جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314876
شیطان در اندیشه اسلامی
نویسنده:
اعظم بیاتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
پژوهشی که پیش روی دارید با عنوان شیطان در اندیشه اسلامی است. که به بررسی شیطان در آیات و روایات می پردازد. بر طبق آیات قرآن او عنصری اغواگر و فریب کار است که وعده هایش فریب و برنامه اش گمراهی و هدفش تسلط کامل بر انسان است. او دشمنی است که انسان را به شک و ارتداد، تغییر عقیده، و ارتکاب عمل زشت فرا می خواند. البته ناگفته نماند که با زینت دادن به اعمال زشت و قبیح، انسان را دعوت به انجام دادن آن کرده و از هر فرصت و هر راهی برای گمراه کردن بشر استفاده می کند. با توجه به این که انسان موجودی طالب کمال و سعادت ابدی است و این سعادت و کمال جز در لقاء الله حاصل نخواهد شد، مسلماً در راه های رسیدن به کمال و در مسیر تعالی اش به سوی خداوند متعال موانع و چالش هایی وجود خواهد داشت که برای طی طریق، باید آنها را شناخت. شیطان، کانون همه شرارت ها و منشأ همه لغزش ها، یکی از مؤثرترین موانع بر سر تکامل بشر و عامل گمراهی است که در این پژوهش با الهام از آیات و روایات مورد شناسایی قرار می گیرد تا با شناخت کامل از او، بتوان او را از مسیر سعادت برداشت. بیشتر مردم بدون آن که در مورد شیطان برحسب آیات و روایت اندیشه ای داشته باشد، برای تبرئه کردن خود، هر عمل خلاف و ناشایستی را که انجام می دهند، با بیان این که بروز آن عمل مربوط و از ناحیه شیطان است، اعمال خود را توجیه می کنند و با لعنت فرستادن به شیطان، شانه های خود را از زیر بار آن عمل خالی می کنند. آنان دشمنی های جانسوز شیطان را دوستی و خوشی دانسته و با کمال میل از فرو افتادن در دام های خطرناک وی استقبال می کنند. وجود چنین مسائلی در جوامع می تواند ناشی از ناآشنایی عموم مردم به آموزه های دینی و عدم شناخت دشمن دیرینه خود باشد. مهمترین راه برای شناسایی شیطان استفاده از قرآن و روایات می باشد و از اهتمامی که اسلام به مسئله داشته، ضرورت بحث هر چه بیشتر در مورد آن احساس می شود. کلیدواژه ها : شیطان- ابلیس- شر- نفس.
ضرورت بعثت انبیاء
نویسنده:
جواد سرخوش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل ضرورت بعثت انبیاء است. روش تحقیق در این رساله، روش کتابخانه ای بوده و اطلاعات آن از طریق فیش برداری گردآوری شده است. دربخش اول رساله در رابطه با ضرورت بعثت انبیاء سه فرضیه مطرح شده است. ‎۱) بعثت انبیاء محال است، چراتکه حسنی برآن مترتب نمی باشد. ‎۲) بعثت انبیاء امری پسندیده و جایز می باشد، لکن تحقق آن واجب نیست. ‎۳) بعثت انبیاء نه تنها امری پسندیده و شایسته است، بلکه تحقق آن نیز واجب می باشد. درادامه این بخش دلائل مثبتان و منکران ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقل بررسی شده است. بدین صورت که نخست ادله منکران حسن بعثت انبیاء مطرح و مورد نقد تحلیل واقع شده است و براساس آن جواز بعثت انبیاء و عدم استحاله آن به اثبات رسیده است. به دنبال آن دلایل منکران وجوب بعثت انبیاء مطرح شده و معناییاز واجب که قطعا" مورد اتفاق فرق مختلف کلامی می باشد ارائه شده است. سپس با بیان این معنی که بحث از بعثت انبیاء نیز می تواند بحثی فلسفی باشد. طریقه حکماء در اثبات وجوب بعثت انبیاء بررسی شده است، و پس از بیان اشکالات وارد بر آن تقریری دیگر از این طریقه ارائه شده استکه اشکالات طریق سابق را ندارد. همچنین به تفصیل، پیرامون لطف و ماهیت آن بحث شده و به اثبات وجوب آن پرداخته شده است، آنگاه از آن در اثبات وجوب بعثت انبیاء استفاده گردیده است. در بخش دوم رساله بعضی از آیات قرآن که بر ضرورت بعثت انبیاء دلالت دارند مورد بحث قرار گرفته است. بدین صورت که نگارنده نخست آنچه را خود از آن آیات قابل استفاده می دانسته عرضه کرده و آنگاه به ذکر آراء و اقوال مفسران در مورد آنها پرداخته است. ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه نهج البلاغه آخرین بخش تحقیق را تشکیل می دهد. بیانات امام علی (ع) پیرامون ضرورت بعثت انبیاء در قالب چهار علت دسته بندی شده است و بااستفاده از شروح معتبر نهج البلاغه، موضوع مورد نظر بررسی شده است. این علتها عبارتند از : ‎۱- عبث نبودن آفرینش انسان. ‎۲- اکمال معرفت فطری انسان. ‎۳- دستیابی انسان به حقیقت عبادت و بندگی خدا. ‎۴- اتمام حجت الهی .
صدقه در قرآن (احکام فقهی آداب و آثار تربیتی آن)
نویسنده:
حسین حجت خواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر، پژوهشی در مورد صدقه می باشد و از منظر قرآنی، به بحث در باره آن پرداخته است، گرچه به تناسب، نقش صدقه در لغت، فقه و روایات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین صدقه مرادف، با انفاق فی سبیل الله و به قصد قربت و رضای خدا دانسته شده است، که به دو معنای اصلی و گسترده استعمال گردیده است، معنای اصلی بخشش مالی به قصد قربت، و معنای گسترده، احسان و معروف می باشد.
سیمای مسیح از دیدگاه انجیل و قرآن
نویسنده:
ابراهیم صدیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش ثابت شده است که عقیده مسیحیت پیرامون الوهیت عیسی و مصلوب شدن وی با تعالیم خود انجیل منافات دارد. قرآن نیز آن حضرت را به عنوان پیامبر خدا معرفی و مقتول واقع شدن او راانکار می کند.
عدل الهی از دیدگاه علماء شیعه
نویسنده:
آمنه حسین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
بحث عدل الهی و مباحث پیرامون آن از اهمیت و جایگاه والایی در معارف الهی برخوردار است‎۰ و در اثبات و تبیین بسیاری از مسائل الهیات تاثیر اساسی دارد‎۰ شبهات بسیاری پیرامون مسئله عدل الهی مطرح شده است که در مقابل، حکما، نیز پاسخ هایی برای آن مطرح نموده اند‎۰ از جمله آن شبهات مسئله جبر و اختیار است‎۰ در مسئله جبر و اختیار پرسش هایی مطرح می شود از جمله اینکه انسان آزاد است یا مجبور؟ و آیا نظام علی و معلولی، طبیعت انسان را مجبور نموده است ؟ از این رو در این رساله پیرامون اختیار و رابطه آن با عدل بحث و گفتگو شده است‎۰ یکی دیگر از شبهات مربوط به عدل الهی، وجود شر است‎۰ مسئله شر قرن ها به عنوان اشکالی بر اعتقاد توحیدی و عدل الهی مطرح شده است که در این رساله به آن پاسخ داده شده است‎۰ وجود جهنم و هر نوع کیفر و عقاب در آخرت پرسش هایی را به همراه داشته است‎۰ از جمله عدم تناسب کیفرهای اخروی با اعمال انسان که تلاش شده است تا مورد بررسی دقیق قرار گیرند‎۰ همچنین از آنجا که خداوند از گناه برخی گناهکاران به واسطه شفاعت بندگان مقرب درگاهش می گذرد برخی وجود شفاعت را نیز منافی با عدل الهی دانسته اند‎۰ با تحلیل و بررسی این مباحث و پاسخ به آنها مسئله عدل الهی تبیین شده است‎۰
شناخت اعجازقرآن
نویسنده:
منصور ربیعه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فهرست موضوعات پایان نامه حاضر به قرار ذیل می باشد: 1- اهمیت شناخت اعجاز 2- معنی لغوی اعجاز 3- معنی اصطلاحی معجزه 4- معجزه در یک تقسیم کلی 5- استدلال بر معجزه بودن قرآن 6- معجزه و قانون علیت 7- فرق معجزه با حوادث طبیعی 8- عدم استقلال علل در تصرف 9- تفاوت معجزه با خرق عادت 10- آیا در تورات و انجیل اعجاز هست؟ 11- معنی تحدی 12- قرآن کفار را به مبارزه دعوت می کند 13- شیوه نظم قرآن 14- قرآن از چه نظر معجزه است؟ 15- بیان آراء مختلف در وجه اعجاز 16- اعجاز در منع و صرفه است 17- زمان و پی آمدهای قول به صرفه 18- علت شیوع قول به صرفه 19- دلایل رد نظریه صرفه 20- آیا پیامبر (ص) معجزه ای غیر از قرآن داشت؟ 21- معجزات دیگر پیامبر (ص) 22- معارضه بی قید و شرط 23- اگر معارضه ممکن بود برای ما نقل می شد 24- علی برای معارضه سزاوارتر است 25- معارضه بعد از زمان تحدی 26- اعتراض معارضین به عظمت قرآن 27- معارضین و مدعیان پیامبری 28- نتیجه 29- اعجاز در تألیف و انسجام مخصوص به آن 30- اعجاز در اخبار غیبی آینده 31- اعجاز در داستانهای گذشتگان 32- رد این نظریه 33- اعجاز در خبر دادن از نیات و اسرار درون 34- اعجاز در نظم و صحت و معانی 35- اعجاز چگونه بر مردم عالم حجت می گردد 36- اعجاز در فصاحت و بی نظیر بودن اسلوب 37- اعجاز در خارج بودن از نظم معمولی 38- تحدی در چه جنبه ای از آن است 39- اعجاز در خیری است که نتوان تعبیر از آن کرد 40- اعجاز در گسترش فصاحت و بلاغت در سراسر آن 41- مراتب فصاحت و اجناس کلام 42- دلیل عجز بشر از آوردن مثل آن 43- موارد استواری کلام 44- دلیل معجزه بودن قرآن 45- اساس و پایه بلاغت آن 46- چرا در هر سوره بحثی خاص قرار نداده؟ 47- اعجاز در تأثیر آن بر دلها و نفوس 48- اعجاز در مجموع اقوال سابق الذکر است 49- وجوه دیگر اعجاز 50- اعجاز در آورنده وحی 51- اعجاز در عدم اختلاف در قرآن 52- اعجاز در علوم و معارف عالی آن 53- اعجاز در حروف مقطعه 54- اعجاز در تساوی تعداد کلمات متضاد 55- چه مقدار از قرآن معجزه است؟ 56- آیا اعجاز سور کوتاه با اعجاز سور بلند یکی است؟ 57- سیر تحدی قرآن و عکس العمل معارضین 58- تحدی تنها برای انسان بوده نه جن 59- جن در تکوین و تشریح 60- جن و ارسال رسولان 61- اختلافات مقامات 62- مقام ترغیب 63- مقام ترهیب 64- اشتمال قرآن بر انواع اعجاز 65- سبب نزول اسلوب قرآن طبق اسلوب ادبی عرب 66- تنها ذوق، مقامات کلام را درک می کند 67- فهرستها 68- فهرست آیات 69- فهرست اعلام 70- فهرست منابع مآخذ 71- جن و اعراب جاهلی 72- فصاحت جن 73- نتیجه 74- آیا شناخت اعجاز بدیهی است؟ 75- حکمت تنزیه پیامبر از شعر 76- توجیه الفاظ وزن دار منقول از پیامبر (ص) 77- تنزیه قرآن از شعر بودن 78- آیاتی که وزنشان موافق شعرا ادعا شده 79- دلایل صاحبنظران در شعر نبودن آنها 80- علم شعر در میان اعراب بدوی 81- شکل و محتوی شعر جاهلی 82- شعرای عرب و ظهور اسلام 83- قرآن بین شعر و نثر 84- قرآن مانند احادیث هم نیست 85- اختلاف مقامات کلام و قرار دادن هر چیز در...
شرح واژه های سوره فاتحه و بقره بوسیله روایات
نویسنده:
فهیمه جمالی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
گرچه متداول آن است که در تبیین معانی لغات قرآن، ابتدا به منابع و کتب واژه شناسان مراجعه می شود و آن گاه برای تأیید به روایاتی که در این باره رسیده، استناد می شود، چنان که برخی از لغویان، خود چنین کرده اند؛ امّا در این پایان نامه برای تبیین معانی واژه ها ابتدا به روایات مراجعه شده و برای دفاع از روایات، احیانا به منابع لغوی نیز مراجعه شده است. در این پایان نامه با تکیه به تفاسیر روایی شیعه، همچون: نور الثقلین، البرهان، تفسیر القمی و نیز تفاسیر روایی اهل سنّت، همچون: الدرّ المنثور، واژه های دو سور?فاتحه و بقره بر اساس ترتیب الفبا شرح و تبیین شده است. فراهم آورند?رساله در نظر داشته این کار را تا پایان قرآن دنبال کند؛ امّا چنان که در مقدمه آورده، به علّت گستردگی کار و محدودیت زمانی به همین دو سوره بسنده کرده است.
صلاح و فساد و مظاهر آن از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
قاسم رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش تشریح مفاسد و مظاهر آن و برحذر داشتن از عواقب آن در فروپاشی و سقوط و هلاکت ملتها و نشان دادن صلاح و اصلاح در تامین معنویت و تقویت روح ایمانی اخلاقی و دینی توده مردم است. روش نمونه گیری شناسایی و تحلیل زمینه و ریشه های فساد و مظاهر آن و ارائه روشهای اصلاحی قرآن کریم راجع به موضوع است. روش پژوهش به صورت مطالعه نظری یا به عبارتی مطالعه کتابخانه ای است. ابزار اندازه گیری با استفاده از قرآن کریم و احادیث معصومین است. ضرورت آشنایی جامعه با، صلاح و فساد و مظاهر آن از دیدگاه قرآن کریم و حدیث و نقش آن در سعادت و شقاوت انسانها. نتایج نشان می دهد که صلاح و فساد در مقابل هم آمده و یک مفهوم عام ارزشی دارند و قرآن کریم در بسیاری از آیات فساد در زمین را با تعابیر گوناگون نکوهش و نهی می کند و در بعضی آیات پیروی از مفسدان و افساد بعد از اصلاح را نهی می کند و با تعابیر تهدید کننده ای فساد و افساد را محکوم می کند و آن را نامطلوب که نتایج زیانباری در پی دارد معرفی می کند و در مقابل صلاح را انجام دادن عمل صالح و در جایی که فسادی را خود انسان آن را به وجود آورده و بعد آن را جبران کند و یا حل مشکلات و مفاسد اجتماعی و یا به نوع خاصی از اصلاح جامعه انسانی را در نظر دارد که باید فساد طرد شود و صلاح تحقق یابد
سیمای ابراهیم (ع) در قرآن کریم
نویسنده:
اسماعیل سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اعتقاد به بهشت که یکی از ارکان عالم بازپسین است، از جمله موثرترین عواملی به شمار می رود که سلامت آدمی را در مقابل آلودگیها و گناهان تضمین می کند. در این پایان نامه نخست آیات مربوط به بهشت استخراج، سپس با استفاده از تفاسیر و کتب روایی شرح شده اند.
سیمای امام علی (ع) درصحاح سته
نویسنده:
مریم هاشمی پرپنجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
صاحبان صحاح سته احادیث بسیاری را در فضایل و مناقب حضرتش نقل نموده اند؛ لیکن در رابطه با احایث وارده از رسول الله (ص) در موضوع امامت و وصایت امیرالمؤمنین (ع) به ذکر احادیث محدودی قناعت کرده اند و حتی با ذکر احادیثی که از عایشه نقل شده است درصدد برآمده اند تا وصایت رسول الله را درباره ایشان نفی نمایند. البته در همان روایات اندک ولی متواتری که در رابطه با ولایت ایشان در صحاح سته آمده است مسئله امامت امیرالمؤمنین (ع) قابل اثبات است. ولی آنچه مهم است توافق همه مذاهب اسلامی بر ویژگی های عالی اخلاقی و علمی و علاقه وافر رسول الله به ایشان است. ارائه چنین سیمایی از مولای متقیان از سوی صاحبان صحاح سته می تواند در مجموع ما را به نتایج خوبی در مسیر ارائه سیمای نورانی این امام همام به بشریت امروز برساند.
  • تعداد رکورد ها : 314876