جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314353
مدیریت سیاسی در کلام و رفتار امام حسن مجتبی(ع)
نویسنده:
صغری عبدلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کتابنامه: ص. ۱۱۵-‎۱۱۸؛ همچنین بصورت زیرنویس // در پژوهش حاضر سؤال اصلی این بود که شیوه مدیریتی امام حسن مجتبی(ع) چیست و تحت تؤثیر چه عناصری شکل گرفته است؟ در پاسخ به این پرسش فرضیه ای مطرح شده که اینگونه است. شیوه مدیریتی امام حسن مجتبی(ع) دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اخلاقی بوده و تحت تاثیر مبانی اسلامی و مقتضیات شکل گرفته است. جهت آزمون فرضیه مذکور نوشتار را در یک مقدمه و چهار فصل سازماندهی کردیم. در مقدمه طرح تحقیق ارائه شده است در فصل اول به بررسی مفهوم مدیریت پرداخته که به مدیریت و رهبری جامعه به عنوان یک امر معنوی نگریسته شده است و رهبری جامعه با توجه به مکتبی که در جامعه مورد نظر پذیرفته شده است و با شناخت استعدادهای افراد و تلاش جهت شکوفایی آن استعدادها به اداره آن جامعه می پردازد و جامعه را به استفاد حداکثری از توانمندی های موجود در آن وادار می نماید و افراد جامعه را با حقوق آنان آشنا کرده و قدرت خود را در خدمت تأمین کامل و همه جانبه آن قرار می دهد. در فصل دوم به تبیین اوضاع و شرایط دوره امامت امام حسن مجتبی(ع) پرداخته و متذکر شدیم که با توجه به شرایط موجود آن دوره چه در چند ماه خلافت آن حضرت و چه در دوره ‎۱۰ ساله امامت ایشان در مدینه امام حسن مجتبی(ع) بهترین تصمیم و عمل را داشته است و اتخاذ فرموده اند. در فصل سوم به تبیین مبانی مدیریت سیاسی امام(ع) پرداخته و هم از کلام آن حضرت در این باره و هم از ادله نقلی و عقلی برای اثبات امامت رهبری آن حضرت بهره جستیم. بالاخره در فصل چهارم با توجه به انواع فعالیت های آن حضرت درصدد برآمدیم که شیوه های اتخاذی از سوی آن امام(ع) را بیرون بکشیم که البته با توجه به شیوه برخورد سیاسی آن حضرت به عنوان الگویی برای سیاستمداران جامعه و رهبران جامعه می توان بهره جست. به ترتیب درمی یابیم که شیوه مدیریتی امام حسن(ع) داری ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اخلاقی بوده و تحت تاثیر مبانی اسلام و مقتضیات زمان شکل گرفته است.
فقر و فقرزدایی در اسلام
نویسنده:
صغری دلداریزدان آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اسلام به فقر نگاهی مذمونانه است، که فقر را نزدیک به کفر می داند. هدف اقتصادی اسلام جز رفاه عمومی نیست اما دلیل وجود فقر و غنا خواست خداوند متعال است و تصفیه روح مؤمن و به صلاح اوست. فقرهای مدح شده نیز وجود دارد که با نظر مذموم بودن تناقضی ندارد زیرا اکثر فقرهای ممدوح برای روحیه دادن به فقرا بیان شده و یا اینکه منظور فقر در مقابل خداوند است و ... اما سرانجام خوش نصیب فقرایی است که راضی به رضای الهی باشند. آثار و پیامدهای شوم فقر گسترده در تمام ابعاد و دامن جامعه را خواهد گرفت با لطمات جبران ناپذیر. عوامل ایجاد فقر از نظر فردی می تواند : تنبلی، خیانت، اسراف، تکدی گری، قمار، تجمل پرستی، لهو و موسیقی، گناه، اظهار فقر، ناشکری رعایت نکردن بهداشت باشد. از نظر اجتماعی : نظام تکاثری، ندادن حقوق کارگزاران، ربا، حرام خوری، غصب، ندادن حق محرومین، نداشتن حس همدردی با جامعه، احتکار، ثروت اندازی، کم فروشی، غش، تجارت های نامشروع و از نظر سیاسی : اختصاص اموال عمومی به طبقه خاص، ضعف مدیریت جامعه، خلاء قانون روشن، بکارگیری سفهاء در حکومت، هدردادن ثروت خدادادی، عدم رعایت مساوات، خیانت مسئولین، اداء نکردن حق محرومین و عوامل طبیعی نیز بی تأثیر در اوضاع و احوال زندگی مردم نخواهد بود. روش های مبارزه اسلام با فقر نیز از سه بعد است : از نظر فردی : حفظ عزت و منزلت انسان ها، احساس بی نیازی، نهی از سؤال، حفظ ظواهر، حفظ عفت، عدم اظهار فقر در عین حفظ ظاهر، عدم تواضع در مقابل اغنیا به خاطر طلب مال، ذهن را مشغول فقر نکردن، حفظ روحیه، تشویق فقرا به بذل و بخشش در حد مقدورات، عبادت و دعا، صدقه، رد نکردن دست نیازمند، ساده زیستی، مهار خواسته ها و آرزوهای طولانی، اظهار نعمت و شکرگذاری، سحر خیزی، صله رحم، رعایت بعضی موارد بهداشتی عبادی، قناعت. و از نظر اجتماعی : صرفه جویی، انفاق، اطعام کردن، قرض دادن، وقف، تأکید بر شعار همه چیز برای همه کس، شرکت فقرا در اموال اغنیا، هشدار از بغض فقرا و عوارض آن، تشویق جامعه بر مصاحبه و مخالطه با فقرا، خانواده، دامداری و کشاورزی، استفاده همگانی و بهینه از طبیعت، کار و کسب حلال، احیا زمین موات، پرداخت وجوهات شرعیه زکات و خمس و ... . و از نظر سیاسی : فلسفه حکومت اسلامی، همسانی سطح زندگی حاکم با مردم، عدالت، انفال، تأمبن وسایل زندگی، پرداخت وام ها، پاسداری از حقوق کارگران و کشاورزان، عمران در قالب توسعه صنعتی، تجاری و کشاورزی، جمع آوری مالیات و خمس و زکات، پرداخت حق محرومین، تقسیم مساوی ثروت های عمومی، نظارت مستقیم بر بازار، مبارزه ی حکومت اسلامی با فقر، نظارت بر مصرف، مبارزه حکومت اسلام با مفاسد اقتصادی. فقر، اسلام، ثروت، خمس، زکات، مالیات
قیام و حکومت امام زمان ( عج) پس از ظهور
نویسنده:
آرزو سامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی که در حال حاضر نوشته ام تحت عنوان قیام و حکومت امام زمان ( ع) پس از ظهور می باشد که شامل سه بخش است که در آن سعی شده است حکومت امام زمان ( عج)، چگونگی قیام ایشان، جنگ هایی که حضرت انجام می دهند و ویژگی های حکومت جهانی امام مهدی ( ع) بررسی شود. بخش اول: تحت عنوان انقلاب جهانی مهدی ( عج) می باشد که این بخش شامل سه فصل است. در فصل اول قیام امام زمان ( عج) را بررسی می کنیم اینکه اعلان ظهور چه موقع می باشد و آیا جهانیان از این قیام خرسند می شوند یا نه و نقشی که زنان می توانند در قیام امام مهدی ( ع) را داشته باشند بررسی می شود ابتدا وضعیت زنان در آخرالزمان و بعد وضعیت زنان بعد از ظهور بررسی می شود. در فصل دوم خصوصیات جسمی، کمالات اخلاقی و کرامات رهبر قیام بررسی می شود و در فصل سوم ویژگی سپاهیان امام، ملیت آنان و تعداد سپاهیان بررسی می شود و همچنین فرماندهان سپاه که چه کسانی می باشند. بخش دوم: تحت عنوان جنگیدن برای پیروزی که این بخش شامل چهار فصل است در فصل اول، جنگ های حضرت مورد برسی قرار می گیرد و به این شبهه پاسخ داده می شود که اگر حکومت امام مهدی ( ع) حکومت امنیت است پس جنگیدن برای چه؟ در فصل دوم سعی شده است امدادهای غیبی که امام را یاری می کنند بررسی شود، در فصل سوم، شیوه رفتار امام مهدی ( عج) با دشمنان و قاطعیت امام در برخورد با دشمنان بیان شده است و همچنین گروه هایی که امام با آن ها برخورد می کند بررسی می شود و در فصل چهارم عوامل پیروزی پیشوای جهان بررسی می شود. بخش سوم: تحت عنوان ویژگی های حکومت حضرت مهدی ( عج) شامل سه فصل می باشد، در فصل اول، پایتخت حکومت امام مهدی ( ع) و ویژگی های کارگزاران دولت مهدی ( عج) بررسی می شود در فصل دوم سعی شده است که نمایی از شکوفایی دانش و صنعت در عصر امام مهدی ( ع) و همچنین گسترش فرهنگ اسلامی و احیای سنت محمدی ترسیم شود و در فصل سوم به بررسی عدالت و قضاوت مهدوی می پردازی و خواهیم خواند که رهبر یک حکومت جهانی باید عادل باشد و همچنین ادله ای برای اثبات عدالت در رهبری را بیان می کنیم در فصل چهارم به مسئله امنیت در حکومت امام زمان ( عج) می پردازیم و امنیت عمومی، امنیت راه ها، امنیت قضائی و امنیت کودکان بررسی می شود. در فصل پنجم مسئله بهداشت و اقتصاد در حکومت مهدی بیان می شود وضعیت بهداشت و درمان در عصر ظهور حضرت مهدی ( عج)، شکوفایی اقتصاد و رفاه اجتماعی، وضعیت عمران آبادانی و همچنین کشاورزی در دولت امام مهدی ( ع) بررسی می شود و در خاتمه نتیجه گیری نموده ام و منابعی که مورد استفاده قرار داده ام معرفی نموده ام تا راهگشای مخاطبین عزیز باشد. به امید اینکه مورد قبول حضرت حق و آقا امام زمان ( عج) قرار گیرد.
فرهنگ و معنویت در سیره نظامی معصومین (ع) تا عصر امام حسین (ع)
نویسنده:
علی امین رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از مسائل مهم در سیره معصومین (ع) اقدامات فرهنگی و معنوی آنان در نبردهاست از آنجا که هدایت مردم، دفع ظلم و اجرای عدالت از مهم ترین اهداف نبردهای معصومین است تا زمانی که رسیدن به این اهداف از راه های دیگر ممکن بود با دشمن نمی جنگیدند و اگر راهی غیر از نبرد نبود، قبل از شروع آن دشمن را به هدایت الهی دعوت می کردند و برای رسیدن به این هدف تلاش می کردند تا زمینه گفتگو با آن ها را فراهم کنند کلام و پیام الهی را به آنان برسانند و به نصیحت آنان بپردازند. گاهی برای اصلاح دیدگاه های گذشته، تفاوت جهاد در اسلام با جنگ های جاهلی را برای نیروهای خود و لشگر دشمن تبیین می کردند. اگر از این مرحله نتیجه لازم حاصل نمی شد و کار به درگیری نظامی می کشید با اقدامات فرهنگی مناسب تلاش می کردند تا نیروهای اسلام با بالاترین روحیه حماسی و جهادی وارد کارزار شوند و با عشق به شهادت جز به رضای الهی و لقاء حضرت حق فکر نکنند. بیان معارف دینی و معرفی مفاخر دینی از مسائلی است که معصومین (ع) حتی در میدان کارزار نیز از آن غافل نبودند. ذکر بعضی از احکام و مقررات دینی و تأکید بر سنت نبوی در امور نظامی و معرفی مقام و موقعیت معصومین (ع) از این نمونه هاست. در اقدامات فرهنگی علاوه بر فرهنگ سازی مسائل دینی، جبران ضعف های فرهنگی خودی ها و مقابله با فتنه های فرهنگی دشمن از مسائل مهم سیره نظامی معصومین است. که از جمله آن می توان مقابله با افراط و تفریط ها، خرافات جاهلی، بدزبانی و دشنام به لشکریان دشمن و خنثی نمودن اقدامات تفرقه افکنانه منافقین و پاسخ به شبهات اعتقادی دشمنان را نام برد. از آنجا که نائل شدن به (احدی الحسنین) از شعارهای اساسی نبردهای معصومین (ع) بوده است لذا توجه به معنویت در پیکارهای آنان جایگاه ویژه ای دارد. اخلاص در عمل و اینکه هر اقدامی فقط باید برای خدا باشد مورد اهتمام ویژه آن انوار طیبه بوده و به دیگران نیز تعلیم می دادند که این گونه باشند. توجه به قرآن مجید و معارف بلند آن در تربیت نیروهای اسلام و برای اتمام حجت با دشمن را در سیره ی معصومین (ع) فراوان می توان یافت. بهره گیری از نماز و ارتباط معنوی با ذات باری تعالی در قالب دعا و نیایش بر اساس تعالیم معصومین (ع) قوت بخش سربازان اسلام بوده و از آن ها انسان های پولادینی می ساخت که با نیرو و امکانات جنگی اندک دشمنان را به زانو در می آوردند و در مصائب و مشکلات نیز مهمترین پناهگاه مؤمنان مجاهد محسوب می شد. بعد از امام نبرد نیز جبهه شکر به درگاه احدیت ساییده و مردم را به سوی قدرت لایزال الهی راهنمایی می کردند.
مرزهای تسامح و مدارا در حکومت علوی
نویسنده:
زهرا حسابی میبدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش، شناخت مرزهای تسامح و مدارا با مخالفین، به خصوص در حیطه حکومت دینی است که مهمترین هدف آن، ارائه الگوی عملی به حکومت اسلامی جهت برخورد صحیح با فتنه گران و سایر متخلفان آن جامعه می باشد. برای رسیدن به این هدف، ابتدا قوانین تسامح در اسلام بررسی شده است که اصل بر رأفت و مدارامی باشد. از این رو، بخش اول این پژوهش به مرزهای تسامح و مدارا در اسلام می پردازد. که اسلام در اصل پذیرش دین و ایمان نیز تسامح دارد و تحمیل عقیده را روا نمی داند. در دایره وظایف و تکالیف عملی و عبادات، هیچ گونه سخت گیری نداشته و احکام و دستورات را با توجه به توانایی ها و مصالح مادی و معنوی جعل کرده است؛ولی در اجرای این احکام انعطاف ناپذیر است. در این راستا تسامح و مدارای پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با اقشار مختلف مردم با وجود کارشکنی های کفار و یهود، نمونه عملی و جامع مدارای حاکم اسلامی به شمار می آید. در بخش دوم به این اشاره شده است که حضرت علی ( علیه اسلام)در مدت حکومتشان قوانین رفق و مدارا را به صورت دقیق اجرا کردند و ایشان در برخورد با مخالفان صریح بودند و حقوق آنان را با وجود مخالفتشان، رعایت می نمودند. با وجودی که مردم بر بیعت اصرار داشتند، اما با مشاهده عدالت ایشان پس از مدت کوتاهی، بیعت شکنی کرده و فتنه به راه انداختند. در این بین حضرت ( علیه اسلام) سعی می کردند که با بصیرت دهی به مردم و نصیحت به فتنه گران، هم وحدت را بین مردم بر قرار کرده و هم از گمراهی آشوب گران جلوگیری نمایند و راه را برای بازگشت آنان بازگذارند. اما در صورتی که در امنیت اجتماعی اخلال ایجاد می کردند، با برخورد شدید حضرت ( علیه اسلام) روبه رو می شدند که این بازتاب عملکرد خودشان می باشد. در بخش سوم بیان شده است که حضرت علی ( علیه اسلام) هرگز اجازه نمی دادند، حقوق مردم ضایع و یا با آنان برخورد ناشایستی شود؛ از این رو با کارگزاران متخلف برخورد شدید کرده و در بعضی موارد آن ها را عزل می نمودند. در تقسیم بیت المال، اجرای حدود و عزل و نصب کارگزاران، کمال عدالت را رعایت نموده و در حذف کارگزاران متخلف مصرّ بودند. خود حضرت ( علیه اسلام) اخلاق را به نحو عالی رعایت می فرمودند و در صورت مشاهده هرگونه سوء خلقی از سوی عاملان حکومتی و یاران حتی حین جنگ، آن ها را توبیخ نموده و از این کار نهی می کردند. همچنین با عقاید و باورهای باطل و تعصبات جاهلی جامعه مبارزه کرده، اجازه رشد چنین میکروب هایی را نمی دادند. اما نسبت به اقلیت های مذهبی، مدارا می نمودند. به طوری که با شنیدن ضایع شدن حقوق آن ها ناراحت شده و اقدام عملی می کردند. بنابراین حکومت حضرت علی ( علیه اسلام) در این مدت کوتاه، تا جایی که دشمنان اسلام و مسلمین مانع نشدند، سرشار از مهر و محبت بود. از جمله فرضیه های این تحقیق عبارتند از: تسامح علی ( علیه السلام) به دفاع از اسلام و حکومت اسلامی بر می گردد و مدارای ایشان نسبت به مخالفان بر مبنای هدایت بوده است و در این تسامح، به هیچ وجه به امتیازها و طبقه اجتماعی توجه نداشتند. منابع استفاده شده شامل کتاب های تاریخ عمومی مانند تاریخ کامل از ابن اثیر، کتاب های معاصر مانند فروغ ولایت و فروغ ابدیت از جعفر سبحانی، کتب روایی مانند نهج البلاغه و الاحتجاج از طبرسی و کتاب ها و مقاله های مربوط به تسامح و مدارا در اسلام نظیر تساهل و تسامح اخلاقی دینی سیاسی تألیف محمود فتحعلی می باشد. روش تحقیق براساس نوع و هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت و روش، تاریخی و در بعضی جاها تحلیلی می باشد و به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای است. در مورد نتیجه به دست آمده باید گفت که حضرت علی ( علیه السلام) تسامح و مدارا را در حوزه سیاسی و فرهنگی به بهترین شکل ممکن اجرا کردند به گونه ای که با تمام اقشار جامعه تا جایی که مفسده ای ضد اسلام و مسلمین نداشته باشد مدارا می نمودند. کلید واژه های این پژوهش عبارتند از: مرز، تسامح، تساهل، مدارا، مداهنة، حکومت، خشونت، برنامه فرهنگی، پدیده سیاسی، امور سیاسی.
مدیریت پیامبر اعظم(ص) در قرآن
نویسنده:
مجید یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی شیوه های مدیریتی پیامبر(ص) با بهره گیری از قرآن، روایات و تاریخ است. نویسنده ضمن اشاره به برخی از مباحث مقدماتی همچون ماهیت، ضرورت و اهداف مدیریت در قرآن؛ به اصول مدیریت پیامبر(ص) می پردازد که از آن جمله پیروی از خدا، آخرت گرایی و ایجاد وحدت است. وی در ادامه ویژگی های مدیر و وظایف مدیر در قرآن را یادآور می شود و از اخلاق مدیریتی پیامبر(ص) سخن می گوید. وی امانت داری، توکل، صبوری، عفو، احسان، رأفت، نرم خویی، تواضع، مهربانی و تکریم را از جمله مباحث اخلاق مدیریتی دانسته است. نویسنده در فصل پایانی به آفات مدیریت از دیدگاه پیامبر(ص) می پردازد و مباحث آفات ساختاری و آفات رفتاری را تبیین می کند. در خاتمه نیز به جمع بندی و گزارش فشرده ای از این پژوهش پرداخته است.
شیوه های مبارزه پیامبر ( ص) با مفاسد اجتماعی
نویسنده:
نسرین کدخدا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با موضوع شیوه های مبارزه ی پیامبر اکرم(ص)با مفاسد اجتماعی تدوین شده است. جزیره العرب قبل از اسلام و بعثت پیامبر(ص) از وضعیت بسیار اسفناک و نابسامانی برخوردار بود و مردم در گمراهی ها و اوهام باطل غوطه ور بودند و هیچ اثری از روشنی و هدایت و نیکی در آن سرزمین به چشم نمی خورد.مردم آن بر اثر بدآموزی ها و خرافات و افسانه های واهی و بی پایه به صورت مردمی وحشی، یغماگر و مفسده جو شده بودند و در لجنزاری از فساد و تباهی می زیستند تا این که نور اسلام چون خورشیدی بر این سرزمین و تمام جهان تابیدن گرفت و خداوند به وسیله ی پیامبرش حضرت محمد(ص) مردم را از تیرگی ها و غل و زنجیر رهایی بخشید. پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در تمام طول زندگی، چه کودکی و چه نوجوانی و چه پس از بعثت با روش های گوناگون به مبارزه با مفاسد پرداخت. در کودکی بیزاری خود را از بت و بت پرستی اعلام کرد و ندای توحید سر داد. در نوجوانی و جوانی با حمایت از محرومان، فقرا و مظلومان و مبارزه با ظلم و شرک و بت پرستی به این راه طاقت فرسا ادامه داد. بعد از بعثت با تربیت و پرورش انسان های موحّد و پاک و دعوت آن ها به آیین اسلام زمینه ی گسترش اسلام را در بین مردم فراهم ساخت، آن حضرت همچنین پیمان هایی با گروه های مختلف مخالف اسلام منعقد کردند که در پیشرفت و گسترش دین اسلام تأثیرات بسزایی داشت. بعد از هجرت نیز با ساخت مسجد و تشکیل حکومت دینی در مدینه گام بزرگی در ایجاد وحدت و مبارزه با تفرقه برداشت.آن حضرت به طور جدی به مبارزه با جهل و نادانی،خرافات، سنت های جاهلی، فقر و مفاسد فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی پرداخت و به این ترتیب در جهت اصلاح جامعه و هدایت مردم حرکت کرد و توانست از آن محیط تیره و تا و پر از فساد و گناه با انسان های یغماگر و بت پرست، سرزمینی متّحد و یکپارچه با مردمی موحّد، مهربان و وفادار بسازد که دین اسلام را در سراسر جهان بگسترانند و این میسّر نبود مگر با نیروی عظیم و قدرت بی نظیر الهی که خداوند در دستان پر توان رسول بزرگوارش قرار داده بود و او را در این راه سخت و طاقت فرسا یاری نمود تا با خُلق عظیمش مردم را به دین مبین اسلام فرا خواند و معجزه ای بزرگ بیافریند. همچنین کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: «مفاسد» و « اجتماعی».
شیوه های نفوذ گفتار انبیاء ( ع)
نویسنده:
اعظم قاسم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
واژه های کلیدی این تحقیق به قرار ذیل است: 1- انبیاء 2- تبلیغ 3- فصاحت و بلاغت 4- شیوه 5- گفتار 6- نفوذ تحقیق پایانی در موضوع شیوه های نفوذ گفتار انبیاء ( ع) انجام گرفته است زیرا بر عالمان دینی که گاهی می خواهند تفکری را به گونه ای که مردم به آن عمل کنند از طریق گفتار در میان مردم منتشر کنند لازم است شیوه ها و علل نفوذ گفتار پیامبران ( ع) را که از موفق ترین مبلغان اندیشه بوده اند بررسی کنند و میزان تأثیر آن سخن را در افراد و اجتماع اندازه گیرند و با پیروی از شیوه های آن اولیاء، نفوذ گفتار خود را و موجبات خیر و سعادت جامعه را فراهم آورند. به راستی اگر اندیشه ای، در یک محیط، دور از ذهن ها و تصورها و عقل ها باشد، و با پذیرفته ها و اعتقادات مردم سازگار نباشد، برای ترویج آن چه باید کرد دیگر برای گسترش اندیشه از طریق گفتار، گوینده باید دارای چه ویژگی های شخصیتی و خلقی باشد. دیگر آن که سخنان نافذ دارای چه ویژگی هایی هستند ما در این تحقیق با توجه به منبع تفسیری و روایی و کتب معتبر در زمینه سخن، سخنوری و تبلیغ با روش کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات ویژگی های خلقی، ویژگی های سخن و روش ها و ابزارهای تبلیغ را در پیامبران ( ع) بررسی نموده ایم. و دریافته ایم که پیامبران ( ع) با احاطه بر اوضاع محیطی و ویژگی های روحی و ذهنیات مردم، با افکار آنها مأنوس و زمینه پذیرش و عمل کردن آنها را فرآهم آورده اند. و از امور مهمی که نباید از نظرها دور افتد و سرلوحه رفتار پیامبران ( ع) بوده است پراکندن اندیشه و شناخت از طریق عمل کردن به آن است، چه زبانی کردار گویاتر و کارگرتر از زبان گفتار است.
عدالت اجتماعی در حکومت جهانی حضرت مهدی ( عج)
نویسنده:
حلیمه نادری موسی آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوعی که در این تحقیق مورد پژوهش قرار داده ایم، بررسی عدالت اجتماعی در حکومت جهانی حضرت مهدی ( عج) می باشد. هدف کلی از این مجموعه، توصیف عدالت اجتماعی و تبیین آن در عصر حکومت حضرت مهدی ( عج) است و اهداف دیگر، تبیین عدالت اجتماعی در بعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت آن حضرت ( عج) می باشد. از آن جایی که عدالت اجتماعی از جمله فراگیرترین مصادیق و جلوه های قانون عدل اسلامی و یکی از ضروری ترین مسائلی است که حیات بشری را تأمین می کند، جهت آشنایی بیشتر با مفهوم عدالت و همچنین عدالت اجتماعی و شاخص های آن و ضرورت عدالت و دیگر مسائلی که این دو واژه را در بر می گیرد در بخش اول به تحلیل و بررسی این دو واژه و اموری که مربوط به آن می شود، پردخته ایم. همچنین با توجه به این که امروزه، تمام حکومت ها، بیشترین مسأله ای که مورد توجه قرار داده اند، موضوع جهانی شدن می باشد، و این که با فرارسیدن حکومت حضرت مهدی ( عج) تمام جهان در تحت حاکمیت جهانی آن حضرت ( عج) قرار می گیرد، بر آن شدیم تا در بخش دوم این مجموعه مطالبی در رابطه با حکومت و مسأله جهانی شدن بیاوریم. و چون که عدالت اجتماعی در حکومت حضرت مهدی ( عج) در ابعاد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی شکل می گیرد، در بخش سوم به تبیین عدالت اجتماعی در بعد سیاسی و اقتصادی و بعد فرهنگی پرداخته ایم.منابعی که در این پژوهش از آنها بیشتر استفاده شده است، شامل کتب روایی و احادیث و همچنین کتابها و مقالاتی که در رابطه با ویژگی ها و عصر حکومت حضرت مهدی ( عج) نوشته شده است، می باشد. نتیجه ای که در این مجموعه پژوهشی، دنبال کرده ایم، این است که با تبیین و بررسی عدالت اجتماعی در حکومت حضرت مهدی ( عج) بتوانیم، الگویی مناسب از یک حکومت عادلانه برای جوامع امروزی ارائه دهیم. با تبیین عدالت در حکومت حضرت مهدی ( عج) می توان به این نتیجه رسید، که برنامه ها و قوانینی که آن حضرت برای اجرای عدالت اجتماعی در حکومتشان اجرا می کند، در تمام زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می باشد و اگر عدالت در یکی از این موارد به خوبی اجرا نشود، ابعاد دیگر را دچار تزلزل خواهد کرد. و با فراهم کردن زمینه ها برای تحقق عدالت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه را به سمت رشد و هدف متعالی هدایت خواهد کرد. ارائه دادن راهکارهایی که از حکومت ایشان در زمنه ی تحقق عدالت اجتماعی به دست آمده است، می تواند قانون کاملی باشد برای تحقق هرچه بهتر عدالت اجتماعی در جوامع امروزی، تا بتوان به جامعه مطلوب تری با اهداف متعالی تر دست یافت. کلید واژه ها: عدالت، عدالت اجتماعی، حکومت، جهانی شدن، عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی، عدالت فرهنگی.
صفات صبر و شرح صدر در سیره پیامبر گرامی اسلام ( ص)
نویسنده:
لاله معاون زاده غزنوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پیش رو صفات صبر و شرح صدر در سیره پیامبر گرامی اسلام6می باشد. از این رو در این پژوهش به چگونگی برخورد پیامبر6در برابر رفتارها و یا اشخاص مختلف، نحوه رفتار پیامبر6در مواجهه با آنان و یا موقعیت هایی که در آن قرار می گرفتند، می پردازد و به این امر اشاره دارد که سبک رفتاری پیامبر6گاه از باب تغافل بوده و گاه از حلم، عفو و گذشت و بخشش و یا صبر در اطاعت و انجام تکالیف استفاده نموده اند و آنچه که حاصل از این گونه عکس العمل های پیامبر6می باشد، اهداف پژوهش ما را تشکیل می دهند که بر دو محور اساسی می گردد: الف) آشنا شدن با دستاوردی که حاصل صبر و استقامت پیامبر6در کوتاه نیامدن ایشان در برابر حوادث بازدارنده بوده است. ب) ایجاد انگیزه در خواننده محترم برای استفاده و به کار بستن و الگوپذیری از پیامبر اکرم6 هرچند به صورت اندک در زندگی روزانه که مملو از حوادثی است که در آن احتیاج به استفاده از اقسام مختلف صبر دارد. بنابراین در این تحقیق سعی شده است ابتدا به معنای واژه صبر پرداخته شود و اقسام آن مورد بررسی قرار گیرد و ذیل هر قسم به توضیح معنا، پاداش و اهمیت آن در آیات و روایات پرداخته و نمونه هایی از رفتارهای پیامبر6که حاوی آن قسم از صبر بوده آورده شود. برای جمع آوری مطالب یاد شده از کتب گوناگون تفسیری همچون المیزان ( سید محمد حسین طباطبایی)، تفسیر نورالثقلین ( العروسی الحویزی)، تفسیر مجمع البیان ( ابوعلی فضل طبرسی) و تفسیر کبیر رازی ( محمد فخر رازی) استفاده شده است. همچنین از کتاب های روایی مانند اصول کافی ( محمد بن یعقوب کلینی)، وسائل الشیعه ( محمد حسن حرعاملی) بهره گرفته شده است. از دیگر کتب مورد استفاده می توان به کتاب های اخلاقی مانند: محجه البیضاء ( محسن فیض کاشانی)، کتاب الاخلاق ( سید عبدالله شبر) و کتاب های تاریخی چون سیره النبویه ( ابن هشام)، تاریخ طبری ( محمد جریر طبری)، تاریخ یعقوبی ( ابن واضح یعقوبی)، فتوح البلدان ( ابوالحسن بلاذری) اشاره نمود. روش تحقیق به اعتبار نوع و هدف به منظور بررسی وضعیت گذشته و برای کشف حقایق بیشتر است. از این رو تحقیق بنیادی و کاربردی است و به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای است و به اعتبار ماهیت توصیفی و تحلیلی و به اعتبار موضوع دینی می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 314353