاهلان کشید و زن را از لجنزار حقارت و پستی بیرون آورد و او را در جایگاه والای انسانی نشاند و بیان کرد که زن و مرد در پیشگاه خداوند یکی هستند تنها کسی بر دیگری برتری دارد که با تقواتر باشد. بحث چهارم: وضعیت زنان درعصر حاضر را بررسی می کند زنان در عصر حاضر نیز مظلوم واقع شده اند ولی مظلومیت آنان با مظلومیت قبل از اسلام متفاوت است قبل از اسلام زنان بالاجبار مظلوم بودند. ولی زنان عصر حاضر ( البته به غیر از زنان مسلمان و مؤمن) از روی آگاهی و به اسم آزادی مظلوم واقع شده اند ابرقدرتها به نام آزادی زن و رهایی او از قید و بند و محدودیت ها، زنان را مورد ظلم و اهانت قرار داده اند و آنها را به عنوان کالا در فحشا خانه ها و مراکز فساد به خدمت گرفته اند و از آنان برای تبلیغ کالاهایشان استفاده می کنند. فصل پنجم: فصل پنجم به بررسی مسالة ارث زن می پردازد. در قدیم به زن ارث نمی دادند و یا اگر می دادند با او همانند بچه رفتار می کردند. ارث در میان اعراب جاهلی به گونه ای بوده است که فقط به مردان ارث تعلق می گرفت و .... ارث در میان اقوام مسیحیت و یهود هم هر یک به گونه ای دیگر است و .... بحث ششم: آخرین مبحث ما در رابطه با چند شبهه مهم است. که اسلام به طرق گوناگونی به آنان پاسخ می دهد. در رابطه با زنان شُبهات زیادی مطرح است که غربیها و دشمنان اسلام از آن شبهات برای تفرقه اند اختن بین زن و مرد مسلمان استفاده می کنند می گویند: اسلام دین مردان است و به زن ظلم کرده است، چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟ چرا مردان باید سرپرست زنان باشند مگر زن بچه است یا سفیه که نیاز به مراقب و قیّم داشته باشد و ... که اسلام به این شبهات پاسخ می دهد.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
خدیجه نزاکتی بوستانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق نقش حضرت زینب(س) در اسلام می باشد که نامی آشنا برای همه تاریخ دانان است، عاشورئیان نام او را همراه امام حسین(ع) می شناسند و مورخان او را شخصیت دوم واقعه ی کربلا و عنصری تاریخی دانسته و نامش را همراه فریادگران عظیم تاریخ ثبت کرده اند، شاعران از صبر و تحمل او دم زده اند و علمای اخلاق از عفت و تقوی. انقلابیون هم از نمونه بودن در پیام آوری و رسالت کربلا سخن گفته اندو دنیای تشیع او را رمز پیروزی امام حسن(ع) و مدافع اسلام و ولایت حقه امامان می شناسد. هدف از ارائه این تحقیق شناختن و شناساندن هرچه بیشتر و بهتر شخصیت فردی ، اجتماعی و سیاسی ایشان به عنوان یک الگوی نمونه است زیرا نوه پیامبر اکرم و دختر علی مرتضی و فاطمه زهرا است بدون شک از نور آن بزرگواران بهره برده و می توانند بهترین الگو بعد از مادرش برای زنان و دختران جوان باشند. تحقیق پیرامون شخصیت سیاسی حضرت زینب(س) و نقش آفرینی بعد از اسارت با ایراد خطبه های فصیح در سرنگونی حکومت یزید و واقف کردن مردم به مشروع نبودن حکومتی که برآنها حکمرانی می کند و سرانجام درس مهمی به ما می آموزد و آن آموزش صبر و مقاومت، پیام رسانی پس از یک حماسه و انقلابی بزرگ، روحیه بخشی به مازماندگان شهداء و حفظ ارزشها و پایبند بودن به اصول حتی در شرایط اسارت است. این مجموعه به روش کتابخانه ای و تحلیلی گردآوری شده است و در این زمینه منابع کمی در دست است. وظیفه یک زن مسلمان در زمینه اجتماعی، برای دفاع از حق چیست؟ باید به دنبال حق برود در جائیکه لازم است سخن بگوید و به مقتضای زمان سکوت کند، همچون حضرت زینب(س) که با معرفی و بیان آثار و پیامدهای جنایاتی که دشمن در کربلا بر خاندان پیامبر روا داشت به مردم چهره واقعی حکومت را نشان داد و با ایراد خطبه در مکانهای مناسب، بقای نهضت عاشورا را به ارمغان آورد، چرا که در غیر اینصورت از عظمت نام عاشورا کاسته می شد. حضرت زینب ( س) بر تمامی زنان عالم ، روشن کرد که فعالیت اجتماعی زن نه تنها با اشکال همراه نیست بلکه در صورت نیاز، عین حفظ کردن دین می باشد به شرط اینکه نه افراط و نه تفریط در میان نباشد. واژه های کلیدی زینب، نقش، کربلا، صبر، علم، عبادت.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
کلثوم ملائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
نرجس رضائی قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق « نقش حضرت زینب ( س) در اسلام» می باشد. هدف از این تحقیق شناسائی ابعاد شخصیتی زینب(س) و بیان نقش آفرینی های این بزرگوار و تأثیر آن در جهان اسلام مد نظر می باشد. در این تحقیق به روش اسنادی و توصیفی به توصیف مقام والای زینب کبری(س) و رشادت ها و نقس آفرینی های این شخصیت برجسته پرداخته شده و حضور مثمر ثمر او را به دنیای اسلام معرفی می کند و در این مسیر سوالاتی را هم در ذهن ایجاد می کند از جمله این که زینب(س) آن تربیت یافته مکتب وحی چگونه آموخته های خود را بکار می بندند و سبب بقای اسلام می شود. آیا نقش تأثیرگذار ایشان تنها در واقعه عاشورا خلاصه شود و لازمه این موفقیت چشمگیر چیست؟ همانطور که ثابت شده ایمان به خدا آثار و لوازمی دارد و مسئولیت ها و تعهداتی را به دنبال می آورد و هرکسی نمی تواند به آن ها جامعه عمل بپوشاند لازمه و مقدمه این امر مبارزه و جهاد در راه پیشبرد این اهداف مقدس و پیکار با بی دینان و گذشت و فداکاری در این راه از جان و مال و هستی می باشد و این حقیقت را خدای جهانیان در ضمن آیه ای چنین می فرماید : « والذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجة عند الله » آنانکه ایمان آوردند و مهجرت کرده و در راه خدا با مال و جان خویش جهاد کردند، درجه آنان در پیشگاه خدا برتر و بزرگتر از دیگران است. آری این چنین است که زینب به این مقام عظما می رسد که ابهت او کاخ ستم یزید را فرود می ریزد. از جمله نتایج ثمر بخش زینب(س) در عصر کنونی به ثمر نشستن خون شهداء انقلاب اسلامی ایران بود، که زنان و مردان ایران با تأثیر از زینب کبری(س) در مقابل حکومت باطل ایستادند و پیروز شدند. به راستی اگر زینب نبود معاویه اسلام را از مسیر اصلی خویش منحرف می ساخت و با بر حق جلوه دادن خود و حکومت باطل خود، حق خاندان عترت و طهارت را پایمال می نمود و معاویه ها و یزیدان زمان نیز به تبع او حکومت های فاسد و باطل خود را بر مستد حکومت می نشاندند. زینب(س) در 3 سالگی خطبه های غرّای مادرش زهرا(س) را در خصوص فدک برای مردم نقل می کرد سخنش به گونه ای عجیب بود که مورخین خطبه های زهرا مرضیه را از زبان این کودکی سه ساله نقل می کنند. زینب ( س) با کلاس های تفسیر خود با علم و ایمان و شجاعت، عصمت و پاکدامنی و دیگر صفات و افعال ارزنده خود به اسلام خدمات شایانی نمود. درود بی پایان خداوند بر فاطمه زهرا صدیقه کبری و خاندان پاکشان باد مادامی که آسمان و زمین و عالمی موجود است.
 نقش حضرت زهرا ( س) در دفاع از ولایت
نویسنده:
کبری امینی شهرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق، « نقش حضرت زهرا در دفاع از ولایت» است. از آن جا که حمایت از رهبر حقّ جو و عادل برای استواری و بقای انسانیّت و عدالت در جامعه ضرورتی فوق حیاتی دارد و دفاع از امام برحق بر همگان واجب است. در این رساله سعی شده است، شخصیّت سیاسی حضرت زهرا در دفاع از ولایت معرّفی و یک الگوی سیاسی به آحادّ جامعه در زمینه ی دفاع از ولایت ارائه شود. پذیرفتن ولایت و رهبری حضرت علی ( ع) پس از پیامبر ( ص)بر همگان فرض و واجب بود، امّا متأسّفانه عدّه ای این حقّ را در مسیر دیگری قرار دادند، لذا حضرت زهرا به دلیل احساس مسئولیّتی که نسبت به جامعه ی اسلامی داشتند، به دفاع از این حریم پرداختند و در این راستا سعی کردند همگان را بیدار کرده و آن ها را نسبت به ظلمی که در حقّشان شده آگاه کنند. حضرت زهرا از شیوه های گوناگونی برای برگرداندن مسیر ولایت و رهبری به جایگاه اصلی خود استفاده کردند، از جمله: یاری طلبیدن از مردم، ایراد خطبه و حتّی در پایان که دیدند مردم در غفلتی فرو رفته اند که به هیچ ندایی پاسخ نمی دهند، با گریه و زاری سعی کردند به همگان بفهمانند که این مسیری که در پیش گرفته اند چه عواقب شومی در پی دارد و سرانجام این هشدارها تحقّق یافت. تلاش حضرت زهرا باعث شد مردم به نادرستی انتخاب خود پی برده و سرانی را که برای حکومت بر خود برگزیده اند را بشناسند. اگرچه این امر بلافاصله ولایت و رهبری را به جایگاه خود برنگرداند و بیست و پنج سال مردم زهر این انتخاب نادرست خود را چشیدند، ولی خلافت علی ( ع) محقّق و فرهنگ دفاع از ولایت نهادینه شد. مطالب این پژوهش به طور مشروح در چهار بخش با عنوان های مفهوم شناسی و احادیث ولایت حضرت علی، هدف حضرت فاطمه ? از دفاع از ولایت، شیوه های دفاع و در پایان پیامدهای دفاع است که در مجموع یازده فصل را تشکیل می دهند. کلیدواژه ها حضرت فاطمه ، خطبه ی فدک، ولایت، دفاع، فعّالیّت سیاسی، حدیث نبوی، امام علی ( ع)- سران سقیفه.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
سیده راضیه عباس زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
زینب؛ زینت دو عالم زمان در پوست خود نمی گنجد و مکان مقدس ترین زمین مدینه بود. سال ششم هجری یعنی 5 سال قبل از رحلت خاتم رسولان و جمادی الاولی وارد پنجمین روز چشم انتظاری خود گردیده بود. در خانه وحی بار دیگر، آل ا... در انتظار نوری از انوار محمدی لحظه شماری می کردند. و سرانجام دخت نبی، بنت علی علیه السلام را در برگرفت و سومین فرزندش را خوش آمد گفت : هنگامی که خبر تو را به علی ( ع) رساندند، شیر خدا در محراب مسجد به نماز عشق ایستاده بود و شاید شکر آمدنت بر زمین پر تعب را بجای می آورد. مادر نیکویت فاطمه(س)، تو را به نزد علی ( ع) آورد و به وجود تو بالید که ای پسر عم رسول خدا ( ص)، خدایت دختر به ما عطا نموده است پس نامی نیکو برایش گذار علی ( ع) چون همیشه بر مولایش پیشی نگرفت و نامگذاری را بر عهده جدش وانهاد. در این زمان رسول خدا(ص) در مدینه نبود و همه در انتظار آمدنش از سفر، باز نشستند. محمد ( ص) این پیام آور در صلح و دوستی، با قلبی مطمئن وارد مدینه شد و گویی بوی تو را از دروازه مدینه استشمام کرده بود. وقتی بدن کوچک تو را در آغوش گرفت، علی ( ع) و فاطمه ( س) او را خطاب کردند که « نام این کودک به زبان شما متبرک شود. رسول گرامی ( ص) بفرمود که من از خدای خود سبقت نمی گیرم. » چه زیبا مولودی بودی که جبرئیل امین، وحی نام تو را پس از سلام خدا به جدت رساند و تو را زینب نامید. نام زیبای تو به یقین نام زینب؛ دختر رسول خدا ( ص) را برایش تداعی می کرد و از این ماجرا خرسند بود. اما نمی دانم در دل پیغمبر خدا ( ص) چه می گذشت؛ آن زمان که پیغام الهی را اجرا کرد. چرا که پس از نام گذاری ات، از مصایب تو خبر داد و این گونه سفارش کرد که هر کس بر مصایب زینب گریه کند ثواب کسی را خواهد داشت که بر حسن و حسین گریه کرده باشد. این خبر ناگوار و سرنا گفته به اینجا ختم نشد. هنگامی که سلمان برای عرض تهنیت نوزاد مولایش علی ( ع) شرفیاب شد، او را غرق در سکوتی سنگین و پر اندوه دید و علی ( ع) برایش از کربلا و سرنوشت تو، قصه کرد. به این ترتیب تو زینت پدر نام گرفتی و در حقیقت نه تنها زین ابی، که دو عالم را زینتی. «زینب نه تنها زین اب، بلکه زین دو عالم زینب است» قدر و منزلت تو نزد حسین ( ع) به قدری بود که هرگاه به زیارتش می رفتی، سید الشهداء، پیش پایت برمی خاست و جایش را به وجود خواهرش اختصاص می داد. ای عباده آل علی ! گذشته از آن که تو در کانون علم و معرفت رشد یافتی و در جوار خوبان عالم زیستی، اما براستی تو عالمه بی معلمه ای و فهمیه بی مفهمه، آثار نجابت و جلالت قدر در وجودت نمایان بود و فصاحت، بلاغت، شجاعت، متانت، بردباری و وقار از رفتارت تراوش می کرد. چرا که شرف و مجد را با علم و تقوا و زهد و ورع را با کرامت و عبادت به هم آمیخته بودی. ای عقیله بنی هاشم! تو عفیفه ای هستی که خلخالت شرم و حیا و نگین تاجت عصمت شد و از دیگر زنان متمایز، چه با هیبت بود منظره تشرفت به زیارت مرقد جدت از خانه تا حرم علی ( ع) در مقابل حسنین در طرفین چونان دری تو را در صدف حمایت خویش مشایعت می کردند هنگام ورود، بابیت پیشتر از بقیه گام در حرم می نهاد و روشنایی اش را کم می کرد. کریم آل طاها علت این کار را از پدر سؤال کرد و امیر مؤمنان پاسخ داد : که مبادا کسی ( در روشنایی چراغ ها) خواهرت زینب را ببیند. ای نائبه زهرا! به راستی که در آینه زندگی شرافتمندانه تو، تصویری روشن از حیات مادرت زهرا ( س) نقش بسته بود و زهد و سادگی ات، ماجرای روزه سه روزه خانواده ات برای اهدای طعام خود به مسکین را زنده می کرد. سید ساجدین ( ع) در این باره فرمود : هیچ گاه نشد که عمه ام از برای روز دیگرش چیزی از خوراک امروز ذخیره کند. رحمت خدا بر سخاوت و مناعت طبع تو به آن هنگام که میهمانی بر امیر مؤمنان وارد شد و از سیده زنان عالم سؤال نمود که برای مهمان در خانه چه داری؟ فاطمه ( س) عرض کرد : یا علی، گرده ای نان در خانه است که برای دخترم زینب گذارده ام و تو کودک چهارساله که در آن لحظه به ظاهر خوابیده بودی، با شنیدن این سخن از مادر، ندا سر دادی : مادر جان نان را برای مهمان ببرید. ... و ای شریک? الحسین ! امان از دل دریای تو... به خدا سوگند که دل تو رجای ربوبی را در ساحل خود داشت و گرنه یک زن کجا و کرب و بلا کجا. آخر سجاد ( ع) می گفت کهدل من در تمام عمر ندیدم که عمه ام نماز شبش را نشسته بخواند، بجز شب یازدهم محرم و چه دردناک بود که پشت خمیده ات دیگر نای ایستادن را حتی برای اقامه نماز، نداشتو تو بهمین بانوی نینوا، نمازت را نشسته ادا کردی. زینبا ! و تو چه شایسته نهضت حسین را زنده نگاه داشتی و با خطبه خوانی ات که بلند گوی رسای شعار اسلام شد، خفتگان تاریخ را تا ابد هوشیار ساختی. تو محبوبه مصطفی و نور چشم مرتضایی و اینک پس از قرن ها، نه تنها زنان عالم را الگویی، که مردان نیز کمر به خدمت دو تا کرده اند و در کلاس معرفت و محبت تو تلمیذی می کنند که دروس دانشگاهت را سرمشق زندگانی خویش قرار دهند.
 نقش حضرت زینب ( س) در اسلام
نویسنده:
آسیه خوشرو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفته اند : - نقش زن در اسلام چیست؟ و از چه زمانی زنان وارد عرصه های سیاسی و اجتماعی در جامعه اسلامی شدند؟ - نقد و بررسی زندگی بانوی اسلام ( زینب کبری ( ع) ) از بدو تولد تا هنگام وفات آن حضرت. -تحلیل و بررسی نقش علمی، سیاسی، مذهبی آن حضرت در دوره های مختلف حیات ایشان که شامل چند دوره اعم از : - دوره ی امامت و خلافت امام علی ( ع) -دوره ی امام حسن و امام حسین ( ع) -دوره ی نهضت کربلا و وقایع بعد از عاشورا که مهم ترین نقش را آن حضرت در این دوره ایفا کرده اند. -و در نهایت خلاصه ی مختصری از زندگی آن حضرت در دوره ی امام سجاد ( ع).
  • تعداد رکورد ها : 314351