جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
امور عامه
>
احکام کلی وجود
>
احکام سلبی وجود
>
ماهیت
>
ماهیت علم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
عنوان :
منهجية اعداد بحوث الدراسات العلیا : ماستر - ماجستیر - دکتوراه
نویسنده:
هاشمی بن واضح
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
تعریف علم ,
آرای ادبی ,
روش علمی شناخت ,
ارزش شناخت ,
ماهیت علم ,
استقرای تعلیلی ,
موضوع و غایت علم ,
هدف علم ,
معیار معرفت علمی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج الرشاد فی معرفة المعاد المجلد2
نویسنده:
محمد نعیم بن محمدتقی المدعو بالملا نعیما العرفی الطالقانی؛ تحقیق: رضا استادی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
05. فرجام شناسی Eschatology
,
16. کلام عقلی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
علم نفس
,
معاد(کلام)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
اتحاد عاقل و معقول ,
ابدان انسانی ,
تجرد نفس ناطقه ,
حقیقت نفس انسانی ,
احکام نفس ,
بدن ,
ماهیت علم ,
خلود نفس ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
حقیقت نفس(قسیم روح و سر و قلب) ,
قوای نفس انسانی(فلسفه سیاسی) ,
قوای نفس حیوانی (فلسفه سیاسی) ,
کد کنگره:
BP 222 /ن7م8
چکیده :
مَنهَجُ الرَّشاد فی مَعرفَةِ المَعاد کتابی کلامی به زبان عربی نوشته محمد نعیم طالقانی از عالمان شیعه در قرن ۱۲ق. وی با استفاده از مبانی فلسفی، عرفانی و تفسیری درباره معاد جسمانی و روحانی بحث کرده است. وی بیشترین تأثیر در ارائه مباحث را از ملاصدرا برده است. محتوای کتاب: این کتاب که در سال ۱۱۵۱ق تألیف شده، از یک مقدمه، پنج باب و یک خاتمه تشکیل یافته است. وی در مقدمه از حقیقت و ضرورت معاد بنابر آیات و روایات و نقد کلام متکلمین در این زمینه سخن گفته است. ابواب پنجگانه کتاب که هر کدام دارای شرح و تفصیل بوده، از این قرار است: باب اول: بیان نفس و تحدید آن باب دوم: بیان حقیقت نفس و ماهیت آن باب سوم: تعدید قوای نفس و اثبات قوای پنجگانه ظاهری نفس باب جهارم: اثبات حدوث نفس با حدوث بدن باب پنجم: اثبات معاد جسمانی و پاسخ به شبهات. سخن آشتیانی: سید جلال الدین آشتیانی درباره کتاب میگوید: این کتاب در باب خود بینظیر است. مدتها بود که به سراغ کتابی در معاد میرفتم که مؤلف آن مفسر، فقیه، حکیم. عارف باشد تا اینکه نسخه این کتاب را در کتابخانه مجلس یافتم... مؤلف با احاطه به کلمات اَعلام فن، بخصوص صدرالمتألهین و احاطه به روایات تفسیری با حفظ قواعد عقلی و افکار محققان، معاد جسمانی را ثابت کرده و به حل مشکلات و دفع شبهات پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت علم از نظر ابن سینا چیست، کیف نفسانی به چه معنا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
,
ماهیت علم
,
کیف نفسانی
,
حقیقت علم
,
علم شناسی سینوی
کلیدواژههای فرعی :
کیف نفسانی ,
کیف نفسانی بودن علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم الإلهي المجلد 1 : حقيقته، مراتبه، معطياته: شرح الأسفار الأربعة لصدر الدين الشيرازي
نویسنده:
کمال حیدری؛ تقریر نویس: عبدالله أسعد
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق/ کاظمین: مؤسسة الإمام الجواد علیه السلام للفكر و الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
حدوث علم الهی ,
شرور و علم مطلق خدا ,
فلسفه اسلامی ,
حکمت متعالیه ,
ماهیت علم ,
اصالت وجود ,
وجود ذهنی ,
خداشناسی ملاصدرا ,
علم از دیدگاه ملاصدرا ,
عمومیت علم الهی ,
علم الهی به ذات ,
اختیار انسان و علم خداوند ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
کتاب «العلم الإلهی» مباحث سید کمال حیدری می باشد که توسط عبدالله اسعد به رشته تقریر درآمده است. کتاب در 2 جلد درباره مسئله علم الهی، حقیقت ، مراتب و دست آوردها و همچنین کلیه ی معارف و علوم مرتبط با آن می باشد. اصل این کتاب به عنوان شرحی بر کتاب اسفار اربعه عقلیه ملا صدرای شیرازی در موقف سوم آن (علم خداوند) نگاشته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمهيد الأوائل و تلخيص الدلائل
نویسنده:
محمد بن طیب قاضی ابوبکر باقلانی؛ تحقیق: الشیخ عمادالدین احمد حیدر، مرکز خدمات و الابحاث الثقافیه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: موسسه کتب الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
ماهیت علم
,
13. علم کلام
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
وافی
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
صفات ذات ,
آجال ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
صانع عالم ,
صفات امام (ع ) ,
امامت ابوبکر ,
امامت عثمان بن عفان ,
امامت عمر بن خطاب ,
خلق افعال ,
حدوث قرآن ,
امامت امام علی(ع) ,
صفات فعلیه ,
اعجاز قرآن ,
کفر ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
قضا و قدر ,
چکیده :
التمهید، از مهمترین آثار در حوزه کلام اشعری، نوشته قاضی ابوبکر باقلانی متکلم قرن چهارم و پنجم می باشد. این کتاب به صورت ردّیه نوشته شده و بیان کاملاً جدلی دارد و ساختار آن مبتنی بر «فأن قال قائلٌ... قیلَله» است. التمهید با بحث درباره علم و تقسیمات و راههای کسب آن آغاز میشود. باقلانی علم را شناخت معلوم، بر اساس همان وصفی که معلوم دارد، تعریف میکند. به نظر او شناخت هم به موجود تعلق میگیرد و هم به معدوم و لذا نباید در تعریف علم، به شیئیت معلوم اشاره کرد چرا که معدوم، شی ء نیست. باقلانی علم را به دو نوع تقسیم میکند: علم قدیم، یعنی علمی که خدا دارد، و علم حادث، که علم مخلوقات است چه انسان و چه جن و چه غیر آن. سپس علم حادث را به دو دسته تقسیم میکند: علم ضروری و علم نظری یا استدلالی. علم ضروری با ذات مخلوق ملازمت دارد، به نحوی که نمیتوان از آن رها شد و نمیتوان در آن شک و تردید کرد. علم استدلالی نیز، چنانکه از عنوانش بر میآید، علم حاصل از تفکر و استدلال است. او سپس هر یک از این علمها را بررسی میکند. علم ضروری به نظر باقلانی از شش راه حاصل میشود: پنج راه اول، همان راههای حواس پنج گانه است. راه ششم، علم به وجود و احوال خود است، که به بیان متداول در فلسفه اسلامی میتوان آن را علم حضوری نامید. در بررسی علم استدلالی، باقلانی در حقیقت انواع استدلال را بیان میکند و با ذکر نمونههایی میکوشد استدلالها را دسته بندی کند. این دسته بندی را اگر بخواهیم با اصطلاحات منطق و فلسفه بیان کنیم میتوانیم بگوییم باقلانی به برهان خلف، استدلال قیاسی و استدلال بر مبنای تمثیل اشاره میکند و قیاس فقهی را نیز ذکر میکند که در تقسیم بندی مذکور در زمره تمثیل میگنجد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه پارادایم دینی (اسلامی) با پارادایم های اثباتی، تفسیری و انتقادی
نویسنده:
حسن خیری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت انسان
,
دین
,
تفسیر گرایی
,
واقعیت اجتماعی
,
ماهیت علم
,
انتقادگرایی
,
ماهیت علم
,
پارادایم
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
پارادایم (معرفت شناسی)
چکیده :
در این نوشتار پارادایم اسلامی در خصوص ماهیّت انسان، ماهیّت علم و داده های آن،واقعیّت اجتماعی، با مراجعه به قرآن و روایات و اندیشه های صاحب نظران اسلامی در مقایسه با اثبات گرایی، تفسیرگرایی و انتقادگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. انسان در این رویکرد دارای ساحت هایی است که دین، جهت دهی و هماهنگ سازی آنها را عهده دار است. حس، عقل، شهود و وحی ابزارهای شناخت بوده و شناختی که از حواس آدمی حاصل میشود، زمینه ساز تحقق معرفت تحلیلی است. ژانسان دارای سرمایه های بالقوه و بالفعل درونی است و محیط زیست آدمی نیز سرمایه های زیستی ـ فرهنگی، اجتماعی متفاوتی در اختیار انسان قرار میدهد و از این گذر، هویت آدمی شکل میگیرد. در خصوص واقعیّت اجتماعی در پارادایم دینی، هم به عامل با اراده و کُنشگر فعّال و هم به وجود ساخت های اجتماعی و فضای منبعث از آنها و تأثیر آنها بر فرد توجه میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرآیند تکون معرفت دینی در فلسفه ابن سینا (با تاکید بر شناخت مجردات)
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، مجید صادقی حسن آبادی، ربابه جلیلی بهابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) پرديس خواهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
عقل فعال
,
معقولیت ذاتی
,
قرینه گرایی اشراقی
,
معرفتشناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
ادراک مجردات ,
نفوس سماوی ,
افعال نفس ,
جوهر مجرد ,
ماهیت علم ,
ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال) ,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در قرون اخیر در پرتو یافته های علمی و فلسفی ، تحلیل پدیده معرفت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که متعلّق گزاره های دینی از دسترس حواس بشر خارج هستند ، توجیهه باورهای دینی و احراز صدق آن ها از مباحث مهم و چالش برانگیز معرفت شناسی غرب محسوب می شود. در این نوشتار، سعی بر آن است که در راستای بررسی فرآیند تکون معرفت دینی از نگاه ابن سینا و جستجوی الگوی معرفت شناسی وی، به باز خوانی آراء او در شناخت جواهر مجرد و مفارق پرداخته شود. از نظر حکمای مشاء علم، حصول صورت اشیا در ذهن است که از طریق مواجهه با شیء خارجی و تجرید صورت حسی به دست می آید؛ اما مواجهه حسی با موجود مفارق ممکن نیست. پس چگونه می توان به شناخت حقایق ماوراءالطبیعی نائل شد ؟ در نظام حکمت سینوی اتصال به موجودی مجرد (عقل فعال)، کلید و رمز معمای معرفت است و شناخت موجود مجرد نیز با اتصال عقل به آن صورت می گیرد. غالب محققان ابن سینا را فیلسوفی قرینه گرا می دانند؛ چرا که او برای اثبات صدق باور خود دلیل اقامه می نماید. اما از آنجایی که معرفت شناسی وی بر اتصال با عقل فعال مبتنی است، روش معرفتی او را قرینه گرایی اشراقی می توان نامید. و بدین ترتیب الگوی معرفتی شناسی ابن سینا را از سایر الگوهای قرینه گرا متمایز نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق و معرفت در نظر غزالی
نویسنده:
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
امیر کبیر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت عقل
,
خردگرایی (فلسفه)
,
ماهیت علم
,
فلسفه و منطق
,
علم منطق
,
استدلال و حجت
,
علم کلام
,
معرفت شناسی غزالی
,
نظریه معرفت غزالی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
آنچه که در این اثر مورد توجه قرار گرفته است، بحث خردگرایی در آثار غزالی است. همچنین نویسنده در این کتاب به این موضوع پرداخته است که چطور غزالی آثاری را در زمینه منطق نگاشته است اما در آثری دیگر به نام تهافت الفلاسفه به ستیز با فلاسفه برخاسته است؟ موضوع برخی از فصل های کتاب عبارتند از: حد و ماهیت عقل، تحقق معلول و حیرت عقلاء، حقیقت علم و ادراک، اقسام حجت یا طرق استدلال.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش معرفت شناسی عقل فعال در حکمت متعالیه
نویسنده:
محسن کدیور، مریم سالم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
عقل فعال
,
واهب الصور (اسماء فعل)
,
عقل فعال از نظر ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
عقل فعال ,
ارواح ,
اتصال نفس به عقل فعال ,
اتصال به عقل فعال ,
هستی ,
تعریف علم ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
تعقل ,
ادراک ,
ادراک عقلی ,
عقول ,
عقول طولیه ,
عقول عالیه ,
عقول عرضیه ,
عقل فعال ,
ماهیت علم ,
عقل(منطق) ,
عقول طولى و عرضى ,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
صدرالمتألهین در پی اثبات مسأله اتحاد عقل، عاقل و معقول و با توجه به مبانی خاص معرفتشناسانه خود از قبیل مساوقت علم و وجود، تجرد صورت علمی محسوس، متخیل و معقول، حرکت جوهری و استکمالی نفس در حین ادراک مدرکات محسوس، متخیل و معقول و ...، معتقد است نفس در هنگام ادراک صور کلی و معقول و به عبارت دیگر در مرتبه تعقل، با عقل فعال متحد میشود. صدرالمتألهین به اثبات این مدعای خویش و توضیح و تبیین اصطلاحات عقل فعال، اتحاد، چگونگی برقراری ارتباط و اتحاد نفس با عقل فعال و... میپردازد که در این مقاله به آنها اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظری اجمالی به مبحث وجود ذهنی : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
کلیدواژههای فرعی :
کتاب المحصل ,
قضایای حقیقیه ,
الاسفار ,
نظریه تطابق ماهوی ,
واقع نمایی علم ,
تطابق ماهوی ,
قول به اضافه ,
قول به اشباح ,
ماهیت علم ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
ماهیت علم ,
قضیه حقیقیه ,
برهان واقع نمایی علم ,
مدعای وجود ذهنی ,
شرح مواقف ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
معرفت شناسی، به عنوان بحثی مستقل در کتب فلاسفه پیشین مطرح نبوده است و تنها بعد از فلسفه کانت است که این بحث به عنوان یک رشته مستقل آمده است و حتی در پاره ای موارد- مانند خود فلسفه کانت- به عنوان تنها بحث فلسفی ممکن مطرح شده است. در فلسفه اسلامی نیز اگر چه باب مستقلی تحت این عنوان به چشم نمی خورد ولی اصول مباحث معرفت شناسی در ضمن دیگر مباحث فلسفی مطرح گردیده است. یکی از مباحث اصلی در فلسفه اسلامی که ربط وثیقی با مباحث عمده معرفت شناسی دارد بحث وجود ذهنی است. مقاله حاضر با بیان یک برهان تحلیلی از فلاسفه اسلامی درباره واقع نمایی علم آغاز می شود و سپس به بیان سه نظریه مشهور در بین حکماء و متکلمین اسلامی می پردازد این سه نظریه عبارتند از: 1-قول به اضافه 2-نظریه اشباح 3-نظریه وجود ذهنی. پس با تبیین هر یک از این نظریات، از نظریه وجود ذهنی به عنوان نظریه مورد اعتقاد عموم حکمای اسلامی یاد میکند و نهایت به بیان استدلال فلاسفه اسلامی موسوم به قضایای حقیقه می پردازد که به موجب آن اگر قائل به نظریه وجود ذهنی و تطابق کامل میان ذهن و خارج نشویم ناگزیر قضایای حقیقه را که قضایای بنیادی تشکیل دهنده کلیه علوم نظری می باشند از دست خواهیم داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 275 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید