جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314353
عدالت در حکومت جهانی حضرت مهدی ( عج)
نویسنده:
فاطمه صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
«عدالت در حکومت جهانی حضرت مهدی ( عج) »موضوعی است که در این رساله به تبیین آن می پردازیم. هدف از انجام این تحقیق آشنایی با حکومت حضرت مهدی و جایگاه عدالت در حکومت آن حضرت می باشد همچنین به معرفی آن حضرت به عنوان الگوی عدالت و ادامه دهنده ی عدالت نبوی و علوی می پردازیم و در پی آن در بخش دوم چگونگی پیروزی حضرت مهدی و ضرورت و نحوه ی برقراری حکومت جهانی بررسی شده و در بخش سوم محورهای عدالت در عصر ظهور که در بردارنده حاکمیت معنویت و ارزش های اخلاقی، جایگاه امنیت، شاخصه های عدالت اجتماعی در جامعه انبیاء و اولیاء عدالت سیاسی، قضایی، فرهنگی و گسترش دانش و بینش در عصر ظهور می باشد. برای رسیدن به این موضوعات از کتبی همچون مکیال المکارم، موعود شناسی و پاسخ به شبهات و کتب تفاسیری نظیر المیزان و نور الثقلین و روایی مانند بحار الانوار استفاه شد که نتیجه ی آن دست یابی به این مسأله بود که : « عدالت ،خاص فطرت بشر است و همه ی ملت ها و آحاد بشری خواهان برقراری عدالت هستند و معتقدند که روزی مصلحی خواهد آمد که حکومت جهانی را بر پایه ی عدالت بنا می نهد و عدل را در تمام ابعاد زندگی انسان ها برقرار می سازد ». در این رساله واژگان کلیدی شامل : عدالت،حکومت، جهانی، حضرت، مهدی، قیام می باشد.
عدالت در حکومت امام مهدی ( عج)
نویسنده:
راهله فانی خلف باغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش، عدالت در حکومت حضرت مهدی ( عج) است. بررسی موقعیت انسانی و اجتماعی که در پهنه ی عدالت مهدوی به وجود می آید؛ از اهداف این نوشتار است. در این راستا، ماهیت عدالت تبیین می شود؛ خداوند چه در نظام تکوین و چه تشریع، عدالت را به عنوان حقیقت تفکیک ناپذیر منظور داشته و پیشوایان دین، درسیره خود این اصل را فرا روی انسان ها نهاده و بدان ترغیب می کنند؛ علوم دینی نیز، اصل عدالت را تبیین می کنند. و متفکرانی که داعیه دار حقیقت جویی هستند؛ خود را بدان منتسب نموده و به آن گواهی می دهند. ضرورت عدالت، بنا بر فرهنگ غنی دین، روشن می گردد؛ که پهنه ای به اندازه هستی دارد و در زمان حکومت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) به وضوح قابل درک می باشد. در دو بخش، انسان و اجتماع در حکومت عادلانه مهدوی، بررسی می گردد. در بخش دوم، ارتباطات انسان با خداوند؛ باخود، با دیگر انسان ها و با طبیعت، مورد بررسی قرار می گیرد. و در بخش سوم، اجتماع عادلانه مهدوی، درسه حیطه سیاسی ، اقتصادی و قضایی بیان می گردد؛ لذا امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با مقام امامت حقه و سیرت عادلانه خویش عدلی جهانی راحکمفرما می سازند. در نظام اقتصادی، رفاه و آسایش بر اجتماع سایه می افکند و امکان بهره وری عادلانه از تمامی نعمات الهی میسر می گردد؛ هم چنین حضرت سیره پیامبر ( ص) و انطباق قوانین برقرآن کریم را، سرلوحه قضاوت خود، قرار می دهند؛ تاعادلانه ترین شرایط درجامعه سیطره یابد. روش جمع آوری اطلاعات در این زمینه، از طریق مطالعه منابع و متون بوده و نوع پژوهش، اسناد و مدارکی می باشد. فرضیه این نوشتار را می توان این گونه بازگو کرد، که امام مهدی(علیه السلام) چنان عدالت را در تمام ابعاد زندگی بشر نهادینه می کنند، که انسان ها به سعادت حقیقی نایل می گردند. و نتیجه این که در زمان حکومت آن امام عدل گستر، همه زوایای هستی در مسیر حقیقی خود قرار می گیرد؛ تا جایی که تمام موجودات حتی حیوانات بدان متصف گردیده و در مدینه فاضله مهدوی، چیزی را نمی توان یافت که از حدود خود خارج شود؛ بلکه همه چیز در عین اتقان در طریقی که هدف خداوند بوده حرکت می کنند. واژه گان کلیدی: عدالت – ظلم – جور – امامت – مهدی – حکومت- انسان – اجتماع - اقتصاد- قضاوت.
شیوه ی تعامل پیامبر ( ص) در خانواده
نویسنده:
نرگس معصومیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این پژوهش « شیوه ی تعامل پیامبر(ص) درخانواده» است خداوند حکیم در کتاب خود، وجود مبارک پیامبر(ص) را اسوه ی حسنه و بهترین نمونه ی عملی برای مسلمانان و بلکه تمام انسان ها، معرفی کرده است. با توجّه به نیاز جامعه اسلامی به الگوپذیری از آن حضرت، و اقتدا به ایشان، در شئونات و کارهای مختلف زندگی، نیازمند دانستن، سیره و روش های عملی آن حضرت هستیم. این پژوهش با هدف آشنایی با روش ها و اصول کلّی زندگی خانوادگی حضرت رسول ( ص) و کاربردی کردن این اصول، در زندگی جوامع امروزی ؛ صورت گرفته و به بررسی اخلاقیّات پیامبر ( ص)، به سیره ی ایشان در خانواده ی خود پرداخته شده و از گسترده کردن موضوع در مسائل خارج از خانواده ی ایشان صرف نظر گردیده است. در این پژوهش به این مباحث پرداخته شده: بخش اوّل شامل تعریف و اهمیّت خانواده و معرفی پیامبر ( ص) به عنوان الگوی بشریّت در همه عرصه هاازجمله مسایل خانوادگی، می باشد. بخش دوّم شامل تعریف و شرایط تعدّد زوجات در اسلام و تعدّد زوجات پیامبر(ص) و اصول انتخاب همسر از دیدگاه پیامبر ( ص) است که به دلایل ازدواج های پیامبر ( ص)برای رفع شبهات پرداخته واصول اساسی انتخاب همسربیان شده است. در بخش سوّم به اصول و قواعد خانواده ی ایده آل در سیره ی رفتاری پیامبر(ص) و اصول روابط با همسران که شامل عدالت، خوش اخلاقی، مدارا، آراستگی ظاهری و ... می شود، کمک کردن پیامبر(ص) به اهل خانه، روش شناسی پیامبر(ص)، در مهار بحران ها که پیامبر(ص)با مدیریّت خاصّ خود، این بحران ها را مهار کرده و از مشکلات بعدی جلوگیری نموده و در مورد مبارزه ی پیامبر ( ص) با سنّت غلط دوران جاهلیّت که همان ازدواج با زن پسرخوانده بود، پرداخته ایم. در بخش چهارم در رابطه با فرزندان و نوه های پیامبر ( ص) و اصولی که پیامبر(ص) در تربیت فرزند به آن توجّه می کردند، نظیر: سلام کردن به فرزند، بازی با فرزند، احترام به فرزند و ... و سخنانی که پیامبر ( ص) در مورد امام حسن و حسین بیان کرده اند و گریه ی پیامبر ( ص) در عزای امام حسین ( ع) و رفتار پیامبر(ص) در سوگ فرزندش ابراهیم، مبارزه ی پیامبر(ص) با یک خرافه ی خورشیدگرفتگی در زمان فوت ابراهیم بود، مورد بررسی قرار گرفته است. بخش پنجم که بخش پایانی این پژوهش است، شامل وظایف شوهر نسبت به همسر، از جمله مدیریّت، تأمین هزینه ها و ... و وظایف زن نسبت به شوهر، نظیر: فرمان برداری و حفظ ارزش خانواده، و عوامل کلیدی در همسرداری مطلوب، از قبیل: معنویّت، خلق نیکو، رعایت طهارت، همسرآزاری و ... می شود. فرضیه هاعبارتنداز: 1)پیامبر اکرم(ص) الگوی بشریت در تمام ابعاد زندگی است. 2)اصول تربیت فرزندان در سیره پیامبر(ص) راهگشای پدران و مادران در همه نسل ها است. 3)اصول ومعیارهای ازدواج جوانان رامی توان در اصول انتخاب همسر پیامبر ( ص) مشاهده کرد. 4)مبانی خانواده ایده آل از سیره رفتاری پیامبر ( ص) قابل برداشت است. 5)روش شناسی بحران هادرخانواده نشانه مدیریت پیامبر(ص) می باشد. از این پژوهش نتیجه می شود به عنوان یک مسلمان واقعی بهترین الگوی مادرتمام عرصه های زندگی، پیامبر(ص)می باشدکه بادقت در زندگی خانوادگی ایشان اصول مدیریت زندگی،انتخاب همسر،رفتار شایسته باهمسرواصل تربیت فرزندان راکه رهگشای پیروان آن حضرت می باشددرک خواهیم کرد. این پژوهش کتابخانه ای،دینی است وازکتبی چون فروغ ابدّیت جعفرسبحانی وسنن النبی طباطبائی بهره برده شده است. مزّیت این پژوهش این است که:علاوه برپرداختن به زندگی خانوادگی پیامبر(ص)ورفتارایشان با همسران وفرزندان سعی شده تا اصول زندگی سعادتمندانه وایده آل برای زوج های جوان امروز از سیره رفتاری وگفتاری ایشان استخراج وارائه شود. واژگان کلیدی این پژوهش عبارتند از:پیامبر،تعامل،خانواده واسوه . امید است این پژوهش توانسته باشد، راه کارهایی برای زندگی سعادتمندانه براساس سیره ی پیامبر(ص)ارائه کرده باشد.
تحقیق در وجوه اشتراک قرآن و سنت اسلامی و تورات و تلمود
نویسنده:
سید عبدالمجید حیرت سجادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پایان نامه حاضر به مقایسه موضوعات مختلف دو متن کتاب مقدس تورات و قرآن پرداخته و وجوه اشتراک آن ها را استخراج نموده است تا نشان دهد که دین یهود و اسلام چه اندازه به هم شبیه و نزدیک اند تا جایی که هیچ کدام از ادیان عالم به این درجه دارای وجوه مشترک نیستند.
تحقیق درباره نسخ در قرآن
نویسنده:
سیدمهدی حسینی نژاد نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه عبارتند از: بررسی مفهوم نسخ از نظر لغت و اصطلاح، اثبات وجود نسخ در قرآن وکتب آسمانی دیگر، رد ایرادات طرفداران عدم وقع نسخ، انواع نسخ، تفاوت نسخ با بداء، و سرانجام در پی این مباحث حدود دویست و هشتاد مورد از آیات ناسخ و منسوخ قرآن بررسی شده اند
تحقیق در باب آیات قرآنی ناظر به توزیع مجدد ثروت
نویسنده:
مرتضی آل صاحب فصول
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه توزیع مجدد ثروت با تکیه بر آیات قرآن طی چهار فصل با این عنوان ها بررسی شده است: فصل اول، کلیات: مقدمه ای درباره هدف و روش و پیشینه، تعاریف درآمد، ثروت، توزیع درآمد، تأمین اجتماعی؛ فصل دوم، تاریخچه: توزیع ثروت در دوره دولت اسلامی مدینه، توزیع ثروت در دوره رقابت سرمایه داری با کمونیسم؛ فصل سوم، کند و کاو در آیات قرآنی ناظر به توزیع مجدد ثروت: انفاق، زکات، صدقه و ملحقات صدقه؛ فصل چهارم به نتیجه گیری از فصول قبل اختصاص یافته است
تحقیق در فواتح سور و حروف مقطعات قرآن کریم
نویسنده:
احمد فیلی حقیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
حروف مقطعه قرآن کریم رموزی بین خدا و رسول است. از طرفی آوردن حروف مقطعه اعلان این است که قرآن تماما از حروف مفرده و مجرده بنا شده است و ازطرف دیگر وسیله ای است که مردم با شنیدن آن سکوت و دقت کنند که خداوند چه می فرماید. آنچه مسلم است این موضوعی تازه بود که خداوند تنها بر نبی اکرم صلی الله علیه وآله فرود آورده بود
تحقیق در حکمت های نهج البلاغه
نویسنده:
لیلا زارع
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این رساله حکمت های نهج البلاغه از دو زاویة اسناد و مدارک و موضوعات مورد تحقیق قرار گرفته است. این رساله شامل مقدمه و سه فصل است. مقدمه در باب نهج البلاغه و گردآوردندة آن است و فصول آن به قرار زیر است: فصل اول: بررسی واژة حکمت در لغت و کاربرد آن در قرآن و نهج البلاغه فصل دوم: معرفی راویان حکمت های امام علی (ع) در سه دورة قبل و بعد و معاصر سید رضی با اشاره به حکمت هایی که هر راوی درکتاب خود نقل کرده است. فصل سوم: موضوعات حکمت ها و به نمونه ای از حکمت های خطبه ها و نامه ها نیز اشاره شده است.
تحدید وتنظیم نسل ازدیدگاه اسلام
نویسنده:
رضا میرغنی کنجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی مساله تحدید و کنترل جمعیت از دیدگاه اسلام است. هرچند دراین بررسی از منابع اهل سنت نیز استفاده شده است ولی تکیه اصلی، بر منابع، اصول و مطالب شیعه است. روشی که دراین تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است، روش کتابخانه ای است. تحقیق حاضر، در چهار بخش تنظیم شده است، بخش اول باعنوان " نظریات و مسائل مختلف جمعیتی ایران و جهان" سعی دارد که آشنایی مختصری در زمینه نظریات جمعیتی ایران و جهان ارائه دهد. " سیاستهای جمعیتی در ادله شرعی"، عنوان بخش دوم است که به بررسی آیات، روایات و پاره ای از مسائل فقهی در زمینه مورد بحث پرداخته تا دیدگاه شرع انور در سیاستهای مختلف جمعیتی مبین گردد و بتوان از این سیاستها به منظور اجرای منویات شرع انور بهره برداری کرد. بخش سوم با عنوان" جلوگیری از بارداری با توجه به نظرات شرعی پیرامون آن" به طور مستقل از بحث تحدید نسل که در بخش قبلی مورد بررسی قرار گرفته، به بررسی نظرات شرعی پیرامون جلوگیری از بارداری پرداخته و با استفاده از پاره ای از آیات و روایات به تبیین دیدگاه اسلامی درباره این امر می پردازد." نگرشهای گوناگون در این زمینه" عنوان چهارمین و آخرین بخش تحقیق است که به بررسی مستقل بحثهای بسیار مهمی پرداخته است که این مطالب ارتباط تنگاتنگی با سایر بخشها و فصول نداشته اند تابتوان آنها را درضمن آن بحثها مطرح نمود. از این رو این موضوعات در فصلهای مستقلی مطرح شده اند. رویارو با مودودوی، بررسی تاثیرات سیاسی، اقتصادی و نظامی میزان جمعیت، اقلیتهای مسلمان، نگرش دانشوران و حکمای اسلامی راجع به جلوگیری از بارداری، عمده ترین مباحث این بخش هستند. یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهد، بی هیچ شک و تردیدی نیاز به اتنخاذ سیاستهای جمعیتی در سطح جهانی،منطقه ای و کشوری احساس می شود. درسطح جهانی این موضوع از حساسیت خاص برخوردار است و برای رسیدگی به این موضوع کنفرانسهای مختلفی تشکیل شده است. بدون شک اتخاذ سیاستهای جهانی دراین زمینه در داخل کشور نیاز به تائید و هماهنگکی آن با موازین شرع مقدس دارد. اسلام، کثرت و قلت جوامع را ارزشی مستقل محسوب ننموده و معتقد است کثرت جمعیت یک عامل، حتی برای موفقیتهای مختلف محسوب نمی شود. تز استنباطی از تمام ادله مختلف ناظر به مطلوبیت و مرغوبیت فزونی جمعیت" افزایش برنامه ریزی شده جمعیت" است که در این برنامه ریزی باید به عامل زمان،مکان ، شرایط و امکانات توجه جدی داشت. با توجه به تز فوق مشخص می شود اسلام با افزایش بی رویه جمعیت و یا کاهش نفوس و نیز با ثبات جمعیت موافق نمی باشد، نظریه" جمعیت متناسب" به خصوص دیدگاه آلفرد سووی بیشترین موافقت را با دیدگاه مکتبی دارد. روشهای جلوگیری از بارداری از ابتکارات غرب نبوده و بلکه در جهان اسلام نیز متداول بوده استو از نظر اسلام و فقها چنانچه این مساله باعث ضرر و زیان مرد و یا زن نشود جایز است .
سیره ی اخلاقی اجتماعی پیامبر ( ص)
نویسنده:
فرزانه شاهوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این مجموعه سیره ی اخلاقی اجتماعی پیامبر(ص) مورد پژوهش قرار گرفته است. هدف اصلی از پرداختن به این موضوع، نشر و نهادینه سازی سیره ی پیامبر اکرم(ص) در جامعه و الگوگیری از آن حضرت در برخورد ها و رفتارهای اجتماعی است. در همین راستا بر نویسندگان و محققین است که با تحقیق و پژوهش در زندگانی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین ( ع) زندگی این بزرگواران را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهند و تصویر زندگی نامه ی سراسر افتخار آنان را بسان تابلویی در دیدگاه و منظر تشنگان کمال و پویندگان راه سعادت و فلاح نمایان سازند. لذا از مؤثرترین و کار آمدترین شیوه های تربیتی قرآن کریم را ارائه ی الگوهای شایسته و تأکید و پیروی از ایشان می بینیم. برجسته ترین، جامع ترین و کامل ترین این الگوها چه از گذشتگان و نیز در آیندگان وجود مبارک رسول خدا(ص) است که مظهر خلق عظیم است. پیامبر(ص) چهره ای گشاده داشت. به هر کس می رسید سلام می کرد. د دست دادن آن قدر صبر می کرد که طرف مقابل دستش را بکشد. از اصحاب تفقد و احوال پرسی می کرد. به عیادت بیماران و تشییع جنازه می رفت. وفای به عهد، صدق و راستی، امانت و محبت از ویژگی های او بود. مردم دار و اهل مدارا بود. مهمان را بسیار احترام می کرد و از او کار نمی کشید. با خانواده ( همسران و فرزندان) بسیار خوش رفتار بود. بهترین فرد برای اقوام و خویشان خود بود. با مردم پر نشاط و متبسم بود. غم و اندوه خود را پنهان نگه می داشت. با زیر دستان مهربان و نرم خود بود. خشن، فحاش و عیب جو نبود. کسی را زیاد مدح نمی کرد.با تهی دستان همنشین و با بی نوایان هم غذامی شد.سخی ترین مردم بود اما اسراف نمی کرد. با کودکان با کمال ملاطفت و مانند خودشان برخورد می کرد. به خواسته های کودکان و جوانان بسیار اهمیت می داد. افراد پشیمان و گناهکار را عفو می کرد و برایشان از خداوند طلب آمرزش می نمود. با اسرا مهربان بود، نسبت به منافقان در رفتار قاطع و انقلابی بود. با خرافات و بدعت گذاری به شدت مبارزه می کرد و مسیر فکر بشر را از خرافه پرستی به طرف تعقل و استدلال هدایت می نمود. با آداب و رسوم زمان جاهلیت سرسختانه مبارزه می کرد، حتی اگر او را ز رسیدن به هدف عقب می انداخت. در تبلیغ و گسترش اسلام بسیار تلاش می کرد. از این رو با قبول اسلام از سوی قبایل عرب، آنان اختلاف را کنار گذاشتند و حکومت نیرومندی تشکیل دادند، به طوری که ملت های جهان در مقابلشان خاضع شدند و اسلام به سراسر جهان راه یافت. و در بهترین کلام پیامبر(ص) قرآن مجسم و آیات عینیت یافته ی کلام خداوند بود.
  • تعداد رکورد ها : 314353