جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314353
 انسان کامل از نگاه قرآن و روایات
نویسنده:
الهه الهی نیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پرداختن به موضوع انسان کامل از آن جهت مهم تلقی می شود، که هدف از خلقت انسان را بیان می کند. مقصد در این تحقیق این است که با توجّه به آیات و سخنان معصومین انسان بتواند در مسیر کمال گام نهد. شناخت سعادت و کمال مطلق انسان، بستگی به شناخت حقیقت او دارد که سبب شناخت خدای متعال و پیامبران الهی می شود؛ و نیز اثبات معاد و شناسایی فضیلت های اخلاقی ارتباط مستقیم با شناخت انسان دارد. اگر انسان خود را بشناسد، و ذات اقدس الهی را بهتر و آسان تر می شناسد و اسماء و صفات و افعال و آثار او را بهتر می فهمد و در نتیجه همیشه به یاد اوست. در این مسیر بهترین توشه راه ابدیت، علم صائب و عمل صالح است و بهترین راه عالم شدن خداشناسی است و نزدیک ترین طریق ناسی، خودشناسی است. انسان با هر کاری که انجام می دهد زمینه پیدایش ملکه ای از ملکات نفسانی را برای خود فراهم می کند قرآن کریم با شناساندن لغزشگاه های انسان مانند شهوت و غضب و یا وهم و خیال نقاط ضعف وجودی اش را به آگاهی او می رساند و از طرف دیگر چگونگی غلبه بر شیطان و تهذیب نفس را به او می آموزد و همچنین از یاد بردن مبدأ و معاد را ناشی از غفلت از خویش می داند. بنابراین انسانیّت انسان، پس از تعلیم قرآن پدید می آید و تعلیم معارف قرآنی است که به روح انسان شرافت وجودی می دهد. انسان با اختیار خود می تواند حیات الهی خود را شکوفا کند و انسانیّت خود را فعلیّت بخشد و تا مقام خلافت الهی و مظهریّت اسمای حسنای الهی پیش رود. از آن جا که تکامل و عظمت آدمی وابسته به امور مادی نیست، ترقیّات علمی نیز از همه جهات انسان را تکامل نمی بخشد. کمال واقعی انسان هنگامی است که خویشتن را از تنگنای غرور و شهوات و لذایذ جسمی بیرون کشد و گام هایی در راه انسانیت و بالا بردن سطح مشاعر خود بر دارد و با افکاری عالی تر و افقی وسیع تر آشنا گردد. باید نورانی شدن و رنگ خدایی پیدا کردن را بزرگ ترین و نهایی ترین هدف خویش قرار دهد، زیرا هر چه در این مسیر جلوتر رود به کمال خویش نزدیک تر می شود. در نیتجه انسان کامل، انسانی است که رشد تمام استعدادهای او هماهنگ باشد و همه ارزش های اخلاقی و انسانی او با هم رشد کند. حقیقت انسان کامل، همه حقایق را در خود گرد آورده است؛ او با این که از ماسوی الله است می تواند مقامات گوناگونی را در خود جای دهد و جامع صفات حقانی و الهی باشد. فقط خدا در نظر او بزرگ است و همه چیز و همه کس کوچک و ناچیزند و این در واقع از مهم ترین نشانه های تکامل در انسان است. او یک حقیقت است که تمام انبیاء و اولیای الهی جلوه آن حقیقت متعالی بوده و سرچشمه ی کمال همه آنان منبع نور محمدی ست. مستندات این تحقیق از قرآن کریم، تفاسیر مختلف، کتب معتبر اندیشمندان سیاسی، کتب شهید مطهری و.... حاصل شده است. این تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای، فیش برداری و همچنین مراجعه به اینترنت و سایت های مختلف، تدوین شده است. اصطلاحات کلیدی این تحقیق عبارتند از: شناخت، انسان کامل، خلیفه الله .
 انفاق از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای آن در جامعه
نویسنده:
رضوان رضوان جو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارم ، انفاق از دیدگاه قرآن ، سنت و آثار و پیامدهای آن در جامعه" می باشد. یکی از صفات بسیار پسندیده که در همه ی ادیان آسمانی و مکاتب اخلاقی مورد ستایش قرار گرفته جودو بخشش و انفاق مال به دیگران است، با توجه به اهمیت فراوانی که انفاق و احسان دارد، باعث رفاه و آسایش زندگی طبقه ی کم درآمد جامعه می شود و عامل مهم فقرو محرومیت زدایی است. هدف من دراین پژوهش روشن تر کردن ارزش و اهمیت انفاق بوده تا ثروتمندان جامعه به انجام وظایف و مسئولیت های خود تشویق گردند. مواردی که دراین پژوهش مورد بررسی قرار دادم؛ بیان مفهوم انفاق، اهمیت آن در پیشگاه خداوند متعال، ائمه اطهار(علیهم السلام) و بزرگان، ذکر اقسام انفاق که عبارتند از انفاق واجب، مستحب و حرام و هر یک به شاخه هایی تقسیم می شوند و همچنین شرایط قبولی ، عوامل بطلان، کیفیت انفاق و در فصول آخر مصارف ، آثار و موانع انفاق که هر یک از این مباحث خود به بخش هایی تقسیم می شوند. در این پژوهش از منابع متعدد اخلاقی استفاده شده از آن جمله از کتب : ناصر مکارم شیرازی ، محمد حسین طباطبائی، جعفر سبحانی ،امین الدین طبرسی، محمدتقی مجلسی ، غلامحسین رحیمی اصفهانی... نتیجه ای که از این پژوهش حاصل می شود این است که انفاق ، موجبات رفاه طبقه ی کم درآمد جامعه را فراهم می کند به علاوه موازنه ی اقتصادی را در جامعه به وجود می آورد، البته نباید فراموش کرد که انفاق باید با روش و شرایط صحیح آن انجام شود. واژه هایی که در این پژوهش آمده است؛ انفاق، صدقه، قرآن و سنت می باشد.
وضو از نگاه فقه القرآن شیعه
نویسنده:
محمد فاکر میبدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آیه وضو، یکی از آیات مطرح در حوزه فقه القرآنی است که به دلیل گستره وسیع فقهی، ادبی، تفسیری و قِرائی آن، همواره مورد توجه فقه پژوهان قرآنی بوده و هست؛ از سوی دیگر این آیه شریفه به لحاظ قلمرو فقهی از جامع ترین آیاتی است که طهارات ثلاث را مد نظر قرار داده، از روزگاران دیرین تا به امروز میان فرق اسلامی مورد بحث و گفت وگو بوده است؛ و هر کدام سعی نموده اند بر اساس مبانی فکری، عقیدتی و تفسیری، برداشت هایی از آیه داشته باشند که در این میان دیدگاه شیعه از برجستگی خاصی برخوردار است. نویسنده در این مقاله سعی نموده این آیه را تنها در موضوع وضو مورد بررسی قرار دهد و از دیدگاه فقه القرآن شیعه به تفسیر آن پرداخته است؛ همچنان که برای امکان داوری و وقوف بر برتری دیدگاه های شیعی، به دیدگاه های اهل سنت نیز اشاره نموده است.
پاسخ به چند پرسش درباره مهدی(حضرت مهدی ع )
نویسنده:
محمد ناصرالدین البانی,ماندنی مواساتیان
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
 انبیاء و روشهای رسالتی آنان در قرآن
نویسنده:
آزار گنجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه ویژگیهای پیامبران و خطوط کلی و روش دعوت آنان از دیدگاه قرآن بررسی شده است.مباحث آن بدین قرار است؛ کلیاتی درباره پیامبران،ویژگیهای مشترک انبیاء، اصول کلی در رسالت ودعوت انبیاء و روشهای دعوت انبیاء.
 انتظار منجی آخرالزمان و جامعه آرمانی از دیدگاه مکاتب و مذاهب مختلف
نویسنده:
الهه پور الشریعه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این رساله به نحوه و کیفیت برداشت و تلقی مذاهب و مکاتب و بزرگان جامعه شناسی غرب در قالب انتظار و جامعه آرمانی به طور مفصل پرداخته و تبیین شده است. مؤلف در این رساله، یکی از اصلی ترین آموزه ها و اشتراکات اکثر ادیان آسمانی و غیر الهی را بحث در قالب این موضوع می داند که، جهان پس از طی مراحل و دورانهای متمادی و گذار از عصر امپراطوری ها، فرعون و نمرود پرستی ها و گذر از قرون وسطی و حاکمیت خشک کلیسا و طی دوران رنسانس و رواج لائیسم و سکولاریسم و فجایع بسیار و آمریکای لاتین، فلسطین، و در بسیاری از زندانها و نقاط دیگر، همواره دنیا در انتظار موعودی به سر می برد که به این مسائل پایان دهد در حالیکه تمام ادیان الهی و برخی از ادیان غیر الهی، چون آئین زرتشت و هندو همواره چنین روزی را بشارت داده اند. علاوه بر اثبات مطلب فوق در رساله این موضوع در قالب جهانی شدن به عنوان یکی از مظاهر حکومت واحد جهانی مورد بحث قرار گرفته است. رساله از 5 فصل تشکیل شده است؛ شامل،کلیات، انتظار از دیدگاه اسلام، انتظار در قرآن، انتظار از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین(ع) انتظار از دیدگاه اهل سنت، انتظار از دیدگاه غرب؛ شامل، جهانی سازی، مسئله انتظار، غرب و احیای دین و دین و معنویات در چند ده اخیر و.... منابع مورد استفاده در این رساله عبارتند از: - آرمانشهر در اندیشه ایرانی(حجت الله اصیل) - یاد مهدی(محمد خادمی شیرازی) - پیامبر موعود در انجیل و تورات(محمد رسول دریایی) - جهانی سازی، پایان تاریخ مهدویت(حسن رحیم پور ازغدی) - مهدویت و مدینه فاضله(حسین مسعودی) و... .
مدل اجتماعی پایگاه ونقش زن مسلمان در جامعه اسلامی بر اساس دیدگاه حضرت امام خمینی رضی
نویسنده:
فاطمه صفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
فصل های ارایه شده دراین رساله عبارتند از: فصل اول: جهان بینی توحیدی و گستره تئوریک اسلام تعیین کننده مدل اجتماعی پایگاه ونقش زنان در جامعه اسلامی تجزیه و تحلیل یافته های فصل دوم: نقش سیاسی، اجتماعی زنان – حضور درانقلاب اسلامی ایران – نقش سیاسی، اجتماعی زنان در جامعه اسلامی (جمهوری اسلامی ایران) فصل سوم: نقش زنان (مادران) در تعلیم و تربیت و تهذیب کودکان فصل چهارم: نقش زنان در امور پشت جبهه و صحنه دفاع نظامی فصل پنجم: تشخص و منزلت زنان مسلمان در علم و فرهنگ با تأکید بر تربیت و تهذیب نفس. فصل ششم: نقش اقتصادی زنان مسلمان در جامعه اسلامی فصل هفتم: بررسی نوسانات مربوط به نقش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان قبل از انقلاب اسلامی (دوران پهلوی) و بعد از انقلاب اسلامی (جمهوری اسلامی ایران) فصل هشتم: رتبه بندی نقش ها و تحلیل آن فصل نهم: نقش بالاتر و پیشتاز بودن زنان مسلمان در صحنه های مختلف اجتماعی فصل دهم: تحقیق
 انبیاء، حق گرایی، مبارزه با ظلم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
هاجر عالی مارشک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
سر اینکه قرآن سیر ه انبیاء را مطرح می کند، آن است که آنان اگرچه از نظر مکان و زمان جدا هستند، ولی در حقیقت به هم متصل و پیوسته اند. بررسی سیره انبیاء این نقش را دارد که جامعه انسانی را به گذشته و آینده مستمر متصل می کند. خداوند آنچه را که در جهان هستی حق و ثابت و پابرجا می داند، همانا ذات خود و وحی و رسالت است. اینچنین نیست که در جهان تکوین گاهی حق حکومت کند وگاهی باطل، گاهی انبیاء زمام حکومت را بدست گیرند و گاهی طاغیان و ظالمان، بلکه نظام هستی همیشه بر روال حق می گردد باطلها مانند علفهای هرزی هستند که محکوم به ریشه کن شدن می باشند. حکمت الهی اقتضاء می کند که خداوند شناخت لازم را در اختیار همه انسانهای قرون و اعصار بگذارد، لذا خداوند باید انبیایی را مبعوث گرداند تا راه رشد و کمال را به انسانها نشان دهند. همه انبیاء دارای هداف مشتر ک بودند و مهمترین اهداف انبیاء، دعوت به توحید و معاد، تعلیم کتاب و حکمت، برقراری عدل و قسط، تقوا و تزکیه و نجات از جهل و نادانی، بت پرستی، خرافات و تبعیضات و استبداد بوده است. انبیاء دارای ویژگیهای صداقت در گفتار و عمل، خلوص نیت و تبلیغ رایگاه، حسن و خلق و برخورد صحیح، امانتداری، عدم ترس از غیر خدا، قاطعیت و سازش ناپذیری و پیروزی در آزمایشهای سخت و تبشیر و انذر بوده اند. انبیاء همچون دارای صفات صبوری و توکل و قضاوت و داوری و استضعاف و نیز مبدأ علوم و دانشها بوده اند. پیامی را که انبیاء از جانب مبداء وحی می آوردند، عده ای در مقابل آنها موضعگیری می گردند و به مخالفت بر می خاستند که علل و انگیزه مخالفت آنها جهل و غفلت و تحجر و تعصب و ثروت اندوزی و خود بزرگ بینی و پست بینی دیگران بوده است. اقشار مردم که در مقابل انبیاء به مخالفت و مبارزه بر می خاستند، طاغوتها و اشراف و مترفین و عالمان فاسد و متسضعفان بودند. شیوه های برخورد مخالفان با انبیاء به صورت تهدید به شکنجه و تبعید و قتل و استهزاء و تهمت های سحر و ساحری، نادانی و دروغگویی، جنون، نحوست، و فساد در زمین، ایرادها و بهانه جوییها بوده است. تجربه های حال و آینده باید متصل به تجارت گذشته باشد. ما نباید از این تاریخ زنده جدا شویم. بلکه باید از اصول و مبانی آن استفاده کنیم، یعنی باید اوضاع دشوار و شرایط سخت و انواع عذابها و فشارها و شکنجه ها و روش های جنگ روانی مسخره و استهزاء و امور دیگری که انبیاء از طاغوتهای زمان و اتباع آنها دیدند را مجسم کنیم، و از فداکاریهای انبیاء و پیروانشان و نیز از نکته ها وتجربه های بسیار آموزنده از مبارزات ایشان با ظالمان زمان خود الگو بگیریم و در زندگیمان در راه پیروزی اسلام و پیروزی حق بر باطل استفاده کنیم.
بررسی وظایف مدیر در اسلام - برنامه ریزی - سازماندهی - انگیزش - هماهنگی و کنترل
نویسنده:
مظفر صالحی سنقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب این پایان نامه به شش فصل تقسیم شده است. فصل اول در مورد مباحث مدیریت شامل: مدیریت از دیرباز تاکنون، مدیریت از نظر دانشمندان ایرانی، سیر مدیریت در غرب نهضت مدیریت علمی و مکتب مدیریت علمی تیلور و اصول و عناصر آن و انواع و عوامل مؤثر در مدیریت مطالبی را بیان می کند. فصل دوم در مورد مدیران معصوم و غیر معصوم، در اسلام مدیر به چه کسی اطلاق می شود شرایط مدیر اسلامی بحث می کند. فصل سوم با عنوان برنامه ریزی به بررسی نحوه تصمیم گیری و انتخاب مدیر در مدیریت اسلام، شرایط اشخاص مورد مشورت، منابع مهم تشکیل بودجه در اسلام و چگونگی جمع آوری مالیات و شرایط جمع آوری کننده بحث می کند. فصل چهارم در مورد سازماندهی در اسلام، پیامبر، امام ، نایب الامام، رئیس جمهور، تقسیم کار و عدم تمرکز و تفویض اختیار است. فصل پنجم در مورد ایجاد انگیزه و نوآوری، نیازها از نظر اسلام، نیاز معنوی، مذمت ریاست طلبی در اسلام، مذمت ستمکاری بر زیر دست و عقاب و الیان ستمکار، تحریم اطاعت از حاکم متجاوز، اعطای حق به حق و ... بحث می کند. فصل پایانی هم در مورد نظارت یا کنترل ، نظارت الله، نظارت از طریق امر به معروف و نهی از منکر، نزدیکی مدیر با کارمندان و مردم، کنترل امور و نظارت شخصی و ویژه بحث می کند.
بررسی نظام مدیریت تغییر در سطح فردی از دیدگاه قرآن کریم و تعبین نقش انسان در آن
نویسنده:
عبدالرضا اصلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چنان که اشاره خواهد شد اصولاً از دیدگاه قرآن کریم پیامبران و انبیاء بزرگترین عاملین و مدیرانتغییر و اصلاح در طول تاریخ بشر بوده اند و هم آنان دارای جامعترین و کاملترین برنامه های هدایت و اصلاح بوده اند اما به گواهی تاریخ و نیز به استناد آیات قرآن بسیاری از آنان بدلیل عدم همراهی و همکاری و هماهنگی افراد و گروههای تحت تغییر خود با آنان از کمترین موفقت ظاهری برخوردار بوده اند و این نه بواسطه سستی و عدم آگاهی آنان از سیستم تحت تغییر بلکه اساساً ناشی از فقدان همان عنصر اصلی و اساسی نظام مدیریت تغییر است. بنابراین بدون کمترین تردید باید اذعان داشت که از دیدگاه و منظر قرآن کریم برای ایجاد و اجراء هر نوع تغییر و تحول در هر سطح و مرتبه ای اراده و خواست توأم با آگاهی و تعهد انسان اساسی ترین و بزرگترین عنصر حیاتی نظام مدیریت تغییر بخصوص در سطح فردی به شمار رفته و هر گونه تلاش برای اجراء تغییر و اصلاح در انسان بدون توجه به این عامل محکوم به شکست است زیرا اساساً خداوند این چنین مقدر فرموده است که سرنوشت هر انسانی عمدتاً به دست خودش رقم زده شود و حتی ذات اقدس اله بر خود چنین فرض نموده است که هیچ انسان فاسد و طالب تباهی را اصلاح نفرماید همچنانکه وضعیت بهینه هیچ قوم و گروهی را تا خود نخواهند دگرگون نخواهد نمود.
  • تعداد رکورد ها : 314353