جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 316855
نگاهی به قصه و نکات تربیتی آن درقرآن
نویسنده:
سعید مهدوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه به طرح و بررسی و مباحث می پردازد:ویژگیهای قصه در قرآن، اهداف قصه در قرآن و نکات تربیتی قصه های قرآنی از جمله: خدا محوری، هدایت الهی، اصلاح و خودآگاهی، بیداری وجدان وعزت نفس، تربیت عقلانی و امر به معروف و نهی از منکرو تذکر، معرفی نمونه های سازنده و مطابقت گفتار وعمل، عوامل تربیت و ارزشهای اخلاقی ادب و گذشت،و صبر و استقامت و ترک هوای نفس.
میزان در قیامت
نویسنده:
علی جان کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در دو بخش تدوین شده است: بخش اول به بررسی حساب اعمال، سنجش اعمال و اقوال در میزان اعمال اختصاص دارد. بخش دوم در زمینه مراد از سبک میزانی و سنگین میزانی افراد، چگونگی سنجش اعمال در قیامت و عدم سنجش اعمال کافران و مشرکان است.
نقد وبررسی آراء پیرامون نزول قرآن
نویسنده:
حسین عابدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این نوشتار، نگارنده در جستجوی مفهوم نزول قرآن و چگونگی آن، نخست مفهوم نزول وواژگان حاکی از معنای نزول را در لغت و قرآن بررسی نموده و در ادامه معنا و مفهوم نزول قرآن رااز دیدگاه برخی دانشمندان اسلامی مطرح و ارزیابی کرده است. و آنگاه دیدگاه های گوناگون را در چگونگی نزول قرآن، آغاز بعثت و نزول وحی، چگونگی تلقی وحی، وحیانی بودن الغاظ قرآن و مبادی نزول آن را مورد بررسی قرار داده؛ در ادامه به نقد و بررسی دیدگاه ها در معنای نزول قرآن در ماه رمضان و شب قدر، پرداخته است. در این بخش بیشتر تأکید نگارنده شفاف سازی ودسته بندی مفهوم نزول دفعی و تدریجی از دیدگاه دانشمندان شیعه و اهل سنت بوده و به خاطراهمیت و گستردگی موضوع، آن را در فصلی مستقل مورد ارزیابی قرار داده است، و در پایان با نقد وبررسی دیدگاه منکرین نزول دفعی، مبانی و مبادی برخی از آنان را مورد بررسی و ارزیابی قرارداده و به این نتیجه می رسد که قرآن کریم، در دو مرحله (دفعی و تدریجی) بر قلب شریف رسول خدا(ص) نازل گردیده است. لکن در مرحله اول به نظر می رسد، سوره حمد به صورت ویژه همراه با قرآن عظیم و لقد آتیناک سبعا من المثانی و القرآن الظیم حجر:‎۸۷ نازل گشته است. ومرحله دوم همزمان با آغاز بعثت در ‎۲۷رجب، به صورت تدریجی و در طول ‎۲۳ سال دوران رسالت نازل شد، در این مرحله گویا، گاهی نزول قرآن قطع می شد، اما فترت سه ساله وحی درآغاز بعثت و تطبیق آن بر دعوت سه ساله و پنهانی، با توجه به برخی چالش ها، مورد تأیید نگارنده قرار نگرفته است.
نشانه های عصر ظهور در متون اسلامی
نویسنده:
سعید سنایی مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نشانه های عصر ظهور در متون اسلامی مسأله ظهور منجی در آخرالزمان، یکی از مسایل مشترک ادیان الهی و حتی ادیان غیرالهی و برخی مکاتب فلسفی است. ادیان آسمانی به یمن بهره مندی از منبع وحی اتصال به مبدأ هستی، از تحقق وعده الهی در واپسین فصل حیات بشر و پیدایش مدینه ای فاضله در فراخنای گیتی خبر داده اند.آنچه در این میان، دین اسلام را از سایر ادیان و مذاهب دیگر متمایز می کند، پیشگویی های دقیقی است که با ذکر مصادیق و جزئیات، درباره شخص منجی، نشانه های ظهور و شاخصه های حکومتی او بیان شده است. نگارنده در این پایان نامه، با تحقیق و تأمل در متون اسلامی، به منظورتبیین صنشانه های عضر ظهور، مسایل زیر را بررسی نموده است. الف - منظور از نشانه های ظهور چیست؟ توضیح: نشانه های ظهور به مجموعه حوادثی گفته می شود که بر اساس پیش بینی معصومین(ع) در عصر غیبت واقع شده و با ظهور حضرت مهدی (عج) رابطه کشفی داشته باشند.ب - فرق میان شرایط ظهور با علائم ظهور چیست؟ توضیح: رابطه ظهور با شرایط یک رابطه واقعی است در حالی که رابطه آن با علائم یک رابطه کشفی است. ج- نشانه های حتمی وغیرحتمی کدامند؟ توضیح: نشانه های حتمی، نشانه هایی هستند که تحقق آنها بدون هیچ گونه قیدو شرطی الزامی است؛ به گونه ای که ظهور حضرت حجت علیه السلام را نیز بدون تحقق آنها واقع نخواهد شد. در مقابل، نشانه های غیرحتمی به نشانه هایی گفته می شود که تحقق آنها مشروط به شروطی است که در صورت تحقق آن شروط، نشانه مشروط نیز محقق خواهد شد. در ادامه علائم پنج گانه و حتمی ظهور که عبارتند از: خروج سفیانی، قیام یمانی، ندای آسمانی، قتل نفس زکیه وخسف در بیداء، مورد برسی و تحلیل قرار گرفته است. و در پایان، به مسأله رجعت که درآخرالزمان واقع می شود نیز اشاره شده است. و در پایان، به مسأله رجعت که در آخرالزمان واقع می شود نیز اشاره شده است.
نگاهی به ابعاد روانشناختی امربه معروف و نهی از منکر
نویسنده:
پیمان جبلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
امر به معروف و نهی از منکر از جماه فرامینی است که شرع مقدس اسلام بمنظور کنترل و نظارت همگانی بر رفتارهای اجتماعی و فردی بر آن پای فشرده و آن را بسیار مهم و حساس توصیف کرده است . این مهم در حوزه های متعددی از علوم اجتماعی قابل بررسی و تدقیق است که شاخه های مختلف ارتباطات اجتماعی ،فرهنگ شناسی ، روان شناسی فردی و اجتماعی و حتی علوم سیاسی از مهمترین آنهاست . بی توجهی به ابعاد متفاوت و گاه بظاهر متضاد این فرضیه اجتماعی بی تردید سبب مغفول ماندن فلسفه ، اهداف و مکانیزمهای مناسب آن و در نتیجه فقدان کارایی در نظر گرفته شده بای آن میگردد . امر بمعروف و نهی از منکر همچون سایر پدیده های اجتماعی که موضوع آن موجودی زنده ، هدفدار، هوشمند و با اراده بنام انسان است باید با عنایت جدی به حواشی و سایر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آدمی صورت پذیرد و به موضوع خود یعنی انسان بعنوان یک کل قرار گرفته در کلی دشگر شامل گروه و اجتماع و داشته ها و آموزه های فردی و اجتماعی و نیز احاطه شده توسط بسترهای موجود و سنتها و ارزشهای حاکم و غیر حاکم بنگرد در غیر این صورت صرفا" و حداکثر در نقش قوانین موضوعه خشک حکومتی عمل خواهد کرد و تنها بر زندگی و رفتار ظاهری انسانها و آنهم تا زمانی که ابزارهای امر بمعروف و نهی از منکر یعنی آمران و ناهیان باقی باشند تاثیر خواهد گذارد ، تاثیری که ضمانتی بر نهادینه و درونی شدن آن نیست . اگر چه هر کنش و واکنشی با موضوعیت انسان و رفتارهای انسانی به تبع مختصات و ویژگیهای پیچیده آدمی دچارپیچیدگیها و ظرافتهای خاص میگرد و با نگاههای ساده انگارانه یک یا چند بعدی نمیتوان به تفسیر و تعلیل و تحلیل و از همه مهمتر تعیین رفتارهای انسانی پرداخت لیکن در نظر داشتن ابعاد و عنایت به همینن پیچیدگیها میتواند ما را از استنتاجات و فرمولهای ساده و سطحی بازدارد . دست کم در مقام بررسی علمی و دقیق فرایض و وظایف اجتماعی همچون امر بمعروف و نهی از منکر جامع نگری و پرهیز از ساده نگری و ساده انگاری از اولیات است و فارغ از مکانیزمهای اجرایی ضروری توجه عمیق به فلسفه، تعاریف ، مفاهیم و اهداف برای دستیابی به الگوهای اجرایی مناسب و کارآ ضروری و لازم است . با توجه به ضرورتهای فوق الذکر و مسائل خاص اجرای دستورات اجتماعی دینی همچون امربمعروف و نهی از منکر در جامعه ایران که فرض بر آن است که هدف عمل بر مبنای الگوها و روشهای حکومت دینی میباشد ضروریا است علاوه بر بررسیهای جداگانه در خصوص تاثیر شرایط اجتماعی خاص و دوره های گذار بر رفتارهای اجتماعی و فردی ، رفتار افراد براساس اوامر و نواهی سایرین نیز در بسترهای علمی بررسی شود . از جمله این بسترها که رفتارهای انسانی را تفسیر، تحلیل و حتی پیش بینی می نماید حوزه روان شناسی فردی و اجتماعی است . در این بستر یک اصل مسلم فرض می شود و آن عبارت است از اینکه رفتار مورد نظر یا مطلوب انسانها برآیندی از نگرشها و باورهای آنان است که بر اثر علل و عوامل مختلف شکل گرفته و آنان را به پرد اختن و یا خودداری کردن از برخی اعمال وامیدارد . نحوه شکل گیری نگرشها و باورها، عوامل تاثیر گذار بر آن ، میزان دخالت و سهم واقعی آن در رفتارهای ارادی و غیر ارادی ، و در نهایت جایگاه مکانیزمهای کنترلهای بارز اجتماعی نظیر امر به معروف و نهی از منکر در نگرشها و باورها در حوزه روان شناسی فردی و اجتماعی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. در این پایان نامه موضوع امر بمعروف و نهی از منکر از منظر دانش روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته است . پیش از این بررسی تطبیقی ضروری است اساسا" مقصود شرع مقدس از مفاهیم امر و نهی و نیز معروف و منکر دانسته شود . این مساله میتواند تا حدودی نمایانگر اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت تشریع این فرضیه بسیار مهم باشد . از این رو نخست واژه ها و مفاهیم مذکور از دیدگاه قرآن و حدیث و نیز علم اصول بررسی و تعریف عملیاتی شده است . سپس حوزه های مختلف دانش روان شناسی از قبیل شخصیت ، رشد ، انگیزش و هیجان ، یادگیری و بطور ویژه روان شناسی اجتماعی بررسی و مفاهیم و مسائل مرتبط با امر بمعروف و نهی از منکر در این بررسی باز تعریف شده است . از این رهگذر و منظر آیات و روایات مربوط به این فرضیه نیز مورد مطالعه دوباره قرار گرفته است . نگاه این پایان نامه نگاهی تطبیقی به مفهوم انطباق بخشیدن مصنوعی به مفاهیم و آموزه های امر بمعروف و نهی از منکر با مباحث روان شناسی فردی و اجتماعی و دستکاری در مفاهیم مذکور نیست بلکه هدف نخست بازیافت و دریافت مجدد مقاصد شرع مقدس از تاکید بر این فریضه و سپس نگاه دوباره به اصول و نظریه ها و مکانیزمهاو یافته های روان شناختی است که دستیابی به مقاصد فوق الذکر را تسهیل می سازد . امید است نگارنده توانسته باشد این واقعیت را برجسته نماید که عمل به اصول مسلم دینی و فقهی نیز بدون تعمیق و توجه به مبانی علمی اصول یاد شده بسادگی محقق نخواهد شد .
نقش دین در خودیابی ( هویت دینی)
نویسنده:
زهرا آرام
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید نقش دین در خودیابی می باشد؛ اسلام که جامع ترین و غنی ترین مکتب آسمانی و منبع پویاترین و پایاترین معارف انسانی است مهمترین نقش را در هویت ( خودیابی) دارد. چرا که قرآن به عنوان کاملترین کتاب آسمانی که قوانین حاکم بر نظام هستی و واقعیت های مربوط به انسان و جهان را تبیین کرده، درباره انسان به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش و اشرف مخلوقات به بهترین شکل سخن گفته و انسان را موجودی برخوردار از فطرت توحیدی، امانت دار الهی و دارای عقل و درک دانسته که باید گوهر وجودی خود را شکوفا کند؛ و این گوهر وجودی با ارائه برنامه از طریق انسان شناس واقعی، یعنی خداوند شکوفا می شود و این برنامه همان دین الهی است که با تحت پوشش قرار دادن ابعاد وجودی انسان و تبیین امور واقعی و جداسازی آنها از امور ظاهری، خود واقعی انسان را در تعالیم انسان ساز خود ترسیم می کند و برای آن ارزش فوق العاده قائل است و بر این اساس، وقتی انسان به خود حقیقی اش و هویت اصیل خود واصل خواهد شد که خودش را به صورت درست بشناسد. از این رو می توان خودشناسی را به عنوان اولین گام در تشکیل هویت دینی دانست که اگر ارکان سازنده آن هویت یعنی عقیده، اخلاق و عمل، براساس آموزه های پیامبران الهی و عقل شکل گیرد، نقش اساسی در به دست آوردن عزت و کرامتی که شایسته مقام انسانیت است؛ را خواهد داشت. پایه های اولیه تشکیل شخصیت سالم و داشتن هویت های مطلوب فردی و فرهنگی در گرو تثبیت هویت دینی حاصل می شود که تحت تأثیر عوامل درونی مانند اراده، فطرت و وراثت و عوامل بیرونی مانند خانواده، محیط های آموزشی، فرهنگی، دینی و رسانه های جمعی قرار دارد به طوری که عوامل بیرونی می توانند از یک سو از راه جهت دادن به فطرت الهی، اراده افراد را به سوی رفتارها، نگرش ها و باورهای مطلوب دینی سوق دهند و موجبات تقویت هویت دینی را در آنان فراهم سازند و از سوی دیگر با در نظر نگرفتن فطرت الهی اراده آنها را به سمت رفتارها و نگرش های غیردینی ببرند و موجبات تضعیف هویت دینی را در آنان فراهم کنند. لذا این نهادها با عملکرد صحیح خود و دادن آگاهی های دینی و ترغیب افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان به شناخت هویت دینی خویش، می توانند جامعه را نیز از عوارض بی هویتی و از خود بیگانگی نجات دهند چرا که با تثبیت هویت دینی در افراد نه تنها از آسیب های فرهنگی مانند تهاجم و انقطاع فرهنگی مصون خواهیم ماند بلکه جامعه بزرگ اسلامی را نیز در فرهنگ سازی دینی یاری خواهند کرد. این تحقیق از نوع کاربردی ( تحلیلی، دینی) است و در روش جمع آوری مطالب از روش کتابخانه ای استفاده شده است. علاوه بر منابع لغوی از منابع روایی و تفسیری و همچنین از منابع اخلاقی، تربیتی و روان شناسی استفاده شده است. کلید واژه های آن عبارتند از: دین، انسان، نفس، هویت، خود.
نقش قیام امام حسین ( ع) در عزت و افتخار حسینی
نویسنده:
فاطمه فروتنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع: نقش قیام امام حسین علیه السلام در عزت و افتخار حسینی امام صادق علیه السلام می فرمایند: فالمومن یکون عزیزا و لا یکون ذلیلا، انَّ المومنَ اعزُّ من الجبل لان الجبل یستقل منه بالمعاول و المومن لا یستقبل من دینه بشیءِ، انسان با ایمان عزیز است و ذلت پذیر نخواهد بود. از کوه استوارتر است، چرا که کوه را می توان سوراخ کرد اما به اراده و ایمان، راسخ و شکست ناپذیر انسان با ایمان هرگز نمی توان آسیب رساند. عزت در مقابل حقارت و ذلت قرار دارد. در معنای عزت شکست ناپذیری، نفوذناپذیری مغلوب نشدن و صلابت و استواری همه جمع است. بنابراین عزت حالتی است که در انسان که مانع شکست او می شود. از دیدگاه اسلامی، عزت متعلق به خداست و خدا آن را به پیامبران و ائمه علیهم السلام و مومنین عطا نموده است. و به وسیله اولیایش اسباب عزت را در آیات و روایات بیان نموده است. لذا یکی از اهداف این تحقیق آشنایی با عوامل عزت فردی و اجتماعی است. خداوند عزت را در اطاعت و بندگی خویش قرار داده است، نه در مال و فخر فروختن به ایل و تبار و بندگی طاغوت و حاکمان جور. خداوند عزت فرد را در عبادت، اطاعت، عمل صالح، پیروی از ولایت، شجاعت، حلم، قناعت، گذشت و صداقت، عزت اجتماع را در ایجاد حکومت حق، رهبری الهی، بصیرت، مسئولیت پذیری، وحدت، قانون گرایی و عدالت قرار داده است. این نوشتار، به شناخت عزت و ارائه راهکارهایی موثر برای رسیدن به آن اشاره دارد. بررسی سیره و منش امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی عزت مداری و آشنایی با جلوه های عزت حسینی وسیله ای برای شناخت عوامل عزت و ذلت جوامع و به خصوص جوامع اسلامی است. ابتدا به بررسی وضع جامعه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله می پردازد. به گواهی تاریخ از همان نخستین روزهای پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله که با پیدایش ناهماهنگی ها و ستیزه گری ها، رهبری الهی کنار زده شد و به دنبال آن با ترویج فرهنگ جاهلی و تبلیغ احادیث جعلی و فرقه های باطل و ایجاد بدعت، جامعه کم کم از تربیت اسلامی و محمدی فاصله گرفت، سنت های پیامبر رو به افول گذاشت و برخی از عادت های گذشته از جمله اشرافی گری کهنه به رهبری معاویه بنیان گرفت. معاویه و پسرش برای از میان بردن آثار و میراث پیامبر صلی الله علیه وآله پیروزمندانه گام برداشتند، امر به معروف و نهی از منکر از بین رفت و جامعه تا جایی پیش رفت که کسی نمی توانست به کار حاکمان خرده گیرد و اگر فردی آگاه، اعتراض می کرد پاسخش کشته شدن یا تبعید بود شیعیان را بی گناه به قتل می رساندند خانه هایشان را ویران و اموالشان را غارت می کردند. بالاتر از آن جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله-علی- را دشمن اسلام قلمداد نموده و بر منابر سب و لعن او می گفتند. این حاکمان اسلام نما از هیچ گونه فسادی ابا نداشتند. در این برهه از زمان، سبط پیامبر صلی الله علیه وآله – حسین بن علی علیه السلام- که آیینه ی عزت الهی است و سیره و روشش همواره با عدالت، پایبندی به عهد و پیمان، سازش ناپذیری با طاغوت، جهاد و شهادت همراه است. برای اصلاح امت پیامبر صلی الله علیه وآله و سامان دادن به آن چه توسط دشمنان خدا وارونه شده و به فساد و تباهی کشیده شده بود و برای احیا و زنده کردن معروفات، که خدا به آن فرمان داده و نهی از منکرات، که خدا از آن نهی کرده بود، قیام کرد و در مقابل حکومت ظلم و جور تا پای جان ایستادگی نمود تا عزت بر باد رفته را به جامعه برگرداند. امام حسین علیه السلام امام عزت بخش، در همه ی دوران ها و زمان هاست، زیرا اسلام دینی همه جانبه و برای همه ی اعصار است و حسین بن علی علیه السلام مبلغ این شریعت است. بنابراین باید عزت حسینی در تمام ارکان جامعه در تمام ابعاد آن اجرا گردد. در بعد فرهنگی، با ترویج فرهنگ اسلامی و حسینی که فرهنگ عزت بخش است، به مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام پرداخت و در بعد اقتصادی، فرهنگ حسینی فرهنگ خودکفایی، ترویج عدالت در همه ی سطوح و مبارزه با ثروت اندوزی و تجمل گرایی و چپاول ثروت ها و به یغما بردن آن ها توسط دشمنان اسلام است. سیاست حسینی، مبارزه با ظلم و ظلم ستیزی و سازش ناپذیری است که باید امروز حسینیان زمان، بر یزیدیان زمان اعمال کنند و این امکان پذیر نیست مگر، در سایه ی تقوا و ایمان به خدای تعالی، و عمل صالح که یگانه راه نجات است. گسترش روزافزون اسلام و آشنایی مسلمانان با باورهای نو و شیوه های فکری گوناگون این مهم را می طلبد. زیرا تنها در سایه شناخت ارزش های اسلام و گسترش قوانین آن است که مسلمانان می توانند راه سعادت و ترقی و تعالی را پیموده و عزت و افتخار خود را باز یابند و جوامع اسلامی و بشریت از زیر ذلت دشمنان خدا رهایی و به افتخار بندگی خدا نایل گردند. لذا معرفی الگوهای عزت در عصر حاضر که عزت خویش را وامدار عزت حسینی اند و بررسی نقش امام زمان عجل الله در عزت بخشی بشریت که انتظار جهانیان به آمدن اوست نقطه ی امیدی برای آرامش است. از آنجایی که مطرح شدن این موضوع در جامعه مدت زیادی نمی گذرد لذا کمتر می توان کتاب هایی در این موضوع یافت. آن چه موجود است مقالات فراوانی است که در این خصوص ارائه گشته است. جهت این تحقیق از کتبی که سیره حضرت را به نگارش درآورده استفاده شده است از جمله: 1. سید بن طاووس، لهوف، ترجمه علیرضا رجالی تهرانی. 2. هاشم، معروف الحسنی، جنبش های شیعی در تاریخ اسلامی، ترجمه محمد صادق عارف. 3. علی، فرحی، بررسی و تحقیق پیرامون نهضت حسینی و ... استفاده شده است که نام آن ها در فهرست منابع موجود است. به امید روزی که اسلام و مسلمین عزیز، کفار و جنایتکاران ذلیل و خوار گردند. واژه های کلیدی: عزت، افتخار، ذلت، قیام، انقلاب، انتفاضه، اصلاح، فساد، معروف و منکر
نگرش قرآن مجید و عهدین به زنان و بررسی نظرات و تشابهات و تناقضات آن
نویسنده:
زهره اشجاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه به بررسی «نگرشهای مختلف به زنان» در قرآن مجید و در ادیان سه گانه اسلام و یهود و مسیحیت پرداخته و با استناد به متون مقدس این ادیان «مواد اشتراک و اختلاف» را متذکر شده است. روش کار در این پژوهش استفاده از قرآن مجید و کتاب مقدس و روش کتابخانه است است. در نتیجه این پژوهش می توان گفت که کتب عهدین به دلیل اینکه پس ا ز نزول بر پیامبرانشان مستقیما توسط خود آنان و یا در زمان حیات آنان کتابت نشده و اینکه توسط شاگردانشان جمع آوری شده نمی تواند همه آیات آن از جهت اعتبار و ارزش مورد اعتماد قرارگیرد و می توان اینگونه بیان کرد که جامعیت و شیوایی مباحث قرآنی چنان است که شخصیت زن به عنوان یک انسان همپای مردان و موجودی دارای طبیعتی معنوی و والاست که مستحق همه حقوق و مزایای مادی و معنوی می باشد.
نمایی از احکام تقیه ائی در اسلام
نویسنده:
یونس محمودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش شامل موارد ذیل است بررسی مبانی و کلیات تقیه ، نمایی از احکام تقیه ای در اسلام ، کتاب الصلاه ، کتاب الخمس ، کتاب الحج ، کتاب الزکاه ، کتاب الصلوم ، کتاب انکاح ، کتاب الطلاق ، کتاب الحدود، کتاب القصاص ، کتاب الفرائض ، کتاب العتق ، کتاب الامانات ، کتاب الصید، کتاب الجهاد، کتاب التجاره ، کتاب القضاآ، کتاب الامر به معروف و نهی از منکر
نکاح موقت دراسلام
نویسنده:
علیار حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی مساله متعه یا نکاح موقت از نظر اسلام است که دراین مساله، میان امامیه و مذاهب دیگر اسلامی، اختلاف نظر است. این پایان نامه مشتمل بر ‎۱۰فصل است.درفصل اول بحث تفسیری آیه‎۲۴ سوره نساء مطرح شده است و از نسخ این آیه بوسیله آیات ارث، طلاق، عده، احصان، ازواج، تعدد زوجات و تحریم بحث شده است. درفصل دوم به روایات راجع به متعه اختصاص دارد و در فصل سوم از حلیت و جواز متعه از نظر اجماع بحث شده است. در این فصل در پاسخ ب این سوال که آیا متعه با اجماع علماء نسخ شده است؟ نظر آیه ا... خویی، صاحب جواهر، توفیق الفکیکی و جعفر مرتضی مطرح شده است. فصل چهارم درباره تحریم و نهی خلیفه دوم از متعه می باشدو فصل پنجم به حکمتهای متعه که توسط عقل درک می شوند اختصاص دارد. فصل ششم سابقه حلیت و حدود متعه از نظر فقهای شیعه و سنی را بررسی کرده است. درفصل هفتم بحث فقهی وجوه اشتراک و افتراق ازدواج دائم و موقت مطرح شده است و درفصل هشتم بحث حقوقی نکاح منقطع آمده است. فصل نهم به بحث اجتماعی ایرادات وارده برمتعه اختصاص دارد و طی آن اسشکالاتی از قبیل: مجاز شمردن ازدواتج موقت، مساوی با مجاز شمردن حرمسراست، تشریع ازدواج موقت برای تامین هوسرانی است، متعه همان فحشاء است، نکاح منقطع برخلاف حیثیت و احترام زن است و .... بررسی شده است. در فصل دهم از فواید، ضرورت و علت عدم استقبال از متعه بحث شده است و درپایان از قانونمند کردن متعه سخن به میان آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 316855