جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 742
عنوان :
مضامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی
نویسنده:
غلامرضا حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مظامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
ابتهاج ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
حضرت احدیت ,
مقام محبت ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
مضامین عرفانی (عرفان) ,
جایگاه عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبای پارسی (عرفان) ,
مظامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی (عرفان) ,
چکیده :
مضامین بکر، فضاهای شاعرانه، ترکیبات و تعابیر نغز و ظریفِ برساخته از حروف الفبای پارسی در کنار دیگر مضامین ادبی و هنری، از دیرباز تاکنون در پهنه ادب فارسی، جایگاه خاصی دارد. شعرا و نویسندگان، در تمام ادوار و سبکهای شعر فارسی، با عنایت به شکل، حالت و ویژگی این حروف، به مضمونآفرینی با آنها پرداختهاند. شاعران عارف و متصوفه در مقایسه با دیگر شعرای ادب پارسی، توجّه خاصی به حروف الفبا و ساختارهای هنری و ادبی آنها برای تبیین اندیشههای دینی، عرفانی و صوفیگری خود داشتند. یکی از شاعران عارفی که از خصوصیات و ویژگیهای حروف الفبا در دامنه بسیار وسیعی بهره جسته است، شاه نعمت الله ولی کرمانی، شاعرِ قرن هشتم هجری است. او که خود مؤسس فرقه شاه نعمت اللهی هم بود، در ترویج و تبیین اندیشههای عرفانی و دینیِ فرقه شاه نعمت اللهی، به مدد حروف الفبای پارسی، مضامین باریک و ظریفی را میآفریند که نشان از خلاقیت ذاتی و ذهنی او در به کارگیری حروف در ساخت مضامین دینی و عرفانی دارد. در این مقاله، ضمن بررسی جایگاه و ویژگی حروف الفبای پارسی از منظر شکل و هیأت ظاهری و ادبی، به نقش آنها در آفرینش ترکیبات، تعابیر و مضامین دینی، عرفانی و ادبی پرداختهایم. با بررسی مجموعة کامل شواهد شعری به دست آمده از اشعار شاه نعمت الله ولی در زمینه مضامین دینی، عرفانی و ادبی بر ساخته از حروف الفبا، این نتیجه حاصل شد که شاه نعمت الله ولی، تقریباً از همه حروف الفبا در آفرینش مضامین دینی، عرفانی و ادبی خود به خوبی استفاده کرده است، اما دامنه به کارگیری حرف الف در مقایسه با دیگر حروف الفبا، به مراتب وسیع تر و بیشتر است. شاعر به حروفی چون ب، میم، عین و نون به واسطه ویژگی منحصربه فرد آنها، بیشتر از دیگر حروف الفبا توجّه داشته است. در ضمن دامنه مضامین دینی و عرفانی برساخته از این حروف در مقایسه با مضامین ادبی و شاعرانه، بسیار بیشتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 318 تا 343
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی
نویسنده:
فرشته خاوری، حبیب جدیدالاسلامی، بهروز رومیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
شعر آیینی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام محبت ,
ضرورت آشنایی با اصطلاحات عرفانی (عرفان) ,
آب حیات (عرفان) ,
آتش (عرفان) ,
ابرو (عرفان) ,
اخلاص (عرفان) ,
ارادت (عرفان) ,
باده (عرفان) ,
بلا (عرفان) ,
پیر مغان (عرفان) ,
تجلی (عرفان) (از اصطلاحات عرفانی) ,
تقوی (عرفان) ,
جام (عرفان) ,
جمال (عرفان) ,
خال (عرفان) ,
خرابات (عرفان) ,
درد (عرفان) ,
رند (عرفان) ,
ساقی (عرفان) ,
زلف (عرفان) ,
حُسن (عرفان) ,
چکیده :
متون عرفانی و اصطلاحات عرفانی، میراث مکتوب و هویت فرهنگی و ملی هر سرزمینی است که شرح و بازنمود آنها در واقع بازسازی هویت فرهنگی یک کشور است. از آن جا که عالم درون عارفان قابل کشف برای عموم نیست با تاملی در اشعار و سرودهایی که جلوه و بارقههایی از مکنونات قلبی ایشان است، شناختی توام با لذات معنوی نصیب حال تشنگان معرفت و معنویت میگردد. ابن حسام نیز از جمله شاعرانی است که غزلیاتش معدن گران سنگی از اصطلاحات و رموزیست که شور و شوقی عارفانه در خواننده ایجاد میکند. در این نوشتار، همراه با شرح برخی اصطلاحات عرفانی که عرفا در اشعار خود به کار بردهاند، با شیوة تحلیل محتوایی به شرح برخی الفاظ و اصطلاحات عرفانی که ابن حسام در غزلیات خود به کار برده، پرداختهایم تا روشن شود که وی از چه اصطلاحات و تعبیرات عرفانی بیشتر در غزلیات خویش بهره برده است؟ لذابا بررسی غزلیات وی این نتیجه حاصل شد که او برای بیان تجربیات عرفانی خود، از الفاظ رمزگونة زلف، ابرو، چشم، لعل، خال و همچنین اصطلاحاتی چون حسن، پیر مغان، عشق بهره برده است که البته در به کاربردن همه اینها گوشة چشمی به شاعران بزرگی چون حافظ و عراقی و... داشته است. هر چند ثابت شدن این ادعا خود مبین ان است که او علاوه بر این که شاعری آیینی است، از اندیشههای عرفانی والایی برخوردار بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 294 تا 317
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت محبت در اشعار مولانا
نویسنده:
ماه نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت
,
محبت الهی
,
عرفان اسلامی
,
فیض الهی
,
ادبیات عرفانی
,
مقام محبت
,
مقام محبت
,
ولایت محبت در اشعار مولانا (مولانا)
کلیدواژههای فرعی :
حب به خدا ,
پیشینه معانی محبت در نظر عارفان (عرفان) ,
ارتباط دل و محبت (عرفان) ,
ولایت دل و محبت در جلوه دیدار (عرفان) ,
رابطه ذاکران و محبت (عرفان) ,
کیفیت محبت الله به اولیا و اولیا به حضرت حق (عرفان) ,
عشق، بلا و درمانگر محبان و عاشقان (عرفان) ,
عشق و تلوین (عرفان) ,
عشق و تمکین (عرفان) ,
رابطه شدت محبت و تکامل (عرفان) ,
رابطه محبت و ایمان (عرفان) ,
محبت و عشق الهی (عرفان) ,
رابطه محبت با قرب و اتصال (عرفان) ,
محبت در سعدا و اشقیا (عرفان) ,
چکیده :
در نزد عارفان نهایت محبت، غلیان دل در اشتیاق لقای محبوب است که موجب محو محب میشود زیرا اساس احوال عالیه و کمالجویی بر محبت است. محبت در نظر مولانا مراتبی دارد: محبت عام و محبت خاص. به اعتقاد وی نور ایمان و یقین از محبت سرچشمه میگیرد و چون آتشی وجود را پالایش میدهد، زیرا خلق آدمی با مِهر الهی آمیخته شده است. محبت پیوندی بین محب و محبوب ایجاد میکند و باعث کشش و جذبه میگردد به حدی که بین آن دو تفاوتی دیده نمیشود. مولوی روح محمدی را مظهر محبت دانسته است و معتقد است که رقایق محبت به حسب احوال محبان و استعدادشان تعیّن مییابد و ارتباط عمیقی با ایمان، ذکر، تلوین، تمکین، اتصال و... دارد تادرطی مراحل و مقامات و مراحل، بین حق تعالی و طالب (نیست هست نما) حایلی باقی نماند. مسأله این است که آیا محبت میتواند آغازگر فیضان باشد؟ و رقایق محبت، با چه اموری ارتباط تنگاتنگی دارد؟ تا محب بتواند در سیرالیالله توفیق یابد. در این مقاله همّ براین است تا لطایف این ارتباطات از دیدگاه مولانا از طریق توصیفی- تحلیلی بیان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 274 تا 293
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرکی تایپ و مفهوم عرفانی پل در مصیبتنامه عطار
نویسنده:
سعیده ساکی انتظامی، ملک محمد فرخ زاد، سیداحمد حسینی کازرونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
مصیبت نامه عطار
,
صراط
,
ادبیات عرفانی
,
آرکی تایپ و مفهوم عرفانی پل در مصیبتنامه عطار (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
حکایت عبدالله طاهر در شکار (عرفان) ,
حکایت ملکشاه و گاو پیرزن (عرفان) ,
حکایت بهلول و هارون (عرفان) ,
تحلیل روانشناختی مفهوم عرفای پل در مصیبت نامه عطار (عرفان) ,
پل در ناخودآگاه ذهن عطار (عرفان) ,
چکیده :
مقاله آرکی تایپ و مفهوم عرفانی پل در مصیبتنامه عطار برگرفته از پایاننامه دکتری میباشد. در مصیبتنامه چند حکایت بر روی پل اتفاق میافتد: 1- حکایت عبدالله طاهر در شکار 2- حکایت ملکشاه و گاو پیرزن 3- حکایت بهلول و هارون. هدف از این تحقیق مطابقت برخی نمادهای به کار رفته در مصیبتنامه با نظریه کهن الگوی کارل گوستاو یونگ است. سپس به میزان خود آگاهی عطار در به کار بردن نمادهای به کار گرفته شده در مصیبتنامه پرداخته شده است؛ تا چه اندازه عطار نمادها را ناخودآگاهانه به کار برده است؟ میتوان نتیجه گرفت که پل استعاره از دنیا است که با دیدی دیگر میتوان آنرا در ارتباط با کهن الگوی عبور از آب دانست. یکی از دلایل استفاده از نماد پوشیدن اسرار عرفانی از نا اهلان بوده است. عطار با استفاده از عناصر و شخصیتهای مشخصی به ساخته و پرداخته کردن دیدگاه خود پرداخته است. همچنین درکنار مصیبتنامه از منابع عرفانی دیگر جهت بررسی در این نظریه استفاده شده است. این تحقیق به شیوه کتابخانهای و به وسیله ابزار فیش به شکل تحلیلی توصیفی انجام شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 254 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه دکتر علی شریعتی درباره عرفان و تصوف
نویسنده:
فاطمه سلیمانی کوشالی، عظیم حمزئیان، محمودرضا اسفندیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
نواندیشی دینی
,
بررسی دیدگاه دکتر علی شریعتی درباره عرفان و تصوف (عرفان)
,
انسان و اجتماع (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
آیین پروتستان آزاداندیش (مذاهب پروتستان مسیحی) ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
فنا ,
مقام ارادت(قسیم مقام متوسطین و نهایت) ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
روشنفکری دینی در ایران (کلام جدید) ,
بن مایه های تفکر شریعتی ,
رد پای عرفان در همه آثار شریعتی ,
تعریف عرفان و تصوف از دیدگاه شریعتی (عرفان) ,
عوامل شکل گیری و رشد تفکر صوفیانه از دیدگاه شریعتی (عرفان) ,
سه گانه عرفان، برابری و آزادی در ایدئولوژی شریعتی (عرفان) ,
تفاوت نقش عرفان در ساحت فرد و اجتماع از نگاه شریعتی (عرفان) ,
رویکرد اجتماعی عرفان از دیدگاه شریعتی (عرفان) ,
چکیده :
دکتر علی شریعتی یکی از اثرگذارترین متفکران و روشنفکران دینی ایران در قرن حاضر بود که نقش برجستهای در عرصههای دینی، سیاسی و اجتماعی عصر خود و پس از خود ایفا کرد. یکی از عناصر اصلی تفکر شریعتی، توجه به عرفان و تصوف بوده که در آثارش بارها بر نقش آن در عروج روح آدمی و نیز شکلگیری ایدئولوژی مورد نظر خود که متشکل از سه گانة عرفان، برابری، آزادی است؛ تأکید داشته است. نگاه شریعتی به عرفان، هم سو با بسیاری از روشنفکران آن دوره، نگاهی منتقدانه بود تا بتواند با پالایش این میراث پر بها، از آن به نفع اهداف اجتماعی سازنده بهره گیرد. این رویکرد سبب شد تا او ضمن ارج نهادن به بسیاری از دستآوردهای ارزشمند عرفانی و عارفان برجسته، به بیان نقاط منفی این میراث عظیم نیز بپردازد. نگاه تطبیقی شریعتی به ادیان و به تبع آن به عرفان و تصوف و نیز تأثیر وی از نهضت پروتستان و جریان اومانیسم، او را به خوانشی از عرفان رساند که در آن دغدغههای انسان قرن بیستمی که از یک سو به دنبال اثبات جایگاه خود در هستی و تکیه بر اراده، آزادی و اختیار اوست و از سوی دیگر در جستجوی معنا نیز هست، پاسخ گفته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 232 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اثربخشی تربیت بر سازندگی فرد و اجتماع از منظر قرآن مجید با نگاهی به عرفان اسلامی
نویسنده:
شهین سیمیاری، علی قائمی امیری، محمد آرمند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکامل نفس
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
01- قرآن کریم
,
بررسی اثربخشی تربیت بر سازندگی فرد و اجتماع از منظر قرآن مجید با نگاهی به عرفان اسلامی (عرفان)
,
سازندگی فردی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
جهان بینی عرفانی ,
تربیت ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
فیض الهی ,
توحید(اخلاق اسلامی) ,
خود سازی ,
مجاهده ,
جهاد اکبر ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
مقام قلب(قسیم مقام نفس و روح) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
شهود عرفانی ,
نسبت هدایت و تربیت (عرفان) ,
نسبت اخلاق و تربیت (عرفان) ,
نسبت عرفان و تربیت (عرفان) ,
مبانی تربیت قرآنی (عرفان) ,
معرفت پذیری انسان (عرفان) ,
رابطه قلب و بدن (عرفان) ,
شیوخ های تربیت در قرآن (عرفان) ,
چکیده :
سازندگی فردی یا خودسازی اخلاقی و استکمال نفس، غایت رسالت نبی اکرم(ص) بوده است آنجا که میفرماید انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. از سوی دیگر خداوند در قرآن مجید هدف از خلقت را عبودیت دانسته است. رابطه عبودیت با استکمال نفس و خودسازی اخلاقی با توجه به اثربخشی تربیت اسلامی برآن در قرآن مجید هدف اصلی این تحقیق بوده و در این بین نگاهی نیز به عرفان شیعه در مبحث انسانشناسی داشتهایم. نتیجه حاصل تحقیق نشان میدهد جهانبینی و معرفتشناسی عرفانی که خود یک قالب و روش و شاید ابزار شناخت روش در تربیت اسلامی است همواره در تلاش برای ایجاد فضایی دو طرفه برای شناخت موجودیت انسان و لوازم انسان بودن و طی مراتب کمال او بوده است. عرفان اسلامی در واقع در صدد جهت بخشی به تعاملات معرفتی، انسانشناسی و جامعهشناسی بوده و در این بستر به رشد و تعالی انسان اندیشیده است و برای آن برنامه دارد. بنابه دیدگاه عرفان اسلامی، هدف نهایی از کوشش انسان، رسیدن به شناخت و معرفت است. این نوع معرفت احتیاج به بسترسازی دارد، یعنی قلب انسان که مکان روح الهی وی میباشد، باید از زشتیها، پلیدیها و کلا هر نوع آلودگی کاملا پاک و منزه شده باشد تا نور حقیقت بتواند بر آن بتابد. میان مفاهیم عرفانی و تعلیم و تربیت از جنبة هدفی اشتراک بسیاری دیده میشود. در تعلیم و تربیت نیز، هدف به نوعی فراهم آوردن شرایطی است که متربی به آگاهی و شناخت دست یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 210 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر نگرش عرفانی نظامی بر شکلگیری هویت فرهنگی «جهان وطنی» در خمسه نظامی
نویسنده:
محمد مرادی، احمدرضا کیخای فرزانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
تاثیر نگرش عرفانی نظامی بر شکلگیری هویت فرهنگی «جهان وطنی» در خمسه نظامی (عرفان)
,
جهان وطنی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
ملی گرایی ,
هویت ملی ,
خمسه نظامی گنجوی ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
جایگاه قرآنی اینترناسیونالیسم (عرفان) ,
نگرش فراوطنی (عرفان) ,
نگاه فراملیتی و فرازبانی عرفا (عرفان) ,
نگاه فراملی در دین جمعی (عرفان) ,
خلقت انسان ها از اصل واحد (عرفان) ,
انسان شناسی نظامی گنجوی ,
چکیده :
منظور از اندیشه انترناسیونالیسم در انسانشناسی عرفانی، احساس تعلق به یک اصل مشترک الهی و وجه مشترک فطری در بین انسانها، ورای تفاوتهای ملی و زبانی است. برایناساس باید برای انسان یک وطن فرامادی قائل شد که خاستگاه نخستین و بازگشتگاه فرجامین اوست. تفکر عرفانی نظامی از انسان تعریفی بهدست میدهد که ناظر به ارتباط او با مبدأ هستی است و بهتبع آن، رابطههای دیگر تعلقهای ثانوی و اعتباری تلقی میشوند که عارض بر حقیقت وجود آدمیاند و ریشه در فطرت او ندارند؛ بنابراین نمیتوانند ملاک و معیار سنجش معرفتشناختی باشند. از این منظر، در عالم خدایی همهچیز رنگ خدایی دارد و در میان افراد بشر هیچ اختلاف و دورنگی نیست. عدم ارزشگذاری به اعتبار امتیازات قومی و زبانی و اقلیمی در اندیشه عرفانی نظامی یک اصل اساسی و خدشهناپذیر بهحساب میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 192 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکدی در آموزههای عرفانی و فقه
نویسنده:
سید محمد صدری، حیدر امیرپور، حسن علیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تکدی در آموزههای عرفانی و فقه
کلیدواژههای فرعی :
گدا و گدایی در ادب و عرفان فارسی (عرفان) ,
احکام تکلیفی تکدی ,
تکدی مباح ,
تکدی مکروه ,
تکدی حرام و نامشروع ,
تکدی نامشروع در قانون مجازات اسلامی ,
تکدی واجب ,
گونه های تکدی نامشروع و حرام ,
چکیده :
تکدّی به معنی گدایی کردن، امروزه به عنوان یک منبع پردرآمد، مورد توجّه جامعه قرار گرفته است. شناخت احکام تکلیفی شرعی تکدّی در فقه اسلامی و گونههای نامشروع آن، سؤال بسیاری از کسانی است که دارای احساسات دینی هستند. شیوههای بکارگیری در متون ادبی و رفتار اجتماعی آن، قابل توجه و تأمل است. نگارنگان در نوشتار حاضر با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، برآنند که این مسأله را در فقه و شریعت با رویکرد عرفانی تحلیل و توجیه نمایند. یافتهها حاکی از این است که چنان که این موضوع با نظرگاه شریعت و عرفان بررسی شود، رویکردهای مثبت و منفی آن، بیشتر نمایان میسازد و گاه در متون عرفانی، بسیار زیبا و مثبت جلوهگر شده و گاهی نوعی آداب معمول این گروه اجتماعی قرارگرفته است. اما در باب احکام تکلیفی، گدایی شامل چهار حکم مباح، مکروه، حرام و واجب است و گونههای نامشروع آن مانند: گدایی به وسیلة به کارگیری الفاظ «خداپسندانه»، قرائت قرآن به قصدگدایی، متکدّی در ایّام مقدس، در میان عبادت کنندگان، تکدّی به قصد ثروتاندوزی و متکدّیان که توانایی کار دارند، با استناد به آیات قرآن، روایات اسلامی را برّرسی نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 174 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفس واحده در عرفان
نویسنده:
انسیه جعفری، فرزاد عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
خلق ( ایجاد )
,
مقام نفس
,
نفس واحده در عرفان (عرفان)
,
زن و مرد در عرفان (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
خلق آدم (ع) ,
خلقت حوا ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
وجه جسمانی نفس (عرفان) ,
وجه روحانی نفس (عرفان) ,
جایگاه زن در هستی شناسی در نگاه عرفا (عرفان) ,
ماهیت نفس واحده در قرآن کریم (عرفان) ,
چکیده :
یکی از مسائل بحث برانگیز در قرآن کریم که محل مناقشه برخی از عرفا قرار گرفته است تقدم در خلقت مرد بر زن و عاملیت واسطه بودن مرد در خلقت زن میباشد. در واقع این گروه از عرفا با مطرح نمودن اولویت در خلقت مرد، از زن با عنوان جنس دوم و طفیل وجود مرد نام برده و اساس خلقت زن را امری بی ارزش و صرفا جهت کامجویی، ازدیاد نسل و... معرفی نمودهاند. در حالی که در بینش اسلامی و با تکیه بر تعالیم وحیانی اگر چه زن و مرد دو جنس متفاوت محسوب میشوند اما هر دو دارای وحدت نوعی و ماهیت انسانی یکسان و منقسم از یک گوهر وجودی میباشند. و ملاک و معیار ارزش گذاری بین زن و مرد را در تقوا و پارسایی قرار میدهد. هدف از نگارش این مقاله نگاهی تحلیلی-تطبیقی نسبت به جایگاه زن در هستی شناسی از منظر عرفا میباشد تا با تکیه بر آیات قرآن کریم به رفع تبعیض بین مرد و زن و متعاقباً به اثبات جایگاه وجودی زن به عنوان نوع انسانی منجر شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 132 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی
نویسنده:
فاطمه آگاه، احمدرضا یلمه ها، مریم محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی (عرفان)
,
مضامین عرفانی در شعر فارسی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
شعر کلاسیک فارسی ,
ابتهاج ,
غزل ,
مقام محبت ,
جلوه های عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
رسوایی و بدنامی عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
پندناپذیری عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
ناتوانی و ناکارمدی عقل در وادی عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
خاکساری و رضایت در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
عاشق کشی و سنگدلی معشوق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
نظر بازی و جمال پرستی در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
صور خیال در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
تاثیرپذیری از سعدی ,
چکیده :
وفای فراهانی از جمله شاعران سده دوازدهم است که آثار متعددی از خود به جا گذاشته است. یکی از آثار ناشناخته او دیوان اوست که مشتمل بر مضامین گوناگون حکمی، عرفانی، تعلیمی و اخلاقی است. بررسی دیوان این شاعر نشان میدهد که این شاعر توجه ویژهای به شاعران سنتی ادب فارسی داشته است و از بین شاعران گذشته بیشترین اثرپذیری را از سعدی داشته است. آشنایی او با مضامین و اشارات عرفانی همانند آشنایی سعدی است که با مضامین، درونمایهها و تعالیم عرفانی انس و الفت داشته است؛ هرچند نمیتوان سعدی را یک شاعر عارف به حساب آورد. عشق به عنوان پررنگترین مضمون عرفانی در دیوان وفای فراهانی با جلوههای عاشقانه و معشوقانه بروز و نمود داشته است. این پژوهش بر آن است تا به اثرپذیریها، نمونهها و گونههای مختلف این اشارات در دیوان وفای فراهانی، شاعر ناشناخته دوره بازگشت اشاره کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 742
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید