جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314352
نقش مادر در تربیت دینی فرزند
نویسنده:
سید قدیر حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با موضوع «نقش مادر در تربیت دینی فرزند» در هفت فصل تنظیم شده است: فصل اول به معنای لغوی و اصطلاحی تربیت، توضیح واژه های کلیدی تربیت، تربیت از منظر اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان، تربیت در قرآن و احادیث و نقش خانواده در تربیت پرداخته است. فصل دوم به نقش مادر در تربیت قبل از ازدواج اختصاص یافته است. در فصل سوم به تأثیرگذاری مادر در بُعد جسمی، روحی و روانی کودک بعد از تولد اشاره شده است. در فصل چهارم به نقش مادر و دیگر عوامل مؤثر در رشد فکری کودک پرداخته شده است. فصل پنجم، شیوه های مؤثّر در رشد عواطف و معنویت و نقش مادر در آموزش دینی کودک مورد بررسی قرار گرفته است. فصل ششم، عوامل آسیب زا در تربیت دینی فرزند را مورد بررسی قرار داده است. فصل هفتم، به جمع بندی و نتیجه گیری بحث پرداخته است.
پژوهشی در قساوت قلب، علل و آثار آن
نویسنده:
سیدمهدی مصطفوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق«پژوهشی درباره علل قساوت قلب و آثار آن» است و از چهار بخش تشکیل شده است: در فصل اول، به معنا شناسی واژه های«قلب» و«قساوت» پرداخته شده و واژگان قریب المعنی با آنها در قرآن و روایات بررسی شده است. در فصل دوم، عوامل زمینه ساز قساوت در قرآن و روایات مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. قرآن به این عوامل به عنوان زمینه ساز قساوت اشاره می کند: ا.ضلالت و گمراهی 2.پیمان شکنی 3.بهانه گیری و لجاجت نسبت به دستورات الهی 4. طول امل 5. زیادی گناه و لجاجت در شرک. عوامل قساوت از دیدگاه روایات بر شمرده شده، عبارتند از:1.ترک عبادت 2.غفلت 3. وسوسه های شیطانی 4. مال و ثروت فراوان 6. کثرت گناه 7. حرام خواری 8. مشغول شدن به ملاهی 9. شراب خواری 10. نگاه به فرد بخیل 11. همنشینی با پادشاهان و دنیا پرستان 12. خاک ریختن روی قبر نزدیکان 13. قصابی 14. آشامیدن خون. در فصل سوم، آثار شوم قساوت قلب مانند فصول گذشته از منظر قرآن و روایات مورد تحقیق قرار گرفته است. قرآن مجید موارد ذیل را به عنوان آثار و تبعات شوم گرفتاری به قساوت معرفی می کند. 1.عبرت نگرفتن 2. تحریف کلام الهی 3. القاء فتنه در قلب از سوی شیطان. 4. ناسازگاری با حق و دوری از آن. 5. عدم خشوع در برابر یاد خدا.6. فسق. آثار قساوت قلب از منظر روایات عبارتند از:1. دوری از خدا 2. مغضوب خدا واقع شدن 3. شقاوت 4. نفاق 5. محرومیت از امور خیر 6. عدم نزول رحمت الهی 7. عدم استجابت دعا 8. خشکی اشک چشم. در فصل چهارم، به راههای نورانی ساختن قلب، جلا دادن به آن و خلاصی آن از چنگال قساوت، از منظر قرآن و روایات، اشاره شده است. قرآن مهم ترین و اساسی ترین راه مقابله و درمان این بیماری را تسلیم شدن در مقابل خدا و همواره به یاد او بودن، معرفی می کند. و یاد خداوند شامل مصادیقی است که در این فصل به شرح آنها پرداخته شده است. راههای درمان قساوت قلب از منظر روایات که در این فصل آمده به دو بخش تقسیم شده است:الف.درمان ریشه ها. ب. درمان قساوت به وسیله رقت قلب که هر یک به بخش هایی تقسیم شده اند.
نقش توکل در کاهش استرس
نویسنده:
فاطمه علمدار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر، نقش توکل در کاهش استرس می باشد. بدون شک می توان گفت که اصلاح و سازندگی، زمینه ساز سعادت انسان در ابعاد گوناگون زندگی است. اگر انسان این اصلاح و سازندگی را در تمام مسائل به انجام برساند ولی از اصلاح درونی و نفس خویش غافل بماند از کمال و سعادت واقعی هیچ بهره ای نمی برد و در آینده ای نزدیک شاهد سقوط خویش در مسیر زندگی خواهد بود. امروزه در برخی از مکاتب روانشناسی این نکته مورد تأکید قرار گرفته است؛ که اگر انسان در سختی ها، رنج ها و مصائب احساس معنی کند، نه تنها هیچ اثر سوئی بر روح و لفظ او بر جای نمی ماند، بلکه در ارتقای روحی او نیز مؤثر واقع می شود. توجه به خدا از دل و قلب نشأت می گیرد، هر چند که بر زبان جاری نگردد. این ذکر قلبی نتایج و اثار روحی و روانی واقعی و عمیقی در درون انسان به جای می گذارد. از دیدگاه متعالی انسان، هیچ چیز به اندازه ی یاد خدا از ارزش و اعتبار برخوردار نیست. به جرأت می توان گفت؛ قسمت اعظمی از بیماری های روانی و رذایل اخلاقی که به طور کلی پست شمرده می شود و روح و روان را آلوده می کند همه ناشی از غفلت از یاد خدا و پرداختن به مسائل بی اهمیت و جزئی زندگی دنیوی است. بنابراین از جایی که نقش توکل در درمان بیماری های روانی بخصوص استرس که عامل اصلی بروز بسیاری از ناهنجاری های در این می باشد ضرورت این موضوع به اثبات می رسد. بنابراین ما بر آن شدیم تا به رابطه بین توکل و نقش آن در کاهش استرس بپردازیم. هدف اصلی که در این تحقیق دنبال می شود تشویق انسان به صبر و مداومت به ذکر خدا، استغفار و توبه است که باعث می شود از اندوه و اضطراب کاسته شده و انسان از امنیت و آرامش برخوردار شود. با عبادت انسان همواره به یاد خداست و در همه کارها به او توکل می کند. در این تحقیق از منابعی چون قرآن کریم، نهج البلاغه، دایره المعارف، چهل حدیث امام خمینی(ره)، بحارالانوار و منابع ارزشمند دیگری بهره برده ایم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
پژوهشی در نقش الگویی معصومان(ع) در تربیت انسان
نویسنده:
محبوبه یوسفی یگانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تربیت انسان از مسائل بسیار پیچیده و مهمی است که برای به ثمر رسیدن آن روش های گوناگونی از طرف دانشمندان علوم تربیتی ارائه شده است. در میان روش های مطرح شده در این عرصه، روش الگویی به دلیل مزایای بسیار، بهترین روش تربیت قلمداد می شود و مورد تأیید نصوص دینی به ویژه قرآن کریم است. بررسی این کتاب آسمانی و سنت رسیده از معصومان(ع)، افزون بر آنکه ما را با شیوه های اسوه پردازی در این دو منبع عظیم آشنا می سازد، نشانگر آن است که معصومان(ع) برترین اسوه های قابل تأسی اند که صفات برجسته انسانی در وجود مبارک ایشان به کمال خود رسیده است. ایشان علاوه بر اینکه در زمینه رشد معنوی نمونه هایی شایسته اند در عرصه شئون(مادی) زندگی نیز بهترین الگوی انسان به شمار می روند. لذا به جاست با عنایت به شرایط و مقتضیات عصر حضور و موقعیت خاص سیاسی و اجتماعی آن بزرگواران به سیره قولی و عملی شان توجهی دوباره کرد و بنا بر نیاز زمان و مطابق با فرهنگ و ادبیات معاصر کتب روایی، سیره و تاریخ را به صورت موضوعی و با زبانی ساده و روان باز نگری نموده، صحیح و سقیم احادیث و روایات رسیده تبیین شود تا افزون بر ایجاد جذابیت نسبت به مطالعه منابع و متون اسلامی برای خوانندگان بویژه جوانان دستیابی به سبک و شیوه های عملکرد پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت معظم ایشان(ع) سهل گردد. در این راستا، توجه به آسیب ها و دشواریها در زمینه تأسی از این اسوه هایی حسنه و پاسخگویی به سؤالات مطرح در اذهان پرسشگر نسل جوان جامعه نیز در تبیین نقش الگویی معصومان(ع)، ارزش خاص خود را داراست و موجب آگاهی هر چه بیشتر افراد با سیرة معصومان(ع) خواهد شد و نیک می دانیم که علم و آگاهی مقدمه عمل است، عملی که ثمرة آن هدایت بشر معاصر و نجات او از حیرت و سرگردانی و در یک کلمه«سعادت» اوست و هذا هو المطلوب.
گستره مسئولیت والدین در تربیت دینی کودک
نویسنده:
رقیه امامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق گسترده مسئولیت والدین در تربیت دینی کودک است که در آن به ذکر کلیاتی در مورد تربیت، عوامل موثر بررشد، مراحل سه گانه تربیت فرزند، نقش والدین در دوران رشدو شکوفایی کودک، روشها و ابزارهای تربیتی ومراقبت های بهداشتی کودک پرداخته شده است. هدف از نگارش این تحقیق، ارائه راهکارها، آموزش فنون صحیح در امر تربیت دینی کودک، آشنایی والدین با حقوق کودکان وپرورش کودکان سالم، باتقوا، مفید و با فرهنگ و ازبین رفتن ظلم و فساد وجنایات در خانواده و جوامع که نتیجه عدم تربیت صحیح فرزندان است. والدین باید بدانند که تربیت انتخاب رفتار وگفتار مناسب، ایجاد شرایط وعوامل لازم و کمک به متربی برای شکوفایی هماهنگ استعدادها درتمام ابعاد وجود درجهت هدف و کمال مطلوب است.اهمیت آن در تزکیه وتعلیم بشر است ضرورت آن در به فعلیت رساندن هماهنگ استعدادهای فطری و هدف از آن رسیدن به کمال وفضیلت های اخلاقی است. تربیت کودک در اصل باید از ده ها سال قبل از تولد او آغاز شود اما به دلیل برخی محدودیت های تربیتی این دوران والدین بایست درصدد رفع نواقص ارثی ، روحی و روانی خود باشند. بیشترین تاثیرپذیری تربیت فرزند در سنین کودکی است. والدین باید از عوامل موثربررشد فرزندآگاه شوند و به وظایفشان در دوران سیادت، تادیب، آموزش و وزارت فرزند و اصول آن به نحو احسن عمل کنند. دردوران رشدوشکوفایی کودک نقش مادراهمیت بیشتری داردوالدین بایدباویژگی های کودک،آداب ولادت فرزند آشنا شوند، نقش و فواید شیر مادر نادیده گرفته نشود. زمینه پذیرش وامنیت و عدالت کودک هم فراهم شود. محبت، شخصیت دادن، تشویق وتنبیه، الگوسازی، موعظه، انتقاد وترس درحد متعادل از ابزارهای مهم تربیتی کودکان هستند ، والدین به این مسائل بی توجهی نکنند، تکالیف آنان از سایر جهات پرورشی از قبیل اعتقادی و عبادی، عقلی و فکری، اجتماعی، اقتصادی، بازی و... نیز لازم الاجرا است. در زمینه انحرافات جنسی کودکان نیز مراقبت ها و پیش گیری هایی نظیر پرهیز از شوخی ها و نوازش ها و عادات ناپسند، برهنه نکردن کودکان درهنگام خواب و... حتمی است. والدین باید به توصیه های بهداشتی اسلام در زمینه تغذیه صحیح، پوشاک و مسکن ، واکسیناسیون، استحمام و ... در کودکان توجه کنند چرا که رعایت این مسائل در سلامت جسمی ور وانی آنان تاثیر فراوانی خواهد داشت. در این تحقیق بیشتر از کتب تربیتی، اخلاقی وحدیثی استفاده شده است و روش تحقیق کتابخانه ای وتوصیفی است وکلیدواژه های به کاربرده شده عبارتند از: مسئولیت، تربیت، کودک، تشویق، تنبیه، شخصیت، تغذیه و دین. کلمات کلیدی: مسئولیت تربیت کودک تشویق تنبیه شخصیت تغذیه دین
نقش دنیا در رشد و انحطاط اخلاقی انسان
نویسنده:
محمد انور غفاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش، نقش دنیا در رشد و انحطاط اخلاقی انسان را از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار داده است. برای روشن شدن این موضوع، فرضیه هایی که درباره دنیا به روش توصیفی و تحلیلی بیان شده، از دو منظر قرآن و حدیث مورد بررسی قرار گرفته و به مصادیق و کاربرد آن اشاره شده است. دنیا مزرعه ای است که بذر انسانیت در آن کاشته می شود و انسان می تواند به عنوان معبر و رسیدن به درجات بالای کمال انسانی و نزدیک شدن به حضرت مولا، از آن بهره بگیرد. دنیایی که بر اساس اعتبارات و اوهام در ذهن آدمی شکل می گیرد دنیایی است که از سرای زاد و توشه به سرای غفلت، غرور، حرص و طمع تغییر چهره می دهد؛ از این رو دنیای هر فرد، تصویری است که از دنیای خارج و زندگی خود دارد و دنیایش بر اساس همان نگرش، شکل می گیرد.
پیامد های دنیوی گناه از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
سید جمال عباس نقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق با موضوع «پیامدهای دنیوی گناه از منظر قرآن و روایات، از یک بخش (کلیات) و پنج فصل تشکیل شده است: در کلیات به بیان مسئله، اهمیت، ضرورت، انگیزه، سابقه، اهداف اصلی و فرعی، محدودیت ها و روش تحقیق پرداخته شده است. در فصل اول، واژه گناه و معنای لغوی و اصطلاحی آن، مفاهیم آن در آیات و روایات و اقسام گناه مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم از ریشه گناهان که باعث و زمینه ساز گناه می شوند بحث شده است. فصل سوم به پیامدهای فردی گناه (پیامدهای جسمی، ذهنی، روانی، معنوی و پیامدهای گناه بر شخصیت انسان) اختصاص دارد. فصل چهارم، پیامدهای اجتماعی گناه (در خانواده، جامعه، پیامدهای حکومتی و سیاسی گناه) را مورد بررسی قرار داده است. در فصل پنجم به روش های پیشگیری و درمان گناه اشاره شده است. کلمات کلیدی: گناه اقسام ریشه زمینه پیامد فردی جسمی ذهنی روانی مـعـنـوی شخصیّت خانواده جامعه حکومتی سیاسی پیشگیری درمان
نقش مدرسه در تربیت اخلاقی
نویسنده:
علی یاور مظفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با موضوع «نقش مدرسه در تربیت اخلاقی کودکان» در چهار فصل تدوین شده است: فصل اول با عنوان کلیات، به بیان مسئله، ضرورت و اهمیت تحقیق، بیان سؤال های اصلی و فرعی، اهداف، روش و سابقه تحقیق، تعریف مفاهیم، تعریف تربیت، اخلاق و مدرسه پرداخته است. فصل دوم، عوامل مؤثر در تربیت اخلاقی کودکان را بیان می کند، این عوامل عبارت اند از: 1. نقش والدین، وظایف و کیفیت تربیت آنان در زمینه تربیت اخلاقی کودکان. 2. نقش مدرسه در تربیت اخلاقی کودکان و توجه به ویژگی های فردی و اجتماعی آنان. فصل سوم، نقش های متعدد معلم و مربی را در تربیت اخلاقی کودکان مورد بررسی قرار داده است. فصل چهارم به نقش متون، محیط آموزشی و جوانب آن پرداخته و در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول، نقش متون آموزشی، محتوا، آسیب ها، برنامه ها و قصه ها را در تربیت اخلاقی کودکان مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم به بیان هر یک از محیط ها (خانه و مدرسه)، ایجاد فضای مناسب برای دوستی ها و فعالیت فرهنگی مدرسه، استفاده از روش های خوب تبلیغی در مدرسه و اهمیت فوق العاده آنان پرداخته است.
کرامت و عزت نفس
نویسنده:
طاهره باقری نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این مجموعه موضوع عزت نفس و کرامت در قرآن و سنت و آثار فردی و اجتماعی آن مورد پژوهش قرار گرفته است. در بخش نخست در مفهوم شناسی عزت نفس و کرامت به تحلیل آن در لغت و اصطلاح پرداخته شده است و سپس به اهمیت و جایگاه آن در قرآن، حدیث، فقه و قانون اساسی اشاره شده است و به سؤالاتی از قبیل رابطه بین عزت و کبر، رابطه ذلت و تواضع و نیز اینکه آیا انسان دارای دو نفس است یا نه؟ پاسخ داده می شود. در بخش دوم به شرح و تفصیل ارزش واقعی وجود انسان و اقسام عزت و کرامت با توجه به آیات و روایات پرداخته می شود. در بخش بعد عوامل مؤثر در عزت نفس از دوران کودکی تا بزرگسالی و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی با توجه به قرآن کریم و روایات معصومین ( ع) و نظر روانشناسان مختلف بیان گردیده است. آخرین بخش مجموعه که در واقع برای روشن تر شدن مفهوم عزت و کرامت ارائه شده است به موانع عزت و آثار ذلت پرداخته است. در نهایت از کل مجموعه می توان چنین نتیجه گرفت که اهیمت کرامت تا بدان جاست که وحی الهی با آیه«اقرا و ربک الاکرم» آغاز گردید و کرامت انسان در سرلوحه رسالت انبیاء قرار گرفت. در میان دو قسم کرامت، عزت و کرامت اکتسابی که با تلاش و کوشش انسان بدست می آید از ارزش بیشتری برخوردار است. از آثار مهم عزت در بعد فردی می توان به خردگرایی، استقلال رأی و اجتناب از گناه اشاره کرد و در بعد اجتماعی نیز جامعه مهدوی به عنوان یک جامعه عزت مدار با خصوصیات ویژه معرفی گردیده است و نیز به این مطلب اشاره می شود که عدم وجود عزت نفس چه آثار مخربی در زندگی فردی و اجتماعی انسان به دنبال دارد. واژگان کلیدی تحقیق نیز عبارتند از: واژه عزت نفس که به معنای قدرت، توانائی و شکست ناپذیری روح انسان است و واژه کرامت که به معنای سخاوت، شرافت و در نهایت به معنای عزت است. کلمات کلیدی: عزت نفس- کرامت
وظایف زوج بر زوجه
نویسنده:
ربابه رحیمی گزل آبادسفلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ازدواج یکی از سنت های اسلامی است که نسبت به آن سفارشات فراوانی در اسلام شده است به طوری که پیامبر گرامی اسلام ( ص) در این باره می فرمایند: هیچ بنایی در اسلام بنیانگذاری نشده است که نزد خداوند محبوبتر از ازدواج باشد. ازدواج روزی را زیاد می کند و خداوند همواره بشارت داده است که اگر بخاطر ترس از فقر ازدواج نمی کنید، نترسید چرا که خداوند روزی رسان است. همچنین ادامه نسل صالح نیز در ازدواج می باشد چرا که اگر هر یک از زوجین نسبت به وظایفی که دارند مقید باشند دیگر کانون گرم و صمیمی آنان تبدیل به جهنم سوزان نخواهد شد و فرزندان نیز در آسایش خواهند بود. مردان مسلمان نسبت به زنان وظایفی دارند که اگر وظایف متقابل رعایت شود زندگی بهشت است که می توان گفت اولین وظیفه ی مرد نسبت به زن اداء خواستگاری و انتخاب همسر مناسب می باشد که در آن بزرگان باید فقط در حد یک مشاوره و راهنمایی باشند و دختران و پسران را به هم تحمیل نکنند. چرا که دختر و پسر هستند که باید یک عمر با هم زندگی کنند. و بعد از اداء مراسم خواستگاری و قبول دو طرف نسبت به داشتن زندگی مشترک مرد باید برای زن مهریه ای را تعیین کند که در شأن زن باشد همچنین جهیزیه ای در حدشان هر دو طرف درست کرده تا بتوانند اول زندگیشان را با آن شروع کنند و بعد از آن جشن عروسی و ولیمه دهند و همگان را به طور آشکار در این مراسم دعوت کنند. مردان باید در محیط خانه نسبت به اهل و عیال خود خوش رفتار و خوش خلق باشند چرا که مرد خوش خلق نسبت به تمام دارائی های دنیا با ارزش است. اگر مردان به زنان بگویند من تو را دوست دارم این جمله هیچ گاه از کلبه قلب آنان خارج نخواهد شد ولی آزار و اذیت مردان زنان را زجر می دهد و آنان را از دنیا و زمان سیر می کند چرا که زنان موجودی ظریف و با احساس هستند و دارای روحی لطیف و پاک می باشند. احترام مردان به زنان و توهین نکردن به آنان، قداست و احترامی را برای مرد ایجاد می کند که زن همواره او را می پرستد. به او احترام می گذارد که اگر این گونه نباشد فرزندان از والدین بی احترامی و توهین را یاد می گیرند و سرلوحه ی زندگی خود قرار می دهند. بعضی زنان هستند که مردان را نه از روی عمد بلکه از روی رفتارهای زنانه شان آزار می دهند که اگر مرد صبر و بردباری را پیشه کند و او را با زبانی نرم و مهربانی و سعه ی صدر زن را هدایت کند، بهتر از هزاران حج است. همچنین مرد مسلمان نسبت به زنش باید مراقبت لازم را داشته باشند نه اینکه او را محدود کند بلکه نسبت به حجاب و عفت زن مراقبت لازم را داشته باشد. زن گلبوته ی عشق است پس نباید چون حیوانات با او برخورد کند چرا که هر زن توانایی خاصی دارد و باید به آن توجه شود و نباید او را با زور و کتک تربیت کرد چرا که زور جایگزین عشق و محبت نمی شود. همانطور که زنان در مقابل مردان باید آرایش داشته باشند مرد نیز باید نظافت و آرایش خویش را در مقابل زنان داشته باشند به طوری که پیامبران و ائمه اطهار نیز نظافت لازم را داشتند خضاب می کردند و خود را برای زنانشان می آراستند. برای زنان مردان چون تکیه گاهی محکم و استوار هستند و باید سعی کنند همواره در خانه و خانواده همراه باشند و مردان نسبت به زنان تمکین لازم را داشته باشند و آنان را نیز ارضاء نمایند. به طوری که امام صادق ( ع) می فرماید: از بی مروتی مرد است که هنگام خفتن، بی همسرش بماند، در صورتی که همسرش در آن شهر باشد. همه ما نیاز به نصیحت و پند دیگران داریم مردان نیز باید نسبت به زنانشان در کارهایشان پند و اندرز لازم را داشته باشند، بتوانند نیازهای اقتصادی و مخارج زندگی آنان را تأمین کنند و برای زنان حتی با خریدن یک شاخه گل احساس محبت خود را نشان دهند. چرا که مردان سرپرست زنان می باشند و جهت پرداخت هزینه و نفقه دقت لازم را داشته باشند و از بهانه جویی های بی مورد نسبت به زنان اجتناب کنند. اگر مرد و زن نسبت به هم تعاون و همکاری لازم را داشته باشند زندگی کانون مهر و محبت می شود و نسبت به کارهایی که زن به طور ناخوداگاهی غیر از میل مرد انجام می دهد نباید با زور عمل کرد بلکه عفو و گذشت نیز لازم است و همسران نسبت به هم مدارا داشته باشند تا این کانون گرم زندگی تبدیل به کلبه سوخته و باطل نشود.
  • تعداد رکورد ها : 314352