جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314352
انسان به روایت فلسفه و انسان به روایت قرآن
نویسنده:
محمد حکیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر در طی دو بخش تنظیم یافته است. در بخش اول انسان به روایت فلسفه شرق و غرب در طی نه فصل به شرح زیر می باشد. در فصل اول راجع به اهمیت و آثار معرفت نفس که در شناخت اصول عقاید دینی و تکامل معنوی انسان نقش دارد و از نظر حکیمان شرق و غرب به ویژه ملاصدرا تحقیق شده است. در فصل دوم راجع به تعریف و بیان ماهیت انسان کنکاش عقلی شده است و به این نکته متفطن گشتم که انسان خودش تعریف خود را تعیین می کند. در فصل سوم راجع به براهین تجرد نفس و رد مادی بودن روح می باشد که به ویژه از دلایل فیلسوفان اسلامی مانند ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا استفاده شده است. در فصل چهارم درباره مساله مشهور رابطه دو جوهر روح و بدن و بیان نظریات متفاوت تحقیق شده که در پایان نظریه مرحوم آخوند ملاصدرا (ره) اثبات شده است. در فصل پنجم درباره رابطه من بشری با قوایش تحقیق شده که نظریه معروف ملاصدرا با دلیل تبیین گشته است. چنان که حاجی سبزواری(ره) می فرماید: النفس فی وحدتها کل القوی و فعلها فی فعله قدانطوی در فصل ششم راجع به فطرت انسان می باشد و نظریات متفکرین اسلامی بیان گشته است و نظریه استاد شهید مرتضی مطهری(ره) به عنوان نظریه مختار تبیین شده است. فصل هفتم درباره فلسفه حیات و هدف زندگی انسان می باشد که هدف حیات انسان تکامل معنوی و تقرب به خدا از راه انجام عبادات و پرستش او توضیح داده شد. فصل هشتم به موضوع معروف جبر و اختیار پرداخته شده که نظریه امر بین الامرین اثبات گردیده است. برهان های وجود اختیار را به ادله نفسانی (مانند:شرم و خجالت) و ادله اجتماعی (مانند مجازات و پاداش) تقسیم گردیده است. و نظریه کسب ابوالحسن اشعری ونظریه معتزله بر این اساس که خالق عمل خود انسان است تبیین شده وجدی انسان که بدنبال زندگی دنیوی می باشد تبیین گشته است. در بخش دوم که انسان به روایت قرآن می باشد مباحث آثار معرفت نفس و خلافت الهی انسان (بحث انسان کامل) و بحث امانتداری آدمی در رابطه با خداوند که آن امانت به ولایت الهی تفسیر شده وهمچنین بحث آفرینش انسان در قرآن و نظریات متفاوت مفسرین قرآن در این باره بیان شده است. همچنین رابطه انسان و خدا و رابطه انسان و اجتماع و بحث اومانیسم الهی انسان تحقیق شده است و در فصل پایانی بحث جاودانگی انسان بیان شده است.
الگوهای وحدت اسلامی از دیدگاه مصلحان دینی معاصر
نویسنده:
مجید مختاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
:سستی و عقب ماندگی مسلمانان در چند قرن اخیر موضوعی نیست که هیچ اندیشمند مسلمانی بتواند نسبت بدان بی تفاوت باشد لکن در این میان خصوصا در اواخر قرن سیزدهم هجری (‎۱۹.م) و همزمان با فروپاشی عثمانی برخی مصلحان دینی برجسته در دوران معاصر با توجه به آموزه های وحیانی و شناسایی رابطه مستقیمی میان تفرقه و افول مسلمانان به بررسی تفصیلی علل تفرقه و انحطاطا مسلمین و ارائه راهکارهای اصلاح این وضعیت پرداخته اند که آگاهی از آراء و استفاده از تجربیات ایشان برای افرادی که می خواهند در این مسیر گام بردارند،لازم است این پژوهش نیز با همین منظور و در راستای مواجهه با تحولات اخیر جهانی که جریان استکبار با هدف سرکوب جریان اسلام سیاسی با بهانه قرار دادن حوادثی چون عملیات بیستم شهریور (‎۱۱سپتامبر )- جبهه خود را بیش از پیش منسجم می سازد بعنوان اقدامی مقدماتی انجام شده است. در فصل اول پایان نامه (کلیات) ابتدا به اجمال مبانی وحدت اسلامی و ریشه های تفرقه در قرآن بررسی شده و مشخص می شود که توحید مبنای امت واحده است. در ادامه به پیشینه وحدت و افتراق جهان اسلام در مقاطع مختلف پرداخته شده و چگونگی تلاش ائمه (ع) برای حفظ یکپارچگی جامعه اسلامی در قرون نخستین و شدت یافتن جریان تفرقه و انحطاطا در قرون اخیر به اختصار توضیح داده می شود. فصل دوم به آراء و راهبردهای سیدجمال الدین اسدآبادی به عنوان پیشگام نهضت اتحاد اسلام در دوران معاصر اختصاص یافته و دیدگاهها و اقدامات متنوع او در ارتباط با اقشار مختلف جامعه و در سطح منطقه ای و بین المللی تبیین می شود. فصل سوم در مورد ارزیابی آراء مهمترین شاگردان مکتب اتحاد اسلام سید جمال الدین ( عبده؛ کواکبی ، رشید رضا و اقبال لاهوری ) می باشد که با توجه به شرایط اسفناک جوامع اسلامی در نیمه اول قرن چهاردهم (‎۲۰م.) بر اقدامات اصلاحی تدریجی ؛ حرکتهای فرهنگی و رویکردهای روانشناختی تاکید داشته اند اما فصل چهارم به برخی از مهمترین مصلحان دینی برجسته در نیمه دوم قرن اختصاص یافته ( مودودی؛ سیدقطب و امام خمینی (ره)) که با توجه به اختلافات بنیادین مبانی اسلام و جریان غالب غرب و در پی شکست عملی سایر مکاتب در جوامع اسلامی صراحتا به ارائه الگوهای انقلابی پرداخته و از لزوم دگرگونی های اساسی در ساختار های جوامع به اصطلاح اسلامی و نهایتا اتقلابی جهانی سخن گفته اند و در مقام عمل نیز ( بویژه حضرت امام خمینی (ره) گامهای موثری در راستای طرح خویش برداشته اند در بخش پایانی جمع بندی و نتیجه گیری می آید که در آن به برخی از مهمترین موانع وحدت در جهان اسلام اشاره می شود.
فحشا ابتذال فراگیر
نویسنده:
مرضیه جمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق سعی برآن است تا مسأله ی خودفروشی زنان و دختران، به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد. ریشه های این معضل ردیابی شده و پیامدهای گسترش فحشا مطرح گردد تا با توجه به نتایج وخیم این بحران و منابع تغذیه و رواجش، راهکارهایی شایسته، قابل اجرا و در عین حال ساده و کم هزینه را بتوان پیشنهاد داد. در بخش اول این تحقیق، به تاریخچه و اقسام انحرافات جنسی اشاره شده است. دربخش دوم ، مسأله ی خودفروشی زنان و دختران جوان، به تنهایی، مطرح گردیده، سپس ریشه ها و علل ابتلا به این معضل مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخش سوم پیامدها و نتایج تلخ و سنگین این بحران مورد بحث واقع شده و در ادامه نیز، راهکارهایی برای مقابله با این معضل و ریشه کنی آن پیشنهاد شده است. البته اشاره به این نکته ضروری است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. موضوع این تحقیق، براساس گزارشها و اخبار صفحه های حوادث روزنامه ها، نشریات و بسیاری از سریال ها و فیلم ها به عنوان رساله ی کارشناسی، انتخاب شد. آمار بالای حوادث این چنینی در این منابع ، همچنین گسترش روند فحشا-آن هم به صورت مدرن- باعث شد تا این سوژه، مطرح و پیگیری شود و به دنبال راهکارهایی مثمرثمر باشد. این تحقیق، توانایی بررسی هر دو نوع فحشا- یعنی سنتی و مدرن- را به علت کمبود وقت، اطلاعات و امکانات نداشت. از این رو تنها به بررسی فحشای سنتی- یعنی رابطه ی جنسی زن و مرد براساس دریافت وجه- پرداخته است. امید آن می رود که در آینده ی نزدیک، افرادی باشند که به بررسی فحشای مدرن- رابطه ی جنسی از طریق چت کردن در اینترنت - پرداخته و بررسی همه جانبه ی آن را مدنظر قرار دهند.
معرفت حقیقی نفس: بررسی راه صحیح خودشناسی
نویسنده:
زهرا فروتن مارشک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از جمله معانی لغوی نفس، ذات، روح و روان و جان است و معرفت هم در لغت به معنای مطلق علم و آگاهی و درک و شناخت می باشد نفس و معرفت هر کدام کاربردهای متعددی در اصطلاح فلسفه و عرفان و کلام دارند ولی آنچه از [ نفس] و [ معرفت] مورد نظر ماست همان معنای لغوی آنهاست که در اینجا ذکر نموده ایم. در مورد محال یا ممکن بودن معرفت نفس باید گفت که با ذکر چهار دلیل می توان امکان آن را اثبات نمود که لبته مربوط به شناخت کنه ذات انسان نمی باشد: 1- به دلیل وجود غریزه ی حبّ بقا و حقیقت جویی که طالب معرفت هستند 2- به سب تکلیف الهی نسبت به معرفت نفس 3- به دلیل وجوب خداشناسی 4- دلالت وقوع معرفت نفس بر امکان آن انسان از زمانی که متولد می شود به خود، علم و معرفت دارد و این علم نمی تواند از نوع حصولی باشد. بنابراین از نوع حضوری است و در ادامه از دو راه نسبت به خود علم حصولی کسب می کند. باید توجه داشت با وجود علم حضوری به نفس بی نیاز از بحث پیرامون معرفت نفس نیستیم زیرا علم حضوری تشکیک پذیر است و ممکن است در افرادی این علم چنان ضعیف باشد که حقیقت خویش را منحصر در تن خاکی بداند از این رو برای شناخت حقیقت نفس نیازمند به تحقیق در مورد آن هستیم. در مورد چیستی نفس دو نظریه وجود دارد که یکی نفس را مجموعه ادراکات مختلف می داند که با دلیل انتصاب و نیز لزوم تعدد جوهر در فرد واحد رد می شود و دیگری نفس را موجود وحدانی متشخص و ثابت و باقی می داند که با دلیل وجدانی و حرکت جوهری ثابت می شود این موجود وحدانی دارای چهار مرتبه می باشد: 1- وجود مادی 2- وجود مثالی 3- وجود عقلی 4- وجود الهی که بین این چهار مرتبه در حرکت می باشد و با اختیار خویش می تواند هر یک از این مراتب را به فعلیت برساند. تا اینجا ما شناختی اجمالی در مورد نفس بدست آوردیم ولی باید توجه داشته باشیم که این شناخت از نوع حصولی است که واقع نماست و با آن به حقیقت شیء که عینی و خارجی است دست نمی یابیم بلکه برای دست یافتن به حقیقت نفس باید به حضور آن در خارج رسید یعنی علم حضوری و شهودی بدست آورد. علم حضوری به نفس به صورت بالقوه در وجود انسان نهاده شده و انسان برای شکوفا کردن آن کافیست حجاب گناه را که مانع شهود است با تقوای علمی و عملی برطرف کند و با شکوفایی علم حضوری از ثمرات آن مثل خداشناسی، قرآن شناسی، جهان شناسی، معاد شناسی، رهایی از بحران هویت و خط بطلان بر اومانیسم، بهره مند شود. البته معرفت نفس شهودی بین مردم در محجوریت قرار دارد و اکثر مردم در خودفراموشی بسر می برند و سبب گرفتاری آنها غفلت از یاد خداست و دین برای پیشگیری از این مسأله و غفلت زدایی دستوراتی عبادی چون نماز و حج و ... را واجب نموده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: نفس، معرفت، عقل نظری، عقل عملی، علم حضوری. کلمات کلیدی: نفس معرفت عقل نظری عقل عملی علم حضوری
قساوت قلب، پیامدها و راهکارهای درمان آن از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
محمد امین صابری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قساوت قلب و سنگ دلی یک بیماری روحی و روانی است و اهل لغت آن را به معنای تحول، دگرگونی و خالص هر چیز معنا کرده اند. قلب در قرآن و روایات به معنای عقل و درک، روح و جان و... است که حالت قساوت و رقّت بر آن عارض می گردد. قساوت، حالتی است که انسان به سبب آن، از دردها و مصیبت هایی که به دیگران می رسد متأثر نمی شود. شکی نیست که منشأ این صفت در یک تعبیر کلی، همان غلبه درنده خویی است؛ زیرا بسیاری از افعال و کردارهای زشت و ناهنجاری های روحی از این صفت ناشی می شود. قلب دارای حالات مثبت و منفی است، مهم ترین آثار و پیامدهای قساوت قلب عبارت اند از: اثرناپذیری از مواعظ قرآن، ترک تضّرع و زاری به درگاه خداوند، تحریف کلام خداوند و.... در بخش دیگری از این رساله به زمینه ها و علل پیدایش قساوت قلب و روش های پیش گیری از آن (عبادت و بندگی خداوند، توجه و بیداری از خواب غفلت، ترک گناه و...) اشاره شده است.
غیبت و آثار فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
سمیه روشنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر ، تحقیقی است پیرامون غیبت، این رذیله اخلاقی یکی از مهمترین مسائلی است که متأسفانه در جامعه به آن خیلی توجه نمی شود ، هدف از نگارش این رساله دانستن یا افزودن یک سری معلومات اخلاقی نیست ، بلکه هدف پیرایش انسان از خوی ناپسند و آراسته شدن او به اخلاق پسندیده است . به همین منظور ، مطالب را در سه بخش عنوان کرده ایم : قبل از ورود به بحث در قسمت اول کلیات بیان شده که شامل : بیان مسئله ، ضرورت تحقیق ، اهداف تحقیق ، سؤالات تحقیق و پیشینه ی تحقیق ، روش تحقیق و تعریف لغوی و اصطلاحی واژه های کلیدی تحقیق می باشد . پیشگفتار : با عنوان ( اخلاق در اسلام) شامل : اهمیت اخلاق، رابطه اخلاق و تربیت ، اهمیت تربیت اخلاقی ، ضرورت توجه به سازندگی اخلاق و اخلاق فردی و اجتماعی . بخش اول : با عنوان ( غیبت رذیله اخلاقی) شامل : غیبت چیست؟ احکام فقهی و فلسفه حرمت غیبت از نظر قرآن و روایات ، شکلهای مختلف غیبت ، موارد جواز غیبت . بخش دوم : با عنوان ( عوامل و پی آمدهای غیبت) شامل : فصل اول عوامل ایجاد کننده غیبت و فصل دوم به بررسی اثرات غیبت می پردازیم ، فصل دوم به چهار دسته جزءی تر تقسیم می شود ابتدا اثرات غیبت را در فرد و اجتماع و بعد در دنیا و آخرت مورد بررسی قرار می دهیم . بخش سوم : با عنوان ( راههای پیشگیری و درمان غیبت) فصل ابتدایی این بخش به راههای پیشگیری که شامل : حرمت تجسّس و سوء ظّن ، خودسازی و تقوا و فصل دوم به راههای درمان که شامل : درمان علمی و تفصیلی می باشد پرداخته شده است . برای تدوین این تحقیق از منابع دسته اولی هم چون جامع السعادات و معراج السعادات و فقط از اطلاعات قبلی ثبت شده استفاده کرده ایم ، بنابراین روش تحقیق کتابخانه ای است .
نقش اختصاصی و مشترک پدر و مادر در تربیت فرزندان
نویسنده:
مریم نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: فرزندان خودتان را به سه خصلت ادب کنید، دوستی پیامبرتان، دوستی خاندانش را و خواند قرآن را، چه آنکه حاملان قرآن در سایه خدایند روزی که جز او سایه ای نباشد. تربیت عبارت از پرورش کودک در تمامی نواحی وجود است، جهات وجودی یک کودک متعدد است بنابراین تربیت و پرورش بر حسب این جهات مختلف خواهد بود. 1-پرورش بدنی، برای آنکه کودک سالم و نیرومند باشد و بتواند در مقابل بیماریها مقاومت نماید. 2-پرورش عقلی، تا سطح تفکر و ادراک کودک بالا رفته و نسبت به اشیاء و امور دارای رأی صحیح و نظر عمیق و توانایی بر استدلال منطقی شود. 3-پرورش اخلاقی تا کودک به فضایل آراسته شود و دارای ارده ای قوی گردد. 4-ضرورت تربیت برای خود کمتر از ضرورت غذا برای جسم نیست؛ همانطوریکه حفظ و بقاء حیات انسان به غذا و خوراک بستگی دارد همینگونه تربیت نیز، ضامن نوعی از حیات و زندگی است و زندگی بارور و سالمی را برای انسان فراهم می سازد. تأثیر خانه و خانواده در این راستا نامحدود است و می توان گفت که پایه های تربیتی خود در خانه نهاده است چون محیط خانه با فضایی که ایجاد استقرار روانی در کودک می نماید و با وسایلی که نیازمندی های روانی او را تأمین می کنند و فرصتی که برای ارضاء تمایلات و جنبشها و غرائز کودک فراهم می سازد همگی آنها در طرز رشد او مؤثر است. در جهان بینی اسلام، خانواده گروهی متشکل از افراد است که دارای شخصیت مدنی، حقوقی است که بر اساس نکاح ( عقدی که ارتباط یا مشروعیت ارتباط زن و مرد را معین می سازد) پدید می آید. در امر ازدواج و تشکیل خانواده در جوامع گوناگون، اهداف و انگیزه های زیادی مطرح بوده است. مثل میل به داشتن فرزند، نیاز اقتصاد، عشق و در اسلام اهداف از دواج متعدد است از جمله: پاسخ به ندای غریزه و فطرت، ایجاد کانون آرامش برای دو همسر، داشتن فرزند و تربیت کودکان و نوجوانانی صالح و سالم و نیکوکار، حفظ عفت و پاکدامنی. اجرای سنت رسول صلی الله علیه و آه وسلم، تأمین سلامت جسم و روان و برقراری تعادل در وجود آدمی، کمک به تکامل و رشد یکدیگر. بنابراین، اهمیت مسئله تعلیم و تربیت در رابطه با خوشبختی و با شقاوت نهایی انسان بسیار واضح و روشن است آنچه که قابل توجه و دقت است اینکه بدانیم تربیت صحیح و ثمربخش تا حدود زیادی در گرو این است که پدران و مادران از ابتدای کودکی فرزندان خود و حتی قبل از تولد آنان به این مهم توجه داشته و نهایت سعی و تلاش خود را در جهت تربیت اولادی صالح به کار برند.
نقش ابتلاء و امتحان در تربیت انسان
نویسنده:
مرغوب عالم عسکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله، نقش ابتلا و امتحان در تربیت انسان را مورد بررسی قرار داده است. ابتلا از دیدگاه فرهنگ اسلامی، یک سنت الهی و قانون عمومی است و به فرد، افراد یا زمان خاصی اختصاص ندارد؛ بلکه این سنت در هر زمان و مکانی، جاری و ساری بوده و هست، حتی پیامبران و اولیای خدا نیز به آن دچار بوده اند. خداوند با این کار، انسان ها را می آزماید تا صفات درونی شان به منصه ظهور برسد و به مرحله فعلیت درآید. اختیار، شرط اساسی ابتلا به شمار می رود، بنابراین ابتلا و آزمایش در مورد موجود مختار (انسان) قابل تصور است؛ زیرا اگر انسان قدرت انتخاب و اختیار نداشت نمی دانست عصیان یا اطاعت کند و در این صورت، دیگر آزمایش معنی نداشت. اگر ابتلای انسان از ناحیه خداوند باشد، نقش مؤثر و ارزشمندی در زمینه تربیت و تکامل ایفا می کند؛ زیرا صفات و سجایای اخلاقی انسان خود را در معرکه ابتلا نشان می دهد. بنابراین برای موفقیت در این امتحان ها، شیوه های عملی و نظری نیاز است که در این رساله به بررسی آن ها پرداخته شده است.
مؤلفة قلوبهم یا همزیستی و همبستگی در روابط اجتماعی و سیاسی مسلمین از نظر اسلام
نویسنده:
سیدصدرالدین نوری خراسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه آیه «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»(آیه 60 سوره توبه) محور بحث قرار گرفته و برخی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در آن به این شرح است: مؤلفة قلوبهم از نظر لغت، جذب و تألیف قلوب در اسلام، روابط اخلاقی مسلمانان با یکدیگر، آثار فردی و اجتماعی تألیف و همبستگی، اصول همبستگی، سازش سیاسی در روابط بین المللی، اخلاق و احسان دو عامل پیشرفت اسلام، سابقه تاریخی مؤلفة قلوبهم، مولفة قلوبهم کیانند؟ هدف از دلجویی از مؤلفة قلوبهم، آیا دوران مؤلفة قلوبهم گذشته است؟
نحوه تعامل شیطان با انسان و تنوع وسوسه های آن
نویسنده:
طاهره صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش در این رساله نحو? تعامل شیطان با انسان و تنوع وسوسه های آن است که با هدف شناخت شیطان و فلسفه وجودی آن صورت پذیرفته است و همچنین بیان چگونگی راههای ورود شیطان به دل انسان و وسوسه گری او و ارائه بهترین راه حلها برای رهایی از شیطان از دیگر اهداف این پژوهش می باشد. از آن جا که انسان موجودی است طالب کمال و همیشه در اندیشه شناخت کمال و راه های وصول به آن بوده و برای رسیدن به آن می بایست موانع را شناسایی کند. یکی از این موانع و دشمنان، شیطان است که قسم یاد نموده که انسان را در این مسیر به انحطاط و بی راه بکشاند. لذا ضروری است که به شناخت این موجود وسوسه گر و برنامه ها و نحوه ی تعامل او با انسان و تنوع وسوسه های آن پرداخته شود تا با آشنایی با دامها و ابزار و وسایل اغواگری شیطان و کیفیت مبارزه با او انسان بتواند خود را از دامهای این موجود اغواگر برهاند و به هدف آفرینش خود و کمالات انسانی نائل گردد. این رساله شامل سه فصل می باشد که در فصل اول به بررسی خلفت شیطان و وسوسه های این موجود می پردازد و در ادامه به فلسفه و ماهیت وجودی شیطان و به چگونگی اغواء شیطان از طریق دعوت، تزیین، تسویل، تسویف و... پرداخته است که البته این امور هیچ منافاتی با اختیار داشتن انسان ندارد به این معنی که انسان در برابر شیطان مسلوب الاختیار نخواهد بود، البته خداوند متعال در آیات متعددی به انسان هشدار می دهد که مبادا از شیطان اطاعت کند. این مساله کمال لطف و عنایت الهی را نسبت به بندگانش می رساند که آنها را به نحوه احسن هدایت می کند تا مبادا دست خوش وساس و حیله های شیطان قرار گیرند. در فصل دوم به دامها و گامهای شیطان و نحو? نفوذ شیطان به دل انسان مورد بررسی قرار گرفته و به انواع دامهای شیطان اشاره شده: غفلت از یاد خدا، دنیاپرستی، وعده فقر، امر به فحشائ و منکر، آرزوهای طولانی، ایجاد تفرقه و دشمنی بین مسلمانان، تقویت عیوب اخلاقی و... نکته ی دیگری که در این فصل مورد مطالعه محقق قرار گرفته است اینکه شیطان همواره به صورت تدریجی عمل می کند و فرد را گام به گام اما همه جانبه(معنوی) مورد حمله و هجوم قرار می دهد و از یک سو انسان را به گناه وادار می کند و از سوی دیگر راه توجیه آن را نشان می دهد. و در فصل سوم به راه رهایی از شیطان و چگونگی حفظ خود در مقابل او، پرداخته شده و راه مصونیت از دام های شیطان با توجه به آیات الهی و احادیث تبیین گشته است بنابراین وظیفه انسان هنگام مواجهه با وسوسه های شیطانی پناه بردن به خداوند سبحان است. ذکر قلبی و زبانی و همچنین توکل به خداوند می تواند از جمله راههای مبارزه با شیطان باشد. روش تحقیق در این رساله از نوع تحقیقات ( توصیفی- تحلیلی) است که با استفاده از منابع و متون اسلامی به توصیف و تحلیل موضوع پرداخته شده است. نتایجی که از این پژوهش به دست آمده: - شیطان یک موجود موذی و وسوسه گر است که در صدد نفوذ به دل انسان است و خداوند سبحان در آیات الهی نیز به بعضی از صفات این موجود عصیانگر اشاره می کند، از آن جمله: رجیم، کفور، غم برانگیز، فتنه برانگیز و امر کنننده به فحشا و منکر... - مهمترین فلسفه آفرینش شیطان، آزمودن بندگان است چرا که شیطان با وسوسه هایش، انسان را بر سر دو راه قرار می دهد و باید خود انتخاب گر باشد. - سیاست شیطان، سیاست گام به گام است و به صورت تدریجی وارد می شود. - دام های شیطان بسیار زیاد است، اما مهمترین دام شیطان، غفلت از یاد خداست. - راههای مقابله در برابر شیطان، یقظه، تقوا و ذکر قلبی و زبانی است. - شیطان تنها بر مخلصان نمی تواند تسلطی پیدا کند. کلید واژه ها: تعامل، شیطان، انسان، تنوع، وسوسه. کلمات کلیدی: تعامل شیطان انسان تنوع وسوسه
  • تعداد رکورد ها : 314352