جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314353
ایمان در قرآن: مفهوم و گونه ها
نویسنده:
سید مجتبی رضوی طوسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متفکران مسلمان و مسیحی عموما" در موضوع ایمان نظریه پردازی کرده اند . برای دستیابی به حوزه معنایی ایمان باید مشخصه های اصلی مفهوم ایمان را به دست آورد که این شیوه در مورد کلیه مفاهیم انتزاعی کاربرد دارد . نظریه پردازی متالهان و متفکران مسیحی به دو حوزه نظریه های گزاره ای یا اراده گرا و نظریه های غیر گزاره ای قابل تقسیم است . این تقسیم بندی متناظر با مذاهب کاتولیک و پروتستان است . مشخصه هایی که می توان آن را به عموم این نظریه های نسبت داد عبارت است از خردپذیری ایمان ، تفاوت ایمان با علم و عقل ، حضور اراده در تحقق ایمان ، معرفت نبودن ایمان . همچنین عموم نظریه ها را می توان در جهت تبیین ایمان دینی ارزیابی نمود. در حوزه اسلامی مشخصه های برشمرده شده از اقرار زبانی و عمل ظاهری تا تصدیق قلبی و معرفت باطنی نوسان داشته است . خارج بودن عمل از حوزه مفهومی ایمان و تعبیر ایمان به دلبستگی درونی پسندیده ترین مشخصه های برشمرده شده در حوزه اندیشه اسلامی ارزیابی می گردد . متعلق ایمان جایگاه قابل توجهی در بحث ایمان دارد ولی ارتباطی به مفهوم ایمان ندارد. هرچند می تواند در گونه بندی ایمان موثر باشد . پذیرش گونه برای ایمان به معنی پذیرش زیستهای مومنانه متفاوت است که این تفاوت گاهی به تفاوت متعلقات ایمان و در مواردی به تفاوت خاستگاه و تعریف ایمان باز می گردد. در قرآن ایمان آوردن فرآیندی دوسویه معرفی شده است : عطای خداوند و اراده و پذیرش انسان در طول یکدیگر زمینه ایمان آوری را مهیا می سازند . مومن ، صاحب بینش ، آینده نگر و صاحب قلب پذیرا و ایمان آوردن او فعلی دلیل پذیر و عقل پسند است ، اما دلیل محور نیست . عمل صالح جزء ایمان به شمار نمی رود و گناهکاری مومن او را از دایره ایمان خارج نمی سازد . مومنین به توبه و تذکر و نو کردن ایمان خود ترغیب شده اند . تسلیم ، توکل ، اطمینانن و خشوع با ایمان قابل جمع هستند اما در مفهوم ایمان نمی گنجند . در آیات قرآنی توصیفی که ایمان ر مشخصا" امری فطری بنامد به چشم نمی خورد . معرفی قلب به عنوان جایگاه ایمان ( تصدیق قلبی ) ، مطلوبیت ایمان دینی ، تفاوت ایمان با علم و عقل ، پذیرفتن نقش اراده در ایمان از ویژگیهای مشترکی است که همسویی نظریه های ابراز شده در موضوع ایمان را با آموزه های قرآنی تایید می کند . قرآن متعلقات مختلفی برای ایمان برشمرده است اما نمی توان این متعلقات را جز در یک مورد ایمان به حق و ایمان به باطل ) گونه ساز دانست . شاید نزدیکترین رای به صواب این باشد که در قرآن گونه های مومنی کردن آمده است نه گکونه های ایمان . متعلق ایمان مطلوب قرآنی خداوند است و آنچه بر حضرت محمد (ص) نازل شده است . بررسی ویژگیهای مومن مطلوب قرآنی بیانگر این حقیقت است که قرآن در صدد ارائه الگویی موفق برای انسان، در صحنه زندگی دنیایی است .
 الحاکم الجشمی مفسراً
نویسنده:
علی عبدالله علی الثلایا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این بحث در مورد حاکم جشمی شامل پنج فصل می باشد و در هر فصلی مبحثهایی است پس در فصل اول به زندگیش پرداختم پس به ترجمه ها و نسبها و به مسافرتهای بین کشورش اشاره کردم و به رفتنش به یمن و شهادتش را در مکه مکرمه و جایگاه سیاسی و عقیدتیش را ذکر کردم و در مورد اساتید و شاگردانش صحبت کردم و آثارش از آنچه چاپ شده و یا چاپ نشده را با استفاده از بعضی منابع بیان کردیم. و اما فصل دوم پس به صورت کلی به کتاب(التهذیب فی التفسیر) پرداختم و در مورد نسخه و ارزشش و روش حاکم در ترتیب تفسیرش صحبت کردم. و اما فصل سوم و آن روش تفسیر است و در آن مباحثی است شامل: مبحثی در مفردات و مبحث دوم روش بیانی است سپس روشش را در استفاده از قرآن در تفسیرش بیان کردم، و همچنین از اخبار روایت شده از رسول الله(ص) سپس روش عقلیش را در مبحث سوم بیان کردم پس در مورد معتزله و اهمیت عقل و بعضی اعتقاداتش صحبت کردم و استفاده حاکم از عقل در تفسیر آیات قرآنی را همراه بعضی مثالها بیان کردم. و دربحث چهارم به روش بیانی و بخصوص به نظم و ارتباط بین آیات اینکه چگونه معنی از میان آیات قرآنی و ارتباط بعضی آیات به همدیگر پرداختم. و اما فصل علوم قرآن پس آن فصل چهارم است پس در آن مبحثی برای اسامی قرآن قرار داده ام بعد از آن نزولش پس در مورد انواع نزول که آیا یک مرتبه و یا تدریجی است صحبت کردم و نظر حاکم را در مورد آن بیان کردم و همانا قرآن یک مرتبه به سوی آسمان دنیا فرود آمد. و بعد از آن بصورت تدریجی بر حسب اقتضای زمان بر رسول خدا(ص) نازل شده است، و در مبحث سوم به حفظ و نگهداری قرآن از تحریف پرداختم و رأی حاکم را که قرآن حفظ شده از هر انحرافی و از هر تغییری در جایگاههای آیات است بیان کردم. و در مبحث چهارم محکم بودن و همانند بودن را ذکر کردم پس نظر حاکم را در وجود دو قسم در قرآن ذکر کردم و مثالهایی برای آیاتی که مفسران آنها را جزء متشابهات می بیند ذکر کردم. مثل آیاتی که از آنها برداشت می شود که آن اعضا رابرای خالق عزوجل اثبات می کند و به بحث اراده پریدم هنگامی که جبر از آن فهمیده شد و نظر و تفسیر حاکم برای همه مشخص شد. و در مبحث پنجم در مورد قرآن و نزولش و وحی و انواعش سخن گفتم و عصمت و پاکی وحی را ذکر کردم، افسانه غرانیق و آنچه در مورد آن گفته شده است، سپس جایگاه حاکم را از آن بیان کردم. و در مبحث ششم سخن در مورد نزول و دلایلش بود، پس مکی و مدنی را ذکر کردیم و روشش را در برخورد با اسباب نزول بیان کردیم، پس بیان کردیم که مفسرمان هنگامی که با نزول و اسبابش برخورد می کند در این راستا خیلی از مسایل کلامی و غیر آن وارد می کند اگر در آنجا قولی را دید که در مورد آیه و نزولش وارد می شود طوری که راضیش نمی کند که بعضی مثالها را بیان کردیم. و اما مبحث هفتم پس از قرایتها و صورتهایش می باشد پس روش حاکم و الگویش را در قبول این قرائت یا برتری آن بر غیرش بیان کردم، و بیان کردیم که خیلی از مسائل کلامی و تاریخی در این مبحثها می گنجد چرا که خواندن به بعضی از اشکال با مبانیش تضاد می یابد. و اما مبحث هشتم پس آن در مورد داستانهای قرآن کریم است و نظرش را در داستانهای قرآن بیان کرده ایم. و همانا این داستانها راست و بازگو کننده اتفاقاتی حقیقی و رویدادهای تاریخی می باشد و هدفها و آرزوهایی مثل اثبات و موعظه و اعجاز و شریعت در احکام و غیره دارد و نظرش را در تکرار این داستانها ذکر کردیم و بعضی افسانه هایی که در مورد بعضی داستانهای قرآن ایجاد شده صحبت کردیم از قبیل دو داستان هاروت و ماروت و داستان یوسف(ع) پس نظر مفسرمان در مورد این افسانه ها ورد آنها را بیان کردیم. و اما بحث نهم پس در مورد نسخ یا نابود کردن می باشد، و از نظر لغت و شرع معنایش را بیان کردیم. و از نسخ در دین اسلام و نسخ در قرآن و سنت صحبت کردیم و در مورد نسخ قرآن در مورد کتابهای قبل از آن و اینکه چه چیزی از آن نسخ شده است، و مثالهایی برای نسخ قرآن در قرآن و سنت ذکر کردیم و تفسیرحاکم را در مورد آیه نسخ مشخص کردیم. و اما فصل پنجم پس به دو مبحث پرداختیم: اول: پس به تأثیر حاکم بر مفسران قبل از او پرداختم، پس چگونگی تأثیر گذاشتنش را بیان کردیم اضافه بر بحثهایش در مورد مفسران قبل از خود، پس آیاتی که موافق با گذشته ما است بیان کردیم و مثالهایی برای آن ذکر نمودیم. دوم: و آن در مورد تأثیر حاکم در مورد مفسران بعد از خود و بخصوص زمخشری می باشد، پس مثالهایی از تفسیر الکشاف و التهذیب ذکر کردیم، و وجود موارد مشابه و همانند را بیان کردیم، و این موضوع را به بعضی عکسها از نسخه خطی ختم کردیم، پس لیستی از منابعی که از آن استفاده کردیم.
بازتاب انقلاب اسلامی بر انتفاضه فلسطین
نویسنده:
شریفیان مرتضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از نگارش این پایان نامه اثبات این است که انقلاب اسلامی ایران در مراحل متفاوت خود بر انتفاضه و حرکت اسلامی فلسطین اثر گذار بوده است و از طرفی هم اثرات اسلام بر دو مجموعه ایران و فلسطین ثابت شود . لذا سعی در پاسخ یابی به سوال آیا انقلاب اسلامی ایران در مراحل اولیه شکل گیری خود و سپس در اوج اقتدار خود بر روند شکل گیری مبارزات مردم فلسطین موثر بوده است یا خیر ؟ و ابعاد اثر گذاری انقلاب اسلامی ایران بر انتفاضه فلسطین چگونه می باشد ؟ را دارد . براساس فرضیه های تحقیق انقلاب اسلامی ایران با رهبری مقتدرانه امام خمینی (ره ) توانست به عنوان الگوی موفق در خاورمیانه عمل کند بطوریکه مردم فلسطین با بهره گیری از روش های مبارزاتی مدم ایران انتفاضه را تشکیل دادند و انقلاب اسلامی علاوه بر اثرگذاری مستقیم به فلسطین به صورت غیر مستقیم نیز اثر گذار بوده است . تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر پنچ فصل است . فصل اول از این تحقیق با در نظر گرفتن خاورمیانه به عنوان یک سیستم به بررسی آن می پردازد . بخش اول از این فصل به کلیات اختصاص دارد که خود دو مبحث را در بر دارد . مبحث اول به بررسی اصطلاح خاورمیانه و توضیح تئوری سیستمی می پردازد و مبحث دوم روابط متقابل کشورهای خاورمیانه را در چهار جوبهای خاص خود مورد بررسی قرار می دهد . بخش دوم دوران متفاوت خاورمیانه را با محوریت کانون آن بررسی می کند . فصل دوم این تحقیق در مورد انقلاب اسلامی ایران می باشد . این فصل نیز به مانند فصل اول دارای دو بخش بوده که بخش را کلیات با توضیحاتی درباره انقلاب از نظر اصطلاحی و لغعوی و مفهوم انقلاب اسلامی شامل می شود . بخش دوم شامل سه مبحث می باشد که هر کدام به ترتیب زمینه های پیدایش انقلاب اسلامی ایران ، ویژگیهای شکلی و محتوایی و اهداف و دستاوردها را مورد بررسی قرار می دهد . فصل سوم درباره جنبش سیاسی - اجتماعی مردم فلسطین یعنی انتفاضه می باشد در این فصل سعی بر این بوده تا با تقسیم مباحث به دو بخش ، در بخش اول کلیات جنبشهای اسلامی و به تبع آن حرکت اسلامی انتفاضه مورد بررسی قرار گیرد و در بخش دوم به صورت جزئی زمینه های پیدایش انتفاضه اول و دوم ، ساختار و ماهیت و اهداف و دستاوردها مورد بررسی قرار گیرند . فصل چهارم که نتیجه سه فصل پیشین می باشد بازتاب انقلاب اسلامی بر انتفاضه فلسطین است . فصل پنجم نیز سخن پایانی تحقیق و نتیجه گیری از مباحث مطرح شده و ارائه برخی راهکارها می باشد . براساس نتایج حاصل از تحقیق انقلاب اسلامی به شرط رهبری اسلامی و حمایت مردمی توانست به عنوان یکی از کانونهای موفق خاورمیانه در صحنه حاضر شود . انقلاب اسلامی ایران با برهم زدن کلیه معادلات سیستمی خاورمیانه اثبات کرد که اسلام به عنوان یک مکتب می تواند سازماندهی یک مجموعه موثر از غرب را تغییر داده و شرایط را تغییر دهد در این میان آنچه مهم است حرکت اسلامی فلسطین است که طی دوران مختلفی با بهره گیری از الگوی انقلاب اسلامی ایزران توانست به سهم خود ارتباط و اثرگذاری این دو نهضت را به اثبات برساند.
بازتاب داستان قرآنی یوسف (ع) بر اشعار مولوی،سعدی و حافظ
نویسنده:
عطا اله محجوب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه به طور کلی تأثیر داستان قرآنی یوسف (ع)، بر اشعار مولوی، سعدی و حافظ بررسی شده است. ترتیب پایان نامه موضوعی بوده و بر اساس فرازهای سوره ی یوسف در قرآن مرتب شده است. بدین ترتیب ابتدا آیه ی مربوطه و سپس ترجمه ی آیه و بعد از آن اشعار شعرا و توضیحاتی در مورد نحوه ی تفکر شاعران پیرامون موضوعات قرآنی و برداشتهای مختلف ایشان گرد آوری شده و سرانجام در مورد شیوه ی استفاده و تأثیر پذیری شاعر از مضامین قرآنی در هر موضوع به اختصار توضیح داده شده است. کلید واژه: داستان قرآنی یوسف، شعرِ مولوی،سعدی، حافظ، تطبیق موضوعی
ایمان وکفر درکلام اسلامی
نویسنده:
علی محمد ساجدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر شامل بخش های ذیل است: بخش اول: علم کلام، جایگاه بحث ایمان و کفر در آن، نگاهی به افکار و عقاید و نظرات خوارج و معتزله و روش میانه بخش دوم: حقیقت شرعی ایمان و بحث لغوی و معنوی ایمان بخش سوم: ادله متکلمین در خصوص حقیقت شرعی ایمان (خوارج، مرجئه و معتزله، اشاعره، کرامیه و امامیه) بخش چهارم: مراتب، محور و اصول ایمانبخش پنجم: توابع و ملحقات مبحث ایمان و کفر (تفاوت ایمان و اسلام، حقیقت کفر و انصراف از ایمان)
ایمان و کفر از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
نورالله قدرتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله در ‎۵ فصل تنظیم شده است. محقق در فصل اول کلیاتی درباره علم کلام آورده است. در فصل دوم شرح واژگان ایمان، اسلام، کفر، نفاق، فسق ... آورده شده است. در فصل سوم ایمان، کفر از دیدگاه متکلمان اسلامی (زیدیه، خوارج، نجدات، مرحبه، مجیدیه، یوسنیه،) مورد اشاره قرار گرفته است. محقق در فصل چهارم به نقد و تحلیل دیدگاه متکلمان پرداخته است. فصل پنجم به بررسی مرتکب کبیره یا ربطهء گناه کبیره یا ایمان و کفر می پردازد.
باور دینی در فلسفه وینگنشتاین
نویسنده:
عطیه زندیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ویتگنشتاین از فلاسفه صاحب نام قرن بیستم است که در تفکر فلسفی این قرن اثر پایداری از خود بر جای گذاشته است. او یکی از بنیان گذاران فلسفه تحلیلی است که توانست موضوع و محور اصلی فلسفه را به سمت بحث «زبان» سوق دهد. این تحول باعث شد سایر موضوعات نیز تحت الشعاع قرار گرفته و از منظر زبان مورد بررسی قرار گیرند. دین و باورهای دینی یکی از این موضوعاتی است که ویتگنشتاین با این نگرش جدید در هر دو فلسفه خود، مباحثی را در مورد آن مطرح کرد. در این نوشتار، طی سه بخش، آرای دینی او مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش اول که جنبه مقدماتی و تمهیدی دارد، برخی از مباحث اصلی فلسفه او که مرتبط با باور دینی در فلسفه اول و دوم ویتگنشتاین است، مطرح خواهد شد، بحث از تناظر زبان و جهان، نظریه تصویری معنا و تعیین حوزة بامعنایی و بی معنایی از جمله مباحث فلسفه اول اوست. معنا به عنوان کاربرد، بازیهای زبانی، صورتهای زندگی، باورهای بنیادین و گرامر نیز مباحث مرتبط با فلسفه دوم او را تشکیل می دهند. در ادامه بحث ، امکان وجود باور دینی از نظر او بررسی خواهد شد و بحثی پیرامون اینکه آیا او نسبت به دین خاصی تمایل نشان می دهد یا نه، پی گرفته خواهد شد. در بخش دوم آرای اخلاقی دینی ویتگنشتاین در فلسفه اول او مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در سه فصل مربوط به این بخش از ارزشهای استعلایی، امور رازآمیز و باورهای اخلاقی دینی که عمدتاً شامل بحث خدا و سعادت می شود ، سخن گفته خواهد شد. در بخش سوم، طی چهار فصل، ساختار کلی باورهای دینی در تطابق با فلسفه دوم او تعیین می گردد. اعمال و آیین های دینی مورد بررسی قرار می گیرد. با طبیعت باور دینی و ویژگیهای سلبی و ایجابی آن و همچنین با تفاوت میان فرد معتقد و غیر معتقد آشنا خواهیم شد. بحث الهیات و واقعیت از نظر ویتگنشتاین مورد بحث قرار خواهد گرفت و در نهایت بخشی از تأثیرات تفکر او بر متفکران دینی قرن بیستم مطرح خواهد گردید.
بحث المعرفه در فلسفه اسلامی و مقایسه نظریات فیلسوفان اسلامی با بعضی مکتبهای غربی
نویسنده:
حسین ابراهیمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر در ده فصل به رشته تحریر در آمده است .در فصل اول بخشهای مقدماتی شناخت تشکیل می دهد و در فصل دوم تعریف شناخت و نقد برسی تعریف های مخلف آمده است . فصل سوم راجع به امکان شناخت و تاریخچه و قائلین به عدم امکان شناخت است .در فصل چهارم و پنجم به ریشه های اصلی شناخت ( اقسام علم ) پرداخته است. در فصل ششم اقسام مفاهیم کلی یا معقولات اولی و ثانیه منطقی و فلسفی پرداخته شده است. در فصل هفتم گرایش پوز تو سم، منطقی و فلسفه تحلیل زبانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته شده است. در فصل هشتم دیدگاهای، عقلیون و فلاسفه در مورد اصطلاحات حسن یا عقل در تصورات و تصدیقات با یکدیگر مقایسه شده است. در فصل نهم به ابزار شناخت پرداخته شده است. در فصل دهم ارزش شناخت مورد بحث گذاشته شده است.
بازشناسی مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی شیعه با تاکید بر سیره و دیدگاه امیرالمومنین علی (ع)
نویسنده:
محمد رضا اخضریان کاشانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاهاطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی مفهوم عدالت در قالب یک نظام مرتبط اجتماعی و سیاسی در اندیشه سیاسی شیعه با تاکید بر سیره و دیدگاه امیر المومنین علی (ع) است لذا سعی در پاسخ یابی به سوالاتی چون مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی شیعه چیست ؟ ابعاد و انواع مختلف عدالت در اسلام کدام است و کدام یک در فرهنگ سیاسی قابل استفاده است ؟ کششهای اساسی شیعه در ارتباط با مفهوم عدالت در چه چارچوبهایی معنا دار می شود؟ علل اهتمام اسلام خصوصا" شیعه به مقوله عدالت چیست ؟ را دارد براساس فرضیه هاهی تحقیق عدالت از مفاهیم پایدار در اندیشه سیاسی است . اینکه عدالت انواع مختلفی دارد که هر نوع معنای متفاوتی عرضه می کند که برای تحقق مفهوم سیاسی آن باید آن را از دیگر حوزه ها متمایز ساخت . اینکه مفهوم عدالت میان دو اندیشه سیاسی شیعه و سنت مورد اختلاف بوده که این تفاوت نگرشها موجب تمایز انواع حکومتهای آنها شده است و عدالت در اندیشه شیعه مفهومی آرمانی است که شعار اساسی شیعه در طول تاریخ و مبنای مبارزات بوده است . اساسی ترین مفهوم مبنایی شیعه عدالت است و فلسفه تشکیل حکومت برای تحقق یا احیای عدالت بوده است تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر چهار فصل است فصل اول شامل مقدمات ، تاریخچه و کلیات است فصل دوم مفهوم عدالت از دیدگاه قرآن و سنت است که مفهوم عدل در قرآن ، اقسام عدالت درقرآن ، رابطه عدل و قسط ، رابطه عدل و ظلم ، رابطه عدل و مساوات ، رابطه عدل و انصاف و مفهوم عدل از دیدگاه معصومان (ع) بررسی می گردد فصل سوم مفهوم عدالت از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع) بررسی می گرد که شامل علی (ع) معیار عدل ، نمونه هایی از عدالت علی (ع) ، تعریف عدالت از دیدگاه علی (ع) ، رابطه عدل و ظلم از دیدگاه علی (ع) ، رابطه عدل و بخشش ، رابطه عدل و عقل ، رابطه عدل و حق از دیدگاه علی (ع) بررسی می گرد فصل چهارم مفهوم عدالت در فلسفه و فقه اسلامی را در دو بخش بررسی می کند . در فصل نخست عدالت در فلسفه اسلامی از دیدگاه فارابی ، عامری ، رازی ، ابن سینا و خواجه نصیر طوسی است و در بخش دوم گزیده ای در باب عدالت از دیدگاه فقهای شیعه است براساس نتایج حاصل از تحقیق آنچه در اسلام و به ویژه تشیع به عنوان عدالت مطرح می گرد ارتباط کاملا" مستقلی با مفهوم حق دارد و اگر بتوان نظامی از عدالت را طراحی کرد عدالت در راستای ایفای حقوق افراد معنا دار می گردد در بسیاری از آیات و روایات ، تلاش شارع بر این بوده که حق افراد به ایشان ظباز گردد و در ابعاد مختلف اقتصادی ، سیاسی ، حقوقی و قضایی حق محور انتخابها و بخشش ها قرار گیرد .
بخشی کوتاه پیرامون اسلام
نویسنده:
سید حسن رئیسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر تحت عنوان بخشی کوتاه پیرامون اسلام می باشد. عمده مطالب مطرح شده در این رساله پیرامون موضوعاتی چون: لزوم دین، زندگی ختمی مرتبت(ص)، نظریه اگوست کنت و تقسیمات سه گانه او، هدف انبیاء و... می باشد. که روش تحقیق رساله حاضر کتابخانه ای است و پژوهشگر از منابعی چون، فایده و لزوم دین(محمد تقی شریعتی)، امدادها ی رغبتی(شهید مطهری)، اسلام و قرآن(استاد راشد)، تاریخ ادیان(جان سان ترجمه علی اصغر حکمت) و... استفاده نموده است.
  • تعداد رکورد ها : 314353