جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314351
 آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی
نویسنده:
راضیه اسمعیلی هدک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق « آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی» است که به بررسی و شناخت این آثار سوء می پردازد و با استناد به آیات و روایات اسلامی و دلایل پزشکی که دراین زمینه وجود دارد این مسأله را اثبات می کند. اما برای درک بهتر مطالب اصلی ابتدا به تعریف حجاب از نظر لغوی، اصطلاحی و عرفی پرداخته و سپس نگاهی به تاریخچه حجاب دارد. اینکه حجاب از چه زمانی وجود داشته و در بین اقوام و ملل مختلف چگونه بوده است. و در فصل دوم و سوم که در واقع مهمترین قسمت های این تحقیق است آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی بیان شده است و از آنجایی که اقتصاد نیز شاخه ای از اجتماع بوده و وابسته به جامعه می باشد در فصل چهارم که آخرین فصل است به آثار سوء بدحجابی بر اقتصاد جامعه پرداخته شده است. روشی که در این تحقیق استفاده شده براساس تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری مطالب، روش کتابخانه ای است که به صورت فیش برداری جمع آوری شده است. روش تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی و به اعتبار موضوع دینی است. دراین تحقیق از منابع روایی وغیر روایی معتبر نیز استفاده شده است. از جمله نتبایج این تحقیق این است که: دین مبین اسلام پوشش و حجاب را برای زنان واجب و لازم دانسته و با بد حجابی وبی بند و باری مخالفت کرده است چرا که بدحجابی سلامت فرد و جامعه را به خطر می اندازد. کلید واژه ها: حجاب ، بدحجابی ، آثار سوء، فردی، اجتماعی، اقتصادی.
 آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی و بی حجابی در جامعه
نویسنده:
سمانه کرامتیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق : آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی و بی حجابی در جامعه است. یکی از عوامل مخرب در پیکره اجتماع و اثرگذار بر روح وجسم آدمی پدیده شوم بی حجابی وبدحجابی می باشد . وهر جامعه ای برای اثبات و رشد وبالندگی نیاز به سلامت جسمی وروانی دارد پس توجه به مسئله بی حجابی از ضروریات یک جامعه است. در اینجا سخن از بیماری هولناک ودورشدن از آنتی ویروس حجاب می باشد که آثار ظاهری این بیماری در زنان بارزتر است وبه اندک زمان به روان وروح آنان سرایت می کند ودر نهایت نابودی مردان را نیز به همراه دارد، اما از انجا که بطن این بیماری برای هرکس قابل رویت نیست به راحتی انسانهای زیادی را به کام بیهودگی وهرزگی می کشاند . به دلیل انکه برای پی بردن به مفهوم بدحجابی نیاز مبرم به درک واژه حجاب می باشد نخست به این مقوله در کتب لغت می پردازیم وباید مهمترین آیات حجاب که آیات 30 سوره نور و59 سوره احزاب می باشد وهمچنین فلسفه حجاب را در روایات وقران بیابیم وبه آن بپردازیم . وهمچنین ببینیم حجاب بر چه پایه هایی استوار است و ادله حجاب اسلامی ولزوم پوشیدگی زن از چهار دلیل قرآن ، سیره وعقل وروایات که هرکدام برای اثبات ضرورت حجاب کافی است را بررسی کنیم . در این تحقیق به آثار وبرکات حجاب ، برترین حجاب وحجاب در بین ائمه اطهار، ( ع) حدود پوشش و تاریخچه حجاب در ادیان مختلف ومساله کشف حجاب وتعابیر وتعاریف غلط از حجاب را مورد کنکاش و مطالعه قرار داده ایم . اما چون موضوع تحقیق من در مورد بی حجابی است به سراغ کتابخانه ها و کتب مختلف در این زمینه رفتم وکتبی که به عوامل وریشه های بی حجابی وبدحجابی و آثار سوء فردی وعواقب شوم بدحجابی در اجتماع اشاره کرده باشد را مورد بررسی قرار دادم . هر جامعه ای برای دستیابی وحراست از ارزشهای اجتماعی خود هنجارهایی دارد پوشش اسلامی نیز از جمله هنجارهای جامعه ماست که به منظور حراست از ارزش های اجتماعی ( عفت) وضع شده است اگر این ارزش در جامعه ضعیف شود کارکردهای منفی متعددی دارد که در طول تحقیق به آنها نیز پرداخته ام . پیامدهای بی حجابی از دیدگاههای مختلف فرهنگی ، اقتصادی و.... راهکارهای عفاف در اجتماع، ثمرات ونتایج عفت ورزی وپیام زن بی حجاب ، پیام زن باحجاب از بخش های دیگر این تحقیق می باشد که در صفحات بعد به آن ها توجه شده است . باشد که مورد عنایت خداوند متعال و مورد رضایت شما عزیزان وجامعه قرار گیرد .
 آثار و پیامدهای طلاق در اجتماع
نویسنده:
طاهره سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در نوشتار حاضر مطالبی پیرامون طلاق در چندین فصل به نگارش درآمده است این موضوع از ابعاد خاصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل نخست در ارتباط با طلاق و معنای لغوی اصطلاحی و ماهیت حقوقی آن در فقه و آثار اجتماعی طلاق و اثرات شوم ناشی از آزادی مطلق طلاق و طلاق به حکم دادگاه مطالبی بیان شده است. از آنجا که طلاق یکی از پدیده های انسانی است که جوامع از دیرباز با آن مواجه بودند و هر جامعه ای دیدگاه متفاوتی نسبت به این موضوع و جایگاه آن در حیات بشری داشته اند. فصل دوم به بررسی طلاق در ادیان و اقوام مختلف اختصاص یافته است و قوانینی را که در ارتباط با طلاق در آئین آنها وجود داشته است بیان شده است. فصل سوم: طلاق در آیات و روایات قرآنی نیز از جایگاه خاص خود برخوردار است به خاطر اهمیت این موضوع سوره ای از قرآن به این نام اختصاص یافته است و خداوند در سوره طلاق به ذکر احکام پیرامون طلاق پرداخته است و احکام مربوط به طلاق و زنان مطلقه را بازگو می فرماید و به صورت پراکنده در برخی دیگر از آیات قرآنی به اسباب ضروری طلاق اشاره می کند و قوانین کلی را در ارتباط با این موضوع ارائه می دهد که برای همه کس با همه جمیع حالات و افکار در تمام زمان ها و مکان ها قابل تطبیق است. روایاتی که در مورد طلاق وجود دارد حاکی از این مطلب است که طلاق در اسلام یک امر ناپسند است که فقط در موارد ضروری و به عنوان آخرین راه حل نهایی تجویز شده است و در برخی از احادث از آن به عنوان مبغوض ترین حلال ها یاد کرده اند. در فصل چهارم ارکان طلاق مورد بررسی قرار گرفته است و شرایط و ویژگی هایی را که باید وجود داشته باشد تا طلاق صورت گیرد بیان شده است. در فصل پنجم به بیان انواع طلاق طلاق بدیع و نسبی و تقسیمات طلاق نسبی یعنی بائن و رجعی و عدی و طلاق زن باردار و طلاق زن غایت مفقودالاثر پرداخته شده و احکام مربوط به این طلاق ها بیان شده است. موضوع عده نیز به عنوان یکی از مواردی که در طلاق رجعی مطرح است و در آیات قرآنی در بحث مربوط به طلاق به آن اشاره شده است. در فصل ششم انواع عده و مدت زمانی را که باید در انواع عده ها یعنی عده طلاق، عده وفات و عده زن در طلاق مفقودالاثر باید رعایت شود بیان شده است و فلسفه عده نیز به عنوان یکی از راهکارهای اسلام برای جلوگیری از طلاق فرصتی مناسب برای بازگشت به زندگی مجدد مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل هفتم: به ریشه های طلق می پردازیم که این بحث در حقیقت یکی از موضوعات اساسی در مورد طلاق می باشد زیرا شناخت علل و ریشه های طلاق ما را در شناخت هرچه بهتر این مشکل اجتماعی کمک می کند. با جلوگیری از این علل از رواج این مشکل پیچیده اجتماعی جلوگیری نمائیم از آنجا که علل بی شماری در ایجاد طلاق نقل شده اند و نمی توان گفت که کدامیک از این علل سهم بیشتری در ایجد آن دارند و نقش این علل در مکان ها و شرایط گوناگون فرق می نماید ما تنها برخی از علل را که باعث طلاق می باشند برشمرده ایم. فصل هشتم: مسلما طلاق به عنوان یک پدیده اجتماعی در هر اجتماعی که رخ دهد پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد که نباید آنها را نادیده گرفت زیرا اثرات مخرب آن در حقیقت بر پیکره اجتماع اثرات منفی می گذارد و اساس جامعه را به مخاطره می اندازد در هر طلاقی که صورت می گیرد در مرحله اول پدر و مادر ( اولیاء) کودکان و در نهایت جامعه انسانی از پیامدهای آن رنج می برد زیرا طلاق در کودکان باعث عقده های روانی و کمبود عاطفه و ضعف شخصیتی و بزهکاری روی آوردن به فسادهای اجتماعی، اعتیاد، خودکشی، دزدی، ... می شود و این انحرافات باعث می شود جامعه را نیز آلوده نماید و زمینه را برای انحرافات و فسادهای دیگر افراد نیز آماده نماید. در فصل نهم به آسیب شناسی طلاق می پرداریم در جوامع امروزی زندگی انسانها در تمامی ابعاد دستخوش تغییرات سریع و شگرفی بوده است. بازتاب ماهیت پیچیده این تغییرات تحولات در زندگی فردی و اجتماعی افراد کاملا محسوس ملموس است. زن و مرد به دلایل متعدد از جمله شناخت ناکافی از یکدیگر، انتظارات و توقعات غیر واقعی از ازداج و همسر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی، لاجرم می بایست مسائل مشکلات زیادی را در ایجاد و حفظ بقای زندگی زناشویی و روابط نزدیک و صمیمانه با یکدیگر تجربه کنند. در این مبحث به طلاق و آسیب شناسی ازدواج، سن زوجین همراه با آمار و ارقام و جداول، مربوط به ازدواج و طلاق در ایران می پردازیم.
 آثار و پیامدهای طلاق در اجتماع
نویسنده:
فاطمه رادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
یکی از معضلات و مشکلاتی که همه جوامع پیشرفته وغیر پیشرفته همواره با آن روبرو بوده اند، مسأله طلاق و جدایی زن و شوهر پس از تشکیل پیوند زناشویی و شروع زندگی مشترک است. اگرچه طلاق تاریخچه ای بسیار کهن و طولانی به قدمت تاریخچه ازدواج دارد، اما در هیچ عصر و زمانی مانند عصر حاضر تا این حد شیوع و فراوانی نداشته است و در نتیجه تا این اندازه مشکل آفرین و دردسرساز نبوده است. هرچند که در اکثر جوامع بشری و شرایع و مذاهب مختلف ( به ویژه در دین مقدس اسلام) به ازدواج به عنوان یک پیوند صمیمانه، مقدس، سازنده و ضروری نگریسته شده است. لیکن همه ازدواجها پایان و فرجام خوشایند و شیرینی ندارند و این پیوند خجسته انسانی در پاره ای از موارد به دلایل مختلف از قبیل عدم مسئولیت پذیری یکی از طرفین یا هر دوی آنها، داشتن سوءظن و حتی گاهی متأسفان ه در اثر هوس بازی و بهانه جویی های بی مورد و گسسته و به طلاق منتهی می گردد. بررسی و تحقیق در مورد، جبهه گیریها و نحوه برخورد شرایع و مذاهب مختلف در مورد طلاق نشان دهنده تفاوت در دیدگاههای این شرایع در قبال این مسئله مهم می باشد مثلا کشورهای غربی و راوپایی مثل فرانسه و آمریکا با این مسئله به صورت بسیار سطحی برخورد نموده اند بطوریکه در این گونه کشورها پیوند ازواج و زناشوی به سرعت و راحتی تمام از هم می گسلد و کوچکترین اختلاف سلیقه و کوچکترین بهانه ای می تواند به طلاق منجر شود. یهودیان بر عکس اینگونه کشورها به دلیل تداوم پیوند زناشویی و به منظور مقابله با بحران طلاق و پیامدهای آن بسیار سخت گیرانه با این مسئله برخورد کرده اند و طلاق را در ردیف امور غیرممکن و غیرقانونی قرار داده اند که با بررسی و مطالعه این جوامع به ناکارآمدی قوانین و نقطه نظرات آن دیدگاه در مورد طلاق پی می بریم چرا که گاهی اوقات ضرر و زیان ادمه زندگی برای والدین و حتی فرزندان به مراتب بیشتر از جدایی و متارک آنهاست، با اندکی تفکر می توان پی برد بهترین نوع برخورد با مسئله طلاق را دین مقدس اسلام ارائه داد هاست. اسلام علاوه بر اینکه تشکیل و تداوم خانواده را به شدت تحسین می کند و با دستورالعملهای منطقی و صحیح و سفارشات خود سعی در به حداقل رساندن طلاق و جدایی زن و شوهر از یکدیگر دارد. از سویی امکان پدید آمدن موقعیت های خاص و مشکلات جدی و عمیق را نادیده نمی گیرد. مشکلاتی که جز با جدایی زن و شوهر قابل حل به نظر نمی رسند. از این روست که اسلام از طلاق تحت عنوان منفورترین و مبغوض ترین حلالها یاد می کند. طلاق اثرات بسیار سوئی بر پیکره جامعه وارد می سازد و وقوع هر طلاق به منزله پاره شدن حلقه ای زنجیر اتحادی است که جامعه را یکپارچه و همگام می سازد، علاوه بر این جامعه بطور ناخواسته باید تاوان حضور ناکارآمد یا کم کارآمد افرادی را بپردازد که به دلیل متارکه و جدایی، فاقد روحیه نشاط و بالندگی و دارای خلق و خوی افسرده دارای عزت نفس بسیار پایینی بوده و در نتیجه نمی توانند در اثر طلاق ( به عنوان یک ضربه و شوک شدید) وظایف شغلی و اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهند. قطعا در هر طلاق فرزندان معصوم و بیگناه بیشترین و شدیدترین ضربه را خورده و عذابی را متحمل می شوند که بی شک هیچ گناهی را در قبال آن انجام نداده اند. کودکان طلاق علاوه بر اینکه از نظر عاطفی و اجتماعی با محرومیت مواجه می شوند و به بن بست می رسند بدلیل اینکه شخصیت آنها در قالب هنجارهای خانواده و اجتماع ریخته نشده و از بسیاری از معیارهای سنجش اخلاقی، اجتمعی محروم بوده اند احتمالا به رفتارهای ضد اجتماعی و نابهنجار دست بزنند که اثرات آن قطعا به همه افراد جامعه بر خواهد گشت. در این پژوهش به بررسیضرورت تحقیق، اهمیت خانواده، اهداف و فضیلت ازدواج و غیره، تعریف و تاریخچه، طلاق از دیدگاه ادیان مختلف، علل و عوامل بوجود آورده طلاق و آثار و پیامدهای آن پرداخته و سعی شده از منابع معتبر و از کتابهای نویسندگان مختلف استفاده شود. با توجه به دامنه وسیع مضرات و مشکلات ناشی از طلاق لازم است همه امکانات از قبیل رسانه ها، کتابها، مدارس و .. در جهت کاهش این پدیده ناخوشایند بکار گرفته شوند. امید که تحقیق حاضر نیز در این راستا مؤثر افتد.
 آثار و پیامدهای طلاق در اجتماع
نویسنده:
اعظم زارعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
یکی از معضلات و مشکلاتی که همه جوامع پیشرفته وغیر پیشرفته همواره با آن روبرو بوده اند، مسأله طلاق و جدایی زن و شوهر پس از تشکیل پیوند زناشویی و شروع زندگی مشترک است. اگرچه طلاق تاریخچه ای بسیار کهن و طولانی به قدمت تاریخچه ازدواج دارد، اما در هیچ عصر و زمانی مانند عصر حاضر تا این حد شیوع و فراوانی نداشته است و در نتیجه تا این اندازه مشکل آفرین و دردسرساز نبوده است. هرچند که در اکثر جوامع بشری و شرایع و مذاهب مختلف ( به ویژه در دین مقدس اسلام) به ازدواج به عنوان یک پیوند صمیمانه، مقدس، سازنده و ضروری نگریسته شده است. لیکن همه ازدواجها پایان و فرجام خوشایند و شیرینی ندارند و این پیوند خجسته انسانی در پاره ای از موارد به دلایل مختلف از قبیل عدم مسئولیت پذیری یکی از طرفین یا هر دوی آنها، داشتن سوءظن و حتی گاهی متأسفان ه در اثر هوس بازی و بهانه جویی های بی مورد و گسسته و به طلاق منتهی می گردد. بررسی و تحقیق در مورد، جبهه گیریها و نحوه برخورد شرایع و مذاهب مختلف در مورد طلاق نشان دهنده تفاوت در دیدگاههای این شرایع در قبال این مسئله مهم می باشد مثلا کشورهای غربی و راوپایی مثل فرانسه و آمریکا با این مسئله به صورت بسیار سطحی برخورد نموده اند بطوریکه در این گونه کشورها پیوند ازواج و زناشوی به سرعت و راحتی تمام از هم می گسلد و کوچکترین اختلاف سلیقه و کوچکترین بهانه ای می تواند به طلاق منجر شود. یهودیان بر عکس اینگونه کشورها به دلیل تداوم پیوند زناشویی و به منظور مقابله با بحران طلاق و پیامدهای آن بسیار سخت گیرانه با این مسئله برخورد کرده اند و طلاق را در ردیف امور غیرممکن و غیرقانونی قرار داده اند که با بررسی و مطالعه این جوامع به ناکارآمدی قوانین و نقطه نظرات آن دیدگاه در مورد طلاق پی می بریم چرا که گاهی اوقات ضرر و زیان ادمه زندگی برای والدین و حتی فرزندان به مراتب بیشتر از جدایی و متارک آنهاست، با اندکی تفکر می توان پی برد بهترین نوع برخورد با مسئله طلاق را دین مقدس اسلام ارائه داد هاست. اسلام علاوه بر اینکه تشکیل و تداوم خانواده را به شدت تحسین می کند و با دستورالعملهای منطقی و صحیح و سفارشات خود سعی در به حداقل رساندن طلاق و جدایی زن و شوهر از یکدیگر دارد. از سویی امکان پدید آمدن موقعیت های خاص و مشکلات جدی و عمیق را نادیده نمی گیرد. مشکلاتی که جز با جدایی زن و شوهر قابل حل به نظر نمی رسند. از این روست که اسلام از طلاق تحت عنوان منفورترین و مبغوض ترین حلالها یاد می کند. طلاق اثرات بسیار سوئی بر پیکره جامعه وارد می سازد و وقوع هر طلاق به منزله پاره شدن حلقه ای زنجیر اتحادی است که جامعه را یکپارچه و همگام می سازد، علاوه بر این جامعه بطور ناخواسته باید تاوان حضور ناکارآمد یا کم کارآمد افرادی را بپردازد که به دلیل متارکه و جدایی، فاقد روحیه نشاط و بالندگی و دارای خلق و خوی افسرده دارای عزت نفس بسیار پایینی بوده و در نتیجه نمی توانند در اثر طلاق ( به عنوان یک ضربه و شوک شدید) وظایف شغلی و اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهند. قطعا در هر طلاق فرزندان معصوم و بیگناه بیشترین و شدیدترین ضربه را خورده و عذابی را متحمل می شوند که بی شک هیچ گناهی را در قبال آن انجام نداده اند. کودکان طلاق علاوه بر اینکه از نظر عاطفی و اجتماعی با محرومیت مواجه می شوند و به بن بست می رسند بدلیل اینکه شخصیت آنها در قالب هنجارهای خانواده و اجتماع ریخته نشده و از بسیاری از معیارهای سنجش اخلاقی، اجتمعی محروم بوده اند احتمالا به رفتارهای ضد اجتماعی و نابهنجار دست بزنند که اثرات آن قطعا به همه افراد جامعه بر خواهد گشت. در این پژوهش به بررسیضرورت تحقیق، اهمیت خانواده، اهداف و فضیلت ازدواج و غیره، تعریف و تاریخچه، طلاق از دیدگاه ادیان مختلف، علل و عوامل بوجود آورده طلاق و آثار و پیامدهای آن پرداخته و سعی شده از منابع معتبر و از کتابهای نویسندگان مختلف استفاده شود. با توجه به دامنه وسیع مضرات و مشکلات ناشی از طلاق لازم است همه امکانات از قبیل رسانه ها، کتابها، مدارس و .. در جهت کاهش این پدیده ناخوشایند بکار گرفته شوند. امید که تحقیق حاضر نیز در این راستا مؤثر افتد.
 آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر
نویسنده:
زهرا بهدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه ی بزرگ از فرایض الهی و دو وظیفه ی مهم از وظایف مسلمانی است. همان گونه که نماز و روزه و خمس و حج و جهاد از احکام دین و وظایف مسلمین است، این دو واجب الهی نیز در صورت تحقق زمینه های آن، دستور الهی و از شرایط اسلام و دینداری است.آشنایی با آثار شوم گناه، انسان را برای ترک منکر آماده می کند و آشنایی به منافع و آثار خوبی ها انسان را برای انجام معروف آماده می سازد. طبق بررسی هایی که در آیات و روایات شده است، آثار و برکاتی که با انجام امر به معروف و نهی از منکر عاید فرد می شود، عبارتند از؛ برخورداری از نصرت الهی، سالم ماندن دین و دنیای انسان، زیاد شدن عمر و روزی انسان و نجات از بلاها و آتش دوزخ. برکاتی که عاید جامعه می شود نیز عبارتند از: هموار شدن راه های صحیح کسب و تجارت و ریشه کن شدن گران فروشی و احتکار، دلگرمی بیشتر مؤمنان به انجام کارهای شایسته و دلسردی دشمنان از پیگیری کارهای خلاف و ناشایست. همچنین با امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک اصل « نظارت عمومی» با حسن اجرای احکام عدالت گستر اسلام، زمینه ی فراگیری عدالت اجتماعی را فراهم می سازد و به فرموده ی امام محمد باقر(ع) امر به معروف، ضامن پایداری نظام و حمایت از نیکوکاران و استخوانی در گلوی خلاف کاران است. از جمله ضررهایی که به واسطه ی ترک امر به معروف ونهی از منکر عاید فرد می شود؛ سست و بی اعتقاد شدن ایمان فرد، محروم شدن از رحمت و الطاف الهی و مستجاب نشدن دعای انسان. و ضررهایی که به واسطه ی ترک امر به معروف و نهی از منکر عاید اجتماع می شود؛ گسترش فساد اخلاقی در سراسر جامعه، تسلط اشرار بر مسلمانان و دگرگونی ارزش ها و به عبارتی انقلاب ارزش ها و سلب نعمت های الهی از انسان می باشد. برآیند تحقیق این است که، تحقق امر به معروف ونهی از منکر از طریق بیان آثار آن برای افراد جامعه، باعث می شود بسیاری از منکرات انجام نشود و گرایش به معروف ها، سیر صعودی پیدا کند. لذا مهم ترین عامل بازدارنده ی فرد از ادامه ی انجام خلاف، شفاف سازی و آگاهی بخشی است. بنابراین باید اطلاع رسانی پیرامون خطرات و آسیب های اعمال منکر و عاقبت تأسف باری که دامن گیر فرد و جامعه می شود صورت گیرد تا زمینه های ارتکاب گناه از بین برود.
 آثار سوء فردی و اجتماعی بی حجابی و بد حجابی
نویسنده:
مهری زمردیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
بررسی آثار سوء فردی و اجتماعی بدحجابی و بی حجابی سبب می شود تا علاوه بر آگاهی اقشار مختلف جامعه و سیاستگزاران کلان فرهنگی به اهمیّت سرمایه گذاری برای رشد فرهنگ حجاب ، بسیاری از معضلات اجتماعی نیز ریشه یابی شده و راههای نفوذ و درمان فرهنگ استعماری سکس شناسایی و چاره اندیشی شود . اگرچه حجاب اختصاص به زنان ندارد ، ولی به لحاظ مصلحت های موجود در نظام آفرینشِ زن، محدوده ی حجاب زنان بیشتر از مردان بوده که طبق نظریّه ی مشهور فقهای شیعه ، وجوب پوشاندن همه ی بدن بر زن به جز چهره و دو دست تا مچ می باشد . مقصود محقّق از واژگان بی حجابی و بدحجابی ، هر نوع تجاوز از این حدود شرعی است که مراتب آثار نسبت به مراتب بی اعتنایی به حدود پوشش از شدّت و ضعف برخوردار است . با بیان آیات دربردارنده ی آثار فسق و فساد و فحشاء و تفاسیر مربوط به آن آثار بی حجابی از منظر قرآن را می توان برشمرد . کتابهای اخلاقی و اجتماعی بالاخصّ آنچه با محوریّت موضوع حجاب نوشته شده نیز از منابع مفید در تدوین این پایان نامه هستند . از مهمترین و کارسازترین خطوات شیطان و استعمار در تخریب امّت ها و تمدّنها ، ترویج فرهنگ سکس و فحشاء است که موجب از بین رفتن نظم اجتماعی ، اعتماد عمومی ، آزادی انسانها و شخصیّت و هویّت افراد ، فروپاشیِ خانواده ، کاهش ازدواج ، سقط جنین، عدم امنیّت در خانواده ، ناهنجاری اخلاقی همسران و فرزندان ، نفوذ استعمار و سقوط ملّتهای مسلمان ، عقب افتادگی ملّتها ، عدم مسئولیّت پذیری افراد جامعه و سقوط فضایل اخلاقی ، افزایش ناامنی و جنایات جنسی ، فرار دختران ، ایجاد تنش و اضطراب در جامعه ، تقسیم ناعادلانه ی کار در اجتماع ، شیوع بیماریهای جسمی و روانی و سلب نعمتهای الهی و... می شود و این علاوه بر وعده های الهی در کیفر دنیوی و اخروی تکذیب کنندگان آیات الهی و نافرمانان از دستورات پروردگار است . کلیدواژه ها : حجاب ، بی حجابی ، بدحجابی ، فسق ، فحشاء ، فساد ، منکر ، تهاجم فرهنگی
پاسخ سوئین برن به مسئله شر
نویسنده:
داوود قرجالو, محسن جاهد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رویکرد اصلی نوشتار حاضر بررسی و تحلیل پاسخی است که ریچارد سوئین برن، فیلسوف دین معاصر، درباره مسئلة شر ارایه می کند. به باور وی، در برابر مسئلة شر باید به نظریۀ عدل الهی روی آورد. نظریۀ عدل الهی مدنظر وی، مبتنی بر خیرهای برتر استکه با توجه به آن، شرور باید به وجود آیند تا از این راه، خیرهای برتری حاصل شوند. وی تأکید می کند شرط کارایی یک نظریۀ عدل الهی این است که ""دفاع مبتنی بر اختیار"" در کانون آن قرار گیرد. در نوشتار حاضر، به واکاوی نظریۀ عدل الهی مورد نظر این فیلسوف و دیدگاه وی درباره شرور اخلاقی و طبیعی و همچنین رنجی که به حیوانات می رسد، پرداخته ایم و نیز به اشکال هایی که بر این دیدگاه وارد شده و نیز پاسخ های وی نظر داشته ایم و در پایان در می یابیم که پاسخ های سوئین برن، مشابهت هایی نیز با پاسخ فیلسوفان مسلمان دارد.
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
موقف المعتزلة من آيات صفات الله تعالى
نویسنده:
عبد االله بن محمد غانم العامري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
 آزادی از دیدگاه امیرالمؤمنین(علیه السلام)
نویسنده:
جعفر فاضلی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق، با جهت گیری از پرسش تحقیق که همان دیدگاه امیر مؤمنان علی(علیه السلام)درباره آزادی و مرز و قلمرو آزادی ها است تهیه و تدوین شده است.در این پژوهش، با بیان مبانی آزادی، جایگاه آن از دیدگاه امیر مؤمنان روشن شده است. در ادامه بحث با پرداختن به آزادی های گوناگون از بُعد اجتماعی، از جمله آزادی اندیشه و پرورش خودگرایانه جامعه که در صدر برنامه های حکومت امام بود، آفت های اساسی آن بیان; سپس با گذر از تمایز اندیشه و عقیده، اصول چهارگانه آزادی عقیده و چگونگی و روند برخورد حضرت با مخالفان تبیین شده است. در مبحثی دیگر، آزادی بیان (رکن مردم سالاری) به صورت مرز دو خطّ حکومتی مطرح، و شکل های گوناگون آزادی بیان بحث شده است. در این مبحث، نقد و انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر و مشورت و تطبیق آن ها با کارکردهای مهمّ آزادی بیان مورد بررسی قرار گرفته و چنین استنباط شده که آزادی بیان از اصول و در صدر برنامه های حکومتی و تربیتی حضرت قرار گرفته و توجّه به مردم و نظر آنان به صورت اصل اساسی در حکومت حضرت، مورد توجّه بوده است. در بخشِ آزادی اقلیت ها، اهتمام به تمام حقوق اجتماعی آن ها (در جایگاه شهروند جامعه اسلامی) را در کنار شهروندان مسلمان مطرح کرده، و با عناوینی چون «معاهده» و... به حدود و مرز آزادی آن ها پرداخته ایم.در فصل آخر، آزادی های فردی بررسی، و با تبیین آزادی تن و مصونیت فردی، مهم ترین بحث موجود در این زمینه، یعنی بحث توقیف احتیاطی، پی گرفته شده است.در بخش آزادی رفت و آمد و انتخاب آزادانه مسکنِ راحت و اَمن برای خویشتن، به محدودیت رفت و آمد و انتخاب مسکن کارگزاران توجّه، و در بخش آزادی و مصونیت خانه و مسکن، با استناد به نامه ای از حضرت، ظرافت ها و حسّاسیت های ورود به حریم خصوصی مردم را به روشنی بیان کرده ایم.در بحث مربوط به مصونیت اسرار خصوصی، با استناد به روشن ترین سخنان حضرت در این زمینه، تأکید بر حفظ اسرار مردم بویژه در نامه امام به مالک اشتر بیان شد. امیر مؤمنان همچنان که در احقاق حقوق و آزادی های مردم بسیار می کوشید، در رعایت مرز و قلمرو آن نیز قاطعانه عمل می کرد. به سبب اهمّیت این قسمت در بخش های گوناگون، مرزهای آزادی مورد توجّه بوده است و به طور کلّی حدود الهی، مصالح اجتماعی و حقوق اشخاص جزو مرزهای آزادی شناخته شد.
  • تعداد رکورد ها : 314351