جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314352
واسطه های آفرینش: حقوق والدین بر فرزند
نویسنده:
سمیه فیروزه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این پایان نامه، حقوق والدین بر فرزند می باشد که شامل پنج بخش می باشد، بخش اول والدین در آیینه قرآن و عترت می باشد شامل دو فصل است در فصل اول آیات مربوط به والدین بیان شده و این که مهمترین مسأله پس از امر به توحید احسان به والدین است و این نشانگر عظمت مقام والدین است و نیز بیان شده که رابطه انسان با خدا مقدم بر رابطه انسان با والدین است چرا که پرستش ویژه خداست. در فصل دوم احادیث معتبر و متعدد از کلام پیامبر و اهل بیت ایشان در رابطه با حقوق والدین بیان شده است. بخش دوم حقوق اخلاقی والدین می باشد شامل سه فصل است. در فصل اول به حقوق کلامی والدین پرداخته شده، در آنجا بیان شده که فرزندان باید با والدین خود با نرمی و احترام سخن بگویند و آنها را به نام نخوانند و لحن و آهنگ کلام آنها باید آرام و پایین تر از والدین باشد. در فصل دوم حقوق غیرکلامی والدین است به مباحثی از این قبیل پرداخته شده: نهایت تواضع و احترام و ادب در برابر والدین، میزان اطاعت از والدین که جز در واجبات عینیه و محرّمات الهیّه و مواردی که اطاعت از ایشان موجب عُسر و حرج به او گردد واجب است، محبت به پدر و مادر که نگاه محبت آمیز و بوسه از مصادیق آن می باشد، احسان به والدین که از اصول نفسانی است و در ادامه به آثار دنیوی نیکی به والدین که شامل: 1- طول عمر و وسعت رزق، 2- دعای مستجاب، 3- رفتار نیکوی فرزندان، 4- محبت در خویشان می باشد و آثار اخروی آن که شامل: 1- سبب آمرزش گناهان، 2- آسانی حساب روز قیامت می باشد، پرداخته شده است. در فصل سوم به حقوق والدین در دوران پیری و پس از مرگ پرداخته شده آیات و روایاتی که بیانگر این مطلب است که تکریم و تجلیل پیران، تکریم و تجلیل خداوند است همچنین به دلیل بی توجهی به والدین سالمند در دنیای صنعتی به ارائه چند راهکار به فرزندان پرداخته شده است. و در ادامه به حقوق والدین بعد از مرگ که عبارتند از: الف- زیارت مزار والدین، ب- اعمال نیک به نیت پدر و مادر، ج- پرداخت بدهی، د- به یاد آنها بودن اشاره شده است. بخش سوم حقوق فقهی والدین است شامل دو فصل است در فصل اول حقوق عبادی والدین است که در اینجا به مسائلی از این قبیل پرداخته شده: نماز و روزه قضاء پدر بر پسر بزرگتر واجب است، حج: با توجه به شرایطی بر عهده ی فرزند است که به نیابت از طرف والدین حج نماید، جهاد: تا زمانی که جهاد جنبه ی وجوب عینی پیدا نکند بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهم تر است. و کارهای مستحبی: که در این مورد رضایت والدین باید لحاظ گردد. در فصل دوم به حقوق غیرعبادی والدین پرداخته شده که شامل: حق نفقه، حق حضانت، حق ولایت، معافیت از قصاص و حق ارث می باشد. در بحث از نفقه بیان شده که نفقه پدر و مادر در صورت نیاز بر عهده ی فرزند است اگر تمکن داشته باشد چه پسر باشد چه دختر. در بحث حضانت بیان شده که حضانت دختر تا 7 سالگی و پسر تا 2 سالگی از آن مادر است و حضانت پسر پس از 2 سالگی و دختر پس از 7 سالگی از آن پدر است. در بحث ولایت اشاره شده که پدر ولی قهری کودک تا زمان بلوغ است و در ادامه بیان شده که پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود و در بحث ارث بیان شده که والدین به عنوان نَسب فرزند بر اساس شرایطی ارث می برند. بخش چهارم حقوق ویژه مادر است شامل دو فصل می باشد. در فصل اول اولویت حق مادر و زحماتی که در پرورش فرزندان کشیده بیان می شود و اینکه در تعارض امر و نهی والدین باید جانب مادر را گرفت ولی اطاعت شوهر مقدم بر اطاعت مادر است. در فصل دوم به اهمیت شیر مادر و تأثیر آن در جسم و روح نوزاد و مزایای خوراکی، بهداشتی، کاربردی و عاطفی آن ذکر شده است و در ادامه چند دستور حقوقی دوران شیرخوارگی بیان شده است. بخش پنجم عقوق والدین است شامل دو فصل می باشد. در فصل اول بیان شده که عاق به معنای آزار دهنده ی پدر و مادر است و کمترین عقوق گفتن واژه ی اف می باشد اشاره شده که مصداق های عاق شدن: 1- نگاه خشم آلود، 2- اندوهگین ساختن پدر و مادر، 3- زدن پدر و مادر، 4- کشتن پدر و مادر، می باشد. در فصل دوم: آثار بدی به والدین بیان شده که عبارتند از: 1- کیفر زودرس، 2- ذلت و خواری، 3- سختی جان کندن، 4- قطع نسل، 5- خداوند آزار دهنده ی پدر و مادر را لعنت کرده است و در ادامه به این مطلب اشاره شده که منشأ بسیاری از عقوق خود والدین هستند که به دلیل جهل و نادانی و یا غفلت از شیوه های صحیح تربیت موجبات عقوق فرزندان را فراهم می آورند که در این مورد به ارائه چند راهکار به والدین پرداخته شده.
پژوهشی در اخلاق اسلامی
نویسنده:
اکرم آگاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
«اخلاق» ملکه ی نفسانی است که کار به آسانی از آن صادر می شود و « علم اخلاق» علمی است که دستورالعمل های کلی برای زیستن مقدس را مورد بحث قرار می دهد. مطالعه درباره ی اخلاق اسلامی، « علم اخلاق اسلامی» نامیده می شود. مکتب اخلاقی اسلام، اخلاق را « مطلق» و رفتار را « نسبی» می داند. مکاتب اخلاقی غیراسلامی، مانند « کلبی، رواقی و سعادت و کمال» نظرات متفاوتی پیرامون مسائل اخلاقی ابراز نموده اند که مکتب اسلام، تمام نظریات آنان را رد کرده و نظر برتر را که برگرفته از قرآن وسنت است، به عنوان راه اصلی رسیدن به کمال که همان قرب الهی است، بیان می نماید. این مکتب، ویژگی های انسان ( خلقت، فطرت، خلیفه اللّهی، علم الاسماء، مسجود فرشتگان ، امانت دار الهی) را بیان می کند و در ادامه به بررسی ابعاد وجودی انسان ( دنیوی و باطنی) پرداخته ، بعد دوم را دارای درجاتی می داند: 1- رحمانی، که دعوت به سعادت می کند. (فضایل) 2- شیطانی، که دعوت به شقاوت می کند . ( رذایل) فضایل اخلاقی مطرح شده در این رساله، شامل تقوا، اخلاص، صبر، توکل، توبه و رذایل اخلاقی شامل تکبّر، حسد، عجب، ریا و غیبت می باشد و به خاطر اهمیت شناخت رذایل، این مجموعه، فصلی را به گناه شناسی اختصاص داده است. از آنجا که تهذیب نفس، تنها راه سعادت انسان به شمار می آید، این رساله جلوه های مختلف نفس و راهکارهایی برای تهذیب نفس را با عنوان « مرابطه » به طور مبسوط مورد بحث قرار داده است. یکی از روابط مهم هر فرد رابطه ی اجتماعی او است، لذا در این مجموعه به مواردی که روابط اجتماعی هر فرد را پوشش می دهد، پرداخته شده است: - در نظام خانوادگی اسلام، بر احترام متقابل زوجین و سایر افراد خانواده ، سفارش شده است؛ - در اجتماع نیز افراد در مقابل یکدیگر حقوقی دارند که از منظر اخلاق رعایت آن ضروری است؛ - در نظام اخلاقی اسلام، علاقه ی جنسی میان زن وشوهر نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد، بلکه جزء خلق و خوی انبیاء است؛ - در محیط علم ودانش ، دانشجو و استاد، اخلاق و رفتاری متقابل نسبت به یکدیگر دارند؛ - هر پروژه ای که بخواهد به موفقیت برسد، نیاز به یک مدیر دقیق و منظم دارد و شیوه ی خاصی از رهبری مبتنی بر اخلاق اسلامی( ایمان، توکل، سعه ی صدر و...) مدیریت اسلامی است؛ - و از آنجا که پزشکان، امانت دار بیماران هستند و حرفه ی پزشکی با سوگندنامه های اخلاقی تطابق دارد؛ لذا تحقیق حاضر به مجموعه ای از حقوق و وظایف فوق الذکر ، تا حدتوان پرداخته است. واژگان کلیدی این رساله عبارتند از: اخلاق، اسلام، فضیلت، رذیلت، سعادت، کمال و نفس.
پیام های زندگانی حضرت ایوب(ع) برای نسل امروز
نویسنده:
اعظم سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی حاضر « پیام های زندگانی حضرت ایوب ( علیه السلام) برای نسل امروز» است. حضرت ایوب ( علیه السلام) فرزند أموص بن رازح عیص ابن اسحاق بن ابراهیم ( علیه السلام) و مادرش دختر لوط ( علیه السلام) بود و در سرزمین جابیه که ده ایست میان رمله و دمشق متولد شد. وی از سلسله پیامبران ابراهیمی است که مردم را به شریعت ابراهیم و توحید دعوت می نمود. و به جهت ویژگی و صفت بارز « صبر» مشهور گشته است. سرگذشت این پیامبر بزرگ پر از نکات عبرت آموز برای جامعه ماست. که مهمترین هدف ما در این تحقیق توصیف این نکات و ترسیم الگویی تربیتی اخلاقی از آنها برای جامعه امروز است، ویژگی این اثر نسبت به تألیفات پیشین که بیشتر به نقل داستان پرداخته اند، طرح مسائل کاربردی و برداشت های صحیح از قصه است که عناوین: ایوب، صفات ممتاز، آزمون الهی او، فرا رسیدن گشایش، و نکات آموزنده داستان همچون فلسفه ابتلای صالحان، اهمیت صبر، الگوی همسر وفادار، رئوس مطالب را تشکیل می دهند. کلید واژگان: قصه قرآنی، ایوب پیامبر ( علیه السلام)، صبر، ابتلا، پیام تربیتی. کلمات کلیدی: قصه قرآنی ایوب پیامبر ( علیه السلام) صبر ابتلا پیام تربیتی.
چیستی گناه
عنوان :
نویسنده:
زینب امینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق، جستاری پیرامون چیستی گناه در قرآن و روایات شیعه است. گناه، جایگاه منحصر به فردی در عدم رشد و سقوط شخصیت انسانی دارد. تأثیر برخی گناهان در زندگی انسان به حدی است که گاهی یکبار ارتکاب آن می تواند فردی را از اوج انسانیت به حضیض حیوانیت پایین بیاورد. با توجه به قلمرو وسیعی که گناه در تمام شئونات زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد، ضرورت ارائه تحقیقی جامع و روشن در این باب مشخص می گردد. ضرورت پرداختن به این موضوع را از نگاه دیگری هم می توان بررسی کرد و آن اینکه: سعادت و آبروی جامعه و خانواده در گرو سلامت روحی افراد است. این افراد هستند که زیر بنای جامعه را تشکیل می دهند و از این رو شناخت گناه به نحو عام لازمه زندگی هر فرد از افراد جامعه است. جامعه ای که به دنبال سعادت است و می خواهد این سعادت را تحت فرمان عقل و اصول معین بین افراد پیاده کند، باید به نحو ویژه ای به گناه و بررسی آثار سوء آن در جامعه و راه های پیشگیری از شیوع آن در بین افراد، توجه داشته باشد. رسیدن به تعریف صحیح از گناه، بررسی آثار گناه در زندگی دنیوی و اخروی انسان، یافتن راه کارهای عملی برای نجات از بند گناه و دوری کردن از آن و نیز شناخت عوامل و زمینه های ایجاد گناه از اهداف این تحقیق به شمار می روند. به منظور رسیدن به این هدف، ابتدا به بررسی معنای گناه، واژه شناسی گناه در قرآن و روایات و انواع تقسیم بندی گناه در قرآن و احادیث پرداخته ایم. سپس به ریشه های گناه عوامل گناه و زمینه های گناه اشاره گردیده است و زمینه هایی چون: زمینه های خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، روانی، اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به مسئله ملازمه بین گناه و آثار تکوینی آن پرداخته شده و سپس سعی در اثبات این مدعا شده است. همچنین به برخی از آثار سوء گناه در زندگی انسان همانند: دوری از رحمت خداوند، نزول بلایا، از بین رفتن نعمت ها و ... اشاره شده است. در پایان، به انگیزه های ترک گناه و اهرم های بازدارنده از گناه اشاره شده که با به کار بستن آنها راه بازگشت به سوی خدای مهربان و بخشنده هموار شده و انسان به سر منزل مقصود خواهد رسید. در این رساله سعی بر این بوده است که با توجه و تحقیق در آیات کلام خدا و روایات ائمه(ع) بزرگوار دین از منابعی چون بحارالانوار، اصول کافی، میزان الحکمه و تحف العقول بهره گرفته شود. با توجه به تحقیقات انجام گرفته و مباحث مطرح شده در این تحقیق، روشن میگردد که انسان به علت شرایط خاصی که زندگی در این دنیا بر او تحمیل میکند ناخواسته در معرض ارتکاب به گناه و لغزش از مسیر حق و ثواب قرار دارد. این اجبار گاهی ممکن است از جانب محیط تربیتی او، ( خانواده و اجتماع)، بر او تحمیل گردد و یا حتی جبر طبیعت، ( وراثت)، او را در معرض این مسیر قرار دهد. با توجه به این و با توجه به عواقب و اثرات سوئی که گناه میتواند بر سرنوشت انسان داشته باشد، هر کس باید پس از شناخت این عوامل و زمینه های ابتلا به گناه، در مواجهه با آن، به کمک عقل و همچنین تعلیمات دینی و مذهبی، خود را از ارتکاب به آن به دور نگه دارد. کلیدواژه های این اثر عبارتند از: گناه، گناه کبیره و صغیره، اثر وضعی، اثر تشریعی، انذار و تبشیر. کلمات کلیدی: گناه گناه کبیره و صغیره اثر وضعی اثر تشریعی انذار و تبشیر
 ‎گناه مانع معرفت
نویسنده:
فرانک بهمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از اساسی ترین موضوعات مورد بحث مجامع علمی جهان معاصر چگونگی کسب معرفت می باشد. دغدغة بشر امروزی این است که به اصیل ترین و ناب ترین معارف دست یابد تا بتواند تیشه بر ریشة جهالتها و اسارتهای ناشی از آن بزند و خود را از پنجة ناتوانی ها برهاند. قرآن نیز به عنوان پیام آوری واقع بین و حقیقت گرا بر این مطلب بسیار تأکید نموده است. اما این واقعیت قابل انکار نیست که دستیابی به معارف با مشکلات و موانع فراوانی همراه است که باید با شناخت ریشه های این مشکلات و موانع آنها را از میان برداشت. نفس و به تعبیر روانشناسان روان انسان مدرک ادراکات است. هنگامی که نفس از طریق علم حصولی به درک اشیا نائل می شود مراحل و مراتبی را طی می کند تا بتواند خلاقانه تصویری در خود ایجاد نماید. آنچه در این رساله مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته پیش فرض گرفتن گناه است به عنوان یکی از مهمترین اموری که بر این خلاقیت تأثیر می گذارد. برای تبیین این معنا در این رساله، پس از طرح مباحث مقدماتی در مورد شناخت، امکان و ارزش آن، اشاره به محدودیت علم بشر، تعریف لغوی و اصطلاحی گناه، اقسام و مراتب آن آورده شده و پس از آن شخصیت انسان و چگونگی تأثیر اعمال و اندیشه های گذشتة وی بر رفتارهای آینده توضیح داده شده است، تا خوانندة محترم دریابد که چگونه فکر گناه نیز انسان را از درک معارف دور می کند و در آخرین فصل کیفیت تأثیر گناه بر معرفت به نحو تفصیلی آورده شده است. گر چه نگارنده برای تدوین و نگارش رسالة حاضر، وقت زیادی صرف نموده و متحمل زحمات بسیاری شده است. باید اذعان کرد که راه تحقیق و جستجو در این موضوع بر پژوهندگان باز است و جا دارد که با تشویق و ارشاد عالمان و اندیشمندان، این راه تا رسیدن به شناختهای عمیق تر و دستیابی به راهبردهای علمی بیشتر دنبال شود.
پیامدهای تربیتی فعالیت اجتماعی زنان با تأکید بر متون اسلامی
نویسنده:
عبدالقادر نقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله در چهار فصل تنظیم گردیده و به فعالیت های اجتماعی زنان و پیامدهای تربیتی مثبت و منفی آن بر خود، خانواده (فرزند و شوهر) و جامعه پرداخته است. فصل اول: با عنوان «کلیات و مفاهیم» به بیان مسئله و تبیین مفهوم پیامدهای تربیتی فعالیت های اجتماعی زنان، بیان ضرورت و پیشینه تحقیق در این موضوع پرداخته است. فصل دوم: این فصل به مقام و منزلت انسانی زن از دیدگاه اسلام که همان مقام و منزلت متعالی و متعادل است و خداوند متعال آن را برای تمام انسان ها در نظر گرفته پرداخته است. مردان و زنان از یک گوهر و ذات، خلق شده اند، هم چنان که در کمال یابی و دریافت پاداش و کیفر اعمال یکسان اند. زن و مرد هرچند در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند و تفاوت های تکوینی که سبب تکامل و درک متقابل است در میان آنان وجود دارد؛ اما حقوقشان در بسیاری از موارد یکسان است. فصل سوم: تردیدی نیست که خانواده به عنوان اولین هسته مرکزی تشکیل دهنده جامعة بشری، نقش مهم و اساسی در رشد و اعتلای انسان دارد؛ از این رو در این فصل، ماهیت و ساختار خانواده، اهداف تشکیل خانواده و کارکردهای آن و مهم ترین نقش های زن در خانواده و آثار تربیتی آن، نظیر: تأمین نیازهای عاطفی همسر و فرزندان، ایجاد امنیت و شایستگی در کودکان و... بحث شده است. فصل چهارم: این قسمت از رساله به تحلیل و بررسی حوزه های مختلف فعالیت های اجتماعی زنان، تبیین رویکرد اندیشمندان و صاحب نظران جوامع اسلامی در دهه های اخیر، بیان آثار و فواید فعالیت های اجتماعی زنان از جمله: بهداشت خانواده، سلامت فرزندان و تأمین نیازهای اقتصادی و همچنین بیان پیامدها و تبعات فعالیت های اجتماعی زنان همچون: سست شدن کانون گرم خانواده، بالا رفتن سن ازدواج و باروری، نابه سامانی اجتماعی و... اختصاص دارد. در پایان نیز پس از نتیجه گیری، راهکارهایی برای علاقه مندان ارائه شده است.
نگرشی به موسیقی و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
الفت باباپورفرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موسیقی از لفظ موسیقیا از زبان یونانی گرفته شده است و در لغت به معنای صدای خوش با لحن دلنشین می باشد و نام مرغی است که آن را با ققنوس تطبیق زده اند و در واقع یکی از شاخه های علم ریاضی است که در آن از احوال نغمه ها از حیث تألیف و تفاخر و احوال زمان ها بحث می شود و در اصطلاح موسیقی همان غناست و فن ترکیب صداها به نحوی که به گوش خوشایند باشد و دارای اقسامی می باشد که عبارتند از : 1- محلی 2- ضربی 3- کلیسایی 4- مذهبی 5- دراماتیک 6- کلاسیک 7- سنتی 8- یکنواخت 9- معماری 10- نظامی 11- مجلسی 12- برنامه ای 13- تاریخی 14- تک صوتی 15- صوتی 16- چند صوتی 17- آوازی 18- نمایشی 19- الکترواکوستیک 20- الکترونیکی 21- تصادفی . و در یک نگاه دیگر به موسیقی هنری و طبیعی تقسیم می شود . موسیقی دارای تاریخچه مبهمی می باشد و بعضی آن را به زمان پیدایش انسان بر می گردانند و می گویند موسیقی جزء فطرت انسان ها می باشد و در تعریف غنا تعاریف مختلفی را بیان کرده اند که از آن جمله به این موارد می شود اشاره کرد : 1- ترجیع صوت 2- هر نوع آوازی که مناسب مجالس لهو و لعب است . 3- هر نوع آواز طرب انگیز 4- هر نوع صدای زیبا و نیکو 5- به معنای سرود و تصنیف و خوانندگی و ... . ادله های که برای تحریم غنا و موسیقی آورده شده دلایل قرآنی ، روایی ، عقل و اجماع می باشند . موسیقی سنتی که در واقع همان دستگاه های موسیقی است شامل 7 دستگاه می باشد که عبارتند از : 1- شور 2- نوا 3- همایون 4- سه گاه 5- چهارگاه 6- ماهور 7- راست پنجگاه و هر یک دارای نغمه ها و درآمدهای زیاد با ویژگی خاصی می باشند . آلات موسیقی و سازهای رایج موسیقی شامل شش دسته ی اصلی می باشد که عبارتنداز : 1- سازهای زهی 2- سازهای بادی چوبی 3- سازهای بادی برنجی 4- سازهای کوبه ای یا ضربی 5- سازهای شستی دار یا کلاویه ای 6- سازهای الکترونیکی . مهمترین سازهای معمول در ایران عبارتند از : کمانچه ، نی ، تار ، سه تار ، تمبک ، عود ، قانون هر یک دارای ویژگی خاص و برای منطقه ی خاصی می باشد . آثار و پیامدهای به طور کلی شامل موارد ذیل می باشد : 1- آثار موسیقی از منظر روانشناسی . 2- آثار موسیقی از منظر روانپزشکی . 3- آثار موسیقی از منظر فیزیولوژی 4- آثار دنیوی موسیقی از منظر احادیث و روایات 5- آثار اخروی موسیقی از منظر احادیث و روایات و دیگر آثار موسیقی . حال به صورت اشاره وار به زیر مجموعه هر یک از این آثار می پردازیم : از منظر روانشناسی شامل مواردی می باشد : 1- عامل سستی اراده 2- عامل رکود فکری 3- عامل افسردگی 4- عامل تضییع نیروی قضاوت 5- درهم شکننده ی عواطف 6- عامل سلب غیرت 7- اختلالات دماغی 8- عامل ضعف اعصاب . از منظر روانپزشکی شامل این موارد می باشد : 1- عامل مرض مانی 2- عامل مرض پارانویا 3- عامل جنون و دیوانگی 4- عامل مرض سیکلوتیمی . از منظر فیزیولوژی نیز شامل این موارد می باشد : 1- عامل کوتاهی عمر 2- اختلال در اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک 3- عامل خودکشی 4- عامل تضعیف حس شنوایی 5- تضییع حس باصره 6- ضربان و سکته قلبی 7- فشار خون . آثار دنیوی از منظر احادیث و روایات موارد زیادی می باشد . ما به چندین مورد اکتفا می کنیم که عبارتند از : 1- موسیقی علنی در آخر الزمان 2- بی تفاوت شدن به ناموس 3- فرمان خدا به پیامبر 4- مرگ ناگهانی 5- قبول نشدن دعا 6- سبب فقر و تهی دستی 7- عامل گمراهی 8- غنا و زنا 9- حکم شراب خواری و ... . آثار اخروی از منظر احادیث و روایات عبارتند از : 1- از آنچه شنیده شده پرسیده می شود 2- باروی سیاه محشور می شود 3- نظر رحمت به او نمی فرماید 4- در قیامت در گوش او سرب می ریزند 5- محروم از خوانندگان بهشتی 6- به صورت کر و کور و گنگ محشور می شود و ... .
چگونگی تربیت دینی و روش انتقال آن
نویسنده:
سمیه آدینه فردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق عوامل مؤثّر در تربیت دینی و روش های انتقال آن است که به مطالبی نظیر تعاریف لغوی و اصطلاحی شامل تربیت، دین و اخلاق، ارزش و اهمیت تربیت ضرورت تربیت دینی واخلاقی، هدف از تربیت، آغاز و اقسام تربیت، ارزش خانواده در تربیت ونقش آن در تربیت دینی و اخلاقی، عوامل موثر در تربیت که شامل عواملی چون: وراثت و محیط ودیگر عواملی نظیر افراد، جغرافیا، عوامل ماورای طبیعت، اراده، تغذیه، بازی، عادات و فقه. وروش های انتقال وآموزش در تربیت که شامل روش الگویی، نفوذ والدین ، برنامه های مذهبی، بیان مصالح و مفاسد، موعظه و نصیحت، داستانسرایی ، شعر، فیلم و تئاتر، دوست، محبت واحترام، تنبیه و تشویق می باشد. هدف از نگارش این تحقیق آگاهی از عوامل تربیت صحیح طبق معارف و دستورات دینی است. همچنین ارائه راهکارهای درست و منطقی جهت انتقال معارف وتعلیم وتربیت فرزندان جهت ریشه کن کردن تربیت های غلط می باشد. چرا که جامعه را افراد آن می سازند و افراد کسی جز فرزندان نیستند که اگر درست تربیت شوند پایه های تربیتی جامعه محکم تر شده است و جامعه ای مطلوب تشکیل می شود اشتباه اکثر مربیان این است که سعی دارند با قوانین ومقررات الحاقی جامعه را بسازند غافل از این که جامعه را باید از ریشه یعنی قبل از اینکه شکل گیرد ساخت یعنی همان تربیت فرد سال ها قبل از پایه عرصه گذاشتن. دراین تحقیق ازکتب تربیتی وروایی بیشتر استفاده شده ، روش تحقیق توصیفی بوده و کلید واژه ها عبارتنداز: تربیت، دین
نقش تربیتی استغفار در صحیفه سجادیه
نویسنده:
محمدحسین مبلغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با موضوع «نقش تربیتی استغفار در صحیفة سجادیه» به مفهوم شناسی و نسبت بین تربیت و استغفار، فرق بین توبه و استغفار و فرق بین عفو و مغفرت پرداخته است. فصل اول، استغفار در صحیفه سجادیه و پیوند آن با اوصاف الهی (غفاریت، غفوریت و...) را مورد بررسی قرار داده و در بحث اوقات استغفار به اوقاتی چون: ماه رمضان، عید فطر، عید قربان، روز عرفه، جمعه و وقت سحر که انسان را به مقام محمود می رساند، اشاره شده است. فصل دوم به حقیقت، هدف و علل استغفار پرداخته است. در فصل سوم، فوائد و آثار استغفار (سلامت جسم و روان و امان از عذاب الهی) مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم به آسیب شناسی استغفار و انواع آن (آسیب های درونی و بیرونی) اختصاص دارد.
وسواس، آفت ها و درمان ها
نویسنده:
الهه بازقندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با توجه به عنوان این رساله؛ « وسواس از دیدگاه اسلام و روان شناسی» در صدد ارائه ی شناخت بیماری وسواس، تحلیل آسیب ها و بیان راه درمان آن با استفاده از نظرات این دو دیدگاه هستیم. در این نوشتار سعی شده با انتخاب شیوه ی مقایسه ای ( تا حد امکان) به نقاط مشترک و مختلف اسلام و روا شناسان پیرامون مسأله ی وسواس اشاره شود. رساله ی حاضر در 3 بخش و با عناوین « شناخت وسوسه و وسواس»، « آسیب شناسی وسواس» و « راه های غلبه بر وسوسه و وسواس» تدوین شده است. وسواس بیماری روحی و رفتاری است که فرد را مجبور می کند برای کاهش اضطراب خود به تکرار تصورات ذهنی و کارها روی آورد که از نگاه اسلام و بر اساس روایات ائمه(علیهم السلام) علت اصلی آن، وسوسه ی شیطان ( در متن بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است) و از دید روان شناسان عوامل زیستی و ژنتیکی، تربیت خانودگی و محیط بر بروز آن مؤثر هستند. علائم وسواس در کودکان ( زیر 5 سال) و بزرگسالان مشابه هم است و در بین خانم ها و آقایان تقریباً به طور یکسان رواج دارد. از آسیب های وسواس به فرد می توان به عذاب وجدان، افسردگی، از بین رفتن اعتماد به نفس و مشکلات قلبی و استخوانی مختلفی اشاره کرد. همچنین در خانواده منجر به کم شدن عواطف در بین اعضا و ایجاد اختلاف بین زوجین و حتی جدایی آن ها می شود. به دلیل این که بیماران برای اعمال خود، توجیه دارند و رفتار دیگران در نظرشان باطل جلوه می کند، از اجتماع فاصله گرفته و منزوی می شوند. با رعایت تشریفات خاص به بدعت گذاری در دین، اسراف انرژی و اوقات ارزشمند عمرشان دچار می شوند که نه تنها بر گناهان خود می افزایند بلکه در قیامت به عذاب دردناک الهی گرفتار می شوند. اسلام برای درمان، از بیماران خواسته است ابتدا به مقابله با نفس و شیطان برخیزند سپس با یاد خداوند متعال و پناه بردن به او، با توبه و انجام اعمال صالح، گذشته ی خود را جبران نمایند. دو اصل مهم و مشترک بین دو دیدگاه: بی اعتنایی به افکار وسواسی و مواجهه ی فرد با هر چیزی که نسبت به آن هراس دارد، است. که البته روان شناسان علاوه بر شیوه های رفتاری از درمان دارویی و سایر روش ها نیز استفاده کرده اند، اما چون علت اصلی بیماری برای آن ها ناشناخته مانده و انسان را از زاویه ی محدود مادی، مورد بررسی قرار داده اند، نتوانسته اند درمان قطعی ارائه دهند، در حالی که اسلام در قرن ها پیش، علت و درمان قطعی آن را بیان نموده و نیازهای روحی افراد را از طریق دستورات قرآن و روایات ائمه(علیهم السلام) پاسخ داده است، پس نظر روان شناسان زمانی که در کنار دستورات اسلام مورد استفاده قرار گیرد، ثمر بخش خواهد بود. امید است که افراد با مطالعه ای این رساله به پیشگیری و درمان آن برآیند و با پیروی از آیین اسلام و سنت نبوی ریشه ی این آفت فردی و اجتماعی را از بیخ و بن برکنند.
  • تعداد رکورد ها : 314352