جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314353
بنی امیه درنهج البلاغه
نویسنده:
محسن حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه شامل دو بخش است. بخش اول که با نام سیری تحلیلی در تاریخ بنی امیه از تکون تا سقوط است به چهار فصل به نامهای 1- از تکون بنی امیه تا ظهور اسلام ، 2- از ظهور اسلام تا فتح مکه ، 3- از فتح مکه تا خلافت عثمان و 4- از خلافت عثمان تا قتل وی تقسیم می شود. بخش دوم نیز شامل شناخت شخصیت و سیاست معاویه و مواضع امیر مؤمنان علی(ع) در برابر فتنه معاویه است.
بهداشت در اسلام
نویسنده:
محبوبه فاطمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بهداشت یعنی علم و هنر پیشگیری از بیماری ها ، افزایش طول عمر و افزایش سطح سلامتی در انسان . اگر تمام قوانین و دستورات اسلام را بررسی نماییم با این حقیقت روبرو خواهیم شد که دستورات اسلام منحصر به یک رشته از احتیاجات و خواسته های بشری نیست ، بلکه اسلام جنبه های روانی و جسمی ؛ هر دو را در نظر داشته و برنامه های مفصّل و دقیقی برای هر دو قسمت معیّن نموده است و این موضوع با مطالعه ی همه جانبه ی قرآن مجید و روایات پیامبر و ائمّه ی اطهار کاملاً روشن می شود که دین اسلام جامع همه ی جهات است . در قسمت اهمیّت سلامت جسم و دستورات بهداشتی ، می توان فصل بزرگی را در اسلام پیدا کرد که بعضی از آنها در این زمان عنوان « معجزه» پیدا کرده است . از آنجا که تا جسم ، توانا و سالم نباشد ؛ روح و عقل نمی تواند به درستی پیشرفت نماید و از طرفی ، ترقّی هر انسانی به وسیله ی عقل او می باشد ، باید دانست که سلامت بدن سهم به سزایی در عظمت انسان از جنبه های علمی و معنوی دارد ؛ بنابراین بهداشت اهمیّت فراوانی دارد و من به خاطر همین موضوع بهداشت در اسلام را انتخاب کردم . هدف هایی که در این رساله دنبال کردم ، برداشتن گامی جدید در جهت تبیین مفاهیم علمی از نظر اسلام و بالعکس ، ارائه ی مفهومی صحیح از واژه ی بهداشت در اسلام ، بررسی راههای گسترش و توسعه ی بهداشت در جامعه ، یافتن راهی برای بالا بردن سطح علمی افراد جامعه ، بیان جایگاه بهداشت در اسلام و نقش بهداشت در زندگی انسان ، فراگیری هرچه بیشتر نکات بهداشتی اسلام و پیاده کردن این نکات در زندگی شخصی خود و دیگران می باشد . نتایجی که از این رساله به دست می آید ، این است که : اسلام همانگونه که از هر نظر کامل است ، از نظر جنبه های بهداشتی نیز مکتبی غنی و نیرومند دارد و با ادلّه ی روایی و قرآنی ثابت می کند که نظافت جزء وظیفه ی عقلی و دینی هر فرد است و تمام دستورات الهی از حرام ، حلال ، مباح ، مکروه و مستحب ، همه براساس مصلحت و مفسده ی انسانهاست و برای حفظ سلامت انسانها وضع شده است . کسانی که در بهداشت خود دقّت می کنند و به احکام الهی عمل می کنند ، دارای قدرت بیشتری بوده ، خوب می اندیشند ، خوشرو، شاد و سرحال می باشند . روش من در تحقیق ، روش کتابخانه ای است و از منابع دست اوّل ، از قبیل : قرآن کریم ، وسائل الشیعه ، بحارالانوار ، اصول کافی و... و کتابهای علمی دیگر و کتابهای اخلاقی و تفسیری استفاده کردم . این رساله شامل پنج بخش می باشد : در بخش اوّل ، کلّیّات تحقیق آمده است . در بخش دوّم، بهداشت فردی است و مسائل مربوط به بهداشت اعضای بدن و بهداشت خوردن و آشامیدن بیان شده است . بخش سوم ، بهداشت در جامعه از منظر اسلام است و در آن به مسائلی پرداخته شده است که اسلام برای سلامت افراد جامعه به آنها سفارش کرده است . در بخش چهارم ، اسرار بهداشتی احکام است . فلسفه ی پزشکی برخی از احکام از جمله ، غسل ، وضو ، نماز و... بیان شده است و به این نکته ی بسیار مهمّ اشاره شده است که تمام احکام و دستورات الهی براساس مصلحت انسانهاست ، یعنی چیزی که حرام شده ، انجامش به انسان ضرر می رساند و فعلی که واجب است انجامش ، برای انسان و سلامتی وی بسیار مفید است . در بخش آخر، به رابطه ی قرآن کریم با بهداشت اشاره شده است و آیاتی از قرآن کریم را که در رابطه ی با بهداشت است ، بیان کردم تا بدین وسیله به این نکته ی مهمّ اطمینان پیدا کنیم که ، قرآن مجید کتابی است کامل برای هدایت انسانها ، جهت زندگی بهتر در دنیا و آخرت . واژگان کلیدی : بهداشت ، پاکیزگی ، صحّة، سالم ، سلامت ، طَهُور ....
بهشت و جهنم در قرآن
نویسنده:
صمد بهروز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش در سه فصل به بررسی بهشت و جهنم در آیات قرآن پرداخته است. در فصل اول با عنوان کلیات واژه های بهشت (جنت) و جهنم و دیگر نام های بهشت و جهنم را در قرآن بررسی کرده و به این سؤال پرداخته است که آیا بهشت و جهنم هم اکنون خلق شده است یا نه. فصل دوم به موضوع بهشت اختصاص دارد و در آن از اوصاف بهشت، ویژگی های کلی نعمت های بهشتی، اوصاف بهشتیان و نعمت ها و لذت های بهشتی بحث شده است. فصل سوم درباره جهنم است و در آن از اوصاف کلی جهنم، ویژگی های کلی مجازات های الهی و عذاب های جهنم، اوصاف جهنمیان و عذاب های جهنم سخن رفته است
بنیاد اندیشه سیاسی اسلام در قرآن
نویسنده:
سعید جلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اندیشه سیاسی مفهومی است که بیانگر یک نوع تفکر و اندیشه منسجم و دارای چارچوب درباره موضوع سیاست می باشد. این چارچوب و ساختار فکری منسجم،مولفه ها، اجراء و تعاریف خاص خود را دارد که چگونگی تعریف این مولفه ها و ربط آنها به یکدیگر، یک اندیشه سیاسی را به مثابه یک بنیاد خاص از سایر اندیشه ها متمایز می سازد. در بررسی و کالبد شکافی اندیشه های سیاسی پنج مولفه عمده را می توان برشمرد هستی شناسی معرفت شناسی، فرجام شناسی ، انسان شناسی و مولفه پنج مباحث مربوط به جامعه و دولت. فرضیه اصلی پژوهش که مورد آزمون قرار گرفته این است که: اسلام به مثابه یک اندیشه سیاسی برای تمامی موافه های این اندیشه و مفاهیم آن، تعریف ها، توضیف ها و تجویزهای خود را دارد که آن را به مثابه یک بنیان از سایر اندیشه های سیاسی متمایز می سازد. تبیین اندیشه سیاسی اسلام می تواند در چگونگی عمل پیروان آن تاثیر گذار باشد. از یک سو طرح اسلام در جهان به عنوان مبنای نظام حکومتی و از سوی دیگر بروز رفتارهای سیاسی به نام اسلام در گوشه و کنار جهان موجب شده است تا تبیین اندیشه سیاسی این دین نه تنها برای پیروان و بازیگران عمل سیایس آن بلکه برای پیروان سایر ادیان و دیدگاه ها نیز که تماشاگر این نوع از عمل سیاسی هستند قابل توجه باشد. قران درباره هر یک از مولفه های اندیشه سیاسی مباحثی را مطرح می نماید که به هر یک از این اجزا و پایه ها، قوام واستحکام منطقی می بخشد و در مجموع طرح کلی بحث از همگونی، توازن، انسجام منطقی و عدم تعارض بین بخش ها برخوردار می باشد.در هستی شناسی، سخن از عالم غیب و تاثیر آن بر عالم طبیعت (شهود) می آید و باور به حقیقت غیبت از ویژگی های معتقدین به این اندیشه قرار داده می باشد. بر این مبنا نیک فرجامی را آنکه کامل می داند که تمام مراحل هستی را شامل شود و این نه تنها نفی دنیا نیست بلکه تاکید بر نیک فرجامی در آن است. چرا که نیک فرجامی را برای تمام مراحل هستی از جمله دنیاا می خواهد. در بحث انسان شناس ی، مهمترین ویژگی این اندیشه این است که در کنار جایگاهی که برای انسان در ارتباط با طبیعت و سایر انسان ها قائل است رابطه ای برای انسان با پروردگار هستی ترسیم می کند و انسان را به عنوان جانشین پروردگار در زمین معرفتی می کند و قائل شدن به ربوبیت برای مبدا هستی در کنار قرار دادن وحی به عنوان مهم ترین منبع معرفتی برای انسان نشانگر آن است که اندیشه سیاسی نمی تواند خالی از راهنمایی و هدایت پروردگار هستی باشد و وحی و هدایت الهی باید مبنای عمل سیاسی باشد. نگاهی به پایه های اندیشه سیاسی اسلام نشان می دهد محوری مشترک مباحث آن را به یکدیگر مرتبط می سازد این محور مشترک موثر دانستن مبدا ربوبی در تمام مناسبات هستی است که حاقه های وصل این پایه ها به محور مبدا ربوبی دو عنصر (ایمان و عمل صالح) می باشد و این دو عنصر نیز مبتنی بر اراده و اختیار انسان می باشد. بر این چهار پایه و محور و حلقه های وصل است که سقف اندیشه سیاسی درباره مباحث جامعه و دولت معنی پیدا می نماید و چرایی تجویز هایی که در این باره صورت می گیرد روشن می شود. دولت و جامعه دو بستر مهم برای تحقق یک اندیشه در عمل می باشند. آنچه مبنای عمل است باید معطوف به هدایت الهی باشد. براین مبنا پذیرش انسان و اداره او برای قبول حکم خدا شرط لازم برای تحقق دولت و جامعه مورد نظر اندیشه سیاسی اسلام خواهد بود. پذیرش حکم خدا صرفا به معنی پذیرش افراد به عنوان عهده دارن حکم از جانب خداوند نمی باشد بلکه همراه آن پذیرش ساری . جاری شدن حکم خدا در تمام مناسبات فردی و اجتماعی نیز می باشد و پذیرش این مبنای نظری همراه با پذیرش چارچوب رفتاری نیز می باشد . به علاوه اینکه با توجه به سنن و قوانینی که بر هستی جاری است بر رفتار و عمل آثاری مترتب بود که این آثار متناسب با آن رفتار است. بر اعمال سوء و بر ایمان و عمل صالح که حکم خدا ست حیات مترتب خواهد بود. قرآن تاکید دارد آنچه مبنای عمل از سوی خداوند تعیین شده است چون از مبدا ربوبی و آفریدگار انسان وضع شده است منطق با فطرت استعداد و ظرفیت و توانایی انسان هاست از این رو این قوانین سازگارترین قوانین با ساختار و شاکله انسانی است.
بلوغ دختران و پسران از دیدگاه اسلام
نویسنده:
رقیه آل حبیب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بلوغ در لغت به معنی رسیدن و درک است و در اصطلاح رسیدن به حدی از رشد جسمی و جنسی است که باعث شده انسان از کودکی در آمده صاحب مسئولیت در نزد شرع و عرف گردد در آیات قرآن سن خاصی برای بلوغ ذکر نگردیده است و فقط به نشانه طبیعی آن اشاره و به صورت بلوغ حلم ، بلوغ نکاح ، بلوغ اشد مطرح گردید در روایات سن های مختلفی برای بلوغ مطرح گردیده است که نشان دهنده این است که بلوغ یک امر تکوینی و طبیعی می باشد. همچنین در قوانین موضوعه ایران و جهان نیز سن های متفاوتی برای بلوغ مطرح شده است . در پایان نامه حاضر سعی شده است که ثابت شود بلوغ یک امر تکوینی و طبیعی بوده و تعیین سن برای آن تنها جنبه اماره ای دارد و آنجا که شرط بلوغ سنی با حقوق دیگران ارتباط پیدا می کند، مثل معاملات و ... تبعیت از مقررات وضع شده از دیدگاه فقهی هیچ منعی ندارد و این از باب قرا دادن شرط است و خلاف شرع نیست و وفای به آن طبق مقررات خواهد بود
تأثیر اسلام و دین هندو در پیدایش آئین سیک
نویسنده:
محمد رضا میثمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مجموعه مقالات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی تاثیر اسلام و دین هندو در پیدایش آئین سیک روش پژوهش کتابخانه ای - طبقه بندی - تحلیل محتوایی- تدوین و گردآوری نتیجه کلی : رساله ی حاضر در پنج بخشی بررسی شده است. بخش اول به اثبات یگانگی خداوند و صفات خدا با توجه به آیات قرآن و نهج البلاغه و نیز پیرامون دلایل گسترش اسلام و هدف و چگونگی توسعه آن بررسی شده است. در بخش دوم به تاثیر تیموریان و متصوفین در گسترش اسلام پرداخته شده است. در هند صوفیان بیش از هر گوره دیگر عهده دار مسلمان کردن توده های هندو بودند. بخش سوم پیرامون مفاهیم بنیادی دین هندو و اصول اعتقادی آنها و همچنین تاثیر عقاید را مانوجا و شنکره در اصلاح دین هندو می باشد. بخش چهارم پیرامون اصلاح طلبان دین هندو و بررسی عقایدشان و دین جدید آنها بررسی شده است. مصلحین هندو همچون اکبرشاه راماندا کبیر و ... اصلاحاتی در دین هندو بوجود آورده بودند. نانک نیز یکی از مصلحین هندو بود که به تبلیغ خدای احد پرداخت و آن را حق نامید. وی آئین سیک را تاسیس کرد. و در بخش پایانی پیرامون «آئین سیک» تحقیق شده است. هدف این سبک پاک نمودن معتقدات دینی، دین هندو می باشد و مانند اسلام ، بت پرستی را محکوم کرد و بر یکتاپرستی تاکید کرد. نظام است نیز از دیدگاه سبکها مردود می باشد. نجات و رستگاری در معرفت خدا و جذب شدن در خداست.
بیعت از دیدگاه کلامی
نویسنده:
عبدالله حاجی صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله در چهار فصل تنظیم شده است . در فصل اول مطالبی کلی در رابطه با معنای بیعت، کاربرد آن در جامعه و تفاوت بیعت یا انتخاب و اینکه بیعت چگونه عقد و پیمانی است مطرح شده است . در فصل دوم ریشه تاریخی بیعت و سابقه آن در تاریخ اسلام مورد بررسی قرار می گیرد . در فصل سوم بیعت در عصر حضور پیامبر (ص) و ائمه مورد کاوش قرار گرفته است.در فصل چهارم به جایگاه بیعت در اعتقادات اسلام پرداخته شده است.
اخلاق اجتماعی پیامبر ( ص)
نویسنده:
هاجر محمدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق اخلاق اجتماعی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد که هدف از نگارش آن آشنایی جامعه مخصوصاً نسل جوان با پاره ای از صفات و اخلاق نیک پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در اجتماع می باشد. این تحقیق به روش اسنادی و توصیفی است که به توصیف اخلاق والای پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم) در اجتماع می پردازد و از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب استفاده شده است. این تحقیق در شش فصل به شرح زیر نگاشته شده است. فصل اول کلیات تحقیق می باشد که شامل : تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق ، ساختار و محدوده تحقیق و ... است. فصل دوم : در این فصل به شناخت علم اخلاق و تعاریف آن و شناخت فلسفه اخلاق می پردازیم . فصل سوم: در این فصل ادوار مختلف زندگی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) مورد بررسی قرار می گیرد. فصل چهارم: دراین فصل چندین نمونه از رفتار و اخلاق پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) در اجتماع آورده می شود. فصل پنجم: شخصیت و صفات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از دیدگاه دیگران که شامل امام علی ( علیه السلام) امام خمینی ( رحمه الله علیه) و دانشمندان غربی می باشد مورد بحث قرار می گیرد . فصل ششم: در پایان پنجاه حدیث اخلاقی از پیامبر گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم) وتجزیه و تحلیل مطالب و نتیجه گیری پایانی و منابع و مآخذ آورده می شود. در این تحقیق سعی بر این بوده که از منابع معتبر و دست اول مانند نهج البلاغه، تحف العقول، سنن النبی و ... استفاده شود وهمچنین از کلی گویی به دلیل احتمال به وجود آمدن ابهام خود داری شده است. نتیجه ای که می توان از این تحقیق گرفت این است که باتوجه به آشنایی با گوشه ای کوچک از اخلاق و رفتار پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم) در اجتماع و عرصه های مختلف سعی می کنیم تا حد توان ایشان را الگو قرار داده و خود را به شخصیت ممتاز ایشان نزدیک کرده تا جامعه ای با اخلاق ناب محمدی ( صلی الله علیه و آله و سلم) بسازیم. واژگان کلیدی: اخلاق، اجتماع ، پیامبر.
اخلاق فردی و اجتماعی پیامبران ( ع)
نویسنده:
زینب ابراهیم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مجموعه حاضر با نام « اخلاق فردی و اجتماعی پیامبران » با هدف کسب معارف اصلی دینی و فرهنگی و راه صحیح چگونه زیستن خصوصاً در برخوردبا ناهنجاریهای موجود درجامعه پی گیری شده است. جهت بالا بردن راندمان و بازدهی بهتر سعی شده است از کتب حدیثی معتبر مانند بحارالانوار، امالی شیخ صدوق، نهج البلاغه و اصول کافی ،.... و منابع مهم قرآن و فقه و تاریخ انبیاء و قصص قرآن استفاده گردیده و با پیوند قصص قرآن وآیات و روایات ، مجموعة نسبتاً خوبی در راستای شناخت پیامبران و رفتارهای آنان در برابر مسائل مختلف و مشکلات جامعه فراروی خوانندگان عزیز قرارگرفت و سعی شد بایک زبان و لحن فصیح بدون ازهر گونه کلمات غامضه و مشکله ای به صورت شیوا و ساده تنظیم گردد تا بهتر مورد بهره برداری قرار گیرد. و ازآنجایی که موضوع بحث همانطور که از نام آن معلوم است بسیار گسترده تر ازمتن موجود می باشد که می توان آن را به کلیه مباحث اخلاقی ، سیاسی اجتماعی ، فرهنگی بسط داد. امابجهت اینکه مجال سخن در یک مجموعه کوتاه درباره همه این مباحث وجود ندارد سعی شد فقط روابط اخلاقی بیشترمنظور گردد تا خوانندگان گرامی ذهن خود را متمرکز در یک موضوع ( یعنی اخلاق) نمایند وبدانند که در این دنیای وانفسا، با این همه فقر و بیچارگی و بدبختی و ظلم و ستم و جنگ و هجمه های همه جانبه و ثروتهای لجام گسیخته و قدرتهای بی سامان، چه باید بکنند؟ بداند که در عین ثروت و قدرت و مکنت می تواند در رده پائین ترین قشربندگان الهی زندگی نمایند بدون اینکه کمترین جفایی در حق دیگران بنمایند.
ابعاد فعالیتهای حضرت علی ( ع) در دوران خلفا
نویسنده:
زینب حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حضرت علی تنها مولود کعبه و پرورش یافته دامان پیامبر بود. او به گونه ای رشد یافته بود که آمادگی مکتبی لازم جهت راهنمایی امت بعد از پیامبر را داشته باشد. اما با وجود همه آمادگی ها و سفارش های پیامبر برای جانشینی حضرت علی بعضی دسیسه ها و توطئه ها باعث شد که امام از حق خود دور شده و جامعه مسیر انحرافی در پیش گیرد؛ به گونه ای که بعد از بیست و پنج سال که خلافت اسلام به جایگاه اصلی خود بازگشت آن چنان انحرافاتی در جامعه اسلامی ایجاد شده بود که وضعیت جامعه به روزی بازگشته بود که پیامبر مبعوث شده بود. با وجود آن که عده ای بی شرمانه حق را پایمال کردند و دست امام را از خلافت کوتاه کردند، اما ایشان هرگز از مسیر صحیح خود خارج نشد و جز راه حق نپوئید و باوجود ظلمی که خلفا در حق ایشان کردند که درواقع آغاز ظلم های بی شمار تاریخ علیه اهل بیت و معصومین بوده است، ایشان آن ها را از راهنمایی ها و ارشادهای خود محروم نکرد و هر جا لازم بود خلفا را راهنمایی می کرد که موارد بی شماری از این ارشادها در تاریخ ثبت است. امام علی کسی بود که اساس اسلام را درنظر می گرفت و هرگز راضی نبود برای رسیدن به خلافت، اسلام و مسلمین را قربانی کند. و حکومت بر مردم را فقط برای اجرای عدل و احکام اسلام می خواست و درغیر این صورت هرگز آرزوی حکومت بر مردم را نداشت. برای همین هم زمانی که مردم برای بیعت به در خانه ایشان هجوم آوردند از قبول حکومت امتناع می کرد و جز با اصرار فراوان مردم حکومت را نپذیرفت. حضرت زمانی که به خلافت رسید تا آن جا که می توانست تلاش کرد تا انحرافات و بدعت های جامعه را اصلاح کند و انقلابهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی برای اصلاح جامعه اسلامی انجام داد. حکومت عدل امام علی آغاز دشمنی ها و فتنه ها از سوی زیاده خواهان بود. به طوری که ایشان بیشتر مدت حکومت پنج ساله خود را در جنگ با ناکثین و قاسطین و مارقین بود. سرانجام حضرت علی بعد از جنگ با مارقین در شب بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم هجری به دست یکی از افراد مارقین به شهادت رسید. شخصیت والایی چون حضرت علی بالاتر از آن است که ابن ابی الحدید معتزلی یا احمدبن حنبل و یا جرج جرداق مسیحی او را تمجید کنند، پس همان بس که پیامبر اسلام خود در بیانات بی شماری به توصیف چهره واقعی و ذکر فضایل او پرداخته است. اما آنچه در این تحقیق سعی شده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد ، فعالیتهای مختلف سیاسی ، قضایی و علمی امام علی در دوران خلفای سه گانه و خط بطلان کشیدن بر این قضیه که امام در طول این مدت دوری از حکومت خانه نشین بودند و هیچ دخالتی در سرنوشت جامعه اسلامی و مسلمانان نداشتند . بلکه برعکس اثبات این موضوع که حکومت در طول این بیست و پنج سال از نظر علمی و سیاسی و قضایی دست نیاز به سوی امام دراز کرده بود ، به طوری که جملاتی مثل لولا علی لهلک عمر از جملات معروفی بود که در آن دوران بسیار شنیده می شد . به هر حال مهم آن است که در مدت بیست و پنج سال خلافت خلفای سه گانه ، مرجع و ملجأ واقعی مسلمانان وجود مقدس حضرت علی بود و روش و منش ایشان ، فصل الخطاب و معیار سنجش حق و باطل بود ، اگر چه ایشان ظاهراً بر مسند خلافت نبودند . لازم به ذکر است که نوع این تحقیق بنیادی بوده و مطالب به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است .
  • تعداد رکورد ها : 314353